ASA-yliherkkyys

Salisylaatti

Onko täällä muita ASA-yliherkkyydestä (englanniksi Samter's triad) kärsiviä? Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia kyseisestä sairaudesta.

Itselläni ASA-yliherkkyys puhkesi vuosi sitten. Ensin alkoi nenän oireilu mm. nuhana, limakalvojen turpoamisena ja hajuaistin heikkenemisenä. Lopulta puhkesi astma. Oireet ovat nykyään jatkuvana kiusana ja ne kyllä heikentävät elämänlaatua melkoisesti.

Oletko onnistunut lievittämään oireitasi esimerkiksi vähentämällä salisylaattyja ruokavaliostasi? Käytätkö jotain lääkkeitä? Helpottaako Singular oireitasi?

Täältä löytyy aika kivasti tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Samter's_triad

36

18168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ASA-yliherkkyys

      ja se on aiheuttanut 15 vuotta suuria ongelmia. Astma, ympärivuotinen allerginen nuha ja vaikea polyyppitauti. Saako Suomesta ostaa mainittuja kirjoja? Voiko syödä vain puhdasta ja lisäaineetonta ruokaa?

      • Salisylaatti*

        Ongelmia meille ASA-yliherkille aiheuttavat salisylaatit, joita on tulehduskipulääkkeiden lisäksi monissa elintarvikkeissa - erityisesti kasviksissa, juureksissa, marjoissa ja hedelmissä. Tietoa elintarvikkeiden salisylaattipitoisuuksista löytyy Googlella jonkun verran.

        Allergiasairaalassa asiasta ei juurikaan osattu kertoa. Ihme sinänsä, sillä ASA-yliherkkyyshän on varsin yleinen astmaatikoilla.

        Oletko kokeillut Singulairia? Se saattaa lievittää huomattavasti ASA-yliherkkyydestä johtuvaa astmaa sekä nenäoireita. Polyyppitautiin käytät ilmeisesti esim. Nasonexia?

        Suomalaista kirjallisuutta aiheesta ei taida juuri löytyä, mutta esim. Amazon.comista saattaisi tärpätä.


      • käyttänyt
        Salisylaatti* kirjoitti:

        Ongelmia meille ASA-yliherkille aiheuttavat salisylaatit, joita on tulehduskipulääkkeiden lisäksi monissa elintarvikkeissa - erityisesti kasviksissa, juureksissa, marjoissa ja hedelmissä. Tietoa elintarvikkeiden salisylaattipitoisuuksista löytyy Googlella jonkun verran.

        Allergiasairaalassa asiasta ei juurikaan osattu kertoa. Ihme sinänsä, sillä ASA-yliherkkyyshän on varsin yleinen astmaatikoilla.

        Oletko kokeillut Singulairia? Se saattaa lievittää huomattavasti ASA-yliherkkyydestä johtuvaa astmaa sekä nenäoireita. Polyyppitautiin käytät ilmeisesti esim. Nasonexia?

        Suomalaista kirjallisuutta aiheesta ei taida juuri löytyä, mutta esim. Amazon.comista saattaisi tärpätä.

        Singulairia, mutta se ei auta kuin astmaan jonkun verran. Markkinoille saattaa olla tulossa jo tänä vuonna uusi lääke, joka on varsinaisesti tarkoitettu keuhkoahtaumatautiin, mutta voi olla avuksi myös meille astmaatikoille ja allergikoille. Lääkkeen nimi on Daxas.

        Löysin varastosta listan, jossa salisylaatti- ja bentsoehappovapaat ruoka-aineet on kerrottu. Jos joku haluaa sen tänne julkaistavaksi, voin sen toki kirjoittaa. Onhan se aika karu lista, kun kahvi, tee ja melkein kaikki hedelmätkin pitää jättää pois ruokavaliosta.


      • Salisylaatti*
        käyttänyt kirjoitti:

        Singulairia, mutta se ei auta kuin astmaan jonkun verran. Markkinoille saattaa olla tulossa jo tänä vuonna uusi lääke, joka on varsinaisesti tarkoitettu keuhkoahtaumatautiin, mutta voi olla avuksi myös meille astmaatikoille ja allergikoille. Lääkkeen nimi on Daxas.

        Löysin varastosta listan, jossa salisylaatti- ja bentsoehappovapaat ruoka-aineet on kerrottu. Jos joku haluaa sen tänne julkaistavaksi, voin sen toki kirjoittaa. Onhan se aika karu lista, kun kahvi, tee ja melkein kaikki hedelmätkin pitää jättää pois ruokavaliosta.

        Jos vaan viitsit, niin kirjoita se elintarvikelista :) Mielelläni lukaisisin sen läpi.

        Aiheuttaako bentsoehappokin oireita ASA-yliherkille?


      • elintarvikelista
        Salisylaatti* kirjoitti:

        Jos vaan viitsit, niin kirjoita se elintarvikelista :) Mielelläni lukaisisin sen läpi.

        Aiheuttaako bentsoehappokin oireita ASA-yliherkille?

        Minulla on Allergiasairaalan ja Helsingin lääkärikeskuksen antamat listat, jotka hieman poikkeavat toisistaan. Annan listan siten, että kerron vain ne elintarvikkeet, jotka ovat sallittuja. Muuten tulee liian paljon kirjoitettavaa. Sallittuja ovat siis:

        1. Hedelmät: Ananas tuoreena ja säilöttynä (A) ja banaani, päärynä (H).
        2. Marjat: Ruusunmarja (A) ja mustikka (H)
        3. Vihannekset ja kasvikset: peruna, porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, kaalit, sipuli, pinaatti, pavut, parsa, sienet, salaatti, kurkku, tomaatti, retiisi, tilli (A) ja lisäksi selleri, palsternakka (H). Pavut tarkoittavat ilmeisesti kuivattuja papuja.
        4. Liha, kala ym: Liha, kala, kana tuoreena tai pakastettuna, veri, sisäelimet, kananmunat, pakasteet, joissa ei lisäaineita.
        5. Maito ja ravintorasvat: Maito, piimä, viili, kerma, voi, rasvaton maitojauhe, maitorahka, maustamaton jugurtti, maalaisjuusto ja raejuusto ilman lisäaineita, ruokaöljy.
        6. Viljatuotteet: Jauhot, suurimot, hiutaleet, kotimaiset makaronit, maustamattomat ja lisäaineettomat ruokaleivät, korput ja voileipäkeksit, lisäaineeton marenki.
        7. Maku ja lisäaineet: Suola, sokeri, siirappi, hiiva leivonnassa
        8. Juomat: Vesi, mineraalivedet, ruusunmarjatee

        (A) tarkoittaa Allergiasairaalaa ja (H) Helsingin lääkärikeskusta. Salisylaattiyliherkät saavat pääsääntöisesti vaivoja myös bentsoehappojohdannaisista. Lisäaineista E 210 bentsoehappo, E 211 natriumbentsoaatti, E 220-227 rikkidioksidi ja sulfiitit ovat kiellettyjä. Hapettumisen estoaineista E 320 BHA ja E 321 BHT. Ylipäätään kaikki lisäaineet taitavat olla kiellettyjä. Öljyistä paras lienee oliiviöljy, koska se sisältää vähiten omega-6:tta. Jos tarvitset lisätietoa, vastailen jos osaan.


      • englanninkielisiä
        elintarvikelista kirjoitti:

        Minulla on Allergiasairaalan ja Helsingin lääkärikeskuksen antamat listat, jotka hieman poikkeavat toisistaan. Annan listan siten, että kerron vain ne elintarvikkeet, jotka ovat sallittuja. Muuten tulee liian paljon kirjoitettavaa. Sallittuja ovat siis:

        1. Hedelmät: Ananas tuoreena ja säilöttynä (A) ja banaani, päärynä (H).
        2. Marjat: Ruusunmarja (A) ja mustikka (H)
        3. Vihannekset ja kasvikset: peruna, porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, kaalit, sipuli, pinaatti, pavut, parsa, sienet, salaatti, kurkku, tomaatti, retiisi, tilli (A) ja lisäksi selleri, palsternakka (H). Pavut tarkoittavat ilmeisesti kuivattuja papuja.
        4. Liha, kala ym: Liha, kala, kana tuoreena tai pakastettuna, veri, sisäelimet, kananmunat, pakasteet, joissa ei lisäaineita.
        5. Maito ja ravintorasvat: Maito, piimä, viili, kerma, voi, rasvaton maitojauhe, maitorahka, maustamaton jugurtti, maalaisjuusto ja raejuusto ilman lisäaineita, ruokaöljy.
        6. Viljatuotteet: Jauhot, suurimot, hiutaleet, kotimaiset makaronit, maustamattomat ja lisäaineettomat ruokaleivät, korput ja voileipäkeksit, lisäaineeton marenki.
        7. Maku ja lisäaineet: Suola, sokeri, siirappi, hiiva leivonnassa
        8. Juomat: Vesi, mineraalivedet, ruusunmarjatee

        (A) tarkoittaa Allergiasairaalaa ja (H) Helsingin lääkärikeskusta. Salisylaattiyliherkät saavat pääsääntöisesti vaivoja myös bentsoehappojohdannaisista. Lisäaineista E 210 bentsoehappo, E 211 natriumbentsoaatti, E 220-227 rikkidioksidi ja sulfiitit ovat kiellettyjä. Hapettumisen estoaineista E 320 BHA ja E 321 BHT. Ylipäätään kaikki lisäaineet taitavat olla kiellettyjä. Öljyistä paras lienee oliiviöljy, koska se sisältää vähiten omega-6:tta. Jos tarvitset lisätietoa, vastailen jos osaan.

        sivustoja ja siellä mainittiin oliiviöljystä, että se sisältää varsin paljon salisylaatteja. Auringonkukkaöljy ja soijaöljy ovat parempia. Auringonkukka sisältää kuitenkin paljon omega-6. Englanninkielisiä listoja saa sanoilla salicylate free food.


      • listassa
        elintarvikelista kirjoitti:

        Minulla on Allergiasairaalan ja Helsingin lääkärikeskuksen antamat listat, jotka hieman poikkeavat toisistaan. Annan listan siten, että kerron vain ne elintarvikkeet, jotka ovat sallittuja. Muuten tulee liian paljon kirjoitettavaa. Sallittuja ovat siis:

        1. Hedelmät: Ananas tuoreena ja säilöttynä (A) ja banaani, päärynä (H).
        2. Marjat: Ruusunmarja (A) ja mustikka (H)
        3. Vihannekset ja kasvikset: peruna, porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, kaalit, sipuli, pinaatti, pavut, parsa, sienet, salaatti, kurkku, tomaatti, retiisi, tilli (A) ja lisäksi selleri, palsternakka (H). Pavut tarkoittavat ilmeisesti kuivattuja papuja.
        4. Liha, kala ym: Liha, kala, kana tuoreena tai pakastettuna, veri, sisäelimet, kananmunat, pakasteet, joissa ei lisäaineita.
        5. Maito ja ravintorasvat: Maito, piimä, viili, kerma, voi, rasvaton maitojauhe, maitorahka, maustamaton jugurtti, maalaisjuusto ja raejuusto ilman lisäaineita, ruokaöljy.
        6. Viljatuotteet: Jauhot, suurimot, hiutaleet, kotimaiset makaronit, maustamattomat ja lisäaineettomat ruokaleivät, korput ja voileipäkeksit, lisäaineeton marenki.
        7. Maku ja lisäaineet: Suola, sokeri, siirappi, hiiva leivonnassa
        8. Juomat: Vesi, mineraalivedet, ruusunmarjatee

        (A) tarkoittaa Allergiasairaalaa ja (H) Helsingin lääkärikeskusta. Salisylaattiyliherkät saavat pääsääntöisesti vaivoja myös bentsoehappojohdannaisista. Lisäaineista E 210 bentsoehappo, E 211 natriumbentsoaatti, E 220-227 rikkidioksidi ja sulfiitit ovat kiellettyjä. Hapettumisen estoaineista E 320 BHA ja E 321 BHT. Ylipäätään kaikki lisäaineet taitavat olla kiellettyjä. Öljyistä paras lienee oliiviöljy, koska se sisältää vähiten omega-6:tta. Jos tarvitset lisätietoa, vastailen jos osaan.

        on tosiaankin virheitä. Ananasta ei saakaan syödä, koska siinä näyttää olevan paljon salisylaatteja. Myös tomaatti on kielletty. Lista on 80-luvulta, joten virheet ymmärtää. Englanninkieliset listat ovat kattavat.


      • Salisylaatti*
        listassa kirjoitti:

        on tosiaankin virheitä. Ananasta ei saakaan syödä, koska siinä näyttää olevan paljon salisylaatteja. Myös tomaatti on kielletty. Lista on 80-luvulta, joten virheet ymmärtää. Englanninkieliset listat ovat kattavat.

        ASA-yliherkän kannattaisi ilmeisesti saada ruokavaliosta paljon omega 3 -rashahappoja?

        Oletteko te saaneet lievitystä oireisiinne vähentämällä ruokavaliostanne korkeita salisylaattipitoisuuksia sisältäviä elintarvikkeita?


      • salisylaatti ja
        Salisylaatti* kirjoitti:

        ASA-yliherkän kannattaisi ilmeisesti saada ruokavaliosta paljon omega 3 -rashahappoja?

        Oletteko te saaneet lievitystä oireisiinne vähentämällä ruokavaliostanne korkeita salisylaattipitoisuuksia sisältäviä elintarvikkeita?

        lisäainevapaalle ruokavaliolle ja kerron myöhemmin, miten käy. Ajattelin ensin syödä viikon pari täysin salisylaatitonta ruokaa niistä elintarvikkeista, joita enlanninkieliseltä listalta löytyy ja siirryn sitten lisäämään vähäsalisylaattisia juureksia ja vihanneksia. Vilkaise palstaa kahden viikon päästä.


      • Salisylaatti*
        salisylaatti ja kirjoitti:

        lisäainevapaalle ruokavaliolle ja kerron myöhemmin, miten käy. Ajattelin ensin syödä viikon pari täysin salisylaatitonta ruokaa niistä elintarvikkeista, joita enlanninkieliseltä listalta löytyy ja siirryn sitten lisäämään vähäsalisylaattisia juureksia ja vihanneksia. Vilkaise palstaa kahden viikon päästä.

        Mielenkiinnolla odotan kuulla dieettisi tulokset!


      • siruanneli
        elintarvikelista kirjoitti:

        Minulla on Allergiasairaalan ja Helsingin lääkärikeskuksen antamat listat, jotka hieman poikkeavat toisistaan. Annan listan siten, että kerron vain ne elintarvikkeet, jotka ovat sallittuja. Muuten tulee liian paljon kirjoitettavaa. Sallittuja ovat siis:

        1. Hedelmät: Ananas tuoreena ja säilöttynä (A) ja banaani, päärynä (H).
        2. Marjat: Ruusunmarja (A) ja mustikka (H)
        3. Vihannekset ja kasvikset: peruna, porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, kaalit, sipuli, pinaatti, pavut, parsa, sienet, salaatti, kurkku, tomaatti, retiisi, tilli (A) ja lisäksi selleri, palsternakka (H). Pavut tarkoittavat ilmeisesti kuivattuja papuja.
        4. Liha, kala ym: Liha, kala, kana tuoreena tai pakastettuna, veri, sisäelimet, kananmunat, pakasteet, joissa ei lisäaineita.
        5. Maito ja ravintorasvat: Maito, piimä, viili, kerma, voi, rasvaton maitojauhe, maitorahka, maustamaton jugurtti, maalaisjuusto ja raejuusto ilman lisäaineita, ruokaöljy.
        6. Viljatuotteet: Jauhot, suurimot, hiutaleet, kotimaiset makaronit, maustamattomat ja lisäaineettomat ruokaleivät, korput ja voileipäkeksit, lisäaineeton marenki.
        7. Maku ja lisäaineet: Suola, sokeri, siirappi, hiiva leivonnassa
        8. Juomat: Vesi, mineraalivedet, ruusunmarjatee

        (A) tarkoittaa Allergiasairaalaa ja (H) Helsingin lääkärikeskusta. Salisylaattiyliherkät saavat pääsääntöisesti vaivoja myös bentsoehappojohdannaisista. Lisäaineista E 210 bentsoehappo, E 211 natriumbentsoaatti, E 220-227 rikkidioksidi ja sulfiitit ovat kiellettyjä. Hapettumisen estoaineista E 320 BHA ja E 321 BHT. Ylipäätään kaikki lisäaineet taitavat olla kiellettyjä. Öljyistä paras lienee oliiviöljy, koska se sisältää vähiten omega-6:tta. Jos tarvitset lisätietoa, vastailen jos osaan.

        mustikka on kiellettyjen listalla


      • siruanneli
        Salisylaatti* kirjoitti:

        Mielenkiinnolla odotan kuulla dieettisi tulokset!

        kaikki viinimarjat,lakka puolukka karpalo,ylikypsä banaani


      • siruanneli
        Salisylaatti* kirjoitti:

        Mielenkiinnolla odotan kuulla dieettisi tulokset!

        tarkoitin on kiellettyjä edellä luetelluista minä olen kärsinyt asasta yli kaksikymmentä vuotta .on poistettu poluuppeja monta kertaa ja kaksi kertaa on leikattu nukutuksessa


      • Anonyymi
        Salisylaatti* kirjoitti:

        Jos vaan viitsit, niin kirjoita se elintarvikelista :) Mielelläni lukaisisin sen läpi.

        Aiheuttaako bentsoehappokin oireita ASA-yliherkille?

        Minulle aiheuttaa bentsoehappo kyllä.


      • Anonyymi
        siruanneli kirjoitti:

        kaikki viinimarjat,lakka puolukka karpalo,ylikypsä banaani

        Marjoissa on luonnostaan säilöntäaineena bentsoehappo. Toisissa enemmän kuin toisissa.


    • ASA-kokeilija

      ollut pari viikkoa lähes täysin ASA-vapaalla ruokavaliolla, mutta se ei ole vaikuttanut kuin hieman oireisiin. Kaksi viikkoa lienee kuitenkin vähintään se aika, jona elimistöön kertynyt salisylaattimäärä häviää, joten tulos ei vielä ole varma. luin tosin jostakin, että luontaisten salisylaattien vähentäminen ei vaikuta ASA-herkkien oireisiin, koska ASA-mekanismi on niin monimutkainen.

      Minä olen allerginen lisäksi sulfiiteille ja biogeenisille amiineille, joita ole myös yrittänyt vältää tämän kahden viikon aikana. Sekään ei siis ole auttanut.

      Arakidonihapon monimutkaiset reaktiot ASa-herkillä ovat tosiaan monimutkaisia. Pelkkien leukorieenien synnyn ehkäisy ei ainakaan minulla auta Singulairia syömällä. Onko Accolate parempi lääke? Kirjoittelen jatkossa lisää.

      • Salisylaatti*

        Harmi, ettei dieetistäsi ollut huomattavaa apua oireisiin. Itse olen kyllä huomannut selvää ajoittaista vaihtelua oireissani ja olen mielessäni liittänyt sen salisylaattipitoiseen ruokavalioon.

        Kuinka vaikeita oireita sinulla on? Minua vaivaa eniten nenäoireet haju- ja makuaistin heikentymisen vuoksi. Nasonex onneksi helpottaa huomattavasti oireita. Astmani on hyvin lievää ja hyvässä kontrollissa, toivottavasti se ei tästä iän myötä pahene.

        Minusta on hieman outoa, ettei tästä sairaudesta osattu kertoa Allergiasairaalassa juuri mitään. Sain mukaani 80-luvulla laaditun läpyskän, jossa kerrottiin oireita aiheuttavista elintarvikkeista ja lääkkeistä - ja siinä kaikki.


      • Vrzu
        Salisylaatti* kirjoitti:

        Harmi, ettei dieetistäsi ollut huomattavaa apua oireisiin. Itse olen kyllä huomannut selvää ajoittaista vaihtelua oireissani ja olen mielessäni liittänyt sen salisylaattipitoiseen ruokavalioon.

        Kuinka vaikeita oireita sinulla on? Minua vaivaa eniten nenäoireet haju- ja makuaistin heikentymisen vuoksi. Nasonex onneksi helpottaa huomattavasti oireita. Astmani on hyvin lievää ja hyvässä kontrollissa, toivottavasti se ei tästä iän myötä pahene.

        Minusta on hieman outoa, ettei tästä sairaudesta osattu kertoa Allergiasairaalassa juuri mitään. Sain mukaani 80-luvulla laaditun läpyskän, jossa kerrottiin oireita aiheuttavista elintarvikkeista ja lääkkeistä - ja siinä kaikki.

        Miten tuo ASA-yliherkkyys teillä tunnistettiin? Voiko sen todeta lääketieteellisin kokein, vai oliko kyseessä oma havainto esim. dieettivaikutusten perusteella?


      • Liska
        Vrzu kirjoitti:

        Miten tuo ASA-yliherkkyys teillä tunnistettiin? Voiko sen todeta lääketieteellisin kokein, vai oliko kyseessä oma havainto esim. dieettivaikutusten perusteella?

        Minulla todettiin salisylaattiherkkyys aikanaan ihan käytännössä kun sain ensimmäiset astmaoireet Disperiinistä. Myöhemmin olen saanut vaikeita astmakohtauksia myös muista särkylääkkeistä. Lisäksi mm. punainen atsoväriaine aikoinaan laukaisi rajun astmakohtauksen. Nykyään oireet on lähinnä suolisto-oireita, astmaoireet pysyy lääkityksellä kurissa. 80-luvulla noudatin tuota salisylaatti-dieettiä ja olin pitkään käytännössä oireeton. Nykyään ei vaan kaikkea jaksa välttää. En kuitenkaan paljoa syö lisäaineellisia tuotteita.


      • Salisylaatti
        Vrzu kirjoitti:

        Miten tuo ASA-yliherkkyys teillä tunnistettiin? Voiko sen todeta lääketieteellisin kokein, vai oliko kyseessä oma havainto esim. dieettivaikutusten perusteella?

        Ei kai tätä sairautta ole mahdollista muuten todeta kuin altistustestillä. Itse totesin yliherkkyyden saatuani astmakohtauksia ibuprofeenista.


      • .. .. .. .. .
        Liska kirjoitti:

        Minulla todettiin salisylaattiherkkyys aikanaan ihan käytännössä kun sain ensimmäiset astmaoireet Disperiinistä. Myöhemmin olen saanut vaikeita astmakohtauksia myös muista särkylääkkeistä. Lisäksi mm. punainen atsoväriaine aikoinaan laukaisi rajun astmakohtauksen. Nykyään oireet on lähinnä suolisto-oireita, astmaoireet pysyy lääkityksellä kurissa. 80-luvulla noudatin tuota salisylaatti-dieettiä ja olin pitkään käytännössä oireeton. Nykyään ei vaan kaikkea jaksa välttää. En kuitenkaan paljoa syö lisäaineellisia tuotteita.

        Liska ... oletko käynyt verikokeessa ja onko sinulla veren eosinofiilit koholla?


      • siruanneli
        Vrzu kirjoitti:

        Miten tuo ASA-yliherkkyys teillä tunnistettiin? Voiko sen todeta lääketieteellisin kokein, vai oliko kyseessä oma havainto esim. dieettivaikutusten perusteella?

        mangneetti kuvauksella minulta todettiin


      • Anonyymi
        Vrzu kirjoitti:

        Miten tuo ASA-yliherkkyys teillä tunnistettiin? Voiko sen todeta lääketieteellisin kokein, vai oliko kyseessä oma havainto esim. dieettivaikutusten perusteella?

        Olin allergiasairaalassa kolme viikkoa jossa kaikki todettiin hyvin kauan sitten. Minulla ei ollut toisessa poskessa enää yhtään ilmapitoisuutta. Nykyisin tulen toimeen aika hyvin onneksi.


    • Tupakointi ehkäisi

      Onkohan mullakin ASA-yliherkkyys? Oireet alkoivat kun olin käyttänyt ASA-lääkitystä reilut ½-vuotta ja lopetin tupakoinnin. Nenän limakalvot turpoavat. Yöllä herää kun ei saa henkeä. Aamulla tulee verisiä klönttejä nenästä ja nielusta. Päivisin nousee verenmaku suuhun. Syljessä on lähes aina verta mukana. Aluksi verta tuli myös ikenistä. Oletan että tupakointi toiminut aikaisemmin ehkäisevänä tekijänä. Kun lopetin oireet alkoivat 1-2 viikossa.

      • .. .. .. ..

        Saman olen todennut.. oireet paheni kun lopetin tupakoinnin.
        Nikotiini tabl. pieneinä annoksina .. kokeilin ja tehosi.
        Onko teillä muilla samanaikaisesti veren eosinofiilit koholla, kun oireet ovat pahana?


      • Yksi asa lisää
        .. .. .. .. kirjoitti:

        Saman olen todennut.. oireet paheni kun lopetin tupakoinnin.
        Nikotiini tabl. pieneinä annoksina .. kokeilin ja tehosi.
        Onko teillä muilla samanaikaisesti veren eosinofiilit koholla, kun oireet ovat pahana?

        On se kumma, ettei nykylääketiede pysty selvittämään tätä.
        Mulla puhkesi ASA -yliherkkyys pari vuotta sitten, astmaa, polyyppejä, salisylaatti allergiaa....

        Polyyppejä poistettu useasti, kerran nukutuksessa ja nyt olen menossa uudelleen leikkaukseen.

        Lääkityksenä (astmalääkkeen lisäksi) flixonase -tipat, joita otan jo päivittäin.
        Mutta aina ne polyypit vaan palaavat ja elämänlaatu on huonoa, kun ei yöllä voi nukkua!

        Pitäitäisköhan vielä yrittää tuota aiemmin puheena ollutta ruokavaliota.....?


      • Ulla-Maija62
        Yksi asa lisää kirjoitti:

        On se kumma, ettei nykylääketiede pysty selvittämään tätä.
        Mulla puhkesi ASA -yliherkkyys pari vuotta sitten, astmaa, polyyppejä, salisylaatti allergiaa....

        Polyyppejä poistettu useasti, kerran nukutuksessa ja nyt olen menossa uudelleen leikkaukseen.

        Lääkityksenä (astmalääkkeen lisäksi) flixonase -tipat, joita otan jo päivittäin.
        Mutta aina ne polyypit vaan palaavat ja elämänlaatu on huonoa, kun ei yöllä voi nukkua!

        Pitäitäisköhan vielä yrittää tuota aiemmin puheena ollutta ruokavaliota.....?

        Olen monta päivää tutkinut näitä sivustoja netistä, että saisin tietoa ASA-intoleranssista. Kiitos näistä kommenteista.

        Olen jo lähes eläkeiässä, mutta allergiani vain pahenevat pahenemistaan. Sairastan keskivaikeata astmaa ja sinuites ongelmat olivat kovia -80 luvun puolivälissä, jolloin tehtiin LUKin leikkaus eli limakalvot poistettiin ja tehtiin reiät nenärustoon molemmin puolin, jotta astma helpottaisi ja poskiontelotulehdukset vähenisivät. Myös polyyppeja poistettiin pari kertaa. Kivulias homma. Sittemmin sain avun tähän ongelmaan Rhinocort 64 mikrog nenäsumutteen avulla. Polyyppeja ei ole sen koommin muodostunut. Käytän myös usein sarvikuonoa; nenenänhuuhtelukannua. Voinen suositella, tosi tehokas laite nenän hoitoon. Samoin muovipulloon 10 cm vettä ja muoviletku pullon pohjaan ja puhalluksia 10 krt/vrk pulloon, siten, että letku pullon pohjassa vedessä. Auttaa paljon keuhko- ja nenäongelmiin.
        15 vuotta meni mukavasti, sitten alkoi uusi kierre ja taas tehtiin leikkaus Fess nimeltään eli mentiin nenän kautta. Tämä leikkaus vielä uusittiin v. 2004.
        Lääkäri puhui ASA-intoleranssista. Olin v. 1985 ollut lähellä menehtyä yhteen aspiriinitablettiin. Kammottava anafylaktinen reaktio tuli ja selvisin kuin ihmeen kaupalla. Silloin ei edes ollut sellaista apua saatavissa kuin nykyisin.
        Yliherkkyyden mm. benzoehapoille ja atsoväreille olin myös huomannut.
        Ja muuten natriumglutamaatti E621, aromivahvenne ei myöskään sovi. Hengitys alkaa vinkua.

        Eosinofiilisia keuhkokuumeita olen sairastanut useita. Sydänfilmissäkin näkyi joku T-inversiomuutos ja olin tutkimuksissa v. 2007 kolmisen viikkoa sairaalan sydänosastolla. Ihan terve sydän ja verisuonet, mutta keuhkot; obstruktiota ja 47 % keuhkojen toiminta puhalluskokeissa.

        Elämän laatu on heikentynyt, vaikka verikoetulokseni, jotka tänään kuulin olivat mahtavat. Eosinofiilit vain koholla jonkin verran. Joskus aiemmin olivat monikertaisesti enemmän.

        Eipä auta kuin ottaa lusikka kauniiseen käteen. Minä, joka olen yirttänyt elää kaikkien ohjeiden mukaan; ei tupakkaa, ei alkoholia (kuin ehkä yksi tai kaksi viinilasillista vuodessa), niin huonommin vain menee. Lääkäri kielsi kaikki värilliset alkoholit. Voi muuten tulla alkoholiallergiakin. Googlettakaa. Etikka on myös tosi paha. Sitä ei ASA-intolerantikko voi käyttää.
        Luin englanninkielisiä sivustoja salisylaateista elintarvikkeissa todeten, että juuri ne, joita eniten olen nauttinut, sisältävät eniten minulle haitallisia salisylaatteja. Atsovärejä tosin osasin varoa, mutta salisylaatit...
        En ymmärtänyt, että syvästi rakastamani Extra Virgin oliiviöljy ei erittäin runsaan salisylaattipitoisuutensa vuoksi minulle sovikaan. Olen kärsinyt urtikariasta joka päivä monta kuukautta eli nokkosrokko puhkeaa jalkohin, kun olen käynyt lounaalla ja lorotellut sitä terveellistäkin tervellisintä oliiviöljyä salaattini päälle ymmärtämättä, miten haitallista se minulle on.
        Selleri, paprika, tomaatti, retiisi, herkkusienet, aprikoosi, cantaloupe, mandariini, viinimarjat, mustikka, puolukka, pähkinät, mantelit, rusinat, kaneli, pippurit, curry, oregano, rosmariini, timjami, kurkuma, sinappi ovat pahimpia. Ja tietenkin tee ja kahvi. Myös ilmeisesti monet kovat juustot ovat haitallisia, macadamia, pistachio, avocado, omena (granny Smith), kirsikka, kurkku (!), parsakaali, pinaatti, jotka sisältävät melkoisen paljon salisylaatteja.
        Minulle selleri ja banaanikin ovat pahoja ja eiköhän banaani sisällä paljon salisylaatteja?

        Kolmen päivän täydellisen salisylaattipaaston jälkeen urtikaria hävinnyt, henki kulkee paremmin, en yski koko aikaa. Toivo elää, voisinko sittenkin toipua tästä kierteestä.
        Niin, ja sen terveellisen Extra virgin oliiviöljyn olen nyt vaihtanut extra virgin kookosöljyyn.
        Saksanpähkinöistä saan tärkeätä Omega3.
        D3 vitamiinia nautin 100-150 mikrogr/vrk suihkeena (tehokkain kuulemma).
        Vielä sellainen asia on kerrottava, että kilpirauhasarvoni paranivat valtavasti, kun jätin suomalaisen viljan pois ruokavaliostani.

        Toivottavasti jaksoitte lukea, mutta toivoa on Asa-intolerantikot ja astmaatikot. :)
        Hyvää joulun odotusta toivottaen


    • kiizu1

      Perustin Facebookin ryhmän Poskiontelovaivaiset, tervetuloa keskustelemaan aiheista!

    • fwddsff

      Nostanpa tämän.

    • Rookie86

      Olen 28v nainen ja minulla todettiin Samterin triadi kuukausi sitten.Tänään tuli viipalekuvauksien tulokset ja ontelot täynnä polyyppeja. Leikkausjonoon ensimmäistä kertaa... Voisiko joku kertoa, minkälainen polyyppien poistoleikkaus on, minkälaista on siitä toipuminen ja mitä apua siitä on? Itselläni ovat oireet alkaneet 2,5v sitten ja siitä asti on hajuaisti ollut kokonaan pois. Tuleeko se takaisin leikkauksen jälkeen? Riesana myös urticaria ja alkoholiyliherkkyys.
      Koskaan en ole aikaisemmin moisesta oireyhtymästä edes kuullut ja nyt tätäkin viestiketjua (ja omia oireita pari vuotta seuranneena) aika toivoton olo... Salisylaatit ja atsovärit... mitä ne edes ovat? Ei lääkäri maininnut mitään näistä täällä puhutuista asioista... Netissäkin tosi huonosti tietoa verrattuna moniin muihin sairauksiin.

      Kaikki tieto on tervetullutta. Selittäkää kuin selittäisitte terveelle, olen ihan pihalla uuden diagnoosini kanssa...

      • dgfgdgf

        Tuo ASA-herkkyys on minullekin vieraampi asia, ei lääkärikään oikein osannut siihen sanoa ainakaan siis tuon ravinnon kannalta. Tulehduskipulääkkeitä toki suositeltiin välttämään.

        Mutta se leikkaus. Mulle tehtiin se ensimmäisellä kerralla pelkässä puudutuksessa ja toisella kerralla nukutuksessa, koska ensimmäisestä kerrasta sain niin pahat traumat (se puudutus oli aivan järkyttävä toimitus). Suosittelen siis nukutusta, vaikka toisaalta eivät kaikki tuota leikkausta niin kauheana ole kokeneet kuin minä.


    • Diagonaali15

      Ullamaija62, mitä ruokavalioon jää jäljelle? Mitä vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, marjoja voit syödä? Mistä ei ole tullut oireita pitkäaikaisen käytönkään jälkeen? Minulla triadi tuntuu pahenevan vuosi vuodelta ja nyt epäilen jo suolan aiheuttavan limakalvoturpoamista. Epätoivon raja on ylitetty ja sosiaalinen elämä on heikkoa.

      • Anonyymi

        Todennäköisesti meillä ASA-yliherkillä kysymys on ainakin erityisesti herkistymisestä ruoka ja lääkeaineiden hapoille. Siis esim. asetyylisalisyylihappo ja bentsoehappo jne. Lukekaapa tuoteselosteita oikein huolella sanakirjan kanssa. Tuoteselosteet kannattaa muuten ASA-yliherkkien ja astmaatikkojen lukea aina tarkkaan ja panna mieleensä omat reaktiot eri aineille.
        Kiellettyjen ruoka ja lääkeaineiden lista on pitkä joten kannattaa todella opetella mielummin se sallittujen ruoka-aineiden lista ja pysyä sitten niissä.
        Parhaimman selosteen löysin Australi- Asian Immunologigal Societyn sivustoilta. Lääkkeenä tähän tautiin on sellaisten ruoka- ja lääkeaineiden välttäminen, joissa näitä happoja yms. aineita esiintyy. - Apteekista ei parantavaa pilleriä valitettavasti voi ostaa.


    • Anonyymi

      BENZOIC-ACID
      Plant Part Low PPM High PPM StdDev *Reference
      Vaccinium vitis-idaea Fruit -- 1360.0 1.7 * puolukka
      Malus domestica Leaf 98.0 710.0 1.3 * omena
      Vanilla planifolia Fruit -- 38.0 -0.6 * vanilja
      Mentha x piperita Leaf 0.02 0.2 -1.0 piparminttu
      Glycyrrhiza glabra Root Essent. Oil -- --lakritsinjuuri
      Ocimum gratissimum Plant -- -- pensasbasilika
      Juniperus communis Leaf -- -- * kataja
      Panax quinquefolius Plant -- -- * amerikanginseng
      Piper nigrum Fruit -- -- * mustapippuri
      Vitis vinifera Fruit -- -- viiniköynnös
      Ginkgo biloba Plant -- -- neidonhiuspuu
      Foeniculum vulgare Fruit -- -- fenkoli
      Vaccinium myrtillus Leaf -- -- karpalo
      Rubus idaeus Plant -- -- * vadelma
      Pinus sylvestris Leaf -- -- * mänty
      Camellia sinensis Leaf -- -- * tee
      Cinnamomum aromaticum Bark -- -- kaneli
      Nicotiana tabacum Leaf -- -- tupakka
      ..ester ja muut:
      Prunus cerasus Plant hapankirsikka
      Helianthus annuus Plant -- -- *
      BENZOIC-ACID-4-O-BETA-D-GLUCOSIDE
      Apium graveolens Seed -- 56.0 1.0 * selleri
      Carum carvi Seed -- 37.0 -1.0 * kumina
      Daucus carota Root -- 11.0 1.0 * porkkana
      Coriandrum sativum Fruit -- 8.0 * korianteri
      Apium graveolens Root -- 3.0 -1.0 * juuriselleri
      Petroselinum crispum Shoot -- 3.0 * persilja
      https://phytochem.nal.usda.gov/phytochem/search/list

    • Anonyymi

      => https://www.samterssociety.org/ (AERD) Low omega 6/high omega 3 -ruokavaliolla on todettu olevan enemmän vaikutusta kuin millään muulla ruokavaliolla. Facebookissa on hyvä tukiryhmä.

    • Anonyymi

      Käytän ainoastaan Panadol särkylääkettä, jos tarvitsen joskus vahvaa lääkettä saan reseptin lääkäriltä. minulla astma, polyypit ja muitakin lääke allergioita. Sain korvalääkäriltä aoikoinaan aerius nimisen lääkkeen mutta siitä ei saa enää kela korvausta. Kysyin apteekista millä voisin korvata sen kun oli niin hyvä lääke. Nykyisin käytän Desloradine Actavis lääkettä. Joudun käyttämään lääkettä ympäri vuoden. Kokeilemalla löytyy mitä voi syödä. Oireita voi tulla heti tai seuraavan päivänä. Lisäksi käytän reseptillä saatavaa Flixonase nenätippoja. Minulla lepän kukinta aika pahin. Ole kärsivällinen ja selvitä vähitellen mikä sinulle on pahinta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe