Paljonko nimiäiset kotona

maksavat?

Nimiäiset (tai ristiäiset jos on uskovainen :) voi järjestää edullisesti tai sitten investoida hieman enemmän. Me järjestimme kotonamme nimiäiset 16 hengelle suunnilleen seuraavilla kuluilla:

- Vauvan uusi valkea nimiäismekko 60eur
- Kukat nimiäispöytään käsin tehty kukkaseppele n. 90eur.
- Tarjoilut n. 85eur (mm. 2 tilattua voileipäkakkua lasilliset kuohuvaa vieraiden saapuessa)
- Pro-Seromonioiden puhuja kummitodistukset 150eur.

Eli yhteensä noin 385eur. Tarjoilupöydän hopeat, arabian kynttilänjalat, valkeat pöytäliinat ja lasit kuohuville löytyivät vauvan mummilta. Mitään tilavuokria ei tullut koska järjestimme kotona. Makeat kakut tehtiin itse.

Jos on tallella joku suvun mekko lapselle ja osaa tehdä esim. kaikki tarjoilut itse säästää toki. Myökään arvokas kukkakaupassa käsityönä punottu kukkaseppele vauvalle ei ole pakollinen, mutta omasta mielestäni oli ihana :)

Toisaalta jos ajattelee asiaa pelkästän rahan kannalta on ylivoimainen säästämiskeino tietenkin erota kirkosta. Pelkästään yhden ihmisen vuoden kirkollisverossa (n. 250-400e) säästää jo heti yhden juhlan hinnan, saati jos molemmat pariskunnasta eroavat.

Joskus kuulee että kirkossa kannattaa olla jäsenenä kun häät, ritiäiset ja hautajaiset ovat ilmaiset. Jos ajatellaan vaikka alhaisen kirkollisveron pk-seudulla asuvaa keskituloista pariskuntaa (brutto yht. 55000eur) maksavat he vuodessa kirkolle 550eur. 30 työvuoden hinta häilleen, lastensa ristiäisille ja hautajaisilleen = 16500eur

Vastaavasti jos sama puhujapalvelu ostetaan. Häihin vihkijä maistraatista 150eur, 2 lapsen nimiäisiin ja kaksiin hautajaisiinsa pro-seremonioilta (4 x 160e) tekee = 790eur.

Jälkimmäinen summa ei riitä edes pariskunnan kahden vuoden kirkollisveroon. Pappia kalliimpaa takaa hoitaa perhejuhlansa ei olekaan.

4

1498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonteesta

      Jos vähän maksaa, niin vähän saa. Seurakunnalta saa paljon muutakin kuin pari perhejuhlaa elämänsä aikana. Eri asia, haluaako käyttää. Vero ei ole luonteeltaan maksu palveluista. Kirkon toimintaan on alusta alkaen kuulunut heikompiosaisten tukeminen. Sama toimii myös kunnassa ja valtiolla. Se, jolla on, maksaa sille, jolla ei ole. Kaunis periaate, jota oman aikamme itsekkyys ja omaan napaan tuijottaminen haluaa murtaa. Kuka hoitaa köyhät, jos sinä panostat vain itseesi?

      • Tietäväinen täti

        Suomen valtion kirkko käyttää rahansa hyvin suurilta osin kaikkeen muuhun kuin köyhien auttamiseen. Älä kysy, mistä tiedän. Tiedänpähän vaan.


      • vaihda
        Tietäväinen täti kirjoitti:

        Suomen valtion kirkko käyttää rahansa hyvin suurilta osin kaikkeen muuhun kuin köyhien auttamiseen. Älä kysy, mistä tiedän. Tiedänpähän vaan.

        Ja puheenaihe vaihtui taas sopivasti.


      • miestä...
        Tietäväinen täti kirjoitti:

        Suomen valtion kirkko käyttää rahansa hyvin suurilta osin kaikkeen muuhun kuin köyhien auttamiseen. Älä kysy, mistä tiedän. Tiedänpähän vaan.

        Valtio olemme me. Kirkko on meidän kirkko :).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      146
      2511
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      412
      2164
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      41
      2018
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      118
      1324
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1310
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1169
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1113
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1087
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1064
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      988
    Aihe