EKOVILLA

VILUTTAA

VOIKO PUHALLUSVILLAN KAATAA SÄKISTÄ SUORAAN VAI ONKO SE VÄLTTÄMÄTTÄ PUHALLETTAVA KONEELLA VÄLIPOHJALLE

10

17132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juffe

      Eiköhän se eristä vaikka jääkin tiiviiksi, mutta villaa kuluu paljon... Toiset sekoittaa villaa porakoneen kanssa sopivalla omatekoisella vispilällä eli kalliita koneita hommaan ei tarvita (jos pehmittää villaa vain pienelle alueelle).

    • levitys

      Kyllä sen villan voi käsin levittää, mutta pitää se ehdottomasti "pehmittää" esim saavissa vispilällä. Ei se villa yksinään juuri mitään eristä vaan se paikallaan oleva ilma siinä villanmurujen seassa.

    • puhallinta

      Vuokrakoneita olen saanut mm. Puukeskuksesta hintaan 25 eur/vrk. En pidä hintaa pahana.

      Ei sen villan käsipelillä möyhentäminenkään helppoa ole.

      • joku vaan

        puhalluskoneen joissain k-raudoissa lainaan ilman erikorvausta villan oston yhteydessä.


    • mutta

      ei ole mitään järkeä. Koneen saa halvalla usein jopa "ilmaiseksi" kun ostaa villat. Kone möyhii villan tapeeksi ilmavaksi ja levittää villan joka paikkaan kunnolla. 40% ylitäyttö ja ajoittainen tiivistys niin hyvä tulee. Seiniin ei onnistu ilman "vesikonetta" ja sellaista en ole nähnyt vuokrattavan.
      Eikä kutise, homehdu vaikka saisi vettä, voi käyttää ilman homevillojen (lasi, kivi, spu jne) vaatimaa muovia jne jne.

      • tämä tieto

        Alan ihmisenä ihmettelen jatkuvasti esiin tulevaa ilmaisua "homevillat" koskien mineraalivilloja. Siis mistä tämä tieto ?

        Itselleni vastaan tulleet ongelmatapaukset ovat kaikki koskeneet orgaanisia ja hygroskooppisia villoja. Tietenkään selluvilla ei itsensä kaveriksi hometta hyväksy - kiitos boorin ja booraksin. Mutta viereistä rakennetta ne eivät aina suojaa.

        Lukemattomia vanhoja seiniä peruskorjausten yhteydessä nähneenä tiedän, että mineraalivillaseinät, jos mitkä, ovat turvallisia ja kosteusteknisesti toimivia.

        Juuri näin yli 40 vuotta vanhan avatun seinän lasivilloineen. Ja niin puurunko kuin villatkin olivat kuin eilen siihen pantu. Ja höyrynsulkumuovi/paperi virheetön.

        Tietoa maailma tarvitsee - ei luuloja.

        Tuossa hyllyssäni on TKK:n tutkimus höyrynsuluttomista rakenteista. Mineraalivillat pärjäsivät loistavasti, mutta selluvilla kostui ja jäätyi usean sentin syvyyteen talviaikana. Se siitä muovittomuudesta.


      • ja muita mutuja
        tämä tieto kirjoitti:

        Alan ihmisenä ihmettelen jatkuvasti esiin tulevaa ilmaisua "homevillat" koskien mineraalivilloja. Siis mistä tämä tieto ?

        Itselleni vastaan tulleet ongelmatapaukset ovat kaikki koskeneet orgaanisia ja hygroskooppisia villoja. Tietenkään selluvilla ei itsensä kaveriksi hometta hyväksy - kiitos boorin ja booraksin. Mutta viereistä rakennetta ne eivät aina suojaa.

        Lukemattomia vanhoja seiniä peruskorjausten yhteydessä nähneenä tiedän, että mineraalivillaseinät, jos mitkä, ovat turvallisia ja kosteusteknisesti toimivia.

        Juuri näin yli 40 vuotta vanhan avatun seinän lasivilloineen. Ja niin puurunko kuin villatkin olivat kuin eilen siihen pantu. Ja höyrynsulkumuovi/paperi virheetön.

        Tietoa maailma tarvitsee - ei luuloja.

        Tuossa hyllyssäni on TKK:n tutkimus höyrynsuluttomista rakenteista. Mineraalivillat pärjäsivät loistavasti, mutta selluvilla kostui ja jäätyi usean sentin syvyyteen talviaikana. Se siitä muovittomuudesta.

        Selluvillahan on pahempaa homehtumaan kuin kunnon kivivilla. Myös Tekniikan maailman testeissä on tehty samoja havaintoja. Höyrynsulkumuovi ei ole sen välttämättömämpi mineraalivilloilla kuin selluvillallakaan. Kannattaa käydä lukemassa millaista tavaraa on paroc-ilmansulkupaperi tai isoverin vario joka on hengittävä muovi.


      • ei koskaan
        ja muita mutuja kirjoitti:

        Selluvillahan on pahempaa homehtumaan kuin kunnon kivivilla. Myös Tekniikan maailman testeissä on tehty samoja havaintoja. Höyrynsulkumuovi ei ole sen välttämättömämpi mineraalivilloilla kuin selluvillallakaan. Kannattaa käydä lukemassa millaista tavaraa on paroc-ilmansulkupaperi tai isoverin vario joka on hengittävä muovi.

        kuivu, näin käy mineraalivillan kanssa ja mineraalivilla on kuin seisova buffetpöytä lattiasienelle. Useissa Euroopan maissa mineraalivilla on asbestiin verrattu materiaali, mutta Suomessa ei olla vielä herätty. Toki se saattaa joihinkin rakenteisiin käydä, mutta jos aidon puutalon kunnostaa, joka on hengittävä rakenne ja aina ollut, se ei muovia eikä mineraalivillaa missään nimessä kaipaa. Hengittävää selluvillaa ja muita hengittäviä materiaaleja se kaipaa, luonnon painovoimaan perustuva ilmanvaihto on paras, ei kai kukaan oikeasti halua kotiinsa koneellista ilmanvaihtoa jos voi valita, ioneja ja jatkuvaa meluhaittaa ja siinä on sitten talo hengityskoneessa lopun elämäänsä. Selluvillassa ei tykkää syöpäläiset, hiiret, homeet eivätkä lattiasienet mellastaa. Jos materiaali kastuu niin se pääsee myös kuivumaan sillä se hengittää. Mikään materiaali ei ole ikuista ja jos johonkin rakenteeseen syntyy kosteusvaurio niin sitä ei korjata ennenkuin vaurion aiheuttaja on selvinnyt ja se poistettu.

        Hengittävillä rakenteilla on talot rakennettu vuosisatoja ja jo vuosisatoja sitten tiedettiin mitä sinne pitää laittaa kunnes ihanalla 60-luvulla alkoi materiaalikokeilut ja hometalobuumi. Lukekaa Panu Kailan Talotohtori, ja turha väittää että siinä oleva tieto olisi millään tavalla vanhentunutta, puurakennusten osalta tieto on ollut etsivien ulottuvilla jo siitä lähtien kun tönöjä on pykäilty maailmaan.


      • Säästöä

        Kouvolassa on pienyrittäjä, Tertzin Toimi. Hän puhalsi sukulaiselleni villat ja oli erittäin edullista sekä hyvää työtä! Tuo kuulemma maahan selluvillaa joka täyttää kaikki Eu-vaatimukset. Yhteystietoja ei ole, mutta eiköhän ne löydy niitä tarvitseville!


      • Anonyymi
        Säästöä kirjoitti:

        Kouvolassa on pienyrittäjä, Tertzin Toimi. Hän puhalsi sukulaiselleni villat ja oli erittäin edullista sekä hyvää työtä! Tuo kuulemma maahan selluvillaa joka täyttää kaikki Eu-vaatimukset. Yhteystietoja ei ole, mutta eiköhän ne löydy niitä tarvitseville!

        Tuo tertzin toimi kannattaa unohtaa suosiolla.. villoineen päivineen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      456
    Aihe