Eli onko mahdollista että toivoton väsymykseni johtuu ko. lääkkeestä? Lääkäri nimittäin sanoo että lääkkeen pitäisi lisätä toimintakykyä! Olen syönyt lääkettä n.6kk ja mieliala muuten ok mutta olen aivan toivottoman väsynyt etenkin töissä. Jo kahden tunnin jälkeen olen niin toiminta kyvytön että en kunnolla edes eteeni nää!! Millaisia kokemuksia teillä on? Miten tapahtuu lääkkeen vaihto jos näin tehtäisiin? Sain kauheat sivuoireet nykyisestä jotka kestivät pahoina n.2kk jatkoin sinnikäästi ja muut oireet hävinneet paitsi toivoton väsymys ja haukottelu! Alussa annos oli vain 10mg ja nyt ollut jo kuukausia 20mg.. osaako joku auttaa? Eli väsyttävätkö mahdollisesti muutkin vastaavat lääkkeet onko vaihdosta siis mitään apua?
Citalopram väsyttää
67
34405
Vastaukset
- minuakin
käytössä tällä hetkellä citalopram 40 mg puoli vuotta. Varsinkin ruokailun jälkeen väsyttää, silmät ei pysy auki. Olen nyt pienentänyt ruoka-annoksia ja keventänyt ruokavaliotani. Työssä en ole nyt, joten ei sillä lailla häiritse. Haukottelen tiheästi, vaikka ulkoilenkin välillä.
´
Minulla kerran vaihdettiin lennosta lääkettä vastaavalla annoksella. Kyllähän niitä sivuoireita aina ilmaantuu. - mummohummeli
Tutkituta veriarvosi.
Syö paljon marjoja, vihanneksia ja myöskin jonkinverran kalaa ja kananamunia.
Ulkoile väh. puoli tuntia päivässä.
Pillereistä pois päässyt.
niillä keinoin
tsemppiä- väsynyt
joten niistä ei johdu. Vitamiinit yms sellaiset tekiä ovat myös kohdallaan...
- ei vaan
masennuslääkkeet sovi. Itse olin kuin koomassa puolivuotta ennenkuin ymmärsin väsymykseni syyn.
Nyt ilman lääkkeitä ja piristyin huomattavasti.
Maalaisjärkeä kannattaa käyttää. - haukottelija myös
Mä alotin ton citalopramin viikko sitte, nyt mulla on vasta sellanen alotusannos 10mg, mut huomenna se muuttuu sit 20 mg. Mä en oo tehny mitää muuta ku haukotellu!! Hitsi ku mä työskentelen lasten kanssa ja lapset vaa että mulle pitäs laittaa pyykkipoika suuhun ku mä en saa edes yhtä lausetta loppuun aina ku haukottelen:)Muutenki musta tuntuu että on ihan tyhmä olo, ihanku en olis ihan skarppina koko ajan, tänäänki ku joku vanhempi toi lapsensa ni sitte kun se lähti pois ni mulla ei ollu oikeen muistikuvaa että mitäs se mulle sanokaan, että pitköhän mun muistaa jotain sen lapseen liittyen! Että jos tää tämmöseks menee ni varmaan pitää jättää koko lääke pois ja kestää elämä ilman sitä:)
- mullakin hau hau haukotuttaa
mä aloitin kans ton lääkkeen 10mg ja siis sama, pitäs siirtyä siihen 20mg ja mä olen ollut tän viikon väsyneempi kun koskaan... siis just haukotuttaa ja sit unohtelee mitä sanoo.. mites sulla on käynyt? tuosta viestistäsi on aikaa-mikä tilanteesi on nykyään?
- kmt79
mullakin hau hau haukotuttaa kirjoitti:
mä aloitin kans ton lääkkeen 10mg ja siis sama, pitäs siirtyä siihen 20mg ja mä olen ollut tän viikon väsyneempi kun koskaan... siis just haukotuttaa ja sit unohtelee mitä sanoo.. mites sulla on käynyt? tuosta viestistäsi on aikaa-mikä tilanteesi on nykyään?
itse syönyt citalopramia nyt vuoden verran ja edelleen väsyttää joskus mutta suuremmat väsymyksen oireet ja ihme tuntemukset meni ohi ensimmäisten kahden viikon jälkeen. eli alussa saattaa olla outo olo mutta kyllä se ohi menee. mulla ainakin ollut suuri apu lääkkeestä joten en kadu yhtään että lääkitykseen turvauduin ahdingossani... :)
- valoa näkyvissä
Kuinka olette päässeet eroon lääkkeestä ? Olen syönyt 1,5 vuotta Citalopramia ja tuntuu, että kun lääke puolitettiin niin nythän se vasta väsyttääkin ! Olo on muuten ok. Ei tietääkseni sivuvaikutuksia koko aikana.
- ????
Oletko varma ettei väsymys johdu itse masennuksesta, kun kerta lisääntyi, kun lääkettä vähennettiin? Miksi haluat eroon lääkkeestä, joka on tehonnut?
- Jolla74
Itse olen aina kärsinyt synnynnäisestä alakuloisuudesta ja lääkäri suositteli lääkitystä, kun halusin tietää miltä tuntuu olla pirteä ja iloinen kuten muut. Aloin syömään Citalopramia ja alussa tunsin myös lääkkeestä johtuvaa väsymystä ensimmäiset 4 viikkoa. Haukottelu oli silloin myös ihan jatkuvaa mutta sekin loppui lopulta. En muista kärsineeni pahasta olosta, mutta seksihalut hävisi totaalisti ja sain heti ympärivuorokautisen säryn lihaksiin ja niveliin. Särky alkoi ensin lonkasta niin kovana vihlomisena etten päässyt ilman käsien tukea edes tuolista ylös ja käveleminen ja portaiden nouseminen sattui todella ja pisti irvistelemään ensimmäiset 3kk. Lenkkeily ja muu ylimääräinen liikkuminen piti lopettaa täysin ja muutuin lopulta sohvaperunaksi.Kauppareissuilla piti pysähtyä hetkeksi hyllyjen välissä ns.vetämään henkeä.Kipu helpotti ja mutta muuttui 3kk jälkeen kiertelemään ympäri kroppaa. Paikka saattoi vaihdella päivän tai tunninkin aikana useasti esim.reiden, pohkeen tai polven välillä. Pysyen kuitenkin aina vyötärön alapuolella. Lihasten pakotus vaikeutti tietysti myös nukahtamista iltaisin ja kipu tuntui samanlaiselta kuin silloin kun iskee kyynärpään johonkin niin kovaa että kihelmöi pikkurillissä asti. Soitin lääkärilleni 3kk käytön jälkeen ja kerroin kivustani ja epäilin että lääke taitaa olla minulle täysin väärä, mutta lääkärin mielestä aikaa oli kulunut niin vähän ettei kyseisen lääkkeen lopettaminen ollut vielä järkevää.Tottuminen kuulemma vie aikaa. Sain siis toisen 3kk reseptin samaa lääkettä ja jatkoin ottamista. Nyt olen 6kk syönyt Citalopramia ja ilmoitin lääkärilleni lopettavani asteittain sen syömisen, oli hän asiasta mitä mieltä tahansa!! 2vkoa olen nyt ollut ilman lääkkeitä ja olo on parantunut selvästi. Kipu on hiljalleen häviämässä, mutta päässä huimaa, kun tasapainoaisti ei aina pysy silmien liikkeen mukana. Päätä ja silmiä täytyy liikutella rauhallisesti. Enkä parin viikon päästä "vieroitusoireet" ovat hävinneet kokonaan ja pääsen vaikka juoksulenkille pitkästä aikaa.Ihanaa!
- *vanhempi masis*
Sama juttu noiden lihas- ja nivelkipujen kanssa vai mitä sitten lienevätkin. Ne ilmaantuivat, kun aloitin sitalopraamin mirtatsapiinin rinnalle. Nyt ne ovat tosin hävinneet, olleet poissa monta viikkoa. Tuli vain mieleen tuosta kirjoituksestasi, että minullakin oli yhtäkkistä purevaa ja vihlovaa kipua paikallisesti missä milloinkin, kivut kestivät vain hetken paikassaan ja hävisivät. Tietysti ne voivat muustakin johtua, ja yhteys lääkitykseen on vain sattumaa.
- 1pl
väsyttää, tuntuu ettei muuta haluaisi tehdäkään kun nukkua..ja minulla kasksi lasta yksinhuoltaja ja raskas työ. olen ottanut kuitenkin pienen annoksen illalla univaikeuksien vuokksi. saattaisin nukkua vaikka viikon putkeen sivuvaikutus tämä ei ole ..kestänyt jo yli puolivutta.onko han olemassa parempia toimintakykyä parantavia lääkkeitä. lääkäri määräsi jo isomman annoksen että virkistäisi...väsytti niin että tuntu et ei tule mistään mitään...
- ujuikjk
Moro ittellä sama homma. mutta sain sen pois kun otin lääkkeen ennen nukkumaan menoa. nukuin yöni mukavasti ja aamulla olo normaali.
- Creme68
Sama täällä. Illalla otan lääkkeen ja nukun yön paremmin kuin koskaan. Tai no, pikkupoikana nukuin paremmin:) Päivisin olen pirteä ja toimelias. Yleensä ahdistuneet ihmiset syövät makeaa ja ahmivat kerralla hirvittäviä määriä epäterveellistä ruokaa. Sokeritaso vaihtelee ja näin saadaankin rajuja väsymisreaktioita aikaan. Ei pelkkä ulkoilu riitä...pitää keskittyä myös terveelliseen ravintoon ja varsinkin välipaloihin.
- rommi86
Creme68 kirjoitti:
Sama täällä. Illalla otan lääkkeen ja nukun yön paremmin kuin koskaan. Tai no, pikkupoikana nukuin paremmin:) Päivisin olen pirteä ja toimelias. Yleensä ahdistuneet ihmiset syövät makeaa ja ahmivat kerralla hirvittäviä määriä epäterveellistä ruokaa. Sokeritaso vaihtelee ja näin saadaankin rajuja väsymisreaktioita aikaan. Ei pelkkä ulkoilu riitä...pitää keskittyä myös terveelliseen ravintoon ja varsinkin välipaloihin.
Ite syöny citalopram actavista 20mg 1 tapletti päivässä nyt 2kk ajan, makean syönti on vähetynyt ja olen nukkunut huomattavasti paremmin enää ei tarvitse pelätä että en heräisi aamulla töihin.
lääkkeen olen ottanut heti aamulla kun nousen, tärkeintä on säännöllisyys.
nyt kuitenkin alkanut tuntumaan että tuo 20mg ei riitä, taidan tarvita hiukan isomman annoksen nyt kun vaikutus on hiukan tasaantunut. väsymystä en ole huomannut.
- Pikkutillin.m.
kaksi tai kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa.Lääke kuin lääke turruttaa aivoja.Sydänlääkkeet ja epilääkkeet ovat ainoita,joita voi ottaa myös aamulla sekä antibiootit.On muistettava että kaikki psyykenlääkkeet väsyttää,niin myöskin masennuslääkkeet ja jokìkinen niistä.Kauniita unia.
- pillerin_pyörittäjä
Minulla aloitettiin citalopram suoraan 20mg/päivä -annoksella. Toivottavasti ei tule ikävyyksiä :/
- Diagnoosivanki
pillerin_pyörittäjä kirjoitti:
Minulla aloitettiin citalopram suoraan 20mg/päivä -annoksella. Toivottavasti ei tule ikävyyksiä :/
Joo, itseäkin kyllä väsyttää k.o. lääke. Syön nyt 40mg/päivä enkä ole kyllä huomannut mitään eroa vaikka mihin aikaan lääkkeet vetäisi napaan. Ihmiset kylmään suihkuun aamuisin ja beroccaa ja kofeiinia kurkusta alas niin pysyy hyvin hereillä.
- Diagnoosivanki
Diagnoosivanki kirjoitti:
Joo, itseäkin kyllä väsyttää k.o. lääke. Syön nyt 40mg/päivä enkä ole kyllä huomannut mitään eroa vaikka mihin aikaan lääkkeet vetäisi napaan. Ihmiset kylmään suihkuun aamuisin ja beroccaa ja kofeiinia kurkusta alas niin pysyy hyvin hereillä.
Onko joku muka saanut avun 20mg/päivä annoksella?
- jytt
Diagnoosivanki kirjoitti:
Onko joku muka saanut avun 20mg/päivä annoksella?
itse saan huomenna tuota lääkettä.ei teksteistä päätellen oo paljoa piristäny ketään tuo lääke,vaan päin vastoin...
- sepram-
Sitalopraamin väsyttävyys on kyllä ihan mitätöntä ainakin minulla mutta alussa oli jatkuvaa haukottelua.
- ....................
jytt kirjoitti:
itse saan huomenna tuota lääkettä.ei teksteistä päätellen oo paljoa piristäny ketään tuo lääke,vaan päin vastoin...
Masennuslääkkeet eivät ole piristeitä. Terveet ihmiset eivät hyödy masennuslääkkeistä mitenkään vaan saavat vain sivuvaikutukset nautittavakseen.
- ei virh. tietoja
Ei muuten pidä paikkaansa että kaikki psyykenlääkkeet tulee ottaa illalla.
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/1/6782821.pdf
pojalleni määrättiin just tänään tuota citalopramia ja nimenomaan aamulla otettavaksi.
on syönyt nyt viikon ajan diapamia ja sai tohon samaan reseptiin lisää diapamia. kai niitä sitten voi aluksi syödä rinnan, kun kerran oli samassa reseptissä.
astettain voi sitten jättää diapamin pois, kun citalopramin lääkeannostusta lisätään.
ihmettelen vaan että lääkäri ei määrännyt päivääkään sairauslomaa, kun sivuoireet voivat olla ainakin aluksi vahvojakin. Ja poika asuu vielä yksinään, niin minulla on vähän huolestunut olo, miten pärjää. - Korelinskaja
.................... kirjoitti:
Masennuslääkkeet eivät ole piristeitä. Terveet ihmiset eivät hyödy masennuslääkkeistä mitenkään vaan saavat vain sivuvaikutukset nautittavakseen.
Se on totta,ne eivät niinsanotusti piristä,vaan vaikuttavat pitemmän päälle toisella mekanismilla eli tekemällä olon helpommaksi,ilman jännityksiä. Itse olen saanut avun ihan pienilläkin annoksilla,mutta kannattaa itse kuulostella ,miltä tuntuu ja ottaa vaikka puolikkaan aluksi ja sitten kuulostella jonkin aikaa.Itse otan 20 mg:sta puolikkaan ,koska saan heti pahoinvointia,jos otan kokonaisen:) Enkä koskaan suostuisi syömään niitä vuosikausia.....sitä on vaan turhaan tokkurassa koko ajan.
Ihmiset ovat yksilöitä, toinen saa oireita,kun toisella ei tunnu missään....toisaalta kaikki lääkket eivät auta kaikkia... - AnonyymiUUSI
pillerin_pyörittäjä kirjoitti:
Ketä kiinnostaa?Kuka olet?
- cipralex?
Citalopraami ei ole väsyttävä sillä tavalla kuin masislääkkeet, jotka otetaan illalla niiden väsyttävyyden vuoksi ja jotka toimivat unilääkkeinäkin (mirtatsapiini, trisykliset ym.). SSRI-lääkkeet aiheuttavat sivuvaikutuksena usein haukottelua.
Jos sitalopraami tekee vetämättömän olon, voisit ehkä yrittää vaihtaa sen uudempaan versioon essitalopraamiin (Cipralex). Sitä tarvitsee ottaa yleensä puolet sitalopraamin annostuksesta, mikä voi vähentää sivuvaikutuksia.- joraajafgr
eilen aloin syömään noita citaloprameja,puolikkaan semmosen söin ja muutaman tunnin päästä halutti touhuta ihan hullun lailla jotakin...illalla en saanu unta millään ku halutti vaan touhuta,niin lähdin täysin rahattomana onnelaan joraamaan :) siellä sai purettua energiaa mukavasti joratessa...aamulla heräsin niin olo oli ihan ookoo otin puolikkaan just naamariin ja olo on hyvä...mulla ainakin on toiminu toi lääke heti,toivon mukaan toimis vielä entistä paremmin viikkojen päästä.....
- rgfgffterfff
joraajafgr kirjoitti:
eilen aloin syömään noita citaloprameja,puolikkaan semmosen söin ja muutaman tunnin päästä halutti touhuta ihan hullun lailla jotakin...illalla en saanu unta millään ku halutti vaan touhuta,niin lähdin täysin rahattomana onnelaan joraamaan :) siellä sai purettua energiaa mukavasti joratessa...aamulla heräsin niin olo oli ihan ookoo otin puolikkaan just naamariin ja olo on hyvä...mulla ainakin on toiminu toi lääke heti,toivon mukaan toimis vielä entistä paremmin viikkojen päästä.....
piti vielä mainita että en oo koskaan käynyt baarissa selvin päin mut eilen oli pokkaa,ja mukavaa oli...
- arst
rgfgffterfff kirjoitti:
piti vielä mainita että en oo koskaan käynyt baarissa selvin päin mut eilen oli pokkaa,ja mukavaa oli...
Mielenkiintoista. Lääkkeen vaikutus serotoniinin takaisinottoon kyllä alkaa heti, mutta psyykkisiä vaikutuksia masennukseen odotetaan tavallisesti viikkojen kuluttua, myöhemminkin, koska sitalopraamin tehoava annos on yksilöllinen (10-60 mg/vrk).
Hyvä että sait virtaa, mutta pidä varasi, jos sinulla on maniaan taipumusta ja (mahdollisesti diagnosoimaton) kaksisuuntainen mielialahäiriö. - jroaaaaaaaa
arst kirjoitti:
Mielenkiintoista. Lääkkeen vaikutus serotoniinin takaisinottoon kyllä alkaa heti, mutta psyykkisiä vaikutuksia masennukseen odotetaan tavallisesti viikkojen kuluttua, myöhemminkin, koska sitalopraamin tehoava annos on yksilöllinen (10-60 mg/vrk).
Hyvä että sait virtaa, mutta pidä varasi, jos sinulla on maniaan taipumusta ja (mahdollisesti diagnosoimaton) kaksisuuntainen mielialahäiriö.välillä meinaa haukotuttaa tosi paljon,ahdistus on lähtenyt ainakin pois....mulle näyttäs sopivan ainakin noi lääkkeet ihan kivasti vaik aluksi vähän epäilin niitä,parin päivän päästä rupeen syömään 1 vrk...eka päivänä ainoastaan tuli tosi touhukas olo ja oli pakko päästä purkaa energiaa,muuten muina päivinä on ollut aika normaali olo,vaikka elämän tillannekkin on ihan päin persettä niin ihme kyllä ei oo vituttanut mikään asia...
- kynttilänvalo
jroaaaaaaaa kirjoitti:
välillä meinaa haukotuttaa tosi paljon,ahdistus on lähtenyt ainakin pois....mulle näyttäs sopivan ainakin noi lääkkeet ihan kivasti vaik aluksi vähän epäilin niitä,parin päivän päästä rupeen syömään 1 vrk...eka päivänä ainoastaan tuli tosi touhukas olo ja oli pakko päästä purkaa energiaa,muuten muina päivinä on ollut aika normaali olo,vaikka elämän tillannekkin on ihan päin persettä niin ihme kyllä ei oo vituttanut mikään asia...
mun on pakko mainita tässä kohtaa, että olo on identtinen edellisen joraajan kanssa. ekat päivät nyt olleet ns. normaalia touhua, johon en ole aikoihin kyennyt. mieli on tasainen, ei kans vituta, vaikka viel viisi päivää sitten, ennen ekaa lääkettä oli kaikki päin persausta. nyt on järki hallinnassa, eli ei tunnu niin toivottomalta, asiat järjestyy, ei tarvitse itkeä jokaisen mietityn asian suhteen. mulla on paniikkihäiriö joka on sekoittuneena jonkin asteiseen vaihtelevaan masennustilaan...jolloin olen saamaton, eristäytyvä, perun tilaisuuksia, sovittuja tapaamisia, lähden töistä aiemmin, haluan käydä kaiken nopeasti ja tulla kotiin., haluan vain paeta.
jatkuva ahdistus oli päällä, keho ei enää totellut minua.
fyysisiä tuntemuksia citalopram actavis lääkkeestä: ekat kaksi yötä en saanut unen päästä kiinni. kolmantena, eli viime yönä olin niin väsynyt, että nukahdin, mutta aamulla olin niin pirteä, että en malttanut loikoilla sängyssä. yöunet jäivät johonkin kuuteen tuntiin, näin unia..jne, ok yö...en olisi nukkunut muutenkaan enempää, kun paketoin yhteen asti yöllä lahjoja.=) aamupäivät ovat olleet eniten tuntemuksia aiheuttavia: vatsan nipistelyä hiukan, menee ohi pian. pää on sellainen,..hajamielinen, ei "kirurginveitseä" käteen.:D olen tähän mennessä enemmän kuin tyytyväinen lääkkeeseen, ei tarvitse lipittää viiniä ahdistukseen joka ilta, tai tarttua diapamiin kun tilanteet jo ohi. absolutistina siis mennään...ja hyvää joulua kaikille! terveyttä! - pettynyt kaikkeen
kynttilänvalo kirjoitti:
mun on pakko mainita tässä kohtaa, että olo on identtinen edellisen joraajan kanssa. ekat päivät nyt olleet ns. normaalia touhua, johon en ole aikoihin kyennyt. mieli on tasainen, ei kans vituta, vaikka viel viisi päivää sitten, ennen ekaa lääkettä oli kaikki päin persausta. nyt on järki hallinnassa, eli ei tunnu niin toivottomalta, asiat järjestyy, ei tarvitse itkeä jokaisen mietityn asian suhteen. mulla on paniikkihäiriö joka on sekoittuneena jonkin asteiseen vaihtelevaan masennustilaan...jolloin olen saamaton, eristäytyvä, perun tilaisuuksia, sovittuja tapaamisia, lähden töistä aiemmin, haluan käydä kaiken nopeasti ja tulla kotiin., haluan vain paeta.
jatkuva ahdistus oli päällä, keho ei enää totellut minua.
fyysisiä tuntemuksia citalopram actavis lääkkeestä: ekat kaksi yötä en saanut unen päästä kiinni. kolmantena, eli viime yönä olin niin väsynyt, että nukahdin, mutta aamulla olin niin pirteä, että en malttanut loikoilla sängyssä. yöunet jäivät johonkin kuuteen tuntiin, näin unia..jne, ok yö...en olisi nukkunut muutenkaan enempää, kun paketoin yhteen asti yöllä lahjoja.=) aamupäivät ovat olleet eniten tuntemuksia aiheuttavia: vatsan nipistelyä hiukan, menee ohi pian. pää on sellainen,..hajamielinen, ei "kirurginveitseä" käteen.:D olen tähän mennessä enemmän kuin tyytyväinen lääkkeeseen, ei tarvitse lipittää viiniä ahdistukseen joka ilta, tai tarttua diapamiin kun tilanteet jo ohi. absolutistina siis mennään...ja hyvää joulua kaikille! terveyttä!sitä vaan, että viides päivä 10 mg citalopram- lääkettä aloitti helvetilliset paniikkikohtaukset. Onneksi minulla oli diapamia matkassa, muuten en olisi kestänyt työpaikan ruokapöydässä. alkoi polttamaan, pistelemään, syke järkky... siitä seurannut jatkumo, paniikkikohtauksia, pieniä..eilen sitten lääkkeennostopäivänä (20 mg), helvetillinen, viimeksi 8 vuotta sitten vastaanvanlainen "järistys". olin viel kaupassa, ostokset jäivät sinne..ja kuumotusta jatkui iltaan asti. aamulla otin puolikkaan, ajattelin, että selviän sillä nyt sitten jatkossa. paikallaan ei voi olla edes diapamilla. soitin ensiapuun hetki sitten, kehoittivat joko lopettamaan tai jatkamaan max 3x5mg pamin kanssa. Minä lopetan. maanantaina lekuri soittaa, pyydän terapialähetteen ja kohtauslääkkeen. yhdestä helvetistä toiseen, mutta ei ikinä enää citalopramia minulle!
- joraajaaaaaaagggggg
pettynyt kaikkeen kirjoitti:
sitä vaan, että viides päivä 10 mg citalopram- lääkettä aloitti helvetilliset paniikkikohtaukset. Onneksi minulla oli diapamia matkassa, muuten en olisi kestänyt työpaikan ruokapöydässä. alkoi polttamaan, pistelemään, syke järkky... siitä seurannut jatkumo, paniikkikohtauksia, pieniä..eilen sitten lääkkeennostopäivänä (20 mg), helvetillinen, viimeksi 8 vuotta sitten vastaanvanlainen "järistys". olin viel kaupassa, ostokset jäivät sinne..ja kuumotusta jatkui iltaan asti. aamulla otin puolikkaan, ajattelin, että selviän sillä nyt sitten jatkossa. paikallaan ei voi olla edes diapamilla. soitin ensiapuun hetki sitten, kehoittivat joko lopettamaan tai jatkamaan max 3x5mg pamin kanssa. Minä lopetan. maanantaina lekuri soittaa, pyydän terapialähetteen ja kohtauslääkkeen. yhdestä helvetistä toiseen, mutta ei ikinä enää citalopramia minulle!
mulla on nyt kolmas viikko käynnissä,olo on tasoittunut ja olo yleensä on ihan hyvä,vitutus on häipynyt samoin ahdistus,pari kertaa on vähän ahdistanut sosiaaliset tilanteet,mut muuten on kivasti virtaa tehdä asioitten eteen jotai..saamaton olo on häipynyt..minulle nuo lääkkett on kuin tehdyt....en ole ikinä ennen syönyt masennukseen mitään lääkkeitä,mut oon kyl onnelinen et hain apua masennukseen,nyt alkaa taas elämä maistua joltain......
olen myös kärsinyt pahasta peliriippuvuudesta ja sen kautta masennus johtuukin suurin osin,olen myös menettäyn vuoden sisällä kaksi perheen jäsentä,joten rankkaa on kyllä ollut...haukottelu on lakannut kokonaan nyt 3 viikon jälkeen ja on halu touhuta jotakin päivisin,ennen pidin verhoja kiinni kämpästä ja nyt ne pitää olla auki :)
oneksi aloitan armeijjan tammikuussa niin siellä pääsee sit purkaa energiaa,ja ei sitä koskaan tiedä jos vaikka armeijjan kautta työllistysi tulevaisuudessa,koska ei ole koulutusta,niin armeijjaan asentella 10....
aluksi ku luin muitten kommentteja täytyy kyl sanoo et olin skeptinen ton lääkkenn suhteen,mut mulle on huippu juttu toi lääke..... - venla72_
joraajaaaaaaagggggg kirjoitti:
mulla on nyt kolmas viikko käynnissä,olo on tasoittunut ja olo yleensä on ihan hyvä,vitutus on häipynyt samoin ahdistus,pari kertaa on vähän ahdistanut sosiaaliset tilanteet,mut muuten on kivasti virtaa tehdä asioitten eteen jotai..saamaton olo on häipynyt..minulle nuo lääkkett on kuin tehdyt....en ole ikinä ennen syönyt masennukseen mitään lääkkeitä,mut oon kyl onnelinen et hain apua masennukseen,nyt alkaa taas elämä maistua joltain......
olen myös kärsinyt pahasta peliriippuvuudesta ja sen kautta masennus johtuukin suurin osin,olen myös menettäyn vuoden sisällä kaksi perheen jäsentä,joten rankkaa on kyllä ollut...haukottelu on lakannut kokonaan nyt 3 viikon jälkeen ja on halu touhuta jotakin päivisin,ennen pidin verhoja kiinni kämpästä ja nyt ne pitää olla auki :)
oneksi aloitan armeijjan tammikuussa niin siellä pääsee sit purkaa energiaa,ja ei sitä koskaan tiedä jos vaikka armeijjan kautta työllistysi tulevaisuudessa,koska ei ole koulutusta,niin armeijjaan asentella 10....
aluksi ku luin muitten kommentteja täytyy kyl sanoo et olin skeptinen ton lääkkenn suhteen,mut mulle on huippu juttu toi lääke.....Kuulostaa hyvältä! Onneksi olkoon, löysit sulle sopivan lääkkeen!
- pillerityttö
venla72_ kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä! Onneksi olkoon, löysit sulle sopivan lääkkeen!
Hei!
Itse sain avun citalopramista, aloitin kesäkuussa ja parin viikon pahan olon jälkeen helpotti. Mulle se määrättiin yleistä mielialaa nostamaan (raksaudenjälkeinen masennus?), että jaksaa touhuta lapsen kanssa vaikka olisi vähäiset yöunetkin. Aiemmin teki mieli vaan maata sängyssä. Joka tapauksessa, aloitin työt ja olen puheliaampi kuin pitkiin aikoihin, ilmeisesti oli ollut jo jonkinlaista alakuloa vuosia elämäntilanteista johtuen.
Eli ei sen kummempia ongelmia ainakaan mulla! Ei tarvi tsempata jokaiseen sosiaaliseen tilanteeseen! - apillforyou
pillerityttö kirjoitti:
Hei!
Itse sain avun citalopramista, aloitin kesäkuussa ja parin viikon pahan olon jälkeen helpotti. Mulle se määrättiin yleistä mielialaa nostamaan (raksaudenjälkeinen masennus?), että jaksaa touhuta lapsen kanssa vaikka olisi vähäiset yöunetkin. Aiemmin teki mieli vaan maata sängyssä. Joka tapauksessa, aloitin työt ja olen puheliaampi kuin pitkiin aikoihin, ilmeisesti oli ollut jo jonkinlaista alakuloa vuosia elämäntilanteista johtuen.
Eli ei sen kummempia ongelmia ainakaan mulla! Ei tarvi tsempata jokaiseen sosiaaliseen tilanteeseen!Moikka!
Mulla aloitettiin uudelleen citalopram-lääkitys, nyt annoksena suoraan 20 mg/vrk ja tarkoitus olisi nostaa 40 mg/vrk kahden viikon kuluttua... Miten nopeasti sulla alkoi vaikuttamaan toi lääke, ja oliko sulla alussa mitään ahdistus-oireita?
Miten oot kokenut että tuosta lääkkeestä olisi apua? - jykä j
apillforyou kirjoitti:
Moikka!
Mulla aloitettiin uudelleen citalopram-lääkitys, nyt annoksena suoraan 20 mg/vrk ja tarkoitus olisi nostaa 40 mg/vrk kahden viikon kuluttua... Miten nopeasti sulla alkoi vaikuttamaan toi lääke, ja oliko sulla alussa mitään ahdistus-oireita?
Miten oot kokenut että tuosta lääkkeestä olisi apua?Mulla aloitettiin citalopram heti 20mg päivässä rinnalla jo kauan käytetty rivatril.Muuta en huomannu sivuoireista kun levottomuuden en väsymystä. mielestäni lääke toimii.
- pillerityttö
apillforyou kirjoitti:
Moikka!
Miten oot kokenut että tuosta lääkkeestä olisi apua?Mulla alkoi vaikuttamaan melkein heti viikon jälkeen, epäilin placebo-vaikutusta, mut hyvä olo jatkuu vieläkin :) Ei ollut mitään ahdistusoireita missään vaiheessa. Ainoastaan vain pahaa oloa, eli ruoka ei maistunut.
Lääkkeestä on ollut apua todella paljon. Huomaan sen itse parhaiten, pidän puoliani ja itsetuntokin on normaali (ettei ainakaan väheksy omaa toimintaa..). Ja ihan normaali kanssakäymisessä on helpottanut, olen enemmän tilanteen tasalla ja ulospäin suuntautunut. - lääkekokeiluja
pillerityttö kirjoitti:
Mulla alkoi vaikuttamaan melkein heti viikon jälkeen, epäilin placebo-vaikutusta, mut hyvä olo jatkuu vieläkin :) Ei ollut mitään ahdistusoireita missään vaiheessa. Ainoastaan vain pahaa oloa, eli ruoka ei maistunut.
Lääkkeestä on ollut apua todella paljon. Huomaan sen itse parhaiten, pidän puoliani ja itsetuntokin on normaali (ettei ainakaan väheksy omaa toimintaa..). Ja ihan normaali kanssakäymisessä on helpottanut, olen enemmän tilanteen tasalla ja ulospäin suuntautunut.Satuin osumaan tänne palstalle ja tätä ketjua lukiessani alkoivat palaset loksahdella paikoilleen... Olen siirtynyt parisen kuukautta sitten sertraliinista citalopramiin (masennus pahat pms-oireet, kokeiltiin, josko tuo citalopram auttaisi enemmän niihin). Enempiä asiaa ajattelematta olen ollut sitä mieltä, että lääke sopii ja on hyvä, MUTTA olen ollut huomattavan väsynyt ja paino on noussut. Väsymys voikin siis liittyä tähän lääkkeeseen! En tiedä onko paino noussut lääkkeen vaikutuksesta vai siksi, etten ole jaksanut touhuta ja liikkua entiseen malliin väsymyksen vuoksi. Onko kukaan huomannut vaikutusta painoon? Taidanpa ottaa entisen lääkkeen takaisin käyttöön!
- apillforyou
pillerityttö kirjoitti:
Mulla alkoi vaikuttamaan melkein heti viikon jälkeen, epäilin placebo-vaikutusta, mut hyvä olo jatkuu vieläkin :) Ei ollut mitään ahdistusoireita missään vaiheessa. Ainoastaan vain pahaa oloa, eli ruoka ei maistunut.
Lääkkeestä on ollut apua todella paljon. Huomaan sen itse parhaiten, pidän puoliani ja itsetuntokin on normaali (ettei ainakaan väheksy omaa toimintaa..). Ja ihan normaali kanssakäymisessä on helpottanut, olen enemmän tilanteen tasalla ja ulospäin suuntautunut.Moikka
Kiitos vastauksestasi, haluisin vielä kysyä että oletko huomannut Citalopramin aiheuttavan lihomista? ja kauanko olet kyseistä lääkettä käyttänyt? itselläni on nyt 2 viikkoa takana ja huomaan myös että on ollut jotain apua, ainakin nukkuminen sujuu paremmin :) - citalo
apillforyou kirjoitti:
Moikka
Kiitos vastauksestasi, haluisin vielä kysyä että oletko huomannut Citalopramin aiheuttavan lihomista? ja kauanko olet kyseistä lääkettä käyttänyt? itselläni on nyt 2 viikkoa takana ja huomaan myös että on ollut jotain apua, ainakin nukkuminen sujuu paremmin :)Itellä 4 päivää käytössä tuo lääke ja täysin sekopäinen olo. otan lääkeen aamulla ja koko päivän on ihan väsyny, sekava olo. Aamulla ennen lääketä on ihan normaali olo. En tiedä mahtoiko tuo lääkäri määrätä mulle sitä liiankin hepposesti. Tilanteet jonka takia masennusta oli alkoivat hellittää jo ennen kuin otin ekaa pilleriä. Tekis mieli lopettaa heti alkuunsa tuo lääke. Pitäisköhän ottaa yhteyttä lääkäriin? Väsyttää, päätä särkee, sekava olo, puhun kuin papupata, en haluais olla näin "sekasin". Ja pue on ollut et syön vaan ton yhden paketillisen 10mg.
- unipupu
citalo kirjoitti:
Itellä 4 päivää käytössä tuo lääke ja täysin sekopäinen olo. otan lääkeen aamulla ja koko päivän on ihan väsyny, sekava olo. Aamulla ennen lääketä on ihan normaali olo. En tiedä mahtoiko tuo lääkäri määrätä mulle sitä liiankin hepposesti. Tilanteet jonka takia masennusta oli alkoivat hellittää jo ennen kuin otin ekaa pilleriä. Tekis mieli lopettaa heti alkuunsa tuo lääke. Pitäisköhän ottaa yhteyttä lääkäriin? Väsyttää, päätä särkee, sekava olo, puhun kuin papupata, en haluais olla näin "sekasin". Ja pue on ollut et syön vaan ton yhden paketillisen 10mg.
Eli siis ensimmäinen viikko millä tahansa masennuslääkkeellä on aika hankalaa aikaa monelle - sen perusteella ei pidä ajatella, että lääke vaan pahentaa oloa (lue sivuvaikutustekstit, se rauhoittaa mieltä). Itse lääkevaste, eli lääkkeen vaikutus mielialaan alkaa yleensä parin viikon päästä, jolloin sivuoireet ovat väistyneet ja sitten alkaa olo olla jo huomattavasti loistavampi kuin kaksi viikkoa aikaisemmin.
Oon itse syöny sitalopraamia vähän yli vuoden, on sitä annostusta korotettukin pari kertaa. Ei mulla ole väsymystä ollu (tosin kärsin unihäiriöstä muutenkin) sitalopraamista johtuen, mutta jokainenhan kokee lääkkeen eri tavalla. Mä joudun jopa ottamaan mirtazapiinia iltaisin jotta saisin unta. - pillerityttö
apillforyou kirjoitti:
Moikka
Kiitos vastauksestasi, haluisin vielä kysyä että oletko huomannut Citalopramin aiheuttavan lihomista? ja kauanko olet kyseistä lääkettä käyttänyt? itselläni on nyt 2 viikkoa takana ja huomaan myös että on ollut jotain apua, ainakin nukkuminen sujuu paremmin :)Moi apillforyou!
En hoksannut aiemmin vastata.. Eli lihomista ei kyllä ole ollut, muuta kun nyt alkuvuodesta kovien pakkaseten takia (hekoheko, hyvä tekosyy). Paremminkin olen hoikistunut, kun ruoka ei alussa ainakaan maistunut ja toisaalta mieliala on pirteämpi moneen muuhun, kuten liikkumiseen. Että en usko että mikään lääke yksistään lihottaa, vaan se liikkumattomuus tai runsaammat ateriat. toki on yksilökohtaista. Ja kesäkuussa aloitin, enkä toistaiseksi halua lopettaa, olen kokenut sen niin hyväksi. Olen aika paljon remontoinut elämäntapoja muutenkin, lähinnä hidastanut tahtia ja nautin enemmän pienen lapsen kanssa olemisesta ja tavallisista asioista. Uskon että tuo lääke on yksi sysäys ollut parempaan. Parikin kuukautta voi mennä ennen kuin alkaa toimia halutulla tavalla, joten malttia kaikille. - Sopivasti lihava
apillforyou kirjoitti:
Moikka
Kiitos vastauksestasi, haluisin vielä kysyä että oletko huomannut Citalopramin aiheuttavan lihomista? ja kauanko olet kyseistä lääkettä käyttänyt? itselläni on nyt 2 viikkoa takana ja huomaan myös että on ollut jotain apua, ainakin nukkuminen sujuu paremmin :)Mä olen käyttänyt noin 3 vuotta ja sen aikana olen lihonut noin 10 kiloa:) Eli kyllä, lihottaa.
- Mimmukatriina
Sopivasti lihava kirjoitti:
Mä olen käyttänyt noin 3 vuotta ja sen aikana olen lihonut noin 10 kiloa:) Eli kyllä, lihottaa.
Minä olen myös käyttänyt Citalopramia 2 vuotta ja kyllä paino on noussut 10 kg. Muuten olisi ahdistamaton ja hyvä olo, mutta edelleen väsyttää mielettömästi...
- jorariiiii
jroaaaaaaaa kirjoitti:
välillä meinaa haukotuttaa tosi paljon,ahdistus on lähtenyt ainakin pois....mulle näyttäs sopivan ainakin noi lääkkeet ihan kivasti vaik aluksi vähän epäilin niitä,parin päivän päästä rupeen syömään 1 vrk...eka päivänä ainoastaan tuli tosi touhukas olo ja oli pakko päästä purkaa energiaa,muuten muina päivinä on ollut aika normaali olo,vaikka elämän tillannekkin on ihan päin persettä niin ihme kyllä ei oo vituttanut mikään asia...
lopetin ton lääkkeen syönnin seinään,nii meinaa pikkusen olla outo olo välillä,tulee semmonen heikottava olo välillämja itsari ajatuksiakin on ollut,nyt pari viikkoa ilman ollu,eli eipä ois kannattanu loppettaa ton lääkkeen syömistä seinään....jospa se tästä helpottasi olotila...
- jawa 66
En usko että sun väsymys johtuu Citalopramista koska minua ei päivällä väsytä ja edellä mainittu lääke on antanut nukkua yöllä paremmin. Podin itse monta vuotta unettomuudesta mutta lääkevaihto Citalopramiin auttoi. Käytössä nyt Citalopram 40mg ensin kokeilin puolikasta mutta annos oli liian pieni niin nostin yhteen tablettiin päivässä. Reseptissäkin lukee 0,5-1 tabletti päivässä. Sivuvaikutuksia ei ole ollut vaikka olen käittänyt lääkettä jo viitisen viikkoa ja olo on ihan hyvä. Kävelisin enemmän mutta nivelrikot ei anna kävellä pitkään eikä varsinkaan jyrkkiä ylämäkiä tulee hirveä kipu vasempaan polveen sekä nilkkaan.
- YAH
mua ne väsyttää mutta en uskalla vaihtaa. vielä.
- ESIMERKIKSI N...
PUOLIINTUMISAIKA ON 36 TUNTIA. PUOLIINTUMISAIKA TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ PUOLET LÄÄKEAINEESTA ON POISTUNUT VERESTÄ TUON 36 TUNNIN AIKANA. ELI JOS HALUAT PÄÄSTÄ CITALOPRAMISTA EROON, NIIN TAPAHTUU MELKO NOPEASTI. CITALOPRAM ON LYHYTVAIKUTTEINEN DEPRESSIOLÄÄKE JA SSRI -LÄÄKE. FLUOKSETIN, JOKA ON SSRI -LÄÄKE ON PITKÄVAIKUTTEINEN JA EROON EI NIIN NOPEASTI SIITÄ LÄÄKKEESTÄ PÄÄSE. VAIKUTUSKIN ALKAA VASTA VIIKON KULUTTUA AIKAISINTAAN JA KAHDEN VIIKON KULUTTUA ON VAIKUTUS PÄÄLLÄ FLUOKSETIINISSA.
- mies 25v
itelläni 2vko takana citaloprmia. laihduttanut, mieliala ok, eli toimii. Olen kokeillut lähes kaikkia ssri ja snri sekä neuroleptejä ja tämä toimii ainakin minulla parhaiten. rivatkin lopetin kuin seinään en enää vain tarvinnnut. itelläni piristää hieman joten välillä otan yöksi mirtzapin. Kaikkien lääkekokeilujen jälkeen helpottunut olo. kiitos tästä ryynistä ilman en varmaan olisi enään tässä maailmassa.
- odotteleva1
Mulla aiheuttaa kanssa Citalopram hurjaa väsymystä... Tällä hetkellä olen syönnyt... viitisen viikkoa noita pillereitä. Ensin aloitettiin 10mg/pv, sitte nostettiin 20mg/pv, mut en vieläkään huomannu et ois vaikuttan yhtään mitenkään(ahdistusta, paniikkikohtauksia ja kaikkea maan ja taivaan väliltä....) pikemminki tuntu et noi lääkkeet vaa pahens tilannetta... Esim järkyttävät painajaiset... Noh nyt sitte nostettii 30mg/pv... Ja sen jälkee onki sit ollu hurja väsymys... Ahdistusta on ollu vielä, mut paniikkikohtauksia ei oo näkyny onneksi. Painajaiset kyllä jatkuu ja univaikeudet on pysyny aika samana. Mut ehkä se siitä. Onneks on aikaa nukkua vaikka viikko putkeen jos haluan :D
- hiphyi...
Ei se ehkä käy sulle. Vaihda fluoksetiiniin.
- a.n.j.o
Mulla aloitettiin citalopram 20mg/vrk, eikä mitään oireita ole tullut.. Myös ennen syönyt ko lääkettä eikä silloinkaan mitään sivuoireita. Ei myöskään vierotusoireita kun lopetin lääkkeen käytön..
- Mr.Survive
Itsellä citalopram auttoi pääsemään pahimman yli mutta pitkään käyttöön en voi suositella ko. lääkettä. Mahdollisimman äkkiä psykologille ja/tai terapiaan ja hoitamaan masennuksen tai paniikkihäiriön aiheuttaja pois. Lääkkeet auttaa oireisiin mutta ei itse tilan aiheuttajaan. Parasta lääkettä mielenterveys ongelmiin on liikunta, luontaiset tuotteet ja lisäravinteet. D vitamiini, kalaöljy, ruusunjuuriuute tai ginseng, c-vitamiini. Ja alkoholinkäytön vähentäminen ja tupakanpolton lopettaminen. Itse pääsin näillä konstein takaisin elämänsyrjään kiinni. Kotona nyhjäämäällä asiat vain pahenevat. Zemppiä kaikille masennuksesta paniikkihäiriöstä kärsiville, aikaa se ottaa mutta kyllä siitä yli pääsee!!
- masentunut leveästi
Auttako se lääke jos ruoka ei maistu, eikä kiinosta mitään, itkettää koko ajan, kaikin pahin tilanne kun sitä tuntuu työnaikana (olen parturi). Kuukauden mennessä laihduin yli 6 kiloa, kun muutenkin painoindeksi oli alin. Yksinnäiset illat ja viikonloput ahdistaa!!
- AnonyymiUUSI
Montako sinua tääl kirjoittaa?Sama äijä!
- Jannnaaaa
Mulla on auttanut 10mg ihan loistavasti. Rauhallisempi olo enkä ole kiinni kaikenlaisissa pakonomaisissa ajatuksissa kuin aiemmin. Mitään fyysisiä sivuvaikutuksia ei ole ollut, ei väsytä eikä haukotuta. Pikemminkin vähemmän kuin aiemmin. Silmissä oli ekoina päivinä jotain outoja tuntemuksia ja lievää pahoinvointia mutta ne hävisi nopeasti. Ainoa mikä vähän häiritsee on, että ovat vähän laimentaneet tunne-elämyksiä, mutta melkein helpompi niin. Ei tarvi joka asiasta skitsota.
- pyörryttää
Itse olen syönyt viisi vuotta citalopramia, 20 mg. Silloin kun masennus oli pahimmillaan, tuntui ettei lääke ole riittävä apu. Toki se auttoi pysymään elämässä kiinni edes jotenkin.
Sitten masennus ajan kanssa ja elämäntilanteen muuttuessa helpottui. Silloin tuntui, että lääke sai mielialan ihan normaalin ihmisen tasolle. Matkustaessa olin aina iloisempi, ja silloin saattoi jättää pillerin väliinkin. Parin päivän tauon kuitenkin huomasi heti ensimmäisen pienen vastoinkäymisen kohdatessa.
Nyt olen miettinyt d-vitamiinin yhteyttä masennukseeni. Kun kerta aurinkoisissa maissa oleskellessani olo on parempi. Olen syönyt d-vitamiinilisää (48 mikrogrammaa päivässä) ja lopettanut e-pillerit (jotka ehkä sittenkin aiheuttivat mielialan ailahtelua). Toki elämäkin on paremmilla urilla vuosien takaiseen verrattuna. Niinpä kokeilen nyt elämää ilman lääkitystä. Voi olla että onnistuu, tai sitten masennus iskee päin naamaa taas jokin yksinäinen aamu tai ilta.
Toivotaan parasta. Tsemppiä teille muillekin! En väitä että terveellinen elämä pelastaa teidän masennukselta, mutta sitten kun olo muuttuu paremmaksi, se voi edesauttaa toipumista :)
Nyt kun tää pyörrytys vielä lakkaisi... - jämsss
Joskus muinoin sain ihan järkyttävät sivuoireet tästä Citalopramista (10mg)! Lopetin lääkkeen käytön heti. Psyk.sairaanhoitajani sitten kyllä sanoi, että mun keho hylki kunnolla tätä tavaraa. Sain suurin piirtein kaikki sivuoireet, mitä siinä lääkelappusessa oli mainittu. Pyysin poikaystävääni soittamaan ambulanssin, kun meinas taju mennä. Kesti muutaman tunnin tuo pahin vaihe ja jäi pysyvä pelko SSRI-lääkkeitä kohtaan, tai no ainakin Citalopramia kohtaan... Ja kyllä! Tämä väsyttää. Mä haukottelin ihan jatkuvasti sen jälkeen kun olin ottanut tän lääkkeen. Toi pakonomainen haukottelu on kummallista, sitä ei pysty kontrolloimaan mitenkään...
En halua nyt kuitenkaan pelotella ketään, tämä oli vain mun henk.kohtanen kokemus tästä lääkkeestä... Jokainen on yksilö kuten tiedetään. Ja mä siedän muutenkin huonosti vahvoja lääkkeitä. - emuliin
Söin 14 vuotta citalopraamia, kunnes muisti oli jo niin huono, että työstä ei tullut mitään. Näiden vuosien aikana oli paljon lihas- ja nivelkipuja, jotka luokiteltiin fibromyalgiaksi. Kärsin väsymyksestä ja haukottelin paljon. Mielialani oli kuitenkin hyvä, ja jopa niin, että annoin kohdella itseäni todella huonosti. Lopulta lääkäri päätti lopettaa lääkityksen. Lääke lopetettiin hiljalleen monen viikon aikana. Noin viikko siitä, kun lääke oli lopetettu, heräsin kuin unesta. Pää selveni kerralla ja muisti alkoi toimia, mutta kaikesta yllättävintä oli, että jatkuvasti vaivanneet säryt olivat hävinneet. Nyt olen ollut 2 vuotta ilman lääkitystä ja ns. fibromyalgia on "parantunut".
Tästä voi päätellä, että lääke piti yllä kipuja ja vaikutti pitemmällä aikavälillä myös muistiin. Syönyt 3 vuotta citalopramia 60mg. Lähimuisti on todella mennyt, löytäessäni jotain hukkaamaani, usein huomaan ettei tapahtumavaiheesta ole mitään muistikuvaa. Olen erittäin väsynyt, varsinkin juopottelun jälkeen (en krapulapäivänä) vasta toisena ja kolmantena päivänä, nukun yössä 12 tuntia ja parin tunnin päiväunet silloin.
Myöskin tunne elämykset ovat laimentuneet, mutta vain hyvässä mielessä. Päässä
vähemmän kiristää. Ja lihonut olen paljon, mutta se johtuu varmasti monesta syystä.. mm. kilpirahauhasen vajaatoiminnasta (johon myöskin lääkitys). Kunpa sais elämän haltuun pikkuhiljaa ja löytäisi syyn miksi pakoilen itseäni. On kaksi reipasta tyttöä ja mies, heidänkin vuoksi.- SAAATANAAAAAAAAAAAAA
"Eli onko mahdollista että toivoton väsymykseni johtuu ko. lääkkeestä? Lääkäri nimittäin sanoo että lääkkeen pitäisi lisätä toimintakykyä!"
Vittttu mitä ääliöitä.
Joooooo.. eihän nyt väsymys voi johtua varsinkaan tuosta kyseisestä myrkkyvittttulan myrkystä... Ja joooooooo.... kyllähän lääkäri nyt sanoo sitä ja tätä..- SNDRI
SSRI:t lisää toimintakykyä jos tomintakyvyttömyys johtu matalasta serotoniinista. Suosittelen voxraa(bupropioni, DNRI) ssri:n rinnalle jos SSRI eli citalopram tekee entistä laiskemman olon. Joskus myös liian pieni annos voi väsyttää koska se ei auta masennukseen mutta aiheuttaa kuitenkin sivuoireita.
- ssri_is_ok
Citalopram on huono lääke Escitalopram on uudempi ja parempi (vähemmän haittavaikutuksia).
Nämä lääkkeet eivät yleensä väsytä vaan piristää. Pitkäaikaiskäytössä ei ole juuri mitään järkeä vaan lääkettä käytetään muutama päivä täydellä teholla ja sitten lasketellaan nopeasti alas (stopataan vaikkapa kokonaan ja sitten viikon jälkeen otetaan 1mg matalia annoksia jonkin aikaa). Tavallisesti siis aktiivikäyttö kestää alle viikon ja pitkäaikainen käyttö hyvin matalalla annoksella alle kuukauden. Jos tulee hyvin kuivaa suuta ja muita oireita on lopetus ollut mahdollisesti liian nopea tai lääkettä käytetty liian pitkään (kumpikin voi olla hyvin vaarallista). Virhekäytöstä seuraa myös yleensä helposti verenpaineen laskua ja sydänkohtauksia mitä voidaan sairaalassa korjata joten 2-4 viikon jälkeen jos suu alkaa tuntumaan tosi kuivalta on syytä ottaa taksi ja hakeutua mahdollisesti ison sairaalan ensiapuun tai keskelle keskuskaupunkia josta voivat mahdollisesti kuskata nopeasti sairaalaan jos tulee sydänkohtaus. (verisuonisto ja veren parametrit voivat seota hetkellisesti SSRI lääkkeen lopettamisesta).
Niin ja epätyypilisiä neuroleptejä, mirtazapiiniä tai vastaavia ei pidä käyttää.
Wellbutrin on kanssa ok, mutta voi aiheuttaa diabetesta. Zoloftista en osaa sanoa.
Ritalin ja kokaiini ovat huonoja koska lisää kortikosteroni tasoja ja upreguloi 5-HT2A pumppuja (ritalin ssri on kombinaationa ok, adderall is varmaan ole hyvä).- ethsrt
Nyt on kyllä todella vaaralliselta kuulostavia ohjeita. Sitalopraami on käytännössä sama kuin essitalopraami eli S-sitalopraami. S-sitalopraamista puuttuu sitalopraamissa vielä mukana oleva R-sitalopraami. S-sitalopraami on sitalopraamin vaikuttava enantiomeeri.
Niiden käytössä ei ole yleensäkään juuri mitään järkeä, koska ovat samaa hyvin haitallista ainetta.
- yxdrntr
10mg syöny viikon. haukotuttaa kokoajan eikä silmät meinaa pysyä auki kun väsyttää älyttömästi. saikkua en saanut päivääkään vaikka ajan autoa työkseni.
- AnonyymiUUSI
Väsynyt ja täällä toinen väsynyt.. väsyttää ihan mielettömän paljon ja mikä pahinta sen lisäksi, kun jatkuva haukottelu. En ennen sitä haukotellut. Ilmaa mahassa ja muitakin ihmisiä muita tuntemuksia, mutta ne ei , niin pahasti häiritse. Muuten on auttanut siihen minun henkisesti pahaanoloon. Se on tosi hyvä.inulla tuli tää juttu, kun jäin eläkkeelle ja en ole kuitenkaan pystynyt olemaan eläkkeellä päivääkään. Olen omaishoitaja ollut siitä asti ja erittäin uupunut.. Olen jo aika iäkäs ja on jaksettava.. En ole varmaan yksin näiden asioiden edessä. Jaksetaan jatkaa tätä matkaa. Hyvää kesää kaikille..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa5914482HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652301Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?202178- 1231629
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271423Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411324Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101163- 121015
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73896- 99813