Ateistinen tai agnostikkoteologi?

kahden vaiheilla

Kaikki rakkaat teologian opiskelijat,
Kysymykseni voi olla hiukan naiivi, mutta minua suuresti mietyttää, voiko epäuskoinen tai uskonnollisesti välinpitämätön opiskella tasapainoisesti teologisessa tiedekunnassa? Minua teologia kovasti kiinnostaa, mutta hieman kaivelee se, etten itse varsinaisesti tunne uskovani oikein mihinkään...
Siis ehkä toisin aseteltuna: tarvitaanko teologisessa opiskeluun kutsumusta?
Pitäisi tässä pikaisesti päättää mihin pääsykokeisiin alan lukea.

15

3880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • papeista

      ei usko pätkääkään omiin juttuihinsa.

      Teologia on muun muassa uskontojen tutkimista, ei uskomista. Opiskelu saattaa olla paljon mielenkiintoisempaakin ateistisesta näkökulmasta.

      • tuleva teologi

        Tosi asiatonta väittää, ettei suurin osa papeista usko omiin juttuihinsa. Mitä sinäkin siitä tiedät? Suurin osa minun tuntemistani papeista (joita ei niin vähän olekaan) on tunnustavia kristittyjä ihmisiä, jotka pyrkii olemaan seurakunnalle esikuvia ja kilvoittelemaan uskossaan.
        Alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä teologisessa saa opiskella kuka vain, ja kyllä sieltä löytyykin ihmisiä ihan joka lähtöön, mutta mietin vain, mitä sinä siellä teet, jos ei hengellinen työ kiinnosta? Itse olen usein ihmetellyt, miten kristinusko voi kiinnostaa ei-uskovaa ihmistä opiskelualana. Mitä siitä oikein voi saada irti, ellei tunne sitä ikään kuin sisältäpäin?


      • haaveilija_
        tuleva teologi kirjoitti:

        Tosi asiatonta väittää, ettei suurin osa papeista usko omiin juttuihinsa. Mitä sinäkin siitä tiedät? Suurin osa minun tuntemistani papeista (joita ei niin vähän olekaan) on tunnustavia kristittyjä ihmisiä, jotka pyrkii olemaan seurakunnalle esikuvia ja kilvoittelemaan uskossaan.
        Alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä teologisessa saa opiskella kuka vain, ja kyllä sieltä löytyykin ihmisiä ihan joka lähtöön, mutta mietin vain, mitä sinä siellä teet, jos ei hengellinen työ kiinnosta? Itse olen usein ihmetellyt, miten kristinusko voi kiinnostaa ei-uskovaa ihmistä opiskelualana. Mitä siitä oikein voi saada irti, ellei tunne sitä ikään kuin sisältäpäin?

        Olen itsekin miettinyt, mistä ei-uskovaiset saavat intoa opiskella teologiaa. Luen tällä hetkellä muuten teologisen pääsykokeisiin ja ainakin aineiston mukaan ehdoton enemmistö papeista uskoo opetuksiinsa. En myöskään muista koskaan nähneeni ei-uskovaa pappia.

        Sitten kyselisin tulevalta teologilta kokemuksia opinnoistasi. Ovatko opinnot olleet odotuksien mukaisia? Entä miten papiksi opiskelevat siirtyvät työelämään? Millaisia kesätöitä esim. teette ja muuta? Työllisyysnäkymät lienevät hyvät.


      • voit hakea
        tuleva teologi kirjoitti:

        Tosi asiatonta väittää, ettei suurin osa papeista usko omiin juttuihinsa. Mitä sinäkin siitä tiedät? Suurin osa minun tuntemistani papeista (joita ei niin vähän olekaan) on tunnustavia kristittyjä ihmisiä, jotka pyrkii olemaan seurakunnalle esikuvia ja kilvoittelemaan uskossaan.
        Alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä teologisessa saa opiskella kuka vain, ja kyllä sieltä löytyykin ihmisiä ihan joka lähtöön, mutta mietin vain, mitä sinä siellä teet, jos ei hengellinen työ kiinnosta? Itse olen usein ihmetellyt, miten kristinusko voi kiinnostaa ei-uskovaa ihmistä opiskelualana. Mitä siitä oikein voi saada irti, ellei tunne sitä ikään kuin sisältäpäin?

        "..mutta mietin vain, mitä sinä siellä teet, jos ei hengellinen työ kiinnosta.."

        hohhoijaa.


      • tiedekunnassa
        haaveilija_ kirjoitti:

        Olen itsekin miettinyt, mistä ei-uskovaiset saavat intoa opiskella teologiaa. Luen tällä hetkellä muuten teologisen pääsykokeisiin ja ainakin aineiston mukaan ehdoton enemmistö papeista uskoo opetuksiinsa. En myöskään muista koskaan nähneeni ei-uskovaa pappia.

        Sitten kyselisin tulevalta teologilta kokemuksia opinnoistasi. Ovatko opinnot olleet odotuksien mukaisia? Entä miten papiksi opiskelevat siirtyvät työelämään? Millaisia kesätöitä esim. teette ja muuta? Työllisyysnäkymät lienevät hyvät.

        on mm. uskontotieteen laitos (yhteinen humanistisen kanssa). Humanistiseen kun on niin vaikea päästä, niin teologinen on yksi vaihtoehto uskontotieteen opiskelulle.

        Muistaakaa kaikki uskovaiset myös se, että teologian opiskelu ei ole uskonnon harjoittamista! Jos niin luulette, niin petytte pahasti! Se on uskontojen(erityisesti kristinuskon) tutkimusta! Siis periaatteessa ihan sama jos joku ei-muslimi opiskelee islamia uskontona. Ja kaikki teologit ei todellakaan opiskele papin virka mielessä.


      • ..................
        tuleva teologi kirjoitti:

        Tosi asiatonta väittää, ettei suurin osa papeista usko omiin juttuihinsa. Mitä sinäkin siitä tiedät? Suurin osa minun tuntemistani papeista (joita ei niin vähän olekaan) on tunnustavia kristittyjä ihmisiä, jotka pyrkii olemaan seurakunnalle esikuvia ja kilvoittelemaan uskossaan.
        Alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä teologisessa saa opiskella kuka vain, ja kyllä sieltä löytyykin ihmisiä ihan joka lähtöön, mutta mietin vain, mitä sinä siellä teet, jos ei hengellinen työ kiinnosta? Itse olen usein ihmetellyt, miten kristinusko voi kiinnostaa ei-uskovaa ihmistä opiskelualana. Mitä siitä oikein voi saada irti, ellei tunne sitä ikään kuin sisältäpäin?

        "mutta mietin vain, mitä sinä siellä teet, jos ei hengellinen työ kiinnosta? Itse olen usein ihmetellyt, miten kristinusko voi kiinnostaa ei-uskovaa ihmistä opiskelualana. Mitä siitä oikein voi saada irti, ellei tunne sitä ikään kuin sisältäpäin?"

        Et taida oikein olla selvillä teologisen tiedekunnan rakenteesta tai opiskelusta ylipäätään? Sinun mielestäsi siis muita kulttuurejakaan ei kannata opiskella tai tutkia, jos ei tunne niitä sisältäpäin? Onko kristinusko siis mielestäsi niin tylsä juttu ettei siitä voi olla yhteiskunnallisesti kiinnostunut, ellei ole itse uskossa? Olet ilmeisesti aika kapeakatseinen. Sääli itsesi kannalta.


    • 0==,

      Ehdotan, että tilaat/luet Helsingin yliopiston Teologisen tiedkunnan vuosikirjan Teologi ja työelämä. Siinä viisitoista valmistunutta teologia kertoo opinnoistaan ja työelämään sijoittumisestaan.

      Teologit voivat työskennellä kirkon/kirkkojen lisäksi myös kirkon ulkopulella, mm. eri järjestöissä ja yhteiskunnallisissa tehtävissä, kuten esim. journalistina, kansanedustajana, tutkijana yms.

      • Gnostis

        Toki voivat, mutta kuinka paljon sillä on tekemistä teologian kanssa? Eiköhän noi journalistina tai kansanedustajana toimivat ole niin lahjakkaita, että olisivat päässeet noihin duuneihin muilla tutkinnoilla.


    • kutsumusta!

      Monilla on se harhakäsitys, että teologian opiskelulla olisi itsessään jotain tekemistä uskon kanssa. Ei ole.

      Meitä agnostikkoja on tiedekunnassa paljon (ainakin täällä Helsingissä), joten tervetuloa vaan!

      • kahden vaiheilla

        Onpas tullut vastuksia! Kiitoksia kaikille :)

        Niin siis minua kiinnostavat uskonnot ylipäätään ja kristinusko erityisesti, koska sen vaikutukset (länsimaisten) ihmisten ja yhteisöjen ajattelussa ja toiminnassa on niin merkittäviä, eikä niitä voi ymmärtää, jos ei tunne kristillistä ajattelua.

        Papiksi en uskalla edes ajatella tähtääväni, jotenkin ei tunnu reilulta soluttautua aidosti uskovien joukkoon tarkkailijana..

        Mutta niin, hakemuksen laitoin jo, ja jos myöhemmin kaduttaa, voi aina vaihtaa maisemaa :)


      • kahden vaiheilla
        kahden vaiheilla kirjoitti:

        Onpas tullut vastuksia! Kiitoksia kaikille :)

        Niin siis minua kiinnostavat uskonnot ylipäätään ja kristinusko erityisesti, koska sen vaikutukset (länsimaisten) ihmisten ja yhteisöjen ajattelussa ja toiminnassa on niin merkittäviä, eikä niitä voi ymmärtää, jos ei tunne kristillistä ajattelua.

        Papiksi en uskalla edes ajatella tähtääväni, jotenkin ei tunnu reilulta soluttautua aidosti uskovien joukkoon tarkkailijana..

        Mutta niin, hakemuksen laitoin jo, ja jos myöhemmin kaduttaa, voi aina vaihtaa maisemaa :)

        Niin ja vielä haluan sanoa, että kristinusko on niin kiintoisaa myös sen takia, että sillä on niin mieletön valta ihmisiin!


      • kahden vaiheilla
        kahden vaiheilla kirjoitti:

        Niin ja vielä haluan sanoa, että kristinusko on niin kiintoisaa myös sen takia, että sillä on niin mieletön valta ihmisiin!

        ja varsinkin agnostisesti ajattelevasta on kiintoisaa tietää miten joku voi tuntea Jumalan läheisyyden ja miksi kaikki eivät sitä tunne, ja miksi eri ihmiset ovat niin vakuuttuneita uskostaan ja muiden vääräuskoisuudesta.


    • AnnaIida

      Teologinen tiedekunta on kenties kaikken värikkäin opiskeluympäristö mitä yliopistossa voi olla. Teologian opiskelemisella ei ole mitään tekemistä uskon ilmaisemisen kanssa, se on puhdasta tiedettä. Tosin jos et itse tunne uskovasi, et varmaankaan halua opiskella esim. liturgiikkaa tai pastoraalipsykologiaa... :)
      Itse opiskelen teologiaa ja heittelehdin koko ajan oman uskomukseni kanssa. Toiset ovat sitä mieltä, että hartaan kristityn usko saattaa jopa tuhoutua teologisessa; siellä kun jotkut professorit kieltävät Paavalin kirjoittaneen kaikki Paavalin kirjeet (itse kyllä yhdyn tähän tieteen käsitykseen).
      Teologinen tiedekunta on mielestäni kaikille avoin yhteisö, ei siellä kukaan kysele toisen vakaumuksen perään :D Mutta toisaalta taas vakaumustaan saa rauhassa harjoittaa. Kaikenlaiset ihmiset otetaan huomioon jo ainejärjestön toiminnassa ja esim. bileissä.
      Voin vielä jatkaa keskustelua aiheesta jos tuntuu että haluat...

      • ...

        Ehkä eniten ennakkoluuloja on äidilläni, joka pelkää, että löydän uskon teologisessa :D Eikä siinä mitään, vaikka löytäisinkin, uskon että se voisi olla ihan hyväksi :)

        Olisi kiva tietää mitä fuksivuoden opiskeluihin noin yleisesti kuuluu ja tietenkin, että millasia kemuja tai opiskelijatoimintaa muuten on?


      • AnnaIida
        ... kirjoitti:

        Ehkä eniten ennakkoluuloja on äidilläni, joka pelkää, että löydän uskon teologisessa :D Eikä siinä mitään, vaikka löytäisinkin, uskon että se voisi olla ihan hyväksi :)

        Olisi kiva tietää mitä fuksivuoden opiskeluihin noin yleisesti kuuluu ja tietenkin, että millasia kemuja tai opiskelijatoimintaa muuten on?

        Fuksivuosi on yleisesti ottaen aika kiva vuosi kun kaikki luennot on oikeastaan vain perusopintoja, jotka on kaikille fukseille yhteiset. Eli sellaisia 200 hengen massaluentoja on tiedossa :) Ja ohjelma on etukäteen järjestetty niin että fuksit tietävät minne mennä ja mitä kursseja ottaa. Ainoa tehtävä on oikeastaan valita haluaako aloittaa kreikan vai heprean ensimmäisenä vuonnaan (siis jos aikoo lukea kaikki kolme kieltä). Suosittelen että ensimmäisenä vuotena ei edes kannata haalia mitään ylimääräisiä opintoja, silloin kannattaa keskittyä tutustumaan joka oppiaineeseen ja ennen kaikkea kurssikavereihin :)

        Teologisessa tiedekunnassa on myös aivan erinomaiset tuutorit. Oma tuutorini kierrätti meitä ensimmäisellä viikolla ympäri keskustan kampusta ja esitteli kaikki mahdolliset paikat :) Ja vähän Helsinkiäkin tällaiselle maalaiselle sekä selvitteli kaikenlaisia opintotuki- ym asioita. Tuutorin kanssa ilmoittauduttiin netissä kreikan ryhmiinkin...

        Bileitä kyllä teologisessakin riittää :) Toisin kuin useimmat luulevat, niin teologisessa TODELLAKIN osataan juhlia! Ja ehkä siksi että porukkaa on aika laidasta laitaan, joten kaikenlaista pippaloa aina järjestellään. Teologiaa kun opiskelevat ihmiset aina kaikista kiihkeimmistä vanhoillislestadiolaisimmista sinne kiihkeimpiin ateisteihin ja kaikkea siltä väliltä ;) Teologit ovat kuitenkin myös aika suvaitsevaisia; mitkään bileet eivät ole sellaiset "juotetaan kaikki fuksit känniin jotta nolaavat itsensä" -tyyppiset. Useimmissa juhlissa on kolme osaa: yleensä messu jossakin keskustan kirkoista, sitten itse juhla ja illalla bileet. Näin voi jokainen osallistua kun menee vain yhteen tapahtumista tai vaikka kaikkiin! Eikä kukaan katso vinoon jos ei bileissä halua juoda tai jos haluaa.

        Meidän ainejärjestö TYT eli Teologian Ylippilaiden Tiedekuntayhdistys vastaa aika pitkälti kaikista bileistä ym. TYT:n toimintaan pääsee myös helposti mukaan, sen kun menee vaan jonkin jaoston kahveille meidän yhdistyksen tilaan niin siellä selviää miten voi vaikuttaa. Voit itse katsoa netistä: www.tyt.fi. TYT järjestää myös opintomatkoja ja eri jaostoilla on ihan hirveesti kaikkea juttua koko ajan... Onhan teologisessa aika paljon opiskelijoita, ja vielä eri ikäistä sakkia joten erityyppistä ohjelmaa täytyykin keksiä.

        No, tulipas pitkästi kirjoitettua...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1459
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1093
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1019
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1008
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1001
    6. 3
      900
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      899
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      898
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      891
    10. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    Aihe