Miten torjua nyrkinisku?

niin?

Eli viime kerralla tuli nyrkistä suoraan kasvoihin, että olisiko neuvoja miten torjua nyrkin isku? Olen kuullut, että lyöjän käden siirto ohitse voisi toimia.

Ps. Mihinkä kohtaan kannattaa naamaa lyödä että tulee mahdollisimman vähän vahinkoa mutta paljon kipua? ;) Ja miten saan eniten voimaa lyöntiin? En hakkaamaiseen käyttäisi vaan ihan hätävarjeluun. Koska tällä kertaa jos käy niin lyön takaisin. (viimeksi sain syyttömänä nyrkistä, mutta en vielä lyönyt takaisin silloin ja nyt tämä samat tyypit ovat tulossa tappelemaan uudemman kerran)

Pps. Tämä ei ole provo

32

5413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maithai

      Ehkäpä auttaisi parhaiten, jos kävelisit jollekin vapari-, thaikku- tai potkunyrkkeilysalille kyselemään harjoituksiin osallistumista.

      Nyrkiniskua ei niin vaan torjuta, toiseksi harvat jättävät homman yhteen lyöntiin vaan lyövät toistuvasti ja useita kertoja päähän.

      Siinä vaiheessa, kun pään edessä ei ole mitään, se nyrkki tulee päähän. Jos haluat edes vähän suojata naamaa ja päätä, leukaa kohti rintaa ja kädet naaman eteen (äläkä missään nimessä peitä silmiäsi, vaan kämmenet vaikka otsaan, niin että näet käsien välistä tilanteen). Ja sitten toivot parasta. Pahin virhe on väistää päällä taaksepäin kun lyönti tulee. Seuraava lyönti kolisee jo perille, kun ensimmäistä väistät taakse. Pidät kädet suojaamassa päätä koko ajan, tapahtuipa mitä tahansa ja siinä se.

      Takaisin lyömisessä et voi valita mihin lyöt, hyvä on jos osut johonkin. Se tilanne ei salli sellaista erittelyä, että lyönpä tuohon kohtaan leuassa, niin varmasti sattuu. Nyrkki nenään toimii joka jannulle, ainakin tulee kyyneleet silmiin jos ei muuta. Nenän murtumat on suhteellisen helppoja paikata, kaiken kaikkiaan nenä on suurelta osin pelkkää rustoa.

      Pari tälliä keskelle nenää hiljentää kummasti vauhtia. En luottaisi ollenkaan siihen, että yhdellä lyönnillä selviää mistään tilanteesta, ellei päällekäyvä ole 25kg pienempi ja täysin valmistautumaton tilanteeseen.

      Kädet kiinni päähän, vaikka pidät kämmeniä otsassa ja kun pääset lyömään, lyöt nenään tai suuhun. Suussa on vaan hampaat, jotka on sitten kalliita maksaa. Huomattavasti kalliimpia kuin nenä.

      Jos et ole koskaan sparrannut edes harjoitushanskoilla, niin mahdollisuutesi on melkoisen huonot. Kysyy luonnetta pitää silmät auki ja vetää takaisin kun paikka tulee. Vielä enemmän kysyy luonnetta olla vetämättä päätä pois sieltä iskumyllystä, sekä pystyä toimimaan nyrkkisateessa. En ole nähnyt yhtään sellaista alkeiskurssilla (pl. entiset nyrkkeilijät ja vapaaottelijat), joka siihen pystyisi kun mylly alkaa.

      • Alkuperäinen kirjoittaja

        Siis tämä riidan haastaja on tavallinen kynis. Viime kerralla ku löi vain kerran niin päätin antaa olla siinä. Ei murtunut onneksi nenä tai mitään, mutta tietty se oli vähän kipeä. Meinaan vaan että ens kerralla voi käydä huonostiki. Mutta jos hän ens kerralla on edes kerranki lyömässä niin takaisin tulee. Valitettavasti ei ole aikaa mennä minnekkään kurssille. Itse harrastan punttisalia eli voimaa on enemmän kuin keskivertojampalla, siinä ei ole ongelmia. Jos joku vain viitsisi opastaa vielä että miten lyönnin saa parhaiten perille eli vähän lyöntitekniikkaa. Tarkoitus olisi saada riidanhaastaja nopeasti maahan pamauttamalla häntä kunnon tällillä. En haluaisin jäädä tossin alle tässä tilanteessa ku kerran isompi kaveri olen. Hän uskaltautui lyömään kun heitä oli monta ja olin yksin siinä tilanteessa.

        Olen todella kiitollinen vastauksista :)

        Ja vielä, että tarkoitukseni ei ole hakata ketään vaan VAIN puolustaa itseäni. En hyökkää vaan vain puolustan. Mieluiten kumminki vedän tajun kankaalle häneltä kuin itse kärsin murtuneista nenistä yms.


      • maithai
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Siis tämä riidan haastaja on tavallinen kynis. Viime kerralla ku löi vain kerran niin päätin antaa olla siinä. Ei murtunut onneksi nenä tai mitään, mutta tietty se oli vähän kipeä. Meinaan vaan että ens kerralla voi käydä huonostiki. Mutta jos hän ens kerralla on edes kerranki lyömässä niin takaisin tulee. Valitettavasti ei ole aikaa mennä minnekkään kurssille. Itse harrastan punttisalia eli voimaa on enemmän kuin keskivertojampalla, siinä ei ole ongelmia. Jos joku vain viitsisi opastaa vielä että miten lyönnin saa parhaiten perille eli vähän lyöntitekniikkaa. Tarkoitus olisi saada riidanhaastaja nopeasti maahan pamauttamalla häntä kunnon tällillä. En haluaisin jäädä tossin alle tässä tilanteessa ku kerran isompi kaveri olen. Hän uskaltautui lyömään kun heitä oli monta ja olin yksin siinä tilanteessa.

        Olen todella kiitollinen vastauksista :)

        Ja vielä, että tarkoitukseni ei ole hakata ketään vaan VAIN puolustaa itseäni. En hyökkää vaan vain puolustan. Mieluiten kumminki vedän tajun kankaalle häneltä kuin itse kärsin murtuneista nenistä yms.

        Lyönnin saa parhaiten perille, kun vetää sellaisella röyhkeällä vedolla yhtään epäröimättä suoraan kuuppaan tai paremminkin siihen nenään.

        Jos lyöt otsaan ja sattuu huonosti, voi lähteä peukalo sijoiltaan. Sama juttu koukkujen kanssa, saat helposti sormia sijoiltaan ja sehän tekee kipeää.

        Tähtäät vaan nyrkillä keskelle nenää, se on melkoisen helppoa. Älä suotta lataile mihinkään, vedät kädellä suoraan eteenpäin siitä missä käsi on. Poks. Ja jos ei riitä, niin kun toistat useita kertoja, niin pitäisi riittää.

        Jos oletuksena pidät kämmentäsi vasten otsaa, niin heität sitä kättä suoraan eteenpäin ja puristat matkalla sormet nyrkkiin. Sitten vaan toistoa niin kauan, että valmista tulee. Muistat vielä pitää ranteen suorana, niin ei satu itseäsi.


      • sfsfh
        maithai kirjoitti:

        Lyönnin saa parhaiten perille, kun vetää sellaisella röyhkeällä vedolla yhtään epäröimättä suoraan kuuppaan tai paremminkin siihen nenään.

        Jos lyöt otsaan ja sattuu huonosti, voi lähteä peukalo sijoiltaan. Sama juttu koukkujen kanssa, saat helposti sormia sijoiltaan ja sehän tekee kipeää.

        Tähtäät vaan nyrkillä keskelle nenää, se on melkoisen helppoa. Älä suotta lataile mihinkään, vedät kädellä suoraan eteenpäin siitä missä käsi on. Poks. Ja jos ei riitä, niin kun toistat useita kertoja, niin pitäisi riittää.

        Jos oletuksena pidät kämmentäsi vasten otsaa, niin heität sitä kättä suoraan eteenpäin ja puristat matkalla sormet nyrkkiin. Sitten vaan toistoa niin kauan, että valmista tulee. Muistat vielä pitää ranteen suorana, niin ei satu itseäsi.

        melkonen matlock oot.


      • välttämättä
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Siis tämä riidan haastaja on tavallinen kynis. Viime kerralla ku löi vain kerran niin päätin antaa olla siinä. Ei murtunut onneksi nenä tai mitään, mutta tietty se oli vähän kipeä. Meinaan vaan että ens kerralla voi käydä huonostiki. Mutta jos hän ens kerralla on edes kerranki lyömässä niin takaisin tulee. Valitettavasti ei ole aikaa mennä minnekkään kurssille. Itse harrastan punttisalia eli voimaa on enemmän kuin keskivertojampalla, siinä ei ole ongelmia. Jos joku vain viitsisi opastaa vielä että miten lyönnin saa parhaiten perille eli vähän lyöntitekniikkaa. Tarkoitus olisi saada riidanhaastaja nopeasti maahan pamauttamalla häntä kunnon tällillä. En haluaisin jäädä tossin alle tässä tilanteessa ku kerran isompi kaveri olen. Hän uskaltautui lyömään kun heitä oli monta ja olin yksin siinä tilanteessa.

        Olen todella kiitollinen vastauksista :)

        Ja vielä, että tarkoitukseni ei ole hakata ketään vaan VAIN puolustaa itseäni. En hyökkää vaan vain puolustan. Mieluiten kumminki vedän tajun kankaalle häneltä kuin itse kärsin murtuneista nenistä yms.

        tarvitse edes lyödä. Voit töniä hänet kumoon. tuuppaat oikein kunnolla tai nykäset vaatteista maahan.


      • Alk.
        välttämättä kirjoitti:

        tarvitse edes lyödä. Voit töniä hänet kumoon. tuuppaat oikein kunnolla tai nykäset vaatteista maahan.

        Niin voisin, mutta haluaisin antaa tolla tyypille opetuksen ku luulee itsestään liikoja. Tuskin ku kunnolla tinttais niin enää hyppis silmille :) Poliisille en nyt näin pienestä jaksa ilmoittaa, hoidan asian ihan ite. Pitää vaan miettiä mikä olis paras ratkaisu.


      • jipajitsu
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Siis tämä riidan haastaja on tavallinen kynis. Viime kerralla ku löi vain kerran niin päätin antaa olla siinä. Ei murtunut onneksi nenä tai mitään, mutta tietty se oli vähän kipeä. Meinaan vaan että ens kerralla voi käydä huonostiki. Mutta jos hän ens kerralla on edes kerranki lyömässä niin takaisin tulee. Valitettavasti ei ole aikaa mennä minnekkään kurssille. Itse harrastan punttisalia eli voimaa on enemmän kuin keskivertojampalla, siinä ei ole ongelmia. Jos joku vain viitsisi opastaa vielä että miten lyönnin saa parhaiten perille eli vähän lyöntitekniikkaa. Tarkoitus olisi saada riidanhaastaja nopeasti maahan pamauttamalla häntä kunnon tällillä. En haluaisin jäädä tossin alle tässä tilanteessa ku kerran isompi kaveri olen. Hän uskaltautui lyömään kun heitä oli monta ja olin yksin siinä tilanteessa.

        Olen todella kiitollinen vastauksista :)

        Ja vielä, että tarkoitukseni ei ole hakata ketään vaan VAIN puolustaa itseäni. En hyökkää vaan vain puolustan. Mieluiten kumminki vedän tajun kankaalle häneltä kuin itse kärsin murtuneista nenistä yms.

        ...tässä nyt kyse jostain koulukiusaamisesta..? kun kerta sama jätkä on koko ajan kimpussa? Kannattaa ottaa yhteyttä vaikka rehtoriin.

        Jos se lyömisen opettaminen olisi niin helppoa, että sen voisi kertoa ihan tässä näin foorumilla, niin maailmahan olisi mohammed aleja pullollaan, vai mitä?

        Nykyään aika moni harrastaa jotain ip/kamppalu/taistelulajia, pyydä jotakuta kaveria tai puolituttua näyttämään ihan käytännössä vähän lyömisen perustekniikkaa.

        Ps. tuskin se kuitenkaan yhdestä lyönnistä tippuu. tulee vaan vihasemmaksi


      • taavii
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Siis tämä riidan haastaja on tavallinen kynis. Viime kerralla ku löi vain kerran niin päätin antaa olla siinä. Ei murtunut onneksi nenä tai mitään, mutta tietty se oli vähän kipeä. Meinaan vaan että ens kerralla voi käydä huonostiki. Mutta jos hän ens kerralla on edes kerranki lyömässä niin takaisin tulee. Valitettavasti ei ole aikaa mennä minnekkään kurssille. Itse harrastan punttisalia eli voimaa on enemmän kuin keskivertojampalla, siinä ei ole ongelmia. Jos joku vain viitsisi opastaa vielä että miten lyönnin saa parhaiten perille eli vähän lyöntitekniikkaa. Tarkoitus olisi saada riidanhaastaja nopeasti maahan pamauttamalla häntä kunnon tällillä. En haluaisin jäädä tossin alle tässä tilanteessa ku kerran isompi kaveri olen. Hän uskaltautui lyömään kun heitä oli monta ja olin yksin siinä tilanteessa.

        Olen todella kiitollinen vastauksista :)

        Ja vielä, että tarkoitukseni ei ole hakata ketään vaan VAIN puolustaa itseäni. En hyökkää vaan vain puolustan. Mieluiten kumminki vedän tajun kankaalle häneltä kuin itse kärsin murtuneista nenistä yms.

        Jos kerran jo voimaa on niin on massaakin. Otat sen massan mukaan iskuusi, ni kyllä tipahtaa osu minne päin taulua vaan...! Eli opi liikuttamaan kroppaasi iskun mukaan. Vähä rytmitajua ja tekniikkaa - ni kyllä se siittä. "Eteenpäin mennään" niinku Juti joskus sano. Niin tässäki. Peruuttamalla tulee pataan.


      • Kovin luen vanhaa postausta, mutta minkä lajin oppeihin kuuluu, että pahin virhe on väistää taaksepäin päällä?

        Tämä on kyllä virheellinen oppi, mutta mikä tahansa oppi on virheellinen, jos se opetetaan yksin ja ihan kuin toimisi joka tilanteessa. Taaksepäin voi ihan hyvon väistää jos tietää mitä tekee. Mä sanoisin että pahin virhe on kääntää selkänsä, elle sit juokse lujaa samalla.

        Paitsi se pakoon juokseminen toimii aika hyvin. Oikeastaan mikään muu neuvo ei toimi joka tilanteessa. Juoksemiselle vaihtoehtona sitten on käydä raivolla päin ja lyödä päähän niin lujaa ja paljon kuin pystyy, kuten joku katutappeluja neuvoi.

        Kamppailulajeista on kyllä hyötyä. Mitä kovempi kontakti, niin sitä enemmän hyötyä. Kokematon hämmentyy saadessaan iskun päähän, kun kokeneelle iskun on täytynyt täräyttää lujaa tai isku saa vaan toimimaan.

        Mä sanoisin että kadulla on hyötyä : isommasta koosta, aggressiivisesta itseluottamuksesta, selvästä päästä, kamppailulajista jossa lyödään oikeesti täysiä päähän, vaikkakin hanskalla pehmennettynä.

        Ne japaninkieliset lopetuslyönnit vaan nauratti. Kyllä minäkin niitä joskus hokutoriun treeneissä 30 vuotta sitten opettelin.


      • Anonyymi

        Hyvä vastaus. Lyöntejä ei noin vain torjuta saati oteta kiinni, kuten itsepuolustuslajien koreografioissa opetetaan. Paras "torjunta" on lyödä myös itse ja ajoituksen avulla kuroa välimatka pois jotta pääsee painimaan. Sitten pitää olla se parempi painija.

        Lyönnin torjunta ja lyöntikäteen tehty lukko jolla viedään mattoon on puhdasta fantasiaa, vaikka monet itsepuolustuksen ei-kilpalajit opettavat tällaisia tärkeimpinä tekniikoinaan.


    • Hullumies

      Ooraight! En ole mikään kamppailulajien saliharrastaja vaan olen treenannut itsenäisesti kohtapian 25 vuotta ja kohdannut elämässäni useita tositilanteita joten en ole mikään suuri mestari ja nämä neuvoni tulevat nyt vain omien kokemusteni (ja sen minkä olen havainnut toimivaksi) kautta... Ensinnäkin. Kamppailulajeissa monet wannabeemestarit ovat kyllä kovia kehumaan kuinka nyrkinisku on helppo torjua. Nämä wannabeet eivät ole koskaan olleet todellisissa tilanteissa. Totuus on: Täysvoimalla tuleva nyrkki on vitun vaikea torjua joten suosittelen lyömään ja ankarasti heti kun tilanne alkaa. Eli: Älä odota nyrkin torjumista naamallasi vaan lyö itse ja lyö usein jotta saat vastapuolen puolustautuun ja pakittaan. Opettele pitään kädet ylhäällä suojaas sun ja vastustajas välillä. Voimaa lyöntiin saat kun teet tarpeeksi isoilla punteilla ojentajalihasten harjotuksia tai punnerrat kädet tarpeeksi "kapeesti" (ja muista vetää proteiinia ja kreatiinia kun harjotat voimaa). Hommaa säkki ja opettele pitään ranne suorana kun hakkaat sitä koska ranne voi muuten mennä paskaksi. Treenaa säkillä iskusarjoja, älä yksittäisiä tekniikoita. Opettele vaan yksinkertasia tekniikoita koska ne toimii tositilanteissa. Hyppypotkut, kiertopotkut ja muut hilavitkuttimet ei toimi. Jos joku aikoo vetää sua lärviin sun on oltava sitä nopeampi ja yksinkertasempi jotta sä voisit voittaa sen. Älä vedä kättä lyödes hartian taakse vaan opettele lyömään suoraan suojausasemasta (eli sieltä missä sun kädet on sun ja vastustajan välis ylhäällä sua suojaas). Vahinkoa tulee naamas kohtaan kun kohtaan jos lyö tarpeeksi lujaa joten siihen mahdoton vastata. Opettele asennetta. Hätävarjelu on puolet asennetta ja puolet tekniikkaa ja taitoo. Eli: Lakkaa olemasta uhri, sä voit tehdä asioiden muuttamiseksi jotain. Terveisin: Miljoonan danin nahkavyö, käytännön kautta itseoppinut kamppailulajien mestarien mestarien iso suurmestari. Tosielämä opettaa tosielämän realiteetit. Koeta pärjätä mutta älä käytä näitä ohjeita väkivaltaan vaan itsepuolustukseen...

      • Alk.

        vaan ihan tämän tyypin kateudesta tai jostain. Olen hyvin yllättänyt, että semmoinen kynis uskalsi edes lyödä. Kovaahan hän ei osaa lyödä. Siksi ensi kerralla näytän kaapinpaikan. Ja selvinpäin hän ei lyö, vain kännissä tietääkseni. En tiedä jättääkö tuohon ainoaan kertaa, mutta koskaan ei ole tyhmää varautua. Sekä on muutenki hyvä saada informaatiota, jos tilanne tapahtuu jonkun muun tyypin kans. Olen samaa mieltä, että turhan monimutkaisia kiertopotkuja on turha harjoitella. Kiitos Hullumiehelle ja käytän näitä tietoja vain itsepuolukseen, koska itsellä ei ole tapana hoitaa ongelmia väkivallalla :)


      • Hullumies
        Alk. kirjoitti:

        vaan ihan tämän tyypin kateudesta tai jostain. Olen hyvin yllättänyt, että semmoinen kynis uskalsi edes lyödä. Kovaahan hän ei osaa lyödä. Siksi ensi kerralla näytän kaapinpaikan. Ja selvinpäin hän ei lyö, vain kännissä tietääkseni. En tiedä jättääkö tuohon ainoaan kertaa, mutta koskaan ei ole tyhmää varautua. Sekä on muutenki hyvä saada informaatiota, jos tilanne tapahtuu jonkun muun tyypin kans. Olen samaa mieltä, että turhan monimutkaisia kiertopotkuja on turha harjoitella. Kiitos Hullumiehelle ja käytän näitä tietoja vain itsepuolukseen, koska itsellä ei ole tapana hoitaa ongelmia väkivallalla :)

        Hyvä juttu että ymmärrät eron väkivallalla ja itsepuolustuksella. Pikasesti sä et opi tappeleen takasin mutta jos harjottelet realistisesti esim säkillä (ja pidät ranteet suorina ettet hajota ranteitas) niin jonkun ajan kuluttua sun mahdollisuudet paranee tulevissa tilanteissa. Muista että silloin kun sun kimppuun joku käy ilman näkyvää syytä, silloin on yleensä sillä toisella osapuolella jotakin vikaa päässä. Jos se on kännissä se ei välttämättä edes tajua mitä tekee. Tästä syystä ei kannata pyrkiä pistään kaveria sairaalakuntoon. Jokkut sanoo että paras itsepuolustus on kun välttelee toista mutta ei se niinkään oo tosielämässä. Erityisesti jos kyse on jostakin tutusta niin välttely johtaa usein siihen että sama toistuu ja pahemmin. Tästä syystä on joskus pakko ottaa luulot heti pois. Jos et osaa muuta niin hyökkää hyökkääjään. Pakota vastapuoli puolustaan ja pakittaan. Vaikka sä häviäisit silti niin sulla on paljon pienemmät mahdollisuudet joutua enää uudestaan sen kohteeksi. Jos tappelupukari huomaa että joku seisoo paikoillaan ja tykkää torjua naamallaan niin silloin se tulee ja kerää "kovan jätkän" mainetta tällä samalla tyypillä uudestaan. Jos se tuntee itte kipua se miettiin moneen kertaan ennen kuin se tulee kokeilemaan uudestaan. Treenaa realistisesti, nostele puntteja, treenaa säkillä (mutta älä hajota käsiäs), paranna kuntoas ja reaktionopeuttas. Kaikki nää on pieniä palasia jotka yhdessä tekee susta sen mitä sä loppujen lopuksi oot taistelijana. Hanki tietoa ja suodata siitä pois kaikki roska. Kamppailulajeissa valtaosa tiedon määrästä on roskaa, loppu on tosi hyvää. Opettele taisteleen sekä pystys että maassa. Älä harjottele tappavia tekniikoita koska ne lamauttaa sut tosi tilanteessa (koska vain mielisairas pyrkii tappaan toisen itsepuolustuksessa jolloin mieli estää sua tekemästä mitään). Tappele takasin jos et muuta osaa ja ala harjoitella jotta vastaisuudessa osaat. Mutta tee aina ennen tappelua ratkaisu kannattako tapella vai kannattaako lähtee pois. Väkivalta on aina väärin mutta kyllä jokaisella täytyy olla oikeus puolustaa itseään. Meillä on vain yksi elämä. Pärjäile.


      • Hullumies
        Hullumies kirjoitti:

        Hyvä juttu että ymmärrät eron väkivallalla ja itsepuolustuksella. Pikasesti sä et opi tappeleen takasin mutta jos harjottelet realistisesti esim säkillä (ja pidät ranteet suorina ettet hajota ranteitas) niin jonkun ajan kuluttua sun mahdollisuudet paranee tulevissa tilanteissa. Muista että silloin kun sun kimppuun joku käy ilman näkyvää syytä, silloin on yleensä sillä toisella osapuolella jotakin vikaa päässä. Jos se on kännissä se ei välttämättä edes tajua mitä tekee. Tästä syystä ei kannata pyrkiä pistään kaveria sairaalakuntoon. Jokkut sanoo että paras itsepuolustus on kun välttelee toista mutta ei se niinkään oo tosielämässä. Erityisesti jos kyse on jostakin tutusta niin välttely johtaa usein siihen että sama toistuu ja pahemmin. Tästä syystä on joskus pakko ottaa luulot heti pois. Jos et osaa muuta niin hyökkää hyökkääjään. Pakota vastapuoli puolustaan ja pakittaan. Vaikka sä häviäisit silti niin sulla on paljon pienemmät mahdollisuudet joutua enää uudestaan sen kohteeksi. Jos tappelupukari huomaa että joku seisoo paikoillaan ja tykkää torjua naamallaan niin silloin se tulee ja kerää "kovan jätkän" mainetta tällä samalla tyypillä uudestaan. Jos se tuntee itte kipua se miettiin moneen kertaan ennen kuin se tulee kokeilemaan uudestaan. Treenaa realistisesti, nostele puntteja, treenaa säkillä (mutta älä hajota käsiäs), paranna kuntoas ja reaktionopeuttas. Kaikki nää on pieniä palasia jotka yhdessä tekee susta sen mitä sä loppujen lopuksi oot taistelijana. Hanki tietoa ja suodata siitä pois kaikki roska. Kamppailulajeissa valtaosa tiedon määrästä on roskaa, loppu on tosi hyvää. Opettele taisteleen sekä pystys että maassa. Älä harjottele tappavia tekniikoita koska ne lamauttaa sut tosi tilanteessa (koska vain mielisairas pyrkii tappaan toisen itsepuolustuksessa jolloin mieli estää sua tekemästä mitään). Tappele takasin jos et muuta osaa ja ala harjoitella jotta vastaisuudessa osaat. Mutta tee aina ennen tappelua ratkaisu kannattako tapella vai kannattaako lähtee pois. Väkivalta on aina väärin mutta kyllä jokaisella täytyy olla oikeus puolustaa itseään. Meillä on vain yksi elämä. Pärjäile.

        Jos haluat jotain realismia itsepuolustuksesta, käy vilaisemassa itsepuolustus.comin sivuja. Olen itse sen verran tositilanteisiin joutunut että näen yleensä nopeasti onko taistelulajiopettajalla omia kokemuksia tositilanteista vai ei. Tuon sivuston ja lajin kehittäjä on tällä hetkellä ainoa suomalainen taistelutaito opettaja jota voin suositella jos tarkoituksesti on oppia katurealismia.


      • Hullumies
        Hullumies kirjoitti:

        Jos haluat jotain realismia itsepuolustuksesta, käy vilaisemassa itsepuolustus.comin sivuja. Olen itse sen verran tositilanteisiin joutunut että näen yleensä nopeasti onko taistelulajiopettajalla omia kokemuksia tositilanteista vai ei. Tuon sivuston ja lajin kehittäjä on tällä hetkellä ainoa suomalainen taistelutaito opettaja jota voin suositella jos tarkoituksesti on oppia katurealismia.

        hivenen enemmän tuosta hulluudestasi. Koskaan mitään treenaamatta voit nettisivustojen perusteella kertoa vain yhden ihmisen koko maassa olevan pätevä ip-taitojen opettaja. Sun on oikeasti oltava tosi äijä. Ei vaan pieni ylimielinen surkimus, joka elää pahasti harhaisessa mielikuvamaailmassa. Suomi on täynnä kampailutaito-opettajia, joiden pelkkä katse pyyhkii sut pois tuhlaamasta muiden aikaa. Äitisi teki itsemurhan synnytysvuoteella nähtyään mitä oli maailmaan tuonut.


      • Hullumies
        Hullumies kirjoitti:

        hivenen enemmän tuosta hulluudestasi. Koskaan mitään treenaamatta voit nettisivustojen perusteella kertoa vain yhden ihmisen koko maassa olevan pätevä ip-taitojen opettaja. Sun on oikeasti oltava tosi äijä. Ei vaan pieni ylimielinen surkimus, joka elää pahasti harhaisessa mielikuvamaailmassa. Suomi on täynnä kampailutaito-opettajia, joiden pelkkä katse pyyhkii sut pois tuhlaamasta muiden aikaa. Äitisi teki itsemurhan synnytysvuoteella nähtyään mitä oli maailmaan tuonut.

        Kuka on sanonut etten ole koskaan mitään treenannut? Todellinen tieto ja taito tulee kuitenkin todellisten kokemusten (ei mielikuvituksen) kautta. Voi toki olla moniakin hyviä ip-opettajia suomes, en mä toista oo väittänyt. Se mitä mä oon täällä nähnyt niin tolla sivulla olevalla kaverilla on ihan oikeita kokemuksia tositilanteista. Sen voi nähdä suoraan siitä mitä se opettaa ja miten... Ja mitä tulee mun mutsiini, paas laittaen äänitorvea hieman pienemmälle!


      • Hullumies
        Hullumies kirjoitti:

        hivenen enemmän tuosta hulluudestasi. Koskaan mitään treenaamatta voit nettisivustojen perusteella kertoa vain yhden ihmisen koko maassa olevan pätevä ip-taitojen opettaja. Sun on oikeasti oltava tosi äijä. Ei vaan pieni ylimielinen surkimus, joka elää pahasti harhaisessa mielikuvamaailmassa. Suomi on täynnä kampailutaito-opettajia, joiden pelkkä katse pyyhkii sut pois tuhlaamasta muiden aikaa. Äitisi teki itsemurhan synnytysvuoteella nähtyään mitä oli maailmaan tuonut.

        Eiks siellä sun dojollas opeteta lainkaan käytöstapoja kun rupeet mulle vaahtoon?


      • jipajitsu
        Hullumies kirjoitti:

        Kuka on sanonut etten ole koskaan mitään treenannut? Todellinen tieto ja taito tulee kuitenkin todellisten kokemusten (ei mielikuvituksen) kautta. Voi toki olla moniakin hyviä ip-opettajia suomes, en mä toista oo väittänyt. Se mitä mä oon täällä nähnyt niin tolla sivulla olevalla kaverilla on ihan oikeita kokemuksia tositilanteista. Sen voi nähdä suoraan siitä mitä se opettaa ja miten... Ja mitä tulee mun mutsiini, paas laittaen äänitorvea hieman pienemmälle!

        Pistämpä lusikkani tähänkin soppaan...

        Kuka sanoo ettet ole mitään treenannut? ööö, sinä itse? "Ooraight! En ole mikään kamppailulajien saliharrastaja vaan olen treenannut itsenäisesti kohtapian 25 vuotta ja kohdannut elämässäni useita tositilanteita "

        Aika pitkän linjan kaveri on kyseessä.. Minkä ikäisena olet aloittanut treenaamisen? 15-vuotiaana? olet siis nykyään 4-kymppinen ukko?

        Tässä herää heti kysymys että mitäköhän olet tehnyt VÄÄRIN, kun olet joutunut kohtaamaan niin usein väkivaltaa? Itse olen treenannut kamppailujaleja sellaset kymmenen vuotta, en siis sen kauempaa. Ja YHDEN ainoan kerran olen joutunut ryhtymään fyysiseksi. Siis siviilissä. Töissä kokonaista kaksi kertaa. Olen varmaan todella surkea tapaus.

        Ihan periaatteessa puhut kyllä asiaa siitä miten ranne pitää olla suorassa jne. mutta mistä tiedät että potkut tai "hyppypotkukiertarit" eivät toimi oikeasti? Eivät varmaan toimikkaan jos ei niitä osaa tehdä. Minäkin voisin ostaa prätkän vaik en osaa edes ajaa mopolla. Ja kun mällään sen Manskulla liikenteenjakajaan, niin sanon jengille että oli paska prätkä, ei toiminut ollenkaan.

        Lopuksi hieman terminologiaa:

        Itsepuolustus on sitä, että osaa välttää vaaralliset tilanteet jo etukäteen. Jos sellaiseen kuitenkin joutuu, niin osaa puhua itsensä siitä pois selvitä mahd vähillä ruhjeilla.

        Katutappelu on sitä, että tekee salilla penkkiä ja hakkaa takapihalla sian ruhoa "nakkikioskilyönneillä". Sitten kun hankkiutuu oikeaan tappeluun, niin täytyy vaan toivoa että se toinen osapuoli ei ole vahvempi tai teknisempi. Jos tulee turpaan, niin lisää penkkiä vaan.

        Kamppailu-, ip-, ja taistelulajit on sitä, että treenataan liikuntaa, liikkumista, tasapainoa, koordinaatiota, nopeutta, voimaa, sekä ITSEHILLINTÄÄ, ITSETUNTOA, ITSENSÄ ARVIOINTIA, TOISEN ARVIOINTI, ITSENSÄ TUNTEMISTA. Siinä sivussa sitten opetellaan tekniikoita, joilla voi vahingoittaa toista tai selviytyä päällekarkauksesta, jos nyt käy niin että MITÄÄN muuta ratkaisua ei ole kuin väkivalta.

        Näitä ei pitäisi sotkea keskenään.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle voisin sanoa, että jos tuntuu siltä että se sun kiusaajas ei usko puhetta, ja sitä NYT VAAN PITÄÄ vetää lättyyn, niin miks tuhlata aikaa johonki lyömisen opetteluun.. mikset vaan ota jotain pöydän jalkaa ja tempase sitä sillä nenänvarteen kun seuraavan kerran näätte? Ei tarvi paljon tekniikoista murehtia. Suosittelisin kuitenkin etsimään vaihtoehtoisia ratkaisumalleja


      • Hullumies
        jipajitsu kirjoitti:

        Pistämpä lusikkani tähänkin soppaan...

        Kuka sanoo ettet ole mitään treenannut? ööö, sinä itse? "Ooraight! En ole mikään kamppailulajien saliharrastaja vaan olen treenannut itsenäisesti kohtapian 25 vuotta ja kohdannut elämässäni useita tositilanteita "

        Aika pitkän linjan kaveri on kyseessä.. Minkä ikäisena olet aloittanut treenaamisen? 15-vuotiaana? olet siis nykyään 4-kymppinen ukko?

        Tässä herää heti kysymys että mitäköhän olet tehnyt VÄÄRIN, kun olet joutunut kohtaamaan niin usein väkivaltaa? Itse olen treenannut kamppailujaleja sellaset kymmenen vuotta, en siis sen kauempaa. Ja YHDEN ainoan kerran olen joutunut ryhtymään fyysiseksi. Siis siviilissä. Töissä kokonaista kaksi kertaa. Olen varmaan todella surkea tapaus.

        Ihan periaatteessa puhut kyllä asiaa siitä miten ranne pitää olla suorassa jne. mutta mistä tiedät että potkut tai "hyppypotkukiertarit" eivät toimi oikeasti? Eivät varmaan toimikkaan jos ei niitä osaa tehdä. Minäkin voisin ostaa prätkän vaik en osaa edes ajaa mopolla. Ja kun mällään sen Manskulla liikenteenjakajaan, niin sanon jengille että oli paska prätkä, ei toiminut ollenkaan.

        Lopuksi hieman terminologiaa:

        Itsepuolustus on sitä, että osaa välttää vaaralliset tilanteet jo etukäteen. Jos sellaiseen kuitenkin joutuu, niin osaa puhua itsensä siitä pois selvitä mahd vähillä ruhjeilla.

        Katutappelu on sitä, että tekee salilla penkkiä ja hakkaa takapihalla sian ruhoa "nakkikioskilyönneillä". Sitten kun hankkiutuu oikeaan tappeluun, niin täytyy vaan toivoa että se toinen osapuoli ei ole vahvempi tai teknisempi. Jos tulee turpaan, niin lisää penkkiä vaan.

        Kamppailu-, ip-, ja taistelulajit on sitä, että treenataan liikuntaa, liikkumista, tasapainoa, koordinaatiota, nopeutta, voimaa, sekä ITSEHILLINTÄÄ, ITSETUNTOA, ITSENSÄ ARVIOINTIA, TOISEN ARVIOINTI, ITSENSÄ TUNTEMISTA. Siinä sivussa sitten opetellaan tekniikoita, joilla voi vahingoittaa toista tai selviytyä päällekarkauksesta, jos nyt käy niin että MITÄÄN muuta ratkaisua ei ole kuin väkivalta.

        Näitä ei pitäisi sotkea keskenään.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle voisin sanoa, että jos tuntuu siltä että se sun kiusaajas ei usko puhetta, ja sitä NYT VAAN PITÄÄ vetää lättyyn, niin miks tuhlata aikaa johonki lyömisen opetteluun.. mikset vaan ota jotain pöydän jalkaa ja tempase sitä sillä nenänvarteen kun seuraavan kerran näätte? Ei tarvi paljon tekniikoista murehtia. Suosittelisin kuitenkin etsimään vaihtoehtoisia ratkaisumalleja

        Eipä riidellä asiasta. Meillä on kaikilla omat näkemykset eikä ne riitelemällä muutu joten hyvät jatkot saliharrastukseen... Ja vielä: En tarkottanut ettei suomessa olis muita hyviä itsepuolustusopettajia. Tämä sivu jota mainostin sattuu vain olemaan omasta mielestäni asiantuntevin kaveri jota täältä netistä olen löytänyt. Varmasti muitakin on... En minäkään tappeluita hae, toivottavasti en antanut ymmärtää näin, joten rauhaa kehiin. Unohdetaan aihe ja toivotaan ettei alkuperäinen kirjoittaja käytä taitojaan väärin.


      • Anonyymi

        Aikalailla hyvin kirjoitettu.
        Ei tappelussa ole paljon sääntöjä, tuossa tuli jo tärkeimmät.
        Pitää lyödä nopeasti, lujaa ja mielellään ensin.
        Kyllähän torjua pystyy, mutta se vaatii pidemmän ajan treenaamista.
        Koukut ja suorat eri tavalla.
        Oma kokemus Katu, Nyrkkeily, Hokutoryo JuJutsu.


    • Murskaaja

      Kovaa treeniä vaan. Karaise pää hakkaamalla sitä seinään päivittäin. Iskut ei tunnu enää missään sen jälkeen.

      • kikkeliskokkelista

        Jessus mikä thread ja mitä menoa. On kylillä suhteellisen vinoa porukkaa liikenteessä.

        No, ajanvietettä tämäkin.


      • Alk.
        kikkeliskokkelista kirjoitti:

        Jessus mikä thread ja mitä menoa. On kylillä suhteellisen vinoa porukkaa liikenteessä.

        No, ajanvietettä tämäkin.

        Kiitos kaikista asiallisista vastauksista. Kyllä näillä pitäisi pärjätä. Tänään olen menossa sinne vihteelle ja katsotaan nyt miten käy.


      • tää...
        kikkeliskokkelista kirjoitti:

        Jessus mikä thread ja mitä menoa. On kylillä suhteellisen vinoa porukkaa liikenteessä.

        No, ajanvietettä tämäkin.

        paljon viihdyttävämpää kuin esim. P.otkun tekopyhä patsastelu, joka on täynnä saleilla selkäänsä saanutta nettinörttiä. Kun ei saleilla pärjää, niin kompensaatio haetaan virtuaalimaailmasta...niin ja käsittömättömästä -vittu mä oon kova jätkä- valehtelusta. Kuka unohti kasvaa aikuiseksi?

        S24 rulaa... ;-)

        Ps. älä ota tätä vakavasti.


    • Toivotontohelo

      Ja sit muute sitä peukaloa EI SAA laittaa nyrkin sisään lyödessä! Terv. sen kivun ja tuskan kokenut :)

    • karateka

      Pitää osata myös lopetuslyönti sen torjunnan kanssa uchi-uke tai soto-uke, ja perään gyaku-tsuki solar plexukseen, kialla niin siihen saa enemmän voimaa (voi lähteä henki tosin, jos on vahva ki lyöjällä). Noita kahta torjuntaa kannattaa vaihdella esim. vuorotellen, jottei hyökkääjä tajua kuinka aiot torjua. Meditoimalla voi vahvistaa ki:tä.

      Jodan-uke on myös mahdollinen, jos lyönti tulee ylemmäs kuin leukaan. Itse tykkään käyttää nukitea tuolloin lopetuslyöntinä, mutta sormet tulee olla vahvistettu lyömällä niitä riisi- tai hernekulhoon.

      Unohda nuo nyrkkeilytekniikat, nyrkkeily on vain urheilua, samoin thainyrkkeily, potkunyrkkeily, vapaaottelu jne. (hyödyttömiä tositilanteessa).

    • HLKg

      Käden siirto toimii, JOS sitä on opetellut kohtuullisen kauan henkilöitä vastaan, jotka oikeasti lyövät sinua. Jos ei ole, se ei toimi ikinä.

      Kovaa lyömään oppii yllättäen opettelemalla oikean tekniikan, jota jälleen yllätys yllätys, opetetaan eri kamppailulajeissa, nimenomaan nyrkillä tehtäviin lyönteihin liittyen parhaiten perinteisessä länsimaisessa nyrkkeilyssä.

      Itsepuolustukseen suosittelisin lyömisen sijaan opettelemaan esim. yhden helpon jonkinlaisen torjunnan yhdistettynä johonkin lonkkaheittoon tai vastaavaan. Jos opettelee pelkästään näitä niin ne uskoisin että ne voi oppia siedettävässä ajassa, etkä saa itse syytettä pahoinpitelystä yhtä helposti.

      • kaiken.kokenut

        Kiinni reaktiokyvyistä, taidoista, kehärutiinista jne. mikä toimii ja mikä ei - ja tietysti vastustajasta suhteessa itseensä. Vaihtoehtoina iskun välttämiseen siis väistöt, kauhominen, blokkaus, kilpparisuojaus, liikkuminen jne. - jopa perääntyminen.

        Karatetorjunnat eivät toimi, paitsi jos tasoero on todella suuri, vastustaja hyvin hidas, sähköttää, ei lyö toista lyöntiäkään perään jne. Tuolloin voi toki läpällä tehdä karatetorjunnan ja vaikka gyaku-tsukin solar plexukseen perään. Tuon jos saa viellä videolle, niin youtubeen!


      • Bongogogo
        kaiken.kokenut kirjoitti:

        Kiinni reaktiokyvyistä, taidoista, kehärutiinista jne. mikä toimii ja mikä ei - ja tietysti vastustajasta suhteessa itseensä. Vaihtoehtoina iskun välttämiseen siis väistöt, kauhominen, blokkaus, kilpparisuojaus, liikkuminen jne. - jopa perääntyminen.

        Karatetorjunnat eivät toimi, paitsi jos tasoero on todella suuri, vastustaja hyvin hidas, sähköttää, ei lyö toista lyöntiäkään perään jne. Tuolloin voi toki läpällä tehdä karatetorjunnan ja vaikka gyaku-tsukin solar plexukseen perään. Tuon jos saa viellä videolle, niin youtubeen!

        Karatetorjunnat toimii, jos ne osaa tehä eikä jää ihastelemaa et olipas nätti lyönti, vaa toista heti perää. On se vaa kumma, et porukka tulee heti selittämää karaten hyödyttömyydestä. Se on kuitenki itsepuolustuslaji, jossa harjotellaa todellaki ottelua nopeella tempolla! Tuo karatekan aiempi kommentti... No ota siitä nyt selvää sitte.


    • taitoa

      Olen harrastanut itsepuoluslajia yli 10 vuotta, kerran joutunut käyttämään oppimiani tekniikoita...onneksi tilanne rauhoittui nopeasti ja ilman päällekävijän vahingoittamista.

    • viisasneuvosulle

      Paras tapa, ota jalat alle, voi käydä kunnian päälle, mutta kantsii kumminkin.

    • Anonyymi

      Suora isku:

      https://www.youtube.com/watch?v=yPRdJGOp7l8

      Heijariräpellys:

      https://www.youtube.com/watch?v=qPKm9WQO3bY&t=438s

      Jos kokemusta nyrkillä lyömisestä ei ole, kannattaa iskeä kämmenen alasyrjällä (sillä kohdalla missä alempana alkaa ranne), koska silloin ei saa välttämättä mitään murtumia itse. Jos ollaan oikein lähituntumassa, kyynärpää toimii parhaiten, koska on käden osa sieltä kovimmasta päästä. Voi tosin tulla hiukka ikävää jälkeä jos osuu kurkkuun.

      Ja tietty munat kannattaa muusata aina jos ei satu olemaan mömmöissä oleva yksilö jota saa potkia ilman että mikään tuntuu missään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe