Yhden saksanpaimenen

tarina.

Tuolta alhaalta lukiessani huomaan tiettyä väheksyntää sairauksia kohtaan.Katsokaapa ja lukekaapa tästä Tintistä,eikä ole kuulemani ja lukemani mukaan mikään harvinaisuuksien harvinaisuus.Miksi jalostuksella aiheutettuja vikoja vähätellään?Tässäkin lääkäri toteaa että pelkkä kääpiökasvu ei ole ainoa odotettavissa oleva ongelma.Entä kasvattaja?Vian selvitessä käänsi selkänsä.
http://koti.mbnet.fi/buchts/sivut/Tintti.html

15

1949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hatam

nähnytkään. Olikohan tämä ainoa kääpiö pentueesta, en lukenut niin tarkkaan sitä juttua.
      Mutta toisaalta, on pienikasvuisia ihmisiäkin, tässäkin taloyhtiössä yksi, eikä sitä varmasti voi laittaa minkään tarkoituksellisuuden piikkiin.

• muutamaan otteeseen mutta nähnyt en ole.Luin tuota vieraskirjaa ja siellä oli muutama samaa kokenut ja samaa koirallaan epäilevä.Ilmeisesti tän koiran veljessä on jotain muuta vikaa,sekin siellä vieraskirjassa.No,kuvista ainakin voi sanoa galleriassa,että lähinnä tuli joku sakemanni sekoitus mieleen.

• suzy-irkku

ja ihmettelen suunnattomasti,jos kasvattaja on pennun myynyt "normaalina",pienikokoisena pentuna.Olin vasta alkaja,kun erään tutun pentueeseen syntyi kääpiö,uros.Sen kehitys oli selvästi muita pentuja hitaampaa,sen iho oli kuiva,samoin turkki,se muistutti aavikkokettua ja oli kyllä täysin erinäköinen luovutusikäisenä kuin sisarensa,joten kasvattajan olisi asiasta pitänyt kertoa ja jos ei tiedä,niin tiedustella kauemmin kasvattaneilta tai viedä pentu itse lääkäriin.

Tämä kasvattaja antoi pennun eräälle ystävälleen,mutta koira lopetettiin melko pian kaiken näköisten vaivojen vuoksi.

Kääpiökasvuisuutta esiintyy joissain linjoissa,mutta minulle on tullut vastaan tämä yksi tapaus 30v kestäneen harrastusuran aikana,ja olen ollut paljon tekemisissä eri kasvattajien kanssa.En usko kasvattajan olleen tietoinen asiasta,mutta kylläkin sokea,jos myynyt koiran priimana,sillä sen kyllä olisi huomannut ennen luovutusta.

Kun katsoo tuossa linkissä esiintyviä kasvattajia,en kyllä ottaisi itse koiraa keneltäkään heistä,mutta sehän on jokaisen oma valinta.Ja kun katsoo tuon Tintin kasvattajan terveystuloksia,jättäisin valitsematta koiran sieltä.Paljon tuontikoiria,paljon saksalaista shaissea,joiden taustoista ei tiedetä,mutta kun on Von nimessä,niin se aukaisee kaikki ovet.Kun noitakin yhdistelmiä katsoo,voi vain ihmetellä mikä on ollut se tekiä,miksi koirat on laitettu yhteen.

• siinä vaiheessa jos yksi pentu rupeaa jäämään toisten jälkeen kasvussa pitäisi kasvattajalla hälytyskellot alkaa soimaan.. Tosin kyllä nuo isojen rotujen kääpiöt kasvavat ensin normaalisti muiden mukana ja sitten en tarkkaan muista niin siinä 4-viikkoisena alkaa jäädä jälkeen. Näin olen kuullut kerrottavan.
        Joskus kauan kauan sitten kuulin vastaavaa bokserin pennusta ja rotikasta. Myös Pekeillä esiintyy vaikka itse ovatkin kääpiöitä niin niistäkin ns. miniatyyrejä. MUTTA ne elävät ainakin normaalin elämän. Normaali turkki, normaali iho j.n.e.

• liittyen

vieraskirjasta kopsattua

Nimi : Laila

Viesti : Hei Tintti ja Tintin omistajat!Minua jäi mietityttämään tuo Tintin virallinen nimi,Tina Turner.Se, joka on nimen koiralle antanut on täytynyt siinä vaiheessa tietää kääpiökasvuisuudesta,Turnerinsyndrooma näet aiheuttaa ihmiselle lyhytkasvuisuutta eli on ns.kääpiö.Eihän tuo nimi voi olla sattuma.Kyllä kasvattajan on myyntivaiheessa muutenkin ollut pakko tietää,että Tintti on poikkeava,kokenut kasvattaja kyllä tietää että normaali spk pentu painaa huomattavasti enemmän kuin sen 1,5 kg luovutusikäisenä.Kaikesta huolimatta toivon,että Tintti nauttii elämästään ja te sen kera!

8. elokuuta 2005 18:34:52

Ehkä kasvattaja ei todellakaan ole ollut ihan tietämätön, vai voiko olla näin suurta sattumaa?
      Ihmettelen minäkin, miksei Tintistä ole enää kuulunut, onko lähtenyt koirien taivaaseen jo.

• lopetettu.

Oletettavasti lopetettu iho ja luusto ongelmien takia. Ajatelkaapa kääpiörotuja, tuollainen olisi pennutettu sisariensa kanssa täysin ymmärtämättä seurauksia, tähtäimessä vain pienuuden vamma. Kauheaa ja surullista.

• kyllähän
        lopetettu. kirjoitti:

Oletettavasti lopetettu iho ja luusto ongelmien takia. Ajatelkaapa kääpiörotuja, tuollainen olisi pennutettu sisariensa kanssa täysin ymmärtämättä seurauksia, tähtäimessä vain pienuuden vamma. Kauheaa ja surullista.

tässä on kyseessä aivan eri asia, kuin kääpiökoirien kanssa. Tämä saksanpaimenkoiran kääpiökasvuisuus johtuu kasvuhormonin vajauksesta, eivätkä nämä ole yleensä lisääntymiskelpoisia.

Tokihan monet kääpiörodut saaneet varmaan alkunsa poikkeuksellisen pienistä yksilöistä ja tätä taipumusta on sitten pyritty korostamaan jalostuksella. Totta myös se, että useat koirarodut,ja varsin usein ne pienet ovat joiltain osin liioiteltuja. Esim. suuripäisyys, lyttykuonoisuus,suurisilmäisyys..

NÄin lienee Tintille käynyt, kuin sanot.

• sanoisin...
        kyllähän kirjoitti:

tässä on kyseessä aivan eri asia, kuin kääpiökoirien kanssa. Tämä saksanpaimenkoiran kääpiökasvuisuus johtuu kasvuhormonin vajauksesta, eivätkä nämä ole yleensä lisääntymiskelpoisia.

Tokihan monet kääpiörodut saaneet varmaan alkunsa poikkeuksellisen pienistä yksilöistä ja tätä taipumusta on sitten pyritty korostamaan jalostuksella. Totta myös se, että useat koirarodut,ja varsin usein ne pienet ovat joiltain osin liioiteltuja. Esim. suuripäisyys, lyttykuonoisuus,suurisilmäisyys..

Olis viksumpaa laittaa mailii noille omistajille tuosta lopettamisesta kun arvioida sitä täälä nyt kyllä!!

• Sisu-haukku
        sanoisin... kirjoitti:

Olis viksumpaa laittaa mailii noille omistajille tuosta lopettamisesta kun arvioida sitä täälä nyt kyllä!!

siihen aikaan kun nämä viestit on lähetetty, olin koirana kanssa ulkona. Että säädäpä tutkaimes paremmin.

• issu56
        Sisu-haukku kirjoitti:

siihen aikaan kun nämä viestit on lähetetty, olin koirana kanssa ulkona. Että säädäpä tutkaimes paremmin.

mitään tuosta löysäsormesta!
        Sory, mutta mua pisti naurattamaan sen epäonnistunut yritys matkia mun kirjoitustyyliä.
        Kaikenlaisia örveltäjiä tämä maa päällään kantaakin...

• Sisu-haukku
        issu56 kirjoitti:

mitään tuosta löysäsormesta!
        Sory, mutta mua pisti naurattamaan sen epäonnistunut yritys matkia mun kirjoitustyyliä.
        Kaikenlaisia örveltäjiä tämä maa päällään kantaakin...

on huvit kyllä! Toi vaatii jo jonkinmoista asiaan paneutumista että jaksaa toiseten tyyliä alkaa apinoimaan!

• issu56
        Sisu-haukku kirjoitti:

on huvit kyllä! Toi vaatii jo jonkinmoista asiaan paneutumista että jaksaa toiseten tyyliä alkaa apinoimaan!

ihan sitte joka lähtöön. Jos yksi häipyy, niin tusina muuta tulee tilalle. Tuolla apinoinnilla nuo nyt vain yrittää luoda mielikuvaa muille, että kirjotetaan puskista ja mielissään lällättää jo ja hykertelee tyhmää tyytyväisyyttään siitäkin huolimatta, että niillä meni kaikki niin totaalisesti päin p******ä kuin vain ikänänsä voi mennä.

• mikä...
        kyllähän kirjoitti:

tässä viestissä on niin järkyttävää. Ja tosiaan, ei ole Sisu-haukun viesti.

• ps...
        mikä... kirjoitti:

tässä viestissä on niin järkyttävää. Ja tosiaan, ei ole Sisu-haukun viesti.

vielä, en ole yrittänyt myöskään Issua matkia, miksi olisin.Ihan oikeesti täällä taitaa liikkua tosi vainoharhaista porukkaa.

• niksu

rodussani esiintyy jonkin verran kääpiäkasvuisuutta. Tosin kääpiöt eivät synny pienempinä kuin muut vaan lakkaavat kasvamasta 3-4 kk iässä.
      Itselläni on ollut kaksi kääpiötä. Oli muuten ulkosiitospentueesta. Molemmat kyllä elivät ihan normaalin koiran elämän ilmän iho- tms. ongelmia. Tiedän myös kaksi kääpiörotuni edustajaa. Ovat 13 v ja 15 v tällä hetkellä. Molemmat kilpailivat aikoinaan agilityssä.

Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe