lekuri määräs mulle citalopram orionia 20mg,, aamuisin pitäis aina ottaa 20mg.. onko muilla kokemuksia tästä lääkkeestä? tämä on mun eka paniikkihäiriö lääke.. sitte jännitykseen on propral 40mg.. että ennen enneku menen jonnekki msisä rupee jännittää ni pitää ottaa puolikas.. tarvittaessa nostaa..
citalopram orion
6
5339
Vastaukset
- koske tohon
citalopramiin, tuli virtsankarkailua, muistihäiriöitä ja levottomia unia.
- unikeko ja mummon muisti
mä alotin vajaa pari viikkoo sitte ton citalopramin jännitykseen/paniikkiin/masennukseen, alotin sillä 10 mg ja nytte oon syöny viikon 20 mg. Mä oon ainaki ollu tosi tosi unelias ja väsyny, mut mulle sanottiin että se voi olla sitä että se lääke alkaa tehoomaan ja että vuosien väsymys ja jännittynyt olo alkaa väistyä ja elimistö tarvii paljon lepoa kun kerrankin alkaa voida edes vähän rentoutua.. Kyllä mä sen toisaalta ymmärrän, mut oon tullu entistäkin hajamielisemmäks ja muisti reistaa todella pahasti:) Kunhan vain työstä selviäisin niin ei se muistin pätkiminen haittais..
Toivottavasti noi muistin pätkimiset jäis pois, koska muuten vaikuttaa ihan siltä, että toi lääke saattais jopa auttaa, vaikka eihä siitä viel voi olla varma kun ne vaikutukset kai alkaa näkyä varsinaisesti 2-3-viikon kuluttua aloituksesta.. - Josae
Moi!
Itselläni on läheisen kautta kokemusta ko. lääkkeestä. Kyseinen lääke on vanhempi ja halvempi kuin esim. samaan lääkeryhmään kuuluva Cipralex (jota itse olen syönyt ja jo lopettanut). Citalopramilla on edelleen paljon haittavaikutuksia, joita jo uudemmista valmisteista on saatu suodatettua pois.
Sivuvaikutuksia ovat mm. uupumus, unettomuus, vatsaoireet (ummetus), voimakkaat libidon muutokset esim. seksuaalinen haluttomuus ja kykenemättömyys kokea seksuaalista nautintoa. Lisäksi lääke poistaessaan kärjen tunteilta vähentää myös kykyä tuntea iloa tai surua. Voi aiheuttaa myös voimakasta päänsärkyä, pahoinvointia, huimausta ja muistihäiriöitä. Lihaskrampit ovat lääkkeen alkuvaiheissa normaaleja varsinkin urheilevilla ihmisillä.
Itse suosittelisin siispä mielummin tuota uudempaa valmistetta, jolla on vähemmän sivuvaikutuksia. Toisaalta kuitenkin lääkärillä on varmasti ollut syynsä juuri Citalopramin määräämiseen sinulle. Joissain tapauksissa lääkärit tosin määräävät tottumuksesta vanhoja lääkkeitä, koska heillä on kokemusta vähemmän uusista.
Mikäli Citalopram ei sinulle sovi, voit aina keskustella lääkärisi kanssa lääkevalmisteen vaihtamisesta. Itsekseen sitä ei kuitenkaan voi lopettaa.- citalopramista
Olen kyttänyt jo 5 viikkoa citalopramia ja olen ollut tosi uninen, päivälläkin täytyy 1 tunti nukkua. Ehkä on vähän auttanut masennukseen. kerroit, että ei voi lopettaa sen käyttöä noin vain. Miten lopetan sen, vähitellen pienentämällä annosta vai?
citalopramista kirjoitti:
Olen kyttänyt jo 5 viikkoa citalopramia ja olen ollut tosi uninen, päivälläkin täytyy 1 tunti nukkua. Ehkä on vähän auttanut masennukseen. kerroit, että ei voi lopettaa sen käyttöä noin vain. Miten lopetan sen, vähitellen pienentämällä annosta vai?
Mielialalääkkeiden lopettaminen kannattaa aina keskustella lääkärin kanssa. Lääkärin pitäisi tajuta tehdä suunnitelma lääkkeen lopettamisesta hitaasti, mutta kaikki lääkärit eivät tätä kyllä tajua eli kannattaa siksi itse ottaa asioista hyvin selvää ennen lääkkeen lopettamista. Itse lopetin kahden viikon aikana vähentämällä lääkettä ensin puoleen ja sitten 1/4 annokseen, mutta tämä oli minulle liian nopea tahti. Annoksen puolittaminen aiheutti kovia sähköiskumaisia kohtauksia, huimausta ja niin kovaa pahoinvointia, että jouduin syömään erikseen lääkettä huonovointisuuteen ja olemaan töistä pois viikon. Tietysti nämä ovat yksilöllisiä juttuja, jotkut varmasti säästyvät näiltä sivuvaikutuksilta, mutta kannattaa kuitenkin varautua niihin. Minun olisi kannattanut varmaan lopettaa esim. kuukauden aikana lääkitys ja vähentää annosta vain 1/4 kerrallaan. Toivottavasti pääsette hyvin eroon lääkkeistä ja elämässä eteenpäin! =) Hauskaa kevättä!
- halut takaisin
itse yritän kans tästä lääkkestä päästä eroon koska haluan seksuaaliset haluni takaisin, syön 20mg ja syön joka toinen pv vain ja sen kyllä huomaa tuntuu et pääs pyöris joku oma ratas vuoristoradalla ja tuskan hiet, mutta ainakin olen saanut tunteita takaisin.puoli vuotta olen vasta syönyt mutta aloituskin oli kauhea ekan kuukauden, samat vaivat vissiin tulee takaisin vaik kuukaudeksi? en tiedä auttaisivatko ataraxit vieroitukseen kun sitten tulee väsyneemmäksi ja haluthan eivät tykkää siitä.. mikä neuvoksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3671821Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek111638Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2411338Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel51930Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia401878Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.69869Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä32714Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo68666- 53656
- 27651