Mitä luulette, jos kysyn lääkäriltä antaisiko hän minun itse ottaa papakokeen, voisiko hän suostua? Onko jotain syytä miksi kieltäytyisi?
Siis kannattaako minun edes varata aikaa ylipäätään.
Minulla on aikamoisia tunnepatoutumia liittyen naiseuteen, seksiin ja kaikkeen sellaiseen, ja luulen että gynekologi on ihan ilman mitään erityisiä mielenhäiriöitäkin jo aika epämiellyttävää. Minulle se on yksinkertaisesti mahdotonta. Jos alan edes tosissani harkita sinne menemistä, olen aika pian sellaisessa tilassa etten kykene syömään ja itken hysteerisesti ja olen todella yliherkkä ja kaikkea.
Vihaan syvästi itseäni siksi että olen ollut sängyssä yhtään kenenkään kanssa. En ole kyllä paljon ollut, koko asia on ollut ongelmia alusta alkaen ja olen todennut melko nopeasti että seksi vain vaikeuttaa elämää todella paljon ja aiheuttaa todella paljon inhoa sukupuoltani ja tiettyä ruumiinosaani ja kumppaniani kohtaan. Ja lisäksi siihen liittyvät ongelmat (KUTEN JUURI GYNEKOLOGIN AJATTELEMINENKIN) uhkaavat aiheuttaa syömishäiriön, ei nyt ole tullut mitään kunnollista mutta tulemaisillaan on vähän väliä ja menneisyydessäkin on ollut.
Tahtoisin hoitaa sen papakokeen pois, mutta minulle se ei ole mahdollista ainakaan ilman rauhoittavia lääkkeitä mennä sellaiseen testiin tavallisella tavalla...
Kaduttaa todella etten ole elänyt selibaatissa.
Tiedän osaavani ottaa sen testin itse, eihän siinä tarvitse kuin vähän pyyhkäistä sieltä ja täältä jollain tikulla ja pyöräyttää jotain juttua kohdunkaulakanavassa (kokeen vuoksi tein niin pumpulipuikolla kotona ja se onnistui)... Joten voisiko olla mahdollista että gynekologi antaisi minun ottaa sen testin itse?
En jaksa stressiä mikä tulee kun joudun koko ajan ajattelemaan että se on jossain edessä päin.
Jos nyt käyn testaamassa sen, niin ei varmaan ole kovin välttämätöntä käydä enää jatkossa ollenkaan siinä testissä kun kerran aion pidättäytyä seksistä jatkossa ?
(jos onkin niin en joka tapauksessa aio käydä.)
Kuinka suuri todennäköisyys on saada kohdunkaulansyöpä tai jotain muuta vakavampaa siinä tapauksessa ettei ikinä kertaakaan käy papatestissä ja on ollut sängyssä yhden ihmisen kanssa (joka puolestaan on ollut viisi vuotta aiemmin jonkun yhden ihmisen kanssa) ?
Miksi ylipäätään kaikenlaisia typeriä testejä varten täytyy mennä gynekologin tutkimukseen, jos ne ovat sen tyyppisiä kuten että täytyy vain pyyhkäistä jollakin puikolla esim. emättimen seinämää tai kohdunkaulaa?
Onko naisilla yleensä oma anatomia niin hukassa vai onko tarkoitus vain nöyryyttää naisia ja antaa lisää syitä inhota sukupuoltaan kun muutenkin naiseuteen liittyy niin paljon taakkoja?
En sitten halua ollenkaan sen tyyppisiä vastauksia kuten että ei kannata hermoilla ja että kyllä siitä selviää.
Hyvä että te selviätte.
Papakokeen ottaminen itse
61
3623
Vastaukset
- ...
..ole ikinä kuullutkaan että olisiko edes mahdollista ottaa koe itse..Mutta voisitko kertoa,mikä siinä on niin inhottavaa?Ei ne lääkärit mitään pervoja ole jos sitä pelkäät,vaan ihan ammattinsa osaavia ihmisiä.Sitäpaitsi onhan naispuolisiakin gyniksiä,voisit varata ajan semmoiselta..Hänelle voit puhua peloistasi papa-kokeeseen liittyen ihan luottamuksella.Naisen tulisi ottaa papa-koe muutaman vuoden välein ihan pelkästään oman terveytensä takia,eli jos vähäänkään haluaa huolehtia siitä..Gynekologilla tulisi käydä kerran vuodessa,juuri saman syyn takia.VOIMIA JA JAKSAMISTA SINULLE ja mikäli yhtään välität omasta terveydestäsi,suosittelisin varaamaan ajan mitä pikimmiten..
- Hysteerinen_
Minä en keksi yhtään syytä miksi se ei olisi mahdollista, ainakaan jos se otetaan sillä tavalla kuin olen useammastakin paikasta lukenut. Ei se voi olla mitenkään vaikeaa, paitsi voi se ehkä olla joillekin, ainakin se kohdunkaulakanavajuttu.
Minulla on vain älyttömiä tunnepatoutumia liittyen sukupuoleeni, ja inhoan syvästi sukuelimiäni ja ne tuntuu minusta äärettömän vastenmielisiltä ja minusta tuntuu että ne ovat vain aiheuttaneet minulle kauheasti ongelmia lapsesta asti. Inhoan niitä. Siinä se. Enkä edes kykene näyttämään niitä poikaystävälleni sängyssä, siis täytyy ihan varta vasten piilotella, koska se tuntuu tosi epämiellyttävältä jos joku kattoo niitä ja tuntuu vaikka kattois vaan itsekkin. En ole nähnyt kovin montaa rumempaa asiaa. Niiden käyttötarkoituskin on vastenmielinen.
En pelkääkään että ne lääkärit olisi pervoja. - erästys.....
Hysteerinen_ kirjoitti:
Minä en keksi yhtään syytä miksi se ei olisi mahdollista, ainakaan jos se otetaan sillä tavalla kuin olen useammastakin paikasta lukenut. Ei se voi olla mitenkään vaikeaa, paitsi voi se ehkä olla joillekin, ainakin se kohdunkaulakanavajuttu.
Minulla on vain älyttömiä tunnepatoutumia liittyen sukupuoleeni, ja inhoan syvästi sukuelimiäni ja ne tuntuu minusta äärettömän vastenmielisiltä ja minusta tuntuu että ne ovat vain aiheuttaneet minulle kauheasti ongelmia lapsesta asti. Inhoan niitä. Siinä se. Enkä edes kykene näyttämään niitä poikaystävälleni sängyssä, siis täytyy ihan varta vasten piilotella, koska se tuntuu tosi epämiellyttävältä jos joku kattoo niitä ja tuntuu vaikka kattois vaan itsekkin. En ole nähnyt kovin montaa rumempaa asiaa. Niiden käyttötarkoituskin on vastenmielinen.
En pelkääkään että ne lääkärit olisi pervoja.ei ole mahdollista ottaa itse! Äly hoi, papa-koetta käytetään lähinnä kohdunkaulansyövän ehkäisemiseksi. Miten meinasit itse päästä käsiksi omaan kohdunkaulaan? Et mitenkään. ekanakin, kun sen puikon pää ei kestä koskettaa muuaalle kuin sinne minne pitääkin.
- Hysteerinen_
erästys..... kirjoitti:
ei ole mahdollista ottaa itse! Äly hoi, papa-koetta käytetään lähinnä kohdunkaulansyövän ehkäisemiseksi. Miten meinasit itse päästä käsiksi omaan kohdunkaulaan? Et mitenkään. ekanakin, kun sen puikon pää ei kestä koskettaa muuaalle kuin sinne minne pitääkin.
Pääsen omaan kohdunkaulaani käsiksi aivan mainiosti. Se voi vaatia vähän harjoittelua ettei se puikko osu mihinkään muualle, mutta kylläpä luulen että senkin saa hoidettua. Joillakin on vähän helpompi anatomia kuin toisilla, nähtävästi, ja ehkä vähän enemmän itsetuntemusta, iästäni huolimatta....
Ja tiedän mainiosti mihin se koe on tarkoitettu. - nuori ja naiivi!
Hysteerinen_ kirjoitti:
Pääsen omaan kohdunkaulaani käsiksi aivan mainiosti. Se voi vaatia vähän harjoittelua ettei se puikko osu mihinkään muualle, mutta kylläpä luulen että senkin saa hoidettua. Joillakin on vähän helpompi anatomia kuin toisilla, nähtävästi, ja ehkä vähän enemmän itsetuntemusta, iästäni huolimatta....
Ja tiedän mainiosti mihin se koe on tarkoitettu.se ei kuules ole anatomiasta kiinni että pystyykö papakokeen ottamaan itse vai ei. Ja itse olen tehnyt alalla lopputyön papakokeeseen liittyen, että jotain asiasta sentäs tiedän. Saathan sinä haaveilla siitä, että itse sen ottaisit, mutta niin ei tule IKINÄ käymään.
Vaikka kuvittelet osaavasi ottaa sen, et osaa! Se että olet aiheesta jotain lukenut ei tee sinusta kykenevää ottamaan sitä! Taitaa mielenterveydessäsikin olla jotain vikaa kun jankkaat asiasta mikä on mahdotonta! - Hysteerinen_
nuori ja naiivi! kirjoitti:
se ei kuules ole anatomiasta kiinni että pystyykö papakokeen ottamaan itse vai ei. Ja itse olen tehnyt alalla lopputyön papakokeeseen liittyen, että jotain asiasta sentäs tiedän. Saathan sinä haaveilla siitä, että itse sen ottaisit, mutta niin ei tule IKINÄ käymään.
Vaikka kuvittelet osaavasi ottaa sen, et osaa! Se että olet aiheesta jotain lukenut ei tee sinusta kykenevää ottamaan sitä! Taitaa mielenterveydessäsikin olla jotain vikaa kun jankkaat asiasta mikä on mahdotonta!Olenhan minä melko nuori ja usein aika naiivikin.
- tyttöoletjos..
Hysteerinen_ kirjoitti:
Olenhan minä melko nuori ja usein aika naiivikin.
Olet aikamoinen tyttö JOS onnistuisit ottamaan PAPA kokeen itse! Ensinnäkin se otetaan kolmella erilaisella puikolla, ne viljellään TIETYLLÄ tavalla! Eli lueppas ekaks ite vähän tuota terveysalaa ja koita sitten. Siltikkin epäilen SUURESTI onnistumisprosenttia! SAIRASTA!
- ihmisenä
nuori ja naiivi! kirjoitti:
se ei kuules ole anatomiasta kiinni että pystyykö papakokeen ottamaan itse vai ei. Ja itse olen tehnyt alalla lopputyön papakokeeseen liittyen, että jotain asiasta sentäs tiedän. Saathan sinä haaveilla siitä, että itse sen ottaisit, mutta niin ei tule IKINÄ käymään.
Vaikka kuvittelet osaavasi ottaa sen, et osaa! Se että olet aiheesta jotain lukenut ei tee sinusta kykenevää ottamaan sitä! Taitaa mielenterveydessäsikin olla jotain vikaa kun jankkaat asiasta mikä on mahdotonta!alhaista tasoa. Et sovi tuollaisella asenteella terveydenhoitoalalle. Toivottavasti sinua ei päästetä potilaiden kanssa tekemisiin. Et ymmärrä alkeitakaan, miten ihmisille tulee puhua. Pysy vain koeputkiesi parissa. Tunnet itsesi niin tärkeäksi valkeassa työtakissasi.
- uskonnollisesta
Hysteerinen_ kirjoitti:
En pelkääkään että ne lääkärit olisi pervoja.perheestä? Tai muuten hyvin ahdasmielisestä? Seksistä ei puhuttu, alastomuutta ei suvaittu, poikaystävää ei voinut tuoda kotiin?
Suomessa seksi taitaa yhä olla aikamoinen tabu. Toisin kuin Aasian maissa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa, ... Siitä puhutaan enemmän rivosti tai häveten, kuin mielihyvää tuovana asiana. Vaikea varmaan kasvaa hyväksymään itsensä naisena, ja seksuaalisena olentona, jos on opetettu, että seksi on pahaa.
Minustakaan sukuelimet, naisen tai miehen, eivät ole kovin kaunis osa meitä. Mutta jostain syystä meidät on tällaisiksi luotu. Monilla naisilla on estoja alstomuutensa kanssa. On käsittääkseni hyvin tavallista, että ujostelee, eikä halua toisten, kumppaninkaan, näkevän itseään täysin alsti. Minusta tullainen häveliäisyys kuuluu varsinkin nuoruteen. Se, häveliäisyys, on mielestäni suloista nuorissa.
Mutta ajattelepa, puolet maailman ihmisistä on naisia. Naisilla on terveysongelmia. Ajattelepa joitain tuntemiasi naisia, opettajia, yritysjohtajia, pappeja, ... kaikki varmaan käyvät papa-kokeissa, jotkut jopa vuosittain. Eivätkä he käy siellä, koska nauttivat sukupuolielintensä näyttelemisestä, vaan terveyttään vaaliakseen. Varmaan yhtä alentavalta se tuntuu naispomostakin istua siellä jalat harallaan. Mutta se on parin minuutin juttu, eikä sitä muistele jälkeenpäin.
Mikä on pahinta, että voisi tapahtua sinulle? Että lääkäri, nähdessään sinut, purskahtaa nauruun ja sanoo: "Kylläpä on ruma emätin!" ? - rumaa on?
Hysteerinen_ kirjoitti:
En pelkääkään että ne lääkärit olisi pervoja.Sukupuolielimiä on niin monenlaisia, vaikka 'käyttötarkoitus' onkin yksi ja sama - saada lapsia ja nauttia.
Pikkutytön paikat on eri näköiset kuin aikuisen. Jos katselet vaikka jostain lehdestä (et kyllä kuulosta sellaiselta, joka miestenlehtiä paljon katselisi), niin huomaat, ettei tosiaan ole yhtä standarditussukkaa - niitä on lukemattomia lajikkeita. Ja kaikki on normaalia. Ei kai meidän kurkkummekaan kovin kaunis ole sisältä, mutta kelpaa hyvin tarkoitukseensa. Minulla on myös harottavavarpaiset pulleat jalat ja paksut pohkeet, mutta hyvin noilla kulkee. Korvatkin höröttää, mutta kuulemiseen se ei vaikuta.
Mitä väliä sillä on, vaikka olisi toinen huuli pitempi kuin toinen, tai välistä roikkuisi kieleke tai pari? Karvoja tai ei - so what? Pullea tai laiha, iso tai pieni - kaikki on normaalia.
Minusta kuuluu asiaan, että lapsena on kiinnostunut sukuelimistään. Sitten tulee usean vuoden häpeilyvaihe. Ja sitten, kun on valmis fyysiseen suhteeseen, ruumiinsa oppii hyväksymään. Aika useilla aikuisillakin on estoja ulkonäkönsä suhteen. Rinnat eivät ole haluamansa kokoiset jne jne.
Olet varmaan kaunis nuori tyttö. Pian sinusta tulee kaunis nuori nainen. Ei kannata kiirehtiä. Kaikki tapahtuu luonnollisesti ja ajallaan, jos kuuntelee vaistojaan, kuten sinä tunnut kuuntelevan. Monet nuoret tytöt kovettavat mielensä ja harrastavat seksiä, koska luulevat, että se on jotenkin 'pakko'. Sinä uskallat olla oma itsesi. Hieno tyttö!
- listikku
papakokeeseen menemään. Unohda koko juttu jos et sinne pysty menemään. Itse et osaa etkä pysty koetta tekemään ja neuvoisin muutenkin olemaan sorkkimatta vanupuikoilla sisältä. Et kai halua aiheuttaa siellä jotain vahinkoa. Et varmaan halunnut tällaista vastausta mutta sitä saa mitä tilaa. Neuvoisin jotain psykologia että voisit ehkä päästä noista fobioista eroon.
- Hysteerinen_
On siinä paljon muitakin tunteita kuin pelkoa ja voinhan minä toki sen unohtaakin. Vastauksesi oli muuten aika mainio, paitsi etten usko etten osaisi ja pystyisi sitä ottamaan.
Psykologi ei varmaan olisi paha. - ettet sinä itse sitä
Hysteerinen_ kirjoitti:
On siinä paljon muitakin tunteita kuin pelkoa ja voinhan minä toki sen unohtaakin. Vastauksesi oli muuten aika mainio, paitsi etten usko etten osaisi ja pystyisi sitä ottamaan.
Psykologi ei varmaan olisi paha.pysty ottamaan! Äly hoi, et edes itse pääsisi käsiksi kohdunkaulaan!
- Hysteerinen_
ettet sinä itse sitä kirjoitti:
pysty ottamaan! Äly hoi, et edes itse pääsisi käsiksi kohdunkaulaan!
Karu fakta on se, ettei minulla ole minkäänlaisia vaikeuksia päästä käsiksi kohdunkaulaan, pääsen käsiksi siihen vaikka neljällä sormella yhtä aikaa, olen pahoillani mutta se ei vain ole kaikilla niin syvällä.
Ja aika kehnosti perusteltuja väitteitä sinulla.
Mutta eipä siitä sen enempää, ole mitä mieltä olet. - njau
Hysteerinen_ kirjoitti:
Karu fakta on se, ettei minulla ole minkäänlaisia vaikeuksia päästä käsiksi kohdunkaulaan, pääsen käsiksi siihen vaikka neljällä sormella yhtä aikaa, olen pahoillani mutta se ei vain ole kaikilla niin syvällä.
Ja aika kehnosti perusteltuja väitteitä sinulla.
Mutta eipä siitä sen enempää, ole mitä mieltä olet.menehän juttelemaan tuosta anatomiasta vaikka sinne gynelle! Ja tutkituta se pääsi sitten samalla! Olet ilmeisesti jokin luonnon oikku ja ainoa ihminen maan päällä joka osaa itse ottaa papakokeen ;)
- Hysteerinen_
njau kirjoitti:
menehän juttelemaan tuosta anatomiasta vaikka sinne gynelle! Ja tutkituta se pääsi sitten samalla! Olet ilmeisesti jokin luonnon oikku ja ainoa ihminen maan päällä joka osaa itse ottaa papakokeen ;)
Olen pahoillani, varmaan minä olen melko typerä, mutta sellaistahan sattuu kaikille.
Päässä voisi olla tosiaan paljonkin tutkimista.
Kiitos paljon. :) - kohdella
Hysteerinen_ kirjoitti:
Olen pahoillani, varmaan minä olen melko typerä, mutta sellaistahan sattuu kaikille.
Päässä voisi olla tosiaan paljonkin tutkimista.
Kiitos paljon. :)ilkeästi kommentoivia. Suhtaudut heihin huumorilla, naurat itsellesikin, muttet nolaa heitä. Olet varmaan miellyttävä ihminen. Sovit varmaan työhön, jossa voit olla ihmisten kanssa, ja käyttää ihmisten 'käsittely' -taitojasi.
Minulla on tapana suututaa keskustelukumppanit aika helposti. Sanon usein asioita, joista toinen loukkaantuu. Sinula puolestaan on tuolainen neuvotteleva, sopuisa asenne. Sinun haukkumisesi on kuin heittäisi vettä hanhen selkään. Itsetuntosi on niin hyvä, pohjimmiltaan, ettei toisten negatiivisuus sinua vahingoita. Siksi pystyt suhtautumaan siihen noin kepeällä kädellä.
Toivoisin itse oppivani, minkä sinä jo noin nuorena osaat - kohdella ihmisiä hyvin, ansaitsevatpa he sen tai eivät.
- ...........
Ei missään huolita sinun itse ottamaasi näytettä. Sitä ei todellakaan vain "pyyhkäistä tuolta noin pumpulitikulla"..... Mistä saat levittimen, objektilasit, fiksaatioaineen yms????? älä mene papaan, jos et pysty, siinä ratkaisu.
- Hysteerinen_
En tiedä mitä fiksaatioaine tarkoittaa, olen pahoillani. Enkä tarvitse mitään levittimiä.
Voisihan sen ottaa siellä lääkärissä ja varmaan ne voisi minulle välineitä lainata.
Ja taitaa joo olla parasta ettei vain mene sinne. En vain toivoisi aivan kamalasti sairastuvani sen vuoksi mitenkään vakavammin. - kaksi vaihtoehtoa
Hysteerinen_ kirjoitti:
En tiedä mitä fiksaatioaine tarkoittaa, olen pahoillani. Enkä tarvitse mitään levittimiä.
Voisihan sen ottaa siellä lääkärissä ja varmaan ne voisi minulle välineitä lainata.
Ja taitaa joo olla parasta ettei vain mene sinne. En vain toivoisi aivan kamalasti sairastuvani sen vuoksi mitenkään vakavammin.joko menet lääkäriin ja annat sen lääkärin ottaa, näin voidaan ehkäistä kohdunkaulansyöpää. Tai olet menemättä ja otat riskin. KUKAAN ei anna sun edes yrittää ottaa papaa itse, sillä se on täysi mahdottomuus! Älyä se jo!
- Hysteerinen_
kaksi vaihtoehtoa kirjoitti:
joko menet lääkäriin ja annat sen lääkärin ottaa, näin voidaan ehkäistä kohdunkaulansyöpää. Tai olet menemättä ja otat riskin. KUKAAN ei anna sun edes yrittää ottaa papaa itse, sillä se on täysi mahdottomuus! Älyä se jo!
Minulla ei ole mielestäni mitään älyttävää.
- etkö itse sitä tajua?
Hysteerinen_ kirjoitti:
Minulla ei ole mielestäni mitään älyttävää.
Kukaan ei anna sinun ottaa itse papakoetta.. PISTE! Se on fakta ja siihen ei muita perusteluja tarvita. Se että olet jostain lukenut kuinka papakoe otetaan, ei tee sinusta kykenevää sitä ottamaan!
- Hysteerinen_
etkö itse sitä tajua? kirjoitti:
Kukaan ei anna sinun ottaa itse papakoetta.. PISTE! Se on fakta ja siihen ei muita perusteluja tarvita. Se että olet jostain lukenut kuinka papakoe otetaan, ei tee sinusta kykenevää sitä ottamaan!
... ettei kukaan anna minun ottaa sitä itse. En lainkaan epäile.
Ja minusta mikään asia ei ole fakta ilman perusteluja, mutta nyt on vähän semmoinen olo ettei tuo asia enää kaipaa lisää keskustelemista.
Aurinkoista kevättä. :)
- ....
Papa on todella pikkujuttu, ei kannata stressata sitä. Ja ihan normaalia on käydä gynellä. Ja on normaalia harrastaa seksiä. Ja myös ne, jotka eivät harrasta, pitäisivät silti käydä papassa joskus.
Suhteesi seksiin on niin vaikea, että kannattaisi käydä psykologilla juttelemassa siitä. Onko taustalla esim. lapsuuden traumoja tai muuten jotain, mikä vääristäisi suhdetta ihan normaaleihin alapää-asioihin.
Tsemppiä elämääsi ja lopeta murehtimasta tarpeettomia asioita..- Hysteerinen_
Tiedän että seksin harrastaminen on ihan normaalia eikä minulle siitä mitään syyllisyyden tunteita tule, mutta minä en vain halua sitä, se ei ole minusta mukavaa ja tuntuu että se aiheuttaa vain ongelmia. Minä en nauti siitä. Minusta se on ikävä pakko, josta ei voi kieltäytyä siksi että on itse omien alkukantaisten viettiensä vallassa vastoin tahtoaan ja koko seksi tuntuu itsensä raiskaamiselta. Siksi olenkin päättänyt lopettaa sen.
En välttämättä halua olla ihan normaali, kun se tarkoittaa aina jotain inhottavaa. - vastenmieliseen
Hysteerinen_ kirjoitti:
Tiedän että seksin harrastaminen on ihan normaalia eikä minulle siitä mitään syyllisyyden tunteita tule, mutta minä en vain halua sitä, se ei ole minusta mukavaa ja tuntuu että se aiheuttaa vain ongelmia. Minä en nauti siitä. Minusta se on ikävä pakko, josta ei voi kieltäytyä siksi että on itse omien alkukantaisten viettiensä vallassa vastoin tahtoaan ja koko seksi tuntuu itsensä raiskaamiselta. Siksi olenkin päättänyt lopettaa sen.
En välttämättä halua olla ihan normaali, kun se tarkoittaa aina jotain inhottavaa.seksiin. Jos olet kovin nuori, se on jo mainio syy olla seksittä. Kyllä sille vielä on aikansa. Minä olin 28-vuotiaana vielä neitsyt, eikä se ollut mikään ongelma. Ne, jotka pitävät sinusta ihmisenä, eivät käytä sinua vasten tahtoasi.
- alkukantaista,
Hysteerinen_ kirjoitti:
En välttämättä halua olla ihan normaali, kun se tarkoittaa aina jotain inhottavaa.mutta se on myös olennainen osa ihmisenä elämistä. Jos meihin ei olisi pantu tuota viettiä, jos seksi ei tuntuisi kivalta, kukaan ei sitä tekisi, ja kuolisimme sukupuuttoon. Sinuakaan ei olisi, jos äitisi ja isäsi eivät olisi tunteneet vetoa toisiinsa.
Myönnät siis, että olet kokenut sen viettiesi valtaan joutumisen. Olet siis aivan normaali. Sekin, että haluaa miellyttää kumppaniaan, ja pakottaa itsensä seksiin, vaikka haluaisi siitä pidättyä, on niin kovin tavallista. Ja nuoren on hyvä olla pidättyväinen. Seksille on aikansa. Saatpa nähdä, opit vielä kokemaan sen ihanana asiana. Riippuu tietysti paljon kumppanista, miten nainen kokee sen. Älä pakota itseäsi. Ehkä tämänhetkinen poikaystäväsi on enemmän ystävä kuin parisuhdekumppani. Ehkä löydät myöhemmin jonkun, josta et kerrassaan voi pitää 'näppejäsi erossa'. Tai ehkä teidän välillenne kehittyy sellainen suhde, kun annatte ajan kulua, ettekä pakota toinen toisianne ja itseänne seksiin liian aikaisin.
- keino löytyy
Pelkosi kuulostaa todella voimakkaalta, etkä tosiaan voi vain yksin tsempata itseäsi menemään papa-kokeeseen.
NÄhdäkseni sinulla on kaksi vaihtoehtoa: 1) et mene papa-kokeseen 2) menet papa-kokeeseen.
jos valitset 2) vaihtoehdon, kehotan sinua käymään ihan terveyskeskuksessa terveydenhoitajan juttusilla ja suoraan kerrot miten vakavia oireita sinulle tulee ja miten paljon pelkäät ko. koetta. jos puhuminen tuntuu vaikealta, tulosta itsellesi tuo ensimmäinen kirjoittamasi viesti ja anna terkan lukea se. Kuvasit siihen todella hyvin oireesi ja siitä näki miten paha pelko sinulla on.
Sitten juttelet terveydenhoitajan kanssa miten eteenpäin ja onko papa-kokeen ottaminen sinun kohdallasi edes välttämätöntä.
Itse et voi mitenkään ottaa papa-koetta kunnolla.- Hysteerinen_
Vastauksesi oli todella ihana.
Tahtoisin todellakin tietää että kuinka tärkeä se papakoe minulle on. Kun minua ahdistaa tosi paljon kun ajattelen, että voisin saada syövän jopa pelkästään siksi etten mene siihen kokeeseen.
Se ei ole pelkoa pelkästään vaan inhoa. Varmaan enemmän inhoa kuin pelkoa, mutta kai sitä pelkoa myöskin.
Mutta miksi sitä koetta ei voi itse ottaa kunnolla? Haluaisin tietää perustelun... Minusta se ei kuulosta kovinkaan vaikealta missään missä kerrotaan kuinka se otetaan (siis kuinka lääkäri sen ottaa).
En varmaan kuulu siihen ryhmään jolla on ihan suurimmat riskit saada kohdunkaulansyöpää, kun en tupakoi eikä ole ollut useampia kumppaneita tai muuten. Se ainakin helpottaa jonkin verran.
Käykö kaikki naiset oikeasti papakokeessa vai onko se ainoastaan suositus? Siis kuinka suuri osa naisista käy niin usein kuin "pitäisi"? Ei varmaan monet nuoret ainakaan. - keino löytyy
Hysteerinen_ kirjoitti:
Tahtoisin todellakin tietää että kuinka tärkeä se papakoe minulle on. Kun minua ahdistaa tosi paljon kun ajattelen, että voisin saada syövän jopa pelkästään siksi etten mene siihen kokeeseen.
Se ei ole pelkoa pelkästään vaan inhoa. Varmaan enemmän inhoa kuin pelkoa, mutta kai sitä pelkoa myöskin.
Mutta miksi sitä koetta ei voi itse ottaa kunnolla? Haluaisin tietää perustelun... Minusta se ei kuulosta kovinkaan vaikealta missään missä kerrotaan kuinka se otetaan (siis kuinka lääkäri sen ottaa).
En varmaan kuulu siihen ryhmään jolla on ihan suurimmat riskit saada kohdunkaulansyöpää, kun en tupakoi eikä ole ollut useampia kumppaneita tai muuten. Se ainakin helpottaa jonkin verran.
Käykö kaikki naiset oikeasti papakokeessa vai onko se ainoastaan suositus? Siis kuinka suuri osa naisista käy niin usein kuin "pitäisi"? Ei varmaan monet nuoret ainakaan.Jos naiset voisivat papan itse ottaa, näin tehtäisiin jo, sillä se toisi todella suuret säästöt terveydenhuoltoon.
Ja vaikka saisit sen otettua itse, sinun pitäisi silti sopia lääkärin kanssa saadaksesi tarvittavat ohjeet, aineet labralähete ja labra ottamaan vastaan tuo kotona ottamasi papa. Eli aika hankalalta kuulostaa.
Poikaystäväsi todellakin vaikuttaa ymmärtäväiseltä ja taisitte tehdä oikean ratkaisun siinä, että pidätte seksitaukoa. Toisesta voi nauttia muutenkin.
Kun löydät lääkärin, joka on omalla aaltopituudellasi ja ottaa sinut huomioon juuri sinuna sekä ymmärtää pelkosi, uskon, että kaikki menee lopulta hyvin. Ei sinun tarvitse hävetä itseäsi tai pelkoasi tutkimustilanteessa (eikä tietenkään muulloinkaan). Kaikilla meillä on omat erikoiset pelkomme, eikä niitä tarvitse missään olosuhteissa hävetä.
Oletko muuten tietoinen, että Helsingissä toimii ”nuorten avoimet ovet” palvelu? http://www.vaestoliitto.fi/nuorten_avoimet_ovet/vastaanotto/ Sieltä voisi löytyä juuri noita kaipaamiasi ymmärtäväisiä psykologeja. Tietysti on hankalampaa jos asut kaukana Helsingistä, mutta mikä estää kysymästä heiltä onnistuisiko esimerkiksi puhelinvastaanotto. Varsinkin jos kertoisit hankalan tilanteesi. - itseltä vaikealta?
Hysteerinen_ kirjoitti:
Käykö kaikki naiset oikeasti papakokeessa vai onko se ainoastaan suositus? Siis kuinka suuri osa naisista käy niin usein kuin "pitäisi"? Ei varmaan monet nuoret ainakaan.ei, mutta et kykene sitäkään itseltäsi ottamaan. Ja se on plajon helpompaa kuin papa-kokeen ottaminen!
- Hysteerinen_
keino löytyy kirjoitti:
Jos naiset voisivat papan itse ottaa, näin tehtäisiin jo, sillä se toisi todella suuret säästöt terveydenhuoltoon.
Ja vaikka saisit sen otettua itse, sinun pitäisi silti sopia lääkärin kanssa saadaksesi tarvittavat ohjeet, aineet labralähete ja labra ottamaan vastaan tuo kotona ottamasi papa. Eli aika hankalalta kuulostaa.
Poikaystäväsi todellakin vaikuttaa ymmärtäväiseltä ja taisitte tehdä oikean ratkaisun siinä, että pidätte seksitaukoa. Toisesta voi nauttia muutenkin.
Kun löydät lääkärin, joka on omalla aaltopituudellasi ja ottaa sinut huomioon juuri sinuna sekä ymmärtää pelkosi, uskon, että kaikki menee lopulta hyvin. Ei sinun tarvitse hävetä itseäsi tai pelkoasi tutkimustilanteessa (eikä tietenkään muulloinkaan). Kaikilla meillä on omat erikoiset pelkomme, eikä niitä tarvitse missään olosuhteissa hävetä.
Oletko muuten tietoinen, että Helsingissä toimii ”nuorten avoimet ovet” palvelu? http://www.vaestoliitto.fi/nuorten_avoimet_ovet/vastaanotto/ Sieltä voisi löytyä juuri noita kaipaamiasi ymmärtäväisiä psykologeja. Tietysti on hankalampaa jos asut kaukana Helsingistä, mutta mikä estää kysymästä heiltä onnistuisiko esimerkiksi puhelinvastaanotto. Varsinkin jos kertoisit hankalan tilanteesi.Minusta tuntuu että ymmärrätte tunteeni aika totaalisen väärin.. Ei minua hävetä. Ja kuten sanoin jo, enemmän inhottaa kuin pelottaa.
Ja voisin toki ottaa sen kokeen siellä lääkärissä, mielellään ehkä kuitenkin eri huoneessa ja voisihan se minua neuvoa etukäteen ja kaikkea.
Emme sopineet mistään tauosta vaan totaalisesta lopettamisesta.....
Asun satojen kilometrien päässä Helsingistä, ikävä kyllä.
Minä ymmärsin kyllä nyt kaikesta ettei minulla ole kauheasti syytä mennä koko gynekologille, tai että ainakaan siitä ei seuraa mitään pahaa vaikken menisi..... Niin että taidanpa unohtaa koko jutun. - Hysteerinen_
itseltä vaikealta? kirjoitti:
ei, mutta et kykene sitäkään itseltäsi ottamaan. Ja se on plajon helpompaa kuin papa-kokeen ottaminen!
Taidat olla sama kommentoija koko ajan?
Luuletko että jaksan ottaa sinua tosissani?
Enpä usko että se olisi helpompaa. - papasta
Hysteerinen_ kirjoitti:
Käykö kaikki naiset oikeasti papakokeessa vai onko se ainoastaan suositus? Siis kuinka suuri osa naisista käy niin usein kuin "pitäisi"? Ei varmaan monet nuoret ainakaan.Itse papan ottaminen tai ottamatta jättäminen ei lisää tai vähennä syöpäriskiä, vaan se auttaa huomaamaan mahdolliset muutokset ajoissa.
Papanäyte otetaan 3 eri kohdasta ja jokainen eri "välineellä". Osa siis "pumpilipuikolla" ja osa pienellä harjalla, vähän niin kuin pulloharjalla. Kohdunkaulan suuosaan voisit päästäkin itse käsiksi, mutta et mitenkään puhtaasti sinne kohdunkaulaosaan. Riippuu myös kierron vaiheista, miten hyvin sinne yleensäkään pääsee, vai onko niin tiukasti kiinni, että kokeenottaminen on taitoa vaativaa. Joskus on niinkin, että kaikki ammattilaiset eivät saa riittävän hyvää näytettä, niin mitenkä voisit itse sallaisen saada. Toki saisit jotain limaa lasille, mutta et välttämättä niitä solukkoja, joita näytteestä on tarkoitustutkia. Ja ihmettelemäsi muut aineet ja välieet: levitintä käytetään, jotta näytteenottovälneet eivät osuisi muualle kuin siihen kohtaan, mistä näytettä otetaan ja myös, että nähdään selvästi sisälle oikeaan kohtaan. Näyte laitetaan lasilevylle, josta se siis myös tutkitaan ja fiksaatioaineella se kiinnitetään levyyn tutkimista varten.
Eli toki itsekin saat kohdunsuulta pyyhkäisynäytteen pumpulipuikolla, mutta mikään papanäyte se ei ole.
Ja varmaankaan et seksihistoriasi vuoksi ole suurenriskin ryhmässä, mutta kohdunkaulansyöpä voi tulla, vaikka olisit koko ikäsi sekataamatta, ihan niin kuin keuhkosyöpään sairastuu niitäkin, jotka eivät ole ikinä tupakoineet. - ettet sinä tiedä mistä
Hysteerinen_ kirjoitti:
Taidat olla sama kommentoija koko ajan?
Luuletko että jaksan ottaa sinua tosissani?
Enpä usko että se olisi helpompaa.puhut! Täällä kommentoivat ihmiset jotka aiheesta jotain tietävät. Päinvastoin kuin sinä! Kukaan ei käske sinua ottamaan tosissaan, mutta on tosi naiivia ja typerää roikkua omassa mielipiteessään joka ei tule ikinä toteutumaan! Saathan sinä haaveilla!
- aina keino löytyy
Hysteerinen_ kirjoitti:
Minusta tuntuu että ymmärrätte tunteeni aika totaalisen väärin.. Ei minua hävetä. Ja kuten sanoin jo, enemmän inhottaa kuin pelottaa.
Ja voisin toki ottaa sen kokeen siellä lääkärissä, mielellään ehkä kuitenkin eri huoneessa ja voisihan se minua neuvoa etukäteen ja kaikkea.
Emme sopineet mistään tauosta vaan totaalisesta lopettamisesta.....
Asun satojen kilometrien päässä Helsingistä, ikävä kyllä.
Minä ymmärsin kyllä nyt kaikesta ettei minulla ole kauheasti syytä mennä koko gynekologille, tai että ainakaan siitä ei seuraa mitään pahaa vaikken menisi..... Niin että taidanpa unohtaa koko jutun.Pahoitteluni, että ymmärsin väärin, mutta kirjoituksesi kautta tulkintani tein. Kun kerroit mitä oireita itsellesi tulee ja että naiseus ja sen hyväksyminen on suuressa osassa tässä palapelissä, niin kokonaisuudesta sain sen kuvan, että koet enemmänkin häpeää itsesi suhteen jonka sitten koet inhona. Voin siis myöntää olleeni väärässä tehdessäni tämän häpeä-tulkinnan. Se nyt oli vain minun tulkintani.
Toki itse tunnet itsesi paremmin ja mikäs minä siihen olen vastan väittämään. Olkoon sitten tuntemuksesi inho (häpeän sijaan), silti voisi olla viisasta käsitellä se ainakin jossain vaiheessa elämää.
Jos sinulla ei ole ollut mitään erityisempiä oireita seksielämäsi aloitettuasi eikä mikään nyt suuremmin vaivaa, ei sinne gynekologille mikään pakko ole mennä. Jos molemmat olette vielä sukupuolitaudeista puhtaat, vielä vähemmän syytä mennä gynekologille. Kohdunkaulansyöpä (jota papalla tutkitan) on todella harvinainen 16-vuotiailla, mutta ei mahdottomuus. Kohdunkaulansyövän riski nousee yhdyntöjen aloittamisen jälkeen. Se on tutkittua.
Minun on käytävä gynen tutkimuksessa vuosittain, mutta papaa ei tarvitse ottaa aina edes kolmenkaan vuoden välein (olen terve, ei seksuaalista riskikäyttäytymistä, ei irtosuhteita, ja uusissa suhteissa aina kondomi). Kun mies vaihtuu, pitää sitten papa tehdä tiheämmin. Nämä ovat kaikki yksilöllistä eikä kukaan voi sinulle täällä varmuudella sanoa onko sinun kohdallasi gynekologilla käyminen tarpeen. Sen saat varmuudella selville vain käymällä gynekologilla.
On kuitenkin parempi elää huoletta kun tietää että kaikki on ok, sen sijaan että pohtii tarvitseeko mennä tai onko kaikki ok. - Hysteerinen_
ettet sinä tiedä mistä kirjoitti:
puhut! Täällä kommentoivat ihmiset jotka aiheesta jotain tietävät. Päinvastoin kuin sinä! Kukaan ei käske sinua ottamaan tosissaan, mutta on tosi naiivia ja typerää roikkua omassa mielipiteessään joka ei tule ikinä toteutumaan! Saathan sinä haaveilla!
Haluaisin vain tietää miksi olet niin kiihtynyt.
- koska hänen
Hysteerinen_ kirjoitti:
Haluaisin vain tietää miksi olet niin kiihtynyt.
pätemisentarvettaan uhataan. Jos jokaisen annettaisiin ottaa kokeensa itse, hänenlaisilleen pumpulipuikon pyörittäjille ei olisi paljon käyttöä. Veikkaan, että tuo tökerö nainen on samanlainen kuin naislääkäri, joka teki minun ensimmäisen papa-kokeeni, kun oli 25-vuotias. Olin yhä neitsyt, ja hän tyrkkäsi sen näytteenottovehkeen sisälleni niin tylysti, että kirkaisin. Hän taisi repiä emmenkalvoni. menetin siis neitsyyteni siilitukkaiselle karskille naislääkärille. Hän oli tosi toope.
Ymmärrän, että häveliäisyyttäsi loukkaa, että joutuu aukaisemaan reitensä ventovieraan läsnäollessa. Mutta jos satut jonkun inhimillisen lääkärin huostaan, miehen tai naisen, he saavat sinut tuntemaan olosi paljon rauhallisemmaksi. Ylläsi on luultavasti lakana, joten et tunne olevasi täysin alasti. Lääkäri keskustelee kanssasi jostain muusta. Ja heille se tosiaan on rutiinijuttu. Yhden tytön jalkoväli on aika lailla samannäköinen kuin toisenkin. Jos se lohduttaa, voin sanoa, ettei se testi paljon miellyttävämmältä tunnu vanhempanakaan. Mutta se on hyödyllinen testi, joten siihen on hyvä mukautua. Antaisimme varmaan kuukautisetkin pois, jos voisimme. Ne vaan ovat noita naisena olemisen harmeja. On kyllä parempi, että testataan kuin että ei olisi testejä saatavilla. Suomessa sekin asia on paremmin kuin monessa muussa maassa. Vaikka lääkärit olisivat joskus tökerämpiä kuin muualla.
Jos et olisi vielä aloittanut seksiä, voisi olla mahdollisuutena rokote papilloomavirusta vastaan. Se kehiteltiin ihan hiljattain. En tiedä, onko se saatavilla Suomessa vielä - Australiassa on (sen keksijä on australialainen). Se on otettava ennen seksiä. Mutta siitä voi olla apua myöhemminkin, koska vaikka olisi saanut kumppaniltaan jonkun pöpön, rokote voi suojata muutamaa muutakin virusta vastaan, jotka myös voivat aiheuttaa sairautta. - käyvät
Hysteerinen_ kirjoitti:
Käykö kaikki naiset oikeasti papakokeessa vai onko se ainoastaan suositus? Siis kuinka suuri osa naisista käy niin usein kuin "pitäisi"? Ei varmaan monet nuoret ainakaan.lääkärintarkastuksessa joka vuosi, tai ainakin kerran parissa vuodessa. Itse en. Käyn vain silloin kun on ongelmia. Ja niitähän naisena riittää. Jos jonkinlaista vuotoa ja kutinaa sun muuta. Ja parempi ne on tarkastuttaa, ja hoitaa pois kuin häveliäästi pysyä kotona. Parempi karaista itsensä ja kestää se nolous, kuin sairastua vakavammin, eikö?
Lääkärille nämä asiat ovat rutiinia. Eivätkä he varmaan anna asiakkailleen pisteitä heidän häpyhuultensa kauneuden perusteella. Vekotin kuin vekotin - olemme naisia; samanlaisia kaikki, mutta erilaisia yksityiskohdiltamme.
Onko sinusta miehen sukuelimet myös rumat? - Ninnu_
Hysteerinen_ kirjoitti:
Käykö kaikki naiset oikeasti papakokeessa vai onko se ainoastaan suositus? Siis kuinka suuri osa naisista käy niin usein kuin "pitäisi"? Ei varmaan monet nuoret ainakaan.Itse olen käynyt papakokeissa 15-vuotiaasta lähtien, sillä ensimmäisessä papatuloksessa oli jo muutoksia (kondylooma). Siitä lähtien jouduin käymään puolen vuoden välein gynellä. Välissä kävin myös kolposkopiassa ottamassa tuloksia ja kuvia.
Tällä hetkellä papatulokset olivat täysin normaalit, eikä mitään muutoksia. Kondysta on selvitty (jos on, sen verran pirullinen tauti uusiutua.)
Papakoe kannattaa otattaa, jos vain on mahollisuutta. Itse luulin olevani terve, vaan toisin kävi. Asiasta kannattaa aina puhua jonkun kanssa, jos se pelottaa.
- Beatrix*
Papa-koetta ei oteta lääkärissä, koska naisilla on anatomia hukassa, vaan koska on aika vaikeaa saada kelvollinen näyte itse. On aika mahdotonta monille naisille laittaa mitään itse kohdunkaulan kanavaan, koska se voi olla niin syvällä, ettei siihen itse ulotu, sinne ei näe, ja pumpulipuikkoa voi olla sokkona todella vaikea saada sinne sisään. Kaikilla aukkoa ei itse vain pysty edes erottamaan. Jopa siitä varmistuminen, että sokkona tökit vain ja ainoastaan kohdunkaulaa, etkä mitään muuta osaa, on haastavaa. Eihän sitä näytteenottopuikkoa saa liotella kaikissa eritteissä siellä, se kontaminoituu ja testin arvo on nolla.
Ikävää, että koet naiseuden taakkana ja aiheuttavan rasitteita, mutta en silti yleistäisi, että se yleisesti kaikille tarkoittaisi taakkaa. Se alkaa jo tympimaan, kun sitä aina kaikissa valituksissa kuulee. Sinulla todella pieni todennäköisyys saada kohdunkaulan syöpä - varsinkin, jos käytit kondomia.- Hysteerinen_
Itse yllän erittäin hyvin kohdunkaulaani (riippuu vähän kyllä missä asennossa on, mutta vaikeimmissakin yllä ainakin jotenkin), minulla on kai lyhyt emätin, yllän aivan joka kohtaan siellä. Minusta tuntuu erittäin kummalliselta kun naiset kysyvät esimerkiksi mitä tehdä jos he käyttävät kuukuppia ja se nousee niin ylös ettei siihen yllä. Minulla ei ole mitään mihin voisi olla yltämättä. Ja siitä olen aivan täysin varma että olen jotain saanut sinne kanavaan, sillä tietääkseni siellä emättimen perällä ei ole kovinkaan montaa aukkoa johon sen voisi työntää ja sisälläni oli kyllä sen puikon lisäksi kaksi tai kolme sormea siinä ympärillä varmistamassa että se oli varmasti oikeassa paikassa.
Olen kai vain sitten vähän eri mallinen.
Kondomia en ikävä kyllä käyttänyt joka kerralla, mutta hienoa jos minulla on muutenkin pienet mahikset siihen syöpään..
Hienoa jos itse koet naiseutesi iloitsemisen arvoisena asiana. Oikeasti todella hienoa.
- sinun parhaaksesi
Ongelmasi kuulostaa niin suurelta, että suosittelisin sinua ihan ensimmäiseksi hakeutumaan jonnekin psykologin juttusille, koska tuo haittaa ihan oikeasti elämääsi. Se olisi parasta sinun kannaltasi, enkä tarkoita sanoa tätä ilkeilläkseni. Seksuaalisuus voi olla upea, elämää rikastuttava asia, myös sinulle vielä joskus, jos oikeasti haet apua ongelmaasi. Ethän myöskään halua, että sinulle kehittyy syömishäiriötä, tms. tämän pelkosi ja inhosi takia.
Minkä ikäinen olet? Tulee mieleen, että useinhan nuorena saattaa tuntea häpeää ja inhoa omaa ruumista ja seksuaalisuutta kohtaan.
Ensin kuitenkin psykologille juttelemaan. Sen jälkeen voit huolehtia papa-kokeesta. Mutta kuten on tullut jo moneen kertaan ilmi, sitä ei itse voi ottaa. Valitettavasti näin. Papa-koe tosiaan kannattaa ottaa muutaman vuoden välein, tai vaikka edes 5 vuoden välein, omaksi parhaaksesi. Vaikka et seksiä harrastaisikaan.- Hysteerinen_
Olen 16 vuotta.. On se aika vähän mutta jos tämä kaikki johtuu vain iästä niin sitten olen varmaan älyttömän lapsellinen ikäisekseni, ja muutenkin olen melkoisen varma ettei tällä ole paljon iän kanssa tekemistä.
Sitä paitsi tällaisia ongelmia on minulla ollut jo alle kouluikäisestä, ja syömishäiriöinen olen ollut koko ikäni (ennen kouluun menoakin...) paitsi nykyään en enää ole ollut pariin vuoteen, mutta se käy välillä aika lähellä.
Minusta seksi olisi ihan mukavaa jos se tarkoittaisi sitä että saisi vain olla rakkaan ihmisen lähellä ja tehdä mitä sitten tekeekin, eikä tarvitse stressata, vaan voisi vain rentoutua ja nauttia, ja jos voisi tuntea että on siinä kahdestaan hänen kanssaan, eikä välissä ole gynekologia eikä jälkiehkäisypillereitä eikä hiivasienitulehdusta eikä kohdunkaulansyöpää eikä raskauden mahdollisuutta. Mutta kun tuntuu että siinä vain tulee ongelmia koko ajan, ainakin minulla tuli jo useampi aika paha ihan ekan kuukauden sisällä seksielämän aloittamisesta. En tunne että se touhu olisi sen arvoista että minun kannattaisi kärsiä sen vuoksi kovinkaan paljon.
Mutta poikaystäväni on todella ihana, en vain voi käsittää kuinka hän on kestänyt minua, koska olen seksielämän aloittamisen jälkeen jatkuvasti saanut käsittämättömiä itkukohtauksia ja ollut masentunut ja ahdistunut aina vain ja raivostunut jos hän on sanonut jotain sellaista mitä en kestä, ja kun hän ei ole tajunnut lainkaan mistä minä olen raivostunut ja minä en ole kyennyt lainkaan selittämään käytöstäni kun olen tuntenut itseni niin haavoittuvaksi että olen pelännyt että menen täysin hajalle jos avaudun hänelle yhtään ja hän suhtautuukin jotenkin väärin..
Nyt olen saanut puhuttua suuni puhtaaksi ja olemme sopineet että lopetamme koko touhun ja hänen mielestään minä en olisi saanut alunperinkään yhtään kertaa olla hänen kanssaan sillä tavalla jos se kerran tuntuu minusta tältä, mutta sitä kun on typerä.
Olen minä harkinnutkin sitä psykologia jo aiemmin... Mutta kun ongelma on, kun asun niin pienellä paikkakunnalla ja kävin nuorempana eri syistä yhdellä psykologilla, enkä halua mennä hänen luokseen. Lisäksi en tahdo mainita vanhemmilleni tai muille ollenkaan että käyn sellaisella, kun en halua selitellä mitään... Mutta voisin ottaa selvää jos olisi mahdollista että voisin käydä psykologilla toisella paikkakunnalla, missä käyn koulua.
Tahtoisin kyllä ihan tosissaan mennä sellaiselle, en vain ole oikein varma löytyykö psykologia joka ymmärtää minua oikein ja hyväksyy minut ja kummalliset kiinnostuksen kohteeni ja elämänkatsomukseni, kun tarkoituksenmukaista ei ole että menen sinne puolustelemaan joidenkin mielestä erikoisia mielipiteitäni asioista, jotka ei liity tähän asiaan mitenkään ja sillein..
On kokemusta semmoisesta. Mutta en minä ehkä olekaan enää niin kummallinen kuin nuorempana.
Ongelmanani ei tosiaan ole ihan pelkkä gynekologi vaan aivan kaikki millä on jotain tekemistä sukuelinten tai seksuaalisuuden tai naiseuden tai äitiyden tai minkä tahansa samaan kategoriaan sopivan kanssa. - hakeutuvat
Hysteerinen_ kirjoitti:
Olen 16 vuotta.. On se aika vähän mutta jos tämä kaikki johtuu vain iästä niin sitten olen varmaan älyttömän lapsellinen ikäisekseni, ja muutenkin olen melkoisen varma ettei tällä ole paljon iän kanssa tekemistä.
Sitä paitsi tällaisia ongelmia on minulla ollut jo alle kouluikäisestä, ja syömishäiriöinen olen ollut koko ikäni (ennen kouluun menoakin...) paitsi nykyään en enää ole ollut pariin vuoteen, mutta se käy välillä aika lähellä.
Minusta seksi olisi ihan mukavaa jos se tarkoittaisi sitä että saisi vain olla rakkaan ihmisen lähellä ja tehdä mitä sitten tekeekin, eikä tarvitse stressata, vaan voisi vain rentoutua ja nauttia, ja jos voisi tuntea että on siinä kahdestaan hänen kanssaan, eikä välissä ole gynekologia eikä jälkiehkäisypillereitä eikä hiivasienitulehdusta eikä kohdunkaulansyöpää eikä raskauden mahdollisuutta. Mutta kun tuntuu että siinä vain tulee ongelmia koko ajan, ainakin minulla tuli jo useampi aika paha ihan ekan kuukauden sisällä seksielämän aloittamisesta. En tunne että se touhu olisi sen arvoista että minun kannattaisi kärsiä sen vuoksi kovinkaan paljon.
Mutta poikaystäväni on todella ihana, en vain voi käsittää kuinka hän on kestänyt minua, koska olen seksielämän aloittamisen jälkeen jatkuvasti saanut käsittämättömiä itkukohtauksia ja ollut masentunut ja ahdistunut aina vain ja raivostunut jos hän on sanonut jotain sellaista mitä en kestä, ja kun hän ei ole tajunnut lainkaan mistä minä olen raivostunut ja minä en ole kyennyt lainkaan selittämään käytöstäni kun olen tuntenut itseni niin haavoittuvaksi että olen pelännyt että menen täysin hajalle jos avaudun hänelle yhtään ja hän suhtautuukin jotenkin väärin..
Nyt olen saanut puhuttua suuni puhtaaksi ja olemme sopineet että lopetamme koko touhun ja hänen mielestään minä en olisi saanut alunperinkään yhtään kertaa olla hänen kanssaan sillä tavalla jos se kerran tuntuu minusta tältä, mutta sitä kun on typerä.
Olen minä harkinnutkin sitä psykologia jo aiemmin... Mutta kun ongelma on, kun asun niin pienellä paikkakunnalla ja kävin nuorempana eri syistä yhdellä psykologilla, enkä halua mennä hänen luokseen. Lisäksi en tahdo mainita vanhemmilleni tai muille ollenkaan että käyn sellaisella, kun en halua selitellä mitään... Mutta voisin ottaa selvää jos olisi mahdollista että voisin käydä psykologilla toisella paikkakunnalla, missä käyn koulua.
Tahtoisin kyllä ihan tosissaan mennä sellaiselle, en vain ole oikein varma löytyykö psykologia joka ymmärtää minua oikein ja hyväksyy minut ja kummalliset kiinnostuksen kohteeni ja elämänkatsomukseni, kun tarkoituksenmukaista ei ole että menen sinne puolustelemaan joidenkin mielestä erikoisia mielipiteitäni asioista, jotka ei liity tähän asiaan mitenkään ja sillein..
On kokemusta semmoisesta. Mutta en minä ehkä olekaan enää niin kummallinen kuin nuorempana.
Ongelmanani ei tosiaan ole ihan pelkkä gynekologi vaan aivan kaikki millä on jotain tekemistä sukuelinten tai seksuaalisuuden tai naiseuden tai äitiyden tai minkä tahansa samaan kategoriaan sopivan kanssa.hyvin nuorena intiimiin suhteeseen, jos kotioloissa on ongelmia. Varsinkin, jos on kotona riitaa, tai jos on menettänyt toisen tai molemmat vanhemmat. Silloin saattaa tulla hyvin tärkeäksi se, että on joku, jota halata. Emotionaalista turvaa me kaikki tarvitsemme. Jos oma äiti tai isä ei ole turvana, haemme läheisyyttä muualta.
Ihanaa, jos poikaystäväsi on niin ymmärtäväinen ihminen, ja pitää sinusta omana itsenäsi. Kuulostat kirjoittamasi perusteella aika ajattelevaiselta ja kypsältä. Naiseksi kasvaminen on vaikeaa. Muutaman vuoden päästä olet enempi sinut sen kanssa, ettet ole enää lapsi, vaan ihana nuori nainen. Ehkä jossain vaiheessa seksuaalisuutesikin herää. Useimmilla noita haluja esiintyy. Jos ei ennen, niin ainakin, kun ehdit yli kolmenkymmenen, niin etköhän jo tunne kumppaniasi kohtaan jotain fyysisestikin. Ja jos et, niin entä sitten? Voi kai sitä selibaatissakin elää.
Sinulla on varmaan suhteelleenne paljon muutakin annettavaa kuin seksi, tässä vaiheessa. Poikaystäväsi ymmärtää sen. Kuulostat viehättävältä nuorelta naiselta. Saat minunlaiseni vanhan korston kaipaamaan omaa nuoruuttani. Olin tosin ihan kakara sinun ikäisenäsi. Elin kuin horroksessa. Sinä ajattelet enemmän.
Minulla muuten oli äiti, joka muisti aina muistuttaa, että 'miehet haluavat vain yhtä asiaa', ja että seksi on inhottavaa. Hänestä se varmaan oli inhottavaa, koska siitä on kamalat seuraukset - kuten se, että saa minunlaisiani lapsia! Huomasin vasta 33-vuotiaana, että seksi on itse asiassa aika kiva juttu!
- Hysteerinen_
Eihän siitä pitäisi lääkärille mitään harmia olla jos kävisikin niin että olisin ottanut testin väärin ja tuloksista puuttuisi jotain. Mutta jos otan sen itse niin on kuitenkin suuremmat mahdollisuudet onnistua kuin jos sitä ei ota ollenkaan. On ainakin jonkinlainen mahdollisuus (itse uskon että varsin merkittäväkin ja minä olen tutustunut omaan anatomiaani perusteellisesti vaikkei kaikki sitä tunnu ymmärtävän täällä) että se menisi oikein jos ottaisin itse. Jos en ota itse niin sitten ei ole mitään mahdollisuutta että näkyisi jos on jotain vikana, kun sitten sitä ei ota kukaan.
Mutta en jaksa inttää, olkaa mitä mieltä olette.
Juupas eipäs väittely ainakin on täysin turhaa, jos teillä on jotain asiaa niin perustelkaa hyvin, tai jättäkää sanomatta.
Minun kohdunkaulani sijaitsee aivan sormien ulottuvilla.
Kiitos.- labra.....
Eri ihmiset ovat kommentoineet sitä, että ET vain kertakaikkiaan saa/pysty/voi ottaa itse omaa papaasi, minäkin liityn vielä tähän kuoroon... Olen ottanut tunhansia ja taas tuhansia papoja. Mitä sitten vaikka tiedät missä cerviksisi on, entä näyte portiosta ja vaginan seinämästä?? Se että edes kuvittelet ottavasi papasi itse, kertoo siitä, että sinulla ei ole aiheesta hajuakaan.. ei 16-vuotiaan ole välttämättä tarpeellista käydä papassa. Käy klamydiatestissä ja ehkä psykologilla. Muutaman vuoden päästä sitten papaan.
- Hysteerinen_
labra..... kirjoitti:
Eri ihmiset ovat kommentoineet sitä, että ET vain kertakaikkiaan saa/pysty/voi ottaa itse omaa papaasi, minäkin liityn vielä tähän kuoroon... Olen ottanut tunhansia ja taas tuhansia papoja. Mitä sitten vaikka tiedät missä cerviksisi on, entä näyte portiosta ja vaginan seinämästä?? Se että edes kuvittelet ottavasi papasi itse, kertoo siitä, että sinulla ei ole aiheesta hajuakaan.. ei 16-vuotiaan ole välttämättä tarpeellista käydä papassa. Käy klamydiatestissä ja ehkä psykologilla. Muutaman vuoden päästä sitten papaan.
En usko olevani minkään klamydiatestin tarpeessa ja kaikesta päätellen en papankaan, unohda koko asian.
Kiitos kommenteista.
En vain ymmärrä miksi hermostutte niin hirveästi. Meitä tyhmiä ihmisiähän on maailma täynnä, ei siitä kannata pillastua jos yksi hölmö 16-vuotias ei oikein ymmärrä kaikkea. - ............
Hysteerinen_ kirjoitti:
En usko olevani minkään klamydiatestin tarpeessa ja kaikesta päätellen en papankaan, unohda koko asian.
Kiitos kommenteista.
En vain ymmärrä miksi hermostutte niin hirveästi. Meitä tyhmiä ihmisiähän on maailma täynnä, ei siitä kannata pillastua jos yksi hölmö 16-vuotias ei oikein ymmärrä kaikkea.En aluksi tajunnut juttujasi, mutta ikäsi nähtyäni olen kanssasi samaa mieltä, että kannattaa unohtaa seksi joksikin aikaa. Itse en olisi ollut kypsä ikäisenäsi harrastamaan seksiä. Aloitin seksin 24-vuotiaana ja silloinkin olin tosi nuori. Eli ei ole kiirettä ja suhde seksiin ehtii vielä muotoutua. Tässä iässä seksiä ei ajattele osana gynekologeja tai papakokeita. Se on vaan yksi ihana osa elämää ja gynekologit ovat ihan erikseen, silloin on kyse terveysasioista.
Anna aikaa itsellesi ja siirrä sukupuolielämä tuonnemmaksi. - elisee
Ymmärrän hyvin tuon "inhosi" tuota näytteenottotilannetta kohtaan, olethan todella nuori vielä. Itse uskon että mielesi vielä muuttuu, kun ikää tulee lisää. En usko, että itsekään olisin ollut 16 vuotiaana valmis menemään PAPA-kokeeseen. Taisin olla jotain 20 kun ensimmäisen kerran olin.
Nykyään työnkuvaani kuuluu gynenäytteiden ottaminen, myös tuo PAPA. Sitä ei kyllä voi itse ottaa, puulastoilla/harjalla kerätään soluja kolmesta kohtaa ja et millään voisi nähdä näiden kaikkien kohtien sijaintia.
Mielestäni testi ei välttämättä ole sinulle vielä edes ajankohtainen, odota että kypsyt seksuaalisesti ja tulet sujuiksi oman itsesi kanssa, tsemppiä!
- aina...
Papa asiaa en kommentoi koska sitä on nyt venkutettu tässä paljon ja hartaasti. Kuitenkin kehottaisin että apua tuntemuksiisi kannattaa hakea. Vaikka olet pienestä paikkakunnasta voit vaikka soittaa auttaviin puhelimiin joissa voi esiintyä anonyyminä. Olisi erittäin tärkeää että voisit puhua tunteistasi ja peloistasi ammattilaiselle. Jos tuon luontoiset ongelmat jättää nyt käsittelemättä ja puhumatta vaikuttaa se normaaliin elämääsi myös myöhemmällä iällä tai saattavat kehittyä viellä pahemmaksi.
Tälläistä mieltä olen mutta itse sinä teet päätöksesi. Toivottavasti löydät apua jostakin, toivon sitä todella. - Kokemusta on
Kun kävin itse ekaa kertaa papa-kokeessa(n. 15vuotiaana), gynekologi "otti" kaikista kolmesta paikasta näytteet. Labrassa olivat todenneet, että yhdestä näytteestä puuttui se "oleellinen". Eli yhtä kohtaa ei voitu tutkia/antaa lausuntoa. Mutta koska kaksi muuta olivat onnistuneet ja niiden tulokset luokkaa I niin eivät nähneet syytä mennä uusimaan koetta tämän yhden puuttuvan takia.
En enään muista mikä se "puuttuva osa" oli, koska siitä on jo niin monta vuotta. Mutta muistelisin että se olisi kohdun kaulakanavasta otettu näyte.
Eli eivät ammattilaisetkaan välttämättä aina onnistu hommissaan.
Tekstisi kuulosti jotenkin tutulta. Myös minulla on ollut joskus muinoin saman tapaisia "ongelmia", mutta iän myötä nämä "ongelmat" ovat hälventyneet, mutta eivät vieläkään aivan kokonaan ja ikää löytyy jo päälle 20 vuotta nyt.
Joten tsemppiä ja jaksamisia sulle tämän asian kanssa! Kyllä sä varmana pääset tämän asian yli ajan kanssa, mutta aikaa se todella vaatii. Näin ainakin oletan ja toivon. Hyvää jatkoa sinulle =) - Hysteerinen_
Minä lopetan tämän keskustelun nyt, olen saanut ihan tarpeeksi hyviä vastauksia ja jos tätä vielä jatkan niin tämä menee todennäköisesti vain turhaksi juupaseipäsväittelyksi.
Kiitos kaikista vastauksista!
Ja minä tiedän etten ole aina kovin järkevä, olen todella pahoillani siitä. :)- äidillesi
tai jollekin muulle perheesi naiselle? Tai ystävälle? Nuo testit ovat joka naisen riesa, ja helpottaa, kun niistä puhuu. Et ole yhtään omituinen. Tämä seksin ja kumppanuuden 'rumempi' puoli vaaan on sinulle uutta. Ei kaikki sairaus johdu seksistä. Seksin puutekin voi aiheuttaa ongelmia. Eikös naimattomilla ole suurempi riski sairastua esim. rintasyöpään? Vai olenko ihan hakoteillä?
Minusta on ihan ok, että et halua seksiä noin nuorena. Se on itsesuojeluvietti, joka siinä toimii. Ei pelkästään terveytesi suojeleminen, mutta henkisenkin terveytesi suojeleminen. On hyvä kuunnella omaa itseään, eikä toimia vastoin omaa haluaan. Mutta älä syyttele itseäsi ja tunne, että olet jotenkin pilannut kaiken koska olet jo harrastanut seksiä. Se on normaali asia. Luultavasti olet aivan terve. Mutta ota ihmeessä selvää, jos on pienikin aihe pelätä, että saattaa olla solumuutoksia. Mitä pikemmin ne havaitaan, sen paremmin paranet. - Beatrix*
äidillesi kirjoitti:
tai jollekin muulle perheesi naiselle? Tai ystävälle? Nuo testit ovat joka naisen riesa, ja helpottaa, kun niistä puhuu. Et ole yhtään omituinen. Tämä seksin ja kumppanuuden 'rumempi' puoli vaaan on sinulle uutta. Ei kaikki sairaus johdu seksistä. Seksin puutekin voi aiheuttaa ongelmia. Eikös naimattomilla ole suurempi riski sairastua esim. rintasyöpään? Vai olenko ihan hakoteillä?
Minusta on ihan ok, että et halua seksiä noin nuorena. Se on itsesuojeluvietti, joka siinä toimii. Ei pelkästään terveytesi suojeleminen, mutta henkisenkin terveytesi suojeleminen. On hyvä kuunnella omaa itseään, eikä toimia vastoin omaa haluaan. Mutta älä syyttele itseäsi ja tunne, että olet jotenkin pilannut kaiken koska olet jo harrastanut seksiä. Se on normaali asia. Luultavasti olet aivan terve. Mutta ota ihmeessä selvää, jos on pienikin aihe pelätä, että saattaa olla solumuutoksia. Mitä pikemmin ne havaitaan, sen paremmin paranet.Offtopic, mutta synnyttämättömillä on suurempi riski saada rintasyöpä, koska raskaudet suojelevat siltä. Johtuu raskauden aiheuttamista hormonaalisista muutoksista.
- keskeytyneestäkin
Beatrix* kirjoitti:
Offtopic, mutta synnyttämättömillä on suurempi riski saada rintasyöpä, koska raskaudet suojelevat siltä. Johtuu raskauden aiheuttamista hormonaalisista muutoksista.
raskaudesta hyötyä tuossa asiassa, vai ehkä haittaa?
- pumpulipuikot sulla:)
ja halvat huvit.tilaa psykiatrille jo aika ja pian!!
- keino löytyy
Olipa taas kypsyyttä huokuva kommentti, pointsit sulle!
Mikähän siinä on, että näillä keskustelupalstoilla on käytävä pilkkaamaan toista? Suomi24:lla on keskustelusivu nimeltään huuhaa, tuollaiset ilkeämieliset viestit voisi osoittaa sinne.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=122
- asdddas
Pakko vielä kommentoida tällaista hiukka vanhempaa keskustelua... Ite olen useamman vuoden käynyt samalla gynellä ja papa on otettu joka toinen vuosi. Kävipä sitten viime kerralla niin, että testin jälkeen tuli kotiin lappu, että näyte olikin epäonnistunut ja kaikkia tarpeellisia soluja ei näytteeseen saatu tms., ei muista enää tarkasti. Pointti siis on vaan se, että jos ammattitaitoinen lääkäri tuon voi kämmätä, miten joku voi kuvitella ilman kokemusta osaavansa ottaa kokeen itseltään... Ei ymmärrä.
- häveliäisyys!
Olin itsekin sellainen, kauan sitten. On ihan luonnollista, että alapäänsä paljastaminen vieraalle nolottaa nuorena. Asia korjaantuu kyllä aikanaan.
- ei gynelle
Vaikka keskustelun aloituksesi onkin jo vanha, toivottavasti olet vielä "kuulolla". Oletko onnistunut ostamaan papa-näytteen ottovälineet jostakin? Miten operaatio muuten onnistui? Minä olen käynyt monesti gynellä, muuten enää mene. Mieheni ottaa näytteen, kunhan välineet saadaan hankittua. Yksityisiä labroja kyllä löytyy tutkimaan näytteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740