Herkkä korva, napsuu ja tinnittää

Johannes Juu

Hei,

Olen jo jonkin aikaa kärsinyt herkästä korvasta. Toisin sanoen ei tarvitse olla kuin vähän kovempi ääni, esim. astioiden käsittely kun korvassa alkaa napsamaan ja soimaan. Eritoten oikean korvani tärykalvo on todella herkkä. Ja tuntuu vain että herkkenee koko ajan. Lisäksi samaiseen korvaan on tullut hento tinnitys, joka on hieman vaimentunut kun tärykalvo yks kaks napsahteli enemmän jokunen aika sitten.

Lisäksi minulla on ollut pitkään aamuisin oikea sierain tukossa ja poisotettujen ala viisauden hampaiden ikenissä kuumotusta ja hieman ärsytystä.
Liittyisiköhän nämä ongelmaan?

Olen käynyt paikallisisessa terveyskeskuksessa jossa lääkäri tarkisti paineet ja korvakäytävän, eikä löytänyt mitään normaalista poikkeavaa. Lisäksi kävin kuulotestissä, jossa todettiin että kuulo on normaali.

Ajattelin seuraavaksi käydä korva ja hammaslääkärin luona, jospa saisin apua vaivaani.

Kiitoksia etukäteen jos jollain olisi jakaa tietoa vastaavasta ongelmasta :)

Johannes

28

16072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täälläkin napsuu

      Itselläni on täsmälleen samanlaista vaivaa, paitsi että tinnitusta en ole huomannut. Toinen korva reagoi erikoisella tavalla kaikkiin vähänkin voimakkaampiin ääniin ja muutamien satojen millisekuntien päästä äänen loppumisesta kuulen vaimean bassoisen napsahduksen ja tunnen kuinka tärykalvo liikahtaa ikävästi. Napsahduksen aktivoimiseksi ei tarvita kuin astioiden kolistelu, pussin rapistelu, sanomalehden sivujen kääntäminen tai puhelimessa puhuminen (siis jopa oma ääni). "Viallinen" korva reagoi samalla tavalla jopa silloin, kun kuuntelen vaikkapa radiokeskustelua nappikuulokkeilla "terveellä" korvallani. Epäilen, että tämä liittyy jotenkin stapediusrefleksiin, mutta en ymmärrä miksi kuulen refleksin loppumisen toisessa korvassani selvänä napsahduksena.

      Vaiva on todella hermoja raastava. En ole käynyt vielä korvalääkärillä, mutta aika on varattuna. Yleislääkärin määräyksestä sain antibioottikuurin (koska korva näytti tulehtuneelta) ja söin Duactia, joskaan tämä hoito ei ole ainakaan toistaiseksi tehonnut.

      Huomasin napsahdukset baarireissun jälkeisenä päivänä noin kuukausi sitten, eikä se ole muuttunut siitä suuntaan taikka toiseen. Baarissa oli kova meteli mutta käytin korvatulppia. Todella omituinen vaiva, enkä tahdo löytää netistä mitään vastaavaa - paitsi nyt sinun ongelmasi, joka kuulostaa varsin samanlaiselta.

    • minullakin

      Mullakin napsuu korva, ja välillä soi. Tällä hetkellä on myös korvatulehdys päällä, enkä kuule muuta kuin huminaa. :( Luulen, että mulla toi korvan napsuminen ja soiminen johtuu 10-v. sitten sairastetusta korvatulehduksesta. Sen jälkeen on korva lukkoillut, napsunut, paukkunut ja soinut. Ei onneksi häiritsevyyteen asti, mutta kuitenkin. Myös mulla kovat äänet, kuten astioiden käsittely, tuntuu "ilkeältä" korvissa.

      Toivottavasti tämän korvatulehduksen jälkeen korva ei mene taas huonommaksi...

      • minullakin

        Niin tuo napsuminen minulla on sellaista tärykalvon paukahtelua, jonka myös tuntee "tärähdyksenä" korvassa. Yleensä paukahtaa nielaistessa, joskus muutenkin. Lieneekö samaa kuin teillä?


      • Täälläkin napsuu
        minullakin kirjoitti:

        Niin tuo napsuminen minulla on sellaista tärykalvon paukahtelua, jonka myös tuntee "tärähdyksenä" korvassa. Yleensä paukahtaa nielaistessa, joskus muutenkin. Lieneekö samaa kuin teillä?

        Juuri tuollaista minullakin on. Korvani eivät soi, mutta leipäpussin rapistelu, puhelimessa puhuminen tai näppiksellä naputteleminen riittävät siihen, että hiljaisuuden laskeutuessa välittömästi kovan äänen jälkeen korvassa napsahtaa, loksahtaa, raksahtaa ja rutisee. Napsahduksen sekä kuulee että tuntee tärykalvon liikkeenä, kuten kuvailit. Itsekseen korvani ei tuota tee, vaan vaatii jonkin edellämainitun kaltaisista ärsykkeistä.

        Kävin hiljattain korvalääkärillä, eikä korvassani kuulemma ole mitään normaalista poikkeavaa, mutta oireeni viittaavat siihen, että korvan "ilmastointi" ei ole kunnossa (eli korvatorvi ei ole kunnolla auki). Hoitomuodoksi hän suositteli tekemään seuraavaa muutaman kerran päivässä, jotta korva alkaisi pysymään auki: Pidä suu kiinni, ota kädellä nenästä kiinni ja puhalla niin, että korvat menevät lukkoon. Nielaise ennen kuin päästät nenästä irti.

        Täytyy kokeilla josko tuo toimisi. Olin kyllä varautunut vähintään johonkin väli/sisäkorvan vaurioon, eikä korvaani tutkittu minusta tarpeeksi kunnolla. Muutaman kuukauden tätä on jo kestänyt ja siksi ihmetyttää, miten se yhtäkkiä voisi mennä ohi näin yksinkertaisilla ohjeilla. Mutta yrittänyttä ei laiteta.


      • napsu
        Täälläkin napsuu kirjoitti:

        Juuri tuollaista minullakin on. Korvani eivät soi, mutta leipäpussin rapistelu, puhelimessa puhuminen tai näppiksellä naputteleminen riittävät siihen, että hiljaisuuden laskeutuessa välittömästi kovan äänen jälkeen korvassa napsahtaa, loksahtaa, raksahtaa ja rutisee. Napsahduksen sekä kuulee että tuntee tärykalvon liikkeenä, kuten kuvailit. Itsekseen korvani ei tuota tee, vaan vaatii jonkin edellämainitun kaltaisista ärsykkeistä.

        Kävin hiljattain korvalääkärillä, eikä korvassani kuulemma ole mitään normaalista poikkeavaa, mutta oireeni viittaavat siihen, että korvan "ilmastointi" ei ole kunnossa (eli korvatorvi ei ole kunnolla auki). Hoitomuodoksi hän suositteli tekemään seuraavaa muutaman kerran päivässä, jotta korva alkaisi pysymään auki: Pidä suu kiinni, ota kädellä nenästä kiinni ja puhalla niin, että korvat menevät lukkoon. Nielaise ennen kuin päästät nenästä irti.

        Täytyy kokeilla josko tuo toimisi. Olin kyllä varautunut vähintään johonkin väli/sisäkorvan vaurioon, eikä korvaani tutkittu minusta tarpeeksi kunnolla. Muutaman kuukauden tätä on jo kestänyt ja siksi ihmetyttää, miten se yhtäkkiä voisi mennä ohi näin yksinkertaisilla ohjeilla. Mutta yrittänyttä ei laiteta.

        Onko teillä korvan rapina mennyt ohi? Kertokaa lisää kokemuksia!

        Mulla korva alkoi rapista noin puoli vuotta sitten aina nielaistessa. Lääkäri neuvoi hoidoksi samaa puhaltelua kuin sinulle, mutta kuulo oli ok ja korvassa ei näkynyt mitään outoa.

        Nyt pari kuukautta korva on ollut selvästi herkempi. Juuri astioiden kilahtelu ja pussien rapinakin on kiusallista. Äsken jouduin lähtemään konsertista kesken vaikka oli korvatulppakin.

        Pientä suhinaa on ollut korvissa usean vuoden ajan. 7 vuotta sitten oln konsertissa ilman korvatulppia ja sen jälkeen korvat suhisi pikkuisen enemmänkin, ei kuitenkaan enää niin pahasti. Mietin että ei kai tämä rapina johtuisi siitä, 7 vuotta kuitenkin kulunut.

        Onneksi on lääkäriaika varattu. Pelkään vaan että jotain pysyvää vauriota on syntynyt. :(


      • Miimi
        napsu kirjoitti:

        Onko teillä korvan rapina mennyt ohi? Kertokaa lisää kokemuksia!

        Mulla korva alkoi rapista noin puoli vuotta sitten aina nielaistessa. Lääkäri neuvoi hoidoksi samaa puhaltelua kuin sinulle, mutta kuulo oli ok ja korvassa ei näkynyt mitään outoa.

        Nyt pari kuukautta korva on ollut selvästi herkempi. Juuri astioiden kilahtelu ja pussien rapinakin on kiusallista. Äsken jouduin lähtemään konsertista kesken vaikka oli korvatulppakin.

        Pientä suhinaa on ollut korvissa usean vuoden ajan. 7 vuotta sitten oln konsertissa ilman korvatulppia ja sen jälkeen korvat suhisi pikkuisen enemmänkin, ei kuitenkaan enää niin pahasti. Mietin että ei kai tämä rapina johtuisi siitä, 7 vuotta kuitenkin kulunut.

        Onneksi on lääkäriaika varattu. Pelkään vaan että jotain pysyvää vauriota on syntynyt. :(

        siis olen ollut ihan hukassa vasemman korvani kanssa jo yli puoli vuotta. Kovat äänet ja varsinkin makuuasennossa ollessa se pauke alkaa. Se on niin rasittavaa. Kaikki astia kilinät ja voi luoja koulun ruokalan meteli : ( Niin ja jos mies kuorsaa vieressä niin korva tykyttää samaan tahtiin : ( niin ja suihkussa on tosi ikävä olla korvan kanssa, siellä on pahimmillaan...

        Yleislääkäri sanoi että välikorva punoittaa ja lääkkeet kahteen kertaan jo syöty, ei auttanut! Nyt taas huomenna lääkärille ja haluan lähetteen erikoislääkärille!

        Haluaisin kuulla onko jollain auttanut mikään??


      • Nindu
        Miimi kirjoitti:

        siis olen ollut ihan hukassa vasemman korvani kanssa jo yli puoli vuotta. Kovat äänet ja varsinkin makuuasennossa ollessa se pauke alkaa. Se on niin rasittavaa. Kaikki astia kilinät ja voi luoja koulun ruokalan meteli : ( Niin ja jos mies kuorsaa vieressä niin korva tykyttää samaan tahtiin : ( niin ja suihkussa on tosi ikävä olla korvan kanssa, siellä on pahimmillaan...

        Yleislääkäri sanoi että välikorva punoittaa ja lääkkeet kahteen kertaan jo syöty, ei auttanut! Nyt taas huomenna lääkärille ja haluan lähetteen erikoislääkärille!

        Haluaisin kuulla onko jollain auttanut mikään??

        Mulla on juuri samanlaista oireilua vasemmassa korvassa, yliherkkä tärykalvo siis. Itse olen ravannut lääkäreillä, ihan spesialistillakin, mutta mitään ulkoista poikkeamaa ei oo löytyny. Tämä vaiva on ollut jo ainakin puolitoista vuotta ja nyt tuli mitta täyteen, kun korvassa rahisee kaikki kolahdukset ja rapistukset ja suhisee pulssin mukaan ja aamulla ja illalla tää on pahinta. Välillä korva menee kuin lukkoon ja tulee hetkellinen tinnitus joka menee hetkessä ohi. Kuin korkeataajuusvinkunaa.

        Lääkärin diagnoosi oli vain, että yliherkkä korva, koska kuulo on loistava ja erityisesti tää vasen korva kuulee niinkin matalat ja korkeat äänet, ettei niitä tavallisesti ihminen aina kuulekaan.

        Hyvä että teitä muitakin on, vaikka inhottava tämä vaiva onkin eikä sitä kellekään toivoisi. Mutta eipähän lääkärit voi ainakaan enää väittää mua luulotautiseksi!!

        Otan vielä vaivasta selvän ja ilmotan tänne heti kun saan sen ja hoitokeinon selville. :)


      • Miimi
        Nindu kirjoitti:

        Mulla on juuri samanlaista oireilua vasemmassa korvassa, yliherkkä tärykalvo siis. Itse olen ravannut lääkäreillä, ihan spesialistillakin, mutta mitään ulkoista poikkeamaa ei oo löytyny. Tämä vaiva on ollut jo ainakin puolitoista vuotta ja nyt tuli mitta täyteen, kun korvassa rahisee kaikki kolahdukset ja rapistukset ja suhisee pulssin mukaan ja aamulla ja illalla tää on pahinta. Välillä korva menee kuin lukkoon ja tulee hetkellinen tinnitus joka menee hetkessä ohi. Kuin korkeataajuusvinkunaa.

        Lääkärin diagnoosi oli vain, että yliherkkä korva, koska kuulo on loistava ja erityisesti tää vasen korva kuulee niinkin matalat ja korkeat äänet, ettei niitä tavallisesti ihminen aina kuulekaan.

        Hyvä että teitä muitakin on, vaikka inhottava tämä vaiva onkin eikä sitä kellekään toivoisi. Mutta eipähän lääkärit voi ainakaan enää väittää mua luulotautiseksi!!

        Otan vielä vaivasta selvän ja ilmotan tänne heti kun saan sen ja hoitokeinon selville. :)

        en saanut lähetettä korvalääkärille ja minua pidettiin kuin luulotautista :( inhoan lääkäreitä, oikeesti!! Juu, minulla oli kanssa kuulo liiankin hyvä, kuulin matalat äänetkin todella hyvin, mutta tämä tinnitys ja tykytys tekee mut hulluksi. Suihkussa käyminen on kyllä pahinta, kun suihkun laittaa korvan lähelle, niin pauke on järkky :(

        Juu, ilmoittele jos saat jotain vinkkejä jostain!


      • Juhatin
        Miimi kirjoitti:

        en saanut lähetettä korvalääkärille ja minua pidettiin kuin luulotautista :( inhoan lääkäreitä, oikeesti!! Juu, minulla oli kanssa kuulo liiankin hyvä, kuulin matalat äänetkin todella hyvin, mutta tämä tinnitys ja tykytys tekee mut hulluksi. Suihkussa käyminen on kyllä pahinta, kun suihkun laittaa korvan lähelle, niin pauke on järkky :(

        Juu, ilmoittele jos saat jotain vinkkejä jostain!

        Moi kaikki.

        "kiva Kuulla" että on muitakin joita on siunattu liian herkällä kuulolla.
        Nämä kaikki napsaukset ja suhinat sekä viimeaikoina kovemmaksi kohonnut tinnitus ovat tuttuja asioita. ongelmaksi on muodostunut nyt 2,5kk ihana pieni poika. Kun hän ilmoittaa huutamalla olemassa olostaan en tahdo pystyä olla vieressä kun korvat (tai ainakin oikea) suorastaan paukkuu äänestä. Käytin reilun kuukauden korvatulppia öisin että saa nukuttua mutta epäilen että se teki asian pahemmaksi. Herkistää kuuloa ja taas tekee hellää kun toinen huutaa.

        Minullakin todettu "liian" hyvä kuulo ja todella pienet äänet ärsyttää jos ei ole tausta melua. =( harmittava vaiva joka nyt nostaa pahasti päätään =(

        Mukavaa kesää kaikille.


    • Herkkäkorvainen

      Hei!
      Tiedän, että tämä viestiketju on jo hieman ikääntynyt, mutta jos Johannes satut vielä tätä lukemaan, minua kiinnostaisi kovasti tietää, saitko selville vaivasi syyn? Minulla nimittäin on täysin samoja oireita. Vasen korva on herkkä äänille, menee välillä tukkoon ja tinnittää. Lisäksi minulla on aina nenä tukossa aamuisin ja oireileva viisauden hammas vasemmalla alhaalla, joka lähtee ensi viikolla poistoon. Mutta olisin tosi kiitollinen, jos vastaisit, asia vaivaa minuakin kovasti!

      Eeva

      • mm-mmmmmmm

        Minunkin toinen korvani "sieppaa" ääniä ja alkaa jurnuttaa niitä, esim tallentavan digiboksin sirinä, ohi ajava auto...
        Vauvan itku on oikeasti kovaa, jos vaikka kantaa olkaa vasten ja vauva itkee korvan juuressa. Korvatulpat on tarpeen jos on herkkäkorvainen.


      • Onko muillakin...?
        mm-mmmmmmm kirjoitti:

        Minunkin toinen korvani "sieppaa" ääniä ja alkaa jurnuttaa niitä, esim tallentavan digiboksin sirinä, ohi ajava auto...
        Vauvan itku on oikeasti kovaa, jos vaikka kantaa olkaa vasten ja vauva itkee korvan juuressa. Korvatulpat on tarpeen jos on herkkäkorvainen.

        Oon 17-vuotais tyttö ja mulla on korvat naksunut aina nieleessä (ja joskus esim. haukotellessa) jo ainakin neljä vuotta. Joskus myös lenkkeillessä korvat menee niellessä lukkoon ja sitten taas aukee (=äänet kuluu sillon vähän liiankin selkeästi ja kovaa, en osaa selittää) Oon jo ihan tottunut tähän, mutta mutta:

        Olin tässä noin viikko sitten lentokoneessa ja nyt matkalta kotiuduttua korvat naksuu entistä enemmän niellessä ja menee välillä lukkoon ja tinnittää ja suhisee hieman. Muistu mieleen, että sama juttu oli myös muutama vuosi sitten, kun lensin edelliskerran. Sillon oli muistaakseni muutaman viikon tällasia samanlaisia vaivoja, kunnes vähenivät siksi "normaaliksi" naksunaksi.

        Mistä tässä voi olla kyse? Jotain korvan paine-eroja, joiden tasaantuminen kestää tai jotain? ONKO MUILLE KORVIEN NAKSUMISESTA KÄRSIVILLE TULLUT LENTÄMISESTÄ SAMANLAISIA OIREITA?

        Niin, oon muuten käynyt tästä vaivasta lääkärissä jo useita vuosia sitten, ja tää kuulemma johtuu siitä, että mun korvakäytävät on sen verran ahtaat, ettei ilma mahdu kunnolla kulkemaan siellä.

        Kiitos tuhannesti vastauksista. Tää on niin rasittavaa.. :)


      • l o
        Onko muillakin...? kirjoitti:

        Oon 17-vuotais tyttö ja mulla on korvat naksunut aina nieleessä (ja joskus esim. haukotellessa) jo ainakin neljä vuotta. Joskus myös lenkkeillessä korvat menee niellessä lukkoon ja sitten taas aukee (=äänet kuluu sillon vähän liiankin selkeästi ja kovaa, en osaa selittää) Oon jo ihan tottunut tähän, mutta mutta:

        Olin tässä noin viikko sitten lentokoneessa ja nyt matkalta kotiuduttua korvat naksuu entistä enemmän niellessä ja menee välillä lukkoon ja tinnittää ja suhisee hieman. Muistu mieleen, että sama juttu oli myös muutama vuosi sitten, kun lensin edelliskerran. Sillon oli muistaakseni muutaman viikon tällasia samanlaisia vaivoja, kunnes vähenivät siksi "normaaliksi" naksunaksi.

        Mistä tässä voi olla kyse? Jotain korvan paine-eroja, joiden tasaantuminen kestää tai jotain? ONKO MUILLE KORVIEN NAKSUMISESTA KÄRSIVILLE TULLUT LENTÄMISESTÄ SAMANLAISIA OIREITA?

        Niin, oon muuten käynyt tästä vaivasta lääkärissä jo useita vuosia sitten, ja tää kuulemma johtuu siitä, että mun korvakäytävät on sen verran ahtaat, ettei ilma mahdu kunnolla kulkemaan siellä.

        Kiitos tuhannesti vastauksista. Tää on niin rasittavaa.. :)

        Kyllä itselläni joka lentämisin jälkeen aina vaan paheni, ja nyt tinnittää tauotta. Enää en mene koneeseen ikinä.
        Syynä: ahtaat käytävät!
        Mutta ei tämä vielä mitään, eräällä tutulla on ahtaat käytävät otsaonteloihin, ja tulee sietämätön päänsäky lennolla, että luulee nyt kuoleman hänet korjaavan.


      • Eelmo
        Onko muillakin...? kirjoitti:

        Oon 17-vuotais tyttö ja mulla on korvat naksunut aina nieleessä (ja joskus esim. haukotellessa) jo ainakin neljä vuotta. Joskus myös lenkkeillessä korvat menee niellessä lukkoon ja sitten taas aukee (=äänet kuluu sillon vähän liiankin selkeästi ja kovaa, en osaa selittää) Oon jo ihan tottunut tähän, mutta mutta:

        Olin tässä noin viikko sitten lentokoneessa ja nyt matkalta kotiuduttua korvat naksuu entistä enemmän niellessä ja menee välillä lukkoon ja tinnittää ja suhisee hieman. Muistu mieleen, että sama juttu oli myös muutama vuosi sitten, kun lensin edelliskerran. Sillon oli muistaakseni muutaman viikon tällasia samanlaisia vaivoja, kunnes vähenivät siksi "normaaliksi" naksunaksi.

        Mistä tässä voi olla kyse? Jotain korvan paine-eroja, joiden tasaantuminen kestää tai jotain? ONKO MUILLE KORVIEN NAKSUMISESTA KÄRSIVILLE TULLUT LENTÄMISESTÄ SAMANLAISIA OIREITA?

        Niin, oon muuten käynyt tästä vaivasta lääkärissä jo useita vuosia sitten, ja tää kuulemma johtuu siitä, että mun korvakäytävät on sen verran ahtaat, ettei ilma mahdu kunnolla kulkemaan siellä.

        Kiitos tuhannesti vastauksista. Tää on niin rasittavaa.. :)

        Olen 21 v mies.

        Omat ongelmani alkoivat noin vuosi sitten kun huomasin baari-illan jälkeen, että korvissa soi. Sointi ei lakannut moneen päivään ja olin normaalia herkempi äänille. Huomasin myös korvieni naksuvan nieltäessä, ja naksuna tuntui pahenevan vuoristossa. Vasen korvani tinnitti oikeaa pahemmin ja siinä tuntui välillä tukkoisuutta ja paineen tunnetta.

        Tinnituksen kanssa eläminen oli vaikeaa. Lisäksi kaikenlainen ennen tavalliselta tuntunut melu olikin yhtäkkiä sietämätöntä. Vaiva häiritsi lähes koko ajan, etenkin hiljaisessa ja nukkuessa. Olin aika masentunut aina välillä.

        Ensimmäinen erikoislääkäri totesi, ettei ulkoisia syitä ole näkyvillä, eikä vaivaa voi parantaa. Hän tarjosi avuksi masennuslääkkeitä.

        Hakeuduin neljän kuukauden päästä uudestaan lääkäriin kun elämä alkoi käydä sietämättömäksi. Tälläkään kertaa ulkoisia vikoja ei näkynyt, mutta lääkäri suositteli tinnitukseen poisoppimishoitoa. Opiskelen hermotieteitä käsittelevää tekniikan alaa, ja poisoppimishoidon takana olevat periaatteet vaikuttivat uskottavilta. Periaatteiden tunteminen tälla tavoin useasta yhteydesta on myös auttanut paranemisprosessia mukavasti :)

        Korvissani on aina suhissut, mutta ennen tinnituksen aiheuttanutta baari-iltaa suhina oli normaalina taustaäänenä jäänyt käytännössä lähes kokonaan tiedostamatta. Tinnituksen alkaminen aiheutti kuitenkin paniikkireaktion, ja aloin tahattomasti kuulostella alati joskos se tinnitusääni yhä kuuluisi. Samalla aloin pelätä kovia ääniä vaivan pahentumisen pelossa.

        Olen katkera ensimmäiselle minua hoitaneelle lääkärille, ettei hän tarjonnut poisoppimista tinnitushoitona. Sen sijaan hän nimenomaan korosti, että joutuisin elämään vaivan kanssa loppuun asti. Just live with it. Olisin välttynyt paljolta murheelta jos olisin saanut ohjeet poisoppimishoidosta jo aikaisemmin.

        http://www.tinnitus.org/home/frame/translations/Fin08/index.htm

        Toivottavasti näistä ohjeista on muille vaivan kanssa painiskeleville apua. Itse olen päässyt vaivasta lähes kokonaan. Korvissa suhisee edelleen, mutta niin suhisee lähes kaikilla muillakin, ja se on täysin tavallista. Sen sijaan soivat tinnitusäänet ovat lähes kokonaan kadonneet ja niiden joskus taas herätessä en kiinnitä asiaan sen kummempaa huomiota, ja ne katoavat taas minuuteissa. Korvani naksuvat edelleen, mutta sitäkään en koe mitenkään kiusallisena. Ehkä naksuntaakin on tapahtunut aina?

        Helppoa poisoppiminen ei ole, mutta sinnikkyydestä toivottavasti muutkin saavat palkintonsa :)


      • Momell
        Eelmo kirjoitti:

        Olen 21 v mies.

        Omat ongelmani alkoivat noin vuosi sitten kun huomasin baari-illan jälkeen, että korvissa soi. Sointi ei lakannut moneen päivään ja olin normaalia herkempi äänille. Huomasin myös korvieni naksuvan nieltäessä, ja naksuna tuntui pahenevan vuoristossa. Vasen korvani tinnitti oikeaa pahemmin ja siinä tuntui välillä tukkoisuutta ja paineen tunnetta.

        Tinnituksen kanssa eläminen oli vaikeaa. Lisäksi kaikenlainen ennen tavalliselta tuntunut melu olikin yhtäkkiä sietämätöntä. Vaiva häiritsi lähes koko ajan, etenkin hiljaisessa ja nukkuessa. Olin aika masentunut aina välillä.

        Ensimmäinen erikoislääkäri totesi, ettei ulkoisia syitä ole näkyvillä, eikä vaivaa voi parantaa. Hän tarjosi avuksi masennuslääkkeitä.

        Hakeuduin neljän kuukauden päästä uudestaan lääkäriin kun elämä alkoi käydä sietämättömäksi. Tälläkään kertaa ulkoisia vikoja ei näkynyt, mutta lääkäri suositteli tinnitukseen poisoppimishoitoa. Opiskelen hermotieteitä käsittelevää tekniikan alaa, ja poisoppimishoidon takana olevat periaatteet vaikuttivat uskottavilta. Periaatteiden tunteminen tälla tavoin useasta yhteydesta on myös auttanut paranemisprosessia mukavasti :)

        Korvissani on aina suhissut, mutta ennen tinnituksen aiheuttanutta baari-iltaa suhina oli normaalina taustaäänenä jäänyt käytännössä lähes kokonaan tiedostamatta. Tinnituksen alkaminen aiheutti kuitenkin paniikkireaktion, ja aloin tahattomasti kuulostella alati joskos se tinnitusääni yhä kuuluisi. Samalla aloin pelätä kovia ääniä vaivan pahentumisen pelossa.

        Olen katkera ensimmäiselle minua hoitaneelle lääkärille, ettei hän tarjonnut poisoppimista tinnitushoitona. Sen sijaan hän nimenomaan korosti, että joutuisin elämään vaivan kanssa loppuun asti. Just live with it. Olisin välttynyt paljolta murheelta jos olisin saanut ohjeet poisoppimishoidosta jo aikaisemmin.

        http://www.tinnitus.org/home/frame/translations/Fin08/index.htm

        Toivottavasti näistä ohjeista on muille vaivan kanssa painiskeleville apua. Itse olen päässyt vaivasta lähes kokonaan. Korvissa suhisee edelleen, mutta niin suhisee lähes kaikilla muillakin, ja se on täysin tavallista. Sen sijaan soivat tinnitusäänet ovat lähes kokonaan kadonneet ja niiden joskus taas herätessä en kiinnitä asiaan sen kummempaa huomiota, ja ne katoavat taas minuuteissa. Korvani naksuvat edelleen, mutta sitäkään en koe mitenkään kiusallisena. Ehkä naksuntaakin on tapahtunut aina?

        Helppoa poisoppiminen ei ole, mutta sinnikkyydestä toivottavasti muutkin saavat palkintonsa :)

        Kannattaa käyttää baareissa tms. meluisissa paikoissa korvatulppia. Tinnituksen kun kerran saa, niin useimmille se on elinikäinen vaiva. Nykyään musiikki pauhaa aivan järjettömän kovaa, ei korvat kestä sellaista mieletöntä meteliä.
        Itselläni on vasemmassa korvassa, sanotaan nyt vaikka kuuloherkkyys. Nukkumaanmennessä, jos makaan vasemmalla kyljellä, niin pienetkin, olemattomat äänet saavat korvan reagoimaan äänten tahtiin, niinkuin joku kaikuluotain. Kaikki pienet rapinat, hiljainen kuorsaus ym. "lonkahtavat" korvaan.
        Tinnitusta ei ole, ja kuuloni on erinomainen. Päivisin ei ole mitään ongelmia.
        Korvatulpat ovat halpa suoja tinnitusta vastaan.


      • oko
        Momell kirjoitti:

        Kannattaa käyttää baareissa tms. meluisissa paikoissa korvatulppia. Tinnituksen kun kerran saa, niin useimmille se on elinikäinen vaiva. Nykyään musiikki pauhaa aivan järjettömän kovaa, ei korvat kestä sellaista mieletöntä meteliä.
        Itselläni on vasemmassa korvassa, sanotaan nyt vaikka kuuloherkkyys. Nukkumaanmennessä, jos makaan vasemmalla kyljellä, niin pienetkin, olemattomat äänet saavat korvan reagoimaan äänten tahtiin, niinkuin joku kaikuluotain. Kaikki pienet rapinat, hiljainen kuorsaus ym. "lonkahtavat" korvaan.
        Tinnitusta ei ole, ja kuuloni on erinomainen. Päivisin ei ole mitään ongelmia.
        Korvatulpat ovat halpa suoja tinnitusta vastaan.

        Hei,
        Mulla samanlaiset oireet. Erikoislääkäri käski tehdä puhallus harjoituksia ja jos ei vuoteen ole mennyt ohi, niin pieni leikkaus korvansisällä olevaan vasaraan tehdään.


    • 3+3

      Minullakin on vasemmassa korvassa välillä sellaista pauketta/naksumista, olen ihmetellyt mistä se johtuu. Vajaa 3v sitten minulla oli korvatulehdus muistaakseni juuri vasemmassa korvassa. Söin siihen kaksi antibioottikuuria, ennen kuin parani. Tulehduksen aikana korva oli lukossa ja kuulin sillä huonommin. Nuo vaivat poistuivat, kun tulehdus oli parantunut.

      Tulehduksen jälkeen tähän päivään asti vasen korva on silti edelleen vaivannut. Esim. kun laitan lusikoita, haarukoita tai veitsiä astianpesukoneesta laatikkoon, vasemmassa korvassa kuuluu sellainen ihme paukahdus aina kun astiat kilisevät. Se on aika ärsyttävää. Lisäksi haukotellessa tai muuten suuta kovasti aukoessa vasemmassa korvassa paukkuu/naksuu joku.

      Sitten olisi yksi tyhmä kysymys, mitä ajattelin täällä kysyä, kun se mua vaivaa. Eräänä iltana menin nukkumaan ja vasta aamulla herättyäni muistin, että mulla oli tainnut unohtua sellainen hiuspinni hiuksiin nukkumaan mennessäni. Aamulla en kuitenkaan löytänyt pinniä hiuksistani tai sängystäni. Tuli sellainen kauhea tunne, että mitä jos se pinni on irronnut, kun olen yön aikana liikahdellut, ja mennyt vaikka korvaan! Voiko sellainen olla mahdollista??? Korvassa ei kuitenkaan tuntunut mitään erityistä. Ja voihan olla, että olen kuitenkin ottanut pinnin illalla pois, mutta en vain muista asiaa. Olenko ihan luulotautinen?? Pelottaa kauheasti ajatus, että jos korvassa ois joku vierasesine..voisko sen olla huomaamatta?´Korvassani on kyseisen yön jälkeen parina päivänä tuntunut pientä kipua, mutta ei mitään kovin häiritsevää kuitenkaan. Samanlaista kipua on silloin tällöin aiemminkin tuntunut välillä, mutta mennyt aina itsestään ohi. Luulis, että tollanen pinni ei vois syvälle korvakäytävään mennä silleen, ettei asiaa huomaisi itse....Nyt vaan mietin, että oisko tämän takia mentävä lääkäriin?!

      • 2+5

        Pinni ei ole korvassa. Korvakäytävä on vain vajaan sentin leveä ja noin 3 senttiä pitkä ja päättyy tärykalvoon. Siis korva ei jatku esteettömästi pään sisälle, eikä korvaan voi jäädä tai mennä mitään isompaa.


    • Jambba

      Vanha viestiketju, mutta olisipa mukava kuulla - onko vanhoihin vaivoihin tullut apua..
      Itsellä TINNITYS vaiva on ollut parin vuoden ajan. Tinnitys on ollut havavaittavissa lähinnä illalla nukkumaan mennessä, mielestäni molemmissa korvissa. Ajoittain ääni ei ollut lainkaan häiritsevä.
      NYT parin viikon ajan ääni on ollut Todella kova (kuten aiemminkin kaksi taajuutta; matala 400Hz ja korkea lähes 10kHz), MUTTA vain vasemmassa korvassa. Vasen korva on myös lähes tyystin lukossa, paukahtelee ja hieman jomottaa. Uutena ilmiönä on myös se, että kun lapset meluaa ja puhuvat kovalla äänellä (kylpyhuone on pahin) - ääni säröytyy voimakkaasti tietyillä taajuuksilla. Sama tapahtuu, jos itse vihellän.. ja löydän oikean taajuuden.

      Kävin työterveyslääkärissä, totesi korvatulehduksen - ja selvempänä ei tinnittävässä korvassa!
      Antibiootti ja Duact ei ole auttanut. Lääkäri määräsi vahvemman antibiootin, nähtäväksi jää - auttaako.

      Puhaltelut yms. eivät vaikuta tukkoon eikä ääneen. Toisen viestiketjun perusteella otin juuri nenäsumutetta.

    • vesipisara resonoi

      vettä korvassa

      mulla meni vettä viime vuoden marraskuussa ...siis vettä korvaan.. tunsin suihkun jälkeen, kuinka pisara valui jonnekin syvälle korvakäytävän sopukkaan...ja jäis sinne...oireet tuli oitis. pienikin ääni tuo mukanaan sivuäänen...sirinänä...sirisee...ei pauku eikä tinnitä...hiljaisuudessa on aivan ok..mutta pienenkin äänen saadessa tärykalvon liikkumaan tämä pisara antaa sirinän...sirinän joka on todella inhottava...pianoa soittaessa tuntuvat kaikki koskettimet olevan epävireessä...sirinä tai särö....voisi verrata kirkonkelloon....ehjä soi puhtaasti, mutta säröinen ei...minulla on muutoinkin kautta aikain ollut sellaiset korva, joihin menee helposti vettä...mutta tähän asti olen saanut sen pois hyppimällä toisella jalalla...nyt ei lähde ei vaikka hyppisi viikon...olen kuullut, että joillakin on korvassa jonkinlaisia ulokkeita korvakäytävässä, joiden taakse vesipisara "pesiytyy"..ja antaa resonanssia tärykalvolle...
      siis se isara ihan oikeesti imeytyi, valui s y v ä l l e....ja lääkär sano, että ei täälllä näy mitään....tyhmä...piti mua luulotautisena...kyllä sitten joskus tekis vetää oikein kunnolla lättyyn niitä lässyttäjiä...tämän ikäinen (66) mies ei mee lääkäriin turhan takia...oonko tämmösen vaivan kanssa yksin ??

      • vesipisara resonoi

        unohtui...pisara meni vasempaan korvaan, sen jälkeen on vasen sierain ollut lähes jatkuvasti tukossa, samoin kurkussa tuntuu joskus oudolta, vasempaan silmään on alkanut kasvaa kaihi...

        siis kaikki vasemmalla puolella...muutoin olen ihan terve...aivan terve...
        lääkärit vaan kattelee päällisin puolin ja 100 euroa, kiitos....ei näy mitään, ei voi olla ongelmaakaan....
        kyllä siis tekis niin mieli vetää naamaan...


    • Juukelis

      Mulla on samaa korvan yliherkkyyttä. Äiti valittaa että mikä siinä on vialla ku niin pienet äänet sattuu, kuten just astioiden kilinä. Oon aina vastannu että se on mun korvan ominaisuus vaan. Tiiä sitten onko. :D
      Mutta joo, mulla on oikeessa korvassa pieni tinnitys. Lisäks just molemmat korvat on herkkiä äänille, joskus erittäin herkkiä. Sillontällön on tapahtunu tota samaa paukahtelua, joka tulee ihan älyttömän pienistä äänistä. Ei ole mua niinkään haitannut. Vähän vaan on tullu mietittyä että onks niillä korvilla joku hätä ku ne tota tekee.
      Usein ihan arkielämässä suojaan korviani sormilla tai korvatulpilla. Toiset kuuntelee musiikkia täysillä, ilman tinnitystä. Mä taas suojaan korviani, mutta mulle taas tulee tinnitystä.
      Pari kertaa on tultu oltua diskossa/keikalla ilman korvatulppia. Säästyy paljolta kun niitä käyttää, ja nykyään teenkin niin.
      Ja pitänee kokeilla tota puheltelua, josko se auttais tähän yliherkkyytee. :D

      Se vielä, että jos teitä harmittaa nää vaivat paljon, niin onneks maailmassa on paljon pahempiakin juttuja (:

    • juukelis

      Jos joku täällä vielä käy katsomassa (melko vanha viestiketju nimittäin :D), löysin tekstin missä kerrotaan korvien yliherkkyydestä (juuri näille ympäristön normaaleille äänille, kuten keittiön äänille, liikenteelle. Hoito: antaa korvien altistua näille täysin normaalikovuisille äänille, jotka eivät tee minkäänlaista vauriota korvalle. Jos niitä korvia alkaa suojaamaan näiltä normaalikovuisilta ääniltä, ne tottuu hiljaisuuteen, jollaoin normaalit äänet sattuu vielä enemmän (josta ei siis tule mitään vauriota) lukekaa itse (:

      http://www.tinnitusyhdistys.fi/4

      • kiitos1

        kiitos viestistä! täytyy lukea linkki!


    • v1919

      On se kyllä hirveää, kun luullaan et tahallaan valittaa äänistä, ei saisi, mut toivon kyllä et hetkeksi tällainen ihminen saisi kokea tämän , miltä nämä kaikki äänet vaikuttaa, oppisi ymmärtämään ettei se ole ilkeyttä eikä luulotautia. Sydän ihan pakahtuu, kun 15 v keh.vammainen lapsi itkee ja valittaa, eikä voi auttaa.

    • minäkin123

      Vieläkö olisi muita yliherkkyydestä kärsiviä?

    • kokemustalöytyy

      Vika ei ole korvassa vaan liian vahvassa veressä.Laihduta ylimääräiset kilot pois ja
      olen melkein varma että tinnitys loppuu.Laihduttamiseen kuuluu tietenkin
      ruokavalion muuttaminen kasvispainotteiseksi ,sekä liikunta.

    • Olli_31

      Hei,

      Minä olen kärsinyt tästä vaivasta (tonic tensor tympani syndrome) nyt 4 kk. Eli korva napsahtaa tietyn taajuuksisille äänille, korvaa särkee ja on ääniyliherkkä. Tympani tensor lihaksen reagointikynnys on alentunut. Tietoa löytyy aika huonosti ja suurin osa englanninkielellä. Tässä on äärimmäisen hyvä linkki aiheesta:
      http://hearinglosshelp.com/blog/do-i-have-tonic-tensor-tympani-syndrome-ttts/

      Ja tässä erään amerikkalaisen naisen tarina:
      http://theworrygames.com/2016/10/tonic-tensor-tympani-syndrome-story/

      Tuon jälkimmäisen sivun kautta löytyy myös tietoa perustetusta Facebook-ryhmästä. Meitä on siellä ympäri maailman yhteensä 25. Tervetuloa mukaan jos koet kärsiväsi tästä erittäin harvinaisesta oireyhtymästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe