On tässä pieni koivikon ensiharvennus käynnissä (seassa on kyllä vähän vanhempaakin puuta). Harvennan koivikon n. 800 runkoa/ha eli noin 2.5 metrin välein. Semmoinen probleema tuli eteen, että jos on samasta juuresta kasvava haarautunut koivurypäs, niin miten se harvennetaan? Jätetäänkö koko rypäs kasvamaan vai vain parhaimmat vai poistetaan kaikki paitsi yksi? Jos vain yksi jätetään kasvamaan, niin siinä on monesti vain yhdellä puolella oksistoa. Haittaakohan tuo sitten myöhempää kasvua?
haarautunut koivu
8
3350
Vastaukset
- harventaja
Eli kyseessä on nuoren metsän hoito. Meni hieman sekaisin nuo. Runkotiheys on sitten suurempi. Metsässä on seassa noita haarautuneita puita paljon. Jos joku tietäjä täällä osais kertoa noiden oikeaoppisen harvennuksen.
- jokke 57
Jätä se puu,missä on eniten oksia ja on suorarunkoisin,muuten kaikki veg
- harventaja
jokke 57 kirjoitti:
Jätä se puu,missä on eniten oksia ja on suorarunkoisin,muuten kaikki veg
Mitenhän sitten, jos ryppään puut ovat jo kohtuu isokokoisia, siis vaikka päälle 20cm halkaisijaltaan. menetelläänkö samoin?
Kiitoksia neuvosta!
- renkinä
Riittävästi hyvää raudus koivua jos on niin "pensaat" kannattaa poistaa aika tarkkaan ne yleensä hies koivua ja luonnostaa syntyneitä ryhmiä, jos kasvaa samasta kannosta silloin ei kannata toista poistaa joko molemmat jää tai molemmat pois koska koivu lahoaa helposti jos toinen kanto haara poistetaan.
- harventaja
Tullut kahdenlaista neuvoa nyt.. Minäkin olen vähän miettinyt tuota lahoamista, että jos silpasee haarapuita pois. Tuossa harvennusmetikössä on mukana myös kohtuu isoja koivuja laitamilla ja vaikeissa paikoissa ja kasvavat monesti ryppäissä. Ne pitää siis jättää kokonaan rauhaan tai silpasta kokonaan pois.
Kiitoksia vain, taidanpa noudattaa sun neuvoa. - mielenkiintoista :)
harventaja kirjoitti:
Tullut kahdenlaista neuvoa nyt.. Minäkin olen vähän miettinyt tuota lahoamista, että jos silpasee haarapuita pois. Tuossa harvennusmetikössä on mukana myös kohtuu isoja koivuja laitamilla ja vaikeissa paikoissa ja kasvavat monesti ryppäissä. Ne pitää siis jättää kokonaan rauhaan tai silpasta kokonaan pois.
Kiitoksia vain, taidanpa noudattaa sun neuvoa.Harventajalle voisin sen verran omaa kokemusta selvittää. Elikkä, sinä kirjoitat ryppäistä ja haarapuista. Haarapuu-nimellä käsitän kahden tai useamman -Tässä tapauksessa koivun- rungon yhtyvän ennen maan pintaa samaksi kannoksi. Tällaisia ei kannata mennä kaatamaan erikseen, vaan joko molemmat/kaikki nurin tai ei kumpaakaan/yhtään haaraa. Sitten ne ryppäät, joissa on yleensä lähtökohtana se entisen puusukupolven koivun kanto. Näissä tapauksissahan saattaa samassa ryppäässä olla aika montakin koivua ja jos ympärillä ei ole parempaa puuta, niin jättäisin ryppääseen 2-3 runkoa, jos muutoin on tuloksena liian harva metsä. Koska usein ne koivut kasvavat juuri niissä ryppäissä sen tyyppisillä alueilla ja jos vain yhden rungon /rypäs jättää on lopputulos harva. Tämä ryppäässä kasvanut koivu ei lahoa samoin kuin tuollainen tapaus, jossa haara katkaistaan. Näissä ryppäissä kasvaneissa on usein jo luonnostaan sitä lahoa sydämessä, ei siis huippulaatua muutenkaan.
- renkinä
harventaja kirjoitti:
Kiitoksia vain, taidanpa noudattaa sun neuvoa.Istutettu ala raudus koivun taimilla josta nyt otettu susipuut ja hieskoivut pois, jos selviä ylispuita ja ympärillä riittävästi hyvälaatuista puuta niin raakasti vaan pois,muuten ne varjostaa jatkossakin onhan järkevämpi kasvattaa useampaa hyvä laatuista puuta kuin yhtä susi puuta.
Koivikossa olisi muutenkin hyvä pyrkiä laatu harvennukseen ja koivu tarvii valoa harvoin kukaan rohkenee harventaa liian harvaksi.
- Teppo
Jos taimien väli on 2.5 metriä niin taimikontiheyshän on silloin 1600 kpl / hehtaari.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291