yksityistuntien

pitämisestä

Onko kukaan pitänyt yksityistunteja oppilaalle esim. vanhemman pyynnostä? Ei siis koulun maksamia tukiopetustunteja, vaan ikäänkuin koulun ulkopuolisena opetuksena. Paljonko tällaisista tunneista (esim. 20 tuntia) voisi pyytää? Lain mukaan tietysti pitäisi siitä maksaa verot sun muut, mut mitäs sitten, jos ottaakin rahat pimeenä ja jää siitä kiinni, niin mitä tapahtuu?? Miten pitää toimia, jos ei halua kiertää lakia, pitääkö oppilaan vanhempien ilmoittautua vähän niinkuin työnantajaksi tms.?

Nimimerkki Ulkona

12

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ///////////////////////////...

      antamasta omille oppilaille yksityistunteja...
      Tulee herkästi sanomista / alkaa huhut kiertämään.
      Tee niin, että suosittele jotain tuttua opeksi. Tai sitten opiskelijatyttöä.

    • mariiia

      Samaa mieltä äskeisen kirjoittajan kanssa. Omille oppilaille ei kannata ajatella sitä, siitä tulee liikaa puheita ja ongelmia. Muille voi pitää.

      Hmm... kyllähän ne hommat tavallisesti hoidetaan pimeästi, itse maksoin opiskelijatytölle preppaamisesta tytärtäni yo-kirjoituksiin.

      • sitähän minäkin

        mutta kyseessä ei ole oma oppilaani, vaan toisen oppilas, eikä ole ketään muuta, ketä voisin suositella. Mielelläni myös pitäisin yksityisopetusta, mutta jos siis haluan ihan lain mukaan toimia, niin onko oppilaan vanhemmat mulle työnantajia ja pitää ilmoittaa verotoimistoon vai miten se asia sit hoituisi? Ja onko lain vastaista ottaa "palkkaa" hyödykkeinä, esim. lahjakorttina jonnekin tms., eli jos ei ota varsinaisesti rahaa näistä tunneista? Damn... Kurjaa olisi sanoa, etten voi ruveta tähän hommaan, kun oppilas on innoissaan ja itsekin tykkäisin prepata oppilasta. No, ainahan voin ilmaiseksi kai opettaa, sitä kai ei ole kielletty... ;> No joo...


      • verokirjalla
        sitähän minäkin kirjoitti:

        mutta kyseessä ei ole oma oppilaani, vaan toisen oppilas, eikä ole ketään muuta, ketä voisin suositella. Mielelläni myös pitäisin yksityisopetusta, mutta jos siis haluan ihan lain mukaan toimia, niin onko oppilaan vanhemmat mulle työnantajia ja pitää ilmoittaa verotoimistoon vai miten se asia sit hoituisi? Ja onko lain vastaista ottaa "palkkaa" hyödykkeinä, esim. lahjakorttina jonnekin tms., eli jos ei ota varsinaisesti rahaa näistä tunneista? Damn... Kurjaa olisi sanoa, etten voi ruveta tähän hommaan, kun oppilas on innoissaan ja itsekin tykkäisin prepata oppilasta. No, ainahan voin ilmaiseksi kai opettaa, sitä kai ei ole kielletty... ;> No joo...

        Ystäväni opettaa omia oppilaitaan (musaluokka) yksityisesti omassa instrumentissaan. Homma hoituu parhaiten verokirjalla, niin ei tule hankaluuksia eikä sanomista. Ymmärtääkseni (siis tämä ei ole ihan tarkka tieto) työnantaja eli oppilaan huoltajat huolehtivat sos.turva- ja eläkemaksuista. Sinä voit pyytää kohtuulliseksi arvioimasi summan. Itse suosittelisin samaa tuntipalkkaa kuin mitä opetustyössä saisit. Rahan pyytäminen ja sen maksaminen lisää kummasti myös oppilaan motivaatiota tulokselliseen työskentelyyn ja sama tietysti pätee myös opetuksen antajaan - tulee tehtyä työtä ihan oikeasti.


    • asian

      hoidettua ilman pimeitä hommia... ;) Mutta ihan mielenkiintoista olisi tietää, mitä sit tapahtuisi, jos tekee pimeenä ja jää kiinni, tai että onko lain mukaan sallittua ottaa opetusta vastaan esim. hiustenleikkuuta ilmaiseksi tai jotain vastaavia hyödykkeitä.

      • sivutoimilupa

        omalta työnantajalta että voi toimia oman työn lisäksi sivutoimessa. Näin esim. kun tuttavani oli kaupunginteatterissa avustajana ja vakituinen työ oli sekin kaupungin palveluksessa. JA verotus hoitui sivutulo kortin avulla.


    • maksanut

      Otin muutama vuosi sitten yksityisopetusta laulamisessa ja maksoin silloin 20 euroa tunti. Kuittia ei kannattanut kysellä.

      Keskustelin kerran erään englantia opettavan miehen kanssa ja hän kertoi veloittavansa 20 euroa tunti. Ymmärtääkseni se on tällä hetkellä varsin vakio.

      Uskoakseni korkeaan veloitukseen on syynä mm. valmistautuminen, yksilölliset opetukset, materiaalit ym.

      No, verotuksesta yms. kukin huolehtii itse.

      • lähtee...

        jos ammattilaisen antamasta yksityisopetuksesta täytyy maksaa noin vähän!


      • paljonko
        lähtee... kirjoitti:

        jos ammattilaisen antamasta yksityisopetuksesta täytyy maksaa noin vähän!

        on tuntiopettajan tuntipalkkio, kun pitää 20 oppilaan ryhmälle tuntia? Siihen suhteutettuna 20 e yhdelle oppilaalle on aika hyvin... eikö?


    • ansiotuloverotukseen
      • Liianajoissaolet

        Vuoden lopuksi?

        Käsittääkseni esitäytetty veroehdotus tulee kevättalvella ja siihen voi korjata puuttuvat tulot. Vuoden 2016 puuttuvat tulot ilmoitetaan siis vuoden 2017 puolella.


    • sovutoimilupa_kuntoon

      Sinun pitää ilmoittaa työnantajalle (eli reksille tässä tapauksessa) että pidät koulusi oppilaille yksityistunteja. Joskus ilmoitus riittää, joskus vaaditaan sivutoimilupa kirjallisena. Reksi sitten päättää, onko toiminta järkevää vai ei. Raha-asiat kannattaa tarkastaa verottajalta, miten toimia... Maksatko itse kun tiedät summan vai maksaako se, joka maksaa palkkasikin yksityistunneista.

      Ykistyistunneista voi ihan hyvin pyytää 20e/tunti. Vertaa siihen, että jos työnantajasi maksaa tukiopetuksesta, tukiopetustunti on 30-35e/tunti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe