kysymys ansiosidonnaisista

hinter

haluan tietää miten helposti saa ansisidonnaista rahaa.
jos on ollut yli 10 kk väliaikaisella työllä, sitten työ päättyi.
sitten saat ansisidonnaista rahaa.
sitten kelaa tarjoaa kokopäivätyötä, jos et mene tähän työhön loppuuko ansisidonnainen raha?
vai jatkuuko se?

13

1260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Örmy

> miten helposti saa ansisidonnaista rahaa.
      > on ollut yli 10 kk väliaikaisella työllä,
      > sitten työ päättyi.
      > sitten saat ansisidonnaista rahaa.
      > sitten kelaa tarjoaa kokopäivätyötä,
      > jos et mene tähän työhön loppuuko
      > ansisidonnainen raha?

Mikäli täyttää sen 10 kk työssäoloehdon ja palkka vähintään 940 e/kk niin on oikeutettu saamaan ansiosidonnaisen työttömyysturvan jos on työtön.
      Kela päivärahaa ei saa samaan aikaan. Kela tuskin tarjoaa kokopäivätöitä paitsi joillekin toimihenkilöpuolen hakijoille harvoin.

Mikäli työvoimatoimistosta tulee tyhönosoitus on työpaikkaa haettava ja jos työvoimatoimistossa ylipäänsä saadan tieto jostain työpaikasta kieltäytymisestä niin miltei aina seuraa karenssi.
      Ansiosidonnaisen loppumisen jälkeen saa työmarkkinatukea, jos on siihen oikeutettu ja sen saaja voidaan aktivoida toimenpiteisiin kaikista herkimmin.

• hinter

kestääkö se kunnes menet työhön?

• Örmy
        hinter kirjoitti:

kestääkö se kunnes menet työhön?

Lue tuosta ->

"Jos päivärahan hakija on eronnut työstään ilman pätevää syytä tai aiheuttanut työsuhteen päättymisen, työvoimatoimisto tai työvoimatoimikunta määrää karenssin. Työvoimatoimikunta tai työvoimatoimisto antaa karenssiajasta työttömyyskassalle ns. sitovan lausunnon, jota kassan on noudatettava. Karenssiajalta ei makseta työttömyyspäivärahaa. Karenssi on 90 päivää, jos hakija on eronnut työstä.

60 päivän karenssi määrätään mm., jos hakija on ilman pätevää syytä kieltäytynyt tarjotusta työstä, koulutuksesta, osallistumasta työnhakusuunnitelman laatimiseen tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai hakija on ollut kuuden kuukauden aikana kuusi viikkoa tai pidempään pois työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä. Karenssi on 30 päivää, jos tarjottu työ olisi kestänyt enintään viisi päivää.

Jos hakija kieltäytyy toistuvasti tarjotusta työstä tai koulutuksesta, työttömyyspäivärahaa maksetaan vasta sen jälkeen, kun hän on ollut työssä tai koulutuksessa vähintään kolme kuukautta."

• hinter
        Örmy kirjoitti:

Lue tuosta ->

"Jos päivärahan hakija on eronnut työstään ilman pätevää syytä tai aiheuttanut työsuhteen päättymisen, työvoimatoimisto tai työvoimatoimikunta määrää karenssin. Työvoimatoimikunta tai työvoimatoimisto antaa karenssiajasta työttömyyskassalle ns. sitovan lausunnon, jota kassan on noudatettava. Karenssiajalta ei makseta työttömyyspäivärahaa. Karenssi on 90 päivää, jos hakija on eronnut työstä.

60 päivän karenssi määrätään mm., jos hakija on ilman pätevää syytä kieltäytynyt tarjotusta työstä, koulutuksesta, osallistumasta työnhakusuunnitelman laatimiseen tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai hakija on ollut kuuden kuukauden aikana kuusi viikkoa tai pidempään pois työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä. Karenssi on 30 päivää, jos tarjottu työ olisi kestänyt enintään viisi päivää.

Jos hakija kieltäytyy toistuvasti tarjotusta työstä tai koulutuksesta, työttömyyspäivärahaa maksetaan vasta sen jälkeen, kun hän on ollut työssä tai koulutuksessa vähintään kolme kuukautta."

kun karenssi päättyy jatkuuko työttömyyspäiväraha?
        jos jatkuu niin miten kauan se jatkuu ennen kuin se päättyy lopullisesti??
        1,2,3,4 kk?
        ja miten suuruisena se jatkuu, jos se jatkuu.

• Jälkeen...
        hinter kirjoitti:

kun karenssi päättyy jatkuuko työttömyyspäiväraha?
        jos jatkuu niin miten kauan se jatkuu ennen kuin se päättyy lopullisesti??
        1,2,3,4 kk?
        ja miten suuruisena se jatkuu, jos se jatkuu.

Kysymyksesi ovat hiukan sekavia, joten vaikea vastata.

Ymmärrän ensimmäisen kysymyksen niin, että olet ollut ansiosidonnaisella ja sitten sinulle on tarjottu Kelasta työtä, mistä olet kieltäytynyt.

Jos näin on, niin saat työstä kieltäytymisen vuoksi kahden kuukauden karenssin, edellyttäen ettet ole aikaisemmin saanut karenssia. Jos pohjalla karenssi, niin sitten asiat ovat huonommin.

Jos sinulla ei ennen karenssia täyttynyt ansiosidonnaisen 500 pvää (siis et ole saanut 500 maksupäivän verran ansiosidonnaista päivärahaa), niin ansiosidonnainen päiväraha jatkuu karenssin jälkeen saman suuruisena kuin ennen karenssiakin.

Ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan niin kauan kunnes 500 maksupäivää tulee täyteen. Maksupäivät näkyvät kassan maksutositteessa. Tämä tietysti edellyttää, ettet enää kieltäydy mistään, mitä työkkäri keksii tarjota.

• hinter
        Jälkeen... kirjoitti:

Kysymyksesi ovat hiukan sekavia, joten vaikea vastata.

Ymmärrän ensimmäisen kysymyksen niin, että olet ollut ansiosidonnaisella ja sitten sinulle on tarjottu Kelasta työtä, mistä olet kieltäytynyt.

Jos näin on, niin saat työstä kieltäytymisen vuoksi kahden kuukauden karenssin, edellyttäen ettet ole aikaisemmin saanut karenssia. Jos pohjalla karenssi, niin sitten asiat ovat huonommin.

Jos sinulla ei ennen karenssia täyttynyt ansiosidonnaisen 500 pvää (siis et ole saanut 500 maksupäivän verran ansiosidonnaista päivärahaa), niin ansiosidonnainen päiväraha jatkuu karenssin jälkeen saman suuruisena kuin ennen karenssiakin.

Ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan niin kauan kunnes 500 maksupäivää tulee täyteen. Maksupäivät näkyvät kassan maksutositteessa. Tämä tietysti edellyttää, ettet enää kieltäydy mistään, mitä työkkäri keksii tarjota.

quote:

kysymykseni ovat selkeät.

quote:

kyllä, juuri tätä minä tarkoitan.

quote:

mutta miten kauan se jatkuu, jos työvoimatoimisto taas taroaa työtä, enkä mene siihen?
        jatkuuko se 1 kk, 2 kk, 3 kk, 6 kk?

quote:

minä tarjoitan sitä että karenssin jälkeen kieltäydyn siitä mitä työvoimatoimisto tarjoaa.
        miten kauan tässä tapauksessa ansiosidonnainen raha jatkuu karenssin jälkeen?

• joku...
        hinter kirjoitti:

quote:

quote:

quote:

mutta miten kauan se jatkuu, jos työvoimatoimisto taas taroaa työtä, enkä mene siihen?

quote:

minä tarjoitan sitä että karenssin jälkeen kieltäydyn siitä mitä työvoimatoimisto tarjoaa.

ansiosidonnainen,jos kieltäydyt tarjotusta työstä uudelleen vaan karenssi jatkuu ja voi olla ettet saa ansiosidonnaista enää ilman uutta 10kk.n työjaksoa.

• hinter
        joku... kirjoitti:

ansiosidonnainen,jos kieltäydyt tarjotusta työstä uudelleen vaan karenssi jatkuu ja voi olla ettet saa ansiosidonnaista enää ilman uutta 10kk.n työjaksoa.

mutta maksetaanko sitä vaikka esim. vain 1 kk?
        vai eikö makseta ollenkaan?

• Tuostako...
        hinter kirjoitti:

quote:

quote:

quote:

quote:

...tarjoitan sitä että karenssin jälkeen kieltäydyn siitä mitä työvoimatoimisto tarjoaa.
        miten kauan tässä tapauksessa ansiosidonnainen raha jatkuu karenssin jälkeen...

No nyt selvisi juttu. Tuo muuttaa kokonaan tilanteen. Jos kieltäydyt toistamiseen työtarjouksesta tai kieltäydyt koulutuksesta, eli tulee siis toinen karenssitilanne, niin toista karenssia ei anneta, vaan sitten annetaankin 3 kk:n työssä/koulutuksessaoloehto.

Tuo 3 kk:n työssä/koulutuksessaoloehto tarkoittaa sitä, ettet saa uudelleen päivärahaa ennen kuin olet ollut työssä tai työkkärin osoittamassa koulutuksessa vähintään 3 kk. Kun olet täyttänyt tuon ehdon, niin sitten taas päiväraha jatkuu siihen asti kunnes 500 pvää täyttyy.

Tuon 3 kk:n työssä/koulutuksessaoloehdon täyttyminen voikin sitten olla visainen juttu, koska jos et saa vapailta markkinoilta työtä eikä työkkäri tarjoa työtä tai koulutusta, niin olet maailman tappiin ilman päivärahaa.

Jos vielä huolimatta tuosta 3 kk:n työssä/koulutuksessaoloehdosta kieltäydyt työstä tai koulutuksesta, niin työkkäri saattaa katsoa, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä ja joudut pysyvästi ulkopuolelle työttömyysturvan. Takaisin työttömyysturvan piiriin pääseminen onkin sitten visainen juttu.

• vinksvonk
        hinter kirjoitti:

mutta maksetaanko sitä vaikka esim. vain 1 kk?
        vai eikö makseta ollenkaan?

makseta ollenkaan jos työvoimatoimisto kirjoittaa lausunnon, ettet ole ottanut työtä vastaan. Sanoohan sen jo järkikin. Miksi sinulle pitäisi maksaa ansiosidonnaista kun et kerta halua töitäkään?

• hinter
        Tuostako... kirjoitti:

...tarjoitan sitä että karenssin jälkeen kieltäydyn siitä mitä työvoimatoimisto tarjoaa.
        miten kauan tässä tapauksessa ansiosidonnainen raha jatkuu karenssin jälkeen...

No nyt selvisi juttu. Tuo muuttaa kokonaan tilanteen. Jos kieltäydyt toistamiseen työtarjouksesta tai kieltäydyt koulutuksesta, eli tulee siis toinen karenssitilanne, niin toista karenssia ei anneta, vaan sitten annetaankin 3 kk:n työssä/koulutuksessaoloehto.

Tuo 3 kk:n työssä/koulutuksessaoloehto tarkoittaa sitä, ettet saa uudelleen päivärahaa ennen kuin olet ollut työssä tai työkkärin osoittamassa koulutuksessa vähintään 3 kk. Kun olet täyttänyt tuon ehdon, niin sitten taas päiväraha jatkuu siihen asti kunnes 500 pvää täyttyy.

Tuon 3 kk:n työssä/koulutuksessaoloehdon täyttyminen voikin sitten olla visainen juttu, koska jos et saa vapailta markkinoilta työtä eikä työkkäri tarjoa työtä tai koulutusta, niin olet maailman tappiin ilman päivärahaa.

Jos vielä huolimatta tuosta 3 kk:n työssä/koulutuksessaoloehdosta kieltäydyt työstä tai koulutuksesta, niin työkkäri saattaa katsoa, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä ja joudut pysyvästi ulkopuolelle työttömyysturvan. Takaisin työttömyysturvan piiriin pääseminen onkin sitten visainen juttu.

quote:

tässä järki ei merkitse mitään.
        järjen mukaan ei pidä olla niin suurta ansiosionnaista, niin suurta toimeentulotukea, muta se on suuri, koska tälläiset ovat suomen lait. eikä ne liity järkeen.
        esim. virossa toimeentulotuki on älyttömän pieni.

quote:

tämä on nyt selvä. työttömyyspäiväraha päättyy.
        mutta päättyykö yleinen asumistuki?
        minä luin tätä forumia ja ymmärsin niin, etä se ei laka vaikka et mene töihin?
        onko se niin?

minä kysyn sitä sen takia, koska minä en pysty kuluttamaan sitä rahaa mitä kokopäivätyöstä saa.
        jopa lähes minipalkkaa.
        tällä hetkellä olen työtön, voi olla että kohta työvoimatomisto pakottaa minut kokopäivätyöhön.
        olen ilman koulutusta ja palkkaa minulla voi olla 1000-1200 euron välissä.
        sitä rahaa minä en pysty kuluttamaan, koska kokopäivätyössä on vähän vapaata aika ja tulet kotiin väsyneenä, eikä ole voimia kuluttaa rahaa.
        jos olen esim. 1100 euron kokopäivätyössä esim. 2 vuotta minun laskelmien mukaan minulla säästyy noin 12000 euroa.
        sen jälkeen kannattaa tehdä esim. vuoden mittaisen kulutusjakson.
        ja minua kiinnostaa miten helposti tällä kulutusjaksolla saa erilaisia etuuksia.
        kun rahaa jää tilillä esim. 3000 euroa, kannattaa lopettaa kulutusjakso ja mennä siihen työhön mitä työvoimatoimisto tarjoaa.

• Tuki...
        hinter kirjoitti:

quote:

tässä järki ei merkitse mitään.
        järjen mukaan ei pidä olla niin suurta ansiosionnaista, niin suurta toimeentulotukea, muta se on suuri, koska tälläiset ovat suomen lait. eikä ne liity järkeen.
        esim. virossa toimeentulotuki on älyttömän pieni.

quote:

tämä on nyt selvä. työttömyyspäiväraha päättyy.
        mutta päättyykö yleinen asumistuki?
        minä luin tätä forumia ja ymmärsin niin, etä se ei laka vaikka et mene töihin?
        onko se niin?

minä kysyn sitä sen takia, koska minä en pysty kuluttamaan sitä rahaa mitä kokopäivätyöstä saa.
        jopa lähes minipalkkaa.
        tällä hetkellä olen työtön, voi olla että kohta työvoimatomisto pakottaa minut kokopäivätyöhön.
        olen ilman koulutusta ja palkkaa minulla voi olla 1000-1200 euron välissä.
        sitä rahaa minä en pysty kuluttamaan, koska kokopäivätyössä on vähän vapaata aika ja tulet kotiin väsyneenä, eikä ole voimia kuluttaa rahaa.
        jos olen esim. 1100 euron kokopäivätyössä esim. 2 vuotta minun laskelmien mukaan minulla säästyy noin 12000 euroa.
        sen jälkeen kannattaa tehdä esim. vuoden mittaisen kulutusjakson.
        ja minua kiinnostaa miten helposti tällä kulutusjaksolla saa erilaisia etuuksia.
        kun rahaa jää tilillä esim. 3000 euroa, kannattaa lopettaa kulutusjakso ja mennä siihen työhön mitä työvoimatoimisto tarjoaa.

...mutta päättyykö yleinen asumistuki...

Periaatteessa asumistuki ei lopu. Mutta jos sinulla ei ole esittää sitä, millä tulet toimeen, niin sitten Kela luultavasti epäilee, että on pimeitä tuloja.

Mutta jos saat toimeentulotukea (huomaa, että karenssitilanteessa toimeentulotukea pienennetään ensin 20 % pariksi kuukaudeksi ja sitten 40 %), niin saat myös asumistukea.

• hinter
        Tuki... kirjoitti:

...mutta päättyykö yleinen asumistuki...

Periaatteessa asumistuki ei lopu. Mutta jos sinulla ei ole esittää sitä, millä tulet toimeen, niin sitten Kela luultavasti epäilee, että on pimeitä tuloja.

Mutta jos saat toimeentulotukea (huomaa, että karenssitilanteessa toimeentulotukea pienennetään ensin 20 % pariksi kuukaudeksi ja sitten 40 %), niin saat myös asumistukea.

quote:

riittääkö todistukseksi se että vain sanon että äiti antaa ruokaa(siinä tapauksessa, jos sosialivirasto ei maksa)?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13