Kardaaniveto

uudehko motoristi

Voisiko joku sanoa mitä hyvää/huonoa on jos on kardaanivetoinen pyörä. Olen vaihtamassa omaa pyörääni isompaan ja Yamaha XV 1100 Virago olis yks varteen otettava vaihtoehto.

Kardaanivedosta olen kuullut vain että se "hävittää" jonkin verran tehoja. Sillä nyt ei luulis olevan käytännön kannalta mitään merkitystä, mutta onko tuossa asiassa mitään muuta mitä olisi hyvä tietää (esim. huoltaminen)?

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen.

16

8503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttökokemuksesta

      No, huonoja puolia en osa vielä sanoa, sillä olen omalla DragStarillani ajanut vasta n 50 tkm, eikä tällaisella "pikkupätkällä" vielä ole sattunut mitään ongelmia. Öljyt olen kolmesti vaihtanut muuta ei tarvitsekaan sitten kuin ajaa. Huoleton ja huoltovapaa juttu. Tehohäviöistä en osaa sanoa, sillä mielestäni 1100 koneessa on riittävästi tehoa nautiskeluun, vaikka pari prosenttia tehoa tulisi takarenkaalle vähemmän tai enemmän.

      Edellisessä customissani oli kumilenkkiveto ja yhden kerran sen hihna meni vaihtoon kun mökkitietä ajellessani hihnan ja hihnapyörän väliin pääsi pieni kivi > ei halpaa hupia uusia hihnapyörää ja hihnaa, niin ja toisekseen matka keskeytyy varmasti ja uusia osia ei ihan jokaisessa peräkylässä ole muutamaan päivään saatavilla.
      Toinen hihnavedon hankaluus on, että aina renkaanvaihdon jälkeen saa säädellä takarengasta aikansa, jotta saa sen ihan suoraan, ettei hihna vinguta hihnapyörän toista sivua.

      Melko varmasti kokemukseeni perustuen seuraava custominikin on keppivetoinen se sopii paremmin ainakin minun tarkoituksiini.

      • kundhdjdhj

        Kyllähän kardaani customissa hakkaa muut vetomuodot mennentullen. Se on lähes huoltovapaa, öljynvaihto kerran vuodessa, ei sotke vanteita, ei katkeile, ei löysty. Tehonhäviö on lähinnä teoreettista. Mun xv1100:ssä ei mitään ongelmia 60tkm.


      • Fjr04
        kundhdjdhj kirjoitti:

        Kyllähän kardaani customissa hakkaa muut vetomuodot mennentullen. Se on lähes huoltovapaa, öljynvaihto kerran vuodessa, ei sotke vanteita, ei katkeile, ei löysty. Tehonhäviö on lähinnä teoreettista. Mun xv1100:ssä ei mitään ongelmia 60tkm.

        Allekirjoitan ylläolevan, ainakin FJRn osalta. Hemmetin varmatoiminen on ollut kardaani.


      • yrzimys
        Fjr04 kirjoitti:

        Allekirjoitan ylläolevan, ainakin FJRn osalta. Hemmetin varmatoiminen on ollut kardaani.

        kardaanin öljyt vaihdetaan? Riippuu varmaan tietysti mallista, itselläni Virago 535. Katselin huoltokirjasta, mutta siellä ei mielestäni mainittu mitään kardaanin öljyjen vaihdosta, oli vaan ko. tilpehöörin purkuohjeet ja jotain räjäytyskuvia.


      • Kra
        yrzimys kirjoitti:

        kardaanin öljyt vaihdetaan? Riippuu varmaan tietysti mallista, itselläni Virago 535. Katselin huoltokirjasta, mutta siellä ei mielestäni mainittu mitään kardaanin öljyjen vaihdosta, oli vaan ko. tilpehöörin purkuohjeet ja jotain räjäytyskuvia.

        On yleensä "kuivassa" tilassa pyörivä akseli, mutta se kulmavaihde eli "perä" on voideltu öljyllä. Siellä "perämurikan" alimmassa kohtaa pitäis löytyä tyhjennystulppa, josta saa valutettua öljyt pois. Ja siellä vähän ylempänä pitäis löytyä vastaavasti täyttötulppa. Ja ihan ylimmässä kohtaa pitäis löytyä huohotusventtiili.


    • lassev

      Itselläni jo kolmas kardaani Jammu ja suosittelen. Tehoa se todellakin vähän hukkaa kun voima käänetään useampaan kertaan mutta ei merkitystä. Ei juuri tarvitse huoltoa (öljyt vaihdan perään n. 30Tkm: n välein) ja ei ole ollut minkäänlaista vikaa. Kolmekymmentä vuotta moottoripyöräilyä harrastneena on ollut nuitakin ketju ja remmi vetoisia mutta kardaani vedosta en taida enää luopua.

    • veto

      Matkapyörissä ja cruisereissa,on se niin vahva ja huoleton,vain öljynvaihto ja siinä se on.
      Kerrassaan mainio.

    • uudehko motoristi

      Olen pari päivää kysellyt nyt tuosta kardaanivedosta ja en näe mitään syytä rueta epäilemään sen toimivuutta tai kestoa.

      Kuulostaa olevan huollettuna oikeinkin toimiva ratkaisu joten taidan rueta hommaamaan sen pyörän jotta pääsen taas baanalle...

      Moikataan kun tavataan :D Hyviä ajokelejä kaikille.

    • Anonyymi

      Mulla on vaivaiset 54000 ajettu Yamaha XV 1100, ja mielestäni kardaani voisi olla hiljaisempi. Kardaanista lähtee enemmän ääntä kuin moottorista ja pakoputkesta yhteensä, ja EI, tukilaakeri ei ole loppu.
      Oletan että öljy on huonoa. Kai tämä pitää viedä ihan Yamaha huoltoliikkeeseen tutkittavaksi. Ei nyt luulisi että 54000 ajetussa joka on aina ollut tallisäilytyksessä lämpimässä tallissa olisi mitään vikoja. Öljyt vaihdettu aina säännöllisesti.
      Omituista....

      • Anonyymi

        Kardaaniveto kääntää motskarin runkoa aika oudosti, kohti asfalttia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kardaaniveto kääntää motskarin runkoa aika oudosti, kohti asfalttia?

        Juu, kardaanipyörillä tulee helpommin asfalttirupea? Muutenkin kardaanipyörä on siinä mielessä huono, kun ei saa puljata ketjujen ja rattaiden kanssa yhtä mittaa!


    • Anonyymi

      Kardaani on moukkamainen ja pökkelö vedon välittäjä motskareissa!😎😎

      • Anonyymi

        Niin on, tosi väsynyt ja nolo viritys! Jos itellä olis, niin en kehtais sanoo. Valehtelisin varmaan jotain? Jossain puimureissa kardaanin ymmärrän, vaikka on nekin noloja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on, tosi väsynyt ja nolo viritys! Jos itellä olis, niin en kehtais sanoo. Valehtelisin varmaan jotain? Jossain puimureissa kardaanin ymmärrän, vaikka on nekin noloja!

        Puimureissahan käytetään tietääkseni remmiä, ja se, jos mikä on nolo viritys prätkässä!! 🤣😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puimureissahan käytetään tietääkseni remmiä, ja se, jos mikä on nolo viritys prätkässä!! 🤣😂

        Remmi on noloin viritys ihan missä tahansa. Myötähäpeäni on puimurimiesten puolella! Melkoisia puimureita on myös hoodeet! Tosi miehekästä on ajella pikku japsikyykkymopolla ja kädet jatkuvasti ketjurasvassa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe