Kävin tammikuussa mammografiassa ja silloin oikeasta rinnasta löytyi kyhmy. Pari viikkoa sen jälkeen rinnasta otettiin sekä paksu- että ohutneulanäyte. Viime viikolla sitten olin kirurgin vastaanottolla kuulemassa näytteiden tulokset ja kyhmy on pahanlaatuinen rintasyöpä n 2 cm kokoinen ja joudun leikkaukseen huhtikuun puolessa välin. Mutta minulle lääkäri antoi päätettäväksi tehdäänkö rinnan kokopoisto vai osapoisto. Minun on kyllä tosi vaikea tehdä päätöstä, voiko se olla näin, onko kellään muilla kokemuksia.
Pahanlaatuinen rintasyöpä
33
28132
Vastaukset
- kevätmielinen
Itsellä oli sama tilanne tammikuussa, suurehko kasvain, syöpää, muuta en tiennyt. Koitin kysellä onko se aggressiivista laatua, mutta ei sitä kuulemma tiedä ennen leikkausta. Leikkausaamuna sanoin kirurgille, etten osaa itse päättää, että tekee ratkaisun leikkauksen aikana sen perusteella miltä rinnassa ja kainalossa näyttää. Toki rinnan koko vaikuttaa siihen, minkäkokoisen kasvaimen voi leikata säästävästi. Itselläni kasvain oli vähän alle 3 cm ja rintaa C/D:n rajoilla.
Heräsin rinta tallella, mutta todella suuri pala poistettuna. Kainalo oli tyhjätty suunnitelman mukaan, sieltä ei syöpää onneksi löytynyt. Nykyisen tietämän mukaan säästävä leikkaus sädehoidon kanssa on yhtä turvallinen kuin koko rinnan poisto, ainakin kirurgien ja luotettavan nettitiedon mukaan.
Minun pattini osoittautui gradus III syöpäkasvaimeksi, eli erilaistumisasteeltaan pahimmaksi. Se on kuitenkin vain yksi tekijä ennusteissa ja nyt se patti on kokonaisuudessaan poissa. Ehkä jos silloin ennen leikkausta olisin tiennyt tuon laadun, olisin sanonut että leikkaa koko rinta pois. Nyt olen tyytyväinen, että jätin ratkaisun ammattilaisen käsiin. Uskon kuitenkin että olisin sopeutunut yhtä hyvin tilanteeseeni, vaikka minulla olisi nyt vain yksi rinta.
Minulle tärkeintä on selviytyä elämään tämän sairauteni kanssa, vaikka se uusisikin joskus ja loppu rinta tai toinen rinta tai molemmat jouduttaisiin poistamaan. Elämässä on niin paljon muuta tärkeämpää, lapset, läheiset, ystävät, luonto..
Alkuun kaikki tuntuu synkältä ja lohduttomalta, mutta ihminen yleensä vain kummasti sopeutuu siihen, mille ei mitään voi!
Jollet tiedä millaisen leikkauksen haluat, niin sano se kirurgillesi ja kysy mitä sinun lääkärikolleegiosi suosittelee. Ei tuollaisia asioita osaa maallikko yhtäkkiä päättää shokkinsa keskellä. Kysy edut ja haitat. Minulle sanottiin, että koko rinnan poiston yhteydessä säästetään sitten sädehoidon osalta. Minusta se kuulosti siltä, että kyse oli rahasta. Rinta pois, niin ei tarvi antaa kallista sädehoitoa. Sen sanoja ei tosin ollutkaan minut leikannut kirurgi...
Kirurgini on Suomen parhaimpia, ja kouluttaa opetussairaalassa maamme muita rintaspesialisteiksi, joten en epäile yhtään hänen harkintakykyänsä leikkaukseni suhteen. Hän leikkasi varmasti suuremman palan kuin monesti muualla leikataan, mutta perusteli sitä sillä, ettei sitten tarvi toista kertaa leikata. Hän myös leikkaa kaikki resektiot aina lihaskalvoon asti, vaikka kasvain olisi pinnalla. Minulle on niin moni tullut sanomaan, että olen ollut hyvissä käsissä, etten ole enää koko asiaa miettinyt.
Rintani on siis tallella, ihan "hyvännäköinen", pienempi tietty kuin toinen, mutta liivien kanssa sitä ei juuri näe. Se on kuin kohotettu, koska kasvain sijaitsi ylämediaalisesti ja arpeni on siis nännin yläpuolella. Arpi ei sinänsä ole kovin kaunis, mutta se ei ole leikkaustavan vika, vaan johtuu leikkauksen jälkeen haavaan iskeneestä infektiosta. Nyt kuitenkin kun haavaturvotus yms. on alkanut laskea ja väri vaaleta, uskon että siitäkin tulee vielä siedettävä. Sädehoito kuulemma jonkin verran turvottaa rintaa, joten kokoerokin kuroutuu kiinni. Ja saahan sitä aina pienennettyä tuon toisen rinnan, jos siltä tuntuu. Saisi siihenkin kohotuksen :))
Toki tässä nyt katsotaan ensin miten hoidot puree ja onko tauti lyöty. Vasta muutaman vuoden jälkeen, jos on hiljaista syövän suhteen, mietin moisia korjauksia, jos tunnen tarpeelliseksi. Nyt ajateltuna - tuskinpa tunnen.- esiastetta
Minulla oli vajaa 2 vuotta sitten rintasyövän esiastetta vajaa 2 centtiä. Kirurgi olisiko
sama kun nim.kevätmielisellä, ehdotti heti koko
rinnan poistoa. Itse halusin vain osapoiston ja se tehtiinkin. Poistettavassa palassa oli esiastetta 4 cm ja hiukan leikkauspinnassa. Imusolmukkeet joita poistettiin 3 olivat puhtaat.
Muuta vaihtoehtoa ei sen jälkeen ollut kun koko
rinnan poisto. Hoitoja en olisi saanut edes osa rinnan poistossa. Ja tämä tehtiin syövän esiasteen takia. Eli eri puolilla Suomeakin tuntuu olevan erilainen käytäntö ja jopa saman
kaupungin eri kirurgeilla. - poistettiinko rinta kokonaa...
esiastetta kirjoitti:
Minulla oli vajaa 2 vuotta sitten rintasyövän esiastetta vajaa 2 centtiä. Kirurgi olisiko
rinnan poistoa. Itse halusin vain osapoiston ja se tehtiinkin. Poistettavassa palassa oli esiastetta 4 cm ja hiukan leikkauspinnassa. Imusolmukkeet joita poistettiin 3 olivat puhtaat.
rinnan poisto. Hoitoja en olisi saanut edes osa rinnan poistossa. Ja tämä tehtiin syövän esiasteen takia. Eli eri puolilla Suomeakin tuntuu olevan erilainen käytäntö ja jopa saman
kaupungin eri kirurgeilla.Kysyisin "esiastetta" miksi halusit osapoiston vaikka kirurgi oli tosta mieltä, onko rinta jouduttu myöhemmin poistamaan kokonaan. Oliko sinulla tämä "luokka" gradus mikä, oliko levinnyt kainaloihin.
- kevätmielinen
esiastetta kirjoitti:
kaupungin eri kirurgeilla.Olen miettinyt tuota esiastetta, että suositellaanko yli 3 cm esiasteissa koko rinnan poistoa sen takia, että sitä esiastetta voi tosiaan olla laajemmalla alueella kuin tutkimuksissa on havaittu? Varsinainen syöpäkasvain on ilmeisesti helpompi paikantaa kuin esiaste?
Luulisi että esiaste on helpommin hoidettavissa säästävästi kuin invasiivinen syöpä, vaan tuntuu monella uusineen säästävän leikkauksen jälkeen, tuo DCIS. - esiastetta
poistettiinko rinta kokonaa... kirjoitti:
Kysyisin "esiastetta" miksi halusit osapoiston vaikka kirurgi oli tosta mieltä, onko rinta jouduttu myöhemmin poistamaan kokonaan. Oliko sinulla tämä "luokka" gradus mikä, oliko levinnyt kainaloihin.
Kirurgi antoi kaksi vaihtoehtoa eli osapoisto
joka tehtiin ensiksi ja 3 vartijasolmuketta kaikki puhtaat. Uusintaleikkauksessa koko rinta
poistettiin ja samalla tehtiin uusi rinta selästä otetusta kielekkeesta. Alunperin kirurgi kallistui
koko rinnan poistoon, mutta osapoistokin tuli kuulemma kyseeseen. Gradusta ei tutkita esiasteista. Diagnoosi oli suurisoluinen komedo tyyppiä ,nopeastijaukautuva. Mitä se tarkoittaakaan mut se oli myöhemmin tulleissa papereissa. - leikkaus edessä
Kysyisin sinulta kevätmielinen, sinulle tehtiin osapoisto, tuliko muita hoitoja kuin sädehoito, tuliko sytoshoitoja?
Minulla n. 2 cm kokoinen kyhmy joka todettu näin "saairaalakielellä" invasiiviseen duktaliseen karisnoomaan, gradus 1, kirurgi ei pahemmin kertoillut mitä tämä tarkoittaa sanoi vain että minulla on kaksi vaihtoehtoa joko koko- tai osa poisto. Mutta niinkuin sinä "kevätmielinen" kerroit että annoit lopulta kirurgin tehdä ns. "lopullisen" päätöksen, sen perusteella mitä leikkauksessa rinnassa ja kainalossa näyttää. Minusta tuntuu vähän samanlaiselta. Minulla 12.4. meno sairaalaan, jolloin otetaan vartijaimusolmukkeiden gammakuvaus, verikokeet ja toivottavasti sillon saan myös keskuskella leikkaavan lääkärin kanssa, leikkaukseen meno sitten 13.4. heti aamulla klo 7.00. - kevätmielinen
leikkaus edessä kirjoitti:
Kysyisin sinulta kevätmielinen, sinulle tehtiin osapoisto, tuliko muita hoitoja kuin sädehoito, tuliko sytoshoitoja?
Minulla n. 2 cm kokoinen kyhmy joka todettu näin "saairaalakielellä" invasiiviseen duktaliseen karisnoomaan, gradus 1, kirurgi ei pahemmin kertoillut mitä tämä tarkoittaa sanoi vain että minulla on kaksi vaihtoehtoa joko koko- tai osa poisto. Mutta niinkuin sinä "kevätmielinen" kerroit että annoit lopulta kirurgin tehdä ns. "lopullisen" päätöksen, sen perusteella mitä leikkauksessa rinnassa ja kainalossa näyttää. Minusta tuntuu vähän samanlaiselta. Minulla 12.4. meno sairaalaan, jolloin otetaan vartijaimusolmukkeiden gammakuvaus, verikokeet ja toivottavasti sillon saan myös keskuskella leikkaavan lääkärin kanssa, leikkaukseen meno sitten 13.4. heti aamulla klo 7.00.Minulle tehtiin siis osapoisto, erittäin laaja, luki epikriisissä. Kirurgi sanoi, että poisti peräti 5 x 9 x 11 cm palan rinnastani. Kasvain oli poistohetkellä suurimmalta mitaltaan 28 mm.
Lisäksi minulta poistettiin 13 imusolmuketta, ne olivat kaikki puhtaat, syöpä ei siis ollut ehtinyt levitä imuteitse. Sitä pidän jonkinlaisena ihmeenä ja onnena onnettomuudessa, sillä kasvaimeni gradus oli III, eli huonoennusteisin laatu.
Sinulla on siis ilmeisesti pahanlaatuisuusasteeltaan "parasennusteisin", eli gradus I. Syöpäkudoksesi muistuttaa siis tavallista rauhaskudosta, minulla taas poikkesi siitä paljon. Gradus on kuitenkin vain yksi ennustekijä taudin etenemisen suhteen, pääasia että kaikki (?) syöpäsolukko saadaan pois leikkaamalla. Imusolmukelevinneisyyttä pidetään tärkeimpänä ennustetekijänä. Toki syöpäsoluja on voinut levitä verenkierronkin mukana ohi imusolmukkeiden, mutta se on kuulemma äärimmäisen harvinaista. 99% syöpäsolut kulkeutuvat ensin sairaan puolen kainaloa kohti. Vartijaimusolmuke on ensimmäinen imusolmuke, johon rinnan imunesteet (ja syöpäsolut) kulkeutuvat. Minulle ei tehty vartijaimusolmuketutkimusta kasvaimen koon takia, vaan kainalo evakuoitiin automaattisesti. Imutiet katkaistiin taudin myöhempää mahdollista uusimista ajatellen.
Minä saan rankat hoidot, eli 6 kertaa sytostaatit, 30 kertaa sädehoitoa ja lisäksi 5 vuoden antiestrogeenihoidon. Siis mikäli syöpä ei karkaa käsistä hoitojen aikana, ja elimistöni suostuu sietämään suunnitellut hoidot.
Syöpäkasvaimestani löytyi sehkä estrogeeni-, että progesteroonireseptoreita, mitä pidetään hyvänä asiana. Progesteronin esiintyminen kuulemma viittaa siihen, että antiestrogeenihoito tehoaa paremmin. Hormoonipositiivisissa syövissä hormonaalisen hoidon tiedetään hyödyttävän 60-80% sairastuneista. Hoito estää syöpäsoluja käyttämästä elimistön omaa estrogeenia hyväkseen kasvussaan. Pienissä hyväennusteisissa syövissä käytetään monesti pelkkää säde- ja hormoonihoitoa.
Syöpäni oli her2-negatiivinen. Her2-positiivisuus tarkoittaa sitä, että elimistöön normaalistikin kuuluva her2 proteiinituotanto on kiihtynyt, ja syöpä käyttää kasvussaan tätä proteiinia hyväkseen. Her2-positiivisille on viime vuosina kehitetty herceptin-kauppanimellä annettava täsmälääke. Her2-negatiivisia se ei hyödytä. Her2-positiivisuus saattaa liittyä niinikään syövän aggressiiviseen kasvutapaan.
Saan taxotere sytostaattia 3 kertaa ja cef sytostaattiyhdistelmää 3 kertaa. Ensimmäisen taxoteren sain viikko sitten. Taxoa annetaan ensisijaisesti levinneeseen rintasyöpään, mutta minä saan sitä syöpäni aggressiivisen graduksen takia.
Sinun hoitosi selviävät vasta leikkauksen jälkeen, kun patologin lausunto on kokonaisuudessaan valmis. Kasvaimestasi määritellään useita eri tekijöitä sekä selvitetään imusolmukkeittesi status.
Minunkin syöpäni oli tyypiltään invasiivinen duktaalinen karsinooma.
Sen olen huomannut, että jokaisen tapaus on erilainen ja tilanteita on turha vertailla keskenään. Joskus pienetkin kasvaimet ovat ehtineet lähettää etäpesäkkeitä kainaloon, joillakin syövän primäärikasvain sijaitsee kainalossa.
Hoidot suunnitellaan kuitenkin jokaiselle tarkkaan ja yksilöllisesti.
Nyt et voi tehdä muuta, kuin ylläpitää kuntoasi tulevaa leikkausta ja hoitoja varten. En tiedä miten sinä olet kokenut tilanteesi henkisesti, mutta voin lohduttaa että kunhan salamatkustaja on leikattu pois ja pääset hoitoputkeen, niin olo helpottaa. Fyysisesti hoidot ovat raskaita, mutta kun pitää mielessä niiden parantavan tarkoituksen, niin jaksaa paremmin!
Voimia ja kaikkea hyvää sinulle! - onko sinulla helpottanut
kevätmielinen kirjoitti:
Minulle tehtiin siis osapoisto, erittäin laaja, luki epikriisissä. Kirurgi sanoi, että poisti peräti 5 x 9 x 11 cm palan rinnastani. Kasvain oli poistohetkellä suurimmalta mitaltaan 28 mm.
Lisäksi minulta poistettiin 13 imusolmuketta, ne olivat kaikki puhtaat, syöpä ei siis ollut ehtinyt levitä imuteitse. Sitä pidän jonkinlaisena ihmeenä ja onnena onnettomuudessa, sillä kasvaimeni gradus oli III, eli huonoennusteisin laatu.
Sinulla on siis ilmeisesti pahanlaatuisuusasteeltaan "parasennusteisin", eli gradus I. Syöpäkudoksesi muistuttaa siis tavallista rauhaskudosta, minulla taas poikkesi siitä paljon. Gradus on kuitenkin vain yksi ennustekijä taudin etenemisen suhteen, pääasia että kaikki (?) syöpäsolukko saadaan pois leikkaamalla. Imusolmukelevinneisyyttä pidetään tärkeimpänä ennustetekijänä. Toki syöpäsoluja on voinut levitä verenkierronkin mukana ohi imusolmukkeiden, mutta se on kuulemma äärimmäisen harvinaista. 99% syöpäsolut kulkeutuvat ensin sairaan puolen kainaloa kohti. Vartijaimusolmuke on ensimmäinen imusolmuke, johon rinnan imunesteet (ja syöpäsolut) kulkeutuvat. Minulle ei tehty vartijaimusolmuketutkimusta kasvaimen koon takia, vaan kainalo evakuoitiin automaattisesti. Imutiet katkaistiin taudin myöhempää mahdollista uusimista ajatellen.
Minä saan rankat hoidot, eli 6 kertaa sytostaatit, 30 kertaa sädehoitoa ja lisäksi 5 vuoden antiestrogeenihoidon. Siis mikäli syöpä ei karkaa käsistä hoitojen aikana, ja elimistöni suostuu sietämään suunnitellut hoidot.
Syöpäkasvaimestani löytyi sehkä estrogeeni-, että progesteroonireseptoreita, mitä pidetään hyvänä asiana. Progesteronin esiintyminen kuulemma viittaa siihen, että antiestrogeenihoito tehoaa paremmin. Hormoonipositiivisissa syövissä hormonaalisen hoidon tiedetään hyödyttävän 60-80% sairastuneista. Hoito estää syöpäsoluja käyttämästä elimistön omaa estrogeenia hyväkseen kasvussaan. Pienissä hyväennusteisissa syövissä käytetään monesti pelkkää säde- ja hormoonihoitoa.
Syöpäni oli her2-negatiivinen. Her2-positiivisuus tarkoittaa sitä, että elimistöön normaalistikin kuuluva her2 proteiinituotanto on kiihtynyt, ja syöpä käyttää kasvussaan tätä proteiinia hyväkseen. Her2-positiivisille on viime vuosina kehitetty herceptin-kauppanimellä annettava täsmälääke. Her2-negatiivisia se ei hyödytä. Her2-positiivisuus saattaa liittyä niinikään syövän aggressiiviseen kasvutapaan.
Saan taxotere sytostaattia 3 kertaa ja cef sytostaattiyhdistelmää 3 kertaa. Ensimmäisen taxoteren sain viikko sitten. Taxoa annetaan ensisijaisesti levinneeseen rintasyöpään, mutta minä saan sitä syöpäni aggressiivisen graduksen takia.
Sinun hoitosi selviävät vasta leikkauksen jälkeen, kun patologin lausunto on kokonaisuudessaan valmis. Kasvaimestasi määritellään useita eri tekijöitä sekä selvitetään imusolmukkeittesi status.
Minunkin syöpäni oli tyypiltään invasiivinen duktaalinen karsinooma.
Sen olen huomannut, että jokaisen tapaus on erilainen ja tilanteita on turha vertailla keskenään. Joskus pienetkin kasvaimet ovat ehtineet lähettää etäpesäkkeitä kainaloon, joillakin syövän primäärikasvain sijaitsee kainalossa.
Hoidot suunnitellaan kuitenkin jokaiselle tarkkaan ja yksilöllisesti.
Nyt et voi tehdä muuta, kuin ylläpitää kuntoasi tulevaa leikkausta ja hoitoja varten. En tiedä miten sinä olet kokenut tilanteesi henkisesti, mutta voin lohduttaa että kunhan salamatkustaja on leikattu pois ja pääset hoitoputkeen, niin olo helpottaa. Fyysisesti hoidot ovat raskaita, mutta kun pitää mielessä niiden parantavan tarkoituksen, niin jaksaa paremmin!
Voimia ja kaikkea hyvää sinulle!olo Taxon jälkeen? Vai huippaako vielä ? Itsellä tänään eka vähän parempi päivä,Ihottumaan kävin hakemassa allergia lääkkeitä.Syöpäklinikalta sanoivat Taxon aiheuttamaksi,No onneksi pari viikkoa saa toipua ennen seuraavaa tiputusta,
- esiastetta
esiastetta kirjoitti:
Kirurgi antoi kaksi vaihtoehtoa eli osapoisto
joka tehtiin ensiksi ja 3 vartijasolmuketta kaikki puhtaat. Uusintaleikkauksessa koko rinta
poistettiin ja samalla tehtiin uusi rinta selästä otetusta kielekkeesta. Alunperin kirurgi kallistui
koko rinnan poistoon, mutta osapoistokin tuli kuulemma kyseeseen. Gradusta ei tutkita esiasteista. Diagnoosi oli suurisoluinen komedo tyyppiä ,nopeastijaukautuva. Mitä se tarkoittaakaan mut se oli myöhemmin tulleissa papereissa.Kysyisin sinulta "esiastetta",kun uusintaleikkauksessa sinulta poistettiin koko rinta, mitkä oli hoidot sen jälkeen, entä miten kun uusi rinta tehtiin samalla, onko ollut mitään "komplikaaitoita", vai onko kaikki mennyt hyvin. Milloin sinulle tämä leikkaus on tehty`.
- esiastetta
esiastetta kirjoitti:
Kysyisin sinulta "esiastetta",kun uusintaleikkauksessa sinulta poistettiin koko rinta, mitkä oli hoidot sen jälkeen, entä miten kun uusi rinta tehtiin samalla, onko ollut mitään "komplikaaitoita", vai onko kaikki mennyt hyvin. Milloin sinulle tämä leikkaus on tehty`.
En saanut mitään hoitoja rinnan poiston jälkeen.
Uusi rinta on tosi hyvän näköinen. leikkauksen jälkeen käsi oli jonkin verran liikerajoitteinen.
Jumppasin sitä paljon ja nyt se on toiminut hyvin.
Koplikaatioita ei ollut rinnassa, selkään keräytyi
nestettä jota muutaman kerran punkteerattiin.
Leikkaus tehtiin vuonna 2005 syksyllä. - kevätmielinen
onko sinulla helpottanut kirjoitti:
olo Taxon jälkeen? Vai huippaako vielä ? Itsellä tänään eka vähän parempi päivä,Ihottumaan kävin hakemassa allergia lääkkeitä.Syöpäklinikalta sanoivat Taxon aiheuttamaksi,No onneksi pari viikkoa saa toipua ennen seuraavaa tiputusta,
Ummetus vain vaihtui liiankin vilkkaaksi suolentoiminnaksi ja nyt peräpääni vuotaa verta. Hain apteekista pukamasalvaa. Muutenkin limakalvot suuta lukuunottamatta ovat kuivat ja kirveltävät. A-tippoja hain nenään ja bepanthenia alapään limakalvoille.
Voimaton on olo vielä ja pää sellainen vähän hei hei. Tosin tuo pää saattaa johtua yöksi ottamastani tenoxista, se tuntuu tekevän huonoa oloa minulle. Ensi yön koitan nukkua luomu-unta, ei nuo kolmiolääkkeetkään oikein hyvästä ole, kun muutenkin elimistö koittaa selviytyä saamastaan myrkkykuurista.
Joka päivä olen jaksanut käydä parilla pienellä lenkillä silti. Itse pidin pahimpana ekaan taxoon liittyvänä sivuvaikutuksena sitä kamalaa jalkasärkyä, se kun ei antanut rauhaa ei yöllä eikä päivällä. Tuntui tosiaan että tulee luuytimestä asti se juiliminen.
Aion ottaa kevyesti lähipäivät silti vielä, ulkoilen, syön ja lepäilen. Josko seuraavat pari viikkoa olisi sitten pirteämpi olo :)
Mitenkäs sinä voit? - märkäpäinen kutiava ihottuma,
kevätmielinen kirjoitti:
Ummetus vain vaihtui liiankin vilkkaaksi suolentoiminnaksi ja nyt peräpääni vuotaa verta. Hain apteekista pukamasalvaa. Muutenkin limakalvot suuta lukuunottamatta ovat kuivat ja kirveltävät. A-tippoja hain nenään ja bepanthenia alapään limakalvoille.
Voimaton on olo vielä ja pää sellainen vähän hei hei. Tosin tuo pää saattaa johtua yöksi ottamastani tenoxista, se tuntuu tekevän huonoa oloa minulle. Ensi yön koitan nukkua luomu-unta, ei nuo kolmiolääkkeetkään oikein hyvästä ole, kun muutenkin elimistö koittaa selviytyä saamastaan myrkkykuurista.
Joka päivä olen jaksanut käydä parilla pienellä lenkillä silti. Itse pidin pahimpana ekaan taxoon liittyvänä sivuvaikutuksena sitä kamalaa jalkasärkyä, se kun ei antanut rauhaa ei yöllä eikä päivällä. Tuntui tosiaan että tulee luuytimestä asti se juiliminen.
Aion ottaa kevyesti lähipäivät silti vielä, ulkoilen, syön ja lepäilen. Josko seuraavat pari viikkoa olisi sitten pirteämpi olo :)
Mitenkäs sinä voit?antihistamiinia hain,Pikkasen alkaa olo helpottamaan,Vatsa on löysällä minullakin,täytyy toivoa,että nämä 2 viikkoa saisi levättyä,ennen uutta myrkky kuuria,kaipa se tästä ? Ilma ainekin on kaunein.
- oona2
yksi leikkausta odottava
- LPolku
...syöpiä muita olekaan kuin pahanlaatuisia, hyvänlaatuiset on sitten jotain ihan muuta.
Minä olin itse ihan samassa tilanteessa ensimmäisen syövän kanssa. Jätin päätöksen kuitenkin kirurgille: leikkauksen aikana tutkittiin jääleikkeet ja niiden perusteella lääkäri päätti tehdä vain osapoiston.
Jälkeenpäin olen sitä kuitenkin harmitellut: olisi vaan pitänyt ottaa kaikki pois heti. Syöpäni nimittäin sitten uusi noin kolmen vuoden ja jälleen 12 vuoden päästä.- kevätmielinen
Jälkiviisaus ei paljon auta. Sitäpaitsi jos sinä, LPolku, oisit heti antanut leikata koko rinnan, et oisi silloin saanut todennäköisesti edes sitä sädehoitoa ja mistäs voit tietää miten syöpä olisi käyttäytynyt sen jälkeen?
Nyt se on kuitenkin uusinut aina paikallisesti ja tosiaan nämä nykyiset hoidot mitkä sinäkin nyt saat, ovat ihan eri luokkaa kuin silloin toistakymmentä vuotta sitten.
Mennyttä on turha miettiä, kun sitä ei voi muuttaa, tulevasta ei tiedetä, joten eletään tätä päivää nyt vain :) - kevätmielinen
kevätmielinen kirjoitti:
Jälkiviisaus ei paljon auta. Sitäpaitsi jos sinä, LPolku, oisit heti antanut leikata koko rinnan, et oisi silloin saanut todennäköisesti edes sitä sädehoitoa ja mistäs voit tietää miten syöpä olisi käyttäytynyt sen jälkeen?
Nyt se on kuitenkin uusinut aina paikallisesti ja tosiaan nämä nykyiset hoidot mitkä sinäkin nyt saat, ovat ihan eri luokkaa kuin silloin toistakymmentä vuotta sitten.
Mennyttä on turha miettiä, kun sitä ei voi muuttaa, tulevasta ei tiedetä, joten eletään tätä päivää nyt vain :)Nyt kun olin siellä taxo-tiputuksessa, juttelin naapuripedin naisen kanssa.
Hällä alunperin "hyvänlaatuinen" gradus I kasvain, n. sentin kokoinen, tosin oli ehtinyt kainaloon. Eli ei se gradus tosiaan ole se mikä syövästä tekee pahan tai hyvän.
Hänellä se hyvän ennustetyypin syöpä oli nyt maksassa, luissa ja päässä. Molemmissa rinnoissa uutta syöpää, toisessa vain inflammatorisena ja jossain kohtaa mukaan oli tullut her-positiivisuus.
Joten eipä näistä tiedä, paras tehdä niinkuin itsestä hyvältä tuntuu ja jos ei itse tiedä, niin antaa lääkäreiden ratkaista ja jättää loput herran ja lääketieteen haltuun. - LPolku
kevätmielinen kirjoitti:
Nyt kun olin siellä taxo-tiputuksessa, juttelin naapuripedin naisen kanssa.
Hällä alunperin "hyvänlaatuinen" gradus I kasvain, n. sentin kokoinen, tosin oli ehtinyt kainaloon. Eli ei se gradus tosiaan ole se mikä syövästä tekee pahan tai hyvän.
Hänellä se hyvän ennustetyypin syöpä oli nyt maksassa, luissa ja päässä. Molemmissa rinnoissa uutta syöpää, toisessa vain inflammatorisena ja jossain kohtaa mukaan oli tullut her-positiivisuus.
Joten eipä näistä tiedä, paras tehdä niinkuin itsestä hyvältä tuntuu ja jos ei itse tiedä, niin antaa lääkäreiden ratkaista ja jättää loput herran ja lääketieteen haltuun.Ehkä liikaakin tullut syytellyksi itseään ja omaa hölmöyttään. Kuka näistä selvän ottaa.... Ei edes lääkärit.
- IhmeSopa
päätti,minkä verran poistetaan. Osapoisto ja imusolmukkeet pois,kun leikkauksen aikana todettiin vartijaimusolmukkeessa syöpää. Kainalossa ei sit kuitenkaan ollut.
- Imusolmukkeista
Eikös se vartijaimusolmukekin ole kuitenkin kainalon solmukkeita, vai missä se sijaitsee? Vai vaihteleeko se? Imusolmukehan sekin kuitenkin on.
Mutta hyvä ettei sulla löytynyt kuin yhdestä. - IhmeSopa
Imusolmukkeista kirjoitti:
Eikös se vartijaimusolmukekin ole kuitenkin kainalon solmukkeita, vai missä se sijaitsee? Vai vaihteleeko se? Imusolmukehan sekin kuitenkin on.
Mutta hyvä ettei sulla löytynyt kuin yhdestä.Ensimmäinen imusolmuke,joka nappaa heti ekaks syöpäsolun kiikkiin, ettei pääsis leviämään. Se etsitään erikseen. Minulla se löytyi rinnasta.
- kevätilma
IhmeSopa kirjoitti:
Ensimmäinen imusolmuke,joka nappaa heti ekaks syöpäsolun kiikkiin, ettei pääsis leviämään. Se etsitään erikseen. Minulla se löytyi rinnasta.
2 senttinen minullakin,sekä imusolmukkeissa syöpää.Käskin heti leikkaamaan koko rinnan pois,enkä ole sitä päätöstä yhtään katunut.
Samassa huoneessa oli kaksi naista,joille oli tehty osaleikkaus.
Toiselle vajaa vuosi sitten ja toiselle oli tehty osaleikkaus puolitoista vuotta sitten,nyt tulivat leikkauttamaan rinnan kokonaan pois,koska oli uusinut. - kevätmielinen
kevätilma kirjoitti:
2 senttinen minullakin,sekä imusolmukkeissa syöpää.Käskin heti leikkaamaan koko rinnan pois,enkä ole sitä päätöstä yhtään katunut.
Samassa huoneessa oli kaksi naista,joille oli tehty osaleikkaus.
Toiselle vajaa vuosi sitten ja toiselle oli tehty osaleikkaus puolitoista vuotta sitten,nyt tulivat leikkauttamaan rinnan kokonaan pois,koska oli uusinut.Uskoisin että tuo seikka vaikuttaa leikkauspäätökseen, jso levinnyt, koko rinta pois.
Minulta poistettiin imusomukkeet, vaikka kasvain oli paikallinen. Tällä pistettiin tiet syövältä poikki, jos se joskus uusii samaan rintaan. Ei pääse imuteitä pitkin, eli todennäköisesti uusii paikallisena sitten. Silloin tietty on rinnanpoisto edessä.
MUTTA voihan se olla, ettei syöpä koskaan uusi! Olen siis kaksirintainen, kunnes muuhun on aihetta.
Jokainen tapaus puntaroidaan lääkärien kokouksessa erikseen, on siis aivan turha vertailla keskenään kokemuksia ja päätöksiä.
Jos sinusta tuntuu hyvältä antaa poistaa koko rinta, niin anna mennä! Ei maailma siihen kaadu :) - parhaiten tiedä,
kevätmielinen kirjoitti:
Uskoisin että tuo seikka vaikuttaa leikkauspäätökseen, jso levinnyt, koko rinta pois.
Minulta poistettiin imusomukkeet, vaikka kasvain oli paikallinen. Tällä pistettiin tiet syövältä poikki, jos se joskus uusii samaan rintaan. Ei pääse imuteitä pitkin, eli todennäköisesti uusii paikallisena sitten. Silloin tietty on rinnanpoisto edessä.
MUTTA voihan se olla, ettei syöpä koskaan uusi! Olen siis kaksirintainen, kunnes muuhun on aihetta.
Jokainen tapaus puntaroidaan lääkärien kokouksessa erikseen, on siis aivan turha vertailla keskenään kokemuksia ja päätöksiä.
Jos sinusta tuntuu hyvältä antaa poistaa koko rinta, niin anna mennä! Ei maailma siihen kaadu :)Minulta poistettiin koko rinta,kasvain oli yji 2 cm,ja kahteen imusolmukkeeseen oli levinnyt,siksi ajattelin poistattaa koko rinnan,
- Kukka-maaria
Minulta lääkäri kysyi ennen leikkausta, että saako poistaa rinnan kokonaan (jos on tarvis). Ja toki siinä vaiheessa antaa luvan vaikka jalan poistoon, jos vain henki säilyy.
Osapoisto tehtiin, arpi on kainalon puolella. Minulla on isot rinnat eikä niistä juurikaan huomaa että toista leikelty. Ihosta kyllä sitten huomaa, jotenkin se vaan jäi sädehoidoista kummalliseksi. Proteesi tämänkokoiseen rintaan olisi kuulema ollut painavakin.
Menossa viikon päästä 3-vuotiskontrolliin, joten kohta jännittää taas. - Neuvoa kaipaava
Miten, jos rintaan tehdään osapoisto, tehdäänkö
se leikkauksen yhteydessä, vai myöhemmin. Entä jos rinta poistetaan kokonaan, voidaanko uusi rinta tehdä leikkauksen aikana.- kevätmielinen
Jos kyseessä on hyväennusteinen kasvain tai DCIS, voidaan korjaus tehdä samantien, jos sairaalassa on plastiikkakirurgista osaamista käytettävissä.
Yleensä korjaukset tehdään vasta tietyn seuranta-ajan jälkeen, kun on jo todennäköisempää, ettei syöpä uusiudu.
Muualla maailmassa voi olla toisinkin, Suomessa syöpä hoidetaan julkisin varoin, joten ensisijaisesti hoidetaan sairaus ja vasta sitten muut haitat. Amerikoissa tai muualla saattaa rahalla saada enemmän. Toki syöpähoidotkin rajoittavat omalta osaltaan korjausten ajoittamista. Liekö esim. mahdollista sädehoitaa rintaa, jos sinne on lisätty implantti tai ylimääräinen lihassäie? - Osapoisto
Niin mulle ei sellaista ainakaan tehty, kasvain poistettiin ja kirurgi sanoi mielestään poistaneensa kaiken.. vähän se sana kaihersi..mutta kai se vaan niin on, ei varmuutta ole. Leikkausarpeni on hyvin siisti, sen paranemisessa ei ollut mitään ongelmia. Ihme kyllä =). Kasvain oli siis iso, 4,5 cm mutta se rinta oli hiukan suurempi, joten kokoeroa ei juuri huomaa. Ainoastaan iho on tummempi ja hiukan omituinen. Ja nyt on hiukan ihottumaa arven vieressä, mutta ensi viikolla syöpikselle aina niin kaipa siihen tulee jotain selvyyttä.
- kevätmielinen
Osapoisto kirjoitti:
Niin mulle ei sellaista ainakaan tehty, kasvain poistettiin ja kirurgi sanoi mielestään poistaneensa kaiken.. vähän se sana kaihersi..mutta kai se vaan niin on, ei varmuutta ole. Leikkausarpeni on hyvin siisti, sen paranemisessa ei ollut mitään ongelmia. Ihme kyllä =). Kasvain oli siis iso, 4,5 cm mutta se rinta oli hiukan suurempi, joten kokoeroa ei juuri huomaa. Ainoastaan iho on tummempi ja hiukan omituinen. Ja nyt on hiukan ihottumaa arven vieressä, mutta ensi viikolla syöpikselle aina niin kaipa siihen tulee jotain selvyyttä.
Vai oletko nyt vasta hiljan toipunut leikkauksesta?
Toki leikattu alue on alkuun eri näköinen, saattaa olla arpiturvotusta ja ihan hilseilyäkin.
Kaikki ihottumat leikkaushaavassa/rinnassa myöhemmin on kyllä syytä tutkituttaa, saattaa olla uusiutuma, kuten aiemmin vastanneella LPolulla esimerkiksi. - @o@o@
kevätmielinen kirjoitti:
Vai oletko nyt vasta hiljan toipunut leikkauksesta?
Toki leikattu alue on alkuun eri näköinen, saattaa olla arpiturvotusta ja ihan hilseilyäkin.
Kaikki ihottumat leikkaushaavassa/rinnassa myöhemmin on kyllä syytä tutkituttaa, saattaa olla uusiutuma, kuten aiemmin vastanneella LPolulla esimerkiksi.Kävin Meilahdessa joulukuussa ja ylilääkärikin siinä kävi tutkimassa ihottumaani, joten kyllä hyvin huolta pidetään. Kortisonia määrättiin ja se toki sen aina parantaa, mutta sitten tauon aikana tulee uudelleen. Kyselinkin tästä LPolulta kun hän kertoi uusiutumasta. No kohta taas tutkitaan, 3.4. aamusta kokeisiin. Toivottavasti en saa paniikkia...
- asiasta
Jotkut lääkärit ovat sitä mieltä, että kannattaa poistaa koko rinta. Minua naislääkäri kehotti osapoistoon, koska tutkimusten mukaan naisille tehdään aivan turhaan kokopoistoja. Ei silti, askarruttamaan kuitenkin jäi mahdollinen uusiutuminen. Lisäksi on tosi hankala seurata osapoistetusta rinnasta mahdollisia muutoksia palpoiden.
- kevätmielinen
suositellaan säästävää leikkausta aina kun mahdollista. Tietty jos potilas itse haluaa ablaation, tehdään se hänen omasta toiveestaan.
Syöpätyypit ovat niin erilaisia, jos rinnassa on monta pesäkettä, vaikkakin olisivat kuinka pieniä, niin poistaahan se rinta täytyy.
Jos taas yksittäinen vaikkapa suurempikin, mutta rinnan muodon jotenkuten säilyessä, on resektio suositeltu. Siellä ne lukee eri sairaanhoitopiirien onkologisissa ohjeissakin.
Psyykkisesti kait rinnanmenetys on useimmille naisille sen verran kova paikka. Riippuu tietty ihmisestä ja suhtautumisesta, iästä, elämäntilanteesta jne jne... Tapauskohtaista. - muumiäiti
kevätmielinen kirjoitti:
suositellaan säästävää leikkausta aina kun mahdollista. Tietty jos potilas itse haluaa ablaation, tehdään se hänen omasta toiveestaan.
Syöpätyypit ovat niin erilaisia, jos rinnassa on monta pesäkettä, vaikkakin olisivat kuinka pieniä, niin poistaahan se rinta täytyy.
Jos taas yksittäinen vaikkapa suurempikin, mutta rinnan muodon jotenkuten säilyessä, on resektio suositeltu. Siellä ne lukee eri sairaanhoitopiirien onkologisissa ohjeissakin.
Psyykkisesti kait rinnanmenetys on useimmille naisille sen verran kova paikka. Riippuu tietty ihmisestä ja suhtautumisesta, iästä, elämäntilanteesta jne jne... Tapauskohtaista.oman tarinani tähän vielä. Minullekin tehtiin ensin osaposto ja kainalon tyhjennyt,koska imusolmukkeissa oli syöpää.Olen pienirintainen ja kyllä se lovi erottui hyvin. Sisarilleni oli tehty jo geenitesti,ja heillä oli tää brca2 virhe. Minulle testi tehtiin sytohoitojen aikana,ja myös minulla oli tämä virhe. tässä vaiheessa todetiin että uusiutumis riski on niin korkea,että valitsin rintojen koko poiston.Tämä oli oma päätös,vaihtoehtona aika usein mammot ym. ja koska olen jo aikuisten lasten äiti,ikää 50,en pitänyt rintoja enää niin tärkeinä.Pidin tärkeimpänä minimoida uusimisen. Munasarjat myös postettiin.Toinen siskoni,vanhin,teki saman ratkaisun,hänelle tehtiin proteesit. Siitä huolimatta hänellä on viime kontrollisse korkeat arvot jossain syöpä verikokeessa,jännitämme tuloksia ensi viikkoon. sellaistahan tämä on. En halua ketään pelotella,erittäin harvinaista tälläinen on.
- LPolku
Osapoiston jälkeen rinta on täynnä muhkuraista arpikudosta kuin perunapelto. Siitä en itse lainkaan erottanut uutta syöpää 2. kerralla, mutta onneksi kontrollin lääkäri oli tarkempi. Sanoi että tuntuu ihan samalta kuin pyyhekumi... siitä pitäisi erottaa syöpäkasvain siitä muusta mylläkästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841