Kirjoituspalkkion suuruus?

Tuleva kolumnisti

Kauanko teillä menee tekstin tuottamiseen? Miten suurta kirjoituspalkkiota odotatte saavanne?

Minua on pyydetty erääseen lehteen kolumnistiksi. Palkkiota ei ole vielä lyöty lukkoon, ja haluaisin tietää, minkälaista kirjoituspalkkiota kannattaa pyytää/odottaa. En kirjoita ammatikseni, mutta tähän hommaan minua pyydettiin juuri siksi, että osaan popularisoida alaani (ja minulla on sanottavaa). Lehti on paikallinen, levikki muutama kymmenen tuhatta. Kolumnien tulee olla 3000-4000 merkkiä pitkiä (1 A4-arkki).

Asia mietityttää minua, sillä olen hidas kirjoittaja. Yhden tuollaiset vaatimukset täyttävän kolumnin tekemiseen minulla meni seitsemän tuntia. Jos tuntikorvaukseni jää kovin pieneksi, niin taidan kieltäytyä kunniasta... Kauanko teillä muilla menee tekstin tuottamiseen?

17

8368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti toimittaja

      Jos sinua pyydetty, pyydä sinäkin. Vähimmäishinta 120 euroa, mutta voit pyytää jopa 250 euroa.

      • Tuleva kolumnisti

        Saanko vielä udella sulta, että kuinka kauan sulla menee kolumnin kirjoittamiseen? Tuo 120 euroo on nimittäin tosi paljon... Kun kerroin mahdolliselle pomolleni, kauanko kirjoitan yhtä tekstiä (useita tunteja!), hän nauroi, että älä vaan ala toimittajaksi, et tienais ikänä mittään.


    • Kolumnisti

      Tuo edellisen "älä vaan ala toimittajaksi, et tienais ikinä mitään" oli aika oikeassa. Itse saan 3000-4000 merkin mittaisesta kolumnista vähintään sen 200 €. Ja aikaa siihen kulutan 1-3 tuntia.

      Tällä alalla totisesti on hyötyä sekä nopeudesta että tarkkuudesta. Kiinnostaisi kyllä, mihin ´tuleva kolumnisti´ aikansa käyttää. Tekstin tuottamiseen vai sen hiomiseen? Urasi jatkumisen kannalta on välttämätöntä, että voisit vastata sen kuluvan jälkimmäiseen.

      • kolumnisti itse

        Freelancerinä teen n. 250-600 e juttu
        ja aikaa aiheesta riippuen menee 1-3 h.
        Mutta nopeuskin tulee aikaa myöden.


    • friilanssi

      Itse tuonpituisen tekstin repäisen parissa tunnissa, mutta toki joskus taustatyöhön voi mennä aikaa. Esim. jos kyseessä on leffa-arvostelu, pitää katsoa 2 tunnin leffa, raahautua paikalle pressiskriinaukseen, lukea jaettava tiedotusmatsku, tarkistaa kenties netistä tekijöiden aiempia tekemisiä jne. Eli mitä lasket työajaksi? Kolumneja varten tosin ei taustatyötä tarvitse tehdä, ehkä enemmän aikaa menee aina päivittäin sen pohtimiseen, mistä ensi viikon kolumnin repäisee, mutta tätä ajatustyötähän voi tehdä bussissa, lenkillä, suihkussa jne. eli siihen ei tuhraudu "varsinaista" työaikaa.

      Kolumnipalkkiotkin hieman vaihtelevat sen mukaan kuka kirjoittaa. JUlkkiskolumnistille varmasti paksetaan paremmin. Mainitset olevasi alasi asiantuntija, joten voinet turvallisin mielin pyytää säädyllistä summaa, ilmaiseksi ei kannata tehdä.

      • Tuleva kolumnisti

        Kiitos asiallisesta palautteesta, Freelancer. Mulla menee aikaa just sen taustatyön tekemiseen. Sen lisäksi tarkastan kaiken tiedon, jota vähänkin epäilen. Se täytyy myöntää, että olen ihan oikeasti hidas kirjoittaja, ei musta toimittajaksi olisi (enkä haluaisikaan). Tykkään pohtia sanajärjestyksiä ja hioa tekstiä. Ehkä tästä tahti nopeutuu, kun saa kirjoituskokemusta.


      • työsuhteinen
        Tuleva kolumnisti kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta palautteesta, Freelancer. Mulla menee aikaa just sen taustatyön tekemiseen. Sen lisäksi tarkastan kaiken tiedon, jota vähänkin epäilen. Se täytyy myöntää, että olen ihan oikeasti hidas kirjoittaja, ei musta toimittajaksi olisi (enkä haluaisikaan). Tykkään pohtia sanajärjestyksiä ja hioa tekstiä. Ehkä tästä tahti nopeutuu, kun saa kirjoituskokemusta.

        120 euroa 3000-4000 merkin jutusta ei ole paljon, ellei koko juttu ole jotain löysää satuilua omasta päästä.

        Se voi kuulostaa paljon, jos se jollekin avustajalle tulee OMAN ANSIOTYÖN päälle. Freesuhteisen ammattitoimittaja ei tuollaisilla summilla kovin pitkään juttujaan viilaile.

        Voi tosin olla ettei pienilevikkinen paikallislehti maksa paljon mitään, mutta sitten on oma asiasi oletko vain perso julkisuudelle ja haluat tehdä ilmaista työtä. 4000 merkin "kolumnikin" kuulostaa aikamoiselta jöötiltä, mikä ei kerro välttämättä hyvää tulevan työnantajasi laadusta.


    • kolumnistin retaleakka

      Mulla kirjoituspalkkiot ton kokosesta tekstistä on 50-150e luokkaa. Riippuu lehdestä ja aiheesta.

      • Tuleva kolumnisi

        Me ollaan sitten samalla tasolla. :)


    • tuyovi

      tuleva kolumnisti!

      olekirjoitelut jo enen toimitaja-aikaani pakinoita ja muita tuja lehtiin. tuotan ketsyä tavalista nopeamin ja pakinan tai kolumnin tuortan tarvittaisavaika 3 tunisa, mieluumin käytän siihen nenemän aikaa 2 päuvän n ajan, ekana päivänä raakahahmitus, idea ja asiat.seuraavana päivänä kielenhuoltoj auudelleen kirjoitus, tarävöittäminen ja lopilinen versio.

      mutta noihin aika.asioihin ei ole mitään oikeata aikaa. sehän riipuu ninkirjoitajasta, aihesta ja sen käsittelytavasta, aihesta ja lehdestä...maksukinonhyvin kirjavaa, journalistiliitolla on jonkinlaiset ohjeistushinnat, sieltä voi kysyä, mut sovi itse opaikalslehden kanssa. tai tee oma tarjous...miten ssia vaan sovitaan.lhde lkikkeele nyt vaika siitäliusksasta,,,otatrko liuskamaksun vai tuntimaksun, vaiursakkasoimus. itse olen käyttänyt kaikia noita. tee siitä itselesi hauska harrastus. kirjoita alkuun se liuska ja pyydöä vaika 50 euroa..mene siitä siyten alemmaksi tai ylennäksi riipuen neuvottelijasta..näilä homiilla etkylä rikstu, muta hauskaa sen kansa voupitää..se on minusta rahaa antoisampaa...

      hyviä hetkiä sionulle kirjoittamiseen...

    • exfree

      Kirjoituspalkka kyseisestä kolumnista olisi kohdallaan 300 - 500 euroa, koskapa olet alasi asiantuntija, vaikka et ammattilainen lehtikirjoittana; ja koska sitä on pyydetty sinulta. 120 euroa tai alle sen on alamittainen korvaus jopa harrastelijalle. Voit myös hyvin ehdottaa kolumnia lyhemmäksi, jos tuntuu että onnistuu paremmin niin. Muutaman tunnin panostus pitäisi riittää yhteen juttuun. Yleensä tiivistetty ja lyhempi juttu on lukijaystävällisempi. Tsemppiä kirjoitteluun!

    • painovirhepahus

      Hyvät journalistit.
      Huvittaa.
      Hirveitä virheitä.
      Oikolukua.
      Kuka teitä ottaa todesta?

      vaiursakkasoimus
      ylennäksi
      homiilla

      jne...

    • friikkikriikku

      Itse pyydän n.3000 merkin jutusta 1500 euroa, jos kama on lööppikelpoista niin riippuen luku/julkisuus/yksinoikeusarvosta niin jopa nelinkertaisesti sen

    • Senttari Sutinen

      Mielenkiintoinen tuo tänään käynnistynyt longplay.fi konsepti. Tuossahan saattaa päästä jo liksoillekin?

      Mitähän tapahtui wikipress.eu ja oxpaha.fi nimisille verkkoaviiseille? Jos muistan oikein, niin Tuomas Sallinen niminen henkilö toimi keulahahmona.

    • Hotsalama

      Yksi työpaikka on Clickworkersilla, josta saat tienattua ihan hyvin massia, jos vaan jaksat ja haluat. Tarvitset englannintaitoa, koska tehtävänannot usein englanninkielisiä. Sieltä löytyy töitä myös sellaisille henkilöille, jotka osaavat saksaa hyvin (käännöstöitä). Itse suosittelen vahvasti ja palkanmaksu onnistuu, kun laitat vaan sinne sen sun veronumeron. Saat tehdä omaan tahtiin ja tienata suurinpiirtein sen verran kuin haluat. Ainakin tällä hetkellä clickworkers etsii suomenkielentaitajia. Sivusto on helppokäyttöinen ja mukava tapa ansaita vähän lisätienestejä. Kannattaa rekisteröityä, koska ei vaadi omaa panosta mitenkään.

      http://www.clickworker.com/become-a-clickworker?utm_source=315566&utm_campaign=CW4CW&utm_medium=email

      • Uusi clickworkkailija

        Mistä ton veronumeron saa?


      • Notallwhowanderarelosr
        Uusi clickworkkailija kirjoitti:

        Mistä ton veronumeron saa?

        Tai onko kaikilla valmiiks veronumero? Ku eiks sitä tarvii vaa raksamiehet Suomessa. Vai mahtaako toi veronumero löytyä verokortista tai sit jos kirjautuu verohallinnon sivuille niin näkyykö siellä jossain? Vai onko erikseen haettava?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe