Mikä on tulinen järvi?

seku

Viimeksi seuroissa käydessäni siellä saarnattiin Johanneksen ilmestyksestä. Mieleen jäi, kuinka jumalattomat heitettiin "tuliseen järveen". Monta kertaa saarnan aikana toistui tuo "tulinen järvi" ja epäselväksi jäi, mitä sillä tarkoitetaan.

Puhuja kyllä selvitti, että siellä on itku ja hammasten kiristys, mutta muutapa hän ei sitten siitä osannut kertoakkaan.

Mutta minua jäi asia sillä tavalla vaivaamaan, että mikä se semmoinen tulinen järvi oikein on.

Miksi puhutaan tulisesta järvestä, eikä esimerkiksi tulisesta merestä.

Oliko Jeesuksen aikana jokin paikka, johon tätä tulista järveä verrattiin. Ainakin raamatun kirjoittajat ovat verranneet sammumatonta tulta Ben Hinnomin laaksoon, mutta sieltäkin se tuli sammui myöhemmin.

Mistä evankeliumin kirjoittajat saivat päähänsä puhua tulisesta järvestä, eikä esimerkiksi tulisesta pätsistä. Kyllähän me nyt kaikki ymmäärämme, ettei järvi voi olla tulessa, koska vesi ja tuli eivät tule toimeen keskenään.

Mutta se tulinen järvi voisi olla veden sijasta sulaa laavaa, jota tulivuorista purkautuu ja esim. Venuksessa on juuri tämmöisiä tulisia laavajärviä. Ja sitä nyt on vaikea käsittää, miten ihminen säilyy hengissä semmoisessa tuhansien asteen nesteessä, jos hänet sinne heitetään. Kyllä siellä ei ehdi kärsiä hetkeäkään, kun on jo haihtunut atomeiksi ja ei enää ole hampaita, joita kiristäisi tai silmiä, joista kyyneleitä valuisi.

Kumma kun raamatun kirjoittajat eivät kirjoittaneet: että joka ei uskonut, hänet heitettiin vaikkapa tulivuoren kraatteriin, olisi osuvampi kuvaus kuin tulinen järvi.

Ei, en minä jaksa tällaiseen uskoa ollenkaan.
Tuliseen järveen heittäminen ei ole muuta kuin vertauskuvallinen aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin Ilmestyskirjan kauhutarinat.

No tietysti te sanotte, että vain sielu siellä kärsii ja käristyy, mutta miten selitätte sen, että sielu voisi kärsiä, kun sillä ei ole ruummista. Ruumis ei voi käristyä helvetissä, koska se ei voi olla kuolematon. Sielussa taas ei ole mitään, mihin liekki voi satuttaa.
Mutta se nyt lähinnä kiinnostasi tietää, mistä Johannes otti tällaisen vertauksen. Oliko se Ben Hinnomin laakso joku tuliperäinen paikka, jota verrattiin helvettiin ja tulijärveen.

38

2231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullan alta

      Se on sellainen paikka johon kaikki maailman ja nykyiset 6 miljadia ihmistä joutuvat pois lukien vanhoillislestadiolaiset. Lisäksi tulijärveen joutuvat kaikki keskitysleirien uhrit, venäläiset, afrikkalaiset, australialaiset, juutalaiset, muslimit, kaikki kristityt pois lukien vanhoillislestadiolaiset maailman historian alkuajoista lähtien.
      Tulijärvessä on niin hirveä tungos ettei siellä oikein mahdu edes seisomaan kun siellä on niin paljon epäuskossa kuolleita ihmisiä.

    • tutkija007

      Tuliseen järveen liitetään helvetin kuvaus. Ikuinen tuli, paha katku jne.

      Kysyit, oliko sellainen paikka olemassa. Itse asiassa jokin aika sitten kuuntelin puhujaa, joka oli käynyt Pyhällä maalla ja nähnyt "tulisen järven". Sillä on hyvin arkinen selitys:luonnonasfaltti. Maasta on vuosituhansien aikana pursunut luonnonasfalttia, jota tulee öljyisen maaperä läpi maan pinnalle asti. Kun se palaa, katku on kamala. Se ei lähde iholta helposti, jos se palavana siihen lentää/ roiskahtaa. Se on epäinhimillinen paikka ihmiselle. Sitä tosiaan löytyy vieläkin.

      Helvetin ja monen muunkin ilmiön olemusta on kai vaikea selittää ja siksipä hyvin usein Raamatussa puhutaan vertauksin tai jokin asia "kiinnitetään" johonkin olemassaolevaan ikäänkuin selitykseksi. Tässä on kyse näin maallisen tuntuisesta selityksestä helvetin kauhuista.

      • seku

        No tuo ainakin selvittää maanpäällistä helvettiä hyvin. Taivaallista helvettiä ei kai kukaan osaakkaan selvittää. Mutta kovin epuskottavalta se kyllä tuntuu.


      • uskontotieteilijä

        Vanhassa Testamentissa ei tunnettu helvettiä. Se on uuden ajan keksintö.


      • puupappi
        uskontotieteilijä kirjoitti:

        Vanhassa Testamentissa ei tunnettu helvettiä. Se on uuden ajan keksintö.

        "Jos kuinka toivon, on TUONELA asuntoni; minä levitän vuoteeni pimeyteen," Job 17:13

        "Kuivuus ja kuumuus ahmaisevat lumiveden, samoin tuonela ne, jotka syntiä tekevät." Job.24:19

        "Paljaana on TUONELA hänen edessänsä, eikä ole manalalla peitettä." Job.26:6

        "Kuin lammaslauma heidät viedään tuonelaan, kuolema heitä kaitsee, jo huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä; tuonela kalvaa heidän hahmoansa, eikä heillä ole asuntoa."Ps. 49:14

        "nielaiskaamme niinkuin tuonela heidät elävältä, ehyeltään, niinkuin hautaan vaipuvaiset;" Sl. 1:12


           
        "Tuonela ja horna eivät kylläänsä saa; eivät myös saa kylläänsä ihmisen silmät." Sananl." 27:20


           
        "tuonela, hedelmätön kohtu, maa, joka ei saa kylläänsä vedestä, ja tuli, joka ei sano: "Jo riittää"." Sananl. 30:16

        "tuima kuin tuonela on sen kiivaus, sen hehku on tulen hehku,"

        "Sentähden tuonela levittää kitansa ammolleen, avaa suunsa suunnattomaksi; ja sinne menee sen loisto, sen remuava ja pauhaava joukko, kaikki sen ilonpitäjät." Jes. 5:14

        "Tuonela tuolla alhaalla liikkuu sinun tähtesi, ottaaksensa sinut vastaan, kun tulet. Se herättää haamut sinun tähtesi," Jes.14:9

        "Ja vielä: viini on petollista, urho on röyhkeä; mutta hän ei ole pysyväinen, hän, joka levittää kitansa kuin tuonela" Hab.5:2

        5. Moos. 32:22
           
        For a fire is kindled in mine anger, and shall burn unto the lowest hell, and shall consume the earth with her increase, and set on fire the foundations of the mountains. [shall burn: or, hath burned] [shall consume: or, hath consumed]

        2. Sam. 22:6
           
        The sorrows of hell compassed me about; the snares of death prevented me; [sorrows: or, cords]

        Job 11:8
           
        It is as high as heaven; what canst thou do? deeper than hell; what canst thou know? [as high...: Heb. the heights of heaven]

        Job 26:6
           
        Hell is naked before him, and destruction hath no covering.

        Ps. 9:17
           
        The wicked shall be turned into hell, and all the nations that forget God.

        Ps. 16:10
           
        For thou wilt not leave my soul in hell; neither wilt thou suffer thine Holy One to see corruption.

        Ps. 18:5
           
        The sorrows of hell compassed me about: the snares of death prevented me. [sorrows: or, cords]

        Ps. 55:15
           
        Let death seize upon them, and let them go down quick into hell: for wickedness is in their dwellings, and among them. [hell: or, the grave]

        Ps. 86:13
           
        For great is thy mercy toward me: and thou hast delivered my soul from the lowest hell. [hell: or, grave]

        Ps. 116:3
           
        The sorrows of death compassed me, and the pains of hell gat hold upon me: I found trouble and sorrow. [gat...: Heb. found me]

        Ps. 139:8
           
        If I ascend up into heaven, thou art there: if I make my bed in hell, behold, thou art there .

        Sananl. 5:5
           
        Her feet go down to death; her steps take hold on hell.

        Sananl. 7:27
           
        Her house is the way to hell, going down to the chambers of death.

        Sananl. 9:18
           
        But he knoweth not that the dead are there; and that her guests are in the depths of hell.

        Sananl. 15:11
           
        Hell and destruction are before the LORD: how much more then the hearts of the children of men?

        Sananl. 15:24
           
        The way of life is above to the wise, that he may depart from hell beneath.

        Sananl. 23:14
           
        Thou shalt beat him with the rod, and shalt deliver his soul from hell.

        Sananl. 27:20
           
        Hell and destruction are never full; so the eyes of man are never satisfied. [never: Heb. not]

        Jes. 5:14
           
        Therefore hell hath enlarged herself, and opened her mouth without measure: and their glory, and their multitude, and their pomp, and he that rejoiceth, shall descend into it.

        Jes. 14:9
           
        Hell from beneath is moved for thee to meet thee at thy coming: it stirreth up the dead for thee, even all the chief ones of the earth; it hath raised up from their thrones all the kings of the nations. [Hell: or, The grave] [chief...: Heb. leaders, or, great goats]

        Jes. 14:15
           
        Yet thou shalt be brought down to hell, to the sides of the pit.

        Jes. 28:15
           
        Because ye have said, We have made a covenant with death, and with hell are we at agreement; when the overflowing scourge shall pass through, it shall not come unto us: for we have made lies our refuge, and under falsehood have we hid ourselves:

        Jes. 28:18
           
        And your covenant with death shall be disannulled, and your agreement with hell shall not stand; when the overflowing scourge shall pass through, then ye shall be trodden down by it. [trodden...: Heb. a treading down to it]

        Jes. 57:9
           
        And thou wentest to the king with ointment, and didst increase thy perfumes, and didst send thy messengers far off, and didst debase thyself even unto hell. [thou...: or, thou respectedst]

        Hes. 31:16
           
        I made the nations to shake at the sound of his fall, when I cast him down to hell with them that descend into the pit: and all the trees of Eden, the choice and best of Lebanon, all that drink water, shall be comforted in the nether parts of the earth.

        Hes. 31:17
           
        They also went down into hell with him unto them that be slain with the sword; and they that were his arm, that dwelt under his shadow in the midst of the heathen.

        Hes. 32:21
           
        The strong among the mighty shall speak to him out of the midst of hell with them that help him: they are gone down, they lie uncircumcised, slain by the sword.

        Hes. 32:27
           
        And they shall not lie with the mighty that are fallen of the uncircumcised, which are gone down to hell with their weapons of war: and they have laid their swords under their heads, but their iniquities shall be upon their bones, though they were the terror of the mighty in the land of the living. [with their...: Heb. with weapons of their war]

        Aam. 9:2
           
        Though they dig into hell, thence shall mine hand take them; though they climb up to heaven, thence will I bring them down:

        Joona 2:2
           
        And said, I cried by reason of mine affliction unto the LORD, and he heard me; out of the belly of hell cried I, and thou heardest my voice. [by...: or, out of mine affliction] [hell: or, the grave]

        Hab. 2:5
           
        Yea also, because he transgresseth by wine, he is a proud man, neither keepeth at home, who enlargeth his desire as hell, and is as death, and cannot be satisfied, but gathereth unto him all nations, and heapet
        JNE


    • kaikki muut

      paitsi SRK:lle kuuliaiset juuri siihen tuliseen järveen, joka on varattu saatanalle ja muille SRK:n arvostelijoille.

      • puupappi

        Raamattu on Jumalan Sanaa ja kaikille samaa:

        Helvetti on :

        Tulinen järvi Ilm. 20:15, Syvyys Ilm.20:3, Kirouksen paikka Ilm.16:11, Paikka ilman lepoa Ilm.14:11

        Tulta ja tulikiveä Ps. 11:6 Kuoleman paulat Ps. 18:5

        Kuluttava tuli Jes. 33:14

        Hammasten kiristys Matteus 13:41-42

        Vaivan paikka Luukas 16:23

        Pimeyden paikka 25:30

        Siellä huudetaan apua (turhaan) Luukas 16:24

        Ei enää mahdollisuutta parannukseen Matt. 12:32

        Iankaikkinen rangaistus Matt. 25:46

        Jumalan vihan paikka Ilm. 14:10

        Pureskelevat kieltään Ilm. 16:10

        Perkeleen ja hänen enkeleittensä rankaisun paikka 25:41

        Sammumaton tuli Mark. 9:48

        Iankaikkinen hehku Jes. 33:14

        Ne, jotka siellä ovat, eivät haluaisi rakkaittensa tulevan sinne Luuk. 16:28



        Siksi pitäisi tehdä parannus ja uskoa Jeesukseen, että pelastuisi taivaaseen. Joh. 3:14-21


      • Anonyymi

        Haagdes GEHENNA on siellä missä myös HARMAGEDDON eli Israel nimisessä paikassa.


      • Anonyymi
        puupappi kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan Sanaa ja kaikille samaa:

        Helvetti on :

        Tulinen järvi Ilm. 20:15, Syvyys Ilm.20:3, Kirouksen paikka Ilm.16:11, Paikka ilman lepoa Ilm.14:11

        Tulta ja tulikiveä Ps. 11:6 Kuoleman paulat Ps. 18:5

        Kuluttava tuli Jes. 33:14

        Hammasten kiristys Matteus 13:41-42

        Vaivan paikka Luukas 16:23

        Pimeyden paikka 25:30

        Siellä huudetaan apua (turhaan) Luukas 16:24

        Ei enää mahdollisuutta parannukseen Matt. 12:32

        Iankaikkinen rangaistus Matt. 25:46

        Jumalan vihan paikka Ilm. 14:10

        Pureskelevat kieltään Ilm. 16:10

        Perkeleen ja hänen enkeleittensä rankaisun paikka 25:41

        Sammumaton tuli Mark. 9:48

        Iankaikkinen hehku Jes. 33:14

        Ne, jotka siellä ovat, eivät haluaisi rakkaittensa tulevan sinne Luuk. 16:28



        Siksi pitäisi tehdä parannus ja uskoa Jeesukseen, että pelastuisi taivaaseen. Joh. 3:14-21

        Siellä on vanhan testamentin ainainen jano joka ei sammu.


    • Uokko v

      Mie tiiän ainaki vetisen järven ja lantarannan lehmineen, joissa niitä lehmiä aamuisin uitettiin.

      Koskisen isäntä oli monesti nähnyt kurkiauran jääneen ihmettelemään lehmien aamulypsyä lantarannan kupeessa keväisin ja syksyisin, jolloin lauma erinäisiä luonnoneläimiäkin saapui ihmettelemään menoja.

      Lantarannalla oltiin muinoin nähty Leskisen emäntä poikineen hoitamassa karjaa. Siinä ihan Lorvisensuun lähellä ollessani muistan nähneeni yhden karanneen lehmän, jolta häntä oli leikattu pois.

      Naapuritalon isännän suusta kuulin, että tuo lehmä olisi erotettu joukosta, koska se ei tuottanut tarpeeksi.
      Ompeluseuran kokoontumisessa me martat puhuimme tuosta lehmästä ja yksi sanoi, että tuo lehmä laitetaan tuliseen järveen.

      Minä en ollut tuota ennen tulisesta järvestä kuullut mitään. Selvis, että se oli vain kansan antama nimi yhdelle järvelle, joka oli oikeasti vetinen. Ja niin se lehmä sinne hukutettiin..

      • lantalan isäntä

        Olipas hauska kertomus. Niin, kyllä sitä aina hauskoja tarinoita sikää tällekkin tosikkojen palstalle. Minäki kuulin vähän aikaa sitte tarinoita venäjän maalle matkanneista.
        Oli tultu rajapuomin eteen ja odotettiin sen aukeamista. Siellä tullimies näkyi kopissa istuvan turhautuneen näköisenä.

        Saadakseen tullimieheen eloa olivat matkustavaisemme töötänneet. Sitä heidän ei olisi pitänyt tehdä, sillä tästäkös tullimies ärsyyntyi.
        Se käveli uhkaavan näköisenä auton luo, kiersi pari kertaa ympäri vilkuillen sisätiloihin.

        Sitten tullimies tuli ja sanoi: Teillä kiire, meillä ei. Mikä kartta teillä on tuolla autonne takaikkunalla. Tulitteko vakoilemaan?

        Kuljettajamme vastasi: Ei siinä kartassa ole venäjältä maantiedettä, vaan ainoastaan suomesta.
        Tullimies käveli takaisin koppiinsa, mutta puomi pysyi kiinni. Autoja ruuhkautui pitkän matkaa ja kesti kaksi tuntia, ennenkuin kimpaantunut tullimies avasi puomin.
        Kun kuvattiin moskovassa ihan viattomia matkailunähtävyyksiä, tuli miliisejä kysymään, olemmeko vakoilijoita. Vastattiin, että olemme ihan rehellisiä matkailijoita vain. Tähän miliisit vastasi, että meillä ei tunneta sanaa rehellinen, ainoastaan meillä epäillään aina ja kaikkea.


      • Anonyymi
        lantalan isäntä kirjoitti:

        Olipas hauska kertomus. Niin, kyllä sitä aina hauskoja tarinoita sikää tällekkin tosikkojen palstalle. Minäki kuulin vähän aikaa sitte tarinoita venäjän maalle matkanneista.
        Oli tultu rajapuomin eteen ja odotettiin sen aukeamista. Siellä tullimies näkyi kopissa istuvan turhautuneen näköisenä.

        Saadakseen tullimieheen eloa olivat matkustavaisemme töötänneet. Sitä heidän ei olisi pitänyt tehdä, sillä tästäkös tullimies ärsyyntyi.
        Se käveli uhkaavan näköisenä auton luo, kiersi pari kertaa ympäri vilkuillen sisätiloihin.

        Sitten tullimies tuli ja sanoi: Teillä kiire, meillä ei. Mikä kartta teillä on tuolla autonne takaikkunalla. Tulitteko vakoilemaan?

        Kuljettajamme vastasi: Ei siinä kartassa ole venäjältä maantiedettä, vaan ainoastaan suomesta.
        Tullimies käveli takaisin koppiinsa, mutta puomi pysyi kiinni. Autoja ruuhkautui pitkän matkaa ja kesti kaksi tuntia, ennenkuin kimpaantunut tullimies avasi puomin.
        Kun kuvattiin moskovassa ihan viattomia matkailunähtävyyksiä, tuli miliisejä kysymään, olemmeko vakoilijoita. Vastattiin, että olemme ihan rehellisiä matkailijoita vain. Tähän miliisit vastasi, että meillä ei tunneta sanaa rehellinen, ainoastaan meillä epäillään aina ja kaikkea.

        Venäjällä miliisi ottaa lahjuksia omiin taskussa hin.


    • on tulinen meri niinkuin kaikki muukin Raamatun teksti, taivasta myöten.

      "Tuliseen järveen heittäminen ei ole muuta kuin vertauskuvallinen aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin Ilmestyskirjan kauhutarinat."

      On se vaan merkillistä, etteivät edes puhujat tunnu ymmärtävän, että Raamattu on senaikaikaisten ihmisten kirjoittama kirja, jota aikaa siinä kuvataan ja jossa käytetään runsaasti kullekin alueelle ja kulttuurille ominaisia termejä ja kielikuvia. Puhumattakaan siitä, mitä ovatkaan saaneet aikaan lukemattomat käännökset kieliltä toisille ja kääntäjien omat uskomukset, kulttuurit ja asenteet.

      Mielestäni Raamattua ei koskaan pidä lukea kirjaimellisesti, vaan aina tulee pyrkiä löytämään sieltä se olennainen sisältö, joka on Jumalan tahto ja neuvot siitä, miten kristityn kuuluisi elää. Jumalan ja lähimmäisen rakastaminen on Raamatun keskeinen sanoma, josta käsin sitä pitää aina tarkastella.

      Kaikista pahinta on mielestäni se, mitä vanhoillislestadiolaiset saarnaajat harjoittavat: Tulkitsevat Raamattua SRK:n lukuun palvelemaan maallisen valtahierarkisen järjestelmän pystyssä pitämistä.

      • seku

        Niin, että mitenkähän se tulijärvi pitäisi meidän aikanamme tulkita ja selittää.

        Jo se pelkkä heittäminenkin tuntuu työläältä hommalta. Kuvitelkaapa viimeistä tuomiota, jossa kaikki ikänään maailmassa eläneet seisovat tuomarin edessä ja kuinkahan kauan ne viimeisen tuomion käräjät mahtaa kestääkkään.
        Riittääköhän tuhat vuotta käydä kymmenien miljardien ihmisten oikeudenkäynnit läpi.

        Ja kyllä siinä on ulosheittäjille aikamoinen työ.
        Heittää yksi kerrallaan jokainen tuliseen järveen.
        Ei hiiskatti, nyt alkaa tuntumaan, että parempi kun en usko ollenkaan. Riittää, kun vaellan vaan Jumalan lapsena kelvollisesti, niin saan sielunrauhan.


      • seku kirjoitti:

        Niin, että mitenkähän se tulijärvi pitäisi meidän aikanamme tulkita ja selittää.

        Jo se pelkkä heittäminenkin tuntuu työläältä hommalta. Kuvitelkaapa viimeistä tuomiota, jossa kaikki ikänään maailmassa eläneet seisovat tuomarin edessä ja kuinkahan kauan ne viimeisen tuomion käräjät mahtaa kestääkkään.
        Riittääköhän tuhat vuotta käydä kymmenien miljardien ihmisten oikeudenkäynnit läpi.

        Ja kyllä siinä on ulosheittäjille aikamoinen työ.
        Heittää yksi kerrallaan jokainen tuliseen järveen.
        Ei hiiskatti, nyt alkaa tuntumaan, että parempi kun en usko ollenkaan. Riittää, kun vaellan vaan Jumalan lapsena kelvollisesti, niin saan sielunrauhan.

        Tunnustan, että en osaa selittää ilmestyskirjaa enkä paljon muutakaan Raamatusta. Sen mitä siitä ymmärrän, on se minkä sanoin jo edellä.

        Tulimerellä ymmärrän kuvattavan pahoista teoista seuraavaa rangaistusta. Samoin kuin taivas on palkinto hyvistä teoista. Molemman herättävät meissä ajatuksen joko pahasta tai hyvästä.

        Hyvyyteen pyrkikäämme elämässämme.


      • Anonyymi

        .,Vai on se merkillistä.Oletpa tietävinäsi...Mutta et
        ota huomioon yhtä kaikkein olennaisinta seikkaa.
        Raamatulla on aina Jumalan suojelus.Toisin sanoen,
        Raamattua ei kyetä hävittämään,yrityksistä huoli-
        matta,tai muuttamaan sen alkuperäistä tekstiä.Vaik-
        ka yrittäjiä se on aina houkutellut
        .


      • Anonyymi
        Joosua kirjoitti:

        Tunnustan, että en osaa selittää ilmestyskirjaa enkä paljon muutakaan Raamatusta. Sen mitä siitä ymmärrän, on se minkä sanoin jo edellä.

        Tulimerellä ymmärrän kuvattavan pahoista teoista seuraavaa rangaistusta. Samoin kuin taivas on palkinto hyvistä teoista. Molemman herättävät meissä ajatuksen joko pahasta tai hyvästä.

        Hyvyyteen pyrkikäämme elämässämme.

        Joosuan kirja luku 7


    • puupappi

      Ihminen, joka on oman ymmrräyksensä, järkensä varassa ja tutkii sen rajoissa uskoo mitä vain näkee silmillään, hän on suurissa ongelmissa ja hyvin surkuteltava!

      Veikkaan, että olet jehovantodistaja, koska opetat jo väärää "jt-järkioppia", koska kaikki mitä sanot on suoraan jt:n vartiotorni harha-opista.

      Siksi sinun olisi samaan aikaan leikattava myös taivas pois Raamatusta, koska emme sitäkään näe näillä silmillämme missään!!! Eikö niin! Miten voi perustella, että minkä voi jäättä pois, siis epäloogista oppia.

      Paavali uskoi kaiken Raamatusta:

      "he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa," Ap.t.24:14

      Näkeminen ei ole uskomista - vaan näkemistä.

      Jokainen uskoo kuoleman jälkeiset asiat jotenkin - mutta miten? On päätettävä uskommeko, mitä Jeesus sanoo kaikesta - vai pidämmekö Jeesusta valehtelijana? Vastaa ITSELLESI.

      Jeesus uskalsi puhua viimeisestä tuomiosta ja taivaasta, minne Hänen omansa kerran tulevat pääsemään:

      "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen." Joh. 14:1-3

      " Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne;
      15 ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä. Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut. JOS OLEMME panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme KAIKKIA MUITA IHMISIÄ SURKUTELTAMAMMAT." 1.Kor.15:14-19

      JOS ET USKO JEESUKSEN SANOJA TAIVAASTA JA HELVELISTÄ, OLET TODELLA HUKASSA!

      "Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten. Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa. Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen. Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki. Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta. Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset. Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva. Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta. Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. 1.Kor.15:40-53


      "meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia." 2.Kor.4:18

      "Mutta usko on LUJA LUOTTAMUS, mitä TOIVOTAAN, OJENTAUTUMINEN sen mukaan, mikä EI NÄY NÄY. Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen. Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä." Hepr.11:1-3

      Minulle Jeesus on Totuus!

      "Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet." Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme". Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?" Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. Joh. 14:6-11

      Jumalan siunausta kaikille

      • seku

        No sinä ainakin näyt uskovan tuliseen järveen ja iankaikkiseen helvetin vaivaan, mutta et osaa selittää tarkemmin.
        Et siis halua alkaa pohtimaan tulisen järven kysymystä tarkemmin.
        Sinä otat ainakin raamatun kirjaimellisesti.
        Repäise siis silmäsi ja hakkaa kätesi poikki, sillä niinhän raamattu käskee tekemään.
        Kuitenkin tiedämme, ettei se oikeasti sitä tarkoita. Paljon muitakin asioita on raamatussa, joita emme voi ottaa tosissaan, niinkuin esimerkiksi se, että mene ja myy kaikki mitä sinulla on ja anna köyhille.
        Samate sekin, kun kameli pystyy menemään neulansilmän läpi, vaikka ei pysty riippuen siitä, tarkoitetaanko neulansilmällä ompelulangan neulaa vai kallionkielekettä, jollainen oli jeesuksen aikana ja josta kamelien oli tavattoman ahdas ja hankala mennä läpi siellä jossain siinain vuorilla.


      • puupappi
        seku kirjoitti:

        No sinä ainakin näyt uskovan tuliseen järveen ja iankaikkiseen helvetin vaivaan, mutta et osaa selittää tarkemmin.
        Et siis halua alkaa pohtimaan tulisen järven kysymystä tarkemmin.
        Sinä otat ainakin raamatun kirjaimellisesti.
        Repäise siis silmäsi ja hakkaa kätesi poikki, sillä niinhän raamattu käskee tekemään.
        Kuitenkin tiedämme, ettei se oikeasti sitä tarkoita. Paljon muitakin asioita on raamatussa, joita emme voi ottaa tosissaan, niinkuin esimerkiksi se, että mene ja myy kaikki mitä sinulla on ja anna köyhille.
        Samate sekin, kun kameli pystyy menemään neulansilmän läpi, vaikka ei pysty riippuen siitä, tarkoitetaanko neulansilmällä ompelulangan neulaa vai kallionkielekettä, jollainen oli jeesuksen aikana ja josta kamelien oli tavattoman ahdas ja hankala mennä läpi siellä jossain siinain vuorilla.

        vertuskuvista tehdään tosia ja päinvastoin.

        Paljastuit pahemman kerran.


      • Kempelainen
        seku kirjoitti:

        No sinä ainakin näyt uskovan tuliseen järveen ja iankaikkiseen helvetin vaivaan, mutta et osaa selittää tarkemmin.
        Et siis halua alkaa pohtimaan tulisen järven kysymystä tarkemmin.
        Sinä otat ainakin raamatun kirjaimellisesti.
        Repäise siis silmäsi ja hakkaa kätesi poikki, sillä niinhän raamattu käskee tekemään.
        Kuitenkin tiedämme, ettei se oikeasti sitä tarkoita. Paljon muitakin asioita on raamatussa, joita emme voi ottaa tosissaan, niinkuin esimerkiksi se, että mene ja myy kaikki mitä sinulla on ja anna köyhille.
        Samate sekin, kun kameli pystyy menemään neulansilmän läpi, vaikka ei pysty riippuen siitä, tarkoitetaanko neulansilmällä ompelulangan neulaa vai kallionkielekettä, jollainen oli jeesuksen aikana ja josta kamelien oli tavattoman ahdas ja hankala mennä läpi siellä jossain siinain vuorilla.

        Kysymys kadutuksen paikasta on selvä. Se on niin kaukana Paratiisista, Jumalan Häähuoneesta, että sinne ei voi ”noin vain hypätä” siletä kadotuksesta. Luuk. 15; 23 kertoo >> Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.

        Tässä selviää se, että ”helvetissä” olevat aistivat ja näkevät sen Taivaallisen ilon, mitä Jumal´- yhteys on kaikessa kauneudessaan. 26 jae. >> Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme. Sieltä ei todellakaan enää pääse, vaikka tekisi mitä, jollei jo maan päällä ole vastaan ottanut Jeesusta.

        Kuvaavaa on myös se, että tässä kerrotaan siellä olevista muitakin uskovaista, kuten Abrahamista, kuinka hänelläkin on Lasaruksen kanssa todellinen onni, joten Taivaassa tunnistetaan ihmiset.

        Jumala on kuitenkin niin suuri, ettemme me tiedä edes vähää, kuinka suuret hänen tekonsa on Pojassaan Jeesuksessa, ja kuinka todellisuudessa Helvetissä on ”paha olla” ja kuinka Taivaassa on hyvä olla, mutta saamme sen uskoa näin Jeesuksen antaman sanan kautta ja jos tietäisimme, se ei olikaan uskoa, vaan tiedettä, ja se on vuorenvarmaa, että kaikki, jopa VL- puhujatkin uskoisivat Jeesukseen yksin pelastajan, siinä seurakunta jäisi hopealle ja vaille merkitystä.

        Meille tulee riittää Jeesuksen lupaus, kun ristin ryövärille, TÄNÄ PÄIVÄNÄ OLET KANSSANI PARATIISISSA.

        Rauhaa.


      • Pasi Turunen
        Kempelainen kirjoitti:

        Kysymys kadutuksen paikasta on selvä. Se on niin kaukana Paratiisista, Jumalan Häähuoneesta, että sinne ei voi ”noin vain hypätä” siletä kadotuksesta. Luuk. 15; 23 kertoo >> Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.

        Tässä selviää se, että ”helvetissä” olevat aistivat ja näkevät sen Taivaallisen ilon, mitä Jumal´- yhteys on kaikessa kauneudessaan. 26 jae. >> Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme. Sieltä ei todellakaan enää pääse, vaikka tekisi mitä, jollei jo maan päällä ole vastaan ottanut Jeesusta.

        Kuvaavaa on myös se, että tässä kerrotaan siellä olevista muitakin uskovaista, kuten Abrahamista, kuinka hänelläkin on Lasaruksen kanssa todellinen onni, joten Taivaassa tunnistetaan ihmiset.

        Jumala on kuitenkin niin suuri, ettemme me tiedä edes vähää, kuinka suuret hänen tekonsa on Pojassaan Jeesuksessa, ja kuinka todellisuudessa Helvetissä on ”paha olla” ja kuinka Taivaassa on hyvä olla, mutta saamme sen uskoa näin Jeesuksen antaman sanan kautta ja jos tietäisimme, se ei olikaan uskoa, vaan tiedettä, ja se on vuorenvarmaa, että kaikki, jopa VL- puhujatkin uskoisivat Jeesukseen yksin pelastajan, siinä seurakunta jäisi hopealle ja vaille merkitystä.

        Meille tulee riittää Jeesuksen lupaus, kun ristin ryövärille, TÄNÄ PÄIVÄNÄ OLET KANSSANI PARATIISISSA.

        Rauhaa.

        On valitettavaa, kun raamattua on käännetty väärin.
        Lausuessaan ristillä nuo kuuluisat sanansa, niiden oikea sanajärjestys kuuluu näin:

        Minä sanon sinulle tänä päivänä:"Olet oleva kanssani paratiisissa!" Huomaa, että raamatunkääntäjä on laittanut kaksoispisteen väärään paikkaan.

        Helvetin tulijärvellä,missä Taivaallinen isä kiduttaa iankaikkisesta iankaikkiseen luotuaan,siitä syystä,kun tämä oli ymmärtämätön,eikä älynnyt ottaa pelastusta vastaan?

        Tämäkö on se Jumala,josta sanotaan että hänen armonsa on kaikkea muuta ymmärrystä ylempi ja että Jumala on rakkaus?Miten nämä kaksi asiaa ovat yhteensovitettavissa?

        Miksi ette usko Jeesukseen Kristukseen?

        Mistä helvetissä siis on kysymys? Kerron millä tavalla itse pyrin lähestymään tätä kysymystä vaikkapa uskosta osattoman kanssa. Henkilökohtaisessa keskustelussa on hyvä pyrkiä valottamaan asiaa esittämällä hieman johdattelevia kysymyksiä sen sijaan, että vain toteaa miten asiat omasta mielestä ovat. Kysymysten esittäminen synnyttää keskustelua, eikä toinen koe sitä tuputtamisena. Keskeinen kysymys, josta on lähdettävä liikkeelle on tämä: "Onko sinun mielestäsi oikein, ja oikeudenmukaista että lain rikkojaa rangaistaan?" Uskoisin, että jokaisen vastaus on periaatteessa myönteinen. Keskustelukumppani saattaa huomata kysymyksen johdattelevuuden ja ryhtyä välttelemään vastausta vetoamalla esimerkiksi siihen, että rangaistavuus riippuu siitä tietääkö ihminen rikkovansa lakia a toisaalta miten vakavasta asiasta on kysymys tai että helvetti on liian kova rangaistus suhteessa rikokseen jne. Tässä vaiheessa kannattaa kuitenkin sivuuttaa nämä välttely-yritykset ja palauttaa keskustelu alkuperäiseen kysymykseen korostamalla sitä, että vaikka ystäväsi mainitsemat seikat ovat toki tärkeitä ja huomionarvoisia niihin palataan myöhemmin. Tässä vaiheessa tarkoituksena ei ole selvittää millä tavoin mistäkin rikoksesta tulisi kulloinkin rangaista. Seikka, joka onkin useasti jo vaikeampi kysymys ratkaistavaksi. Alkuperäinen kysymys sen sijaan on periaatteellisella tasolla hyvin yksinkertainen. Ystäväsi voi joko myöntää tai kieltää siihen sisältyvän väittämän. Mikäli hänen vastauksensa on kielteinen (ei ole oikein rangaista rikoksesta) on aika ilmeistä, ettei keskustelukumppanisi ole aivan rehellinen itselleen. Silloin voi kysyä: "Oletko todella sitä mieltä, että jos minä nyt varastaisin sinun lompakkosi ja tyhjentäisin tilisi pankkikortillasi oikeuslaitos tekisi väärin tuomitessaan minut?"

        Kun ystäväsi on lopulta myöntänyt, että rikoksista rankaiseminen on oikein, on mahdollista siirtyä keskustelussa eteenpäin. Sopiva kysymys voisi olla vaikka seuraavanlainen: "Olemme molemmat samaa mieltä siitä, että jos joku rikkoo ihmisten säätämää lakia on oikein, että häntä rangaistaan. maallisessa tuomioistuimessa . Entä jos hän rikkoo Jumalan säätämää lakia? Onko oikein, että hän saa rangaistuksen taivaallisessa tuomioistuimessa?" Mikäli keskustelu kumppanisi on antanut ensimmäiseen kysymykseen myöntävän vastauksen (enkä tiedä miten muutenkaan hän voisi siihen vastata) seuraa siitä luonnostaan myöntävä vastaus myös jälkimmäiseen. Molemmissa on kysymys samasta asiasta: On oikeudenmukaista, että rikoksesta seuraa rangaistus. Tämän asian ymmärtäminen on keskeistä, jotta kukaan voi ymmärtää mistä helvetissä on kysymys. Helvetti on Jumalan tapa rangaista ihmisiä heidän synneistään ja rikkomuksistaan. Ei toisinajattelusta tai kuulumisesta johonkin etniseen tai ideologiseen ryhmään, vaan teoista, jotka ihan oikeasti rikkovat Jumalan lakia. Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat Jumalan lain näkökulmasta rikollisia.

        Mikäli asia esitetään oikeudenmukaisuuden näkökulmasta jokainen voi periaatteellisella tasolla ymmärtää mistä on kysymys vaikka ei lainkaan uskoisi helvetin tai Jumalan olemassaoloon. Raamattu väittää, että ihminen on siinä määrin rikkonut Jumalan lakia vastaan, että hän ansaitsee rangaistuksen. Tässä vaiheessa toisen on mahdotonta vedota siihen, ettei hän lainkaan usko Raamattuun. Kristinuskon piirissä helvetti on ymmärrettävä Raamatun valossa ja sen mukaan ihminen on tieten tahtoen rikkonut taivaallista lakia ja siitä seuraa rangaistus. Ja vastaväittäjä on jo itsekin myöntänyt, että on täysin oikein rangaista lain rikkojaa. Mikäli keskustelukumppani haluaa kritisoida muiden uskontojen helvettinäkemystä tulee kritiikki esittää noiden uskontojen edustajille.

        Keskustelukumppani saattaa olla sitä mieltä, että helvetti on liian kova rangaistus ihmisen synneistä. Mutta mistä hän sen voi tietää? Kenties hän ajattelee, että ikuisesti kestävä rangaistus rikkomuksista, jotka sijoittuvat aikaan on liian ankara. Entä jos ihmisen rikkomukset eivät ole laadultaan pelkästään ajallisia, vaan myös rikkomuksia jotain ikuista järjestystä ja lainsäätäjää vastaan? Eikö silloin jokin vähempi kuin ikuinen rangaistus olisi aivan liian vähän? Tätä kysymystä voisi syventää, mutta teen sen jossakin toisessa kirjoituksessa. Tässä yhteydessä riittää, kun todetaan, että kristillisen ajattelun mukaan ihmisen synneistä seuraa ikuinen rangaistus juuri siksi, että ne ovat rikkomuksina Raamatun mukaan perusolemukseltaan ja laadultaan jotain ikuista. Siksi niitä ei voida myöskään saada anteeksi ilman ikuisuudesta tullutta ratkaisua: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh. 3:16).

        Mutta entä Jumalan rakkaus? Alussa siteeraamassani tekstissä helvetin käsitteen ja Jumalan olemuksen yhteensopimattomuus lienee viittaus siihen, että rakkauden Jumala ei voisi tuomita ketään ikuiseen piinaan. Mutta toki Raamattu osoittaa, että Jumalalla on muitakin olemuksen piirteitä kuin pelkkä rakkaus. Hän on myös oikeudenmukainen, vanhurskas ja pyhä. Ilman tätä puolta Jumalan olemuksessa rakkaus muuttuisi pahimmaksi jumalattomuudeksi. Ajattele esimerkin vuoksi, että joku tunkeutuisi väkivalloin kotiisi, pahoinpitelisi puolisosi ja tappaisi lapsesi. Myöhemmin keskustelet asiasta poliisin kanssa ja kysyt: "Saitteko syyllisen kiinni?" "Kyllä saimme, mutta me päästimme hänet vapaaksi," poliisit vastaavat. Kun sitten alat järkyttyneenä ihmettelemään miten moinen on mahdollista saisit kuulla vastaukseksi: "Niin, katsohan, me olemme rakkauden valtio!" Rakkauden valtio! Mihin unohtui oikeudenmukaisuus?

        Mielestäni on jotenkin outoa, että monet valittavat sitä, miksei Jumala tee mitään maailmassa olevalle pahalle. Kun sitten sanomme, että Hän tekee - hän tuomitsee katumattomat pahantekijät helvettiin - hän ei saisikaan tehdä niin, koska on rakkaus! Monien käsitys Jumalasta ei vastaa sitä kuvaa, jonka Raamattu hänestä antaa. Jumalan sanassa Hänen rakkautensa ja oikeudenmukaisuutensa eivät ole "joko-tai" vaihtoehtoja. Molemmat ovat saman Jumalan olemuksen määreitä. Kun Jumala armahtaa katuvan syntisen hän ilmaisee rakkauttaan. Kun hän tuomitsee katumattoman syntisen helvettiin hän ilmaisee oikeudenmukaisuuttaan, kuten edellä olemme osoittaneet.

        Kuinka me sitten voisimme nauttia taivaasta tietoisina siitä, että toiset kärsivät ikuista piinaa? Vastaus ei välttämättä miellytä kaikkia, mutta vastaus liittyy siihen eroon mikä vallitsee kyvyssämme ymmärtää asioita nyt ja ikuisuudessa. Käsityskykymme on nyt vajavaisuuksien ja jopa synnin hämärtämä. Taivaassa kaikki on toisin. Kuten Paavali sanoo: "nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti..." (1 Kor. 13:12). Silloin me näemme asiat niin kuin Jumala ne näkee. Niin synnin kuin tuomionkin oikeudenmukaisuuden. Tästä johtuen kaikki mikä on taivaassa ylistää Jumalaa siitä, että Hän tuomitsee syntiset vanhurskaasti: "Halleluja! Pelastus ja kunnia ja voima on Jumalan, meidän Jumalamme. Sillä totiset ja vanhurskaat ovat hänen tuomionsa; sillä hän on tuominnut sen suuren porton, joka turmeli maan haureudellaan, ja on kostanut ja on vaatinut hänen kädestänsä palvelijainsa veren." (Ilm. 19:1-3). Ja "Vanhurskas iloitsee, kun hän näkee koston [Jumalan tuomion] ... Silloin ihmiset sanovat: 'Totisesti, vanhurskaalla on hedelmä; totisesti, on Jumala, joka tuomitsee maan päällä." (Ps. 58:12). Taivaassa me siis ylistämme Jumalaa hänen vanhurskaasta tuomiostansa, koska näemme niin kuin Jumala näkee synnin kauheuden. Me myös kiitämme pyhässä pelossa Kristusta, Jumalan Karitsaa, Jumalan armosta ja rakkaudesta, joka pelastuksessa ilman omaa ansiotamme on tullut meidän osaksemme. Meidän, jotka olisimme ansainneet Jumalan vihan siinä missä tuomitutkin (Ilm. 7:9-10).

        Alussa siteeratun kirjoituksen takana saattaa olla sen laatijan kokemukset uskovista, jotka ovat asiattomalla tavalla käyttäneet helvetillä pelottelua painostuskeinona. Joskus kristityt todistavat uskosta hyvin kömpelösti ja käyttäytyvät öykkärimäisesti antaen ymmärtää, että mikäli toinen ei ole samaa mieltä uskovan kanssa hän joutuu helvettiin. Tällainen käytös on tietysti täysin asiatonta ja ansaitseekin tulla paljastetuksi. Kristittyjen asiaton käyttäytyminen pitää silti selkeästi erottaa siitä mistä helvetissä todellisuudessa on kysymys. Jumala ei ole jättänyt tuomiovaltaa kristittyjen käsiin, eikä meillä ole oikeutta uhkailla helvetillä niitä, jotka ovat eri mieltä meidän kanssamme asioista. Kokonaan toinen kysymys on kuitenkin se, että oikein ymmärrettynä käsitys helvetistä ei ole ristiriidassa Jumalan rakkauden kanssa. Se on väistämätön seuraamus syntiemme perusolemuksesta ja Jumalan oikeudenmukaisuudesta. On tietysti jokaisen oma asia haluaako uskoa Raamattuun tässä asiassa. Mutta kritiikin kristillisiä näkemyksiä kohtaan pitää nousta noiden näkemysten ymmärtämisestä, eikä niiden väärinymmärtämisestä. Muutoin sellainen kritiikki ei ole vakavasti otettavaa.

        Raamattuun uskomisen hintana voi olla naivin yksipuolisen ja lapsekkaan jumalakuvan joutuminen remonttiin. Mutta lopputuloksena on kypsä, aikuinen usko, joka kestää elämässä ja kuolemassa, koska sellainen usko perustuu totuuteen siitä millainen Jumala todella on sekä tuomarina, että pelastajana. Helvetistä puhuttaessa on aina muistettava, että Jumala tarjoaa ihmisille turvapaikkaa ja armahdusta. Pelastusta on vain vaikea ymmärtää, ellei ole selkeää käsitystä mistä pelastutaan. Mitä suurempi on vaara sitä suurempi on siitä saatava pelastus. Mitä ankarampi tuomio sitä valtavampi on Kristuksessa tarjolla oleva armahdus. Ilman totuutta helvetistä on mahdotonta ymmärtää näiden sanojen todellista syvyyttä, ihanuutta ja vakavuutta: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh. 3:16).


      • puupappi
        Pasi Turunen kirjoitti:

        On valitettavaa, kun raamattua on käännetty väärin.
        Lausuessaan ristillä nuo kuuluisat sanansa, niiden oikea sanajärjestys kuuluu näin:

        Minä sanon sinulle tänä päivänä:"Olet oleva kanssani paratiisissa!" Huomaa, että raamatunkääntäjä on laittanut kaksoispisteen väärään paikkaan.

        Helvetin tulijärvellä,missä Taivaallinen isä kiduttaa iankaikkisesta iankaikkiseen luotuaan,siitä syystä,kun tämä oli ymmärtämätön,eikä älynnyt ottaa pelastusta vastaan?

        Tämäkö on se Jumala,josta sanotaan että hänen armonsa on kaikkea muuta ymmärrystä ylempi ja että Jumala on rakkaus?Miten nämä kaksi asiaa ovat yhteensovitettavissa?

        Miksi ette usko Jeesukseen Kristukseen?

        Mistä helvetissä siis on kysymys? Kerron millä tavalla itse pyrin lähestymään tätä kysymystä vaikkapa uskosta osattoman kanssa. Henkilökohtaisessa keskustelussa on hyvä pyrkiä valottamaan asiaa esittämällä hieman johdattelevia kysymyksiä sen sijaan, että vain toteaa miten asiat omasta mielestä ovat. Kysymysten esittäminen synnyttää keskustelua, eikä toinen koe sitä tuputtamisena. Keskeinen kysymys, josta on lähdettävä liikkeelle on tämä: "Onko sinun mielestäsi oikein, ja oikeudenmukaista että lain rikkojaa rangaistaan?" Uskoisin, että jokaisen vastaus on periaatteessa myönteinen. Keskustelukumppani saattaa huomata kysymyksen johdattelevuuden ja ryhtyä välttelemään vastausta vetoamalla esimerkiksi siihen, että rangaistavuus riippuu siitä tietääkö ihminen rikkovansa lakia a toisaalta miten vakavasta asiasta on kysymys tai että helvetti on liian kova rangaistus suhteessa rikokseen jne. Tässä vaiheessa kannattaa kuitenkin sivuuttaa nämä välttely-yritykset ja palauttaa keskustelu alkuperäiseen kysymykseen korostamalla sitä, että vaikka ystäväsi mainitsemat seikat ovat toki tärkeitä ja huomionarvoisia niihin palataan myöhemmin. Tässä vaiheessa tarkoituksena ei ole selvittää millä tavoin mistäkin rikoksesta tulisi kulloinkin rangaista. Seikka, joka onkin useasti jo vaikeampi kysymys ratkaistavaksi. Alkuperäinen kysymys sen sijaan on periaatteellisella tasolla hyvin yksinkertainen. Ystäväsi voi joko myöntää tai kieltää siihen sisältyvän väittämän. Mikäli hänen vastauksensa on kielteinen (ei ole oikein rangaista rikoksesta) on aika ilmeistä, ettei keskustelukumppanisi ole aivan rehellinen itselleen. Silloin voi kysyä: "Oletko todella sitä mieltä, että jos minä nyt varastaisin sinun lompakkosi ja tyhjentäisin tilisi pankkikortillasi oikeuslaitos tekisi väärin tuomitessaan minut?"

        Kun ystäväsi on lopulta myöntänyt, että rikoksista rankaiseminen on oikein, on mahdollista siirtyä keskustelussa eteenpäin. Sopiva kysymys voisi olla vaikka seuraavanlainen: "Olemme molemmat samaa mieltä siitä, että jos joku rikkoo ihmisten säätämää lakia on oikein, että häntä rangaistaan. maallisessa tuomioistuimessa . Entä jos hän rikkoo Jumalan säätämää lakia? Onko oikein, että hän saa rangaistuksen taivaallisessa tuomioistuimessa?" Mikäli keskustelu kumppanisi on antanut ensimmäiseen kysymykseen myöntävän vastauksen (enkä tiedä miten muutenkaan hän voisi siihen vastata) seuraa siitä luonnostaan myöntävä vastaus myös jälkimmäiseen. Molemmissa on kysymys samasta asiasta: On oikeudenmukaista, että rikoksesta seuraa rangaistus. Tämän asian ymmärtäminen on keskeistä, jotta kukaan voi ymmärtää mistä helvetissä on kysymys. Helvetti on Jumalan tapa rangaista ihmisiä heidän synneistään ja rikkomuksistaan. Ei toisinajattelusta tai kuulumisesta johonkin etniseen tai ideologiseen ryhmään, vaan teoista, jotka ihan oikeasti rikkovat Jumalan lakia. Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat Jumalan lain näkökulmasta rikollisia.

        Mikäli asia esitetään oikeudenmukaisuuden näkökulmasta jokainen voi periaatteellisella tasolla ymmärtää mistä on kysymys vaikka ei lainkaan uskoisi helvetin tai Jumalan olemassaoloon. Raamattu väittää, että ihminen on siinä määrin rikkonut Jumalan lakia vastaan, että hän ansaitsee rangaistuksen. Tässä vaiheessa toisen on mahdotonta vedota siihen, ettei hän lainkaan usko Raamattuun. Kristinuskon piirissä helvetti on ymmärrettävä Raamatun valossa ja sen mukaan ihminen on tieten tahtoen rikkonut taivaallista lakia ja siitä seuraa rangaistus. Ja vastaväittäjä on jo itsekin myöntänyt, että on täysin oikein rangaista lain rikkojaa. Mikäli keskustelukumppani haluaa kritisoida muiden uskontojen helvettinäkemystä tulee kritiikki esittää noiden uskontojen edustajille.

        Keskustelukumppani saattaa olla sitä mieltä, että helvetti on liian kova rangaistus ihmisen synneistä. Mutta mistä hän sen voi tietää? Kenties hän ajattelee, että ikuisesti kestävä rangaistus rikkomuksista, jotka sijoittuvat aikaan on liian ankara. Entä jos ihmisen rikkomukset eivät ole laadultaan pelkästään ajallisia, vaan myös rikkomuksia jotain ikuista järjestystä ja lainsäätäjää vastaan? Eikö silloin jokin vähempi kuin ikuinen rangaistus olisi aivan liian vähän? Tätä kysymystä voisi syventää, mutta teen sen jossakin toisessa kirjoituksessa. Tässä yhteydessä riittää, kun todetaan, että kristillisen ajattelun mukaan ihmisen synneistä seuraa ikuinen rangaistus juuri siksi, että ne ovat rikkomuksina Raamatun mukaan perusolemukseltaan ja laadultaan jotain ikuista. Siksi niitä ei voida myöskään saada anteeksi ilman ikuisuudesta tullutta ratkaisua: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh. 3:16).

        Mutta entä Jumalan rakkaus? Alussa siteeraamassani tekstissä helvetin käsitteen ja Jumalan olemuksen yhteensopimattomuus lienee viittaus siihen, että rakkauden Jumala ei voisi tuomita ketään ikuiseen piinaan. Mutta toki Raamattu osoittaa, että Jumalalla on muitakin olemuksen piirteitä kuin pelkkä rakkaus. Hän on myös oikeudenmukainen, vanhurskas ja pyhä. Ilman tätä puolta Jumalan olemuksessa rakkaus muuttuisi pahimmaksi jumalattomuudeksi. Ajattele esimerkin vuoksi, että joku tunkeutuisi väkivalloin kotiisi, pahoinpitelisi puolisosi ja tappaisi lapsesi. Myöhemmin keskustelet asiasta poliisin kanssa ja kysyt: "Saitteko syyllisen kiinni?" "Kyllä saimme, mutta me päästimme hänet vapaaksi," poliisit vastaavat. Kun sitten alat järkyttyneenä ihmettelemään miten moinen on mahdollista saisit kuulla vastaukseksi: "Niin, katsohan, me olemme rakkauden valtio!" Rakkauden valtio! Mihin unohtui oikeudenmukaisuus?

        Mielestäni on jotenkin outoa, että monet valittavat sitä, miksei Jumala tee mitään maailmassa olevalle pahalle. Kun sitten sanomme, että Hän tekee - hän tuomitsee katumattomat pahantekijät helvettiin - hän ei saisikaan tehdä niin, koska on rakkaus! Monien käsitys Jumalasta ei vastaa sitä kuvaa, jonka Raamattu hänestä antaa. Jumalan sanassa Hänen rakkautensa ja oikeudenmukaisuutensa eivät ole "joko-tai" vaihtoehtoja. Molemmat ovat saman Jumalan olemuksen määreitä. Kun Jumala armahtaa katuvan syntisen hän ilmaisee rakkauttaan. Kun hän tuomitsee katumattoman syntisen helvettiin hän ilmaisee oikeudenmukaisuuttaan, kuten edellä olemme osoittaneet.

        Kuinka me sitten voisimme nauttia taivaasta tietoisina siitä, että toiset kärsivät ikuista piinaa? Vastaus ei välttämättä miellytä kaikkia, mutta vastaus liittyy siihen eroon mikä vallitsee kyvyssämme ymmärtää asioita nyt ja ikuisuudessa. Käsityskykymme on nyt vajavaisuuksien ja jopa synnin hämärtämä. Taivaassa kaikki on toisin. Kuten Paavali sanoo: "nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti..." (1 Kor. 13:12). Silloin me näemme asiat niin kuin Jumala ne näkee. Niin synnin kuin tuomionkin oikeudenmukaisuuden. Tästä johtuen kaikki mikä on taivaassa ylistää Jumalaa siitä, että Hän tuomitsee syntiset vanhurskaasti: "Halleluja! Pelastus ja kunnia ja voima on Jumalan, meidän Jumalamme. Sillä totiset ja vanhurskaat ovat hänen tuomionsa; sillä hän on tuominnut sen suuren porton, joka turmeli maan haureudellaan, ja on kostanut ja on vaatinut hänen kädestänsä palvelijainsa veren." (Ilm. 19:1-3). Ja "Vanhurskas iloitsee, kun hän näkee koston [Jumalan tuomion] ... Silloin ihmiset sanovat: 'Totisesti, vanhurskaalla on hedelmä; totisesti, on Jumala, joka tuomitsee maan päällä." (Ps. 58:12). Taivaassa me siis ylistämme Jumalaa hänen vanhurskaasta tuomiostansa, koska näemme niin kuin Jumala näkee synnin kauheuden. Me myös kiitämme pyhässä pelossa Kristusta, Jumalan Karitsaa, Jumalan armosta ja rakkaudesta, joka pelastuksessa ilman omaa ansiotamme on tullut meidän osaksemme. Meidän, jotka olisimme ansainneet Jumalan vihan siinä missä tuomitutkin (Ilm. 7:9-10).

        Alussa siteeratun kirjoituksen takana saattaa olla sen laatijan kokemukset uskovista, jotka ovat asiattomalla tavalla käyttäneet helvetillä pelottelua painostuskeinona. Joskus kristityt todistavat uskosta hyvin kömpelösti ja käyttäytyvät öykkärimäisesti antaen ymmärtää, että mikäli toinen ei ole samaa mieltä uskovan kanssa hän joutuu helvettiin. Tällainen käytös on tietysti täysin asiatonta ja ansaitseekin tulla paljastetuksi. Kristittyjen asiaton käyttäytyminen pitää silti selkeästi erottaa siitä mistä helvetissä todellisuudessa on kysymys. Jumala ei ole jättänyt tuomiovaltaa kristittyjen käsiin, eikä meillä ole oikeutta uhkailla helvetillä niitä, jotka ovat eri mieltä meidän kanssamme asioista. Kokonaan toinen kysymys on kuitenkin se, että oikein ymmärrettynä käsitys helvetistä ei ole ristiriidassa Jumalan rakkauden kanssa. Se on väistämätön seuraamus syntiemme perusolemuksesta ja Jumalan oikeudenmukaisuudesta. On tietysti jokaisen oma asia haluaako uskoa Raamattuun tässä asiassa. Mutta kritiikin kristillisiä näkemyksiä kohtaan pitää nousta noiden näkemysten ymmärtämisestä, eikä niiden väärinymmärtämisestä. Muutoin sellainen kritiikki ei ole vakavasti otettavaa.

        Raamattuun uskomisen hintana voi olla naivin yksipuolisen ja lapsekkaan jumalakuvan joutuminen remonttiin. Mutta lopputuloksena on kypsä, aikuinen usko, joka kestää elämässä ja kuolemassa, koska sellainen usko perustuu totuuteen siitä millainen Jumala todella on sekä tuomarina, että pelastajana. Helvetistä puhuttaessa on aina muistettava, että Jumala tarjoaa ihmisille turvapaikkaa ja armahdusta. Pelastusta on vain vaikea ymmärtää, ellei ole selkeää käsitystä mistä pelastutaan. Mitä suurempi on vaara sitä suurempi on siitä saatava pelastus. Mitä ankarampi tuomio sitä valtavampi on Kristuksessa tarjolla oleva armahdus. Ilman totuutta helvetistä on mahdotonta ymmärtää näiden sanojen todellista syvyyttä, ihanuutta ja vakavuutta: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh. 3:16).

        väitit:
        >>>"On valitettavaa, kun raamattua on käännetty väärin. lausuessaan ristillä nuo kuuluisat sanansa, niiden oikea sanajärjestys kuuluu näin:

        Minä sanon sinulle tänä päivänä:"Olet oleva kanssani paratiisissa!" Huomaa, että raamatunkääntäjä on laittanut kaksoispisteen väärään paikkaan."


    • puupappi

      SYNTISIÄ!

      On aika outoa kun lukee näitä kirjoituksia helvetistä ja huomaa miten vähän Jeesuksen sanoilla on merkitystä ihmisille! Toisaalta on aika naurettavaa, että sanoo pelastuneena, mutta se ei käytännössä tarkoita yhtään mitään tai koreintaan ajallista hyvinvointia - siihen toiset pysytyy ajassa ilman Jumalaakin.

      "Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat." 1. Kor.15:19 Siis ihmisillä on vain "sosiaalinen evankeliumi", toiset ottaa Raamatusta, mitä itselle sopii parhaiten... säälittävää tulkintaa.

      Jeesus ei tullut hirvittävään ristin kuolemaan ihmiskunnan syntien tähden jos ei olisi ollut tosi kysymyksessä!

      "sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on". " Luuk.19:10

      "For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth on him should not perish, but have eternal life." John.3:16

      "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi." Joh.3:16-20

      Kaikki todellakaan ei tule pelastumaan, jopa Jeesus vahvistaa eräiden ihmisten helvettiin joutumisen.

      "Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen." Joh.17:12

      Tosi kertomus uskovan Lasaruksta ja rikkasta miehestä, jotka kuolivat VT:n puolella:

      "Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon - sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'." Luuk. 16:19-30

      Uudenliiton uskovat menevät Paratiisiin...

      entiselle ryövärille Jeesus sanoi UT:n puolella:

      "Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." Luuk. 23:43


      Vaadin sellaisia ihmisiä lopettamaan myös puheet taivaasta, jos he väittävät, ettei helvettiä ole olemassa! Miten voidaan silloin väittää, että taivaskaan on olemassa? Jeesuksen selvien sanojen mukaan molemmat ovat tulevaisuutta jokaiselle ihmiselle uskoivat niihin tai ei:

      "Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.' Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."Matt. 25:31-46

      Tänään sinulla on vielä mahdollisuus etsiä Jeesusta ja kokea uudestisyntyminen, mikä tarkoitta, että sinusta tulee Jumalan lapsi ja saat kaikki syntisi anteeksi. Ja vaikka kuolisit huomenna sinä menet Jumalan luo. (Joh.1:12-13, 3:3, Room. 10:9-13, Ap.t.2:38-42)

      "Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä." 2.Kor.6:1-2

      Jeesuksen luo voit tulla sellaisenaan, hän rakastaa sinua ja pelastaa sinut juuri nyt!

      Tunnusta Jumalalle syntisi ja usko Jeesukseen, joka on sovittanut ne ristillä, Jumala antaa kaiken anteeksi ja sinulle voiman uuteen elämään yhtydessään. Älä siirrä hetkeäkään tätä rukousta!

      Jumalan siunausta kaikille

      • seku

        Olen kuullut samat saarnat satoja kertoja, mitä sinä nyt jälleen toit esille, kuten tuon rikkaan miehen ja lasaruksen.
        Oleellista on vain se, ettet sinä etkä muutkaan pysty selittämään asioita järjen valossa.
        Vaikka en ole jehovalainen, niin annan heille tunnustusta taidosta ja viisaudesta selittää helvettioppi juurta jaksain ja raamatun mukaisesti.
        Etkä sinä muuten ole vanh.lestadiolainen. Kirjoituksesi sana ei vastaa henkeen.
        Olet joku muu uskovainen, mutta sillähän ei nyt ole väliä. Vanh.lestadiolaisuudessa uskotaan helvettiin ja tulijärveen, mutta ei uskota siihen, että pitää mennä ja myydä kaikki omaisuutensa jakaen köyhille. Myöskään ei uskota silmän repäisyyn, eikä käden hakkaamiseen.

        Kyllä me Jeesukseen uskotaan, mutta kun me onnettomat otamme hänen vertauksensa todesta.
        Jeesus puhui suuremmaksi osaksi vertauksilla ja meidän tulee ymmärtää, ettei vertauksia voi ottaa kirjaimellisesti. Sitä en tiedä, miksi hänen piti puhua vertauksilla, eikä suoraan ymmärrettävästi.

        Mutta samapa se sille, miten sinä uskota tai minä. Minä en voi uskoa rakkaasta Jumalasta niin pahaa, että hän tuomitsisi lyhyestä syntielämästä loputtomaan vaivaan. Silloinhan hän olisi tyranni ja epäoikeudenmukainen tuomari.
        Jumala lupasi hävittää synnin ja syntiset niin perinpohjin, ettei heistä ole jäävä juurta eikä oksaa. Tämä tarkoittaa, että silloionhan synti ja syntiset olisivat aina olemassa, ellei heitä lopullisesti hävitettäisi.
        Kuluttava tuli syö heidät. Eihän Jumala voisi millään katsoa halki iäisyyksien, kun hänen korviinsa kuuluisi jatkuva itku ja parku.

        Ja se sana iankaikkinen kun ei tarkoita, että se olisi loputon. Kreikankielinen aijoonos sana ei ole loputonta tarkoittava.
        Lisään vielä, että olen tutkinut nämä jehovain opetukset, mutten ole silti alkanut jehovaksi.
        Ei kaikki jehovien opetukset ole vääriä.


      • parannus tekemättä ja Jeesu...
        seku kirjoitti:

        Olen kuullut samat saarnat satoja kertoja, mitä sinä nyt jälleen toit esille, kuten tuon rikkaan miehen ja lasaruksen.
        Oleellista on vain se, ettet sinä etkä muutkaan pysty selittämään asioita järjen valossa.
        Vaikka en ole jehovalainen, niin annan heille tunnustusta taidosta ja viisaudesta selittää helvettioppi juurta jaksain ja raamatun mukaisesti.
        Etkä sinä muuten ole vanh.lestadiolainen. Kirjoituksesi sana ei vastaa henkeen.
        Olet joku muu uskovainen, mutta sillähän ei nyt ole väliä. Vanh.lestadiolaisuudessa uskotaan helvettiin ja tulijärveen, mutta ei uskota siihen, että pitää mennä ja myydä kaikki omaisuutensa jakaen köyhille. Myöskään ei uskota silmän repäisyyn, eikä käden hakkaamiseen.

        Kyllä me Jeesukseen uskotaan, mutta kun me onnettomat otamme hänen vertauksensa todesta.
        Jeesus puhui suuremmaksi osaksi vertauksilla ja meidän tulee ymmärtää, ettei vertauksia voi ottaa kirjaimellisesti. Sitä en tiedä, miksi hänen piti puhua vertauksilla, eikä suoraan ymmärrettävästi.

        Mutta samapa se sille, miten sinä uskota tai minä. Minä en voi uskoa rakkaasta Jumalasta niin pahaa, että hän tuomitsisi lyhyestä syntielämästä loputtomaan vaivaan. Silloinhan hän olisi tyranni ja epäoikeudenmukainen tuomari.
        Jumala lupasi hävittää synnin ja syntiset niin perinpohjin, ettei heistä ole jäävä juurta eikä oksaa. Tämä tarkoittaa, että silloionhan synti ja syntiset olisivat aina olemassa, ellei heitä lopullisesti hävitettäisi.
        Kuluttava tuli syö heidät. Eihän Jumala voisi millään katsoa halki iäisyyksien, kun hänen korviinsa kuuluisi jatkuva itku ja parku.

        Ja se sana iankaikkinen kun ei tarkoita, että se olisi loputon. Kreikankielinen aijoonos sana ei ole loputonta tarkoittava.
        Lisään vielä, että olen tutkinut nämä jehovain opetukset, mutten ole silti alkanut jehovaksi.
        Ei kaikki jehovien opetukset ole vääriä.

        väitit:

        >>"kuten tuon rikkaan miehen ja lasaruksen.
        Oleellista on vain se, ettet sinä etkä muutkaan pysty selittämään asioita järjen valossa."


      • Anonyymi
        parannus tekemättä ja Jeesu... kirjoitti:

        väitit:

        >>"kuten tuon rikkaan miehen ja lasaruksen.
        Oleellista on vain se, ettet sinä etkä muutkaan pysty selittämään asioita järjen valossa."

        Juutalaiset rikkaat sortaa köyhiä


    • veeäl

      Kerran aika loppuu ja iankaikkisuus alkaa. Kristus tuomitsee elävät ja kuolleet. Kun on Kaikkivaltias Tuomari tuomitsemassa, eivät luonnonlait hänen tuomioitaan sido. Epäuskoiset joutuvat tuliseen ja tulikiviseen järveen, mutta Jumalan lapset kutsutaan taivaan kunniaan. Näin Raamattu todistaa.

      • Anonyymi

        Itseään ei kannata korottaa ettei alenneta.


    • Anonyymi

      Kirjaimellisesti ottaen helvetti on Jerusalemin kaatopaikka. Sinne sitä mennään lymyilemään jos pahas tehnyt. Ei paha paikka ellei terroristit hyökkää sinne.

      • Anonyymi

        On Jerusalem maallinen Sodoman Ilmestyskirjassa luku 11


    • Anonyymi

      Ei se ole raamatullisuutta jos selitetään Raamatusta asiat siten kuten ei ole kirjoitettu. Käyttäen käännösvirheitä kyytipoikana ja muita selityksiä miten asiat täytyy ymmärtää eri tavalla kuin mitä on kirjoitettu. Sitä voi pitää jopa eksytyksenä vaikka siinä ollaan niin tietävinään kuin päin Raamattu tulee olla kädessä kun sitä luetaan. Yleensä jos Raamattu vaatii kauheasti tutkiskelua, perehtymistä että siinä olevat asiat voi ymmärtää, pitää hälytyskellojen soida. Jos usko olisi ollut uudessa liitossa sellaista sanakikkailua, olisi Paavali siitä kirjoittanut että päinvastoin kieltänyt kiistelemään sanoista sanoen ettei se ole miksikään hyödyksi ja piti tärkeänä vain ristiinnaulittua Kristusta. Muu oli roskaa.

      Kauhea selitttely helvetistä on siis vain roskaa.

    • Anonyymi

      Toinen kummallinen termi on "armon lasinen meri". Voisiko joku selittää?

      • Anonyymi

        Armon lasinen meri on his rippi-riitti


      • Anonyymi

        Läpinäkyvää ja särkyvää. Armo on lahja ei voi mafiat ostaa sitä.


    • Anonyymi

      Miten pääset alkuun uusien kokousten järjestämisessä? Videossa siihen ohjeet:
      https://youtu.be/yQ9qY4kX18g
      Ei sinun kannata käydä kokouksissa, joista et pidä.

    • Anonyymi

      No tulihan se sieltä , hammasten kiristely vanhan testamentin kiristely fariseukset sitä se on.Saatanalle laittajat on siellä itse mihin muita laittoi sillä mitä teet toisille se sulle tehdään.Millä te tuomitsette sillä teidät.Tervemenoa vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe