En osannut muotoilla otsikkoa oikein, enkä ole varma kirjoitanko viestiäni edes oikeaan osoitteeseen, mutta toivottavasti täältä muutama viisas löytyy:)!
Kyse on siis siitä, että sain lähetteen laboratorioon ensi viikoksi, mietinkin nyt, että voiko syömäni lääkkeet vaikuttaa testituloksiin? Eli jätänkö nyt lääkkeet syömättä siihen asti?(lääkkeet ei välttämättömyys)
Mulla siis on ollut kovia kipuja ristiselässä ja nyt myös jaloissa ja käsissä. Lääkäri(yksityinen,fysiatri) laittoi vihdoin muutaman vuoden odottelun jälkeen lähetteen magneettikuvauksiin ( niihin toki jonoa) ja ensi viikolla olisi jo joitain labra kokeita. Seuraavia ainakin (lyhenteet):
B-La 2203
B-PVKT 2474
P-CRP 1216
P-Kalium 2001
P-Natrium 2382
P-Krea 2143
Pt-Deksametasonikoe 1225
S-DHEAS 3166
S-testosteroni 2735
Ihan outoja mulle nuo lyhenteet, mutta ilmeisesti ihan aineenvaihdunnallisiakin testejä ja elimellisiä, kuten testosteroni ja maksa-arvot?
Sain lääkäriltä kokeeksi Arcoxia 60 mg joista on ollut kipuihin(kait, lyhyt kokeilu takana)apua, mutta voin siis jättää pois jos on mahdollista että mitenkään vääristää laboratoriossa otettavia testituloksia?
Sitten reumaa ja välilevyn pullistumaa koskeva kysymys. Näkyykö vanhat pullistumat magneettikuvissa entä reuma jos tilanne kipujen suhteen ei kuvaus hetkellä ole akuutti, eli kuvat otetaan pitemmän oireettoman kauden aikana?
Tulipas epäselvä kirjoitus, toivottavasti joku ymmärsi punaisen langan ja osaa auttaa:)
Reumaa etsitään muun muassa
11
3612
Vastaukset
- vastausta
Voit rauhassa ottaa lääkkeesi. Labrakokeen aamuna ois hyvä ottaa lääke vasta labrojen jälkeen. Magneettikuva on sen verran tarkka, että se kyllä kertoo onko sulla siellä mitään.
- vastauksesta
Hyvä tietää:)
- kokeisiin
Muista jotta koekeenottoaamuna pitää olla ravinnotta. Mulle itselle on sanottu, jotta edellisenä iltana yhdeksän jälkeen ei saa enää syödä eikä juoda. Ja aamulla täällä alkaa kokeenotto klo 7.15. Ja virtsaamatta vähintään neljä-kuusi tuntia....
- vastauksesta
Juu, mulle ei mitään sen tarkempia ohjeita tullut tuon labraan menon ohjeistuksen mukana. Tiedämpäs nyt olla syömättä illan:) Osaako kukaan sanoa mitä nuo yllä olevat lyhenteet ovat suomeksi? Eli mitä nuilla kokeilla mahdollisesti haetaan? Löytyykö ylläolevista reumatestejä?
Itse olen jo suunnilleen kaivanut kuoppaa itselleni ja heittänyt multaa perään, niin väsyttäviä nämä kivut ovat olleet. Ja tietysti myös se, miten se vaikuttaa kaikkeen muuhunkin elämään. Kun ei voi tehdä normaalia päivän askareitakaan ajoittamatta niitä niin, että jälkeenpäin olisi mahdollisuus lepoon tai se, että jonkun täytyy olla sinun kaverina joka asiassa tai jopa hoitaa ne täysin sinun puolesta...Ihmiselle joka on tottunut tekemään paljon ja on tarkka, se on vaikeaa. Kait tähän on vaan totuttava... - -klup-
vastauksesta kirjoitti:
Juu, mulle ei mitään sen tarkempia ohjeita tullut tuon labraan menon ohjeistuksen mukana. Tiedämpäs nyt olla syömättä illan:) Osaako kukaan sanoa mitä nuo yllä olevat lyhenteet ovat suomeksi? Eli mitä nuilla kokeilla mahdollisesti haetaan? Löytyykö ylläolevista reumatestejä?
Itse olen jo suunnilleen kaivanut kuoppaa itselleni ja heittänyt multaa perään, niin väsyttäviä nämä kivut ovat olleet. Ja tietysti myös se, miten se vaikuttaa kaikkeen muuhunkin elämään. Kun ei voi tehdä normaalia päivän askareitakaan ajoittamatta niitä niin, että jälkeenpäin olisi mahdollisuus lepoon tai se, että jonkun täytyy olla sinun kaverina joka asiassa tai jopa hoitaa ne täysin sinun puolesta...Ihmiselle joka on tottunut tekemään paljon ja on tarkka, se on vaikeaa. Kait tähän on vaan totuttava...Varsinaista reumakoetta tuossa ei kyllä ole, se olisi Rf-loppuinen. Mainitsit eka viestissä maksa-arvonkin, ei tuossa muistaakseni ollut sitäkään.
Kokeilepas tutustua johonkin labrakäsikirjaan, esim. medixillä on aika selkeä...www.medix.fi, siellä tutkimukset ja sen alla laboratoriokäsikirja muistaakseni.
Samassa veneessä vähän ollaan, itse odottelen tuloksia kokeista. Toivotaan parasta, mitä se sitten onkin... - -klup-
-klup- kirjoitti:
Varsinaista reumakoetta tuossa ei kyllä ole, se olisi Rf-loppuinen. Mainitsit eka viestissä maksa-arvonkin, ei tuossa muistaakseni ollut sitäkään.
Kokeilepas tutustua johonkin labrakäsikirjaan, esim. medixillä on aika selkeä...www.medix.fi, siellä tutkimukset ja sen alla laboratoriokäsikirja muistaakseni.
Samassa veneessä vähän ollaan, itse odottelen tuloksia kokeista. Toivotaan parasta, mitä se sitten onkin...Meni vaan toisin päin, eli ensin on linkki laboratoriokäsikirjaan ja sen alla on tutkimukset :o)
- jälleen
-klup- kirjoitti:
Varsinaista reumakoetta tuossa ei kyllä ole, se olisi Rf-loppuinen. Mainitsit eka viestissä maksa-arvonkin, ei tuossa muistaakseni ollut sitäkään.
Samassa veneessä vähän ollaan, itse odottelen tuloksia kokeista. Toivotaan parasta, mitä se sitten onkin...Hmm...miksiköhän tuossa ei sitä sitten ollut, reuma koetta siis. Ehkä se tehdään sitten erikseen, toivottavasti, näin ainakin ymmärsin lääkärin puheista.
Nolottaa myöntää, mutta en osannut edes laittamaasi linkkiä myöten selvittää mitä nuo minulta otettavat kokeet ovat:/ Kiitos kuitenkin linkistä ja toivotaan todellakin parasta, mitä se sitten lienee. Itse olenkin sanonut, että tulee mitä tulee kunhan tästä epävarmuudesta tulee loppu...
- Sipexx
Tuossa sinun listassa ei ollut yhtään sellaista tutkimusta, johon pitäisi paastota yön yli. Myös pissaamatta olo on tarpeetonta, koska sinun ei tarvitse viedä pissanäytettä. Sen sijaan Deksametasonikoe vaatii erityistoimenpiteitä. Soita esim. labraan, johon menet tai paikkaan, jossa verikokeet määrättiin. Muut sinusta otettavat kokeet ovat aivan tavallisia: tulehdusarvoja, perusverenkuva ja hormonimäärityksiä.
- Sipexx
Siis sinun pitäisi soittaa labraan, koska et ole saanut tabletteja (tutkimusaine), jotka sinun pitäisi ottaa edellisenä iltana. Laitan tähän erään labran ohjeen, jotta ymmärrät asian paremmin.
Deksametasonikoe
08.04.2005
Potilasohje / i / TYKSLAB / TlabDmxR1.2004.1fi
på svenska
Pt-Deksametasoni-koe, Pt-DXM-R1, 1225
Ohje potilaalle deksametasonikoetta varten
Tutkimuksen tarkoitus
Tutkimuksella selvitetään mm. kortisolin (lisämunuaisen kuorikerroksen tuottaman hormonin) erityksen häiriöitä.
Valmistautuminen tutkimukseen
Useat lääkeaineet voivat vaikuttaa tutkimuksen tulokseen.
Kertokaa hoitavalle lääkärille, mitä lääkkeitä käytätte; sekä jatkuvassa käytössä olevat että sellaiset, joita käytätte vain satunnaisesti.
Tutkimuksen suoritus
Saatte hoitavasta yksiköstä kokeessa tarvittavat deksametasonitabletit (kokeessa käytettävä testiaine).
Ottakaa suun kautta saamanne tabletit verinäytteen ottoa edeltävänä iltana klo 23.
Seuraavana aamuna n. klo 8 otetaan verinäyte kyynärtaipeen laskimosta.
- käyty
labraan siis soitin eikä erityisiä ohjeita tarvinnut noudattaa. Lääkkeet jätin kyllä pois ja olin syömättä, juomatta ja tupakoimatta aamulla, eihän tuosta haittaa ollut.
Kiitos vastauksistanne. Nyt jäädään odottamaan tuloksia. Niin kuin joku sanoikin niin ihan peruskokeita taisivat nuo otetut olla. Katsotaan mitä ne näyttää ja sitten suunnitellaan taas asiaa eteenpäin. Magneettikuvausaikaa odotellessa:) - Reumalliton jäsen
Olen sairastanut vaikea-asteista fibromyalgiaa ja reumantyyppistä särkyä.
Sattumalta kokeilin tiettyä omegavalmistetta (hyljeöljyomegaa). Kyynärsauvamies kävelee nyt normaalisti.
Ota yhteyttä niin kerron mistä saat apua ja miten toimit.
Asiassa on lääketieteellistäkin pitkäaikaista näyttöä. Kivut helpottuneet koehenkilöillä n. 80 %:sti.
Hyljeöljy ei jäykisty kylmässä, joten siitäkin voi päätellä jotakin.
Tämä ei ole suora vastaus kysymykseesi ja taitaa olla myöhässäkin, mutta jatkoa ajatellen.
Laita kyseleen [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2356674Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne653890Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1303133- 1562312
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla171853Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1701577- 821474
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o291441Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https371369Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1111061