Tukikuukaudet loppuu

Annasteija

Minulla loppuu pian opintotukikuukaudet ja opintoja on vielä kuitenkin reilu vuosi jäljellä. Mitä tukia voin saada ja onko lisätukikuukausin saanti mahdollista, jos ei esim. sairauden vuoksi ole edennyt opinnoissaan riittävästi, mutta silti nostanut opintotukea? Millaisia kokemuksia teillä on vastaavanlaisesta tilanteesta? Sitten olen kuullut, että jos opintotukikuukausia on kuitenkin vielä jäljellä, kannattaisi keskeyttää opintotuki ja nostaa vaan asumislisää. Voiko näin tehdä?

8

2525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin sitten sossusta

Jos et saa opintotukeen pidennystä, kannattaa varata aika kunnan sosiaalitoimeen sosiaalityöntekijälle. Opiskelijallakin on oikeus saada toimeentulotukea, jos edellytykset muuten täyttyvät (eli tulot eivät riitä kattamaan menoja). Joissakin kaupungeissa on käytäntönä myöntää opintojen viimeistelyä varten ns. sosiaalinen luotto, eli opintolainan tapainen laina.

Tietysti voisit harkita myös työntekoa opintojen ohella.

• Asumislisästä

Lisäyksenä vielä: jos nostat pelkkää asumislisää, eivät tukikuukaudet kulu. Venytin itse opintotukea valmistumiseen asti juuri tällä keinolla. Tosin vuosi pelkällä asumislisällä ei taida luonnistua, paitsi jos on riittävästi säästöjä. Ja jos on säästöjä, niin sitten ei tipu toimeentulotukea.

• perunut opintotuen!

Jos olet ollut sairaana, eikä opintosi sen vuoksi ole edenneet, miksi et ole perunut opintotukea? Myös opiskelija voi jäädä sairauden takia sairaslomalle, ja perua tältä ajalta opintotuen. Tällöin opiskelija saa sairauspäivärahaa ja yleistä
      asumistukea.

• Ex-opiskelija

Asumislisää ja lainaa saa periaatteessa loputtomasti, kunhan vain palauttaa opintotukikuukausia. Eli lainatakaus pankkiin ja lainalla palautat tukikuukausia, jotka anot uudestaan syksyllä. Ja syksyllä tietysti sama homma, anot taas samat tukikuukaudet keväällä.

• aloittanut

Tietääkö joku, onko noita lisätukikuukausia miten vaikea saada?

• Ex-opiskelija

"Opinnoissa viivästyneelle voidaan myöntää lisätukea enintään yhdeksäksi kuukaudeksi, jos viivästyminen johtuu opiskelijan tai hänen lähiomaisensa sairaudesta tai muusta erityisen painavasta syystä, jolla on ollut vaikutusta opintojen harjoittamiseen. Muu erityisen painava syy voi olla opiskelijan vaikea elämäntilanne, mutta ei opintoalan vaihto tai opiskelijajärjestössä toimiminen.

Puuttuvia opintoja voi olla enintään 75 opintopistettä tai 40 opintoviikkoa."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/080601154051IL?openDocument

Eli vaikuttaisi siltä, että on vaikea saada lisäkuukausia. Jos tutkintosi on yli 5-vuotinen (lääkärit, musiikin maisteri ym.) voit saada anomuksesta lisää 5-10 tukikuukautta.

Oman sairauden kohdalla tosin kannattaa keskyttää opintotuki ja hakea sairauspäivärahaa ja yleistä asumistukea.

• kuukaudet myös loppu

Moro.

Minä olen saanut asuinkaupunkini sosiaalitoimistosta toimeentulotukea jo 6kk:n ajan, kun opintotukikuukauteni loppuivat ja lisätukikuukausia ei myönnetty.

Ensin otin kouluni opintotukitoimistosta selvää noiden lisätukikuukausien myöntämisestä. Sanoivat, etteivät myönnä minun perusteluillani, mutta käskivät myös anoa yleistä asumistukea, johon siis olen tietenkin oikeutettu, ja lisäksi neuvoivat anomaan toimeetulotukea sossusta.

Sossusta kyllä sanottiin aika tiukkaankin sävyyn, ettei kannata hakea. Töihin olisi kuulemma pitänyt mennä, mutta koska halusin suorittaa opintoni loppuun täysipäiväisesti opiskellen ja asiani hakemuksen yhteydessä hyvin selitin, niin lopulta sitä myönsivät. Tosin vain pariksi kuukaudeksi kerrallaan.

Turhaa täällä kyselet. Mene vaan ihmeessä oikeille tahoille hoitamaan asiat. Kyllä ne siitä etenevä. Jokaiseen tilanteeseen on joku ratkaisu ;)

• kerrallaan

Sossu myöntää lähtökohtaisesti kaikille asiakkaille toimeentulotukea yhdeksi tai kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Toimeentulotukisysteemiä on maallikon vaikea ymmärtää, ja siksi on vaikea seurata itse, onko saanut kuukausittain oikean määrän tukea. Liikaa tai liian vähän maksetun tuen mahdollisuus vähenee, kun tilanne tarkistetaan usein. Ja usein toimeentulotukiasiakkaat ovat niin vähävaraisia, että liikaa maksettua tukea on mahdoton periä takaisin, eli kunnan kannalta on parasta myöntää tuki lyhyeksi ajaksi kerrallaan.

Opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen, jos muut tulot eivät kata menoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1458
    Aihe