tasa-arvoisuus tyttöjen ja poikien välillä?

kiinnostunut mielipiteestäsi

Ihan mielenkiinnosta suurperheellisiltä kyselisin, että miten tasa-arvon laita kun perheessä on useampi tyttö ja useampi poika. Onko erikseen jaoteltu tyttöjen hommat ja poikien hommat? Onko pojilla oikeuksia, joita tytöillä ei ole, ja päinvastoin?

Ihmisiä vain kummastuttaa kovasti, kun meillä (ollaan suurperhe) pojat vahtivat yhtä lailla nuorempia lapsia kuin tytötkin, tytöt pilkkovat ja kantavat puita kuten pojatkin, ruokaa laittavat molemmat sukupolvet, ja lumitöiden tekoonkaan ei ensimmäisenä luotsata poikia.

Varsinkin isovanhemmissa menettelytapa tuottaa kummastelua. Heidän mielestään lasten pitäisi oppia vauvasta asti olemaan selkeästi tyttö tai poika, tehdä sukupuolelle luonteenomaisia hommia jne.

He myös ihmettelevät tyyliämme siojoittaa sekä tyttöjä että poikia samaan huoneeseen, ja sitä että pojat joutuvat vahtimaan lapsia vaikkei heillä ole naisille tavanomaista hoitoviettiä ollenkaan.

Myöskään tyttöjen ei heidän mielestään pitäisi tehä raskaita eikä ruumiillisia töitä ollenkaan.

Monissa perheissä on tavallista, että poika saa jättää likaiset kalsarit lojumaan eteisen lattialle ja äiti vie ne siitä pyykkikoriin ilman huomautusta. Mutta entäs jos tyttö erehtyy samaan?

Teinipojat saavat mennä autotalliin rassaamaan mopojaan, kun taas tytöt käännytetään ovelta takaisin ja käsketään vahtimaan pienempiään.

Minusta tämä ei ole oikea kasvatustapa. Onko teistä?

12

1312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut mielipiteestäsi

      korjaus kohtaan "..ruokaa laittavat molemmat sukupolvet"

      siis ei polvet vaan puolet.

    • satu40

      Meilläkin periaatteessa kaikki tekevät kaikkea,
      mutta mitä isommiksi tulevat, sitä selkeämmin hommat eriytyvät eri ihmisille kykyjen ja kiinnostuksen mukaan; piha ja puutarha yhdelle, sisustus ja siivous niistä kiinnostuneelle, korjaushommat toiselle, ruoanlaitto ja leivonta parille jne.
      Ja nämä eivät suinkaan aina noudata perinteellisiä sukupuoliroolijakoja.

    • Suurperheläinen

      Teillä just hyvä tyyli!! Noin sen pitää mennäkin!

      Meillä puolenkymmentä muksua, joista vanhin tyttö ja loput poikia.
      Että sitten ärsyttää, kun kuulee kommentteja "onpa hyvä, että saat sitten tytöstä apulaisen!" tai "tytöstähän on sitten paljon apua äidille" jne yhtä tasotonta.
      Tietysti pääsee sitten napauttamaan, että meillä kaikki saa tehdä ihan kaikkea ja lapsista ei tehdä mitään kakkosvanhempia, vaan saavat elää lapsuuttaan rauhassa. Toki pyydetään pieniä tehtäviä tekemään ihan päivittäinkin, mutta vastuu on kuitenki vanhemmilla: sekä isällä että äidillä tasapuolisesti!

    • Omaa kokemusta on

      Tuli edellisestä viestistä mieleen, että saako mielestänne isommat sisarukset pakottaa hoitamaan pienempiään. Itse olin lapsena lähes päivittäin pikkusiskon hoitajana. Hän on siis minua kuusi vuotta nuorempi. Isosiskoni taisi joutua hoitamaan kuopusta vieläkin enemmän. Lapsena minua otti tämä päähän, mutta ajattelin, että se on normaalia elämää.

      Nyt aikuisena olen alkanut miettiä, että eikö meitä kahta vanhempaa lasta kohdeltu väärin, kun meille jatkuvasti delegoitiin hoitovastuuta. Vanhempamme eivät kulkeneet missään kapakoissa. Usein he kävivät kuitenkin lenkillä, töissä tai harrastuksissa, jolloin olimme lapsenvahtima nuorimmaiselle. Lisäksi isäni saattoi esimerkiksi sanoa, että käy nukuttamassa nuorimmainen, vaikka vanhemmat olivat itsekin kotona.

      Suurperheissä hoitovastuun lapsille antaminen on varmastikin yleistä. Kyllä kai tätä jossain määrin voi tehdäkin, vai mitä olette mieltä. Toisaalta taas Kasvatus-palstalla luin joku aika sitten, kun joku syvästi paheksui tätä käytäntöä.

      • Riskit ovat olemassa

        Minulla on asiasta sanottavaa. Tämä hoitovastuun delegoiminen muille lapsille ei tosin oikeastaan ole alkuperäinen kysymys, joten ehkä olisi parempi keskustella asiasta omassa ketjussaan.

        Täällä Itävallassa, jossa asun, kerrottiin lehdessä seuraavaa: Päiväkoti-ikäinen lapsi oli onnistunut pudottamaan television päälleen ja kuollut. Vanhemmat olivat olleet töissä ja heitä tullaan nyt syyttämään tästä kuolemantapauksesta ja heitteillejätöstä. Pikkuinen ei kuitenkaan ollut yksin kotona vaan hänen 12- ja 14-vuotiaat sisarukset olivat lapsenvahtina.

        Mitä te vanhempina tekisitte, jos vastaava tapahtuisi teidän perheessänne? Vanhemmat sisarukset tietenkin kokisivat valtavaa surua ja syyllisyyttä. Lohduttaisitteko heitä sanomalla, että ei tapahtuma ollut teidän vikanne? Vai olisitteko kenties vihaisia lapsillenne, vaikka itse olisittekin päävastuussa asiasta?


    • Logikka kunniaan

      Sinänsä mielestäni on ihan luonnollista (mutta tietenkin tapauskohtaista), että sukupuolten työnjako kallistuu usein siten, että nainen huolehtii enemmän kotiin liittyvistä asioista, sehän on ihan biologisestikin perusteltua. Jo totta kai on luontevaa, jos äiti on kotona lasten kanssa ja isä töissä, että äiti huolehtii silloin enemmän kotitöistä.

      Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi kotityöt yleensä pitäisi jaotella sukupuolen mukaan? Minulle on ainakin itsestään selvää, että naisen tehtäviin kuuluvat ehdottomasti remontti- ja korjaushommat, lumityöt, nurmikon leikkuu ja puitten pilkkominen siinä missä siivous, ruuanlaitto ja lasten vahtiminenkin. Siten myös lasten osallistuessa kotitöihin, he ilman muuta osallistuvat niihin sukupuolesta riippumatta.

      Mistä nämä luonnottomat, perusteettomia eroja korostavat tehtäväjaot oikein ovat peräisin? En löydä muuta selitystä kuin naisen alistamisen ja tyhmempänä/huonompana pitämisen. Tämä "perinteinen" tehtävänjako ei nimittäin ole ollenkaan looginen ja toimiva. Mikäli nainen on kotona ja mies töissä, eikö silloin ole loogista, että nainen tekee kaikki kotityöt, ja päin vastoin? Maalaisjärjellä ajattelemalla tajuaa, miten typeriä ja toimimattomia nämä "perinteet" ovat.

      • zerpah

        Minun ainut tyttäreni on vielä pieni n. 2v. Mutta jo nyt häntä tuntuu kiinnostavan ns. naisten hommat esim. pölyjen pyyhkiminen, nuken hoitaminen (joskus tuntikausia roikkuu äppö kainalossa).

        Ruuan laitto ja leipominen ne vasta kiinnostaakin. Kyllähän nämä hommat kiinnosti jonkun verran poikiakin jossain ikävaiheessa, mutta ei näin suuressa mittakaavassa.

        Pojilla tuntuu(ainakin joillain) olevan tuota voimaa ja energiaa aika tavalla ja he ovat olleet suureksi avuksi kaikissa ns. miesten hommissa, joita meidän talossa tekee suureksi osaksi äiti (omasta halustaan). Esim. puiden pinoaminen, aidan leikkuut, ruohon leikkuu, nurmikon istutus ym....

        Jotenka olisiko ainakin jossain määrin kyseessä myös normaali jakauma, tytöt pitävät enemmän ns. naisten hommista ja "rotevammat" pojat pärjää paremmin esim. ulkohommissa.

        Meillä vanhimmat pojat (koko veljessarja) ovat saaneet naisten hommia tehdä pakon edessä, koska tyttöjä ei ole ollut, välillä on kuulunut kovaakin ininää ja vastarintaa hommista,mutta nyt osaa jo kolme vanhinta tehdä perheelle ruoan ja siivoushommatkin onnistuu, lapsenhoito on jo useimmilla ammattilaisen hommaa.

        Itse tykkään kotityön vastapainoksi tehdä raskaitakin miestenhommia ja näin on kenties tullut oppia siitä, että hommat voi hoitaa yhtälailla nainen kuin mieskin.

        Joku kyseli taas vanhaa aihetta; voiko isommat sisaret hoitaa pienempiään.
        Tähän voisi vastata että kyllä ja ei.

        Silloin tällöin pienemmän sisaren hoitaminen antaa paljon molemmille osapuolille (sekä isolle ettäpienelle) ja joskushan on pakkotilanteita jos esim. isovanhempien apu ei ole käytettävissä.

        IKäasiat tulee pohtia tarkkaan, liian pieni isosisar ei voi olla ainakaan yksin lapsenvahtina esim. 7v. 2v. vahtina ilman vanhempien apua.

        Itse olen käyttänyt isoja sisaria seuraavissa tapuksissa, esim.kun siivoan vahtii 11v. 2v. sisällä eli viihdyttää, jotta saan vaikka mopattua rauhassa. Ulkovahdilta olen yleensä edellyttänyt yläasteikää, joskus koululainen vahtinut pienempää ulkona sen aikaa,että saan puettua tai tehtyä pikku homman esim. pöydän siivoamisen (pieni on silloin keinussa, mistä ei pääse karkuun).

        Alle kaksivuotiasta en ole jättänyt koululaisten hoitoon. Täysi-ikäiset sisaret ovat joskus pakkotilanteessa hoitaneet vauvaa muuta pesuetta (sairaalamatka).

        Jokainen tuntee lapsensa, lapset kehittyvät eri tahtiin ja toinen on hyvinkin vastuullinen jo alakouluiässä. Mutta silti en uskaltaisi jättää pientä lasta (0-4v.) tai useampaa pientä esim. koululaisen hoitoon kauppareissun ajaksi, itse olen käynyt nyt kaupassa yksin jos pienin nukkuu päiväunia(2v.) ja yläasteelainen on vahtina.
        Myöskin vanhin (kotona asuvista) lapsista toimii lapsenvahtina kauppareissun tai pitemmän ajanjakson, mutta hän on aikuinen (yli 20v.).

        Liikaa eipidä hoitovastuuta isoille sisarille sysätä, tästä seuraa varmasti katkeruutta ja epäsopua sisarten välille. Mukavaahan se olisi laittaa aina pienet isompien helmaan ja lähteä esim. miehen kanssa lenkille tai muuta vastaavaa- mutta on muistettava että pääasiallinen hoitovastuu on vanhemmilla.


      • Logiikka kunniaan
        zerpah kirjoitti:

        Minun ainut tyttäreni on vielä pieni n. 2v. Mutta jo nyt häntä tuntuu kiinnostavan ns. naisten hommat esim. pölyjen pyyhkiminen, nuken hoitaminen (joskus tuntikausia roikkuu äppö kainalossa).

        Ruuan laitto ja leipominen ne vasta kiinnostaakin. Kyllähän nämä hommat kiinnosti jonkun verran poikiakin jossain ikävaiheessa, mutta ei näin suuressa mittakaavassa.

        Pojilla tuntuu(ainakin joillain) olevan tuota voimaa ja energiaa aika tavalla ja he ovat olleet suureksi avuksi kaikissa ns. miesten hommissa, joita meidän talossa tekee suureksi osaksi äiti (omasta halustaan). Esim. puiden pinoaminen, aidan leikkuut, ruohon leikkuu, nurmikon istutus ym....

        Jotenka olisiko ainakin jossain määrin kyseessä myös normaali jakauma, tytöt pitävät enemmän ns. naisten hommista ja "rotevammat" pojat pärjää paremmin esim. ulkohommissa.

        Meillä vanhimmat pojat (koko veljessarja) ovat saaneet naisten hommia tehdä pakon edessä, koska tyttöjä ei ole ollut, välillä on kuulunut kovaakin ininää ja vastarintaa hommista,mutta nyt osaa jo kolme vanhinta tehdä perheelle ruoan ja siivoushommatkin onnistuu, lapsenhoito on jo useimmilla ammattilaisen hommaa.

        Itse tykkään kotityön vastapainoksi tehdä raskaitakin miestenhommia ja näin on kenties tullut oppia siitä, että hommat voi hoitaa yhtälailla nainen kuin mieskin.

        Joku kyseli taas vanhaa aihetta; voiko isommat sisaret hoitaa pienempiään.
        Tähän voisi vastata että kyllä ja ei.

        Silloin tällöin pienemmän sisaren hoitaminen antaa paljon molemmille osapuolille (sekä isolle ettäpienelle) ja joskushan on pakkotilanteita jos esim. isovanhempien apu ei ole käytettävissä.

        IKäasiat tulee pohtia tarkkaan, liian pieni isosisar ei voi olla ainakaan yksin lapsenvahtina esim. 7v. 2v. vahtina ilman vanhempien apua.

        Itse olen käyttänyt isoja sisaria seuraavissa tapuksissa, esim.kun siivoan vahtii 11v. 2v. sisällä eli viihdyttää, jotta saan vaikka mopattua rauhassa. Ulkovahdilta olen yleensä edellyttänyt yläasteikää, joskus koululainen vahtinut pienempää ulkona sen aikaa,että saan puettua tai tehtyä pikku homman esim. pöydän siivoamisen (pieni on silloin keinussa, mistä ei pääse karkuun).

        Alle kaksivuotiasta en ole jättänyt koululaisten hoitoon. Täysi-ikäiset sisaret ovat joskus pakkotilanteessa hoitaneet vauvaa muuta pesuetta (sairaalamatka).

        Jokainen tuntee lapsensa, lapset kehittyvät eri tahtiin ja toinen on hyvinkin vastuullinen jo alakouluiässä. Mutta silti en uskaltaisi jättää pientä lasta (0-4v.) tai useampaa pientä esim. koululaisen hoitoon kauppareissun ajaksi, itse olen käynyt nyt kaupassa yksin jos pienin nukkuu päiväunia(2v.) ja yläasteelainen on vahtina.
        Myöskin vanhin (kotona asuvista) lapsista toimii lapsenvahtina kauppareissun tai pitemmän ajanjakson, mutta hän on aikuinen (yli 20v.).

        Liikaa eipidä hoitovastuuta isoille sisarille sysätä, tästä seuraa varmasti katkeruutta ja epäsopua sisarten välille. Mukavaahan se olisi laittaa aina pienet isompien helmaan ja lähteä esim. miehen kanssa lenkille tai muuta vastaavaa- mutta on muistettava että pääasiallinen hoitovastuu on vanhemmilla.

        Niin siis totta kai naisilla on usein "luonnostaan" halu tehdä kotitöitä ja yleensä (ei tosin aina) naiset ovat myös luonnostaan taitavampia esim. siivoamisessa ja ruuanlaitossa kuin miehet. Pojille pitää usein verta vasten opettaa sellaisia itsestään selviä yksinkertaisia asioita, jotka tytöillä tuntuvat yleensä olevan selkäytimessä (poikkeuksia toki löytyy, tytöistä ja pojista).

        Mutta nuo "miesten hommat" ovat täysin luonnon vastainen keksintö, ja ne kuuluvat samalle henkilölle, joka tekee kaikki muutkin kotityöt, eli yleensä kotiäidille. Eli jos mies tekee kodin ulkopuoliset työt, ja nainen tekee kotityöt, niin miksi miehen pitäisi vielä lisäksi esim. hakata puut ja ajaa nurmikko? Se on väärin. Ne ovat myös kotitöitä, ja kuuluvat kotona olevalle osapuolelle. Lapsia ei pitäisi opettaa ja kannustaa tähän luonnonvastaiseen työnjakoon.

        Se, että pojat yleensä tekevät mieluummin näitä "miesten hommia", johtuu vain siitä, että ne yleensä ovat lasten mielestä mukavampia. Kun kerran kaikki kotityöt ovat pojille keskimäärin vaikeampia hoitaa kuin tytöille, niin totta kai pojat valitsevat mieluummin hauskan ulkotyön kuin esim. tiskaamisen.

        Vai etkö muka itse ole huomannut, että naiset ja tytöt ovat huomattavasti parempia esim. nurmikon leikkuussa ja lumitöissä kuin miehet ja pojat? =)
        Miesten jäljiltä nurmikossa on pitkiä ruohotupsuja ja voikukkia siellä tällä ja piha on kolattu sotkuisen näköiseksi, kaikki tehdään vähän "sinne päin". Listaa voisi jatkaa loputtomiin..


      • tipupieni
        Logiikka kunniaan kirjoitti:

        Niin siis totta kai naisilla on usein "luonnostaan" halu tehdä kotitöitä ja yleensä (ei tosin aina) naiset ovat myös luonnostaan taitavampia esim. siivoamisessa ja ruuanlaitossa kuin miehet. Pojille pitää usein verta vasten opettaa sellaisia itsestään selviä yksinkertaisia asioita, jotka tytöillä tuntuvat yleensä olevan selkäytimessä (poikkeuksia toki löytyy, tytöistä ja pojista).

        Mutta nuo "miesten hommat" ovat täysin luonnon vastainen keksintö, ja ne kuuluvat samalle henkilölle, joka tekee kaikki muutkin kotityöt, eli yleensä kotiäidille. Eli jos mies tekee kodin ulkopuoliset työt, ja nainen tekee kotityöt, niin miksi miehen pitäisi vielä lisäksi esim. hakata puut ja ajaa nurmikko? Se on väärin. Ne ovat myös kotitöitä, ja kuuluvat kotona olevalle osapuolelle. Lapsia ei pitäisi opettaa ja kannustaa tähän luonnonvastaiseen työnjakoon.

        Se, että pojat yleensä tekevät mieluummin näitä "miesten hommia", johtuu vain siitä, että ne yleensä ovat lasten mielestä mukavampia. Kun kerran kaikki kotityöt ovat pojille keskimäärin vaikeampia hoitaa kuin tytöille, niin totta kai pojat valitsevat mieluummin hauskan ulkotyön kuin esim. tiskaamisen.

        Vai etkö muka itse ole huomannut, että naiset ja tytöt ovat huomattavasti parempia esim. nurmikon leikkuussa ja lumitöissä kuin miehet ja pojat? =)
        Miesten jäljiltä nurmikossa on pitkiä ruohotupsuja ja voikukkia siellä tällä ja piha on kolattu sotkuisen näköiseksi, kaikki tehdään vähän "sinne päin". Listaa voisi jatkaa loputtomiin..

        Sukupuolten välillä on eroja, mutta luulen, että "girs just wanna have fun" ihan niinkuin pojatkin ;). Mikä sitten onkaan hauskaa kenenkin mielestä... Ehkä yleistäen pojista se nurmikon ajo on hauskempaa nurmikon leikkuu ja tytöistä ruuan laitto.

        Tytöistä kasvatetaan yleensä tunnollisempia, pojilta siedetään huonompaa tulosta, koska "pojat on poikia". Tämä on väärin ja johtaa siihen, että tytöt kuvittelevat, ettei miehistä ole kotitöissä mihinkään --> kaikki tehdään itse. Ja kun pojat eivät harjoittele kotitöiden tekemistä lapsuudessaan, niin ovathan he usein aikuisenakin tumpeloita ja hutiloivat töissä. Ja minkälaista esimerkkiä nämä isät antavat pojilleen? Huonoa. Varsinkin, jos isä on se töissä käyvä osapuoli, jonka ei tarvitse sormeaan nostaa työpäivän jälkeen.


      • pitäisi?
        tipupieni kirjoitti:

        Sukupuolten välillä on eroja, mutta luulen, että "girs just wanna have fun" ihan niinkuin pojatkin ;). Mikä sitten onkaan hauskaa kenenkin mielestä... Ehkä yleistäen pojista se nurmikon ajo on hauskempaa nurmikon leikkuu ja tytöistä ruuan laitto.

        Tytöistä kasvatetaan yleensä tunnollisempia, pojilta siedetään huonompaa tulosta, koska "pojat on poikia". Tämä on väärin ja johtaa siihen, että tytöt kuvittelevat, ettei miehistä ole kotitöissä mihinkään --> kaikki tehdään itse. Ja kun pojat eivät harjoittele kotitöiden tekemistä lapsuudessaan, niin ovathan he usein aikuisenakin tumpeloita ja hutiloivat töissä. Ja minkälaista esimerkkiä nämä isät antavat pojilleen? Huonoa. Varsinkin, jos isä on se töissä käyvä osapuoli, jonka ei tarvitse sormeaan nostaa työpäivän jälkeen.

        Kyllä työssä käyvä puoliso on silloin työnsä tehnyt, kun hän tulee työpaikalta kotiin. Jos äiti ei käy töissä, niin silloin hän hoitaa KAIKKI kotityöt, mukaan lukien nurmikon leikkuun, lumityöt ja remonttihommat. Lapset tietenkin voivat ja kuuluukin auttaa ainakin joissakin "kevyemmissä" hommissa, kuten tiskaamisessa ja omien huoneitten siivoamisessa. Muuten miestä kohtaan menetellään väärin. Miksi toisen pitäisi tehdä enemmän töitä kuin toisen? Jos molemmat vanhemmat ovat töissä, niin silloin kotityöt luonnollisesti jaetaan tasan kummankin osapuolen välillä.

        Työssä käyvän isän pitäisi ensisijaisesti kotiin tultuaan viettää aikaa lasten kanssa, sillä lasten kanssa vietetty aika/lasten hoitaminen EI OLE TYÖTÄ vaan etuoikeus. Kotityö kuuluvat kotona olevalle osapuolelle, oli se sitten mies tai nainen.

        Te kaikki kotona olevat laiskamadot, jotka laitatte töistä tulevan miehenne ensimmäisenä pihalle leikkaamaan nurmikkoa tai tekemään lumitöitä, hävetkää!

        Samoin tietenkin ne koti-isät, jotka laittavat töistä tulevan vaimon ensimmäisenä ruokaa tekemään ja siivoamaan, saavat hävetä.


      • zerpah
        Logiikka kunniaan kirjoitti:

        Niin siis totta kai naisilla on usein "luonnostaan" halu tehdä kotitöitä ja yleensä (ei tosin aina) naiset ovat myös luonnostaan taitavampia esim. siivoamisessa ja ruuanlaitossa kuin miehet. Pojille pitää usein verta vasten opettaa sellaisia itsestään selviä yksinkertaisia asioita, jotka tytöillä tuntuvat yleensä olevan selkäytimessä (poikkeuksia toki löytyy, tytöistä ja pojista).

        Mutta nuo "miesten hommat" ovat täysin luonnon vastainen keksintö, ja ne kuuluvat samalle henkilölle, joka tekee kaikki muutkin kotityöt, eli yleensä kotiäidille. Eli jos mies tekee kodin ulkopuoliset työt, ja nainen tekee kotityöt, niin miksi miehen pitäisi vielä lisäksi esim. hakata puut ja ajaa nurmikko? Se on väärin. Ne ovat myös kotitöitä, ja kuuluvat kotona olevalle osapuolelle. Lapsia ei pitäisi opettaa ja kannustaa tähän luonnonvastaiseen työnjakoon.

        Se, että pojat yleensä tekevät mieluummin näitä "miesten hommia", johtuu vain siitä, että ne yleensä ovat lasten mielestä mukavampia. Kun kerran kaikki kotityöt ovat pojille keskimäärin vaikeampia hoitaa kuin tytöille, niin totta kai pojat valitsevat mieluummin hauskan ulkotyön kuin esim. tiskaamisen.

        Vai etkö muka itse ole huomannut, että naiset ja tytöt ovat huomattavasti parempia esim. nurmikon leikkuussa ja lumitöissä kuin miehet ja pojat? =)
        Miesten jäljiltä nurmikossa on pitkiä ruohotupsuja ja voikukkia siellä tällä ja piha on kolattu sotkuisen näköiseksi, kaikki tehdään vähän "sinne päin". Listaa voisi jatkaa loputtomiin..

        Miesten töillä, ainakin minä tarkoitin , raskaampia hommia yleensä ulkona tapahtuvia, aidan leikkaaminen, puiden sahaaminen, pinoaminen, erilaiset rakennushommat, perunapellon kääntäminen (lapiolla) ym......

        Näitä kaikkia olen itse tehnyt ja voin sanoa, että välillä on raskasta, vaikka en mikään heiveröinen nainen olekaan. Esim. perunapellon käännön jälkeen on selkä ja kädet melkoisen kipeät, ei tarvitse punttisalille lähteä.

        Olen myös oppinut arvostamaan näitä ukkojen hommia niitä itse tehdessäni, ei tule enää mieleen jäkättää miehelle, että tuokin homma tuossa on tekemättä... joku homma voi sivusta seuraamalla näyttää tosi näppärästi hoidetulta, mutta itse tehden ymmärtää, että joka homma vaatii oman aikansa ja aina ei löydy voimia ks. töille.

        Se että kotiäidin hommiin kuuluisi automaattisesti kaikki kotona (omakotitalossa) tapahtuvat toiminnot ei pidä paikkaansa. Ns. akkojen hommissakin on tekemistä ja kaikilla ei löydy voimaa esim. piha-aidan leikkaamiseen, silloin sen tehköön hän, joka paremmin jaksaa. Oletkohan itse ikunaan leikannut esim. piha-aitaa kun tuommoisia juttelet.. kokeileppas, nyt on kesä kynnyksellä ja aidat kasvaa kohisten.

        Itse olen näihin miesten hommiin ahnehtimut siksi, että mieheni vastavuoroisesti tekee ruokaa, pesee pyykkiä jne.. niin minä pääsen näihin haluamiini ulkohommiin, nämä ovat minulle vaihtelua ja henkireikä..

        Opettaahan tämä vahdinvaihto myös lapsille tasapuolisempaa työnjakoa- ei meillä isot pojat enää kummastele kun isä keittää puuroa ja äiti työntää multaa kottikärryillä perunapellolle.


    • BieberLover

      ääääääääääh mä tartten apuu oon koulus e.t tunnil ja joudun kirjottaa tyttöjen ja poikien välillä olevasta tasa arvostaaa ää en osaa :((

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe