Onko Kannattavaa?

Tietämätööön

Olen kattellu noita kannettavia applen koneita ja ovat aika kivan näkösiä...:D olen aikasemmin käyttänyt vaan windowsia...olen opiskelija ja tulen tarvitseen wordia, ja esim kuvanläsittely ohjelmia kuten photoshop. onko mun siis kannattavaa ostaa macia? kun eikö esim. tiedostojen tulostus esim. koulussa voi olla hankalaa jos on itellä mac ja koulussa windows...vai miten on? Kertokaa omia kokemuksia!
ja niin...se vielä viehättää macissä kun kuulemma viruksia ei tule niin paljoon :D ja toimii kait paremmin..
toimiiko messenger muuten macissa?

15

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäväineeen

      -olen opiskelija ja tulen tarvitseen wordia
      löytyy

      -ja esim kuvanläsittely ohjelmia kuten photoshop
      löytyy myös

      -tiedostojen tulostus esim. koulussa voi olla hankalaa jos on itellä mac ja koulussa windows...vai miten on?

      Ei todellakaan. Ei vaikuta asiaan millään tavalla. Paljon olen tulostanut Word dokumentteja ja Photoshopilla tehtyjä kuvia PC koneissa.

      -ja niin...se vielä viehättää macissä kun kuulemma viruksia ei tule niin paljoon :D

      Tarkennus: Ei yhtään. Kenelläkään suomalaisella Mac käyttäjällä ei ole ollut Mac OS X viruksia koneellaan. Toimivia viruksia ei ole Mac OS X käyttöjärjestelmälle yhtään.

      -toimiiko messenger muuten macissa?

      Toimii. Microsoftin Messenger löytyy mutta löytyy myös muiden tekemiä.

      • tetämätööön

        kiitos :)
        mutta olen kuullut että ne word dokumentit pitäis laittaa adobe readerissa ensin tulostus kuntoon....?
        ELi voinko siis laittaa esim muistitikun suoraan windows koneeseen ja avata siitä sen mun word dokumentin? olen todella tietämätön ;)
        ja musiikkia varmaan saa kuunneltua..ja kuvia katsottua ;)
        lol


      • Tietäväineeen
        tetämätööön kirjoitti:

        kiitos :)
        mutta olen kuullut että ne word dokumentit pitäis laittaa adobe readerissa ensin tulostus kuntoon....?
        ELi voinko siis laittaa esim muistitikun suoraan windows koneeseen ja avata siitä sen mun word dokumentin? olen todella tietämätön ;)
        ja musiikkia varmaan saa kuunneltua..ja kuvia katsottua ;)
        lol

        -mutta olen kuullut että ne word dokumentit pitäis laittaa adobe readerissa ensin tulostus kuntoon....?
        Ei tarvi.

        -ELi voinko siis laittaa esim muistitikun suoraan windows koneeseen ja avata siitä sen mun word dokumentin? olen todella tietämätön ;)
        Voit kunhan tikku on formatoitu FAT32 muotoon. Sitten se toimii Macissa ja Windowsissa.

        -ja musiikkia varmaan saa kuunneltua..ja kuvia katsottua ;)
        Tottahan toki ja musiikinkuunteluohjelmia on muitakin kuin iTunes :)


    • tietämääätön

      eli eikä muka tule mitään ongelmia applen kanssa jos kellään muulla tutulla ei ole macia?
      että just meset ja muut toimii samalla tavalla?
      kerro ihmeessä jos on jotain mitä olet huomannut hitaksi :) Ku kellään tutulla ole macia ni jotain siinä pitää olla vikana ettei sitä osteta :D
      onko vaikea oppia käyttään? entä pitääkö ostaa jotain oheisjuttuja? vai tuleeko siinä mukana kaikki tarvittava?

      • titämääätön

        niin ja toimiiko sonera FTP ohjelmat macissa? jos teen kotisivuja...?


      • Tietäväineeen

        -eli eikä muka tule mitään ongelmia applen kanssa jos kellään muulla tutulla ei ole macia?
        Voi olla jotain. Ohjelmia ei saa kopioitua kavereilta, PC ohjelmat eivät toimi Macissa suoraan vaan Photoshopista ja Wordistä pitää olla Mac versio. Windowsin saa Macciin asennettua mutta mitä järkeä siinä on jos kaikki tarvitsemasi ohjelmat löytyvät myös Macille.

        -että just meset ja muut toimii samalla tavalla?
        Macille ei ole oikein sellaista Meseä että toimisi kuva ja ääni hyvin. Parilla ohjelmalla toimii kuva hyvin mutta ääni ei ja niiden saaminen toimimaan samaan aikaan tarvitsee kaksi ohjelmaa eli on vähän monimutkaista. PC ja Macin välillä voi käyttää myös Skypeä jossa toimii kuva ja äänikin todella hyvin. Ja Macciin voi asentaa Windows Mesen Crossoverilla mutta Crossover on maksullinen.

        -jos on jotain mitä olet huomannut hitaksi :)
        Hitaaksi? Nopeita koneita nuo ovat. Pelikäyttöön ei kannata kannettavia ostaa.

        -Ku kellään tutulla ole macia ni jotain siinä pitää olla vikana ettei sitä osteta :D
        Maccejä ei osteta siitä syystä että kellään ei ole niitä :)
        Ei uskalleta ostaa tuntematonta konetta, ei saada PC kavereilta piraattiohjelmia ja kaikilla suomalaisilla on se joku PC osaaja tuttuna joka osaa korjata niitä PC koneita.

        -onko vaikea oppia käyttään?
        Ei ole. Windows on hyvin samantyylinen kuin Mac OS X, mutta OS X on joillain tavoin helpompi.

        -entä pitääkö ostaa jotain oheisjuttuja?
        Riippuu mitä tarvitset? Ei tarvitse ostaa mitään jos ei tarvitse mitään oheislaitteita.

        -vai tuleeko siinä mukana kaikki tarvittava?
        MacMinissä ei tule mukana näppäimistöä ja hiirtä, mutta siihen käy mikä tahansa usb näppäimistö ja hiiri.


      • AM_Tiainen
        titämääätön kirjoitti:

        niin ja toimiiko sonera FTP ohjelmat macissa? jos teen kotisivuja...?

        En tiedä vaikka PC:tä käytänkin niin että onko Soneralla joku ihan oma FTP softa? Voit joka tapauksessa siirtää Macilla ihan samalla tavalla FTP serverille tiedostoja kuin PC tietokoneella.

        Macissa yksi suosituimmista FTP ohjelmista on Cyberduck. Cyberduck on ilmainen ja erittäin hyvä FTP ohjelma.

        http://www.macupdate.com/info.php/id/8392/

        PS. Jos tulee lisää kysymyksiä ja varsinkin jos hankit Macin niin sinun kannattaa rekisteröityä http://www.hopeinenomena.net Mac foorumiin. Sieltä saa niin aloittelijatkin kuin ammattilaisetkin todella hyvin apua ja vastauksia kysymyksiinsä.


      • MP33
        Tietäväineeen kirjoitti:

        -eli eikä muka tule mitään ongelmia applen kanssa jos kellään muulla tutulla ei ole macia?
        Voi olla jotain. Ohjelmia ei saa kopioitua kavereilta, PC ohjelmat eivät toimi Macissa suoraan vaan Photoshopista ja Wordistä pitää olla Mac versio. Windowsin saa Macciin asennettua mutta mitä järkeä siinä on jos kaikki tarvitsemasi ohjelmat löytyvät myös Macille.

        -että just meset ja muut toimii samalla tavalla?
        Macille ei ole oikein sellaista Meseä että toimisi kuva ja ääni hyvin. Parilla ohjelmalla toimii kuva hyvin mutta ääni ei ja niiden saaminen toimimaan samaan aikaan tarvitsee kaksi ohjelmaa eli on vähän monimutkaista. PC ja Macin välillä voi käyttää myös Skypeä jossa toimii kuva ja äänikin todella hyvin. Ja Macciin voi asentaa Windows Mesen Crossoverilla mutta Crossover on maksullinen.

        -jos on jotain mitä olet huomannut hitaksi :)
        Hitaaksi? Nopeita koneita nuo ovat. Pelikäyttöön ei kannata kannettavia ostaa.

        -Ku kellään tutulla ole macia ni jotain siinä pitää olla vikana ettei sitä osteta :D
        Maccejä ei osteta siitä syystä että kellään ei ole niitä :)
        Ei uskalleta ostaa tuntematonta konetta, ei saada PC kavereilta piraattiohjelmia ja kaikilla suomalaisilla on se joku PC osaaja tuttuna joka osaa korjata niitä PC koneita.

        -onko vaikea oppia käyttään?
        Ei ole. Windows on hyvin samantyylinen kuin Mac OS X, mutta OS X on joillain tavoin helpompi.

        -entä pitääkö ostaa jotain oheisjuttuja?
        Riippuu mitä tarvitset? Ei tarvitse ostaa mitään jos ei tarvitse mitään oheislaitteita.

        -vai tuleeko siinä mukana kaikki tarvittava?
        MacMinissä ei tule mukana näppäimistöä ja hiirtä, mutta siihen käy mikä tahansa usb näppäimistö ja hiiri.

        - eli eikä muka tule mitään ongelmia applen kanssa jos kellään muulla tutulla ei ole macia?
        = Ei tule. Itse olen ainoa Mac käyttäjä kaveripiirissäni. Moni kaveri on ollut kiinnostunut kyllä Macistä mutta yleisin este on ollut niiden hieman kalliimpi hinta ja pelko että jos joku ei toimikkaan vaikka kyllä ne on jo huomanneet tämän parin vuoden aikana ettei mitään ongelmia ole eteen tullut. Päinvastoin ovat koko ajan pyytämässä korjaamaan PC koneiden erinäisiä ongelmia.

        - että just meset ja muut toimii samalla tavalla?
        = Edellinen vastasi niin hyvin kuin vain voi. Käytä meseä tekstichattiin ja Skypeä ääni- ja videopuheluja varten.

        - jos on jotain mitä olet huomannut hitaaksi :)
        Hitaaksi?
        = Päinvastoin Mac OS X käyttis on todella kevyt jopa XP verrattuna puhumattakaan Windows Vistasta.

        - Ku kellään tutulla ole macia ni jotain siinä pitää olla vikana ettei sitä osteta :D
        = No hieman kalliimpi hinta, Windows pelit ei toimi suoraan (näihin voi kyllä asentaa myös Windowsin rinnalle) ja olempa kuullut että jotku ei oo ostaneet Macciä kun siihen ei muka saa piraattiohjelmia. Tosiasiassa Macciin saa ihan yhtä helposti piraattina MS Officet, Photoshopit jne. (ppsst... demonoid torrent sivusto on aika hyvä paikka).

        - onko vaikea oppia käyttään?
        = Ei ole. Windows on hyvin samantyylinen kuin Mac OS X, mutta OS X vain ehkä vähän yksinkertaisempi. Windowsissa kun on todella paljon noita lisäikkunoita eri toiminnoille.

        - entä pitääkö ostaa jotain oheisjuttuja?
        = Ei tarvitse Macissa on moni ominaisuus valmiina (sisäisen WLAN, Bluetooth ja kannettavissa integroitu webkamera ja mikki). Jos johonkin laitteeseen ei ole Macciajureita niin sitten on uuden laitteen osto edessä. Yllättävän monessa lisälaitteessa on olemassa Mac ajurit vaikka sitä joskus Windows käyttäjänä huomannutkaan/noteerannut.

        - vai tuleeko siinä mukana kaikki tarvittava?
        = MacBookkiin (ei MacBook Pro) kannattaa ostaa lisävarusteena saatava Applen MiniDVI > DVI kaapeli jolla saat sen ulkoiselle näytölle. Jos haluat kannettavan vanhaan VGA liitännälllä olevaan näyttöön kiinni niin silloin sun pitäis periaatteessa ostaa vielä Applen MiniDVI > VGA kaapelin. Moni on ostanut vain tuon Applen MiniDVI > DVI kaapelin johon on tarvittaessa ostanut jostain PC liikkeestä 5 euron DVI > VGA adapterin.


      • vikaa, jos niillä ei ole Maceja...

        Mun tutuissa ei ole mitään vikaa, niillä on nimittäin enemmän Maceja kuin PC:itä. :)


    • tietämääätön

      tämä oli minulle aika hepreaa :D>>>>

      MacBookkiin (ei MacBook Pro) kannattaa ostaa lisävarusteena saatava Applen MiniDVI > DVI kaapeli jolla saat sen ulkoiselle näytölle. Jos haluat kannettavan vanhaan VGA liitännälllä olevaan näyttöön kiinni niin silloin sun pitäis periaatteessa ostaa vielä Applen MiniDVI > VGA kaapelin. Moni on ostanut vain tuon Applen MiniDVI > DVI kaapelin johon on tarvittaessa ostanut jostain PC liikkeestä 5 euron DVI > VGA adapterin.



      Miksi siis kannattaa ostaa kyseiset laitteet?:D

      • siksi että saat ison ulkoisen näytön kiinni Macbookiin. Jos ei ole tarvetta sellaiseen, et tarvitse noita adaptereitakaan.


    • veli

      ..hyvän sään aikana macciin.

      Itse hommasin reilu vuosi sitten HuutoNetistä vanhan iMacin ja siihen Pantteri-käyttöjärjestelmän.

      Etupäässä nettikäytössä - eikä ongelmia.

      En ole sen koomin windows -konettani paljoakaan käyttänyt.

    • pelon haju

      Jotain kertoo se, että kun laitoin sinulle vastauksen, jossa kehuin windowsia ja kehotin valitsemaan sen ilmiömäisen suuren ohjelmistotarjonnan vuoksi, viestini poistettiin. Tämäkin poistetaan ilman syytä, toivottavasti ehdit lukea tämän, ennenkuin pelokkaat mäccärit poistavat tämän.

      • Wiirus

        ilmeisesti oli kuitenkin asialla.

        Toivottavasti käyttiksen uudelleenasennuksien ja päivittelyiden jälkeen kaikki toimii - virustorjuntakin.


    • osta

      Macbook ja MS-officepaketti. No brobleemo. Kolmen lisenssin Office maksaa alle 200 €. Ja docit aukee peeceessä.
      Itselläni macci vuodesta -85, eikä koskaan mitään ongelmia.
      Sitäpaitsi käytön oppii ilman manuaalia tai help pagea.
      OS X on valovuosia edellä winukkaa ja tulee olemaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1543
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1052
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      822
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      781
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      112
      723
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      717
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      686
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      644
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe