Toistuva nesteen kertyminen keuhkoihin

Isästä huolissaan

Olen niin huolissani isästäni. Hän on ollut nyt muutaman päivän sairaalassa. Alun perin hän kävi lääkärissä yskän takia, joka on jatkunut viikkoja. Hänellä todettiin keuhkokuume, johon sai antibiootit. Samalla kuvattiin keuhkot, joista löydettiin varjostuma.

Kaksi viikkoa myöhemmin isä meni uudelleen lääkäriin hengenahdistuksen vuoksi, jolloin todettiin nestettä keuhkoissa, joka punkteerattiin pois (1.5 litraa!). Tästä alle viikko myöhemmin isä meni jälleen punkteerattavaksi. Joka toistui paria päivää myöhemmin. Joka kerralla nestettä oli muodostunut tuon 1.5 litraa. Koko ajan on ollut pientä lämpöä, mutta ei varsinaisesti kuumetta. Ruokahalu on viime päivinä ollut heikko.

Nyt hän on sairaalassa, jossa on punkteerattu jo kaksi kertaa 4 päivän sisällä. Kokeita on tehty. Kuvissa näkyy edelleen varjostuma. Keuhkoista otetusta nesteestä ei löytynyt mitään. Verikokeet hyvät. Sydän on testien mukaan myös kunnossa.

Isä oli magneettikuvauksessa 2 päivää sitten, tuloksia ei ole saanut kuulla. Lääkäri sanoi, että varjostuma keuhkoissa voi olla ihan mitä vaan, että ei kannata heti epäillä pahinta.

Jos kenelläkään on tietoa, edes luuloa, tai jopa kokemusta, niin mistäköhän voisi johtua nesteen jatkuva kertyminen keuhkoihin? Ainakin sydämen vajaatoiminnassahan tuota ilmenee, mutta lääkärit sanovat sydämen olevan täysin kunnossa.

Ja miten tulosten kuuleminen voi kestää näin kauan? Muutenkin nyt on yli kuukausi varjostuman toteamisesta kulunut, luulisi että jos se on syöpää, niin siitä olisi jo varmuus?

Tämä epätietoisuus on ihan hirveätä, ja on niin huoli isästä, että vatsaan sattuu koko ajan.

35

57990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulla diagnoosin,olipa

      sitten mitä hyvänsä,epätietoisuus rassaa,ja toivotaan ettei pahinta,

    • sairastanu

      tuberkuloosi testiä ? Itselläni oli kauan aikaa vettä keuhkoissa ennenkuin se todettiin tubiksi. Senkin itse lääkärille kerroin, että minulla on tuberkuloosi.Kauankohan oisin saanut kärsiä jollei se olisi tullut selville.

    • booky

      >Keuhkoista otetusta nesteestä ei löytynyt mitään.

      Punktioseula kertoo aina jotakin. Myös viitealueella olevat arvot. Ne antavat hyvin paljon viitteitä siitä, mihin suuntaan edetä.

      >Isä oli magneettikuvauksessa

      (Varjoainetehosteisessa) tietokonetomografiassa? Seuraavaksi tähystys näytteineen sekä vatsan alueen ultraääni.

      >Lääkäri sanoi, että varjostuma keuhkoissa voi olla ihan mitä vaan, että ei kannata heti epäillä pahinta.

      Oikein. Erilaiset tulehdukset ovat tavallisin syy. Myös tuberkuloottinen tulehdus on mahdollinen.

      • booky

        Onhan yskössytologia ja -tuberkuloosinäytteet kerätty? Luustokarttakin kannattaa tehdä. Tuberkuliinitesti. Verikokeita en käy tässä luettelemaan, koska niitä on useita.

        Isänne kuuluu sairaalaan ja keuhkolääkärin hoitoon. Suuret avohoitopunktiot eivät tule kysymykseen, mikäli diagnoosi on vielä avoin.


      • kysymystä
        booky kirjoitti:

        Onhan yskössytologia ja -tuberkuloosinäytteet kerätty? Luustokarttakin kannattaa tehdä. Tuberkuliinitesti. Verikokeita en käy tässä luettelemaan, koska niitä on useita.

        Isänne kuuluu sairaalaan ja keuhkolääkärin hoitoon. Suuret avohoitopunktiot eivät tule kysymykseen, mikäli diagnoosi on vielä avoin.

        A. Voiko pleurapunktiota thdä kuinka usein vaan ja ottaa 1,5 L. Siis vaikka päivittäi, jos potilaan oireet niin vaatii?

        B. Voisko laittaa esim pleuraimun, niin kauan kuin nesttä kertyy?


      • tiätysti voi
        kysymystä kirjoitti:

        A. Voiko pleurapunktiota thdä kuinka usein vaan ja ottaa 1,5 L. Siis vaikka päivittäi, jos potilaan oireet niin vaatii?

        B. Voisko laittaa esim pleuraimun, niin kauan kuin nesttä kertyy?

        Minää kyllä ite tiijän.voi sen tehä,vaikka useamman kerran päivässa.Mulle itelle on se tehty .


      • Eikö se sitte
        tiätysti voi kirjoitti:

        Minää kyllä ite tiijän.voi sen tehä,vaikka useamman kerran päivässa.Mulle itelle on se tehty .

        kerää nestettä entistä enempi ja kiivaammin sinne keuhkopussiin? Ja sitte se jo vaikuttaa muuhunkin nestetasapanojuttuihin. Luulisin....


      • höpö...
        Eikö se sitte kirjoitti:

        kerää nestettä entistä enempi ja kiivaammin sinne keuhkopussiin? Ja sitte se jo vaikuttaa muuhunkin nestetasapanojuttuihin. Luulisin....

        ei siinä oo mittään perrää.no kylläse voi janottaa vähän enempi,siinä saatat olla pikkusen oikeassa. muta kyllä minä ite tiijän nämä asiat...


      • Minä ite
        höpö... kirjoitti:

        ei siinä oo mittään perrää.no kylläse voi janottaa vähän enempi,siinä saatat olla pikkusen oikeassa. muta kyllä minä ite tiijän nämä asiat...

        Itehän se on koiranp....ki mättäällä sanoo jo vanaha sananlaskuki. Mistä nää ite sen nii hyvin sitte tiijät;-).Elä ny vaan väitä että kerranhi sulta otettiin viis litraa veritä nestettä ;-).


    • tara

      Mitkä ovat teberkuloosin oireet, ainakin lapset ymmärtääkseni rokotetaan sitä vastaan.

      • nämä

        Yskä, väsymys, laihtuminen, huono ruokahalu, kuumeilu.


      • ja myös
        nämä kirjoitti:

        Yskä, väsymys, laihtuminen, huono ruokahalu, kuumeilu.

        jos tubi on keuhkoissa, voi olla useita viikkoja välillä vähemmän ja välillä enemmän rintakipua keuhkoin kohdalla, hengitys on raskasta kun rintaan pistää. minulle lääkärit sanoi useita viikkoja että se on rintalihas kipua ja itse olin satavarma että minulla on tubi. Kuumeen sain vasta, kun se vesi oli ollut kauan keuhkossa.


      • Mie ite
        ja myös kirjoitti:

        jos tubi on keuhkoissa, voi olla useita viikkoja välillä vähemmän ja välillä enemmän rintakipua keuhkoin kohdalla, hengitys on raskasta kun rintaan pistää. minulle lääkärit sanoi useita viikkoja että se on rintalihas kipua ja itse olin satavarma että minulla on tubi. Kuumeen sain vasta, kun se vesi oli ollut kauan keuhkossa.

        Mieku kävin kahteenkymmeneen vuoteen keuhkokuvasa ni mulle sano tk:n tohtori että ei ossaa kahtoa sitä kuvvaa että vie omalle työpaikalles se kahtottavaksi. Arvaa veinkö?


    • Isästä huolissaan

      Tulin juuri sairaalasta, isää katsomasta. Lääkärit ovat sanoneet, että todennäköisesti syöpä. Vielä sitä ei ole lopullisesti todettu. Ja sanoivat, että ottaen huomioon isän hyväkuntoisuuden, ja sen, että jos se on syöpä, ei se ole levinnyt, niin isällä on melko hyvät mahdollisuudet selvitä.

      Tiedän, että syöpiä on erilaisia, ja oireet vaihtelevat todella paljon eri ihmisillä. Mutta en vain voi käsittää, että noin hyväkuntoisella ihmisellä voi olla syöpä. Ja oireet eivät mielestäni ole syöpään viittaavia. Isällä ei ole kipua keuhkoissa, ei nielemisvaikeuksia, ei niska/hartiakipuja, ei pahoinvointia jne. Ainut on tuo nesteen kertyminen keuhkoihin, ja siitä johtuva yskä. Toki varjostuma on keuhkoissa nähty, mutta kuten lääkäri aiemmin sanoi, se voi olla mitä vain.

      Tietenkin lääkärit tietävät parhaiten. Jos epäilevät syöpää, niin kai se vaan uskottava on. Olen lukenut varmaan kaikki netistä löytyvät jutut koskien keuhkosyöpää, ja mielestäni oireet poikkeavat isäni oireista. Mutta se jää nähtäväksi.

      Kiitos kaikille vastauksista, ja toivottavasti niitä tulee lisääkin. Palaan varmasti kertomaan jatkossa, mitä tapahtuu ja mikä on diagnoosi, ehkä siitä on apua myös muille samanlaisten oireiden kanssa pähkäileville.

      • sairastanu

        toivotan isällesi vielä paljon elinvuosia ja se auttaa kun on muuten hyväkuntoinen ja tahto kova, sinä voit olla varmaan paljon isäsi sinnikkäänä avustajana lääkäreiden kanssa .


      • booky

        >todennäköisesti syöpä.-- ei ole lopullisesti todettu.

        Asiaan sopeutumisprosessi alkaa siitä, kun epäilykset vahvistuvat. Kuitenkin syöpäsairaus joko on, tai ei ole. Kaiketi tyypitetään tässä vaiheessa solumuutostyyppiä, joka ratkaisee parhaan mahdollisen hoitovaihtoehdon tarjoamisen? Tutkimukset, jotka mahdollistvat solumuutostyypityksen täytyy olla tehtynä.

        >sanoivat, että ottaen huomioon isän hyväkuntoisuuden, ja sen, että jos se on syöpä, ei se ole levinnyt, niin isällä on melko hyvät mahdollisuudet selvitä.

        Olen samaa mieltä. Kuitenkin pieni tarkennus. Toivon, että sanon tämän selkeästi ja perhettänne tukien. Hyväkuntoisuus ei sinänsä ole tae syövän levinneisyydestä. On tehtävä joko sisäelinten ultraäänitutkimus, mieluiten pään ja vatsan alueen tietokonetomografiatutkimus sekä luustokartta. Kirurginen hoito on mahdollinen, leikkauskelpoisuuden arvioinnin jälkeen ja riippuen siitä ovatko muutokset kummassakin vai toisessa keuhkopuoliskossa. Mikäli etäispesäkkeitä on olemassa, sytostaatti- ja sädehoidot ovat nykyisin erinomaisia. Solumuutostyyppi on tärkeää tietää.

        Anestesian suunnittelu tarvitsee omat tutkimuksensa. Anestesia on myös kehittynyt huimasti. Hyvin pienilläkin keuhkojen toiminta-arvoilla yleisanestesia on mahdollista ja turvallista.

        >en vain voi käsittää, että noin hyväkuntoisella ihmisellä voi olla syöpä.

        Hvyä, että asia todetaan aikaisessa vaiheessa. Isänne on laihtunut, ruokahalu on ollut huono ja noin suuren pleuranesteen kertyminen aiheuttaa huomattavaa hengenahdistusta, hapetusvajausta ja ehkä kaiketi kipuakin. Hyvä kivun hoito on tärkeää sairauden kaikessa vaiheessa. Se ei huononna sairaudesta paranemista millään tavoin vaan päinvastoin. On tärkeää lievittää hengenahdistusta niin, että hengitys on mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.


      • saa paljon

        tukea ja tietoa jo syövän epäilyvaiheessa. keuhkosyöpäpotilaille ei taida oikein olla vertaistuke tarjolla?


      • on!
        saa paljon kirjoitti:

        tukea ja tietoa jo syövän epäilyvaiheessa. keuhkosyöpäpotilaille ei taida oikein olla vertaistuke tarjolla?

        Vertaistukea ei ole tarjolla. Minun tuttavani kuoli keuhkosyöpään ja olin hänen ainoa tukensa. Olisipa silloin ollut vertaistuelle tarvetta, muta mistään sitä ei saanut.


      • sopii miettiä
        on! kirjoitti:

        Vertaistukea ei ole tarjolla. Minun tuttavani kuoli keuhkosyöpään ja olin hänen ainoa tukensa. Olisipa silloin ollut vertaistuelle tarvetta, muta mistään sitä ei saanut.

        mistä se oikein johtuu.


    • Isästä huolissaan

      Vieläkään ei ole diagnoosia selvillä. Isä oli tänään kehkotähystyksessä, jossa lääkäri oli sanonut isälle, että on kyllä harvinaisen puhtaat keuhkoputket :) Sanoipa jopa, että jos olisi syöpää niin keuhkoputkissa sen näkisi erittäin selvästi.

      Jossakin sanottiin, että pitkittynyt keuhkokuume voisi aiheuttaa jatkuvan pleuranesteen kertymisen keuhkopussiin, mutta jos kyseessä olisi keuhkokuume, eikö se näkyisi verikokeissa jne?

      Voiko keuhkopussin tulehdus tulla itsestään? Tai tarkoitan että ilman kasvainta, muuta tulehdusta jne? Vai onko se aina ennemminkin seuraus kuin syy?

      Booky, olen saanut paljon apua vastauksistasi, ja olen niistä kiitollinen :) Vastaisitko vielä näihin kysymyksiin? Ja voisiko sieni-infektiot aiheuttaa tällaista? Isä oli viime kesänä tekemässä mökillä jotain remonttia, jossa sitten ilmeni sieni-/homeongelmaa tms. Äiti nimittäin epäilee tätä kovasti syyksi, mutta onkohan näin..

      Tiedän, isä on hyvässä hoidossa, hyvien lääkäreiden hoidossa, mutta kaipaan vastauksia, vihjeitä, mitä tahansa, mikä auttaa ajatteluun että toivoa voisi ollakin!

      • booky

        >Lääkärit ovat sanoneet, että todennäköisesti syöpä.

        >Isä oli tänään kehkotähystyksessä, jossa lääkäri oli sanonut -- että jos olisi syöpää niin keuhkoputkissa sen näkisi erittäin selvästi.

        Kyllä tässä täytyy olla jokin viestimisongelma kyseessä. Ei voi kertoa, että on Teillä on syöpä ja muuan päivä tämän jälkeen sanoa, että " Ei, eipä teillä olekaan syöpä". Kyllä se on tiedettävä sanoessa onko eli ei.

        Kuten sanoin, pleuraneste ei koskaan ole "puhdas". Se kertoo aina erittäin paljon. Jo samana päivänä saadaan selville onko esim. kyseessä transsudaatti vai ekssudaatti. Nesteen silmämääräinen arvio väristä on tärkeää. pH on tärkeä. Patologi on antanut jo oman lausuntonsa.

        Pleuranesteen tavallisimmat syyt olen tainnut jo jolloinkin kertoa. Ihminen voi sairastaa syöpää ilman intrabronkiaalisia (keuhkoputkia ahtauttavaa ) tai sen limakalvomuutoksena näkyvää kasvainta (joka silmämääräisestikin näkyy usein keuhkoputkien tähystyksessä). Keuhkoputkien tähystyksessä on otettu erilaisia sekä patologille meneviä että joskus infektion seulomiseksi tarkoitettuja huuhtelunäytteitä. Vastaukset ovat luultavimmin jo tulleet. Imunesteen kiertoon liittyvä häiriö on hyvin harvinainen pleuranesteilyn syy. Se liittyy muualla elimistössä olevaan kasvaimeen. Syy on epätodennäköinen.

        Et kerro mitään miten isääsi hoidetaan. Se kertoo paljon. Kerroit ruokahaluttomuudesta ja laihtumisesta muina oireina. Olen pahoillani, sieni-infektioon en näin tapausta tuntematta usko.


      • Äidin eilen haudanlepoon sa...

        Toivottavasti isäsi voi paremmin ja sairaus on saatu selville ja siihen hoito.
        Tiedän miltä tuntuu elää epätietoisuudessa, kun sairautta ei saada selville ja siihen tarvittavaa hoitoa.
        Minä nimittäin saatoin eilen äitini haudanlepoon, hän oli iältään jo 80 vuotta. Hänellä todettiin marraskuussa keuhkoahtaumatauti, häntä hoidettiin pari viikkoa sairaalassa lääkkeillä. Sitten kotiutettiin. Oli kotona viikon verran, ruokahaluttomuutta, pahoinvointia, kaatui kotona. Vein hänet sairaalaan, siinä vaiheessa hän vielä käveli omin jaloin. Todettiin tulehdusarvot koholla. Aloitettiin antibioottikuuri, ei tehonnut, toinen, ei tehonnut. Kolmen viikon jälkeen hän oli niin huonossa kunnossa, että ei enään liikkunut sängystä mihinkään. Eikä myöskään syönyt enää, hänelle laitettiin maha-nenäletku. Keuhkoihin kertyi nestettä, hengitys oli raskasta, annettiin lisähappea. Kaikenlaisia mahdollisia kokeita ja tutkimuksia tehtiin. Tammikuun alussa meille ilmoitettiin, että syytä ei löydy. Ja ne tutkimukset, mitkä vielä pitäisi tehdä, äiti ei tulisi kestämään niitä. Keuhkoissa näkyi varjostuma. Lääkäri epäili, tukosta keuhkoissa, keukosyöpää, tuberkuloosia. Että näin 2000 luvulla. Eli lääkäri pyysi meiltä lupaa, että aktiivihoito päätetään ja siirrytään hyvään perushoitoon. Kivunlievitykseen ja nesteytykseen. Lääkäri arveli, että äitimme eläisi muutaman viikon. Äitimme siirretiin terveyskeskuksen vuodeosastolle odottamaan kuolemaa. Äitimme eli kuitenkin vielä 3 kk:tta hoidon päättymisen jälkeen. Hän suorastaan piristyi, kun antibioottien ja muiden lääkeiden syöttäminen lopetettiin. Tulehdusarvot laskivat, ruokahalu palasi vähitellen, hän kuntoutui siihen malliin, että jaksoi jopa tuolissa istua. Kunnes kolme viikkoa sitten, nestettä alkoi taas kertymään, limaa erittymään ja pahoinvointia. Niinhän sitten nukkui rauhallisesti pois. Meille jäi arvoitukseksi, että mikä oli lopullinen syy. Mutta emme halunneet enään, että äitiämme leikellään.

        Tämän kaiken vuoksi toivon sulle voimia !!!


      • Rauhoitu kuitenkin.

        Keuhkoihin voi joutua vetta aika monesta syystä. Olin juuri Pääsiäisen alla sairaalassa keuhko-osastolla ja huonetoverini oli n. 80-vuotias nainen, joka sairasti jo kolmatta keuhkokuumetta peräjälkeen! Hänellä oli myös todettu vettä keuhkoissa ja sitä "kuivatettiin" siinä vaiheessa antibiooteilla. Hän oli ollut sairaalassa parisen viikkoa ja jo melko hyväsä kunnossa, kotiutettiinkin samana päivänä kuin minut.
        Joten: älä ole niin kovin huolissasi; syitä voi olla monia ja - kuten mainitsit - isäsi on hyvässä hoidossa. Se ainakin on selvää, että isälläsi on hieno tytär! (Tyttäreksi min sinua luulen...)Ja vielä eräs asia: vaikka näin ulkopuolisena oletankin, että kaikki päättyy hyvin ja selitys löytyy - muista, että ihminen saa voiman juuri siihen, johon kulloinkin tarvitsee. Niin sinä - kuin rakas isäsikin! Hyvää kevättä, koita mennä ihmisten ilmoille ja nahdä luonnon heräävän!


    • mie vaan

      miun isällä on sama tilanne nyt ku siun isällä. miulle ainakii sanottii suoraan et vois olla syöpää. ku on polttanu nii pitkää tupakkaa. haimassakii voi olla jotain vikaa tai sydämessä.tsemppiä sinulle

    • Kuluu

      Hitaasti. Kun oppisi nauttimaan siita hetkesta mika on menossa eika murehtisi. Laheisen suru koskettaa enempi kun arvaamekaan. Parasta on olla lahella ja kuunnella ja huolehtia etta yleiskunto pysyy hyvana. Kokemusta on useamalta vuodelta ei kuitenkaan keuhkosyovasta. On huonoja aikoja ja hyvia aikoja.Toivottavasti asiat ovat selviytyneet meilla meni 2kk lopulliseen tietoon. Eipa se syopa antanut mitaan oireita patti vain. VOIMIA

    • isästä huolissan

      Isäni nukkui pois eilen 24.05. klo: 06:30. Hän menehtyi rajuun keuhkokuumeeseen, joka johtui keuhkosyövästä, johon annettiin sytostaattihoitoa, mikä ei kuitenkaan purrut vaikeaan kasvaimeen.

      Lepää rauhassa isi, elät muistoissani ikuisesti.

      • aika

        OSANOTTONI VOIMIA SURUUN


    • nuoren äiti

      Minun parikymppinen poika on tällä hetkellä sairaalassa.Todettiin keuhkokuume.Kova kuume aluksi.Röngen kuvissa"jotain näkyi".Otettu koepala myös.Kyllä voi jatkua pitkään.Tässäkin tapauksessa kuume jatkunut kolme viikkoa.Kaksi antibiootti kuuria.Nyt tiputuksena.Vettä otettu kehkoista(imetty)litra kahtena päivänä ja taas vielä on vettä.Hoitaja ei kertonut eikä ole tietoa miksi sinne tulee lisää vettä.Kyllä vastaukset kestää.Tämä on rankkaa aikaa vastauksia odotellaan.Kyseessä tosiaan parikymppinen poika.Eihän se aina ole syöpää jos keuhkoissa näkyy varjostumaa mutta vakavaa kylläkin.Minulle sanottiin sairaalassa et tämä on vakavaa jos nuorella vettä keuhkoissa.Kiinnostaa kovasti aiheesta tieto.

      • Sama häär

        Mitä se sitte oli?? Mulla, nuori alle 40 vee, tubi . Lievät oireet ja vettä keuhkopussissa.


    • kohtalotoveri

      taudinkuva on vakava.sairaaloissa tuberkuloosi tutkitaan.pyydä tarkka sairauskertomus .onnea matkaan. rehellisyys koululääketieteen periköön suomessa

      • Elämänlangat =?

        Äitini 86 v on ollut sairaalahoidossa Joulupäivästä lähtien. Alkuun häntä hoidettiin flimmerin tasaamiseksi. Hengitysvaikeudet lisääntyivät ja lisähapentarve. TT-kuvauksessa löydettiin oikeasta keuhkosta syöpää. aiemmin todettu keuhkoahtaumatauti.
        Nestettä on poistettu keuhkoista ja nyt on joka toinen päivä keuhkon tyhjennys. Sairaalaan tulessa yleikunnoltaan hyvä. Nyt on kuitenkin kunto romahtanut. Ruoka ei maistu ja on vaikeuksia nielemisessä. Suurimman ajan nukkuu ja on ajoittain melko sekava. Aikaisemmat lääkitykset lopetettu ja hoidetaan vain oireita. Kovin on raskasta seurata kuinka hänen hengitysvaikeudet vaikeutuvat. Tänäänkin tuntui ettei hän näekään enään kunnolla, kun yritin hänelle näyttää kuvaa, vaikka silmälasitkin oli silmillä.
        Itse hän toivoo, että pääsisi jo pois! Tuskasta on!!


      • poissa <3 <3 <3
        Elämänlangat =? kirjoitti:

        Äitini 86 v on ollut sairaalahoidossa Joulupäivästä lähtien. Alkuun häntä hoidettiin flimmerin tasaamiseksi. Hengitysvaikeudet lisääntyivät ja lisähapentarve. TT-kuvauksessa löydettiin oikeasta keuhkosta syöpää. aiemmin todettu keuhkoahtaumatauti.
        Nestettä on poistettu keuhkoista ja nyt on joka toinen päivä keuhkon tyhjennys. Sairaalaan tulessa yleikunnoltaan hyvä. Nyt on kuitenkin kunto romahtanut. Ruoka ei maistu ja on vaikeuksia nielemisessä. Suurimman ajan nukkuu ja on ajoittain melko sekava. Aikaisemmat lääkitykset lopetettu ja hoidetaan vain oireita. Kovin on raskasta seurata kuinka hänen hengitysvaikeudet vaikeutuvat. Tänäänkin tuntui ettei hän näekään enään kunnolla, kun yritin hänelle näyttää kuvaa, vaikka silmälasitkin oli silmillä.
        Itse hän toivoo, että pääsisi jo pois! Tuskasta on!!

        Tuota edellistä viestiä kirjoittaessani osasin uumoilla että lähtöpäivä olisi lähellä, mutta en arvannut ,että se olikin jo seuraavana päivänä.
        Äiti pääsi maallisista tuskistaan ja rauhallisesti poistui elämästä.

        Kaksi kuukautta on tänään kulunut tuosta päivästä. Kuitenkin mielessä ja muistoissa mukana on ollut.

        Ero ja ikävä............

        Äiti päästi irti elämänlangoista...


    • Anonyymi

      Olen 26-vuotias mies. Minulta löydettiin pleuranestettä vasemmasta keuhkosta parisen viikkoa sitten. Olin sairaalassa pääsiäisena yhden yö. Siellä minua testattiin ja tutkittiin perusteellisesti (röntgen, useita verikokeita, tt-kuvaus, ekg, sydämen ja vatsanaluuen ulraääni yms) jonka jälkeen pääsin kotiin. Kuulemma nestettä oli niin pieni määrä, että se lähtee pois itsestään. Epäiltiin sarkoidoosia tai jopa sydänlihastulehdusta, mutta mitään varmaa ei osattu sanoa. Sydän oli ultraäänessä ihan tiptop kunnossa. No, oireet helpottivat kun lepäilin viikon ja se epämukava hengenahdistus ja nesteestä johtuva "narina" rinnassa lähtivät pois. Kohtalontoverit tietävät tämän vaivan vittumaisuuden.

      Sitten kelataan tähän päivään. Kuvittelin olevani terve ja lähdin eilen juhlimaan vappua. Nyt sitten aamulla krapuloissani tunnen taas sen perhanan nesteen keuhkossani! Hengenahdistusta ja pientä kipua kävellessä ja hyppiessä.. Voi hemmetti sentään, pitikin mennä juomaan. Pahinta on se, että lähden tänään lomamatkalle tyttöystäväni kanssa. Toivon hartaasti, että oireet helpottavat tästä nopeasti..

      Lääkärin kanssa sovittiin kontrollikäynti poliklinikalle syyskuulle. Siellä otettaisiin sitten joku tt-kuvaustakin tarkempi kuva keuhkoista. Hän käski hakeutua hoitoon uudestaan jos oireet pahenevat. En nyt oikein teidä mitä tehdä. Uskon, että neste lähtee taas itsestään pois, kuten viimeksi, mutta en voi olla täysin varma. Matkavakuutus kyllä löytyy, eli hoitoa saa matkallakin jos tilanne menee niin pahaksi.

      Lomalla tulee käveltyä paljon. Se tässä vähän huolettaa. Miten kestän reissun, tuleeko kipuja jne. Sen verran itsepäinen paskiainen minä kuitenkin olen, että en halua perua tätä matkaa. Olemme odottaneet tätä kauan.

      Silmäkulmani kostuivat kun luin ylempiä tarinoita vuosien takaa. Voimia kaikille sairauksien kanssa kamppaileville ja heidän läheisilleen. Terveys on asia jonka ottaa itsestäänselvyytenä aina siihen asti, että jotain vakavaa tapahtuu. Minun on nyt aika alkaa pitää parempaa huolta kehostani. Alkoholi ja satunnainen pössyttely saa nyt jäädä kokonaan. On aika kääntää uusi sivu.

      Sivuhuomiona sanon vielä: keuhko-osastolla yhdenkin yön viettäminen käy mielestäni parhaasta tupakkavalistuksesta ikinä..

    • Anonyymi

      Tulee vähän myöhään edellisen kirjoittajalle, mutta ehkä joku muu hyötyy: älkää uskoko varmaksi, että matkavakuutus korvaa sairauden hoidon, joka on ollut tiedossa jo matkalle lähdettäessä, niin kuin edellisen kirjoittajalla.

    • Anonyymi

      Perusasiahan on että ihminen olisi terve, mutta mistä nuo kaikki sairaudet johtuu? Osaako joku vastata siihen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe