miten motivoida lapsi

äittiii

hei!

mulla on 17-vuotias tyttö keliakia ollu koht 1 1/5 hänellä.Ongelmana on et tyttö ei ole sopeutunut sairauteensa syö normaalia ruokaa kun muut ei näkemässä, käydään parin kuukauden välein labras lääkäris viel ei onneksi mitään vakavampaa.tyttö on käyny monia kertoja rterapeutilla ja lääkärillä koholla olevien vastaaineiden takia.

miten saada tyttö motivoitua? onks kellään kokemusta? vinkkejä kaipailisin

4

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riisinuudeli

      minun nuoreni osallistui nuorten sopeutumisvalmennuskurssille, ja se auttoi ja motivoi kun tapasi muita ikäisiään.

      tiedon saimme keliakialiiton kautta.

      Vuokko Ylitalo Keliakialiitossa on kuntoutusvastaava.

      keliaakikkonuorilla on myös omaa toimintaa,
      järjestävät mm matkoja

    • sellaista se on

      Hei,
      tilanne on hankala, nuoresi on lähes aikuinen, etkä voi kauaa hänen syömisiään vahtia. Mitä jos yrittäisit käänteistä keinoa. Sano nuorellesi, että hän on lähes aikuinen, ja hänen pitää itse ottaa vastuu terveydestään. toisin sanoen, lakkaat kyttäämästä, ja annat lapsesi tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Meillä tämä toimi koulun kanssa. Niin kauan kuin patistin, lukeminen ei kiinnostanut. Kun tein selväksi, että vastuu on nuoren itsensä, asiat kohentuivat selvästi.
      Tyttösi sopeutumattomuus voi myös olla murrosiän kapinaa sinua ja systeemiä vastaan. Sen kuitenkin käyvät läpi kaikki.
      Tyttärelläsi on kuitenkin kaikki tieto siitä, miksi viljaa ei pitäisi syödä. Tuon ikäisen pitää ymmärtää, että itselleen hän tässä kiusaa tekee. Voi olla että syömisestä on teillä tullut valtakamppailu.

      voimia, ja aurinkoista kevättä.
      toivottelee murkun äiti

      • Äiti minäkin

        Hei! Ihan mielenkiinnosta kyselen miten teillä on mennyt viestisi kirjoittamisen jälkeen? Meillä on myös keliaakikkotytär, hän on nyt 15v ja sairastui pari vuotta sitten. Meillä on mennyt todella hienosti koko ajan, tytär on tarkka ja on koko ajan huolehtinut ruokavaliostaan myös itse. Meillä asiaa helpotti erittäin paljon se, että oma siskoni ja veljeni ovat jo monta vuotta olleet keliaakikkoja, asia oli tuttu. Myös tuttavat ja lähes kaikki sukulaiset ovat huomioineet tämän ruokavalion erittäin hyvin. Ainoa hankaluus on ollut toinen mummula, siellä kesti lähes vuoden saada heidät ymmärtämään että tyttö ei todellakaan voi enää edes pikkaisen maistaa "tavallisia" ruokia. Tai sellaisia jossa vehnäjauhoja on vain vähän. Mutta nyt sielläkin on tämä ymmärretty eikä ongelmia ole enää ollut.
        Meillä ei tästä ole tehty mitään sen isompaa numeroa. Koko perhe syö samaa ruokaa, paitsi makaroni/pastaruoat teen tyttärelle omat. Ja tietysti leivät yms. ovat omia. Tulevien rippijuhlien tarjoamiset suunnittelen mahdollisimman pitkälle siten, että kaikki käy kaikille. Lisänä kun on nyt vuoden verran ollut myös laktoosi-intoleranssi. Välillä käy aivan "tavalliset" maitotuotteet, välillä taas on oltava laktoositonta ja pahimpina aikoina on oltu jopa täysin maidottomalla.
        Meillä ainakin ne vatsakivut ovat opettaneet hyvin ruokavalion tärkeyden juuri noiden maitotuotteiden kohdalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe