Keuhkokuumeen jälkeen

pelossa

Onko kenellekään jäänyt keuhkokuumeesta joitain jälkiseuraamuksia? Onko se yleensäkään mahdollista? Itselläni alkoivat kummalliset keuhko-oireen vähän sen jälkeen kun luulin toipuneeni keuhkokuumeesta. Kontrolliröntgen näytti kuin kaikki olisi kunnosssa, mutta oireideni alku ajoittuu juuri sopivasti keuhkokuumeen jälkeen alkaneiksi. Mitään keuhkosairauksia minulla ei aiemmin ole ollut. Nyt toispuoleista kipuilua ja kuumottelua välillä jopa päivittäin ja tunne ettei happea saa tarpeeksi, sydän takoo ja hengästyttää. Röntgeneitä on napsittu useampiakin, mutta kun ei niissä mitään näy niin enempiin tutkimuksiin en ole päässyt. Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia keuhkokuumeen jäljiltä tai muuten?

4

6372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pneumonia

      vuosi sitten maaliskuussa. Sen jälkeen olen yskinyt limaa tasaisesti tämän vuoden ajan, joka päivä. Eli mulle jäi seuraamuksia, vissiin krooninen bronkiitti. PEF ja FEV1- arvot ainakin on normaalit, eli tilanne ei ole niin paha että olisi tullut obstruktiota, mutta tämähän voi edetä jos esim. tupakoin tai hengitystiet altistuu savulle yms. Sehän tässä tympiikin, kun olen poltellut keuhkokuumeen jälkeen satunnaisesti baarireissuilla, ja nyt vasta olen alkanut hoksata asioita ja varmaan sen takia tämä limainen yskä onkin kroonistunut. Nyt lopetan baaripolttelunkin ja toivon että tilanne edes vähän rauhoittuu, toivottavasti jopa yskä loppuu kokonaan. Obstruktiivisen kroonisen bronkiitin ennuste kun on huono ja olen vasta 25-vuotias...onneksi tässä ei ole obstruktiota mukana, ainakaan vielä...

      • --------------------------

        Minä olin viikon sairaalassa erittäin pahan keuhkokuumeen takia. Nyt puoli vuotta sen jälkeen olen yskinyt edelleen limaa, vaikka kuvat ja PEF-arvot ovat ok.

        Lääkäri sanoi, että koska olen allerginen, keuhkoni ovat sairauden jälkeen saattaneet herkistyä ja määräsi allergialääkkeet jatkuvasti käytettäviksi. Nyt ei tarvitse enää nieleskellä ja yskiä.


    • jouluna sairastanut

      Mulla ainakin jäi keuhkokuumeesta rankkoja jälkiseuraamuksia. Mäkin luulin kuukauden sairastettuani jo toipuneeni ja menin töihin. Pari viikkoa sinnittelin ja keuhko-oireet senkun pahenivat. Mä kävin kan röntgenissä kontrollissa ja se oli ok. Eikä mulla mitään aiempia sairauksiakaan ollut. Vasenta keuhkoa pisti ja molempia keuhkoja kuumotti niin ettei tienny meneekö henkeä sisään ollenkaan. Sitä on vähän vaikee kuvailla, jatkuva kuumotus ja yllättävät pistämiset. Ne ei liittyny rasitukseen vaan tuli milloin halus.

      Mulla tutkittiin kaikki maholliset, mitään ei löytyny. Kävin puhaltelemassa myös niihin astmantestausjuttuihin. Ne sano ettei se ainakaan astmaa voi olla. Täyty hakee lisää sairaslomaa kun ei pystyny töihin. Sit kun koitti alkaa rasittaan itseään (kevyttä olkkarin lattian lakaisua, heh heh) vasenta keuhkoo alkoi pistään ja sydän takoon, eikä sitä voinu jatkaa. Se jotenkin veti kaikki voimat ja pienikin rasitus hengästytti. Mä en antanu niitten ottaa useampia röntgeneitä, olishan ne niitä ottanu ihan riittämiin. Mä vaadin muuten päästä tutkimuksiin ja perusjutut tehtiinkin.

      Mä jouduin oleen sairaslomalla (sen ekan kuukauden kestävän sairasloman jälkeen) vielä pari kuukautta lisää. Sitten se alko vasta helpottaan. Palasin varovasti töihin ja nyt viis kuukautta varsinaisen keuhkokuumeen jälkeen tuntuu että ei enää olis niitä oireita juuri ollenkaan.

      Tsemppiä vaan. Tää on jotain outoo juttuu, mutta menee varmaan ohi kun vaan jaksaa LEVÄTÄ. Mäkin jouduin suurinpiirtein pakottaan lääkärit kirjottaan aina vaan sairaslomaa. Oli sekin oma taistelunsa...

    • Köhköh

      Parhaillaan "toivun" mykoplasma-keuhkokuumeesta kolmatta viikkoa.

      Mykoplasmakeuhkokuume ei muka ole vaarallinen, hahhah!!

      Iltaisin vielä pientä lämmön nousua. Rasitusta en kestä ja välillä pumppu naputtaa ylikierroksilla. Hakkaavan kuivan yskän vuoksi sain vielä astmapiipun muutamaksi viikoksi (yhdistelmälääke).

      Aamuisin ja jos puhun, syön tai juon niin seuraa helvetinmoinen yskäturnee, joka ei meinaa loppua millään.

      Käyn päivittäin pikkuisella hiljaisella kävelyllä. Köpöttelemässä. Mistään kuntoilusta ei puhettakaan.

      Ei ole leikkimistä tämän taudin kanssa. Toipumiseen menee vähintään viikkoja. Pahemmissa tapauksissa kuukausia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe