orkidea sirkalle

1murmeli

hei sirkka. katsoin orkideani mullan sisään juuria niitä ei ollut kaikki oli kuivuneet ruskeiksi. leikkasin ne pois mutta mitä nyt. laitanko multaan takaisin tuon nupin vai pitääkö se jotenkin uudestaan juuruttaa? kukka varsi on kyllä ihan rehevä ja lehdet hieman rupistuneet. mutta muuten kukka olisi aika terveen näköinen. sisältä on tulossa vielä uusi lehtikin. mitä mä teen? kastelun olen hoitanut kerran viikossa ja samalla kellon ajallakin noin 15 minuuttia ja pihavedellä. Kukka on ollut etelä ikkunalla koko ajan ja siihen ei ole vielä päässyt mitenkään kuuma aurinko paistaa vain hajavalo. olen aivan äimänkäkenä mitä mä tein väärin.

2

358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirkka

Vain liika märkyys mädättää juuret ruskeiksi. Nyt orkidea paran asiat ovat huonosti, sillä sen pitäisi kasvattaa kokonaan uudet juuret, että pysyisi hengissä. Tämä saattaa onnistuakin, jos sinulla riittää tarpeeksi kärsivällisyyttä. Siis: orkidean jäljellä oleva juurakko kääritään kosteaan rahkasammaleeseen ja tämä laitetaan muovipussiin, jonka suu sidotaan kiinni (varsi ja lehdet jäävät ulkopuolelle). Uusia juuria voi alkaa kasvaa, mutta se vie aikaa ja vaivaa. Sammal ei saa kuivua, vaan sitä pitää aika ajoin kastella ja pussia välillä aukoa, ettei mätäne koko juttu. Jos niitä uusia vihreitä juuria ei ilmesty muutaman viikon kuluessa, ei orkidea enää ole pelastettavissa. Onkohan se kasvualusta olut liian maatunutta, kun kaikki juuret olivat mädäntyneet? Kasvualustan tulee olla karkeata kariketta (mäännyn kaarnaa), johon voi vähän lisätä rahkasammalta. Missään tapauksessa orkideaa ei saa istuttaa multaan, kaupan orkideamultakin on usein liian hienojakoista ja silloin kastelun kanssa pitää olla erityisen tarkkana. Orkidea kastellaan vasta, kun sen juuret ovat muuttuneet hopeanharmaiksi. Ylimääräinen vesi pitää valuttaa tarkasti upotuskastelun jälkeen pois. Läpinäkyvät ruukut ovatkin siitä hyviä, että juuria voi seurata eikä tarvitse arvailla veden tarvetta. Kerrothan täällä, miten elvytysoperaatio onnistui, vai tuliko uuden orkidean hankinnan aika!

• perhonen

Oma kukkani kärsi selvästi ja otin sen pois purkista, pesin kunnolla juuret, leikoin huonot pois ja istutin männyn parkkiin. nyt on tullut uusi lehti.
        Mitähän juurien sekaan ilmestynyt valkoinen köhnä on? Kyseessä on toinen kasvi. Onkohan kyseessä jokin sieni ja onko se vahingollinen emäntäkasville. Pitäisikö tällekin yksilölle tehdä pesuoperaatio. Milloin se olisi hyvä suorittaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5171
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2839
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2478
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1819
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1334
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1298
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe