Oletteko tietoisia,tai oletteko kuulleet että Metsänhoitoyhdistys olisi kaupitellut avohakkuualueen metsänuudistamista luontaisella tavalla.Kyllä minun havaintojeni mukaan yhdistys on vankasti kaikilla kuvioilla suosimassa vain istutusta.Poikkeuksena kivikot,johon kuokka ei pysty.Luontainen uudistaminen onnistuu,kun ensiksi menetelmälle luodaan kunnon edellytykset.Täydennysistutuksilla tuettuna.
Luontainen uudistaminen
17
2068
Vastaukset
että metsäsi lähtee varmasti kasvamaan,ilman turhia viivytyksiä. Toki joka hakattu metsäkuvio lähtee aikanaan kasvamaan,vai tiedätkö yhtään puutonta aukkoa,joka on riittävän vanha.
- päätä hakata seinään
Eivät millää näköjään opi, että mäntyä ei istuteta. Eikö sitä koskaan voi opppia virheistään? Onneksi täälläpäin ymmärrettin ei sana, ja suostuttuiin kylvöön..
Istutustaimet=mäntypensaita, tyveltö tukkimitassa, 4m 10cm halkaisia, samoin kuin maanrajassa olevat oksat. Sen kaataa pois, niin tulee hyvään luonnontaimikkoon kauhia reikä..
Metsän istuttaminen on resurssien törkeää haaskaamista, kohta suomesta loppuu laadukas puutavara. onko taimesta tullu koskaa 6m oksatoonta tyvipölliä, joka olis suora ku tulittikku?
ja sekamettät on parhaita luonnon monimuotoisuuden suhteen. jos on aukkokohta, joka ei ole jostaisyystä ottanu havupuuta, nii kyllä siihenpaikkaan koivu kasvaa.. ja ompahan tereillä lounastettavaa..
-70 kotkotuksista ei ole opittu mitää? - on..
päätä hakata seinään kirjoitti:
Eivät millää näköjään opi, että mäntyä ei istuteta. Eikö sitä koskaan voi opppia virheistään? Onneksi täälläpäin ymmärrettin ei sana, ja suostuttuiin kylvöön..
Istutustaimet=mäntypensaita, tyveltö tukkimitassa, 4m 10cm halkaisia, samoin kuin maanrajassa olevat oksat. Sen kaataa pois, niin tulee hyvään luonnontaimikkoon kauhia reikä..
Metsän istuttaminen on resurssien törkeää haaskaamista, kohta suomesta loppuu laadukas puutavara. onko taimesta tullu koskaa 6m oksatoonta tyvipölliä, joka olis suora ku tulittikku?
ja sekamettät on parhaita luonnon monimuotoisuuden suhteen. jos on aukkokohta, joka ei ole jostaisyystä ottanu havupuuta, nii kyllä siihenpaikkaan koivu kasvaa.. ja ompahan tereillä lounastettavaa..
-70 kotkotuksista ei ole opittu mitää?Oikein hoidettu luontainen uusiutuminen on ainakin meidän metsässä toiminut hamasta menneisyydestä tähänpäivään asti. Kertaakaan ei ole aukkohakattu paitsi nyt isäukko kerran yhden hehtaarin alan 30 vuotta sitten, mutta sen istututustaimikko on juuri tuottanut tuota käkkärä kuusta ja paksuoksaista mäntyä, joka kelpaa vain poltettavaksi. Puusto uusiutuu luontaisesti kun metsä pidetään sopivan harvana, että valoa riittää aluskasvustoon. Jatkuvasti kasvavasta metsästä saa joka sukupolvi puuta myyntiin ja kotitalouspuuksi. Se, että tuottaako jatkuvakasvatteinen metsä puuta määrällisesti eniten on toissijainen tavoite maille, vaan vaan maisema-arvot ja eläinten elinympäristö ajavat rahan edelle.
- onko sittenkään
on.. kirjoitti:
Oikein hoidettu luontainen uusiutuminen on ainakin meidän metsässä toiminut hamasta menneisyydestä tähänpäivään asti. Kertaakaan ei ole aukkohakattu paitsi nyt isäukko kerran yhden hehtaarin alan 30 vuotta sitten, mutta sen istututustaimikko on juuri tuottanut tuota käkkärä kuusta ja paksuoksaista mäntyä, joka kelpaa vain poltettavaksi. Puusto uusiutuu luontaisesti kun metsä pidetään sopivan harvana, että valoa riittää aluskasvustoon. Jatkuvasti kasvavasta metsästä saa joka sukupolvi puuta myyntiin ja kotitalouspuuksi. Se, että tuottaako jatkuvakasvatteinen metsä puuta määrällisesti eniten on toissijainen tavoite maille, vaan vaan maisema-arvot ja eläinten elinympäristö ajavat rahan edelle.
Kyllähän nämä jatkuvan kasvatuksen puolestapuhujat jaksaa niitä rääseikköjään kehua. Tosin vähenevässä määrin kun aika kuluu ja huomataan että pieleen meni. Jokainen toki saa haaskata omaisuuttaan miten lystää.
- niinhän on
onko sittenkään kirjoitti:
Kyllähän nämä jatkuvan kasvatuksen puolestapuhujat jaksaa niitä rääseikköjään kehua. Tosin vähenevässä määrin kun aika kuluu ja huomataan että pieleen meni. Jokainen toki saa haaskata omaisuuttaan miten lystää.
Että peltometsä tuottaa jotain.. paljon poltinpuuta, kun suojakasvitaimet pitää pois siivota.
Mettää 15ha ja hyvin on rakennuspuut saanu, ja aukkoo ei oo koskaa tehty.. ja enemmän kasvaa ku olis puulle tarvetta.. - kasvatuksen
onko sittenkään kirjoitti:
Puolesta puhujia riittää ja jos osaa sen homman, niin kyllä se metsä metsältä näyttää, eikä rääseiköltä. Rääreikkö pitää poistaa ja kasvatta puita, mutta eri ikäisiä tasaisesti ja eri puulajeja sekaisin. Tämä aukkohakkuu sopii jo pilatuille metsille, joissa puusto on kasvanut hoitamattomana rääseikkönä ja joissa ei ole kasvavaa kunnollista taimistoa. Aukkohakkuu on motomiesten tapa hoidella metsiä, motomies ei tule koskaan enää samaan metsään jos itse saa päättää.
- rakennuspuut
niinhän on kirjoitti:
Että peltometsä tuottaa jotain.. paljon poltinpuuta, kun suojakasvitaimet pitää pois siivota.
Mettää 15ha ja hyvin on rakennuspuut saanu, ja aukkoo ei oo koskaa tehty.. ja enemmän kasvaa ku olis puulle tarvetta..Kyllähän sieltä 15 hehtaarin jatkuvan kasvatuksen rääseiköstä yhden talon rakennuspuut voi saada. Jos ei ole vielä laadusta niin tarkka, sitä lenkoa kun piisaa.
- lenkoa
rakennuspuut kirjoitti:
Kyllähän sieltä 15 hehtaarin jatkuvan kasvatuksen rääseiköstä yhden talon rakennuspuut voi saada. Jos ei ole vielä laadusta niin tarkka, sitä lenkoa kun piisaa.
ja paksuoksaista puuta saa eritoten viljelymetsistä. Näyttää siltä kun katsoo viljeltyä männikköä, ettei puista tule suoria, eikä ne karsiudu ollenkaan muuten kuin kirveellä. Alaoksat kyllä saattaa kuolla, mutta jäävät tököttämään paikalleen ja pilaavat puun. Luonnon metsässä mänty kasvaa yleensä suoraksi ja karsiutuu itsekseen, ei niitä kukaan ole käynyt karsimassa koskaan. Suurin ongelma laadun suhteen on juuri viljellyissä metsissä sano kuka mitä sano, ei asia siitä miksikään muutu.
- juntti_
Olen samaa mieltä kuin jo vastattiin. Ihan ilman mhytäkin nykyään suositellaan istutusta koska siten uudistus nopeutuu muutamalla vuodella, eikä tarvitse enää tulla poistamaan siemenpuita jälkikäteen.
Ja kyllä tiedän mhyn suositelleen luontaista uudistusta. Mutta kyllä se on aina sen metsänomistajan asia päättää se jos luontaiselle uudistamiselle on edellytykset.
Mutta mieti jos olisit itse metsäneuvoja. Itse en ole. Uskaltaisitko suositella luontaista uudistusta vähänkään epävarmemmassa tapauksessa. Koska jos se ei onnistuisikaan neuvoja saisi sellaiset huudot ja haukut osakseen ettei mitään järkeä. - luontaista uudistamista
juuri kauppailtu! Juuri olen luontaisen uudistuksen tuloksia ihaillut, että piti ihan uusi raivaussaha käydä ostamassa, kun on sellainen taimitureikko...
Totuuden nimessä on sanottava, että muutama vuosi sitten farmini osui jonkun arvonnan perusteella tarkastettavaksi (liittyen EU:n kuvioihin) ja sain hieman korkeammalta vieraita, jotka totesivat luontaiset uudistukset maillani kyseisillä kohteilla ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi!
En tiedä olenko joku taantumuksellinen, mutta olen suosinut luontaista uudistamista (kuusella on pakko iskeä taimia maahan) ja männyllä olen saannut todella hyviä tuloksia. Siemen puiden poistosta tulee huolehtia ajoissa. Omaa siementä olen kerännyt ja käyttänyt täydentämään/varmistamaan ongelmallisissa paikoissa.- Metsäsuunnitelma
Hakkuusta on nyt kulunut kymmenisen vuotta,metsäsuunnitelija kehotti perkaamaan kuusentaimipuskia,jotta tulisi tilaa kasvulle.Harmittaa nyt niin vietävästi,kun on otanut niin valtavasti kuusta,että nyt joutuu raivaussahalla ylimääräsiä vähän harventelemaan.Varsinainen taimikonhoito on vasta myöhemmin.Taimikon muutamaa vuotta myöhemmällä lähdöllä ei ole mielestäni mitään merkitystä.Kustannuksia tuli uudistusalalleni vain äestyskulut,niin ja joku kilo Raudusta,jonka kylvin,jotta sai alan ilmoitaa kylvönä.Siemenpuita oli runsaasti.
Hakkuutähteet keräsi kaukolämpöyrittäjä,joten heinittyminenkään rehevällä maalla ei aiheuttanut ongelmaa.
- muuttuneet
Nykyiset uudistusmetsät on pääasiassa hyväkuntoisia ja siementuotto on runsasta. Tässä on oleellinen ero vuosikymmenien takaisiin olosuhteisiin, joilta uudistamisohjeet on peräisin. Samoin muokkausmenetelmät on kehittyneet. Kunnolla kaivinkoneella laikutetussa aukossa luontaista uudistumista on vaikea estää. Vain sokea usko istutuskuusikoiden tuottavuuteen saa metsänomistajat istuttamaan kuusta ja raivaamaan hyvät luontaiset koivut pois.
- Yhdistys
Yhdistys on rahastanut metsänomistajilta omaa toimintaansa,teettämällä uudistukset mahdollisimman kalliilla.Tiedän yhdistyksen jolle on kertynyt mahtava varallisuus juuri siksi, kun metsänomistajilta keplotellaan maksuja niin paljon kuin vain iletään.Ja sitten vielä rehvastelevat lehtienpalstoilla,että meidän ei tarvii olla siivet supussa,niinpaljon on, ja viellä keräämme yhdistyksellemme maksuja.
Kyllä käy sääliksi ns.kaupunkilais metsänomistajaa. - kuulun
Yhdistys kirjoitti:
Yhdistys on rahastanut metsänomistajilta omaa toimintaansa,teettämällä uudistukset mahdollisimman kalliilla.Tiedän yhdistyksen jolle on kertynyt mahtava varallisuus juuri siksi, kun metsänomistajilta keplotellaan maksuja niin paljon kuin vain iletään.Ja sitten vielä rehvastelevat lehtienpalstoilla,että meidän ei tarvii olla siivet supussa,niinpaljon on, ja viellä keräämme yhdistyksellemme maksuja.
Kyllä käy sääliksi ns.kaupunkilais metsänomistajaa.höynäytettyihin metsänomistajiin. Tein harkitsemattoman sopimuksen metsänhoitoyhdistyksen kanssa hakkuualan ennakkoraivauksesta ja hakkuuaukon muokkauksesta sekä istutuksesta. Siihen sitä rahaa upposi niin, että hyvä etten jäänyt näppejä nuolemaan hakkuutuloista.
Oppi oli kallis, mutta enpä enää käytä yhdistyksen palveluja. Aukkojakaan metsään ei hakata. - 4464
kuulun kirjoitti:
höynäytettyihin metsänomistajiin. Tein harkitsemattoman sopimuksen metsänhoitoyhdistyksen kanssa hakkuualan ennakkoraivauksesta ja hakkuuaukon muokkauksesta sekä istutuksesta. Siihen sitä rahaa upposi niin, että hyvä etten jäänyt näppejä nuolemaan hakkuutuloista.
Oppi oli kallis, mutta enpä enää käytä yhdistyksen palveluja. Aukkojakaan metsään ei hakata.Kyllähän uudistamisella tulee tarvetta, kun naapuri on tehnyt aukon ja seuraava myräkkä laittaa puuta lappeelleen.
- aukkohakkuita
kuulun kirjoitti:
höynäytettyihin metsänomistajiin. Tein harkitsemattoman sopimuksen metsänhoitoyhdistyksen kanssa hakkuualan ennakkoraivauksesta ja hakkuuaukon muokkauksesta sekä istutuksesta. Siihen sitä rahaa upposi niin, että hyvä etten jäänyt näppejä nuolemaan hakkuutuloista.
Oppi oli kallis, mutta enpä enää käytä yhdistyksen palveluja. Aukkojakaan metsään ei hakata.voi hyvin harrastaa. Jätät sopivasti siemenpuita ja laikutat itse jollain traktorin räpsällä tai annat jonkun kaverin laikutta kaivinkoneella, jos on vielä ojankaivun tarvetta, niin samalla tulee nekin hoidettua. Taimia pukkaa niin, että sivullisia hirvittää!
Hetken aikaa on aukko rivon näköinen, mutta yllättävän nopeasti siinä on nätti taimikko ja siemenpuut pois heti kun vaan mahdollista. - Puolueeton ajattelija
Yhdistys kirjoitti:
Kyllä käy sääliksi ns.kaupunkilais metsänomistajaa.Minulle kävi vielä huonommin. kaupunkilaisena luotin liki kaikessa MHY:hyn. MHY möi palstan puut valtakirjalla. Raivautin pois jäljelle jääneen roskapuuston MHY:n metsurilla. Muokkautin alueen MHY:n koneella. Istutin itse MHY:n toimittamat kuusen taimet. MHY teki siis muut paitsi itse istutuksen. Minä vain laskuja makselin.
Syksyllä yllätyin. koko alueella on noin 1,0 - 1,5 metrinen haavan vesakko. Maata ei vesakon alta näy. Vesoja oli kymmeniä neliömetrillä. Kuusen taimista en saanut selvää.
Valittelin tuloksesta MHY:n miehelle. Myöhemmin vielä paikan päällä toiminnan johtajalle. Kuulin, ettei MHY ota vastuuta tapahtuneesta. Sellaistahan sattuu. Ei MHY voi taata suunnittelemansa uudistuksen tulosta. Piti haavikkoa hyvän maan merkkinä. Kasvuvoimaa riittää. Kuusen kasvatus tietäisi kuulemma kesäisin kuukausittaisen haavikon raivauksen usean vuoden aikana.
Olen ajatellut jättää alueen silleen. Jos Metsäkeskus alkaa pullikoida uudistuksen onnistumisesta, vastaan toimineeni MHY:n ohjeistuksen mukaan. Saapahan sitten MHY töitä, kun pakolla laskuuni uudistavat.
Että silleen MHY:n kanssa. Ei kuitenkaan enää koskaan tulevaisuudessa. Yritän sinnitellä ilman aukkohakkuita lopun elämäni. Saavat sitten perilliset päättää mitä alueelle tehdään. Jos rupeaa lahoamaan niin lahotkoon. Tai sitten isojen puiden poisto, ja pienten kasvatus. Onkos se jatkuvaa kasvatusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743