Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Basedow ja radiojodi

Kopsutin

Te, joilla on Basedowin tauti, oletteko mahdollisesti saaneet radiojodi-hoitoa ? Tämä askarruttaa, koska lääkärini ehdottomasti kieltäytyy radiojodi-hoidosta vedoten pahoihin silmäoireisiin. Silmäoireet ovat lähinnä oikean silmän lievä ulkonema, silmien kuivuus ja magneettikuvissa näkyvä silmälihasten turvotus, mitään kroonisia muutoksia ei silmälihaksissa ole. Hän ei myöskään ole pyytänyt silmälääkärin konsultaatiota, joka nähdäkseni kuuluu rutiiniin, joten aion silmälääkärillä toki vielä käydä omatoimisesti. Millaisilla silmäoireilla olette mahdollisesti radiojodia saaneet ?

22

8426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tassuttaja

      Moikka. Mulla on ollut basedovi 3vuotta. Sairaus aiheutti vasemman silmän pullistusta ja kaksoiskuvia, kun silmän lihakset sen verran turvoksissa ettei vasensilmä liikkunut. Sain hoitoon kaikkea mahdollista. ekaksi pulssihoito(kova kortisonkuuri), sädehoito, solumyrkkyä vähän ei kuitenkaan sopinut ja lopuksi leikkaus. Nyt kohtalaisessa kunnossa ja näen kutakuinkin yhtenä. Sairastan muuten kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka on ollut jo yli kymmenen vuotta. Mulla ainakin heti kaksoiskuvien ilmettyä lähetettiin yiopistolliseen sairaalaan tutkittavaksi ja siellä sisätautipuolelle. Olen ollut molemmissa hoidossa kolmen vuoden ajan. Nyt alkaa vastaanotot vähentyä.

      Sulla varmaan on liikatoimintaa jos mietitään jodin antamista.

      • Kopsutin

        Juu, liikatoiminnasta oli tosiaan kyse ja kortisonipulssi on tulossa pian. Ongelma oli tosiaan se, ettei lääkäri suostu edes harkitsemaan radiojodia, vaan on sitä mieltä, ettei lääkitys tule auttamaan ja kilpirauhanen on ehdottomasti leikattava. Varsinkin tuo ääneen liittyvä riskitekijä siinä leikkauksessa arveluttaa, toki tietysti radiojodi voi taas osaltaan pahentaa silmäoireita, hankala tauti, kun on valittava kahdesta pahasta, silti olisi itse sen radiojodin kannalla.


      • tassuttaja
        Kopsutin kirjoitti:

        Juu, liikatoiminnasta oli tosiaan kyse ja kortisonipulssi on tulossa pian. Ongelma oli tosiaan se, ettei lääkäri suostu edes harkitsemaan radiojodia, vaan on sitä mieltä, ettei lääkitys tule auttamaan ja kilpirauhanen on ehdottomasti leikattava. Varsinkin tuo ääneen liittyvä riskitekijä siinä leikkauksessa arveluttaa, toki tietysti radiojodi voi taas osaltaan pahentaa silmäoireita, hankala tauti, kun on valittava kahdesta pahasta, silti olisi itse sen radiojodin kannalla.

        en tiedä mutta olisi muistikuva että jodi olisi niitä viimeisiä hoitoja niissä taitaa olla sivuhaittoja aika paljon.(Mulle ei koskaan edes ajateltu ehdottaa kun on toi vajaatoiminta) Lapsen teko olisi ainakin jätettävä kokonaan. Kun saat pulssihoitoja niin yritä pitää ruokavaliosta kiinni. Itse olen ennestäänkin lihava(vajaatoiminta tukee)ja lisää painoa tuli ainakin kolmannella pulssikerralla.


      • tassuttaja
        Kopsutin kirjoitti:

        Juu, liikatoiminnasta oli tosiaan kyse ja kortisonipulssi on tulossa pian. Ongelma oli tosiaan se, ettei lääkäri suostu edes harkitsemaan radiojodia, vaan on sitä mieltä, ettei lääkitys tule auttamaan ja kilpirauhanen on ehdottomasti leikattava. Varsinkin tuo ääneen liittyvä riskitekijä siinä leikkauksessa arveluttaa, toki tietysti radiojodi voi taas osaltaan pahentaa silmäoireita, hankala tauti, kun on valittava kahdesta pahasta, silti olisi itse sen radiojodin kannalla.

        Anteeksi.....emn ole käynyt sivuilla jotta olisin nähnyt kirjoitukssesi. Mulla on basedowin tauti, mutta vajaa toimintaa......syön tyroxinia sinä varmaan tyratsolia. Mulla leikattiin silmälle vähän tilaa liikkua. Tänään tosi aurinkoinen päivä.silmiä tykytti ja meinas väkisin tulla kaksoiskuvia.....pää vinoon vasempaan niin kuvat yhdistyy. Toivottavasti sulla on onnistuttu mitä sitten on tehtykin.


      • kilpparii
        tassuttaja kirjoitti:

        Anteeksi.....emn ole käynyt sivuilla jotta olisin nähnyt kirjoitukssesi. Mulla on basedowin tauti, mutta vajaa toimintaa......syön tyroxinia sinä varmaan tyratsolia. Mulla leikattiin silmälle vähän tilaa liikkua. Tänään tosi aurinkoinen päivä.silmiä tykytti ja meinas väkisin tulla kaksoiskuvia.....pää vinoon vasempaan niin kuvat yhdistyy. Toivottavasti sulla on onnistuttu mitä sitten on tehtykin.

        Hei Tassuttaja!

        Voisitko kertoa enemmän tuosta leikkauksesta vai onko liian paha paikka. Sairastan itse kilpirauhasen vajaatoimintaa ja nyt basedow arvot koholla, joten mietityttää silmien tulevaisuus ja mitkä mahdolliset hoitokeinot. Millä perusteilla tulee leikkaus kyseeseen?


      • tassuttaja
        kilpparii kirjoitti:

        Hei Tassuttaja!

        Voisitko kertoa enemmän tuosta leikkauksesta vai onko liian paha paikka. Sairastan itse kilpirauhasen vajaatoimintaa ja nyt basedow arvot koholla, joten mietityttää silmien tulevaisuus ja mitkä mahdolliset hoitokeinot. Millä perusteilla tulee leikkaus kyseeseen?

        Heippa sulle.

        Mielestäni hoidot aika hyvin laitettu tonne aikaisempaan kirjoitukseen. Jos sua askarruttaa leikkaus,,,,se oli vaivaton.....tehtiin nukutukses,,,,jälkeen päänsärkyä vähän,vai oliko kahvin puute? Ulkoisesti ei näkynyt et joku olisi käynyt pään sisäl......menivät nenästä sisään. Tehtiin helsingisja hoidossa olen tyksis. Menen parin viikon pääst kontrolliin ,on kiva nähdä millaiset arvot ovat. Koskaan ei silmät varmaan ihan normaaleiks,mut tulee hyvin toimeen. ps, mul pullotti toinen silmä...leikkauksel tehtiin silmäl tilaa päähän.


      • tk
        Kopsutin kirjoitti:

        Juu, liikatoiminnasta oli tosiaan kyse ja kortisonipulssi on tulossa pian. Ongelma oli tosiaan se, ettei lääkäri suostu edes harkitsemaan radiojodia, vaan on sitä mieltä, ettei lääkitys tule auttamaan ja kilpirauhanen on ehdottomasti leikattava. Varsinkin tuo ääneen liittyvä riskitekijä siinä leikkauksessa arveluttaa, toki tietysti radiojodi voi taas osaltaan pahentaa silmäoireita, hankala tauti, kun on valittava kahdesta pahasta, silti olisi itse sen radiojodin kannalla.

        kilpirauhasten poiston jälkeen ensin käheä ääni mutta pikkuhiljaa on korjaantunut normaaliksi.


      • wecmjfheycm
        tassuttaja kirjoitti:

        en tiedä mutta olisi muistikuva että jodi olisi niitä viimeisiä hoitoja niissä taitaa olla sivuhaittoja aika paljon.(Mulle ei koskaan edes ajateltu ehdottaa kun on toi vajaatoiminta) Lapsen teko olisi ainakin jätettävä kokonaan. Kun saat pulssihoitoja niin yritä pitää ruokavaliosta kiinni. Itse olen ennestäänkin lihava(vajaatoiminta tukee)ja lisää painoa tuli ainakin kolmannella pulssikerralla.

        Ei se radiojodi estä lastentekoa! Piti vaan muistaakseni puoli vuotta olla hoidosta ennen kun alkaa hommiin..


      • Anonyymi
        tassuttaja kirjoitti:

        en tiedä mutta olisi muistikuva että jodi olisi niitä viimeisiä hoitoja niissä taitaa olla sivuhaittoja aika paljon.(Mulle ei koskaan edes ajateltu ehdottaa kun on toi vajaatoiminta) Lapsen teko olisi ainakin jätettävä kokonaan. Kun saat pulssihoitoja niin yritä pitää ruokavaliosta kiinni. Itse olen ennestäänkin lihava(vajaatoiminta tukee)ja lisää painoa tuli ainakin kolmannella pulssikerralla.

        No höpöhöpö. Radiojodihoitoa annetaan kilpirauhasen liikatoimintaan eikä sillä mitään pahoja haittavaikutuksia ole. Raskaaksi tulemista siirrettävä puolella vuodella ja jonkin aikaa (päiviä) vältettävä lasten läheisyydessä olemista.


      • Anonyymi
        kilpparii kirjoitti:

        Hei Tassuttaja!

        Voisitko kertoa enemmän tuosta leikkauksesta vai onko liian paha paikka. Sairastan itse kilpirauhasen vajaatoimintaa ja nyt basedow arvot koholla, joten mietityttää silmien tulevaisuus ja mitkä mahdolliset hoitokeinot. Millä perusteilla tulee leikkaus kyseeseen?

        Itselläni on ja base wodin tauti ollut noin puolitoista vuotta sain lääkityksen siihen jolloin se parani liika toiminta siitä se sitte leninala toiminaks ja nyt on taas liika toiminta nyt lääkäri suosittelee sitä mitä syöpä piti osille annetaan joku radio jodi hoito mihinnkuuluu myös se että kyseisen lääkitys voi kasvattaa ja syöpään riskiä joten itse päätin etten ota kyseistä lääkitystä itselleni syön vaa tyroksiinin lääkettä ja jos ei kuulma jodi hoito auta nii sitte leikkaukseen mihin voi myös kuolla koska kilpi rauhanen on keskellä.ihan kurkun.osaa nii mieluiten syön tyroksiinin.lääkettä.kun menen leiksuksee missä on kuoleman vaara niikubsiinä jodi hoidossakin jote ystävät rakkaat kutka sairastatte samaa sairautta nii nää lääkärit pitää vaa potilaitaan koe kaniniina katotaan mikä lääke hoitomauttaa ja mikä ei ja jos potilas kuolee niin siinä vaa tulee lääkärin hoito.virhe ei mitää muuta ja lääkäri jatkaa vaa työssään joten kannattaa miettii mitä hoitoa ottaa ja mitä ei itse syön tyroksiinin lääkettä vaikka koko loppu elämän pienempi haitta siihen on kuola kun noihin muihin lääke hoitoihin jote mietittävä tarkoin minkä hoidon otatte kyllähän lääkärit sanoo ettei oo mitää hengen vaara koska eivät välitä kuninkaan sairastuneista ihmisistä jos epä onnistuu hoidot nii se on vaa lääkärin hoito.virhe ja potilas saattaa olla menehtynyt .kun on tehty vääriä hoito lääke suunnitelmia jote itse haluan jatkaa elämää ja uskon että myös te kaikki haluatte jatkaa elämää kellä on kyseinen sairaus jote ei kannata uskoa. Näitä.lääköreitä olen tätä mieltä base woodiin sairasttunnut


    • iepuska

      Sain heinäkuussa radiojodia, kun minulla ei ollut silmäoireita eikä ole vielä tullut minkäälaisia oireita tsj arvo oli 0,002. Lääkärin mielestä radiojodihoito oli paras ratkaisu?

    • tk

      basedowin taudissa ei voi antaa radiojodihoitoa koska silmäoireet saattavat paheta. Minulla todettiin joku aika sitten struuma .Olin laihtunut muutaman vuoden aikana olemattomaksi ja menettänyt kaikki lihakseni pikku hiljaa. Aloin lopuksi näkemään kaksoiskuvia.Todettiin kilpirauhasen liikatoiminta ja basedowintauti. Sain ensin kerran viikossa kortisooni pulssihoitoa suoraan suoneen tiputettuna 12 viikon ajan silmäoireisiin. söin thyrazolia,että saatiin kilpirauhas arvot alas jonka jälkeen poistettiin molemmat kilpirauhaset.. Ainoastaan toinen lisäkilpirauhanen jätettiin (toista ei löydetty). Nyt syön thyroxinia vajaatoimintaan ja kalkki d vitamiinia. En lääkärin mukaan voi saada enää silmäoireita koska se johtui kilpirauhasistani. Ei ole ollut silmäoireita, leikkauksesta paranin nopeasti, lihakset on tullut takasin ja ikävä kyllä myös painoa tuplaten. Nestettä kerääntyy helpommin joten en tiedä paljonko painosta johtuu siitä, mutta 2 ananaspurkkia päivässä niin huomaan että sormuksetkin irtoaa sormista. Jos jollain on vinkkejä ruokavaliosta kilpirauhasten kokonaan poiston jälkeen. kylmäpuristettu kookosöljy on yksi aineenvaihduntaa kiihdyttävä, mutta muitakin varmaan on painonhallintaa ajatellen.

    • Ikävä tilanne

      Hei minulla on ollut basedovwin tauti. Lääkärin mielestä silmäturvotukseni oli subjektiivista (ilman silämätutkimuksia). Minulla valittiin radiojodihoito. Radiojodi on erittäin epätarkka hoitomuoto. Lääkäri ei pysty arvioimaan oikeaa annosta. Myös pillerin annostelu on epätarkkaa. Hoidosta kehittyy helposti vajaatoiminta. Minulla seurauksena reilu vajaatoiminta, vaikka radiojodissa yritettiin pienintä aikuisten annosta. En tiedä voiko leikaus olla tarkempi hoito?

      Ikävää siinä on, että vajaatoimintaa ei aina saada täysin hoidettua. Hyvistä arvoistani huolimatta olen 11 vuotta myöhemmin yhä aiempaa helpommin kiukustuva, väsyneempi ja mieliala on yleensä reilusti alempi kuin ennen hoitoja. Myös iho on ollut kuiva ja halkeilee paitsi kerran kun lääkitykseni oli liian suuri raskauden jälkeen.

      • Radiojodin ja leikkauksen tarkkuus tehdään näiden jälkeen kilpirauhasarvoja mittaamalla. Ei edes oleteta, että nämä hoidot olisivat tarkkoja. Tarkkaa hoitoa hypertyreoosiin ei ole.Tarkkuus haetaan hoidon jälkeen mittaamalla ja hakemalla oikea tyroksiiniannos.


      • Vajaa rouva
        boxi kirjoitti:

        Radiojodin ja leikkauksen tarkkuus tehdään näiden jälkeen kilpirauhasarvoja mittaamalla. Ei edes oleteta, että nämä hoidot olisivat tarkkoja. Tarkkaa hoitoa hypertyreoosiin ei ole.Tarkkuus haetaan hoidon jälkeen mittaamalla ja hakemalla oikea tyroksiiniannos.

        Niminerkki Ikävä tilannehan juuri kertoo, että hän on ollut jo 11 vuotta lääkityksellä radiojodihoidon jälkeiseen vajaatoimintaan. Eikä ole tullut tarkkuutta hoitoon vaikka 11 vuotta hoidettu.


    • Radiojodihoito

      Minulla oli silmäoireita mutta ei juuri kaksoiskuvia. Reilun puolen vuolen vuoden Thyrazol-hoito vähensi niitä. Sen jälkeen annettiin radojodiojodihoito. Nyt syön Thyroxinia vajaatoimintaan. silmäni ovat edelleen vähän ulkonevammat kuin ennen sairastumista. Muuten mennyt melko hyvin sooman puiolesta.

    • basedow diak.2000

      moi, kyllä silmäoireita vieläkin, vaikka vuosia sitten poistettu koko kilppari, samoin tehty tilaa silmille leikkauksella. Helpotti mutta ei tässä normiksi" ikinä palata. Pitkä ja kivinen tie on ollut.. mutta minkäs teet näillä mennään.

    • eevitelma

      Minulta poistettiin kilpirauhaset kuukaisi sitten Sitten todettiin kilpirauhasen papillaarinen syöpä.Nyt olen menossa radiojodihoitoon keskiviikkona.jännittää se eristyksessä olo.Sinne saa kuulema viedä läppärin ja oman kännykän.

      • Älä jännitä. Hyvin se menee. Aika kuluu ja pääset sitten ulos. Tsempillä vaan!


    • eevitelma

      pe 18.1 kaulan uktra. ma 21.1 labra ja piikki. ti 22.1 piikki. ke 23.1 labra ja radiojodi kapseli. eristys pe mittaus. ti 29.1 mangneettikuvaus.näin menee toinen radiojodihoito. jos kaikki menee hyvin.Mitä säteily aiheuttaa toisille ihmisille?

      • ablaatio

        Millaisen annoksen saat radiojodia? 100:ko, mietin kun katsoin tuota sun edellistä annosta,.. eihän siitä ole kun muutama kuukausi. Itse olen saanut kaksi kertaa mutta puoli vuotta piti olla välissä, Kolmas annos tulee taas kesällä.

        Säteily aiheuttaa muihin ihmisiin sukusolujen muutoksia. Siksi sinun tulee välttää läheistä kontaktia erityisesti pikkulasten kanssa kaksi viikkoa hoidon jälkeen. Säteily siis vaurioittaa solua ja se saattaa muuttua pahan laatuiseksi syöväksi vasta vuosien kuluttua. Tästä syystä pikkulapset on siis erityis suojelussa. Aiheesta on paljon hyvää tietoa netissä suomeksi ja englanniksi. USA:ssa on myös tutkittu sekundäärisyöpien ilmantuvuutta säteilyhoitojen jälkeen.... ihan mielenkiintoista luettavaa sekin.


    • Anonyymi

      Onko kukaan kokeillut Basedowin taudissa antroposofista lääkehoitoa ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe