kemiantekniikan insinöörin palkka

nitnitiita

Paljonko suurinpiirtein saa palkaa kemiantekniikan insinööri? Pystyykö opintoja suorittelemaan työn ohella? Millaista opiskelu on? Onko paljon läsnäolo pakkoa? Joku alalla oleva voisi kertoa onko valinta ollut hyvä, onko saanut hyvän duunin, onko palkka tyydyttävä?

8

13240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Räkä

Alkupalkat 1800-2500e/kk tällähetkellä. Neljän vuoden kuluttua jotain muuta. Riippuu täysin millaisiin töihin päädyt. Huomioi että samoista tehtävistä kilpailevat useat muutkin eri alat. Oikein, esim. ympäristötekniikka on erilinen koulutusohjelma.

Tiedän enemmän prosessinhoitajana olevia alan insinöörejä kuin oikeissa inssitehtävissä olevia. Suunnitteluhommat menevät ensisijaisesti TKK/LTKK:lta valmistuneille.

Opiskelu on paljon kemiaa ja labroja. Ei niistä iloa ole mutta aivan mukavia kokeiluja. Työnohella voi suorittaa teoriaopintoja, ei labroja. Itse opiskelin kolme vuotta ennen kuin tulin järkiini ja vaihdoin koneelle ja nyt olen tehtävässä jossa voi soveltaa kumpaakin alaa. En olisi päässyt tähän vain toisella pelkästään.

En suosittele kemiantekniikkaa. Kone/automaatio/logistiikka ja valinnaiseksi paljon kemiantekniikkaa on parempi vaihtoehto!

• nita8282

No eipäs palkka sitten häävi ole. Olen nyt valmistumassa ammattiin jonka alku palkka 2100/kk. Tunsin tyypin joku suóritti amiksessa kemian perustutkinnon tms, toimii nyt prosessin hoitajana vuorotyössä isossa firmassa ja alusta asti saanut n.3000e/kk palkkaa. Jos siis opiskelen kemiantekniikan amk tutkinnon saanko parempaa palkkaa prosessinhoitajana kuin ammattikoulun käynyt? Jos en niin sittenhän mun kannattaa mennä amikseen, pienemmällä vaivalla samoihin tuloihin. Raha on se mikä mua motivoi ja se mistä sitä saa eniten kiinnostaa eniten :D. Tosin jonkun verran erityyppistä kemian opiskelua takana joten siksi kemiantekniikka, mutta jos palkka on noin pieni niin mietin vielä uudelleen.

• kemiantekniikkaa opiskeleva

minkälaista on opiskella noita mainitsemiasi aloja? eroaako se paljon kemiantekniikan opinnoista? aloitin juuri itse kem.tekniikan opinnot, enkä tiedä, pitäisikö vaihtaa linjaa juuri tuon huonon työllistymisen ja palkan takia.

olen aika huono matikassa ja fysiikassa vielä huonompi. olen miettinyt tuota automaatiotekniikkaa, mutten ole varma..

• laborantti.
        nita8282 kirjoitti:

No eipäs palkka sitten häävi ole. Olen nyt valmistumassa ammattiin jonka alku palkka 2100/kk. Tunsin tyypin joku suóritti amiksessa kemian perustutkinnon tms, toimii nyt prosessin hoitajana vuorotyössä isossa firmassa ja alusta asti saanut n.3000e/kk palkkaa. Jos siis opiskelen kemiantekniikan amk tutkinnon saanko parempaa palkkaa prosessinhoitajana kuin ammattikoulun käynyt? Jos en niin sittenhän mun kannattaa mennä amikseen, pienemmällä vaivalla samoihin tuloihin. Raha on se mikä mua motivoi ja se mistä sitä saa eniten kiinnostaa eniten :D. Tosin jonkun verran erityyppistä kemian opiskelua takana joten siksi kemiantekniikka, mutta jos palkka on noin pieni niin mietin vielä uudelleen.

ei tuo kerro mitään, että tienaa 3000e/kk. koska on se pikkusen eri asia, työskenteleekö henkilö öisin ja jouluisin, joista saa tuplapalkat. eli jos tämä tuntemasi henkilö saakin vaan 1500e palkkaa mutta on yö/iltatöissä sekä viikonloppuisin. ei kerro mitään!

• nita8282
        laborantti. kirjoitti:

ei tuo kerro mitään, että tienaa 3000e/kk. koska on se pikkusen eri asia, työskenteleekö henkilö öisin ja jouluisin, joista saa tuplapalkat. eli jos tämä tuntemasi henkilö saakin vaan 1500e palkkaa mutta on yö/iltatöissä sekä viikonloppuisin. ei kerro mitään!

työskentelee siis vurotyössä johon itsekin olen valmis. Kysymys kuuluukin saako insinööri prosessinhoitajana parempaa palkaa kuin amis pohjainen prosessin hoitoja jos tekevät samoja tehtäviä?

• nitanita82828
        laborantti. kirjoitti:

Muistaakseni hänellä oli tuntipalkka 23 euroa tulospalkkioineen

• Räkä
        nita8282 kirjoitti:

Palkat ovat TES:n mukaisia ja lähdet valmistuneena insinöörinä nollasta jos et ole ollut harjoittelussa siellä.

amiksesta saat prosessinhoitajan tutkinnon 2-3v ja melko helpolla. Motivaatiota lisää että kemian labrat ovat >80% samoja kuin inssiopinnoissa sekä paljon enemmän muitakin labroja tulee amiksessa.

Rahanahneet jääkööt amikseen ja yrittäkööt töihin alan yrityksiin. Palkat vaihtelevat. Parhaat palkat saa paperi- ja öljynjalostuksessa. Huonoimmat lannoite, maali, liima, metalliprosesseissa.

Miksi muuten tyytyisit inssinä prosessinhoitajaksi? Eikö urahaasteet kiinnosta? Palkka on silloin toisarvoista. Jos tunnet kemianteollisuutta hakeudu automaatio tai konepuolelle ja suuntaudu alan konsulttitehtäviin. Palkkiot ovat mukavia kun kokemus karttuu...

• Räkä
        kemiantekniikkaa opiskeleva kirjoitti:

minkälaista on opiskella noita mainitsemiasi aloja? eroaako se paljon kemiantekniikan opinnoista? aloitin juuri itse kem.tekniikan opinnot, enkä tiedä, pitäisikö vaihtaa linjaa juuri tuon huonon työllistymisen ja palkan takia.

olen aika huono matikassa ja fysiikassa vielä huonompi. olen miettinyt tuota automaatiotekniikkaa, mutten ole varma..

Matemaattiset aineet painottuvat kun automaatio on puhdasta matemaatikan kaavojen soveltamista.

Kone voi tulla kyseeseen mutta ei liian lujaripainotteiset linjat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      5
      3999
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2062
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      856
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      784
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      738
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      738
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      722
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      705
    9. 35
      674
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe