Vaimoni haki tuossa taannoin työnantajaltaan lyhennettyä työaikaa. Lyhennys olisi ollut vain muutamia tunteja viikossa. Ehkäpä prosentin verran osaston tuntimäärästä, ei kai sitäkään.
Vaimoni sai kieltävän päätöksen. Kirjallisessa päätöksessä ei ollut esitetty mitään perusteluja. Hallintolain 45 §:n mukaan päätös ON PERUSTELTAVA. Mitkään jälkikäteen esitetyt suulliset selittelyt eivät korvaa tätä hallintolain perusteluvaatimusta.
Työaikalain 15 §:n mukaan työnantajan on pyrittävä järjestämään työntekijälle mahdollisuus lyhennettyyn työaikaan myös sosiaalisista ja terveydellisistä syistä.
Työaikalaki velvoittaa työnantajan pyrkimään järjestämään asian ja sen järjestämiseksi on tehtävä kaikkensa. Laki ei ole suositus vaan velvoittavaa tekstiä. Asiaa EI KERTAKAIKKIAAN VOI KORVATA RASTILLA KOHTAAN: EI! (Joku katsoo voivansa!)Jos lyhennettyä työaikaa on jostakin oikeasta syystä mahdotonta toteuttaa, siihen pitää oikeasti olla todella vahvat perusteet. Ne perustelut on laitettava siihen kirjalliseen päätökseen hakijan ja muidenkin oikeudellista tarkastelua varten.
Haluaisin tietää onko kenelläkään toisella hoitajalla tai hoitoalan ihmisellä vastaavanlasia kokemuksia.
Lyhennetty työaika
2
3020
Vastaukset
- vanhusten sairaanhoitaja
en saanut virkavapaata, vaikka kaupunki työnantajana kehuu sitä aina antavansa itsensä kehittämiseen. Olisin mennyt toiseen hoitoalan paikkaan hieman kertaamaan akuuttisairaanhoidon taitojani. Ei mitään perusteluja. Sanottiin kyllä, että kun järjestät sijaisen itsellesi, saat virkavapaan :-(.
- rikollista toimintaa
Kyllä minä työnantajana arvostaisin Sinun kaltaistasi työntekijää, joka haluaisi kehittää itseään hoitotyössä.
Tehtävien kierrolla saadaan uutta "virtaa" oman viran hoitamiseen.
Kielteinen virkavapauspäätös on AINA perusteltava kirjallisesti. Työnantaja vetoaa hyvin usein resurssipulaan, mutta kannattaa oikeasti itse selvittää onko mahdollista saada sijaisia. Soitto työvoimatoimistoon tai sairaanhoitajia kouluttavaan laitokseen selvittää asian. Nyt keväällä on parhaat mahdollisuudet saaada sijainen kunhoitajia valmistuu.
Soita ja kysy halukkaita koululta ja työvoimatoimistolta. Uskon, että halukkaita tekijöitä löytyy, eikä työnantaja voi kieltäytyä myöntämästä virkavapaata. Varmasti pääset päivittämään osaamistasi ja hieman "tuulettumaan" omasta työstäsi. Pienen tauon jälkeen jaksat taas paremmin tehdä omaa arvokasta työtäsi.
Tarvittaessa olen valmis tukemaan sinua asiassa!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841