Hei kertokaas te viisaat mitä tekisin. Ekakoppaisella Megane Breakillani on ajettu nyt n. 61 tkm, ja se ei ole enää ajoltaan entisen veroinen. Töyssyt tuntuvat aivan liiaksi.
Epäilin ensiasennusiskunvaimentajien tulleen tiensä päähän, tai etupäässä olevan jotain muuta feelua, ja niin käytin autoa merkkiliikkeessä. Kaksi asentajaa kävi ajamassa lenkin, mutta mukamas mitään erityistä kolinaa etupäästä ei kuulunut.
Arvelin olevani vaan turhan kriittinen ja matka jatkui, kunnes taas alkoi mennä närvit. Koska ei olisi ollut järkeä vaihdattaa iskunvaimentajia uskomuksen perusteella, jos vika olisikin ollut toisaalla, käytin autoa katsastusasemalla autotohtorin vastaanotolla. Iskunvaimentajat testattiin sillä ravistuslaitteella, ja vikaa ei kuulemma löytynyt. Sen jälkeen auto ajettiin nosturille, ja etupään nivelet käytiin lävitse. Kaikki oli kunnossa ja iskunvaimentajat tarkastettiin päällisin puolin. Ei näkynyt vuotoja. HS:n tyyppivikalistan mukaan Meganen iskunvaimentajat saattavat vuotaa ja/tai kolahdella.
Olisiko ideoita mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä? Vaihdattaa iskunvaimentajat joka tapauksessa, vai testauttaa ne jossain muualla? Euromaster myy Monroeta ja ilmeisimmin heillä on jotain testilaitteita?
Nyppii nimittäin sen verran, että kävi autonvaihtokin mielessä, mikä ei muuten olisi vielä ajankohtaista.
Ja antaapa olla niiden "parhaat ranskalaiset saa snagarilta" kommenttien tällä kerralla, kiitos merci beaucomp.
kolahtelevat iskunvaimentajat
23
17091
Vastaukset
- epäselkeältä vialta
Kumma jos ei löydy konttorillakaan kolinanlähdettä.
Merkkiliikkeen ammattikoululaisasentajien ei yleensä vikoihin apua saa jos "läppäri" ei sellaista ilmoita.
Käyppä vielä jossain nyrkkipajassa näyttämässä autoasi, ennen osien vaihtokokeilujen aloittamista.
Kolinan lähde kyllä pitäisi pystyä paikantamaan, oli sitten kyse alustanosista, pakoputkesta, mottorin kannakekumeista tai miestä lieneekin. - Megane II
Vaikea sanoa,mutta mulla ainakin kolahtelee jousitus kuopissa ja se tuntus olevan ominaisuus..
Koiranluu kun meni väljäksi,ni se oli erilainen
ääni ja se koveni pikkuhiljaa,mut tää kolina,mikä tulee terävissä kuopissa,on ominaisuus.Sitä voi ilmeisesti vähentää laskemalla hieman ilmanpainetta renkaista tai vaihtamalla mukavampiin/pehmeämpiin
renkaisiin.Esim ittellä koko pysy samana 195/65/15,mutta kun merkki vaihtu Dunlopista Nokiaan,ni se autto rengasmeluun reilusti ja kolinatkin väheni..- Heikki Häntä
Kävin juuri Euromasterilla kysäisemässä onko heillä iskunvaimentajien testausmahdollisuutta mutta eipä ollutkaan. Kysyin Monroe-merkkisten KAASUiskunvaimentajien hintaa, ja ne maksaisivat etupäähän 210 ja taakse 180 plus vaihtotyö. Kaveri ei osannut suoralta kädeltä sanoa, pitääkö kummankin vai vain toisen akselin pyöränkulmat tarkastaa samalla (olen ymmärtänyt että ne kaikki säädetään aina samalla kertaa?). Loppusumma olisi jotain 630 euron luokkaa. Merkkiliikkeessä hinta olisi edullisempi, mutta en ole aivan varma haluanko alkuperäisiä, jos ne kerran eivät ole hyvät taikka kestävät.
Edellisessä autossani oli kolahtelevat takaiskunvaimentajat, jotka vaihdatin turhaan, sillä vika ei ollutkaan vika vaan ominaisuus...
Kotiin tultuani kurkistin talvirenkaitteni kylkeen, ja ne ovat vieläkin matalaprofiilisemmat kuin Sinulla; 195/55-15. Utuinen muistikuvani on, että kesärenkaani olisivat samat eli 195/65-15 mutta juuri nyt en pysty asiaa tarkistamaan sillä ne ovat tasapainoitettavana.
Juu-u, olen minä vähän perfektionisti; tykkään siitä että kaikki laitteet ovat kondiksessa.
- meksumies
Oma 2001 breakini kolisee myös erityisesti oikealle käännyttäessä töyssyissä ja kanttikivissä kuuluu kolhdus vasemmalta edestä. Myös suoraana ajettaessa kolisee, mutta vähemmän. Kolina on sitä kovempaa mitä hiljemällä vauhdilla ajaa. Maantie vauhdeissa ei kolina ainakaan enää huomaa. Kolina myös tuntuu mielestäni ratissa.
Toinen oire oli paukahtelu vasemmalla edessä rattia hiljaisissa nopeuksissa käännellessä.
Kävin nyrkkipajalla ja merkkiliikkeessä kyselemässä ja tutkimusten ja koeajojen jälkeen todettiin, että kaikki nivelet on kunnossa...
Kävin katsastamassa auton viime syksynä välivuoden jälkeen ja iskaritesti ja muut alustan tutkimukset meni hyvin kunnes katsastusmies muljautteli etupyöriä nosturissa olevalla laitteella. Kuului selkeä kolauhdus vasemmalta edestä. Katsastusmies olisi päästänyt auton läpi, mutta kysyin häneltä, että mikä piru tiolla kolisee, on käyty kahdellakin korjaamola näyttämässä, eikä vikaa löydy. Aikansa muljuteltuaan ja kolisteltuaan katsastaja kävi pyytämässä samaan aikaan konttorilla olleen toisen asiakkaan, tutun asentajan kuuntelemaan. Kaveri sanoi saman tien että joustin tuen yläpäästähän se ääni tulee. Konepelti avattiin ja totta tosiaan sieltähän se ääni kuuluin, joustintuen yläpää oli löysällä. Asentaja käski käydä kiristyttämässä jossain pajalla, sillä korjaantuu.
Tein työtä käskettyä pikkuisen paineilmaräikällä kiristelyä ja kolina vaimeni selvästi. Myös paukahtelu pyöriä kääntäessä loppui. Nyt tuntuu että kolina olis hiukan tulossa takaisin, mutta voi olla että on oman pään sisällä :)
Asentaja sanoi myös,ettei edes merkkikorjaamolla ole tuollaisia muljauttavia nostureita eli lähes mahdoton todeta tuota vikaa.
Toivottavasti autosi tulee kuntoon!- Heikki Häntä
Kiitti vinkistä. Täytyy tutkia joustintuki seuraavaksi ja kiristellä tarvittaessa, jospa kikka auttaisi. Harmittaa kovasti, sillä muuten auto on kovin mieluinen.
Tiesittehän muuten, että joissakin Meganeissa ja Scéniceissä etujouset ovat katkenneet siitä syystä että jousen yläpäätä vasten oleva kuppi saattaa ruostua siten että jousi ei pääsekään enää kiertymään sillä seurauksella että se saattaa katketa rasituksessa. Kannattaa kollata.
Muutenhan Renaultit eivät ruostu herkästi, mikä kovin hyvä juttu on.
- potkustart
Kolina parkkipaikalla oli minunkin meganessa, kävi ilmi että iskuvaimentimien kääntölaakerit olivat hajalla ja sitä korjattiin takuun nimissä. Etsin silloin myös mahdollisia syitä netistä ja toinen ehdokas olisi ollut vakaajatangon kiinnityssalpat.
- Heikki Häntä
Iskunvaimentimien kääntölaakerista en ole ennen kuullutkaan. Täytyypä selvitellä asiaa sillä ei huvittaisi moisen vian takia muuten hyvää autoa hylkyyn pistää... Kiitti vinkistä.
- Heikki Häntä
Soitin sille tuttavalleni, jolla on pieni nyrkkipaja jossa autoja töikseen rassailee.
Hän tiesi kertoa, että vika tosiaan voisi olla kallistuksenvakaajan siinä päässä, mikä on iskunvaimentimen alapäässä kiinni. Rakenne kuuluu olevan tavanomainen uudehkoissa autoissa - Volkswagenissa, Audissa, Toyotassa nyt ainakin.
Eli ei ongelma välttämättä merkkiä vaihtamalla paranisi...
Siitä iskunvaimentajan kääntölaakerista hän tiesi kertoa, että jos se alkaa ruostua = jumittaa, ensioireena on jähmenevä ohjaus, mutta ei
autossani sellaista vikaa ole.
Iskunvaimentajan yläpäässä voi olla kartiomainen kumi, joka aikaa myöten kuluu ja pakkasessa kovenee. Kun auto on kuormitettu, painuu kartio ylöspäin paikalleen auton painon vuoksi, mutta kun rengas putoaa monttuun, valahtaa kumi alaspäin jolloin kupin ja kumin väliin jää pieni välys, ja renkaan noustessa taas ylös kuminen kartio tekee samoin ja kuuluu kolahdus. Aika järkeenkäyvää. Edes katsastusinsinöörit eivät moisesta välttämättä tiedä; niin kävi kun hänen kaverinsa oli Volkkariaan katsastamassa. Oli joutunut inssiä opettamaan - jolla oli samanlainen auto itsellään.
Huh, pakko käydä hänen pakeillaan. Tällaisissa mysteeriovioissa se veri punnitaan; liki kouluttamaton mutta tekniikasta aina kiinnostunut ahkera henkilö näyttää tietävän kaikenlaista sellaista mitä merkkihuolto ei välttämättä tiedä. - löytää ...
Heikki Häntä kirjoitti:
Soitin sille tuttavalleni, jolla on pieni nyrkkipaja jossa autoja töikseen rassailee.
Hän tiesi kertoa, että vika tosiaan voisi olla kallistuksenvakaajan siinä päässä, mikä on iskunvaimentimen alapäässä kiinni. Rakenne kuuluu olevan tavanomainen uudehkoissa autoissa - Volkswagenissa, Audissa, Toyotassa nyt ainakin.
Eli ei ongelma välttämättä merkkiä vaihtamalla paranisi...
Siitä iskunvaimentajan kääntölaakerista hän tiesi kertoa, että jos se alkaa ruostua = jumittaa, ensioireena on jähmenevä ohjaus, mutta ei
autossani sellaista vikaa ole.
Iskunvaimentajan yläpäässä voi olla kartiomainen kumi, joka aikaa myöten kuluu ja pakkasessa kovenee. Kun auto on kuormitettu, painuu kartio ylöspäin paikalleen auton painon vuoksi, mutta kun rengas putoaa monttuun, valahtaa kumi alaspäin jolloin kupin ja kumin väliin jää pieni välys, ja renkaan noustessa taas ylös kuminen kartio tekee samoin ja kuuluu kolahdus. Aika järkeenkäyvää. Edes katsastusinsinöörit eivät moisesta välttämättä tiedä; niin kävi kun hänen kaverinsa oli Volkkariaan katsastamassa. Oli joutunut inssiä opettamaan - jolla oli samanlainen auto itsellään.
Huh, pakko käydä hänen pakeillaan. Tällaisissa mysteeriovioissa se veri punnitaan; liki kouluttamaton mutta tekniikasta aina kiinnostunut ahkera henkilö näyttää tietävän kaikenlaista sellaista mitä merkkihuolto ei välttämättä tiedä.Ihan kokemuksesta, eri merkistä tosin.
Esim. kallistuksenvakaajan puslien tai koiranluiden väljyyttä on vaikea havaita. Auto kun on yleensä hieman kallellaan sen 0,5 mm, jota luokkaa välys on. Eli kallistus vääntää välykset umpeen.
Itse ajoin toisen etupyörän lankun päälle ja nostin samaa puolta pikkuhiljaa tunkilla ylöspäin samalla kädellä vakaajan päätä renkuttaen. Ja löytyihän se kallistuksen "nollakohta" ja välys sieltä.
- Heikki Häntä
Vaihdoin kesärenkaat alle ja meno pehmeni hivenen. Suvikumini ovat 185/65-15 alumiinivanteilla ja talvikiekot ovat 195/55-15. Kesärenkaat eivät siis ole yhtä matalaprofiiliset, jolloin vanteen ja tien välissä on enemmän ilmaa. Alumiinivanne on kevyempi kuin peltivanne = iskunvaimentajilla on vähemmän painoa vaimennettavanaan ja sen lisäksi 4-vuotiaat talvirenkaat ovat varmasti jo pakkasessa kovettuneet. Talvikumeissa oli täyden kuorman ilmanpaineet ja kesäkumit lienevät olleet vajaat talven jäljiltä. Täytyy kollata paineet vielä.
Toinen takaiskunvaimentaja näyttää sittenkin vuotaneen, eli takapään vaimentajat menevät kuitenkin vaihtoon. Täytyy tutkia etupäätä vielä. Käyn mökkimatkalla tutun korjaajan luona. Maalla autoja vielä osataan korjata, täällä pääkaupunkiseudulla vaan vaihdellaan osia kokeeksi niin kauan kunnes omistajalta loppuu rahat tai hermot...
Pisti vähän mietteliääksi, kun huomasin että takarenkaat olivat kuluneet enemmän ulkosyrjästään. Sen tiesin entuudestaan, että ensimmäisissä uusikoppaisissa Meganeissa tämä ilmiö on tyyppivika, johtuen siitä että taka-akselin valmistusprosessissa on ollut virhe - akseli on päässyt kuumenemaan hitsattaessa jolloin se on vinoutunut. Tehdas on myöntänyt ongelman ja akseleita on vaihdettu takuuna. Uudempiin vuosimalleihin vika on korjattu. Minulle oli uusi tieto, että myös vanhakoppaisissa voi ilmetä moinen renkaan toispuoleinen kuluminen. Onko autossani yksilövika, vai onko muidenkin ekakoppaisissa Meganeissa ollut samaa ongelmaa?
On pakko käydä nelipyörämittauksessa, ennen kuin loppukesästä ostan alle uudet kesärenkaat.
Ajossa en ole havainnut mitään outoa. Auto on kolahtelua lukuunottamatta hyvä ajettava eikä auto puolla. Niin, ajettavuus muuten on tosiaan hintaluokkansa huomioiden ihan jees - ohjaus on tosi nopea ja tarkka, moottori on riittävän pirtsakka (1,6 - 16 valve) ja auto pysähtyy tosi rivakasti (levyt joka kulmassa, ABS ja BAS-hätäjarrutusassistentti)- Janhu
Autoni on ekakoppainen facelift-Megane sedan -99.
Tarkistutin Euromasterilla kulmat viime kesänä. Syynä oli hieman vino ratti, ja etukulmissa olikin liikaa haritusta, joka laitettiin kohilleen. Kone mittasi myös takarenkaiden kulmat, ja niissäkin oli pientä sanottavaa. Renkaissa on ollut havaittavissa, että ulkoreunat kuluvat hieman nopeammin. Käytännössä se ei haittaa, koska renkaiden vaihdossa tulee vaihdettua etukumit taakse ja toisinpäin. Reunojen kuluminen on kuitenkin ollut aika vähäistä...
Asentaja oli sitä mieltä, että marginaaleissa mennään, eikä kannata ryhtyä mihinkään toimiin. Selvisi nimittäin että takakulmissa ei ole mitään säätöä. Kyselin sitten, millä niitä pystyy muuttamaan, jos kulmat olisivat enemmän persiillään. Kaveri naureskeli ja sanoi että lekalla. En tiedä kuinka tosissaan heppu oli.
Itse aiheesta sen verran, että autollani on ajettu 130tkm, ja alla on alkuperäiset iskarit, eikä mitään muitakaan alustan osia ole vaihdettu. Muistan joskus kuulleeni jokusen epämääräisen kolahduksen, ja sen jälkeen kuunnellut tarkemmin autoani. On kuitenkin jäänyt ihan yksittäisiksi ääniksi. Jos oikein muistelen, ovat tainneet tulla kovemmilla pakkasilla.
- edelleenkin
vaikka vaihdettiin iskarit,vetoakselit,laakerit,raidetangot sisimmäiset ja ulommaiset .Kovalla pakkasella ei kolinaa kuulunut mutta nollan kelillä jo pahasti.Eivät osaa sanoa mistä johtuu .Se on jatkunut jo toista vuotta ajettu nyt 55 tkm
- Heikki Häntä
Huh, tuosta nyt ei ollut apua... Ettei vaan olisi jäänyt mekaanikko takapaksiin; hän siellä kolkuttelee ;-)
- Meksumies
Omanikin menee pakkasilla kolisematta, mutta auta armias kun läpö nuosee nollan tuntumaan ja yli niin kolina alkaa taas..
- Tapani2
Hallo,
Mulla on -98 1.6 litran Coupe megane. Kilometrejä mittarissa 186 tkm. Se on kolissut hitaasti ajettaessa montuissa siitä saakka, kun sen ostin, eli 5 vuotta ja 128 tkm, eikä se ole siitä mihinkään muuttunut saatikka pahentunut.
Olen antanut koko asian olla, kun se on ominaisuus. Autoon ei ole vaihdettu eteen vielä yhtään alustanosaa. Hämmästelen kyllä iskareita, mutku mittari näyttää, että nekin on kunnossa.
Tapani- Itseasentelija
Samaa kolinaa metsästin itsekin pitkän aikaa. Vaihdoin etupään iskarit, samalla tarkistin levylaakereiden kunnon. Olivat ok. Vakaajan helat sekä alapallonivelet vaihdoin myös. Kolina sen kun vain jatkui. Katsastusmieskään ei löytänyt syytä kolinalle, sanoi vaan, että kaikki ihan ok. Kun en muutakaan keksiny, laitoin vaiheensiirtovipuun (auton alla)pienen jousen vetämään vänkärin puolelle päin. Tuli ÄÄNETÖN !!
- Heikki Häntä
Itseasentelija kirjoitti:
Samaa kolinaa metsästin itsekin pitkän aikaa. Vaihdoin etupään iskarit, samalla tarkistin levylaakereiden kunnon. Olivat ok. Vakaajan helat sekä alapallonivelet vaihdoin myös. Kolina sen kun vain jatkui. Katsastusmieskään ei löytänyt syytä kolinalle, sanoi vaan, että kaikki ihan ok. Kun en muutakaan keksiny, laitoin vaiheensiirtovipuun (auton alla)pienen jousen vetämään vänkärin puolelle päin. Tuli ÄÄNETÖN !!
Olisiko vastaus noin yksinkertainen...??? Kiitti vinkistä, taidanpa käyttää auton nosturilla.
Tämä palsta taitaa toimia sittenkin ;-) - hetian00
Heikki Häntä kirjoitti:
Olisiko vastaus noin yksinkertainen...??? Kiitti vinkistä, taidanpa käyttää auton nosturilla.
Tämä palsta taitaa toimia sittenkin ;-)Näyttäs että suurimmalla osalla Meganen kolinat tulee edestä. Minä paikallistin kolahtelun vänkärin takakulmaan. Auto(1.6 break -2000)on juuri katsastettu ilman huomautuksia, itseasiassa kolahtelu alkoi katsatuksen jälkeen. Voisikohan iskareiden tärinämittauksella olla osuutta asiaan?? Kolahtelu siis kuuluu kuoppiin ja asfaltin saumoihin ajettaessa. Mitään välystä en sieltä ole itsekään löytänyt kun asiaa tutkiskelin renkaanvaihdon yhteydessä. Semmosen huomion tein, että kun vetokoukusta reilusti polkaisee niin kolahduksen lisäksi joustoliikkeessä tuntuu selvä kulma. Vika harmittaa jo aika lailla, iskareita en haluaisi alkaa vaihtamaan ennenkuin kolahduksen aiheuttaja on paikallistettu. Voiko siinä vääntösauvassa olla jotain joka kolahduksen aiheuttaa?
- volvo S 80
Selailin tällä Rellun sivustolla näitä kirjoituksia ja huomasin tämän kolinajutun. Itsellä on tällä hetkellä Volvo S80 ja kyselin tuolla Volvo puolelle samasta aiheesta kun oma kosla kolisee myös. Aikaisemmin minulla on ollut Laguna ja Scenic ja niissä ei ollut mitään kolinoita ja olenkin aikeissa vaihtaa takaisin Relluun (Megane Break). Yksi juttu joka tuli mieleen ja saattaa myös olla Rellun kolinan aiheuttaja on se että etupyörissä (varmaan Relluissa samoin kuin Volvoissa) on rajoitinkumi kun käännetään renkaat ääriasentoon ja jos ne ovat kuluneet niin saattaa kolista. Näin sanoi minulle katsastusmies kun huomasi omassa autossani kumien kuluneen.
Toivottavasti löydät vian ja ajonautinto pysyy hyvänä! - paljonajava
yläpään kääntölaakerit kuluneet. ei iso harmi mutta kolistaa. Megane on hintaluokassaan hieno peli, eikä ne ylläpitokulut ole suurmmat kuin muillakaan merkeillä.
- Historian havinaa.
Viestiketju on aloitettu 26.3.2007 00:00 ja vimeinen juttu on kirjoitettu 4.5.2007 23:46.
Hienoa, että joku jaksaa pöyhiä näitä " homeisia" juttuja uudestaan esille.
- kolinklonks
Omassa rellussa alustasta kuuluvan kolinan aiheuttajaksi paljastui takaiskari, Katsastusmieskin ihmetteli kolinaa mutta päästi silti läpi.
- arskatehtaalla
Aika paskaa käteen nsitten ykyauto jos iskarit hajoo JO kun ajetu 61tm??
Tai sitten syy o niissä liuhurenkaisa missä vaan kuminauha päällä nehän ei jousta yhtään tai sitten kuski vaan on arkajalka jota kolinat pelottaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13855- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822