Huoneistokeskus

Nopeasti apua

Miten pitäisi toimia? Tilanne on seuraava: Tuttuni osti asunnon muutama kuukausi sitten Huoneistokeskuksen kautta. Heidän mukaansa huonestoon ei ole tulossa mitään remontteja (missään paperissakaan ei mitään mainintaa). Tuttuni muutettua asuntoon tuli kuitenkin ilmi, että keväällä alkaisi mittava ulkokuori remontti (hinta n.30 000€/tämän ko.asunnon osuus). Asunnon myyjä väittää, että huonesitokeskua tiesi remontista, huoneistokeskus väittää päinvastoin. Asunnon myyjä ei ole valmis alentamaan asunnon hintaa, joten edessä on kaupan purku. Huonestokeskus ei ota kuitenkaan mitään vastuuta tapahtuneesta (on ilmoittanut ettei osallistu esim. kaupan purkuun). Mitä ihmettä tehdä? Kyllähän kiinteistövälitysfirmoilla pitäisi olla oma vastuunsa! Pikaisia kokemuksia, kommentteja!!

35

8974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkennusta

      Millainen asunto tässä on kysessä? Kerrostalossa oleva asunto-osake vaiko kiinteistö?

      Huoneistokohtainen remontti on tietenkin eri asia kuin talon julkisivun saneeraus. Joten oliko puhuttu tosiaankin vain huoneiston remontista?

      • asiaan

        Eli kyseessä on koko kerrostaloa koskeva ulkokuori remontti (talo on sen verran iäkäs), josta ei ostaja saanut missään vaiheessa tietoa ennen kaupan teko. Tätä ostettua huoneistoa ko.remontti rasittaisi n.30t€:lla (kustnukset jaettu neilömäärän mukaan kullekin huoneistolle). Kiinteistövälittäjän papereissa kaikissa kohdissa oli tulevien remonttien/korjausten kohdalla viiva ja niistä kysyttäessä (kiinteistövälittäjän mukaan) mitään ei olisi tulossakaan. Asunnon edellinen omistaja = myyjä on kuitenkin ollut taloyhtiön hallituksessa ja vanhemmissa isännöistijätodituksissa (yli 5v) remontista löytyi suunnitelma (kun asia oli tullut ilmi ja asunto oli jo ostettu).


      • selvästi
        asiaan kirjoitti:

        Eli kyseessä on koko kerrostaloa koskeva ulkokuori remontti (talo on sen verran iäkäs), josta ei ostaja saanut missään vaiheessa tietoa ennen kaupan teko. Tätä ostettua huoneistoa ko.remontti rasittaisi n.30t€:lla (kustnukset jaettu neilömäärän mukaan kullekin huoneistolle). Kiinteistövälittäjän papereissa kaikissa kohdissa oli tulevien remonttien/korjausten kohdalla viiva ja niistä kysyttäessä (kiinteistövälittäjän mukaan) mitään ei olisi tulossakaan. Asunnon edellinen omistaja = myyjä on kuitenkin ollut taloyhtiön hallituksessa ja vanhemmissa isännöistijätodituksissa (yli 5v) remontista löytyi suunnitelma (kun asia oli tullut ilmi ja asunto oli jo ostettu).

        Myyjä on pimittänyt tietoa välittäjältä ja ostajalta... Aika selvä tapaus, näkee noita aina välillä... Aika hankala tuosta on Huoneistokeskusta syyttää, eihän sille oikeasti mitään voi jos kukaan ei asioista kerro kun kysytään (tai valehtelevat). Huoneistokeskus EI VARMASTI tarkoituksella huijaa ostajia, tässä ammatissa on maine sen verta tärkeä. Mut soitteleppa isännöitsijälle ensin ja kysy että MIKSI uudessa isännöitsijäntodistuksessa ei puhuta mitään julkisivusaneerauksesta... Vai onko myyjä mahdollisesti väärentänyt koko paperin ja antanut sen välittäjälle 'ei tartte sun tilata, tässä on ihan uusi isännöitsijäntodistus..' näitäkin on ainakin 1 tullut vastaan oman 'uran' aikana :/..

        -Välittäjä (eri firmasta kylläkin, ei tartte itkeä että puolustelen huoneistokeskusta kun olen sen palkkalistoila)


      • maine meni jo
        selvästi kirjoitti:

        Myyjä on pimittänyt tietoa välittäjältä ja ostajalta... Aika selvä tapaus, näkee noita aina välillä... Aika hankala tuosta on Huoneistokeskusta syyttää, eihän sille oikeasti mitään voi jos kukaan ei asioista kerro kun kysytään (tai valehtelevat). Huoneistokeskus EI VARMASTI tarkoituksella huijaa ostajia, tässä ammatissa on maine sen verta tärkeä. Mut soitteleppa isännöitsijälle ensin ja kysy että MIKSI uudessa isännöitsijäntodistuksessa ei puhuta mitään julkisivusaneerauksesta... Vai onko myyjä mahdollisesti väärentänyt koko paperin ja antanut sen välittäjälle 'ei tartte sun tilata, tässä on ihan uusi isännöitsijäntodistus..' näitäkin on ainakin 1 tullut vastaan oman 'uran' aikana :/..

        -Välittäjä (eri firmasta kylläkin, ei tartte itkeä että puolustelen huoneistokeskusta kun olen sen palkkalistoila)

        Ei ainakaan se maine, joka tämän päivän välittäjillä on. Isompia ketkuja saa hakea, ainakin mikäli on huhuja ja tositarinoita uskominen. Erittäin epäilyttävä ammattikunta sanoisin.


      • ap kirj.
        maine meni jo kirjoitti:

        Ei ainakaan se maine, joka tämän päivän välittäjillä on. Isompia ketkuja saa hakea, ainakin mikäli on huhuja ja tositarinoita uskominen. Erittäin epäilyttävä ammattikunta sanoisin.

        Ihmetyttää kyllä sivusta katsottuna tuo Huoneistokeskuksen toiminta. Itse olen ainakin luullut, että tällaisia tapauksia jos sattuu, kiinteistövälittäjä auttaa asian setvimisessä eikä pese käsiään ja ilmoita, että myyjä ja ostaja selviköön asian keskenään! Itse ostan ainakin seuraavan asunnon yksityiseltä...turhaa välittäjille on maksaa siitä, että käyvät asunnossa "esittelemässä" sitä ja istuvat pöydän takana kauppakirjoja kirjoitettaessa. Voiko tässä muutakuin kääntyä lakimiehen puoleen (jotka vievät taas oman "osuutensa" vai onko olemassa jotain tahoa josta saisi "ilmaista apua"! Niin paljon jo murhetta ja vaivaa kun ko.tapaus on aiheuttanut!


      • on saatavilla
        ap kirj. kirjoitti:

        Ihmetyttää kyllä sivusta katsottuna tuo Huoneistokeskuksen toiminta. Itse olen ainakin luullut, että tällaisia tapauksia jos sattuu, kiinteistövälittäjä auttaa asian setvimisessä eikä pese käsiään ja ilmoita, että myyjä ja ostaja selviköön asian keskenään! Itse ostan ainakin seuraavan asunnon yksityiseltä...turhaa välittäjille on maksaa siitä, että käyvät asunnossa "esittelemässä" sitä ja istuvat pöydän takana kauppakirjoja kirjoitettaessa. Voiko tässä muutakuin kääntyä lakimiehen puoleen (jotka vievät taas oman "osuutensa" vai onko olemassa jotain tahoa josta saisi "ilmaista apua"! Niin paljon jo murhetta ja vaivaa kun ko.tapaus on aiheuttanut!

        Luonnolliselle henkilölle voidaan myöntää maksuton oikeusapu asianajopalvelujen hankkimiseksi. Oikeusavun määrä on porrastettu käytettävissäolevien tulojen ja varallisuuden perusteella. Vakituista asuntoa ei lasketa varallisuusarvoihin mukaan. Oikeusapuun ei ole mahdollisuutta, jos henkilöllä on oikeusturvavakuutus, josta kulut voidaan korvata.

        Myös kunnallisten kuluttajaneuvojien palvelut ovat maksuttomia kuntalaisille.

        Yleensä riita-asian oikeudenkäyntikulut (asianajopalkkioineen) tulevat hävinneen osapuolen maksettavaksi.


      • myyjä.
        asiaan kirjoitti:

        Eli kyseessä on koko kerrostaloa koskeva ulkokuori remontti (talo on sen verran iäkäs), josta ei ostaja saanut missään vaiheessa tietoa ennen kaupan teko. Tätä ostettua huoneistoa ko.remontti rasittaisi n.30t€:lla (kustnukset jaettu neilömäärän mukaan kullekin huoneistolle). Kiinteistövälittäjän papereissa kaikissa kohdissa oli tulevien remonttien/korjausten kohdalla viiva ja niistä kysyttäessä (kiinteistövälittäjän mukaan) mitään ei olisi tulossakaan. Asunnon edellinen omistaja = myyjä on kuitenkin ollut taloyhtiön hallituksessa ja vanhemmissa isännöistijätodituksissa (yli 5v) remontista löytyi suunnitelma (kun asia oli tullut ilmi ja asunto oli jo ostettu).

        Jos myyjä on ollut hallituksessa,

        Hänellä on vastuu talon asioita eikä voi olla niiin tietoinen.

        Myyjän kuuluu kertoa kaikki ostajalle,
        joka voi vaikuttaa ostopäätökseen.

        Eli jos kertomasi on totta,
        asia on helppo todistaa ja myyjä purkaa, lisäksi korvaa sinun kaikki kulusi.

        Muuten älä moiti välittäjää,
        jos välittäjä kertoi että ei ole tiennyt,
        se on sinunkin etusi,
        et sinäkään ole silloin voinut tietää remontista.
        (välittäjä on sinun puolellasi)

        Paha tilanne jos välittäjä kertoisi toisin.

        Vielä yksi ASIA,
        jos tuota ei ollut isännöitsijätodistuksessa, siinä kun sinulle annettiin,
        tuo on tuo oliis pitänyt kirjata kauppakirjaan, että olet tietoinen.

        Yleensä kaikki pienetkin asiat kirjataan,
        eikä jätetä puheen varaan.


      • apua saanut
        on saatavilla kirjoitti:

        Luonnolliselle henkilölle voidaan myöntää maksuton oikeusapu asianajopalvelujen hankkimiseksi. Oikeusavun määrä on porrastettu käytettävissäolevien tulojen ja varallisuuden perusteella. Vakituista asuntoa ei lasketa varallisuusarvoihin mukaan. Oikeusapuun ei ole mahdollisuutta, jos henkilöllä on oikeusturvavakuutus, josta kulut voidaan korvata.

        Myös kunnallisten kuluttajaneuvojien palvelut ovat maksuttomia kuntalaisille.

        Yleensä riita-asian oikeudenkäyntikulut (asianajopalkkioineen) tulevat hävinneen osapuolen maksettavaksi.

        ns maksuttoman oikeudenkäynnin saamiseksi EI tarvitse käyttää kunnan oikeusaputoimistoa, vaan voi valita lakimiehen mistävaan,
        itse en enää oikeusaputoimistosta apua hae,yksityinen lakitoimisto hoitaa asiat kuten pitää, ne ei nuoleskele.


      • ripsakopsa
        selvästi kirjoitti:

        Myyjä on pimittänyt tietoa välittäjältä ja ostajalta... Aika selvä tapaus, näkee noita aina välillä... Aika hankala tuosta on Huoneistokeskusta syyttää, eihän sille oikeasti mitään voi jos kukaan ei asioista kerro kun kysytään (tai valehtelevat). Huoneistokeskus EI VARMASTI tarkoituksella huijaa ostajia, tässä ammatissa on maine sen verta tärkeä. Mut soitteleppa isännöitsijälle ensin ja kysy että MIKSI uudessa isännöitsijäntodistuksessa ei puhuta mitään julkisivusaneerauksesta... Vai onko myyjä mahdollisesti väärentänyt koko paperin ja antanut sen välittäjälle 'ei tartte sun tilata, tässä on ihan uusi isännöitsijäntodistus..' näitäkin on ainakin 1 tullut vastaan oman 'uran' aikana :/..

        -Välittäjä (eri firmasta kylläkin, ei tartte itkeä että puolustelen huoneistokeskusta kun olen sen palkkalistoila)

        Kuka väärensi isännöitsijäntodistuksen ja mitä siitä seurasi? Tuliko tuomio väärennyksestä? Itsellä tällainen tilanne käsillä...


      • Anonyymi

        Huoneistokeskuksessa on kalliita liituraita miehiä ei kukkaron nyörit riitä palkkaamaan. Puhuvat pussiin


    • selvittää

      Tilanne kannattaa selvityttää asiantuntevan lakimiehen avustuksella, jos kerta myyjällä ja kiinteistönvälittäjälla on eri käsitys tietoisuudesta alkavasta julkisivuremontista.

      Ilmeisesti isännöitsijäntodistuksessa ei ollut mitään mainintaa suunnitellusta saneerauksesta?

    • viime viikolla kuulin itsekin

      kiinteistövälittäjillä ole MITÄÄN vastuuta myymistään asunnoista. Myyjä on aina vastuussa. Ennen käytettiin välittäjiä juuri sen tähden, että niillä on jotain vastuuta myynnissä. Tämä käsitys on huomaamatta vanhentunut, mutta monikaan ei sitä tiedä, ennenkuin omalle kohdalle osuu.

      Tänä päivänä kannattaa myydä itse suoraan ja säästää paljon rahaa. Vastuu on kuitenkin aina myyjän. Miksi kannattaisi rahoittaa vastuutonta välittäjää? Jokainen osaa itsekin laittaa ilmoituksen lehteen. Ja ostaja taas löytää haluamansa itsekin lehdistä/netistä.

      • spekuloinnilta kuulostaa

        Heh, spekulointia ja spekulointia... En tiedä miten menee oikein LAIN MUKAAN koska ei ole ikinä tarvinnut sitä selittää. Ei siitä kauaa ole kun meidän toimisto teki virheen ja uskoi asukasta että asunnossa on KAAPELI TV jota ei sitten ollutkaan. Me maksettiin kiltisti sen kytkeminen, ei sen kummempaa... Kuulostaa oudolta että välittäjät pakenevat vastuusta, senhän takia meitä käytetään että me pidetään huoli siitä ettei tollasia asioita tapahdu. Sille ei voi mitään jos asiakas valehtelee remontin ja sitä ei lue EDES isännöitsijäntodistuksessa... Tuossa tapauksessahan myyjä on varmasti ensin valehdellut ja sen jälkeen vielä isännöitsijä tehnyt TODELLA ison virheen... ...tai sitten myyjä on väärentänyt koko isännöitsijäntodistuksen. Isännöitsijällä on VASTUU papereistaan, hänen puoleen kääntyisin heti ensimmäisenä.

        - Välittäjä


      • -zorro-
        spekuloinnilta kuulostaa kirjoitti:

        Heh, spekulointia ja spekulointia... En tiedä miten menee oikein LAIN MUKAAN koska ei ole ikinä tarvinnut sitä selittää. Ei siitä kauaa ole kun meidän toimisto teki virheen ja uskoi asukasta että asunnossa on KAAPELI TV jota ei sitten ollutkaan. Me maksettiin kiltisti sen kytkeminen, ei sen kummempaa... Kuulostaa oudolta että välittäjät pakenevat vastuusta, senhän takia meitä käytetään että me pidetään huoli siitä ettei tollasia asioita tapahdu. Sille ei voi mitään jos asiakas valehtelee remontin ja sitä ei lue EDES isännöitsijäntodistuksessa... Tuossa tapauksessahan myyjä on varmasti ensin valehdellut ja sen jälkeen vielä isännöitsijä tehnyt TODELLA ison virheen... ...tai sitten myyjä on väärentänyt koko isännöitsijäntodistuksen. Isännöitsijällä on VASTUU papereistaan, hänen puoleen kääntyisin heti ensimmäisenä.

        - Välittäjä

        ..kuten tuolla jo joku totesikin, on kiinteistönvälittäjä nykypäivänä aika turha. Itse voi helposti laittaa myynti-ilmoituksen Oikotielle, ja säästää monta tonnia. Myin edellisen asuntoni itse, ja säästin noin 6 000€. Ja uuden asuntosi ostin suoraan myyjältä, joten taas säästyi rahaa. Ihmisten kannattaisi tehdä tätä enemmän, jotta älyttömät välityspalkkiot saataisiin kuriin.


      • Itse olen myynyt
        -zorro- kirjoitti:

        ..kuten tuolla jo joku totesikin, on kiinteistönvälittäjä nykypäivänä aika turha. Itse voi helposti laittaa myynti-ilmoituksen Oikotielle, ja säästää monta tonnia. Myin edellisen asuntoni itse, ja säästin noin 6 000€. Ja uuden asuntosi ostin suoraan myyjältä, joten taas säästyi rahaa. Ihmisten kannattaisi tehdä tätä enemmän, jotta älyttömät välityspalkkiot saataisiin kuriin.

        80-luvulta lähtien olen itse tehnyt kauppakirjat niin ostaessani kuin myydessäkin,
        kyllä se on helppoa ja säästää RAHAA, niin myyjä kuin ostajakin.
        Ihmettelen, miksi ihmisten pitää elättää kiinteistönvälittäjiä, miksi pitää maksaa sellaisesta puuhastelusta, jonka osaa jo ala-aste ikäisetkin.
        Suurin osa ihmisistä kuitenkin on rehellisiä ja kohteen voi aina tarkistaa/tarkistuttaa, en ole kertaakaan joutunut valittamaan kaupanteon jälkeen.
        Älkää hyvät ihmiset teettäkö mitään kiinteistönvälittäjillä, tehkää itse.


      • yx tavallinen
        Itse olen myynyt kirjoitti:

        80-luvulta lähtien olen itse tehnyt kauppakirjat niin ostaessani kuin myydessäkin,
        kyllä se on helppoa ja säästää RAHAA, niin myyjä kuin ostajakin.
        Ihmettelen, miksi ihmisten pitää elättää kiinteistönvälittäjiä, miksi pitää maksaa sellaisesta puuhastelusta, jonka osaa jo ala-aste ikäisetkin.
        Suurin osa ihmisistä kuitenkin on rehellisiä ja kohteen voi aina tarkistaa/tarkistuttaa, en ole kertaakaan joutunut valittamaan kaupanteon jälkeen.
        Älkää hyvät ihmiset teettäkö mitään kiinteistönvälittäjillä, tehkää itse.

        Välittäjien palkkiot työstään ovat todella kohtuuttomia. 300.000 euron asunto voi mennä yhdellä näytöllä. Välittäjä on hankkinut pari asiakirjaa, laittanut ilmoituksen Hesariin ja ehkä nettiin, laatinut kauppakirjan, ja siitä hyvästä veloittaa palkkionaan 4,88 % kauppahinnasta eli 14.640 euroa (87.800 FIM)!

        Tuon osaa lähes jokainen asunnon omistaja tehdä itsekin. Ja jos ei osaa, niin voi kysyä neuvoa lakimieheltä. Lakimies veloittaa ehkä neuvottelusta (1 h) 122 euroa ja kauppakirjan laatimisesta 250 euroa, yhteensä 372 euroa. Asunnon "oikean" hinnan taas saa selville käymällä muutamassa vastaavanlaisen asunnon myyntiesittelyssä. Siihenkään ei välttämättä välittäjän palvelua tarvita. (Jos välittäjältä pyytää hinta-arviota, se tuppaa olemaan yläkantissa, välittäjä kun hyvää hintaa lupaamalla koettaa houkutella itselleen myyntitoimeksiantoa.)

        Jos edellä mainitun asunnon omistaja olisi menetellyt näin, hän olisi "ansainnut" omasta vaivannäöstään 14.268 euroa! Todella helppo ansio. Miksi sen antaisi välittäjälle?


      • myytte asuntonne
        yx tavallinen kirjoitti:

        Välittäjien palkkiot työstään ovat todella kohtuuttomia. 300.000 euron asunto voi mennä yhdellä näytöllä. Välittäjä on hankkinut pari asiakirjaa, laittanut ilmoituksen Hesariin ja ehkä nettiin, laatinut kauppakirjan, ja siitä hyvästä veloittaa palkkionaan 4,88 % kauppahinnasta eli 14.640 euroa (87.800 FIM)!

        Tuon osaa lähes jokainen asunnon omistaja tehdä itsekin. Ja jos ei osaa, niin voi kysyä neuvoa lakimieheltä. Lakimies veloittaa ehkä neuvottelusta (1 h) 122 euroa ja kauppakirjan laatimisesta 250 euroa, yhteensä 372 euroa. Asunnon "oikean" hinnan taas saa selville käymällä muutamassa vastaavanlaisen asunnon myyntiesittelyssä. Siihenkään ei välttämättä välittäjän palvelua tarvita. (Jos välittäjältä pyytää hinta-arviota, se tuppaa olemaan yläkantissa, välittäjä kun hyvää hintaa lupaamalla koettaa houkutella itselleen myyntitoimeksiantoa.)

        Jos edellä mainitun asunnon omistaja olisi menetellyt näin, hän olisi "ansainnut" omasta vaivannäöstään 14.268 euroa! Todella helppo ansio. Miksi sen antaisi välittäjälle?

        4.88% on kyllä todellakin törkeä :D... Ei kannata ehkä käyttää noita isoimpia mahdollisia toimistoja jotka pyytää mitä sattuu... Alta 2% alveineen saa monesta paikasta ja jos 300 000e kämppiä myytte niin sopimuksiin pääsee helposti, 3000e alv on itselläni vastaavissa kohteissa palkkio.

        -Välittäjä


      • home
        yx tavallinen kirjoitti:

        Välittäjien palkkiot työstään ovat todella kohtuuttomia. 300.000 euron asunto voi mennä yhdellä näytöllä. Välittäjä on hankkinut pari asiakirjaa, laittanut ilmoituksen Hesariin ja ehkä nettiin, laatinut kauppakirjan, ja siitä hyvästä veloittaa palkkionaan 4,88 % kauppahinnasta eli 14.640 euroa (87.800 FIM)!

        Tuon osaa lähes jokainen asunnon omistaja tehdä itsekin. Ja jos ei osaa, niin voi kysyä neuvoa lakimieheltä. Lakimies veloittaa ehkä neuvottelusta (1 h) 122 euroa ja kauppakirjan laatimisesta 250 euroa, yhteensä 372 euroa. Asunnon "oikean" hinnan taas saa selville käymällä muutamassa vastaavanlaisen asunnon myyntiesittelyssä. Siihenkään ei välttämättä välittäjän palvelua tarvita. (Jos välittäjältä pyytää hinta-arviota, se tuppaa olemaan yläkantissa, välittäjä kun hyvää hintaa lupaamalla koettaa houkutella itselleen myyntitoimeksiantoa.)

        Jos edellä mainitun asunnon omistaja olisi menetellyt näin, hän olisi "ansainnut" omasta vaivannäöstään 14.268 euroa! Todella helppo ansio. Miksi sen antaisi välittäjälle?

        Vai tuomarit asiantuntijoita asunto/kiinteistökaupoissa, he he, olemme joutuneet aina opastamaan näitä juristeja joilla on todella huonot tiedot alan lakipykälistä, en luottaisi heidän kauppakirjoihinsa ja neuvoihinsa.
        20 v lkv.


      • Brandenburi

    • toimenpiteitä

      Ensinnäkin isännöitsijä on myös erittäin suuressa vastuussa, ellei isännöitsijän todistuksessa lue mitään remontista. Kaivakaa se myyntitapahtuman isännöitsijäntodistus esiin, on melkoinen paperi, kun kauppaa aletaan purkaa.
      Vaikka en ole itse kiinteistövälittäjä, niin yleensä ne toimii papereiden perusteella, huolellisimmat kyllä soittavat isännöitsijälle ja kyselevät muutakin tieton kuin isännöintitodistuksessa näkyvät. Myyjä on voinut pimittää tiedon ja isännöitsijä ollut huolimaton.

      Onko teillä kotivakuutus, siellä on myös oikeusturva ja minusta kattaa tällaiset "tappelut". Ei kuitenkaan maksa paljon käydä yhden kerran asianajajan puheilla ja selvittää tilanne, ne selvittää itse tuon vakuutusturvan. Kaupan purkuun on erittäin hyvät perustelut, ainakin jos se isännöitsijän todistus on tallella.

    • yx tavallinen

      Tässä ensin asiaan vaikuttavia säännöksiä:

      Asuntokauppalaki
      6 LUKU

      "16 § (7.10.2005/795)
      Hinnanalennus ja kaupan purku virheen vuoksi

      Ostajalla on oikeus virhettä vastaavaan tai muuten virheeseen nähden määrältään kohtuulliseen hinnanalennukseen. Ostajalla on oikeus saada hinnanalennuksena palautettavalle kauppahinnalle korkolain 3 §:n 2 momentin mukaista korkoa siitä päivästä lukien, jona myyjä vastaanotti kauppahinnan.

      Osaomistusasunnon ostajan oikeudesta saada hinnanalennuksen sijasta korvausta virheen aiheuttamasta haitasta säädetään 4 luvun 25 §:n 2 momentissa.

      Ostajalla on oikeus purkaa kauppa, jos virheestä aiheutuu hänelle olennaista haittaa eikä muuta seuraamusta voida pitää kohtuullisena.

      Jos myyjänä on elinkeinonharjoittaja, ostajalla on oikeus purkaa kauppa 4 luvun 25 §:ssä säädetyin edellytyksin.
      17 §
      Vahingonkorvaus virheen vuoksi

      Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii asunnon virheen vuoksi, jollei myyjä osoita, ettei virhe johdu huolimattomuudesta hänen puolellaan.

      Jos myyjänä on elinkeinonharjoittaja, ostajalla on oikeus vahingonkorvaukseen 4 luvun 26 §:n 1 ja 2 momentissa säädetyin perustein."

      "20 § (7.10.2005/795)
      Taloudellinen virhe

      Kaupan kohteessa on taloudellinen virhe, jos:

      1) myyjä ennen kaupantekoa on antanut ostajalle virheellisen tai harhaanjohtavan tiedon kyseisen asunnon omistamiseen tai käyttöön liittyvistä taloudellisista velvoitteista tai vastuista, kuten yhtiövastikkeesta tai myytävien osakkeiden osalle kuuluvasta osuudesta yhtiön velkoja, taikka asuntoyhteisön taloudellisesta tilasta, ja annetun tiedon voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan;

      2) myyjä ennen kaupantekoa on jättänyt antamatta ostajalle tiedon 1 kohdassa tarkoitetusta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon ottaen huomioon hänen mahdollisuutensa saada kyseinen seikka selville tavanomaisessa kauppaa edeltävässä selonotossa sekä muut seikat, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan; taikka

      3) asunnon omistamiseen tai käyttämiseen liittyvät taloudelliset velvoitteet tai vastuut ovat asunnossa tai kiinteistön muissa osissa kaupanteon jälkeen ilmenneen odottamattoman vian tai puutteen vuoksi osoittautuneet merkittävästi suuremmiksi kuin ostajalla on ollut perusteltua aihetta edellyttää.

      Jos myyjänä on elinkeinonharjoittaja, kaupan kohteessa on 1 momentin 2 kohdan säännöksistä riippumatta taloudellinen virhe aina, jos myyjä on jättänyt antamatta sellaisen 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua seikkaa koskevan tiedon, jonka hän asuntojen markkinoinnissa annettavista tiedoista annetun valtioneuvoston asetuksen mukaan olisi ollut velvollinen antamaan, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.

      Jos kaupan kohteessa on taloudellinen virhe, sovelletaan, mitä tässä luvussa virheestä säädetään."

      "27 § (7.10.2005/795)
      Muun kuin myyjän antamat tiedot

      Säännöksiä myyjän vastuusta ennen kaupantekoa annetuista tai antamatta jätetyistä tiedoista sovelletaan myös, kun tiedot on antanut tai laiminlyöntiin on syyllistynyt myyjän toimeksiannosta kaupan välittäjänä toiminut kiinteistönvälitysliike tai muu myyjän edustaja ja myös, kun myyjän tai hänen edustajansa antamat tiedot sisältyvät isännöitsijätodistukseen tai ovat muuten peräisin sen yhteisön edustajalta, jonka osakkeet tai muut osuudet ovat kaupan kohteena.

      Kiinteistönvälitysliikkeen korvausvastuusta säädetään kiinteistöjen ja vuokrahuoneistojen välityksestä annetussa laissa.

      Edellä 1 momentissa tarkoitetun yhteisön ja sen edustajan korvausvastuusta säädetään 7 luvussa."

      Laki kiinteistöjen ja vuokrahuoneistojen välityksestä 15.12.2000/1074

      "9 §
      Tiedonantovelvollisuus toimeksiantajan vastapuolelle

      Välitysliikkeen on välityskohdetta tarjotessaan annettava toimeksiantajan vastapuolelle kaikki ne tiedot, joiden välitysliike tietää tai sen pitäisi tietää vaikuttavan kaupasta tai vuokrasopimuksesta taikka muusta käyttöoikeussopimuksesta päättämiseen.

      Asuntojen markkinoinnissa annettavista tiedoista säädetään asetuksella. Aikaosuusasuntoja markkinoitaessa annettavista tiedoista säädetään kuluttajansuojalain (38/1978) 10 luvussa."


      11 §
      Selonottovelvollisuus

      Jos välitysliikkeellä on aihetta epäillä, että välitysliikkeen saamat 9 tai 10 §:ssä tarkoitetut tiedot ovat virheellisiä tai puutteellisia, välitysliikkeen on varmistuttava tiedon oikeellisuudesta ja oikaistava mahdollinen virheellinen tai puutteellinen tieto. Jos tiedon oikeellisuuden varmistaminen ei ole mahdollista ilman kohtuutonta vaivaa, välitysliikkeen on ilmoitettava toimeksiantajan vastapuolelle, ettei tietoa ole voitu tarkistaa."

      "14 §
      Vastuu toimeksiantajan vastapuolelle

      Toimeksiantajan vastapuolella on oikeus saada välitysliikkeeltä korvaus vahingosta, jonka välitysliikkeen virheellinen menettely on hänelle aiheuttanut. Vastaavan hoitajan korvausvastuusta säädetään kiinteistönvälitysliikkeistä ja vuokrahuoneiston välitysliikkeistä annetun lain 6 §:ssä."
      ----------------------------------------------

      Ostajalla siis on oikeus saada välitysliikkeeltä korvaus vahingosta, jonka välitysliikkeen virheellinen menettely on hänelle aiheuttanut. Jos voidaan osoittaa, että välitysliike jättämällä informoimatta ostajaa taloyhtiön tulevasta kallista remontista on syyllistynyt huolimattomuuteen, välitysliike, myyjän ohella, on ostajaa kohtaan vahingonkorvausvelvollinen.

      Tällaisessa tapauksessa, vaikka kauppa purettaisiin ja ostaja saisi rahansa takaisin, välittäjäliike voi olla vastuussa ostajalle aiheutuneesta muusta vahingosta.

      Välittäjäliikeen vastuusta vapautumiseen ei riitä, että se ei tiennyt tulevasta remontista (eikä siksi kertonut asiasta ostajalle). Vasta, jos voidaan katsoa, että sen ei pitänytkään asiasta tietää, se on vastuusta vapaa.

      Jos isännöitsijäntodistuksessa oli lueteltu tehdyt remontit, mutta ei mitään mainintaa tulevista tai suunnitteilla olevista remonteista, normaali huolellisuus olisi nähdäkseni edellyttänyt välittäjältä yhteydenottoa isännöitsijään tämän seikan tarkistamiseksi. Jos kuitenkin myyjä, joka oli yhtiön hallituksen jäsen, oli välittäjälle vakuuttanut, ettei mitään tulevia remontteja ollut tiedossa, välittäjällä ei olisi ollut samanlaista tarvetta kysyä asiaa isännöitsijältä.

      Välittäjäliikeen korvausvastuu siis riippuu siitä, voidaanko sen syyksi lukea tuottamus selonottovelvollisuudessa (jos siis isännöitsijäntodistuksesta puuttui tieto tulevista remonteista).

      • välittäjä 2

        Harmittavaa katsoa tuollaisia yleistyksiä mitä täällä liikkuu. Kova palkkio maksettavaksi-voithan neuvotella palkkion kohtuulliseksi, aika harvoin enää liikutaan 4.88%:ssa. Välittäjä pääsee helpolla- kannattaa varmaan itse kokeilla kyseistä alaa ja yrittää saada elantonsa siitä, aika harva pärjää taloudellisesti hyvin, ottaen huomioon, että työaikoja ei oikeastaan ole vaan että olet aina " töissä ". Myyn itse, pääsen halvemmalla- aika harva onnistuu kyseisessä puuhassa, välillä voi onnistuakin mutta yhä useammin asiaan liittyy paljon riskejä---kauppakirjat sinne tänne tehtyjä, joskus jopa kaupanteossa pankissa väsättyjä. Kyllä oman arvonsa tunteva välittäjä tekee asiakkaiden HUOM. ostajan ja myyjän aseman helpoksi ja että kaikki asiat on sovittu ennen kaupantekoa. Kaikesta voi aina valittaa, se ei kai ketään haittaa. Meillä lukee muuten kauppakirjassa, että ostaja on keskustellut isännöitsijän kanssa tulevista ja tehdyistä remonteista ja on tietoinen niiden kustannuksista, ei sanatarkasti näin mutta kai tyhmempikin tajuaa mitä tarkoittaa. Tohon alkuperäiseen asiaan kuitenkin, että jos myyjä on ollut tietoinen remonteista ja hallituksessa, niin syy on kyllä hänen, kyllä myyjän pitää tuoda itse ilmi kaikki asiat mitkä voivat vaikuttavaa ostajan ostopäätökseen. En usko että välittäjä on tietoisesti ollut kertomatta asiaa, vaikka kilpailevasta yrityksestä onkin. Hauskoja kauppoja kaikille, käyttäkää aina tunnettuja isoja välitysliikkeitä, harvemmin joudutte ongelmiin.


      • Välittäjä 1
        välittäjä 2 kirjoitti:

        Harmittavaa katsoa tuollaisia yleistyksiä mitä täällä liikkuu. Kova palkkio maksettavaksi-voithan neuvotella palkkion kohtuulliseksi, aika harvoin enää liikutaan 4.88%:ssa. Välittäjä pääsee helpolla- kannattaa varmaan itse kokeilla kyseistä alaa ja yrittää saada elantonsa siitä, aika harva pärjää taloudellisesti hyvin, ottaen huomioon, että työaikoja ei oikeastaan ole vaan että olet aina " töissä ". Myyn itse, pääsen halvemmalla- aika harva onnistuu kyseisessä puuhassa, välillä voi onnistuakin mutta yhä useammin asiaan liittyy paljon riskejä---kauppakirjat sinne tänne tehtyjä, joskus jopa kaupanteossa pankissa väsättyjä. Kyllä oman arvonsa tunteva välittäjä tekee asiakkaiden HUOM. ostajan ja myyjän aseman helpoksi ja että kaikki asiat on sovittu ennen kaupantekoa. Kaikesta voi aina valittaa, se ei kai ketään haittaa. Meillä lukee muuten kauppakirjassa, että ostaja on keskustellut isännöitsijän kanssa tulevista ja tehdyistä remonteista ja on tietoinen niiden kustannuksista, ei sanatarkasti näin mutta kai tyhmempikin tajuaa mitä tarkoittaa. Tohon alkuperäiseen asiaan kuitenkin, että jos myyjä on ollut tietoinen remonteista ja hallituksessa, niin syy on kyllä hänen, kyllä myyjän pitää tuoda itse ilmi kaikki asiat mitkä voivat vaikuttavaa ostajan ostopäätökseen. En usko että välittäjä on tietoisesti ollut kertomatta asiaa, vaikka kilpailevasta yrityksestä onkin. Hauskoja kauppoja kaikille, käyttäkää aina tunnettuja isoja välitysliikkeitä, harvemmin joudutte ongelmiin.

        Amen! Ei tämä todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista. Olen minäkin kuullut varmasti satoja kertoja kuinka hirveitä rahoja me muka tienataan, valitettavasti se ei konkreettisesti tilipäivänä näy.

        Välittäjiä haetaan KOKOAJAN lisää jokapuolella suomea, tervetuloa kokeilemaan jos tämä on kerta superhelppoa rahantekoa... ...ei luulis että välittäjistä on kaikilla pula (me välittäjät toki olemme sitä mieltä että meitä on tarpeeksi, pomot ei :)) jos tämä olisi niin helppoa ja rahakasta..


      • Välittäjä 1
        Välittäjä 1 kirjoitti:

        Amen! Ei tämä todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista. Olen minäkin kuullut varmasti satoja kertoja kuinka hirveitä rahoja me muka tienataan, valitettavasti se ei konkreettisesti tilipäivänä näy.

        Välittäjiä haetaan KOKOAJAN lisää jokapuolella suomea, tervetuloa kokeilemaan jos tämä on kerta superhelppoa rahantekoa... ...ei luulis että välittäjistä on kaikilla pula (me välittäjät toki olemme sitä mieltä että meitä on tarpeeksi, pomot ei :)) jos tämä olisi niin helppoa ja rahakasta..

        Jos tiedät mitä teet ja haluat myydä asuntosi niin go for it. Ei siinä silloin mitään ongelmaa ole, harva vain tietää mitä tekee.


      • yx tavallinen
        Välittäjä 1 kirjoitti:

        Jos tiedät mitä teet ja haluat myydä asuntosi niin go for it. Ei siinä silloin mitään ongelmaa ole, harva vain tietää mitä tekee.

        //harva vain tietää mitä tekee.//

        No jos ei tiedä, niin sitä varten on lakitoimistoja, mistä voi kysyä asiantuntijan neuvoja. Myös kauppakirjat voi teetättää tällaisella asiantuntijalla. Ja kustannukset ovat promilleluokkaa välittäjien palveluihin verrattuna. (Ks. kommenttini vähän ylempänä.)

        //Amen! Ei tämä todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista. Olen minäkin kuullut varmasti satoja kertoja kuinka hirveitä rahoja me muka tienataan, valitettavasti se ei konkreettisesti tilipäivänä näy.

        Välittäjiä haetaan KOKOAJAN lisää jokapuolella suomea, tervetuloa kokeilemaan jos tämä on kerta superhelppoa rahantekoa... ...ei luulis että välittäjistä on kaikilla pula (me välittäjät toki olemme sitä mieltä että meitä on tarpeeksi, pomot ei :)) jos tämä olisi niin helppoa ja rahakasta..//

        Niin, ettehän te yksittäiset myyntiedustajat varmaankaan niitä isoja rahoja liiviinne kääri. Sen tekevät ne teidän pomonne. Tehän saatte yleensä vain provikat noista hankkimistanne välityspalkkiosta. (Ja sen tähden pomonne haalivat myyjiä lisää ja lisää...) Mutta teidät palkkanne on teidän probleemanne. Teitä on yksinkertaisesti liikaa. Yhtä kaikki nuo rahat, kenelle ne sitten menevätkin, ovat pois asunnon myyjältä.


      • lkv-pimu
        yx tavallinen kirjoitti:

        //harva vain tietää mitä tekee.//

        No jos ei tiedä, niin sitä varten on lakitoimistoja, mistä voi kysyä asiantuntijan neuvoja. Myös kauppakirjat voi teetättää tällaisella asiantuntijalla. Ja kustannukset ovat promilleluokkaa välittäjien palveluihin verrattuna. (Ks. kommenttini vähän ylempänä.)

        //Amen! Ei tämä todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista. Olen minäkin kuullut varmasti satoja kertoja kuinka hirveitä rahoja me muka tienataan, valitettavasti se ei konkreettisesti tilipäivänä näy.

        Välittäjiä haetaan KOKOAJAN lisää jokapuolella suomea, tervetuloa kokeilemaan jos tämä on kerta superhelppoa rahantekoa... ...ei luulis että välittäjistä on kaikilla pula (me välittäjät toki olemme sitä mieltä että meitä on tarpeeksi, pomot ei :)) jos tämä olisi niin helppoa ja rahakasta..//

        Niin, ettehän te yksittäiset myyntiedustajat varmaankaan niitä isoja rahoja liiviinne kääri. Sen tekevät ne teidän pomonne. Tehän saatte yleensä vain provikat noista hankkimistanne välityspalkkiosta. (Ja sen tähden pomonne haalivat myyjiä lisää ja lisää...) Mutta teidät palkkanne on teidän probleemanne. Teitä on yksinkertaisesti liikaa. Yhtä kaikki nuo rahat, kenelle ne sitten menevätkin, ovat pois asunnon myyjältä.

        Olen aivan samaa mieltä siitä, että meitä on liikaa. Kilpailu myytävistä asunnoista on kovaa ja kiinteistönvälitystyö painottuu ihan liikaa kohteiden hankkimiseen sen sijaan, että huolehdittaisiin myynnistä ja juridisesta puolesta viimeiseen asti. Ja kun kilpailu on kovaa, kamppailua käydään lupailemalla asunnoista tolkuttomia hintoja minimaalisilla välityspalkkioilla. Ihmisillä on myös ihmeellinen tapa kilpailuttaa toimistoja pelkästään välityspalkkion perusteella, ottamatta huomioon sitä, millaiset resurssit firmalla on saada paras mahdollinen hinta ja huolehtia kauppa sillä tavoin, että jälkikitinöiltä vältyttäisiin.

        Välittäjällä on velvollisuus hankkia tarvittavat tiedot myytävästä kohteesta (asiapaperit, isännöitsijän haastattelu ehdottomasti ja jos on syytä epäillä myyjän puheita, niin myös näiden asioiden selvittäminen). En jaksa uskoa, että Huoneistokeskuksen tapainen firma olisi jättänyt kertomatta tässä keskustelussa mainituista remonteista, jos on niistä myyjiltä kuullut. Kaikista helpoimmallahan myyjä pääsee, kun sanoo kertoneensa asian välittäjälle. Vaikka mistäpä sitä tietää, onhan tuokin aika ikävää, ettei välittäjä mitään kantaa ota riitatilanteessa.

        Ei minua huolestuta se, että joku haluaa asuntonsa myydä itse. Jos aikaa ja tietotaitoa löytyy, niin siitä vaan. Toiset ovat valmiita maksamaan palveluista, toiset eivät. Enemmän minua huolestuttavat nämä soheltaja-välittäjät, mitkä ovat painaneet tämän ammatin edustajien maineen pohjamutiin, kuten tässäkin keskustelussa jo todettiin..
        t. välittäjä (ei Huoneistokeskuksen)


      • yx tavallinen
        lkv-pimu kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä siitä, että meitä on liikaa. Kilpailu myytävistä asunnoista on kovaa ja kiinteistönvälitystyö painottuu ihan liikaa kohteiden hankkimiseen sen sijaan, että huolehdittaisiin myynnistä ja juridisesta puolesta viimeiseen asti. Ja kun kilpailu on kovaa, kamppailua käydään lupailemalla asunnoista tolkuttomia hintoja minimaalisilla välityspalkkioilla. Ihmisillä on myös ihmeellinen tapa kilpailuttaa toimistoja pelkästään välityspalkkion perusteella, ottamatta huomioon sitä, millaiset resurssit firmalla on saada paras mahdollinen hinta ja huolehtia kauppa sillä tavoin, että jälkikitinöiltä vältyttäisiin.

        Välittäjällä on velvollisuus hankkia tarvittavat tiedot myytävästä kohteesta (asiapaperit, isännöitsijän haastattelu ehdottomasti ja jos on syytä epäillä myyjän puheita, niin myös näiden asioiden selvittäminen). En jaksa uskoa, että Huoneistokeskuksen tapainen firma olisi jättänyt kertomatta tässä keskustelussa mainituista remonteista, jos on niistä myyjiltä kuullut. Kaikista helpoimmallahan myyjä pääsee, kun sanoo kertoneensa asian välittäjälle. Vaikka mistäpä sitä tietää, onhan tuokin aika ikävää, ettei välittäjä mitään kantaa ota riitatilanteessa.

        Ei minua huolestuta se, että joku haluaa asuntonsa myydä itse. Jos aikaa ja tietotaitoa löytyy, niin siitä vaan. Toiset ovat valmiita maksamaan palveluista, toiset eivät. Enemmän minua huolestuttavat nämä soheltaja-välittäjät, mitkä ovat painaneet tämän ammatin edustajien maineen pohjamutiin, kuten tässäkin keskustelussa jo todettiin..
        t. välittäjä (ei Huoneistokeskuksen)

        Noin fiksuun välittäjään jos törmäisin, voisin jopa ajatella myyntitoimeksiantoa.


      • Välittäjä 1
        lkv-pimu kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä siitä, että meitä on liikaa. Kilpailu myytävistä asunnoista on kovaa ja kiinteistönvälitystyö painottuu ihan liikaa kohteiden hankkimiseen sen sijaan, että huolehdittaisiin myynnistä ja juridisesta puolesta viimeiseen asti. Ja kun kilpailu on kovaa, kamppailua käydään lupailemalla asunnoista tolkuttomia hintoja minimaalisilla välityspalkkioilla. Ihmisillä on myös ihmeellinen tapa kilpailuttaa toimistoja pelkästään välityspalkkion perusteella, ottamatta huomioon sitä, millaiset resurssit firmalla on saada paras mahdollinen hinta ja huolehtia kauppa sillä tavoin, että jälkikitinöiltä vältyttäisiin.

        Välittäjällä on velvollisuus hankkia tarvittavat tiedot myytävästä kohteesta (asiapaperit, isännöitsijän haastattelu ehdottomasti ja jos on syytä epäillä myyjän puheita, niin myös näiden asioiden selvittäminen). En jaksa uskoa, että Huoneistokeskuksen tapainen firma olisi jättänyt kertomatta tässä keskustelussa mainituista remonteista, jos on niistä myyjiltä kuullut. Kaikista helpoimmallahan myyjä pääsee, kun sanoo kertoneensa asian välittäjälle. Vaikka mistäpä sitä tietää, onhan tuokin aika ikävää, ettei välittäjä mitään kantaa ota riitatilanteessa.

        Ei minua huolestuta se, että joku haluaa asuntonsa myydä itse. Jos aikaa ja tietotaitoa löytyy, niin siitä vaan. Toiset ovat valmiita maksamaan palveluista, toiset eivät. Enemmän minua huolestuttavat nämä soheltaja-välittäjät, mitkä ovat painaneet tämän ammatin edustajien maineen pohjamutiin, kuten tässäkin keskustelussa jo todettiin..
        t. välittäjä (ei Huoneistokeskuksen)

        Puit aika hyvin sanoihin sen mitä itse yritin mutten onnistunut... Mutta 4.88 on silti kohtuuton välityspalkkio :)... Tuo on aivan totta, kukaan ei usko kun sanon mutta oma itsetuntoni EI anna periksi kilpailla näiden eräiden kanssa. Jotka siis 'voittavat' tarjouskilpailun asunnosta sillä että lupaavat siitä siitä hirveän ylihinnan, ei minusta ainakaan tuntuisi kivalta soitella asiakkaille ja kertoa että nyt pitäisi laskea hintaa... ...jos siis ensin itse olen sanonut liian kovan hinnan.

        No enivei, nämä on tämän alan ongelmia ja ne on todellisia ongelmia jotka näkyvät sekä meissä välittäjissä että kuluttajissa huonona palveluna. Toivottavasti tästä päästään pois.


    • hkuhri

      Hei

      Oma kokemukseni on 90-luvulta. Huoneistokeskus välitti asunnon 4 tuntia ennen ylimääräistä yhtiökokousta ja HK:n johtavan lakimiehen mukaan meille kävi vain huono tuuri. Yhtiökokouksessa päätettiin täysimääräisestä putkiremontista, joka salattiin. Vein asian oikeuteen ja kävi kuten pienelle käy, hävittiin. Oikeudenkäyntikulut olivat kymmeniä tuhansia eroja ja jouduimme maksamaan jopa HK:n oikeudenkäyntikulut. Aloin penkomaan ko. yrityksen asioita ja jälki oli todella rumaa. Lähes kaikki keinot on käytössä ja vastuu on vain yksittäisellä myyntiesittelijällä. Meidän tapauksessa hankin esittelijälle 7 kk ehdollista vankeutta, mutta HK:n johto ei vieläkään halua neuvotella asiasta.

      Jos haluat lisätietoja, niin jätä yhteystietosi. Kerron mitä pitä tehdä ja mihin voit varautua kyseisen yrityksen kanssa. Johtavana lakimiehenä toimii sama "huono tsägä lakimies" kuin kauppamme aikana.

      Asiaan palataan julkisuudessa, mutta muussa yhteydessä, josta myöhemmin lisää.

      • vastaan neuvoja

      • välittäjiin pettynyt

        Olen myöskin joutunut ongelmiin kyseisen yrityksen virheen seurauksena. Eivät toimittaneet kuntotutkimusta ostajalle, vaikka isänn. todistuksessa oli maininta, että kyseinen tutkimus oli taloyhtiössä hiljattain teetetty ....
        Olen vienyt juttuni kuluttajariitalautakuntaan, josta odottelen ratkaisua.
        Mielelläni ottaisin vastaan lisäinformaatiota kyseisestä firmasta ja sen toimintatavoista riitatapauksissa..
        t. [email protected]


      • ndt
        välittäjiin pettynyt kirjoitti:

        Olen myöskin joutunut ongelmiin kyseisen yrityksen virheen seurauksena. Eivät toimittaneet kuntotutkimusta ostajalle, vaikka isänn. todistuksessa oli maininta, että kyseinen tutkimus oli taloyhtiössä hiljattain teetetty ....
        Olen vienyt juttuni kuluttajariitalautakuntaan, josta odottelen ratkaisua.
        Mielelläni ottaisin vastaan lisäinformaatiota kyseisestä firmasta ja sen toimintatavoista riitatapauksissa..
        t. [email protected]

        Hei

        Voit soittaa minulle numeroon 050-3808644.
        Olen kirjoittamassa kirjaa ko. yrityksestä.

        Parasta on tavata henkilökohtaisesti.

        Terveisin

        Esa Ilves


      • lisäystä asioihin....

        ei näe kuulemma mitään syytä kaupan purkuun tahi hinnan alennukseen. Ostajan on kuulemma tiedettävä, että vanhoihin taloihin saattaa nyt vaan tulla remonttia....Sen ymmärtäisi jos kyse olisi vuosista, mutta kun tässä tapauksessa kyse on kuukausista ja ennen kauppaa remontista on tiedetty. Asia on vaan "loistavasti" salattu ostajalta ja kaikissa papereissa remonttien kohdalla on iso viiva! Uskomatonta, mutta totta! Tässä siis jatkoa tuohon aloittamaani tarinaan (ensimmäinen viesti)....


      • Minullakin on tarina
        ndt kirjoitti:

        Hei

        Voit soittaa minulle numeroon 050-3808644.
        Olen kirjoittamassa kirjaa ko. yrityksestä.

        Parasta on tavata henkilökohtaisesti.

        Terveisin

        Esa Ilves

        http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/707953/ketju/_onko_huoneistokeskuksen_valittaja_valehdellut_tei


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe