Moi!
Kertokaapa jo synnyttäneet miten kuvailisitte synnytyssupistuksia?! Moni sanoo, että ovat kuin menkkakipuja, mutta HUOMATTAVASTI voimakkaampia. Onko kipu esim. polttavaa, pistävää, viiltävää, painon tunnetta...? Onko kipu tuntunut lähinnä alavatsalla/alaselässä vai onko kipu laajemmalla alueella?! Toki kukin kokee kivun omalla tavallaan, mutta olisi mukava kuulla näin synnytyksen lähestyessä muiden kokemuksia ja etenkin konkreettisia kuvauksia siitä minkälaista kipu on ollut!
Itselläni on tällä hetkellä n. 45-60 sekuntia kestäviä, suht napakoita supistuksia, mutta ei lainkaan kipua. Ainoa ikävä tunne on liitoskivut sekä kivuliaat vihlaisut lantionpohjaan(?) lähinnä silloin, kun vauva liikkuu. Ilmeisesti pää sen verran painaa lantion aluetta...
Kiitos kaikille vastauksista : )
Synnytyssupistukset
7
11137
Vastaukset
- sanoit.....
siinä sanoit juuri nuo kaikki miltä minulla ne supparit tuntui: polttavaa,pistävä,viiltävää,painontunnetta... minulla oli alavatsalla lähinnä. Mutta täytyy mainita vielä että mulla käynnistettii rv 42 ja syntyi 42 2vkolla.. ja kuulemma käynnityksellä ne supparit on vielä kivuliaampia/tuskallisempia kuin itsekseen käynnistyneellä synnytyksellä(niin on sanottu,itsellä kokemus vain käynnistyksestä joten ei ollut vertailu kohdetta.. onneksi!!! :) )
- ohi on...
moi.täytyy nyt kyl ihan rehellisesti sanoo et mulla ainakin 2,5vkoa sitten kun poika syntyi niin supistukset tuntu niin helvetilliseltä ala selässä että ei siinä tarvinnut miettiä mitä ne on..koko synnytyksen kestoksi merkittiin 2h ja ponnistusvaihe 2min.siinä ajassa ei anestesia lääkäri päässyt laittaan mitää puudutuksia kun oli jossain leikkauksessa kiinni..joten kun sul alkaa säännölliset supistukset niin vinkkinä sanon että huuda jo sairaalan ovella puudukset ym..tiedän että tää teksti ei oo mitenkään mieltä rauhoittavaa mutta pakko oli kertoa että ei ne supistukset ikinä oo kivuttomia,joskus siis helvetillisiä.itellä eka synnyts käynnistettiin 3vuotta sitten eikä sekään tosiaan herkkua ollut mut silloin ehdin onneksi saamaan kaiken kivunlievityksen mitä tahdoinkin..tsemppiä.
- uskoko
kaikkea edellisestä viestistä. Supistukset voivat olla kivuttomia. Minulla oli. Mahan päältä kädellä koitettiin, milloin pitää ponnistaa. En saanut mitään puudutuksia tms. Naapurin rouvalla oli kuulemma samalla tavalla. Älkää hermoilko etukäteen liikaa.
- Alkuper. kirj.
uskoko kirjoitti:
kaikkea edellisestä viestistä. Supistukset voivat olla kivuttomia. Minulla oli. Mahan päältä kädellä koitettiin, milloin pitää ponnistaa. En saanut mitään puudutuksia tms. Naapurin rouvalla oli kuulemma samalla tavalla. Älkää hermoilko etukäteen liikaa.
Mistä tiesit lähteä ns. oikeaan aikaan sairaalaan, jos supistukset olivat koko ajan kivuttomia? Tuliko pakonomainen tunne ponnistaa vai..?
Kiitos! - sanottiin
Alkuper. kirj. kirjoitti:
Mistä tiesit lähteä ns. oikeaan aikaan sairaalaan, jos supistukset olivat koko ajan kivuttomia? Tuliko pakonomainen tunne ponnistaa vai..?
Kiitos!että lähde kotoa sitten kun supisteluja tulee vajaan 5 min välein ja ne kestävät ainakin sen minuutin ja sitte kun ne ovat niin kivuliaita että tuntuu siltä ettet kestä vaan haluat kivunlievitystä..ja siis todellakin, sanompa minäkin että jos et halua luomuna synnyttää niin pyydä jo heti sairaalaan tullessasi kivunlievitystä..minäkään en aikoinani mitään saanut kun lääkäri huiteli jossain leikkauksessa(ja sillon kun MÄ synnytän!!)..ei se niin kauheaa ollut(aika kultaa muistot!)mutta olisihan se voinut kivuttomampaakin olla...mulla tosin ponnistusvaihe kesti 40min joten se ei varmastikkaan auttanut asiaa:)
Mutta , kuinka ärsyttävältä kuulostaakaan, sä tiedät kyllä milloin pitää lähteä..ne supistukset on(oli ainakin mulla)paljon voimakkaampia ja erilaisia jollain tavalla(tosin poikamme syntyi rv 40 6 eli sitä jo odoteltiinkin) ja se naisen vaistokin sanoo että nyt... Onnea koitokseen:) - ja....
Alkuper. kirj. kirjoitti:
Kiitos!siinä vaiheessa jos et ole sairaalassa kun tulee pakonomainen tunne ponnistaa, on jo aika kiirus koska siinä vaiheessa vaavi voi olla pihalla alta minuutin(kuten vierustoverini iloisesti kertoi minulle kuka oli ponnistanut 40min;))
- odottava äiti Keuruulta
Olin tässä viimme viikolla Synnytys sairaalassa ja siellä näin yhen pienenkokoisen naisen jolta ensiksi meni lapsivesi sitten alkoi ne oikeat synnytyssupistukset. Kuvailisin tämän mahdollisimman tarkasti: Ensin se on tavalliset supistukset jotka tulevat säännöllisin väliajoin. Synnytyssupistukset ovat voimakkaampia kuin tavalliset elikä asteikolta 1-3 niin 3. Ne ovat kivuliaampia ja saavat naisen hyvin heikoksi ja rauhallisesti ja tasaisesti hengittäminen on vaikeata. Silloin nainen alkoi hengittämään ja hänestä tuntui ettei löydä mitään asentoa joka olisi auttanut siihen kipuun. Nainen läähättää ja voihkiin vielä vaikeammin kuin tavallisesti ja alkaa naama muuttumaan punaiseksi ja otsalta tulee tuskanhikeä joka on silmin nähtävä. yleensä kasvot muuttuvat hyvin punaiseksi ja ääni on hyvin tuskallinen, sellaista tuskaa on vaikea olla vaistoamatta. Silloin ei tavallinen Burana auta vaan silloin tarvitaan voimakkaampia lääkkeitä siinä särkee selkää samalla hyvin voimakkaasti. Sitä haluaaisi kiljua tuskissaan. silloin lapsen syke on hyvin nopea koko synnytyssupistuksen aikana. Lapsi ei muistaakseni liikkunut paljoa mutta sydämmensyke oli hyvin korkea. Sanoisin että korkeampi kuin 140 tai 150. Silloin ei tule taukoja mitä yleensä tulee supistusten välillä vaan kipu voimistuu ja voimistuu ja vie naiselta kaiken mehun. Nainen on aivan uupunut supistuksista mutta kivut jatkuvat entistä voimakkaampina enkä usko ett silloin voisi edes ajatella kävelemistä tai sitten istumista. Silloin selällään ja jalat koukussa auttaa edes vähän siihen oloon. Että jalat koukussa ja sängyllä selin niin se on sellainen asento jossa pystyy olla. Muussa asennossa ei oikein pysty olemaan. Silloin saattaa tuntea samalla pissantunnetta mutta jaloista on voimat lähteneet joten silloin jos ei ole mitään pissa astiaa saattaa käydä niin että laskee allensa. Kipu on enemmän viiltävää ja samala hyvin pistävää. Painon tunteesta en ole varma mutta kivun aluetta en tiedä kun hän puhui Ruotsiksi aika paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006444
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303863törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283240Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3741761- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471003Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879