Kissan yskä

apua vailla

Elikkä kissallani on ollut kummallista yskää toisinaan. Se on leikattu kohta 4v. poika. Muutoin on todella aktiivinen ja leikkii ja syö, mutta saa pahan kuuloisia yskäkohtauksia! Ne tulivat ennen noin kerran kk, jos niinkään usein.. ja nyt niitä on tullut n. joka toinen päivä. Olen kyllä kaivamassa eläinlääkärin numeroa, mutta olisin kysynyt onko kellään kokemusta mistä olisi kyse? Olisiko vakavaakin? Yskä siis kuulostaa siltä että kurkussa olisi jotain?!..joka tukkii hengityksen..eikä kissa saisi kunnolla happea:(

8

1520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yskä

      osoittautu sydänviaksi.

      Myös astma on mahdollinen.

      Kannattaa siis tutkituttaa kissa mahdollisimman nopeasti. Nopeasti aloitettu hoito auttaa aina paremmin. Lääkityksellä meillä voidaan nyt oikein hyvin.

      • astmakisun "äiti"

        Minun kissani alkoi noin 6kk ikäisenä yskimään pari kertaa viikossa ja sitten nuo yskänpuuskat tihenivät päivittäisiksi. Kissa yski pää maata viistäen ja päätään käännellen. Eläinlääkärissä saatiin kortisonipistos ja katsottiin menikö yskä sillä ohi ja kyllähän se meni. Kortisoni vaikutti n.2kk ja sitten haettiin uusi pistos kun yskänkohtaukset alkoivat taas. Nyt kissa on 11kk ikäinen ja kohta lienee aika mennä taas lääkäriin.

        Toinen tapaus oli toisella kissalla sellainen että se kakoi ja yskähteli ja meni kovin apaattiseksi. Eläinlääkärissä se selvisi nielutulehdukseksi ja hoidettiin antibiooteilla. Tsemppiä teille, toivottavasti asia selviää! :) Kissan yskä on ikävää katsottavaa :/


      • astmakissan "äiti"
        astmakisun "äiti" kirjoitti:

        Minun kissani alkoi noin 6kk ikäisenä yskimään pari kertaa viikossa ja sitten nuo yskänpuuskat tihenivät päivittäisiksi. Kissa yski pää maata viistäen ja päätään käännellen. Eläinlääkärissä saatiin kortisonipistos ja katsottiin menikö yskä sillä ohi ja kyllähän se meni. Kortisoni vaikutti n.2kk ja sitten haettiin uusi pistos kun yskänkohtaukset alkoivat taas. Nyt kissa on 11kk ikäinen ja kohta lienee aika mennä taas lääkäriin.

        Toinen tapaus oli toisella kissalla sellainen että se kakoi ja yskähteli ja meni kovin apaattiseksi. Eläinlääkärissä se selvisi nielutulehdukseksi ja hoidettiin antibiooteilla. Tsemppiä teille, toivottavasti asia selviää! :) Kissan yskä on ikävää katsottavaa :/

        Kerrothan sitten mitä selvisi lääkärillä :) Ja aina voi kysyä täältäkin lisää, vastailen mielelläni jos vain voin auttaa.


    • toivotaan parasta

      eli tuli mieleen että olisiko kyse vain karvapalloista?nuoleeko paljon turkkiaan ja onko hänellä millainen karva,pitkä?ohut?lyhyt?kokeilisin antaa ohraa,eli siis kaupasta ohran siemeniä ja "raeruoho" kasvamaan.auttaa ainakin karvapalloihin.kissat sitäpaitsi tykkää kovasti kun on oma nurmikko sisällä...meillä edesmennyt poika yski kanssa aikoinaan ja kuolikin vakavaan sydänvikaan.toivotaan että ei ole vastaavaa,tsemppiä.

      • .......

        Noista karvapalloista en usko että olisi kyse, sillä kissalla on aina heinää saatavana..ja sitä oksenteleekin silloin tällöin. Mutta tulipa mieleeni että voisiko tuo yskä olla oiretta siitä, että kissa on syönyt myös semmoista bambua.. vaikka sitä omaa heinää onkin tarjolla on se niitä silloin tällöin nakerellut. Siirsin nyt bambut piiloon kissalta ja katson pari pv jatkuuko yskää. Tänään sitä ei ole ollut!!


      • toivotaan parasta
        ....... kirjoitti:

        Noista karvapalloista en usko että olisi kyse, sillä kissalla on aina heinää saatavana..ja sitä oksenteleekin silloin tällöin. Mutta tulipa mieleeni että voisiko tuo yskä olla oiretta siitä, että kissa on syönyt myös semmoista bambua.. vaikka sitä omaa heinää onkin tarjolla on se niitä silloin tällöin nakerellut. Siirsin nyt bambut piiloon kissalta ja katson pari pv jatkuuko yskää. Tänään sitä ei ole ollut!!

        että yskä voi johtua niin monesta eri asiasta,että jos tilanne ei mene millään tavalla pahemmaksi niin kysyisin asiasta viimeistään seuraavassa eläinlääkärin tarkastuksessa.saattaahan olla että se yskii muuten vaan.tai voihan se olla vaikka lievästi allerginen,vaikka huonepölylle.eli ei minusta ole syytä huolestua jos tilanne ei muutu.meillä juuri ekat rokotuksensa saanut pentu aivastaa keskimäärin 1 kerran/päivä,kysyin eläinlääkärilta ja sanoi että voi olla jotain pikku flunssaa..nyt vaan seurataan tilannetta.


    • .......

      Juu kissa on yskinyt sitten eilenkin lopulta ja tänäänkin.. nyt saatiin eläinlääkäriltä reseptillä allergialääkettä ja katsotaan olisiko se juuri niistä bambuista sitten.. Lääkäri antoi reseptin puhelimen välityksellä ja toivon nyt parasta että yskä loppuu lääkkeisiin. Tosin kun sitä taas kuuntelin,mietin ettei se voi olla allergista:( ja bambuakaan se ei ole syönyt kahteen päivään.. Nyt syötetään pillereitä neljä päivää ja tarkkaillaan tilannetta..

    • Pontero

      Oireet kuulostavat myös siltä, että se voisi olla astmaa. Omalla 8 vuotialla kisullamme kävi niin, että veimme kissan vain rokettavaksi ja kissa sattui juuri silloin yskähtämään, joten eläinlääkäri kuunteli keuhkot ja totesi korostuneet hengitysäänet, mikä voi olla astman merkki. Kun hän alkoi kyselemään, niin kissallamme tosiaan on ollut astmaan viittaavia oireita, joita vain emme olleet tunnistaneet. Nyt olemme varanneet ajan röntgeniin astman varmistamiseksi ja jos se astmaa on, aloitetaan kortisonilääkitys. Kisumme leikkii, syö ja on aktiivinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe