Mikä on ET luku?

Hyhmäkö?

Vanteista puhuttaessa kuulee usein mainittavan ET-luvun. Mikä se on?

Pulttijaon ja keskiönhalkaisijan ymmärrän, mutta en ET-lukua... Olen renkaita ja vanteita ostellut useitakin, mutta en ole törmännyt ET:hen (muutakuin elokuvissa).

8

3057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jope

      Eli vanteen keskikohdalla (kumin paikka) pituussuuntaisesti ET luku on 0 pulttien pinnasta (eli se puoli joka ottaa rumpuun/levyyn kiinni), siitä sitten plussaa ja vanteen keskikohta on sitä enemmän auton "sisällä" verrattuna pultteihin ja jos on miinus-luku niin vanne on enemmän auton ulkopuolella. selvisköhän? niin ja luku on yksikössä mm. Eli tätä lukua muuttamalla kasvatat tai vähennät raideleveyttä

    • asentaja

      Auton vanteiden eri lyhenteet ovat osalle auton tuunaajille epäselviä mutta niin on myyjillekin asiaan ET/offset (einpress tiefe)/ tarkoittaa vanteen keskiviivan ja kiinnitystason välistä etäisyyttä milleinä jos keskiinnitystaso on lähempänä vanteen ulko- kuin sisäreunaa et/offset on positiivinen ja jos toisinpäin nagatiivinen toinen joka on vannteen ulkonäölle tekijä on back space joka on keskilijan ja vanteen sisäreunan välistä etäisyyttä ET lukua ei kannata mennä muuttelemaan erityisesti silloin kun halutaan hyvää ajettavuutta liikaa nagatiivista offsettia lisää pyöränlaakerien rasitusta ja auton suunnittelijan ajogeometria muuttuu ratkaisevasti joka esiintyy auton vetelynä huonona kaarrekäyttäytymisenä et semmosta!!

      • Viisastunut

        Tuota " offsettiä" haetaan yleensä "speisereillä" tai prikka-virityksillä.

        Siltikään vanteita ostaessani en ole puhunut offseteistä tai ETeistä mitään. Olen ilmoittanut myyjälle vain esim. 5x120 ja "keskiö" 74mm.

        Valmistetaanko (omaan autoon sopivia) vanteita muka eri ET luvuilla..?
        Mistä oman autonsa vanteiden ET luvun tietää?


      • Kareem
        Viisastunut kirjoitti:

        Tuota " offsettiä" haetaan yleensä "speisereillä" tai prikka-virityksillä.

        Siltikään vanteita ostaessani en ole puhunut offseteistä tai ETeistä mitään. Olen ilmoittanut myyjälle vain esim. 5x120 ja "keskiö" 74mm.

        Valmistetaanko (omaan autoon sopivia) vanteita muka eri ET luvuilla..?
        Mistä oman autonsa vanteiden ET luvun tietää?

        >>"Tuota " offsettiä" haetaan yleensä "speisereillä" tai prikka-virityksillä."

        Eeeehh... Eikös niillä spacereillä nyt siis haeta nimenomaan "- offsettiä"? Eli kun laitetaan "välipalaa" niin ET pienenee.


        Kyllähän samalla keskireiällä/pulttijaolla olevia vanteita toki valmistetaan useillakin eri offseteillä vannevalmistajasta riippuen. Yleisesti pyöritään tarvikevanteissa akselilla ET35-40 mikä sopii valtaosaan autoista, mutta on myös esim. lähinnä vanhempiin takavetoautoihin tarkoitettua 15-25 ET:tä. Ja erityisesti monissa (isommissa) uusissa autoissa ET saattaa olla jopa yli 50 mm.

        Kaikkien autojen vanteissa ei ehkä tuota ET-lukua ole prässättynä/valettuna. Silloin saattaa maahantuojan huoltoneuvonnasta löytyä tietoa (tai sitten ei). (Pelti)vannevalmistajien taulukoistakin voi alkuperäis-ET löytyä, tosin näihin suhtautuisin hieman varauksellisesti. Esim. omaan automerkiini eräs tällainen ilmoittaa ET:ksi 35 mm, vaikka se todellisuudessa on vanteisiinkin prässätyynä 36 mm. Pikkujuttu, mutta periaatteesta kyse! ;)


      • S80
        Viisastunut kirjoitti:

        Tuota " offsettiä" haetaan yleensä "speisereillä" tai prikka-virityksillä.

        Siltikään vanteita ostaessani en ole puhunut offseteistä tai ETeistä mitään. Olen ilmoittanut myyjälle vain esim. 5x120 ja "keskiö" 74mm.

        Valmistetaanko (omaan autoon sopivia) vanteita muka eri ET luvuilla..?
        Mistä oman autonsa vanteiden ET luvun tietää?

        Kylläse on tosiasia, että autoon kuin autoon on saatavilla siihen "sopivia" vanteita, kun tarkastellaan vain pulttijakoa ja keskireikää. Vanteita ostaessa törmää myyjissä "todella asiantuntijoihin", jotka vähättelevät tuota ET lukua ja kertovat kokemuksen (jota ei kuitenkaan ole) syvällä rinta äänellä, kuinka vanteiden levittäminen ulospäin ( eli ET pienenee )vain parantaa ajamista jne. Nämä heput ovatkin vain myyjiä, jotka vähät välittävät ajo-ominaisuuksien muuttumisesta.
        Tosiasiassa on omasta mielestäni niin, että tuon ET luku pitäisi pitää mahdollisimman lähellä alkuperäistä, esim. /- 5mm, jotta vältyttäisiin, varsinkin etuvetauton ollessa kyseessä, muuttuvasta ohjauskäyttäytymiseltä.
        Itselläni on S80 ja sain juuri pari päivää sitten siihen uudet kesärenkaat uusine vanteineen. kesti pirun kauan löytää sopivat vanteet (ei alkuperäiset), joidenka ET luku olisi ollut lähellä alkuperäistä.


      • Mertmi
        Viisastunut kirjoitti:

        Tuota " offsettiä" haetaan yleensä "speisereillä" tai prikka-virityksillä.

        Siltikään vanteita ostaessani en ole puhunut offseteistä tai ETeistä mitään. Olen ilmoittanut myyjälle vain esim. 5x120 ja "keskiö" 74mm.

        Valmistetaanko (omaan autoon sopivia) vanteita muka eri ET luvuilla..?
        Mistä oman autonsa vanteiden ET luvun tietää?

        Tilanne voi olla esim. sellainen, ettei vanteen valimistaja ole ilmoittanut vanteen sopivan johonkin tiettyyn automalliin. Paras tapahan on luonnollisesti sovittaa vannetta alle. Näin tehtiin mullekin, kun Saab 900 -88 malliin ei ollu ilmoitettu luetteloissa suoraan vannetta. Myyjä puhui sopivan löydyttyä "fordin vanteesta", kun luettelossa juuri tuo jako halkaisija et olivat juuri samat kuin johonkin fordiin sopivassa...


      • Mertmi
        Kareem kirjoitti:

        >>"Tuota " offsettiä" haetaan yleensä "speisereillä" tai prikka-virityksillä."

        Eeeehh... Eikös niillä spacereillä nyt siis haeta nimenomaan "- offsettiä"? Eli kun laitetaan "välipalaa" niin ET pienenee.


        Kyllähän samalla keskireiällä/pulttijaolla olevia vanteita toki valmistetaan useillakin eri offseteillä vannevalmistajasta riippuen. Yleisesti pyöritään tarvikevanteissa akselilla ET35-40 mikä sopii valtaosaan autoista, mutta on myös esim. lähinnä vanhempiin takavetoautoihin tarkoitettua 15-25 ET:tä. Ja erityisesti monissa (isommissa) uusissa autoissa ET saattaa olla jopa yli 50 mm.

        Kaikkien autojen vanteissa ei ehkä tuota ET-lukua ole prässättynä/valettuna. Silloin saattaa maahantuojan huoltoneuvonnasta löytyä tietoa (tai sitten ei). (Pelti)vannevalmistajien taulukoistakin voi alkuperäis-ET löytyä, tosin näihin suhtautuisin hieman varauksellisesti. Esim. omaan automerkiini eräs tällainen ilmoittaa ET:ksi 35 mm, vaikka se todellisuudessa on vanteisiinkin prässätyynä 36 mm. Pikkujuttu, mutta periaatteesta kyse! ;)

        Taisi olla ET:t luokkaa 12mm jne. Oli muuten härön näköinen, ku sellaista vannetta mallattiin Saabin alle, oikea offset on noin 35. :)


      • Mertmi
        S80 kirjoitti:

        Kylläse on tosiasia, että autoon kuin autoon on saatavilla siihen "sopivia" vanteita, kun tarkastellaan vain pulttijakoa ja keskireikää. Vanteita ostaessa törmää myyjissä "todella asiantuntijoihin", jotka vähättelevät tuota ET lukua ja kertovat kokemuksen (jota ei kuitenkaan ole) syvällä rinta äänellä, kuinka vanteiden levittäminen ulospäin ( eli ET pienenee )vain parantaa ajamista jne. Nämä heput ovatkin vain myyjiä, jotka vähät välittävät ajo-ominaisuuksien muuttumisesta.
        Tosiasiassa on omasta mielestäni niin, että tuon ET luku pitäisi pitää mahdollisimman lähellä alkuperäistä, esim. /- 5mm, jotta vältyttäisiin, varsinkin etuvetauton ollessa kyseessä, muuttuvasta ohjauskäyttäytymiseltä.
        Itselläni on S80 ja sain juuri pari päivää sitten siihen uudet kesärenkaat uusine vanteineen. kesti pirun kauan löytää sopivat vanteet (ei alkuperäiset), joidenka ET luku olisi ollut lähellä alkuperäistä.

        Se ET-lukema ei tee täysin autuaaksi, jos vanteen leveys kasvaa. Munkin pirssissä takana sopii pikkusormi tukivarren ja vanteen reunan väliin, mutta etusormi ei. Et on periaatteessa "väärä", mutta kokeilut osoittivat, ettei vanne voi olla sisempänä... Vanne on tuuman leveämpi kuin vakio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      783
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      724
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Mitä saat naiselta mies kun

      Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    10. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    Aihe