Tietääkö kukaan/kokemuksia Severrin(Severin) taudista?
Poitsulla diagnosoitu molemmissa jaloissa ja ovat välillä aika kipeät. Kirurgi kyllä sanoi että menee iän myötä ohi. Poika nyt 12 v. Oireina siis kantaluun ja akillesjänteiden ärtyminen. Juokseminen, hyppiminen, kävely jne jne kaikki sattuu. Tällä hetkellä taas toinen jalka tosi kipeä. Lääkkeeksi vaan Buranaa jos tarve vaatii ja vähemmän liikuntaa. Ja tietty poika käy liikuntapainoitteista koulua...
Onko kellään kokemusta kauanko kestää? Tai muuta infoa. Kiitti
Severrin tauti
8
1770
Vastaukset
- hoidettu
Mulla noita vaivoja kutsuttiin kasvukivuiksi, kun minä olin lapsi:
http://www.selkasivut.fi/selka/pdf/toni.pdf
Syy selvisi sitten yli 20 vuotta myöhemmin...- vanha tuttu
on todettu moneen kertaan ettet tiedä asioista mitään. Olet kirjoittanut usein ettet vielä tiedä, "eikä sun tarvikaan tietää ja miksi pitäisi". Menehän taas hoidettu oppimaan lisää, hus hus. Toiset näet tietävät enemmän kuin toiset ja nopeammat ovat parempia niistä. Ai niin, melkein unohdin, näille tietäville on ainakin 2 kuukautta jonoja. Millä nimellä silloin, kun olit lapsi, kutsuttiin tietämättömyyttä?
- näköjääntietää
vanha tuttu kirjoitti:
on todettu moneen kertaan ettet tiedä asioista mitään. Olet kirjoittanut usein ettet vielä tiedä, "eikä sun tarvikaan tietää ja miksi pitäisi". Menehän taas hoidettu oppimaan lisää, hus hus. Toiset näet tietävät enemmän kuin toiset ja nopeammat ovat parempia niistä. Ai niin, melkein unohdin, näille tietäville on ainakin 2 kuukautta jonoja. Millä nimellä silloin, kun olit lapsi, kutsuttiin tietämättömyyttä?
Näköjään tietää ainakin enemmän kuin sä ku et edes tiedä tietämättömyyttäsi.
- osaavampi vastaaja
vanha tuttu kirjoitti:
Minäkin ymmärsin, että täällä saa kuka tahansa vastata jos LUULEE tietävänsä jotain asiasta.
Sinä et ilmeisesti edes luule tietäväsi vaan tiedät, että muut ei tiedä mutta et itsekään tunnu tietävän, koska et vastannut alkuperäiselle kysyjälle mitään... Rakastat vain muiden päällä kävelemistä?
Lääkäritkin antaa diagnoosinsa sen mukaan, mitä ne LUULEE siihen kuuluvan. Ja eri lääkärit LUULEE eri asioita. Siksi kannattaa mennä aina toiselle lääkärille, jos ensimmäisen antama diagnoosi ei kuullosta fiksulta.
- ei kokemusta
Koska Hoidettu taas menee asiattomuuksiin, tässä edes vähän tietoa, googlella varmaan löytyy lisää:
"Severin tauti
Kutsutaan myös nimellä kantaluun apofysiitti. Severin tauti on kantaluun osteokondroosi, joka todennäköisesti liittyy akillesjänteen aiheuttamaan vetoon.
Se on yksi yleisimmistä syistä lasten kantapään kivulle. Severin tauti liittyy liikuntaan ja on yleisempi pojilla. Se alkaa yleensä 6–10 vuoden iässä kantapään särkynä ja toisinaan ontumisena liikuntasuorituksen jälkeen.
Diagnoosi tehdään lääkärintarkastuksen perusteella. Hoidoksi riittää lapsen liikuntaharrastusten mukauttaminen niin, että kipu pysyy poissa, ja jos siitä ei ole apua, pehmikkeen käyttäminen kantapään alla. Tauti paranee itsestään ajan myötä."
Hoidetulla ei ole tätä voinut olla, koska hänen kipunsa pahenivat hänen ikääntyessään. Taisi olla normaalia kulumista.- hoidettu
"Hoidetulla ei ole tätä voinut olla, koska hänen kipunsa pahenivat hänen ikääntyessään. Taisi olla normaalia kulumista. "
Siis mulla oli kantapääkipuja jatkuvasti muistaakseni ikävuosina 12-15. Ja sitten taas 31-34v. Siinä välillä aina välillä kerran pari vuodessa kuukauden tai pari, varsinkin juoksu- tai hyppynarutreenien jälkeen. Silloin harvoin, kun niitä kykenin tekemään...
Mutta ei nyt enää pariin vuoteen vaikka hyppynaru on ollu ahkerassa käytössä.
Miksi se olisi kulumisesta johtuvaa?
- pentutauti
Jossain tapauksissa riippuen onko jaloissa virheasentoja, ihan joko pelkkä kantakorotus/ tai kantapäästä n. 5mm korotettu tukipohjallinen venyttelyt auttavat kyseisessä ongelmassa.
- helppoh
elikkä teetä tukipohjalliset, että jalka varmasti pysyy virheasennossa, sen se nimittäin tekee eritoten kasvuikäisellä kasvaa siihen virheasentoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803