Haaga-Helian valintakokeet

joseantonia

Olen hakemassa Haaga-Heliaan restonomiksi.
Kiinnostaisi tietää millaiset valintakokeet siellä on. Kun ilmeisesti sinne on muista amk:ista poiketen pääsykoekirja?
Toki olisi mielenkiintoista kuulla myös kokemuksia kyseisestä koulusta ja kaikkeen siitä liittyvästä.

Ja onko mahdollista päästä valintakokeisiin 20-25 lähtöpisteellä?

8

7067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diipadaipa

Käsittääkseni matkailulla ja ravintola- ja hotellipuolella on yhteiset pääsykokeet. Niissä on joku koe siitä pääsykoekirjasta, ja sitten seuraavana päivänä haastattelu. Jos oon ymmärtäny oikein niin osa karsiutuu ennen haastatteluvaihetta, mutta en ole aivan varma, joten korjatkaa jos olen väärässä. Haastattelussa pitää olla mukana kopio todistuksesta ja jos sulla on työkokemusta niin sitten työtodituksesta myös kopio. Näin olen asian ymmärtänyt. Haen itse kyseisen koulun matkailupuolella..

• .......................

Eli aloitin nyt tammikuussa täällä. Porvoossa on siis matkailualan restonomiopetus.

Pääsykokeeseen oli kaksi monistenippua luettavana, joka sai tulostettua koulun nettisivulta. Pääsykokeen monivalintatehtävä pohjautui tähän ennakkomateriaaliin. Kysymykset oli mielestäni helppoja, tosin väärästä vastauksesta menee miinuspisteitä, joten vähän piti kuitenkin miettiä mitä vastaa. Mutta jos luki kunnolla ne monisteet (noin 70 40 sivua) niin varmasti osasi hyvin tuon tehtävän. Sen lisäksi oli tehtävä, jossa annettiin lukumateriaali, josta sai tehdä muistiinpanoja. Tämän jälkeen teksti ja muistiinpanot kerättiin pois ja piti kirjoittaa aiheesta yhdelle sivulle mahtuva tiivistelmä.

Tämä oli siis kirjallinen osuus. Näiden lisäksi oli ryhmätehtävä, joka oli sellainen muistipalikkatehtävä. Myös haastattelu oli, kysyttiin ihan perusjuttuja, harrastuksia, miksi kiinnostaa matkailuala, koulutuksesta jne. Kielitaidosta kysyttiin, että mitä kieliä opiskellut ja joiltakin kysyttiin tarkemmin parilla lauseella piti vastata ruotsiksi tai englanniksi. Minulta ei tätä testattu, että liekö ihan haastattelijakohtaista tai sitten kielten numeroiden perusteella testataan...

Alin hyväksytty pistemäärä Porvoon restonomikoulutukseen tänä vuonna oli 63 jos muistan oikein. Valintakokeesta voi siis saada max 55 pistettä. Minulla oli lähtöpisteet 27, en osaa sen tarkemmin sanoa mikä oli alin pistemäärä, jolla pääsi valintakokeisiin.

Itse olen ainakin tykännyt tästä koulusta. Opiskeltavat aineet mielenkiintoisia.

• studerande

Oletko hakemassa hotelli- ja ravintola-alan vai matkailun puolelle? Itse olen opiskellut kohta vuoden verran hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohtoa Haagassa, siis nykyisessä Haaga-Heliassa (Haagan toimipiste). En tiedä millaiset pääsykokeet nykyään koulujen yhdistymisen myötä ovat, mutta ennen on ainakin ollut pääsykoekirja (esim. markkinointiin tai majoituspalveluihin liittyen), sen lisäksi haastattelu.

Pisterajoista en osaa sanoa, en muista mitkä omat lähtöpisteeni olivat.

Itse tykkään koulustani kovasti enkä muualla haluaisi olla; en muulla alalla tai toisessa tämän alan koulussa. Hommia kyllä riittää, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Mielenkiintoisia kursseja (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Suosittelen kuitenkin pohtimaan, mikä on oman innostuksen aste. Tämä on ala, mitä pitää oikeasti haluta, koska töitä joutuu tekemään PALJON. Ei siis pelkästään koulussa, vaan työelämässä. Ei ole maailman kevyin ala siis. Mutta onnea pääsykokeisiin, mihin sitten päädytkin ;) ehkä nähdään haagassa.

• studerande

• joseantonia
        studerande kirjoitti:

Koulun nettisivuillä näkyi olevan, että alin pisteraja jolla pääsykokeisiin pääsi viime vuonna oli 30.

Pääsykoekirjan nimi löytyy myös kyseisiltä sivuilta:
        http://www.haaga-helia.fi/fi/hakeminen/amk-tutkinto/hotelli-ja-ravintola-alan-liikkeenjohdon-ko

Kiitos paljon kaikille vastanneille.

Olen siis hakemassa hotelli -ja ravintola-alan ko:hon. Mutta hakemiseksi taitaa jäädä jos se raja valintakokeisiin pääsemiseen on noinkin korkea. Mutta aina kannattaa yrittää silti.

• neizgi
        joseantonia kirjoitti:

Olen siis hakemassa hotelli -ja ravintola-alan ko:hon. Mutta hakemiseksi taitaa jäädä jos se raja valintakokeisiin pääsemiseen on noinkin korkea. Mutta aina kannattaa yrittää silti.

Hei!

Olen itse hakemassa Haaga-Heliaan matkailun koulutusohjelmaan, nyt vain jäi mietityttämään että tarvitseeko minun sitten lukea mtn ennalta? En ainakaan sivuilta löytänyt mitään valintakoe kirjallisuutta??

Kertokaahan, jos tarvitsee lukea.. Ei tule sitten yllätyksenä. Kiits.

• studerande
        joseantonia kirjoitti:

Tietysti kannattaa aina hakea, eihän yrittäminen maksa mitään :)

Tuli mieleeni, että oletkohan lukio- vai amispohjalta hakemassa? Hotelli- ja ravintola-alan ko:ssa nimittäin kyse on lähinnä ruokatuotannosta, paljon opetuskeittiötoimintaa jne, jossa lukiokoulutuksesta ei ole juuri mitään hyötyä. Itselläni on sellainen käsitys, että lukiopohjaisille hieman paremmin sopii hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon ko. Siinäkin on perus keittiökursseja jne, mutta pääpaino ei ole ruokatuotannossa.

• eloiza

Onko kukaan menossa Tampereelta Porvoon matkailun pääsykokeisiin 3.11.2011. Sinnehän kutsutaan kaikki hakukelpoiset, joten voi olla varma, että pääsee kokeisiin, vaikka kutsua ei vielä ole tullutkaan. Kimppakyytiä Porvoon suuntaan kyselisin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6078
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      65
      3846
    3. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      16
      2947
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      190
      2845
    5. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      23
      2423
    6. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2389
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      36
      2389
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      19
      2260
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      149
      1438
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      299
      1413
    Aihe