Olen punninnut eri kivitalovaihtoehtoja tiiliverhoilulla ja parhaimmilta ratkaisuilta loppujenlopuksi vaikuttaa tiilirunko joko perinteisesti tai winerbergerin runkoponttitiilistä. Jälkimäinen vielä kuitenkin melko uutta ja miellään kuulisin kommentteja. Tiiliseinä poltetuista tiilistä yleensä taitaa olla halkeilematon jos vain perustukset kestää, koska lämpö- ja kosteusliikkeet tiilessä todella pieniä ja lujuuskin iso. Mutta miten mahtaakaan olla tämän runkoponttitiilen kanssa. Vaakasaumoja ei muurata ja vain ponttien varassa. Luulisi niissä kuitenkin olevan klappia, niin että pontilla ei vaikutusta ennenkuin tiili perännyt ja esim. vaakasauma pettänyt
Jossain vanhassa viestissä täällä joku kommentoi että poltetut runkotiilet muurarin mieleen enemmän kuin maxitin kalkkihiekkakivet suuremman laastisauman vuoksi ja näin isomman joustovaran vuoksi sijoittelussa. Jäin tätä vain ihmettelemään, kun samalla tavalla ne tietääkseni ohutsaumamuurataan? Lisäksi eikö poltetut tiilet ole mitoiltaan epätarkkoja verrattuna kalkkihiekkatiiliin.
Onko kellään muita kokemuksia wienerbergerin runkoponttitiilistä? Täystiilitaloa arvostetaan ja pidetään hyvänä mutta työläänä. Nyt kun työläyteen on löydetty ratksisu, niin miksei suosio ole kasvanut?
runkotiilet
15
3946
Vastaukset
- Wiineri
Minulla on kyseisestä tiilestä rakennettu talon runko.
Pelkkää positiivista kokemusta, myös muurari ihastui ratkaisuun vaikka ensimmäistä kertaa 35v uransa aikana näki moisia tiiliä.
Erittäin siistiä muurata kelkalla joka ehdottomasti kannattaa tilata tiilien mukana.
Seinää sillä nousee todella nopeasti eikä laasti putoa reikien tukkeeksi !
Ylityspalkkeja valmiina pitkienkin aukkojen ylityksiin, eli autotallin oven ylitys tms ei ole ongelma. itse käytin ainoastaan valmiita palkkeja, ne ovat esijännitettyjä ja valettu erittän lujasta betonista. Palkin kuori on samaa tiiltä.
Roilotuksia ei tarvii tehdä, (ellei tarvis vaakaan viedä ) niissä isoissa rei'issä menee jopa kepö:n putki. Rasianreikä tehdään timantti- reikäterällä, kun reikä tarpeeksi syvä, lohkeaa pala nätisti irti tiilestä, siististi ja helposti.
Ja siitä päätypontista.. Ei ne tiilet sieltä seinän sisältä minnekkään lähde perääntymään.
Lisäksi laasti jolla seinä suositellaan muurattavaksi on samaa jota käytetään mm leca design harkkojen muuraukseen, se on lujuudeltaan selvästi parempaa kuin normaali muurauslaasti. Syy miksi ennenkaikkea sitä suositellaan on se että se on raekooltaan hienompaa kuin normaali, ja koska kysessä ohutsauma muuraus, niin siksi hienompi laasti.
Suosio ei tarkoita aina samaa kuin että tuotteessa olisi vikaa, ainakin tässä tapauksessa päin vastoin !!
Wienerbergerin mainosbudjetti ko tiilen osalta varmasti murto-osan verraten esim. Siporexin mainontaan.
Ehkä myös ihmiset jotka tiilestä rakentaa/rakennuttaa arvostaa talossaan ennenkaikkea muita arvoja kuin brändin tunnettuus.
Tiilitalo ei ole siis kuvastotalo (wienerbergeriltä et löydä paksuja talomallisto- kirjoja) vaan vain ja ainoastaan aina yksilöllinen ratkaisu.
Ps.
Yhtään ainutta hiushalkeamaa ei seinistä löydy (vaaleat maalatut seinät), ei edes ikkunan ylityksistä, eikä missään kohtaan ole kankaita käytetty. sitävastoin alakerran leca seinissä halkeamia löytyy..- uudisrakentaja
Kuinka kauan olet talossasi ehtinyt jo asumaan? Oliko sinulle alusta saakka selvää että teetät muurauksen. Itse vain ajatellut että muuraminen noista tiilistä voisi onnistua pienemmälläkin kokemuksella.
Niin en minä itselleni arvostusta tiilitalolle hakenut. Minä rakennan tiilitalon jokatapauksessa. Toteutustapa ei vain ole vielä täysin selvä. Yleistä arvostusta ja tiilitalon harvinaisuutta vain ihmettelin. Voi olla että tiilitaloa ei haluta koska se voi näyttää samalta kuin naapurin tikkutalo ja mielletään puutaloksi. Yllättävää oli että TV-talossa tiilitalo äänestettiin suunnilleen kuten muitakin ratkaisuja.
Mitä olet käyttänyt eristeenä ja kuinka paljon? Onko väliseinätkin tuosta samaisesta tavarasta. Entä meneekö alakerta maanalle vai mikä syynä että siellä eristeharkot? - wiineri
uudisrakentaja kirjoitti:
Kuinka kauan olet talossasi ehtinyt jo asumaan? Oliko sinulle alusta saakka selvää että teetät muurauksen. Itse vain ajatellut että muuraminen noista tiilistä voisi onnistua pienemmälläkin kokemuksella.
Niin en minä itselleni arvostusta tiilitalolle hakenut. Minä rakennan tiilitalon jokatapauksessa. Toteutustapa ei vain ole vielä täysin selvä. Yleistä arvostusta ja tiilitalon harvinaisuutta vain ihmettelin. Voi olla että tiilitaloa ei haluta koska se voi näyttää samalta kuin naapurin tikkutalo ja mielletään puutaloksi. Yllättävää oli että TV-talossa tiilitalo äänestettiin suunnilleen kuten muitakin ratkaisuja.
Mitä olet käyttänyt eristeenä ja kuinka paljon? Onko väliseinätkin tuosta samaisesta tavarasta. Entä meneekö alakerta maanalle vai mikä syynä että siellä eristeharkot?Talo on nyt kalustus vaiheessa, vielä en ole ehtinyt asettua asumaan (työ komennus ulkomailla keskeytti työmaan)
Mutta talo on ollut lämmöt päällä ( 22C) n. puolitoistavuotta, seinät kaikki siis on pintoja myöten valmiit, ainoastaan kaapistot ja muu viimeistely on puuttunut.
Alusta asti oli selvää että tämä tietty muurari tulee tekemään kaikki muuraustyöt.
Eiköhän itsekin noista muuraa jos on kätevä käsistä muutenkin.
Nurkkatolpat ja linjalangat ovat se homman perusta josta kaikki lähtee.
Ja kunhan laasti on sopivan notkeaa, mutta ei liian löysää siis on kuin kuohkeaa vispipuuroa, niin sauma tulee todella siististi kelkalla.
sittenvain naputtelee kumivasaralla kiven oikeaan korkoon sekä kauhalla sipaisee purseet pois, näin ei tarvitse etenkään sisäpuolelta hioa rahinalla enne tasoitusta.
Eristeenä on parocin 175mm pehmeä eriste tyvek pinnalla ja saumat on teipattu tyvek-teipillä.
Päädyin tuohon ratkaisuun koska halusin että tuulensuoja tulee samalla työllä.
Toinen tapa on tietysti pehmeä villa 50mm tuulensuojalevy tyvek pintaisena myöskin.
Muuraussiteitä on kahta tyyppiä, muurattava sekä villoituksen yhteydessä "propattava" versio.
Itse valitsin muurattavat, mutta tällöin piti tietää muurauksen vaiheessa tietää villalevyjen jako jotta siteet eivät osu saumakohtiin sekä siteitä tulee muutenkin sopiva määrä ja jako.
Propattavalla ei siis tarvitse muurausvaiheessa stressata jakoja ym. ainoastaan porauksesta tiileen tulee hieman lisä hommaa.
Nyt kokemuksesta sanoisin että ehkä propattava malli suositeltavampi, side tulee näin aina varmasti oikeaan paikkaan.
Talo neljässä tasossa, yksi kerros on tosiaan maanalla.
Kosteat tilat ja alakerta kaikki on samaa tiiltä, asuintilojen "kuivat" väliseinät puurunkoiset, halusin vähentää näin tasoitustyötä sekä kepö:n vaakavedot olisi olleet hankalia toteuttaa tiilen sisään, lattiavaluun en halunnut kepö:n putkia koska lattia muutenkin täynnä putkea, kuten lattialämmitys putkisto, laatassa saa olla vähän rautaa ja betoniakin.. :) - ketjun aloittaja
wiineri kirjoitti:
Talo on nyt kalustus vaiheessa, vielä en ole ehtinyt asettua asumaan (työ komennus ulkomailla keskeytti työmaan)
Mutta talo on ollut lämmöt päällä ( 22C) n. puolitoistavuotta, seinät kaikki siis on pintoja myöten valmiit, ainoastaan kaapistot ja muu viimeistely on puuttunut.
Alusta asti oli selvää että tämä tietty muurari tulee tekemään kaikki muuraustyöt.
Ja kunhan laasti on sopivan notkeaa, mutta ei liian löysää siis on kuin kuohkeaa vispipuuroa, niin sauma tulee todella siististi kelkalla.
sittenvain naputtelee kumivasaralla kiven oikeaan korkoon sekä kauhalla sipaisee purseet pois, näin ei tarvitse etenkään sisäpuolelta hioa rahinalla enne tasoitusta.
Eristeenä on parocin 175mm pehmeä eriste tyvek pinnalla ja saumat on teipattu tyvek-teipillä.
Toinen tapa on tietysti pehmeä villa 50mm tuulensuojalevy tyvek pintaisena myöskin.
Muuraussiteitä on kahta tyyppiä, muurattava sekä villoituksen yhteydessä "propattava" versio.
Itse valitsin muurattavat, mutta tällöin piti tietää muurauksen vaiheessa tietää villalevyjen jako jotta siteet eivät osu saumakohtiin sekä siteitä tulee muutenkin sopiva määrä ja jako.
Propattavalla ei siis tarvitse muurausvaiheessa stressata jakoja ym. ainoastaan porauksesta tiileen tulee hieman lisä hommaa.
Nyt kokemuksesta sanoisin että ehkä propattava malli suositeltavampi, side tulee näin aina varmasti oikeaan paikkaan.
Kosteat tilat ja alakerta kaikki on samaa tiiltä, asuintilojen "kuivat" väliseinät puurunkoiset, halusin vähentää näin tasoitustyötä sekä kepö:n vaakavedot olisi olleet hankalia toteuttaa tiilen sisään, lattiavaluun en halunnut kepö:n putkia koska lattia muutenkin täynnä putkea, kuten lattialämmitys putkisto, laatassa saa olla vähän rautaa ja betoniakin.. :)ITse olen miettinyt että laittaisi vain samaa materiaalia kaikki väliseinätkin. Olisi siinä se etu , että äänieristys olisi ainakin hyvä ja kun tulisijoija tullaan varsin aktiivisesti käyttämään niin lämmönvarauksellakin on tavanomaista enemmän merkitystä.
Tuo sähköjohtojen veto myös askarruttaa en näe että se olisi mitenkään helpompaa noilla tiiliharkoilla kuin tavanomaisillakaan. Ongelmahan kun on nimenomaan vaakavedoissa. Yleisesti kaikki roilotetaan tavanomisissa tiilissä ja ylöspäin mennessä voidaan käyttää roilottuja tiiliä tai muuratessa loveta. Ehkäpä noita harkkojakin voi sitten roilota
Tuliko sinulla tavanomaisilla tiilillä muuraamista aluksi myös vai aloitettiinko suoraan tiiliharkoilla perustuksien päältä? - utelias rakentaja
wiineri kirjoitti:
Talo on nyt kalustus vaiheessa, vielä en ole ehtinyt asettua asumaan (työ komennus ulkomailla keskeytti työmaan)
Kosteat tilat ja alakerta kaikki on samaa tiiltä, asuintilojen "kuivat" väliseinät puurunkoiset, halusin vähentää näin tasoitustyötä sekä kepö:n vaakavedot olisi olleet hankalia toteuttaa tiilen sisään, lattiavaluun en halunnut kepö:n putkia koska lattia muutenkin täynnä putkea, kuten lattialämmitys putkisto, laatassa saa olla vähän rautaa ja betoniakin.. :)Muurattiinko teillä koko talo kesällä vai oliko talo talven villoitettu ilman verhousta? Itse luulen että itselleni käy niin että verhousta ei tänä vuonna saada vaikka eristeet laitettaisiinkin. Villaa olen ajatellut laittaa 150mm. En ole vielä päättänyt että laitanko tuolla tavalla kuin sinä vaiko erikseen tuulensuojan. Jälkimmäisessä näin ensirakentajasta nuo sauman kohdat tuntuisivat varmemmealta kun olisi mahdollisuus limittää saumat. En tiedä onko käytännön merkitystä. Seinän paksuutta en myöskään ole enää innokas kasvattamaan. Sinulla on varmaan 170mm syvät ikkunat myös? 175mm johtaa kyllä aika energiataloudellisiin seiniin, kun 150mm jo ilmeisesti u=0.23
- wiineri
Niin, itse aikanaan punnitsin juuri noiden kahden väliltä.
Suurin etu perinteiseen verrattuna on suurien sisäreikien hyödyntäminen jolloin käytännössä ei pystyroiloja tarvitse tehdä.
Roilon tekeminen tiileen todella työlästä !! Maailma punaisena tiilipölystä.. Ellei sitten muurauksen yhteydessä muurari naputtele vasaralla kolon aina roilon kohdalla.
Muurari sanoi ettei perinteisen muuraaminen silti älyttömästi ajallisesti häviä, eikä tietysti jos on ammattimies jolta homma käy. Laastia tietysti menee monin verroin enemmän.
Bergeriä pistelee käytännössä 1 1 jos ripeä apumies, mutta perinteinen tarvii kyllä 1 2 , laastin tekoon ja kärräykseen siis oma ukko. - täystiililato
kahin:n runko- ja väliseinäpontit muurataan 2mm:n saumalla kun taas tercan poltettu runkopontti 5mm:n saumalla, siitä siis se työvaran ero. myös laasti eri; ohutsaumalaasti V vs. leca design laasti.
- MMMMMMMM
...tehtyyn omakotitaloomme, joka on tehty yhteen tasoon. Meillä runkona siis 130:n millin reikätiili. Muurari pisti putket paikoilleen muuraamisen aikana mikä ei hänestä ollut mitenkään vaikeaa. Käytettiin jonkin verran roilotiiliä, mutta enimmät muurari teki pilkkomalla reikätiilta muurausvasaralla. Meillä tuli sisälle myös puhtaaksimuurattuja umpipunatiiliä, joihin tiilien kavennus teko olikin sitten työläämpää ja tarkkuutta vaativaa, mutta onnistui sekin. Joudun roilottamaan pari paikkaa vielä jälkikäteen itse. Reikätiili ei ollut ongelma, mutta umpitiili (Tiilerin käsinlyöty) olikin jo kinkkisempi. Ikkunan ylityspalkit on valettu työmaalla ja nostettu paikoilleen. Kahteen paikkaan on tullut hiushalkeamin ylänurkkiin tähän mennessä, luultavasti palkki vielä elänyt jonkin verran. Eristettä 150 mm 50 mm tuulensuoja. Kahi runkoponttia muurarimme ei suositellut, koska vihase sen sahaamista ja sahaamista aina tulee aikalailla. En osaa sanoa, mikä oli parempi, reikätiili vai wiineri runkotiili. Voi olla parasta valita muurari ja kysyä mistä haluaa muurata.
- paikalla
MMMMMMMM kirjoitti:
...tehtyyn omakotitaloomme, joka on tehty yhteen tasoon. Meillä runkona siis 130:n millin reikätiili. Muurari pisti putket paikoilleen muuraamisen aikana mikä ei hänestä ollut mitenkään vaikeaa. Käytettiin jonkin verran roilotiiliä, mutta enimmät muurari teki pilkkomalla reikätiilta muurausvasaralla. Meillä tuli sisälle myös puhtaaksimuurattuja umpipunatiiliä, joihin tiilien kavennus teko olikin sitten työläämpää ja tarkkuutta vaativaa, mutta onnistui sekin. Joudun roilottamaan pari paikkaa vielä jälkikäteen itse. Reikätiili ei ollut ongelma, mutta umpitiili (Tiilerin käsinlyöty) olikin jo kinkkisempi. Ikkunan ylityspalkit on valettu työmaalla ja nostettu paikoilleen. Kahteen paikkaan on tullut hiushalkeamin ylänurkkiin tähän mennessä, luultavasti palkki vielä elänyt jonkin verran. Eristettä 150 mm 50 mm tuulensuoja. Kahi runkoponttia muurarimme ei suositellut, koska vihase sen sahaamista ja sahaamista aina tulee aikalailla. En osaa sanoa, mikä oli parempi, reikätiili vai wiineri runkotiili. Voi olla parasta valita muurari ja kysyä mistä haluaa muurata.
kun valaa ylitykset suoraan paikalleen niin riski halkeamille pieni, palkit tarttuu valettaessa reikätiiliin tosi hyvin (betonia menee reikiin).
- etu on vähäinen
Jos yläpohja on kevyt, vetää kuin harakanpesä.
Kelaahan uusi TM Rakennusmaailma: jos kivirakenteinen yläpohja, tiiviysluku on 1-2 jos puuyläpohja, tiiviys on 2-3 ja puutaloissa 4.
yksittäisen Uu-arvon tuijottelu on aika hölmöä, kun muualla voidaan tuhota hyvät eväät (jalusta ja yläpohja) tai jättämällä puolilämpimät terassit ja viherhuoneet rakentamatta.
Yksi järkevistä käytännössä koetuista vaihtoehdoista on sipo alas, sivuille ja ylös.
Olis kiva tietää, mitä tommoinen runkotiilinen talo vie tehoja vuodessa. - luja_
Noilla wienerin isoille tiilille annetaan vain sama lujuusluokka kuin maxitin kalkkikiville. Lisäksi mitoituksessa on otettava huomioon salittavia kuormituksia pienentämällä jos vaakasaumaa ei muurata
- wiineri
Sinähän varsinainen matemaatikko olet..
Eipä ole tarvinnut lujuuksia pohdiskella.
Mitä yleensä yrität nyt tuolla kertoa :
"annetaan vain sama lujuusluokka kuin maxitin kalkkikiville" ??
Ei minun projektissa ainakaan ollut mitään rajoittavia tekijöitä tuon lujuuden suhteen jos sitä vihjailet ?
Näyttää siltä että sinä teorisoit, mutta minulla sattuu olemaan myös käytännön kokemus asiasta, kumpikohan meistä siis tietää enemmän rakentamisesta ko. tiilellä...
Ps.
kyllä sentään vaakasauma muurataan myös runkopontissa.. vai menaatko että ihan ilman laastia pinottaisiin... - Luja_
wiineri kirjoitti:
Ei minun projektissa ainakaan ollut mitään rajoittavia tekijöitä tuon lujuuden suhteen jos sitä vihjailet ?
Näyttää siltä että sinä teorisoit, mutta minulla sattuu olemaan myös käytännön kokemus asiasta, kumpikohan meistä siis tietää enemmän rakentamisesta ko. tiilellä...
Ps.
kyllä sentään vaakasauma muurataan myös runkopontissa.. vai menaatko että ihan ilman laastia pinottaisiin...En tarkoittanut että se välttämättä toisi rakentamiseen esteitä että tiili ei ole tavanomaisen tiilen lujuudessa. todennäköisesti ei vaikuta omakotitalojen suunnitelmissa. JA kyllä itselleni mietin tuota runkoponttitiiltä, mutta myös tavanomaista tiiltä.
Vaakasaumaa wienerbergerin mukaan ei tarvitse muurata ja näin ne tuota tiiltä mainostaa. Lukee esitteessäkin sivulla 5:
http://www.wienerberger.fi/servlet/util/getDownload.jsp?blobtable=WBDownload&blobcol=urlimageupload&blobkey=id&blobwhere=1118670051293&blobheader=multipart/octet-stream&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=attachment;filename=Terca_tiilikoti_web.pdf&sl=wb_fi_home_fi
Möskään kahin runkoa ei vaakasaumoista yleensä muurata. Teillä siis muurattiin vaakasauma? Muurari laittois siis tavanomaiseen tapaan muurauskauhalla jokaisen tiilen sivuun laastin ennen asennusta. Hidastaa ainakin työtä ja ei se tehoero enää tavanomiaseen niin iso. Taivutuksen ja vinokuorman suhteen vaakasaumoistakin muurattu tiiliseinä on lujempi. Tuo moduulimitoitus muuttuu kun vaakasaumojen laasti kasvattaa tiilten väliä.
Muistatko mistä teillä ohjeistus tuon vaakasauman muuraamiseen tuli. Ilmeisesti jo suunnitteluvaiheessa, koska vaikuttaahan se väkisinkin tuohon mitoitukseen kun tiilien väli kasvaa. - Luja_
wiineri kirjoitti:
Ps.
kyllä sentään vaakasauma muurataan myös runkopontissa.. vai menaatko että ihan ilman laastia pinottaisiin...Niin siis oli sanat solmussa, eli vaakasauma muurataan aina. mietein mielssäni pystysaumaa ja kirjoitin vaakasaumasta
Niin ja voihan tätä teretisoida myös niin, että kun runkoponttiseinissä vaakasauma tulee ohuemmaksi niin esim. nurjahduksen suhteen seinä on jäykempi, koska laasti tiiltä joustavampaa. Kyllä tuolla laastin valinnalla myös vaikutusta seinän lujuuteen ja tosiaan wieneri suosittelee lujemman laastin käyttämistä. - wiineri
Luja_ kirjoitti:
En tarkoittanut että se välttämättä toisi rakentamiseen esteitä että tiili ei ole tavanomaisen tiilen lujuudessa. todennäköisesti ei vaikuta omakotitalojen suunnitelmissa. JA kyllä itselleni mietin tuota runkoponttitiiltä, mutta myös tavanomaista tiiltä.
Vaakasaumaa wienerbergerin mukaan ei tarvitse muurata ja näin ne tuota tiiltä mainostaa. Lukee esitteessäkin sivulla 5:
http://www.wienerberger.fi/servlet/util/getDownload.jsp?blobtable=WBDownload&blobcol=urlimageupload&blobkey=id&blobwhere=1118670051293&blobheader=multipart/octet-stream&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=attachment;filename=Terca_tiilikoti_web.pdf&sl=wb_fi_home_fi
Möskään kahin runkoa ei vaakasaumoista yleensä muurata. Teillä siis muurattiin vaakasauma? Muurari laittois siis tavanomaiseen tapaan muurauskauhalla jokaisen tiilen sivuun laastin ennen asennusta. Hidastaa ainakin työtä ja ei se tehoero enää tavanomiaseen niin iso. Taivutuksen ja vinokuorman suhteen vaakasaumoistakin muurattu tiiliseinä on lujempi. Tuo moduulimitoitus muuttuu kun vaakasaumojen laasti kasvattaa tiilten väliä.
Muistatko mistä teillä ohjeistus tuon vaakasauman muuraamiseen tuli. Ilmeisesti jo suunnitteluvaiheessa, koska vaikuttaahan se väkisinkin tuohon mitoitukseen kun tiilien väli kasvaa.Pystysaumaan eli tiilenpäätyyn ei meillä laitettu laastia, eikä tosiaan valmistajakaan sitä suosittele muttei kielläkkään, muistaakseni aukkojen pielien reunatiilien päätyyn suositellaan laittamaan laasti myös päätyyn, eli pyritään aukkojen pielistä saada lujempi.
Aukkojen reunoistahan tiili voi periatteessa lohjeta irti, keskeltä seinäähän ei niitä ei mikään voima irroita.
ja tuossa aukon reunassa viimeiseen pystysaumaan laastin laitto ei probleema, tiilihän vain tällöin leikataan sauman verran lyhemmäksi kuin mitä aukko vaatii.
Poltettu pontti muurataan n5mm saumaan ja kahipontti muistaakseni 3mm saumaan, ero juuri siksi että poltettu tosiaan ei ole aivan niin mittatarkka kuin kahi. Ongelmia meillä ei mitta- tarkkuudesta ollut, eli 5mm:n saumalla pystytään heitot tasaamaan
Tartuin edellisessä viestissäni tuohon lujuuskysymykseen, tottahan se varmasti on että ns perinteinen on lujempi, mutta kaikki rakenteet kestää ongelmitta lujuuden puolesta.
Tällä palstalla vain joskus tulee nuita hiekkalaatikko väittelyjä siitä kenellä se lujin seinä.. Minua ärsyttää sellainen vertailu jolla ei kuitenkaan ole mitään käytännön merkitystä.
Ponttitiili ei ole varmastikaan absoluuttisesti lujin "kiviseinä", mutta ei varmasti myöskään heikoin, mutta aivan varmasti riittävän luja minkä tahansa ok-talon rakentamiseen.
Ja mikä parasta valitsit sitten poltetun ponttitiilen tai sen perinteisen niin ei taatusti halkeile seinät jos vain perustukset kestää, etkä tarvii näprätä mitään rättejä seiniin.
Kannattaa vielä jutella muurarisi kannssa kumpaa hän mielummin muuraisi, koska kyseessä käsityö jonka etenemiseen vaikuttaa hyvin paljon muurarin tottumus.
Minun muurari piti erittäin paljon muurata ponttia vaikka oli hänelle ensimmäinen työmaa missä käytettiin kyseistä tiiltä, mutta kun kysyin kuinka merkittävä aika säästyi näin tehden, niin sanoi ettei kovin merkittävä, ehkä pari päivää.
Mutta riippuu siis muurarista !!
huippumuurari pistää samassa ajassa periteistä kuin tee-se-itse-mies koputtelee pontteja..
Laastin vähempi tarve on yksi etu sekä ne suuret sisäreiät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179