Sälekaihtimien asennus

Muuan2

Kohtisuorien reikien poraaminen sälekaihtimien läpivienneille on helppo homma, ja se on netissäkin neuvottu. Kun lasiaukko täyttää koko ikkunavälin, pitää reiät porata vinosti. Minä tein sen hyvällä menestyksellä näin:

Piirsin ikkunakehyksestä tarkan poikkileikkauskuvan. Lasin reuna näkyy sitä pitelevien listojen puolelta. Poikkileikkaukseen piirsin reikälinjan etusivulta ikkunalasien väliin. Lasin reunan ohitin turvallisen kaukaa. Piirroksen mukaan leikkasin pahvista mallin, jossa oli oikea porauskulma.

Poraukset aloitin ikkunoiden välistä. Ensi puoli senttiä kohtisuoraan ja sitten pora pahvimallin mukaan oikeaan kulmaan. Porasin pari senttiä.
Varsinaisen porauksen tein kehyksen ”tuvanpuolelta”. Piirustuksesta näkyi porauksen etäisyys valoaukon reunasta, ja poraus hoitui samoin kuin sisäpuoleltakin. Poraan on hyvä merkata maalarinteipillä poraussyvyys, ettei mahdollinen ohiporaus mene tolkuttoman pitkälle.
Useimmiten reiät osuivat kohdakkain. Muu homma onkin luettavissa netin rakennuspalstoilta.

Mittapiirustuksen ja kulmaohjurin etu on se, että ei tarvitse pelätä poraavansa lasia rikki.

18

9289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaihtimia asentanut

      Ei se kenelläkään voi olla noin vaikeaa, että pitäisi pahvisia sapluunoita tehdä! (ellei sitten satu olemaan insinööri;))

      Useammat kaihtimet olen asentanut "lonkalta", ilman sen kummempia suunnitelmia tai malleja.

      Jokaisesta hommasta saa myös vaikean, jos siitä sellaisen haluaa tehdä...;)

      • Muuan2

        Kun reikä on 60 mm pitkä, pienikin kulmavirhe vie sen ulostulopuolella mihin sattuu.

        Juuri tuollaista asennetta tarjolla olevilta asentajilta odotinkin, ja siksi asensin kartiinit itse.

        Vaikeudesta kertoo se, ettei Remontti Reiska? neuvo netissä kuin kohtisuorien reikien porauksen. Nekin reiät porataan kauas lasin reunasta.


      • nbmjhl
        Muuan2 kirjoitti:

        Kun reikä on 60 mm pitkä, pienikin kulmavirhe vie sen ulostulopuolella mihin sattuu.

        Juuri tuollaista asennetta tarjolla olevilta asentajilta odotinkin, ja siksi asensin kartiinit itse.

        Vaikeudesta kertoo se, ettei Remontti Reiska? neuvo netissä kuin kohtisuorien reikien porauksen. Nekin reiät porataan kauas lasin reunasta.

        Niin no askarrellahan jokainen saa, jos huvittaa.. Minä laitatin meille 12 säleverhoa, jotka ammattimies asenteli alle kahdessa tunnissa - ei edes maksanut ihmeitä ja toi verhotkin tullessaan.
        Olishan nuo itsekin paikalleen väsännyt, mutta aikaa mulla olis mennyt varmasti koko päivä.


      • Muuan2
        nbmjhl kirjoitti:

        Niin no askarrellahan jokainen saa, jos huvittaa.. Minä laitatin meille 12 säleverhoa, jotka ammattimies asenteli alle kahdessa tunnissa - ei edes maksanut ihmeitä ja toi verhotkin tullessaan.
        Olishan nuo itsekin paikalleen väsännyt, mutta aikaa mulla olis mennyt varmasti koko päivä.

        Ikkunoistahan tuo hyvin pitkälti riippuu. Hyvän hinnan minäkin hommasta sain. 10 säleverhoa asensin 5 tunnissa ja säästin 100 euroa. Työpaikallani saan istuskella pitkään, ennen kuin saan satasen nettona.


      • insinööri minäkin
        Muuan2 kirjoitti:

        Ikkunoistahan tuo hyvin pitkälti riippuu. Hyvän hinnan minäkin hommasta sain. 10 säleverhoa asensin 5 tunnissa ja säästin 100 euroa. Työpaikallani saan istuskella pitkään, ennen kuin saan satasen nettona.

        Insinööri minäkin, mutta otin silti säleverhot asennuksella. Koko asuntoon, kahdeksaan ikkunaan verhot asennuksineen 200€ ja siisti lopputulos. Ei paha hinta.. jos olisin alkanut itse asentelemaan olisin ehkä saattanut ~20-40€ säästää mutta olisi siinä mennyt aikaakin muutama tunti ehkä. Pitää aina laittaa omalle ajalleen joku hinta..


      • Muuan2
        insinööri minäkin kirjoitti:

        Insinööri minäkin, mutta otin silti säleverhot asennuksella. Koko asuntoon, kahdeksaan ikkunaan verhot asennuksineen 200€ ja siisti lopputulos. Ei paha hinta.. jos olisin alkanut itse asentelemaan olisin ehkä saattanut ~20-40€ säästää mutta olisi siinä mennyt aikaakin muutama tunti ehkä. Pitää aina laittaa omalle ajalleen joku hinta..

        Asennettuina minäkin aioin kartiinit hommata. Näkö kun ei enää ole paras mahdollinen. Olihan homma pieni näyttö itsellenikin siitä, että vielä voin tehdä puulle muutakin kuin pätkiä ja halkoa. Se tuntuu mukavammalta kuin sängyssä lojuminen ja kirjan lueskelu.


      • kaihtimia asentanut

        ...homman kannattavuus itse tehtynä.

        En minä ole ammattilainen, viiteen - kuuten ikkunaan olen kaihtimet asentanut (en samalla kertaa).

        Tosi on, että jos hommassa olisi useampia ikkunoita, useampi meistä antaa urakan suosiolla sille ammattilaiselle...;)

        Pari akkunaa vielä menee mukavana iltapuhteena. Uusissahan kaihtimet on jo valmiina, jos ne on hoksanut tilata.


      • swen.

        Niin ne kaihdinasentajatkin vetäise
        "siitä vaan",
        periaatteena taipuuhan se jousi.

        Mutta jos itselle tekee,
        kannatta kyllä tehdä huolellisemmin,

        oli kysessä säleverhot tai lastenteko.

        Jokaisen homman voi tehdä niin että toimiii jotenkuten,
        tai
        hyvin.


      • on.
        nbmjhl kirjoitti:

        Niin no askarrellahan jokainen saa, jos huvittaa.. Minä laitatin meille 12 säleverhoa, jotka ammattimies asenteli alle kahdessa tunnissa - ei edes maksanut ihmeitä ja toi verhotkin tullessaan.
        Olishan nuo itsekin paikalleen väsännyt, mutta aikaa mulla olis mennyt varmasti koko päivä.

        ammatimiehen asentamissa on
        kankea nostaa ja narut menee alle viidessä vuodessa.

        Aina kankea käännellä,
        itse saa paljon paremman.


      • hinta
        Muuan2 kirjoitti:

        Ikkunoistahan tuo hyvin pitkälti riippuu. Hyvän hinnan minäkin hommasta sain. 10 säleverhoa asensin 5 tunnissa ja säästin 100 euroa. Työpaikallani saan istuskella pitkään, ennen kuin saan satasen nettona.

        asennus hinta on yleensä esim 10 verholle n 70€.Huom alan asentajat maksaaa paljon vähemmään mitä suhteessa esim putkarit ja sähkärit pyytää 40€tunti.ottaen huomioon,että me ammatti asentajat olemme alalla kouluttautuneet.ja teemme työn kunnolla 10 verhoa asentaa vähän ikkuna tyypistä riippuen 1,5-3h.hinta sis sen kun ajamme asennus paikalle,puramme tavarat autosta,poraamme reiät ja asennamme kaikki osat paikalleen,ja useimmiten siirrämme vielä tavaroita pois ikkunoiden edestä.


      • Muuan2
        hinta kirjoitti:

        asennus hinta on yleensä esim 10 verholle n 70€.Huom alan asentajat maksaaa paljon vähemmään mitä suhteessa esim putkarit ja sähkärit pyytää 40€tunti.ottaen huomioon,että me ammatti asentajat olemme alalla kouluttautuneet.ja teemme työn kunnolla 10 verhoa asentaa vähän ikkuna tyypistä riippuen 1,5-3h.hinta sis sen kun ajamme asennus paikalle,puramme tavarat autosta,poraamme reiät ja asennamme kaikki osat paikalleen,ja useimmiten siirrämme vielä tavaroita pois ikkunoiden edestä.

        Kävi jatkuvasti paikallisessa lehdessä ilmoitteleva kaihdinliikkeen pyörittäjä tekemässä tarjouksen. Asennuksia tehnyt miehensä oli hiljattain saanut vakavan sairauskohtauksen, ja oli poissa pelistä. Liikkeenharjoittaja sanoi, että pitää kysellä sukulaismiehiltä, jos joku ehtisi asentamaan. Kauppoja ei tullut.


      • nbmjhl
        Muuan2 kirjoitti:

        Ikkunoistahan tuo hyvin pitkälti riippuu. Hyvän hinnan minäkin hommasta sain. 10 säleverhoa asensin 5 tunnissa ja säästin 100 euroa. Työpaikallani saan istuskella pitkään, ennen kuin saan satasen nettona.

        Tavalliset 13 v vanhat 3-lasiset ikkunat. Verhojen asennus maksoi 72 € ja kun samaan rahaan sai jopa verhojen kotiinkuljetuksen, niin enpä pidä hintaa pahana..


      • Muuan2
        nbmjhl kirjoitti:

        Tavalliset 13 v vanhat 3-lasiset ikkunat. Verhojen asennus maksoi 72 € ja kun samaan rahaan sai jopa verhojen kotiinkuljetuksen, niin enpä pidä hintaa pahana..

        Minä sain nuo laadukkaat sälekaihtimet (10 kpl) 200 eurolla. Kallein tarjous asennettuna oli 360 euroa.

        Liike, josta kartiinit ostin, olisi asentanut ne 140 eurolla. Pienessä kaupungissa kaikki on kallista.

        Kuten aiemmin on ollut puhetta, sälekaihtimillakin on laatueroja. Säleiden paksuun yms. vaihtelevat.
        Jos ostaa JYSKistä tms. kaihtimet ja itse asentaa, niin halvalla pääsee.


      • ammattilainen
        swen. kirjoitti:

        Niin ne kaihdinasentajatkin vetäise
        "siitä vaan",
        periaatteena taipuuhan se jousi.

        Mutta jos itselle tekee,
        kannatta kyllä tehdä huolellisemmin,

        oli kysessä säleverhot tai lastenteko.

        Jokaisen homman voi tehdä niin että toimiii jotenkuten,
        tai
        hyvin.

        niin jos saan nyt vielä kommetoida asiaa.Kaihtimet jos ostaa esim JYSKISTÄ.niin ne on kiinassa tehty ja sopivat pinta asennuksena.kaikki ikkuna välit ovat erikokoisia ja ikkunan väliin asennettavat ovat aina tilaustavaraa.Laadussa ei pitäsi olla alan liikkeistä tilattuna suurta eroa.AINOASTAAN ASENNUS TYÖSSÄ ON SUURIA EROJA.Kunnon tavara on alumiinista tehty ja uv suojatut narut 1,4mm narua.ja kotelon ylä päässä olevat osat pitää olla metallia paitsi ne laakeri pukit missä narut on kiinni.Mutta niiden keskellä pitää olla metalli osa.Muovi haurastuu auringossa.ASENNUS TYÖ siinä todella on eroja.Kunnon asentaja käyttää asennukseen aikaa ja poraa niin ettei jää ylimääräisiä minkään laisia raihnoja ikkuna pokaan.ja keppiä pitää pystyä kääntämään kunnolla ja se mutka ylhäältä tullessa pitää olla niin ettei se vaijeri roiku yhtään vaan on kireä ja ei näy paljon.


      • ammattilainen
        ammattilainen kirjoitti:

        niin jos saan nyt vielä kommetoida asiaa.Kaihtimet jos ostaa esim JYSKISTÄ.niin ne on kiinassa tehty ja sopivat pinta asennuksena.kaikki ikkuna välit ovat erikokoisia ja ikkunan väliin asennettavat ovat aina tilaustavaraa.Laadussa ei pitäsi olla alan liikkeistä tilattuna suurta eroa.AINOASTAAN ASENNUS TYÖSSÄ ON SUURIA EROJA.Kunnon tavara on alumiinista tehty ja uv suojatut narut 1,4mm narua.ja kotelon ylä päässä olevat osat pitää olla metallia paitsi ne laakeri pukit missä narut on kiinni.Mutta niiden keskellä pitää olla metalli osa.Muovi haurastuu auringossa.ASENNUS TYÖ siinä todella on eroja.Kunnon asentaja käyttää asennukseen aikaa ja poraa niin ettei jää ylimääräisiä minkään laisia raihnoja ikkuna pokaan.ja keppiä pitää pystyä kääntämään kunnolla ja se mutka ylhäältä tullessa pitää olla niin ettei se vaijeri roiku yhtään vaan on kireä ja ei näy paljon.

        Kaikki asennus työt maksaa,mutta kaihdin asentajia yleensä luullaan joka paikan höyliksi harvemmin meitä arvostetaan,jotka olemme vuosi kymmenet tehneet kunnon työtä.Palaute on myös laadusta kyllä useimmiten kiitosta tullut.Mutta varokaa niitä ns.ammattilaisia juu olen paljon laitellut sukulaisille.Ja ikkunoiden valmiiden mukana tulevat ikävä kyllä ovat asikkaalle monin kertaisesti kalliimpia kun itse likkeestä tilaamalla.Ja muistaakaa ne valmiina tulevat ehtivät pölyttyä monta rakennus ajan kuukautta ja ovat jo sitten valmiiksi likaisia.Kaihtimet kannattaa tilata vasta niin että asennus on ehdottomasti pari päivää ennen muuttoa ja ikkuna pesun jälkeen.


      • ammattitaito
        hinta kirjoitti:

        asennus hinta on yleensä esim 10 verholle n 70€.Huom alan asentajat maksaaa paljon vähemmään mitä suhteessa esim putkarit ja sähkärit pyytää 40€tunti.ottaen huomioon,että me ammatti asentajat olemme alalla kouluttautuneet.ja teemme työn kunnolla 10 verhoa asentaa vähän ikkuna tyypistä riippuen 1,5-3h.hinta sis sen kun ajamme asennus paikalle,puramme tavarat autosta,poraamme reiät ja asennamme kaikki osat paikalleen,ja useimmiten siirrämme vielä tavaroita pois ikkunoiden edestä.

        kerroppas kuinka saat 10 verhon asennukseen menemään noin ruhtinaallisesti aikaa ? tottakai jos polttaa kymmenkunta tupakkaa ulkona ja juo muutaman kupin kahvia


    • tiiviitikkunat

      Kun porataan karmiin reiät niin sieltä tulee talvella veto.
      Kun laittaa käden siihen kohtaan missä sälekaihtimen liitin jossa narut ja säätötanko tulee ylhäältä sivusta karmista niin kyllä vetää kuin pienestä piipusta.Voiko sen tiivistää jotenkin.Poran terä on ollut ehkä muutamia millejä suurempi kuin mitä läpivientivaijeri ja sivuilla reikätunnelissa
      karmissa on tyhjää tilaa josta veto tulee.

    • Anonyymi

      Vertaile sälekaihtimien asennusta tarjoavien yritysten hinnat, palveluehdot, takuut ja arvostelut. Tämä kaikki on ilmaista - http://www.kodinplaza.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe