Mulla 2,5 kk tyttö. Alusta asti maitoo tullu liian vähän, vaikka ite juonu paljon, alus kokeilin tiheit yösyöttöjä ym. perinteiset kuviot. Nania menee puol litraa vuorokaudes. Pari päivää sit aattelin lopettaa koko imetyksen, kun olin ite niin väsyny. Vauvan unirytmi ihan hirvee, nukkuu päivät, valvoo kahteen, neljään...No nyt maito yllättäen viel tulee ja aattelin, kannattaako enää yrittää lisätä maidon määrää, jos vaikka parina yönä jaksais lypsää? Voiko maitomäärä enää radikaalisti lisääntyy, esim. et pärjäis pelkäl rintamaidol. Ite oon ajoittain tosi väsyny koko imetykseen mut sit ku nään, miten pieni nauttii ja rauhottuu rinnalle, niin sääli tulee. Pliis, neuvoja imetykseen ja yövalvomisiin.
Lisääntyykö maito enää 2kk jälkeen?
12
8152
Vastaukset
- transit
Mulla oli kanssa ensimmäisen lapseni kanssa aika niukasti alussa maitoa. Paras keino lisätä sitä maidon tuotantoa on yrittää imettää useammin ja välttää sitä tuttipullon antamista. Pumppaus ei toimi yhtä hyvin kun vauva rinnalla. Jos syötön jälkeen tuntuu että vauva vielä kaipaisi enemmän maitoa niin laita takaisin ensimmäiselle rinnalle. Siinä 10 min tai mitä nyt onkaan kun vauva on ollut toisella rinnalla on ensimmäiseen jo tullut vähän lisää maitoa joka saattaa olla just se pikkusen lisää mitä vauvasi kaipaa. Joka tapauksessa yrittäminen näin lisää maidontuotantoasi.
Yösyöttöjä helpottaa jos pidät vauvan vieressäsi. Et joudu joka kerta nousemaan ylös ja kävelemään toiseen huoneeseen tms. Itse imetin makuullani puoliunessa öisin kun kumpikin oli noin 9kk asti vieressäni yöllä. Nuku myös päivisin kun vauvasi nukkuu äläkä välitä jos et jaksa siivota tms. Sotkuinen koti kun vauva on pieni ei merkitse lopulta mitään. Terve alku minkä voit antaa vauvalle imettämällä häntä auttaa lastasi hänen loppuelämänsä ajan...
Tsemppiä...! - lisäänty..
Meillä poika sai melkein alusta asti nannia ko ei riittäny mun maito..meni kyl vaan päiväs joku 1-2dl sitä.. Mut sit yhtäkkiä 3kk kieppeillä huomattiinkin et se nanni vaan unohtu kuvioista ja poika oli ihan tyytyväinen pelkkään tissiin.. Sain jopa pumpattuu rinnoista, mikä ei ollu aluks tuottanu minkään näköistä tulosta..En siis pumppaamalla yrittäny lisää tuotantoo, ko siihen tuskastuin (käsikäyttöinen) jo silloin alussa kun mitään ei pulloon tullu. Kokeilin vaan kerran et tulisko mitään ja sitähän tuli :) Olin kans jo luopumassa ajatuksesta, et lopetanko kokonaan imetyksen, mutta sit se lisääntyikin siis!? mitään en muuttanu, siis syömisiä tai juomisiani.. Oisko ollu sit sitä, et ite lakkas ressaamasta siitä maidon riittävyydesta kun päätti et jos loppuu ni sit loppuu, ni ei loppunutkaan :) Nt poika 4kk ja rapiat ja tos aloteltiin maistelee hiukan kiinteitä ja vähä velliä. Tarkotus on vaan silloin tällöin antaa niitä maistella, muutaman lusikallisen aina kerrallaan, meillä ei oo kiirusta tissistä eroon :) Mut siis näin meillä se lisääntyi..
- kiia7
Mulla lopahti imetys kun vauva oli 3 kk. Maito vaan kertakaikkiaan loppui. Ei lisääntynyt vaikka mitä tein. Huonoa omaatuntoa podin aikani mutta enää en sitä ressaa. Vauva kyllä kasvoi nannillakin ja oli oikein tyytyväinen ja samaa läheisyyttä koki vaikka syötin pullosta. Tietenkin kannattaa kokeilla ensin kaikki keinot mutta huonoa omaatuntoa ei kannata potea vaikka maito loppuisikin. Sukuvika on tämäkin, oma äitini ja myöskin mummoni maito on loppunut 3-4 kk jälkeen. Tsemppiä teille!
- ...jaa...?
Siis rinnat eivät enää ollet pingottuneet, vai?
Vai romahtiko lapsen painonnousu?
No eipä enää auta, mutta imetystukistan sivut jos olisit löytänyt,
niin tietäisit ettei maito noin vain lopu.
Katso edellisessä viestissä olleet linkit... - kiia7
...jaa...? kirjoitti:
Siis rinnat eivät enää ollet pingottuneet, vai?
Vai romahtiko lapsen painonnousu?
No eipä enää auta, mutta imetystukistan sivut jos olisit löytänyt,
niin tietäisit ettei maito noin vain lopu.
Katso edellisessä viestissä olleet linkit...Taisinkin jo aikaisemmin sanoa että kaikkeni yritin. Kyllä käytiin imetystukiryhmän sivuilla, nukuin, söin, join, liikuin ym. Maitoa ei vain enää herunut tarpeeksi ja pikku hiljaa hiipui kokonaan vaikka yritin imettää, ensin toisesta ja taas toisesta ym. Älkääkä pliis alkako syyllistään, olen ihan tarpeeksi jo kuullut niitä juttuja ja asian kanssa tällä hetkellä sujut. Kyllä näin on käynyt muillekin vaikka kuinka ovat yrittäneet.
- omani jo 4
Kyllä noin pienen lapsen kanssa voi maidontuloa vielä lisätä aivan mainiosti, jos vain olet lapsesi kanssa jatkuvasti eli äitiyslomalla. Annat vain hänelle rintaa aina kun haluaa. Tietenkin se vaatii tiettyä kärsivällisyyttä. Tietenkin myös vastaan vain omalta osaltani. Itselläni tilanne oli sellainen, että imetin osittain hyvin pitkään; lapsi haki lohturintaa jopa 3-vuotiaanakin vielä, jolloin rupesin jo rajoittamaan häveliäisyyden vuoksi. Silloin maitoa ei enää juuri tullut mutta hieman kuitenkin, vaikken mitenkään sitä pyrkinyt provosoimaan. 2,5 kk vanha on ihan vauva vielä. Maidon tulo ei lopu vielä pitkään aikaan ja sitä aivan varmasti voi vielä saada lisääntymään. Suuri merkitys on äidin asenteella.
En halua ketään esim. masentunutta tms. painostaa lisäsuorituksiin imetyksen suhteen, mutta oman kokemuksen perusteella voin sanoa, että maidon tulo ei ihan noin vain vähenny synnytyksen jälkeen.
Herääkin kysymys, että millainen on muu elämäntilanne. Itse olin varsinainen kävelevä tutti, vaikka muu elämäntilanne oli vaikea (erosin lapsen isästä vauvan ollessa 8 kk). Eli imetin, imetin, imetin - vaikka myös samalla vauva sai varsin nuoresta, muistaakseni jopa kolmesta kuukaudesta alkaen lisäravintoa.
Pointti on siis se, että lapsesi on hirveän nuori, vaikka itsestäsi saattaakin tuntua, että johan lapsi on jo 2,5 kuukautta vanha. Onko kyseessä ensimmäinen - näin oletan?
Älä lopeta! Jos pitää sanoa jotenkin "joko/tai". Kyllä voi lisääntyä. Nuku silloin kun vauva nukkuu ja vähät piittaa muusta. Lapsi varmaankin on kuitenkin sinulle tärkein. Ja itsekin nauttinet imettämisestä. - asdaf
Mulla juuri alkoi lisääntyä tuossa 2.5 kk kieppeillä! Sitä ennen piti tarvittaessa antaa nannia imetyksen jälkeen, mutta sit alko yösyömisiin riittä pelkkä tissi ja n. 3kk kieppeillä jäi nanni kokonaan pois. Tsemppiä vaan!
- lkhji
Aika toivottomalt tuntuu. Yritin viime yönä imettää, mut vauvahan sai taas mielettömät raivarit heti alkuunsa ku maitoo ei tuu.Pullosyötön jälkeen on liian väsyny imeäkseen, jos yritän kesken raivostuu.Jos taas herätän aiemmin niin ettei oo niin kova nälkä, nukahtt rinnalle.Jos taas pienennän vastikeannoksii kuten imetystukiryhmän sivuil neuvotaan, ei rauhotu uneen, itkee vaan.Käytän rintakumii ja joudun ruiskul rinnan ja kumin väliin ruiskuttaa maitoo, jotta pääsis imuun.Siis varsinaista välineurheilua... Taitaa mullakin olla peli meetetty, harmittaa mielettömästi! onneks lapsi terve ja kasvaa, siitä iloinen...
- kiia7
Tutulta kuulostaa..Mulla kävi samalla lailla. Vauva vaan huusi kun ei mitään saanu. Ite kun puristin niin tuli vähän mutta helpomminhan se tuleekin puristamalla, vauva imiessä taas ei saanu sitäkään vähää.
Pari ekaa kuukautta maitoa tuli tosi hyvin mut sit se alko hiipuun. Nannia jouduin aina antaan päälle ja sen jälkeen vauva oli tosi tyytyväinen.
Nyt sama vauva on puoli vuotias ja tosi tyytyväinen lapsi. Syönyt kiinteitä 3 kk:n iästä lähtien ja syö TOSI hyvin.
Nukkuu aivan kuin unelma (no ei nyt aina:)), sairastellut ei ole ollenkaan. Jos sulla nyt se imetys lopahtaa niin anna lopahtaa vaikka tulet kuulemaan ihmisten syytöksiä, mutta älä välitä. Sä et todellakaan oo ainoa äiti, joka ei imetä. Ja monet imettää vieläkin lyhemmän aikaa, tyhmemmistäkin syistä lopettavat imettämisen. Hellyyttä ja läheisyyttä voit lapsellesi antaa niin monella muullakin tavalla. Tsemppiä ja haleja teille!! - meilläkin
kiia7 kirjoitti:
Tutulta kuulostaa..Mulla kävi samalla lailla. Vauva vaan huusi kun ei mitään saanu. Ite kun puristin niin tuli vähän mutta helpomminhan se tuleekin puristamalla, vauva imiessä taas ei saanu sitäkään vähää.
Pari ekaa kuukautta maitoa tuli tosi hyvin mut sit se alko hiipuun. Nannia jouduin aina antaan päälle ja sen jälkeen vauva oli tosi tyytyväinen.
Nyt sama vauva on puoli vuotias ja tosi tyytyväinen lapsi. Syönyt kiinteitä 3 kk:n iästä lähtien ja syö TOSI hyvin.
Nukkuu aivan kuin unelma (no ei nyt aina:)), sairastellut ei ole ollenkaan. Jos sulla nyt se imetys lopahtaa niin anna lopahtaa vaikka tulet kuulemaan ihmisten syytöksiä, mutta älä välitä. Sä et todellakaan oo ainoa äiti, joka ei imetä. Ja monet imettää vieläkin lyhemmän aikaa, tyhmemmistäkin syistä lopettavat imettämisen. Hellyyttä ja läheisyyttä voit lapsellesi antaa niin monella muullakin tavalla. Tsemppiä ja haleja teille!!Ei auttanut rinnan vaihto, koska kun molemmat oli kerran imetty tyhjiksi, niin uutta ei enää sillä kerralla ehtinyt erittyä. Vauva kyllä yritti imeä, mutta kun ei saanut maitoa tulemaan niin alkoi huutaa, eikä auttanut muu kuin lisämaidon antaminen. Missään vaiheessa oma maitoni ei täysimetykseen riittänyt. Osittaisimetin yhdeksän kuukautta. Imetys oli sekä vauvalle että minulle mieluista, joten kaikenlaista minäkin yritin, että maitoa olisi tullut tarpeeksi, mutta eipä se onnistunut.
Ainoa imetyskerta vuorokauden mittaan milloin maitoa oli riittävästi oli n. kahden aikaan yöllä. Silloin oli ihanaa, kun vauva imi rinnat tyhjiksi ja nukahti tyytyväisenä. Olin tosi pettynyt siihen, että päivisin jouduin siihen pullorumbaan, mutta kiitollinen siitä, että edes yöllä sain vain imettää.
Oletan, että oma stressini erilaisista silloisen elämäntilanteeni ristiriidoista yms. oli syynä siihen, että maitoa ei erittynyt tarpeeksi muuta kuin iltayöstä, jolloin olin saanut paeta uneen kaikkia ahdistavia asioita. Silloin varmaan elimistö oli tarpeeksi rentoutunut ja antoi maidon muodostua. Vauvan yöllä herättäessä rinnat olivat aivan pinkeinä maidosta, mutta aamulla ja päivän mittaan eivät koskaan. Onkohan muilla ollut samanlaista kokemusta?
Kyllä se täysimetys on niin paljon helpompaa kuin pulloruokinta (sitovuutta lukuunottamatta), että ymmärrän hyvin, että muutkin itseni lisäksi surevat, jos se ei onnistu. Kannattaa kuitenkin iloita siitä, että voi edes osaksi imettää ja edes jonkin aikaa, koska silloin vauva saa niitä tärkeitä äidinmaidon aineosia. Sitä läheisyyttä voi tosiaan onneksi hyvin antaa pullosta ruokkiessakin. - ...tai pehmeys....
meilläkin kirjoitti:
Ei auttanut rinnan vaihto, koska kun molemmat oli kerran imetty tyhjiksi, niin uutta ei enää sillä kerralla ehtinyt erittyä. Vauva kyllä yritti imeä, mutta kun ei saanut maitoa tulemaan niin alkoi huutaa, eikä auttanut muu kuin lisämaidon antaminen. Missään vaiheessa oma maitoni ei täysimetykseen riittänyt. Osittaisimetin yhdeksän kuukautta. Imetys oli sekä vauvalle että minulle mieluista, joten kaikenlaista minäkin yritin, että maitoa olisi tullut tarpeeksi, mutta eipä se onnistunut.
Ainoa imetyskerta vuorokauden mittaan milloin maitoa oli riittävästi oli n. kahden aikaan yöllä. Silloin oli ihanaa, kun vauva imi rinnat tyhjiksi ja nukahti tyytyväisenä. Olin tosi pettynyt siihen, että päivisin jouduin siihen pullorumbaan, mutta kiitollinen siitä, että edes yöllä sain vain imettää.
Oletan, että oma stressini erilaisista silloisen elämäntilanteeni ristiriidoista yms. oli syynä siihen, että maitoa ei erittynyt tarpeeksi muuta kuin iltayöstä, jolloin olin saanut paeta uneen kaikkia ahdistavia asioita. Silloin varmaan elimistö oli tarpeeksi rentoutunut ja antoi maidon muodostua. Vauvan yöllä herättäessä rinnat olivat aivan pinkeinä maidosta, mutta aamulla ja päivän mittaan eivät koskaan. Onkohan muilla ollut samanlaista kokemusta?
Kyllä se täysimetys on niin paljon helpompaa kuin pulloruokinta (sitovuutta lukuunottamatta), että ymmärrän hyvin, että muutkin itseni lisäksi surevat, jos se ei onnistu. Kannattaa kuitenkin iloita siitä, että voi edes osaksi imettää ja edes jonkin aikaa, koska silloin vauva saa niitä tärkeitä äidinmaidon aineosia. Sitä läheisyyttä voi tosiaan onneksi hyvin antaa pullosta ruokkiessakin.kerro, etteikö maitoa olisi tai tulisi.
Tiesitkö muuten, että pehmeistä rinnoista se kaikkein rasvaisin maito irtoaa?
Ja siinä 3 kk tienoilla kysyntä ja tarjonta alkavat yleensä vastata toisiaan,
joten ylituotanto loppuu ja samalla loppuu pinkeys.
Ap:lle, että imetä vaan lapsentahtisesti, niin maitoa alkaa tulla.
Imetystukilistan sivuilta saat vinkkejä, kuinka lisätä maidontuotantoasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851798Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1231220YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä621080- 62956
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74866Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli81817Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.47817Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029816- 57810
Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.118782