Naispappeus otsikoissa

Lissu

Ostin Iltalehden tämän palstan lapsen heitteillejättöä koskevan aiheen takia. Muutakin mietittävää löytyi:

Naispappeuden vastustajat ovat keränneet keskuudestaan adressin. He kokevat, että jos Vammalan kappalainen Jari Rankinen ja Oulun Karjasillan kappalainen Vesa Pöyhtäri joutuvat erotetuiksi, kirkko haluaa erottaa myös heidät.

Adressi on pitkä, mutta en löydä siitä vanhoillislestadiolaisia. Miksi en? Vanhoillislestadiolaiset eivät hyväksy naispappeutta? Miksi he eivät ota kanta sitä vastaan? Eikö moraalia ajan oloon kolota, jos aina täytyy esivallan kuuliaisuudesta toimia eevojen kanssa ekumeenisessa yhteistyössä vastoin parempaa tietoa?

39

9423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naisille arvo

      ja töitä! Seuraavat allekirjoittaneet uhkaavat samalla erota (vai onko samanlainen kuin tulimeri-uhkailu), kun Rankinen ja / tai Pöyhtäri erotetaan:
      "Jari Rankisen ja Vesa Pöyhtärin tilanteessa toimisimme samalla tavalla kuin he. Emme – kuten eivät hekään – tahdo kieltäytyä virkatehtävistä emmekä syrji naisia, vaan pitäydymme siihen, minkä olemme oppineet Raamatusta oikeaksi. Uskomme – kuten valtaosa maailman kristikunnasta – että seurakunnan paimenen tulee olla mies. Jos Suomen evankelis-luterilainen kirkko erottaa Jari Rankisen tai Vesa Pöyhtärin virastaan, koemme, että myös meidät halutaan erottaa.

      Hannu Anttoora, kirkkoherra, Pomarkku; Martti Arkkila, kappalainen, Pulkkila; Reijo Arkkila, TT, Helsinki; Risto Auerma, kappalainen, Pori; Ville Auvinen, TT, Turku; Sven-Olav Back, TD, Pargas; Tom M. Broberg, kirkkoherra, Merikarvia; Tord Carlström, vt. kirkkoherra, Loviisa; Patrick Dickson, seurakuntapastori, Oulu; Mika Ebeling, pastori, Helsinki; Ulf Emeleus, pastor, Helsingfors; Leif Erikson, docent, Vasa; Stig-Olof Fernström, prost, Helsingfors; Kjell Granström, kyrkoherde, Nagu; Yrjö Haapala, kirkkoherra, Keminmaa; Heikki Haataja, sisälähetysjohtaja, Nurmijärvi; Osmo Harjula, lähetystyöntekijä, Kenia; Paavo Heikkinen, lähetystyöntekijä, Japani; Johan Helkkula, seurakuntapastori, Keminmaa; Petri Hiltunen, TT, Valkeala; Heikki Holma, kirkkoherra, Tervola; Lauri Huhtinen, seurakuntapastori, Perho; Martti Huhtinen, rovasti, Klaukkala; Pauli Huhtinen, rovasti, Sydney; Pekka Huhtinen, lähetysjohtaja, Helsinki; Teuvo Huhtinen, kirkkoherra, Kiukainen; Pasi Hujanen, lähetystyöntekijä, Venäjä; Albert Häggblom, lähetystyöntekijä, Kenia; Hannu Häkämies, pastori, Tampere; Ahti Iivonen, kappalainen, Kankaanpää; Reima Jokinen, pastori, Turku; Ari Juupaluoma, kappalainen, Kannus; Heikki Jyväs, kappalainen, Mynämäki; Timo Keskitalo, pastori, Helsinki; Vesa Kiertokari, seurakuntapastori, Kalanti; Lauri Kiviranta, pastori, Hausjärvi; Tapio Kiviranta, pastori, Espoo; Ingemar Klemets, tf. kaplan, Vörå; Juhani Koivisto, pastori, Hausjärvi; Tenho Korhonen, kappalainen, Hämeenkyrö; Sakari Korpinen, TL, Helsinki; Erkki Koskenniemi, dosentti, Vammala; Heikki Koskenniemi, professori, Turku; Olli Koskenniemi, pastori, Turku; Timo Laato, TT, Nakkila; Max-Olav Lassila, kyrkoherde, Larsmo; Aki Lautamo, kappalainen, Kemijärvi; Heikki Lehtimäki, pastori, Jyväskylä; Jaakko Lehtimäki, pastori, Huittinen; Eino Lehtisaari, rovasti, Huittinen; Hannu Lehtonen, pastori, Soini; Lauri Lempinen, kirkkoherra, Soini; Mikko Lempinen, vt. kirkkoherra, Honkajoki; Pekka Lindqvist, TT, Turku; Esa Luomaranta, piirijohtaja, Kuortane; Raimo Lähteenmaa, pastori, Ilmajoki; Lasse Marjokorpi, kirkkoherra, Kemijärvi; Pentti Marttila, lähetyssihteeri, Vantaa; Juha Muukkonen, seurakuntapastori, Tervola; Markku Niemelä, rovasti, Lahti; Miika Nieminen, seurakuntapastori, Kankaanpää; Lasse Nikkarikoski, toiminnanjohtaja, Kokkola; Kristian Norrback, kaplan, Malax; Ari Norro, piirijohtaja, Mäntsälä; Jan Nygård, kaplan, Karleby; Valtteri Olli, kappalainen, Nivala; Pasi Palmu, kappalainen, Kälviä; Lauri Parvio, piirijohtaja, Vammala; Henrik Perret, pääsihteeri, Helsinki; Ilkka Perttula, rovasti, Lavia; Juhana Pohjola, pastori, Helsinki; Tapio Pokka, pastori, Oulu; Keijo Rainerma, kirkkoherra, Kankaanpää; Ilkka Rytilahti, aluejohtaja, Hyvinkää; Lasse Räty, pastori, Nokia; Timo Saitajoki, kirkkoherra, Teerijärvi; Boris Sandberg, rovasti, Helsinki; Halvar Sandell, kaplan, Helsingfors; Arto Seppänen, kirkkoherra, Utsjoki; Peter Silfverberg, piirisihteeri, Kokkola; Iikka Silvola, rovasti, Naantali; Anssi Simojoki, TT, Kenia; Ilpo Sinkko, kappalainen, Kokemäki; Risto Soramies, lähetystyöntekijä, Etu-Aasia; Jarmo Sormunen, pastori, Jyväskylä; Markku Sumiala, kappalainen, Pori; Martti Toivanen, kirkkoherra, Kristiinankaupunki; Reino Toikka, lähetystyöntekijä, Kenia; Martti Vaahtoranta, TT, Saksa; Teuvo Veikkola, rovasti, Alajärvi; Miika Vuola, kirkkoherra, Kaskinen; Sakari Vuola, kirkkoherra, Köyliö; Matti Väisänen, rovasti, Hausjärvi; Henrik Östman, tf. kaplan, Nykarleby"
      lähteet: www.rankinen.fi ja kalevan yleisönosasto tänään

      • KarlB

        Jos koko toi porukka lähtisi kirkosta se parasta mitä voisi tapahtua!
        Pastorit joilla on silmät eivätkä näe, korvat eivätkä kuule.


      • Anonyymi

        Nuo ovat Jumalan Sanalle uskollisia Kristuksen seuraajaksi tunnustautuvia.
        Srk papit ovat mammonan ja menestysteologian palvelijoita, joilla ei ole Kristuksen Henkeä.
        Uskonsa menettäneiden piispojen ja liberaalien hännystelijöitä.


    • Loppuun asti VL

      ..Kristus uskoisia.
      Me SRK-uskovaiset kyllä vielä siunaamme homoparitkin kunhan vain palkka kirkosta juoksee.

      • olavi II

        Siinä on vain kyse rakkaudesta. Siunatkaamme rakkautta.


      • Anonyymi
        olavi II kirjoitti:

        Siinä on vain kyse rakkaudesta. Siunatkaamme rakkautta.

        Rahasta siinä on kyse. -70 luvulla sanottiin että jos naispappeus tulee niin me uskovaiset eroamme kirkosta.


    • minua aina..

      Olen entinen vl, jo vl-aikoinani minua ihmetytti tämä tällainen epäjohdonmukaisuus. Minusta vl:t, jos he kerran eivät hyväksy naispappeutta, palvelevat tässä asiassa kahta herraa.

      Muistaakseni vl-saarnoissa saarnattiin, että maallista esivaltaa tulee totella aina kun se on Jumalansanan mukaista. Jos kerran naispappeus ei heidän mielestään ole Raamatunmukaista, miksi selkeästi ei vastusteta sitä??

      Vl-uskossa/uskomuksissa on paljon muutenkin monia ristiriitaisuuksia, suorastaan taikauskoa, jonka takia ja rehellisyyden nimissä lähdin vl-yhteisöstä.

      • ämmä

        hyväksytty laki työyhteisössä. Eipä niihin paljon yksittäisillä ole sanomista. Työ halutaan kuitenkin hoitaa jumalalle kunniaksi. Omassa yhteisössä ei naiset ole paimenen paikalla.


      • Lissu
        ämmä kirjoitti:

        hyväksytty laki työyhteisössä. Eipä niihin paljon yksittäisillä ole sanomista. Työ halutaan kuitenkin hoitaa jumalalle kunniaksi. Omassa yhteisössä ei naiset ole paimenen paikalla.

        Kirkolliskokouksen päätökset koskevat hengellisen regimentin asioita. Ne eivät ole mitä hyvänsä äänestyskysymyksiä. Naispappeus on hyvin vaikea kysymys ev.lut. kirkolle, koska esimerkiksi suuret kristilliset kirkot - katolilainen ja ortodoksinen kirkko - sitä eivät ole hyväksyneet.

        Omantunnonkysymyksissä myös lammas voisi ainakin harkita kannanottoa ja pään nostamista. Kannanotoilla voidaan vaikuttaa asioihin. Muutoinhan kansankirkkoa hyvin monessa muussakin suhteessa kritisoivat vanhoillislestadiolaiset ovat omalta osaltaan viemässä kirkkoa vääräksi kokemaansa suuntaan - ja kantanevat siitä osaltaan myös vastuun.

        Entäpä jos vanhoillislestadioaliset papit olisivat omalta osaltaan allekirjoittaneet adressin? Entäpä jos pappeja sitten olisi uhattu erottaa? Tuskin kansankirkosta voitaisiin erottaa koko allekirjoittaneiden joukkoa - etenkään jo siihen olisivat liittyneet myös nämä vanhoillislestadiolaiset samanhenkisten kollegoidensa tueksi.

        Vaikeneminen on hyväksymisen merkki. Nykyään ihmettelemme suut ymmyriäisenä natsiaikojen tapahtumia - kuinka niin pääsi käymään? Selitys on simppeli, eikä keinovalikoima ole muuttunut. Vaikenemalla pahoista teoista, hiljaa hyväksymällä, pelastamalla oma nahka rohkeampien antautuessa vaaraan tunnutaan tässäkin asiassa pelattavan.

        Itse en ole muodostanut kantaa naispappeuteen. Haluan uskoa, että kirkkoni on ollut asiassa viisas. Silti ihmettelen, että Raamattua muuten niin fundamentalistisesti lukeva herätysliike on tässä kohtaa näin säyseä. Eihän se arastele saarnata valtaosaa ihmiskunansta tulimereenkään. Mikä siis tässä on koukku?


      • on raha,
        Lissu kirjoitti:

        Kirkolliskokouksen päätökset koskevat hengellisen regimentin asioita. Ne eivät ole mitä hyvänsä äänestyskysymyksiä. Naispappeus on hyvin vaikea kysymys ev.lut. kirkolle, koska esimerkiksi suuret kristilliset kirkot - katolilainen ja ortodoksinen kirkko - sitä eivät ole hyväksyneet.

        Omantunnonkysymyksissä myös lammas voisi ainakin harkita kannanottoa ja pään nostamista. Kannanotoilla voidaan vaikuttaa asioihin. Muutoinhan kansankirkkoa hyvin monessa muussakin suhteessa kritisoivat vanhoillislestadiolaiset ovat omalta osaltaan viemässä kirkkoa vääräksi kokemaansa suuntaan - ja kantanevat siitä osaltaan myös vastuun.

        Entäpä jos vanhoillislestadioaliset papit olisivat omalta osaltaan allekirjoittaneet adressin? Entäpä jos pappeja sitten olisi uhattu erottaa? Tuskin kansankirkosta voitaisiin erottaa koko allekirjoittaneiden joukkoa - etenkään jo siihen olisivat liittyneet myös nämä vanhoillislestadiolaiset samanhenkisten kollegoidensa tueksi.

        Vaikeneminen on hyväksymisen merkki. Nykyään ihmettelemme suut ymmyriäisenä natsiaikojen tapahtumia - kuinka niin pääsi käymään? Selitys on simppeli, eikä keinovalikoima ole muuttunut. Vaikenemalla pahoista teoista, hiljaa hyväksymällä, pelastamalla oma nahka rohkeampien antautuessa vaaraan tunnutaan tässäkin asiassa pelattavan.

        Itse en ole muodostanut kantaa naispappeuteen. Haluan uskoa, että kirkkoni on ollut asiassa viisas. Silti ihmettelen, että Raamattua muuten niin fundamentalistisesti lukeva herätysliike on tässä kohtaa näin säyseä. Eihän se arastele saarnata valtaosaa ihmiskunansta tulimereenkään. Mikä siis tässä on koukku?

        vaikka kyse on hengellisestä asiasta-ajattele srk maksamassa sadan papin ja lukemattomien kanttorien palkkoja; nyt ollaan kuin käenpojat valtiokirkossa leipäpappeina!


      • ihmettelee samaa

        asiaa toinen entinen vl. Oliskohan vaan kyse niin yksinkertaisesta asiasta, kuin että vl:t katsovat aina ensin oman edun ja muu ei merkitse mitään.
        Sehän on nähty kaikissa asioissa, että vl:t eivät nouse puolustamaan oikeita asioita. Täällä Oulussa nousi jyläkkä, kun tuomiokirkkoon ei otettu Juisen musiikkia. Kun sitten kysyttiin tuomiorovastiksi hakevilta ehdokkailta mielipidettä asiasta, vl-ehdokas ei osannut sanoa olisko hän tuomiorovastina sallinut sen musiikin esittämisen! Se on niin selkärangatonta nutjusakkia, mutta kyllä tavallista nöyrää raatajaa osaavat simputtaa ja syyllistää olemattomilla asioilla.
        Jos kerran on iskelmämusiikin kuuntelu syntiä, kait sen esittäminen kirkossa on myös syntiä!


      • Anonyymi
        on raha, kirjoitti:

        vaikka kyse on hengellisestä asiasta-ajattele srk maksamassa sadan papin ja lukemattomien kanttorien palkkoja; nyt ollaan kuin käenpojat valtiokirkossa leipäpappeina!

        Muta onko se hyvä teko jättäytyä työttömäksi ja jättää perheensä puille paljaille? Ei pappikaan/papin perhekään yksin Jumalan Sanasta elä.


    • Sandra--

      Itse olen kovasti kiinnostunut teologiasta ja oon päättänyt lähteä lukemaan sitä jahka saan lukion päätökseen.
      Jostain syystä mua on kiinnostanut aina papin virka, vaikka olen nainen ja perinteisesti meikäläisten piireissä ei ole naispappeja ja naispuhujia hyväksytty.
      Viimeaikoina yhteistyömyönteisyys kirkon naispappeja kohtaan antaa viitteitä siitä, että naispappeus oltais lopullisesti hyväksymässä myös meikäläisten keskuuteen.
      Tällä hetkellähän se menee niin, että vanhoillislestadiolainen nainen ei voi toimia pappina tai puhujana, mutta vanhoillislestadiolanen mies voi toimia yhdessä luterilaisen naispapin kanssa.

      Tästä olemme keskustelleet paljon kotona ja myös kaveri porukan kesken, että tullaanko naispappeus vihdoin hyväksymään kokonaan meidänkin keskuudessa. Eräs puhuja sanoi meille, että ihan hyvin nainenkin voi toimia puhujana, vaikka raamatussa sanotaankin, että puhujan on oltava yhden vaimon mies. vai miten se nyt menikään. Tätä ei siis tarvi ottaa kirjaimellisesti.

      Eihän siitä oo kauaa, ku meikäläisten keskuudessa ei hyväksytty edes yhteistyötä luterilaisten naispappien kanssa. Sehän olisi tietänyt ennenpitkään meikäläisten pappien erottamisen kirkosta. Sitähän puntaroitiin, kummin tehdään, hyväksytäänkö yhteistyö, vai erotaanko rakkaaksi koetusta kirkostamme.
      Päätettiin sitten hyväksyä naispappeus siinä mielessä, että uskovainen pappi voi toimia naispapin kanssa.

      Äitini sanoi, että hän kyllä mielestään olisi valmis jo hyväksymään naispappeuden. Tämän suhteen ei kannata kuitenkaan hötkyillä. Luultavasti tässä asiassa ei tulla etenemään kovin nopeasti. Ensin pitää haistella ja maistella, mikä on hyväksi ja mikä ei. Isä vielä empii naispappeutta. Hän ei haluais hyväksyä sitä missään vaiheessa, mutta pitää mahdollisena, että naispappeus voidaan vielä tulla hyväksymään meikäläistenkin keskuudessa.

      Onhan paljon sellasia asioita, jotka on hyväksytty pidemmän pohdinnan tuloksena. Isoisä muistaa, kuinka hänen aikanaan viulua ei hyväksytty meikäläisille. Jotku olivat viulun kuitenkin hankkineet ja näin aiheutti pahennusta seurakunnassa. Ajan myötä suhtautuminen viuluun muuttui ja nykyään viuluja löytyy myös meiltä kolmin kappalein. Myös kitara on ollu vähän sellanen, ettei sitä oo oikein haluttu yleisesti hyväksyä, vaikka akustisia kitaroita on ollu jo pidempään aikaan meikäläisillä. Naapurissa asuvat meikäläiset ostivat sähkökitaran itselleen ja tämä on nyt aiheuttanut pahennusta seurakunnassamme.

      Tiedämme kuitenkin, että he osaavat soittaa säädyllistä musiikkia sillä. Pystyyhän viulullakin edelleen soittaa myös sopimatonta musiikkia.

      Näitä ajatellessamme tulimme siihen tulokseen, että mahdollisesti jo meidän aikana naispappeus saatetaan hyväksyä kokonaisvaltaisesti vanhoillislestadiolaisten keskuudessa.

      Itse haluan papiksi, mutta jos valmistuessaan kanta on vielä osittain kielteinen, voin kyllä toimia myös muissa tehtävissä.

      • vl-nuorilla.,.

        Mukava lukea kirjoitustasi, toivon, että ajattelutapasi olisi yleisenpää vl-piireissä.


      • kirjoituksesi

        kanssa kuin toiselta planeetalta. Ajattele, että Suomesta löytyy vielä koululapsia, jotka eivät saa laulaa Sinivuorten yö -joululaulua, koska se on liian svengaava!
        Sinänsä raikas kirjoitus, mutta miten ihmeessä pystyt kuulumaan tuohon puhdasoppisten sakkiin, eikö tule koskaan ristiriitaa omantunnon kanssa?


      • Aikuine.

        Vaan tee niin kuin sydämesi sanoo!
        Jumala puhuu meille omantunnon kautta.

        Se että Jeesuksen aikana ei ollut "naispappeja" kertoo vaan siitä yhteiskunnasta, miehet ja naiset eivät olleet tasa-arvoisia.

        Nykyään on yhteiskunnassamme tasa-arvo ja siitä on huolehtimassa mm tasa-arvovaltuutettu.

        Miehillä ja naisilla on samat oikeudet, siksi eduskunnassakin on miehiä ja naisia. Naiset pystyvät samaan kuin miehetkin!
        Ennen ei ollut näin.

        Nykyään on naispappeja ja he ovat hyvin toivottuja toimituksiin. (Tuntuu että miettivätkö naiset enemmän kutsumustaan ennen kuin lähteävät alalle ja näkyykö tämä kutsumus sitten sopivuutena työhön.)

        Älä elä elämää niin kuin toiset toivovat sinun elävän. Sinun elämäsi on Jumalan ja sinun.

        Jos vanhana istut kiikkustuolissa ja mietit mennyttä elämääsi, niin katuisitko sitä että et nuorena alkanut papiksi?
        Tänään naispapin tehtävä ei ole maailman helpoin, helpommalla pääsee esim. lastenhoitaja. Mutta naispappeja tarvitaan tänäänkin jotta se tulevaisuudessa olisi yhtä luonnollista kuin naisten äänioikeus tai kansanedustajan toimiminen.

        Siunausta papin opinnoillesi ja tulevalle ammatille!


      • sandra--
        kirjoituksesi kirjoitti:

        kanssa kuin toiselta planeetalta. Ajattele, että Suomesta löytyy vielä koululapsia, jotka eivät saa laulaa Sinivuorten yö -joululaulua, koska se on liian svengaava!
        Sinänsä raikas kirjoitus, mutta miten ihmeessä pystyt kuulumaan tuohon puhdasoppisten sakkiin, eikö tule koskaan ristiriitaa omantunnon kanssa?

        Empä oo kuullut keltään, jotka ei olis saanu laulaa "Sinivuorten yö" laulua. Meillä, ja niin monilla muillakin vl:illä kuunnellaan tuota laulua ja lauletaan myös.
        Mitä väärää siinä edes on.
        Et taida olla vanhoillislestadiolainen, etkä taida tuntea ainuttakaan vanhoillislestadiolaista.


      • sandra--
        Aikuine. kirjoitti:

        Vaan tee niin kuin sydämesi sanoo!
        Jumala puhuu meille omantunnon kautta.

        Se että Jeesuksen aikana ei ollut "naispappeja" kertoo vaan siitä yhteiskunnasta, miehet ja naiset eivät olleet tasa-arvoisia.

        Nykyään on yhteiskunnassamme tasa-arvo ja siitä on huolehtimassa mm tasa-arvovaltuutettu.

        Miehillä ja naisilla on samat oikeudet, siksi eduskunnassakin on miehiä ja naisia. Naiset pystyvät samaan kuin miehetkin!
        Ennen ei ollut näin.

        Nykyään on naispappeja ja he ovat hyvin toivottuja toimituksiin. (Tuntuu että miettivätkö naiset enemmän kutsumustaan ennen kuin lähteävät alalle ja näkyykö tämä kutsumus sitten sopivuutena työhön.)

        Älä elä elämää niin kuin toiset toivovat sinun elävän. Sinun elämäsi on Jumalan ja sinun.

        Jos vanhana istut kiikkustuolissa ja mietit mennyttä elämääsi, niin katuisitko sitä että et nuorena alkanut papiksi?
        Tänään naispapin tehtävä ei ole maailman helpoin, helpommalla pääsee esim. lastenhoitaja. Mutta naispappeja tarvitaan tänäänkin jotta se tulevaisuudessa olisi yhtä luonnollista kuin naisten äänioikeus tai kansanedustajan toimiminen.

        Siunausta papin opinnoillesi ja tulevalle ammatille!

        Tämä vain on aika vaikeaa loppujenlopuksi.
        Haluan käydä edelleen rauhanyhdistysten seuroissa, koska tunnen ne kotoisiksi.

        Ja onhan mun kaveripiirissä paljon sellasia, jotka myös kannattavat naispappeutta ja sitä, että naisia vois toimia myös vanhoillislestadiolaisten seuroissa.

        Nythän naisille on annettu jo paljon sellasia tehtäviä, missä niitä ei ennen nähty. Ennen naiskolehdinjakaja oli harvinainen näky, nykyään yhä useammin näkee naisia.
        Myös muissa hommissa on yhä enemmän naisia.

        Uskoisin, että jo meidän aikana tullaan kuulemaan naispuhujia myös meidän seuroissa. Ja tavallaan seurakuntapäivillä pääsee kuuntelemaan myös naisääntä. Aika muuttuu, eikä me voida jäädä ajasta jälkeen tässä asiassa.
        Miksi nainen siis ei voisi toimia puhujana, kuten mieskin.

        Toinen vaihtoehto on se, että jos ei päästä sopuun naispappeusasiassa, niin sitäkään ei voi poissulkea, että naispappeusmyönteiset perustaisivat oman seurakunnan. Arviolta jo puolet vl:stä sallis naispappeuden. Ehkä naispappeuden kannattajia on enemmän Etelä-Suomessa, kun taas Pohjois-Suomesta saattaa löytyä kuntia, joissa ei ole ainuttakaan vanhoillislestadiolaista naispappeuden kannattajaa.

        Tosin nykyään Pohjois-Suomessakin jokaikinen vanhoillislestadiolainen pappi suostuu yhteistyöhön naispappien kanssa.


      • Sinun varmemmaksi
        sandra-- kirjoitti:

        Empä oo kuullut keltään, jotka ei olis saanu laulaa "Sinivuorten yö" laulua. Meillä, ja niin monilla muillakin vl:illä kuunnellaan tuota laulua ja lauletaan myös.
        Mitä väärää siinä edes on.
        Et taida olla vanhoillislestadiolainen, etkä taida tuntea ainuttakaan vanhoillislestadiolaista.

        vakuudeksi kysästä SRK:n mielipide asiaan!
        Ja tuota viimeistä lausetta en tässä yhteydessä ymmärtänyt ollenkaan.
        Kun epäilet etten tunne yhtään vl:ää, olet yhtä väärässä kuin on oppisi, niin raikas ja kannatettava kuin se onkin.


      • kysymyksiä

        Oletko Sandra miettinyt miksi haluaisit papiksi? Mitä ajattelet pappeudesta? Haluatko sitä siksi että se olisi kiva ammatti. Silloin ajattelet ehkä että pappeudessa on kyse yhteiskunnallisesta ammatista. Tällainen ajatushan on luonnollinen. Jos taas ajattelee että pappeudessa on kyse seurakunnan johtajuudesta on tilanne erilainen. Silloin pitäisi olla kysymys siitä kenet Jumala valitsee ja mihin. Jos taas halusi on kertoa Jumalan suuria tekoja, olen iloinen. Toivon kuitenkin että aloitat sen jo nyt etkä vasta pappina tai saarnaajana.

        Itse ajattelen että Jumala on suurempi kuin ihminen ja minulla ei ole ymmärrystä hänen sanaansa valikoida. Jos lähdemme sille tielle että ihminen valitsee mikä Raamatussa on totta ja edelleen voimassa, lähdemme melkoista viisautta vaativalle tielle. Iso kirja sanoo että Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmisten viisaus. Siksi en menisi sanomaan kuten tässä ketjussa, että joku asia ei ole enää voimassa. Toki voi miettiä onko asiaa käsittelevissä sanan kohdissa jokin vielä syvempi ajatus sanojen takana jota niissä tarkoitetaan.

        Vielä yksi asia. Mitä ajattelet naisista ja heidän tehtävästään? Itse naisena ajattelen että naisella on yksi suuri tehtävä johon mies ei pysty. Jos sitä ei halua lyödä laimin, joutuu suurin osa naisista hoitamaan muita tehtäviään epäsäännöllisesti. Joskus naiset ajattelevat että heidän täytyy toimia kuten miehet ollakseen yhtä arvokkaita. Miksihän miehet eivät ajattele käänteisesti. Uskovaisena tiedät toivottavasti olevasi yhtä arvokas missä tehtävässä tahansa ja riippumatta oletko nainen tai mies. Huomaat minun kantani eikä sinun tarvitse olla sama, mutta mieti vielä ja kysele ja kuuntele Jumalan sanaa.


      • elämä jatkuu

        Kyllä vanhoillislestadiolaisuudessa on ihan selvä kanta ollut aina ja on edelleenkin että naispappeutta ei hyväksytä.
        Jos tältä palstalta kysyt mielipidettä niin ei voi luottaa saavansa raamatun mukaista vastausta, sinä haetkin itsellesi mieluista myöntavää vastausta asiaan.Vanhoillislestadiolaisuudessa suhtaudutaan naispappiin kuten muihinkin epäuskoisiin pappeihin.
        Ei raamatun tulkintaa muuta ajankuluminen, ainahan uskovaisilla on ollut epäuskoisia työkavereita.
        Ei kirkossa toimitusta suorittava pappi sillä hyväksy naispappeutta että samassa tilaisuudessa toimii myös naispappi.
        Älä Sandra elä toivossa että kristillisyys voisi muuttaa raamatun kirjoituksia toiseksi mitä ne ovat. Kuuntele enemmän isääsi koska hänellä näyttäs olevan terveempi ymmärrys asiasta.


      • Lissu
        elämä jatkuu kirjoitti:

        Kyllä vanhoillislestadiolaisuudessa on ihan selvä kanta ollut aina ja on edelleenkin että naispappeutta ei hyväksytä.
        Jos tältä palstalta kysyt mielipidettä niin ei voi luottaa saavansa raamatun mukaista vastausta, sinä haetkin itsellesi mieluista myöntavää vastausta asiaan.Vanhoillislestadiolaisuudessa suhtaudutaan naispappiin kuten muihinkin epäuskoisiin pappeihin.
        Ei raamatun tulkintaa muuta ajankuluminen, ainahan uskovaisilla on ollut epäuskoisia työkavereita.
        Ei kirkossa toimitusta suorittava pappi sillä hyväksy naispappeutta että samassa tilaisuudessa toimii myös naispappi.
        Älä Sandra elä toivossa että kristillisyys voisi muuttaa raamatun kirjoituksia toiseksi mitä ne ovat. Kuuntele enemmän isääsi koska hänellä näyttäs olevan terveempi ymmärrys asiasta.

        Minua vilpittömästi kiinnostaa kuulla, millä perusteella ne kirkon muut papit ovat epäuskoisia?


      • elämä jatkuu
        Lissu kirjoitti:

        Minua vilpittömästi kiinnostaa kuulla, millä perusteella ne kirkon muut papit ovat epäuskoisia?

        On muistettava että vaikka kuinka luet vaikka papiksi ei se tee ihmisestä Jumalan valtakunnan asukasta. Valitettavasti kaikki kirkon työntekijät eivät ole Jumalan valtakunnan asukkaita.
        Ei saa sekoittaa kirkkoa jumalan huoneen asumiseen.
        Se on monille mahdoton asia hyväksyä se tosiasia, Jumalan sana ei anna tähän mitään erivapauksia.
        Ei tämän enempää jos on tosissaan halukas näistä asioista keskustelemaan niin kyllä löytyy vielä niitä jotka uskovat kuten raamattu opettaa ja mielellään keskustelevat kasvotusten.


      • Vaari2

        Kun miespappi kieltäytyy hoitamasta työtehtäviään naispapin kanssa, on kyseessä selvä työstä kieltäytyminen. Kun vielä on on kyseessä intituutio, jota ylläpidetään verovaroin, pitää tällaiset papit irtisanoa välittömästi. Asia on jo jahkailtu liian kauan. Nyt on jo korkea aika kirkon johdon toimia eli hoitaa omat työnsä eli irtisanomiset, kuten muutkin työnanatajat.


      • on oikkeessa
        Vaari2 kirjoitti:

        Kun miespappi kieltäytyy hoitamasta työtehtäviään naispapin kanssa, on kyseessä selvä työstä kieltäytyminen. Kun vielä on on kyseessä intituutio, jota ylläpidetään verovaroin, pitää tällaiset papit irtisanoa välittömästi. Asia on jo jahkailtu liian kauan. Nyt on jo korkea aika kirkon johdon toimia eli hoitaa omat työnsä eli irtisanomiset, kuten muutkin työnanatajat.

        sil johan paarmalt uskottavuus ja kasvot häviää jos ei pane toimeen omia sanojaan, näin se vaan on.

        Ja rohkaisun sanat kuuluu myös noille omantuntonsa puolustajille, se että ei tosiaankaan kannata vaihtaa taivaspaikkaansa suostumalla ja hyväksymällä tämän maailman "hernekeitto -lautasien" menoon. Taivaan Isä kyllä pitää omistaan huolta jopa paljon enemmä mitä osamme edes pyytää.


    • ..touhua.

      Naispappeus kysymys ei ole kuin yksi lenkki sitä epäloogista vl-oppia jota ei oikein voi ymmätää kuin sisältäpäin.

      Aikoinaan uskovainen ymmärsi sisällä Jumalan valtakunassa että ei halua myydä apeteekissa ehkäisyvalmisteita, uskovainen ymmärsi sisältäpäin Jumalan valtakunnassa ettei halua toimia televisioita myyvänä kauppiaana, aikoinaan uskovainen halusi ymmärtää ettei vasemmistolaisuuteen viittaava parta sovi uskovaiselle, uskovainen ymmärsi sisältäpäin Jumalan valtakunnassa liikkuvan kuvan synniksi kaikissa muodoissa, uskovainen ymmärsi sisältäpäin että vaikka vaimo tai lapset kuolevat ehkäisy kaikissa muodoissa on syntiä jne..

      Pitä ymmärtää siältäpäin vaikka olisi kuinka järjetöntä menoa

      • sanoen

        ymmärtää sisältä päin = ymmärtää uskon kautta.

        Sillä lauseella voi aina luödä joukon ulkopuolisia, vakka heillä olisi elävä uskokin.

        Tätä (järjettömyyttä) ei voi ymmärtää, kuin uskon kautta. Esim. että vakuutuksen ottaminen ei ole epäuskoa Jumalan johdatukseen, vaan siunauksellista, koska se pyörittää liike-elämää.


    • Lissu

      Ymmärränkö nyt siis oikein, että naispappeus ei olekaan kovin vaikea asia vanhoillsilestadiolaiselle herätysliikkeelle, vaan vieläpä piakkoin hyväksyttävissä?

      Muussa tapauskessa ajattelen, että kirkon suurimmalla tai suurimpiin lukeutuvalla herätysliikkeellä on jopa moraalinen velvollisuus tulla kaapista ja ottaa kantaa tähän keskusteluun. Sillä että eivät allekirjoita adressia, vanhoillislestadiolaiset kirkon papit mielstäni hyväksyvät kirkon virallisen linjan.

      Jos näin on, naisppapien asema helpottunee ajan oloon. Vanhollislestadiolaisuus tunnetaan nimenomaisen tiukkana herätysliikkeenä. Jos sillä ei ole ongelmaa naisappeuden kanssa, muukin jengi sopeutunee aikanaan. Luthersäätiön miehet saattavat vetää itse johtopäätöksensä.

      Minustakin nuoren vanhoillislestadiolaistytön kanta oli raikkaan aito ja kiinnostava.

      • sandra--

        Nyt on olemassa jo kaksi selkeää toisistaan erottuvaa linjaa vl:ien keskuudessa.
        Molemmat linjat hyväksyvät kansankirkossamme naispappeuden.
        Toinen linjoista sallii myös vl:n toimimisen pappina tai puhujina.
        Naispappeusmyönteisiä on ehkä enemmän Etelä-Suomessa, kuin Pohjois-Suomessa.
        En usko, että näistä sisäisistä linjaeroista seurais 70-luvun kaltaisia toimenpiteitä.
        Silloinhan revittiin myös terveitä oksia.
        Ja eihän naispappeusmyönteisyys voi olla este uskomiselle.
        Se on eriasia, jos eletään kaikinpuolin maailmallisesti, ryypätään, rellestetään jne.

        Uskoisin, että naispappeusmyönteisyys tulee lisääntymään entisestään meikäläisten keskuudessa. Eihän siitä ole kauaakaan aikaa, kun SRK:ssa tehtiin sellainen linjaus, että vanhoillislestadiolainen voi toimia yhdessä naispapin kanssa, mutta vanhoillislestadiolainen nainen ei halua toimia pappina.

        En ole varmastikkaan ainut vl, joka haaveilee papin uraa. Tiedän minun lisäkseni ainakin kaksi vl naista, jotka myös haluavat papiksi.


    • vl-läisyys

      herännyt vammalassa=invaliditet vai oliko pappi kännissä, kun ei tullut naiskollegan kanssa työvuoroon?
      alakaa mennä oulun opit perille ja kirkko rikastuu sadan eroavan papin palkan verran!

      • Nimetön

        Naispappeuden vastustajien pitäisi ymmärtää itse erota kirkosta tai ainakin irtisanoutua työstään pappina, ennen kuin heidät erotetaan. Minä erosin kirkosta jo 80-luvulla, kun naispappeudesta riideltiin ensimmäisen kerran. Liityin takaisin, kun se lopulta hyväksyttiin. Nyt en aio enää erota, vaan se ratkaisu kuuluu muille.


    • Aaltonen5

      Kainostelua

    • kuulija

      osallistuuko Kokkolan RY:n väki messuun jos siellä on naispappi?onko pyhäinpäiväseuroissa ollut tänään paljon väkeä? Ketä siellä oli puhumassa? Oliko rovasti Manninen?

    • hyvinmeneelahdessa

      Ei kukaan vl-uskossa oleva voi hyväksyä naispappeutta
      Itse olen luterilaiseen kirkkoon kerran eksynyt jossa naispappi esiintyi
      Kuin paholainen hän kiemurteli saarnatuolissaan ja esitteli reikiää josta miehen tai miesten eritteet valuivat kuin koiralta kuola
      Irvokkaissa asennoissa voihki saarnaansa ja ajttelin tuota näkyä katsoessani
      Ei ennään tätä syntistä hekumaa
      Palasin vanhoillislestadiolaisten huomaan Lahden Tapparakdulle
      Tuo näky oli irvokastodiste että jumala on luonut papaiksi miehen
      Aamen

      • Anonyymi

        Olen ollut 50 vuotta seurakuntatyössä kiinteistön hoitotehtävissä jne. Kokemus papeista on pitkä ja perusteellinen. Yhdyn niihin, jotka eivät hyväksy naispappeutta ja mielipiteeni on muodostunut pitkän kokemuksen kautta. Työni ohessa toki kuuntelin myös asiakkaiden kokemuksia, jotka vahvistivat omaa mielipidettäni ja olivat samaan suuntaan meneviä.


    • gallea

      Olitko varmasti kirkossa ?

    • Aloitus_on

      lähes 10 vuotta vanha. Silloiset nuoret vitut alkavat nyt olla auton alle jääneen siilin näköisiä. Ketä ne muka kiinnostaisivat?

    • Anonyymi

      No mutta SRK on mammonan perään.

      SRK-liikkeen papit vihkasee homotkin jos rahasta sovitaan.

      • Anonyymi

        Ehkä näin on! VL-lestahellarit on hyvin kirkollinen järjestö nykyään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe