sertralin orion

sivuoireet

Oon nyt syönyt 9 päivää sertraliinia ja olen järkyttävän väsynyt. Nukun 11h päivässä ja voisin nukkua enemmänkin. Sertraliinia käyttäneet meneekö nämä oireet ohi ajan kanssa vai eikö lääkkeet vain sovi? Millainen unen tarve teillä on ollut? tuntuu myös, että olen masentuneempi kuin ennen lääkkeiden aloittamista..

60

58089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esko

      Olen käyttänyt Sertralinia nyt kaksi viikkoa. Olen myös sairaslomalla (keskivaikea masennus). Eka viikko meni nukkuessa tai ainakin maatessa.. Sivuoireena pahoinvointi, joka nyt jo hieman helpottaa. Olen käyttänyt Opamoxia ahdistukseen, se väsyttää myöskin. Ja se haukottelu, tuntuu että leuat repeää!!

      Toinenkin viikko oli aika vaikea, mutta nyt tuntuu että ehkä tästä selviää. Väsymys varmaan sinullakin helpottaa, kun olet käyttänyt lääketta vähän pitempään. Hoitovastehan saadaan vasta usean viikon jälkeen.

      Toivottavasti saat lääkkeestä avun.

      Aurinkoisia ajatuksia kaikille!

      • uneton mama

        Hei Esko!

        Vastasin samalle certralin orion-lääkkeen käyttäjälle kuin sinäkin. Siinä kerroin omat juttuni. Jos kiinnostaa, niin voisit lukea tämän minun vastaukseni hänelle ja sitten olisin todella kiitollinen, jos kommentoisit. Kummallakaan teistä ei ole ollut ilmeisesti unettomuutta, vaan pikemminkin päin vastoin. Millainen olotila sinulla on nyt ja ovatko aloitusoireet kadonneet? Terveisin uneton mama


      • Nipinnapin

        Hei kaikki!
        Tietääkö kukaan, auttaako Sertralin Orion Pakonomaiseen ylitarkkuuteen ja ajatusten kirtämiseen mielessä? Oon käyttänyt lääkettä noin 2/3 kuukautta. Illalla on vähän hankala saada unta, mutta muuten elämä on tavallista. Millonhan pahempi haittavaikutuksia voisi ilmetä, jos niitä tulee?


      • samanaikaisesti
        uneton mama kirjoitti:

        Hei Esko!

        Vastasin samalle certralin orion-lääkkeen käyttäjälle kuin sinäkin. Siinä kerroin omat juttuni. Jos kiinnostaa, niin voisit lukea tämän minun vastaukseni hänelle ja sitten olisin todella kiitollinen, jos kommentoisit. Kummallakaan teistä ei ole ollut ilmeisesti unettomuutta, vaan pikemminkin päin vastoin. Millainen olotila sinulla on nyt ja ovatko aloitusoireet kadonneet? Terveisin uneton mama

        Saako puranaa tai aspiriinia ottaa jos on lihakset kipeenä ja käyttää mielialalääkkeitä samanaikaisesti(Certralin orion). Onko aspiriinissa ja puranassa sellasia aineita, ettei saisi Certraliinin kanssa käyttää?


      • labukka
        Nipinnapin kirjoitti:

        Hei kaikki!
        Tietääkö kukaan, auttaako Sertralin Orion Pakonomaiseen ylitarkkuuteen ja ajatusten kirtämiseen mielessä? Oon käyttänyt lääkettä noin 2/3 kuukautta. Illalla on vähän hankala saada unta, mutta muuten elämä on tavallista. Millonhan pahempi haittavaikutuksia voisi ilmetä, jos niitä tulee?

        Haluaisin tietoa juuri tuohon pikkutarkkuuteen ja
        pakonomaisuuteen, että auttaako? Ja miten libidon käy eli seksipuoli? Pelkään niitä sivuvaikutuksia muutenkin. Miten sinulla kävi? Odotan, kiitos!


      • Sertraliini
        labukka kirjoitti:

        Haluaisin tietoa juuri tuohon pikkutarkkuuteen ja
        pakonomaisuuteen, että auttaako? Ja miten libidon käy eli seksipuoli? Pelkään niitä sivuvaikutuksia muutenkin. Miten sinulla kävi? Odotan, kiitos!

        Itselläni Sertraliini on auttanut pakko-oireisuuteen ja ahdistukseen, mutta hoitovasteen saavuttamisessa kesti vähintään puoli vuotta. Aloitusannokseni oli ensimmäiset 2 vko 25 mg päivässä, joka nostettiin sittemmin ylläpitoannokseen 50 mg päivässä. Muutamien kuukausien jälkeen vireyteni parani ja ahdistusoireet lievittyivät hieman ja keskittymiskykyni parani huomattavasti, mutta pakko-oireisuutta kuitenkin ilmeni edelleen (pakko-oireiden syyt on tietenkin selvitettävä myös terapian keinoin pelkän lääkehoidon ohella). Annostustani nostettiin lopulta 100 mg päivässä, jonka jälkeen tunsin saavani hyvän hoitovasteen. Oireet lievityivät huomattavasti aikaisempaan verraten. Tällä annoksella on kuitenkin haittapuolena ilmennyt ejakulaatiovaikeuksia. Yleensä nämä oireet ovat voimakkaimmillaan aamulla kun otan lääkkeen illalla, mutta ne katoavat iltaa kohden. Yhdynnässä peniksen tuntoherkkyys on huonompi ja orgasmi on vaikeampi saavuttaa. Toisaalta tuolloin ennenaikainen siemensyksy tai liian nopea laukeaminen on helpompi kontrolloida ;) Seksuaaliseen halukkuuteeni ja erektiokykyyn lääke ei ole vaikuttanut millään tapaa. Ajan mittaan olen kuitenkin oppinut tuntemaan reaktioni lääkkeeseen seksuaalitoimintojen saralla. Todennäköisesti ejakulaatio- ja orgasmivaikeudet ovat vahvimmillaan juuri silloin kun lääkkeen pitoisuus on korkeimmillaan veren plasmassa, mutta laskevat taas ennen uutta annosta. Pysyviä vaikutuksia lääkkeellä en koe olevan seksualisiin toimintoihini, jonka huomaan erityisesti silloin myös mikäli olen unohtanut ottaa lääkkeen.
        Vierotusoireita minulla on ilmennyt noin 3-4 päivän lääkkeettömän jakson jälkeen, kun olen esimerkiksi unohtnut uusia reseptin viikonloppua kohden. Oireina on käsien vapina, jalkojen voimattomuuden tunne, keskittymisvaikeudet, hermostuneisuus ja levottomuus, silmien valoarkuus ja kontrastin tummuminen, "sumuinen" olo, hikoilu ja paniikkikohtausta enteilevät tuntemukset. Oireet katoavat kuitenkin nopeasti muutamissa tunneissa lääkkeen oton jälkeen.
        Ajoittain olen kokeillut omalla päätökselläni 150 mg annosta päivässä, mutta minun kohdallani se aiheutti lieviä nukahtamisvaikeuksia ja levottomuutta. Optimiannokseni voisi olla jossain 120 mg päiväannoksessa, joka on 60 % Pharmaca Fennican mukaisesta korkeimmasta suositeltavasta 200 mg päiväannoksesta. Nyt olen käyttänyt lääkettä hieman yli 2 vuotta ja se koen sen hyväksi valinnaksi kohdallani.


      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://nplink.net/bjahj033
        Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


    • sivuoireet

      Hei sertralin orionin käyttäjä!
      Minulla alkoi unettomuus noin 2 kuukautta sitten. Nukahduslääkkeiden lisäksi minulle määrättiin ensin cipralex-nimistä lääkettä. Vaikutusten piti näkyä sitten 2-4 viikon kuluttua. Otin lääkettä "kiltisti" ohjeiden mukaan ja 4 viikon päästä oli olo vasta kamala. Ahdisti ja päässä tuntui oudolta. Lopetin lääkkeen. Tämän lääkkeen oli määrännyt Skogbyn uniklinikan lääkäri Gabriele Sved. Hakeuduin unettomuudesta psykiatrin vastaanotolle. Käytiin parit keskustelut ja nukuin vain nukahduslääkkeiden varassa kuukauden päivät. Unta ei tullut kuin muutama tunti (3-4) tuntia yössä. Sitten tämä psykiatri arveli, että kokeiltaisiin sertralinia. Ensin puolikas ja sitten viikon päästä koko tabletti. Jo siitä ensimmäisestä puolikkaasta tuli hirveä olo. Väsytti, olin voimaton, päässä outo olo, ei maistunut ruoka eikä minkään tekeminen huvittanut. Otin seuraavana päivänä vai 1/4 tablettia ja vaikutus oli samankaltaista. Jätin ottamatta kolmantena päivänä ja olo oli ihan normaali. Neljäntenä päivänä rupesi taas ahdistamaan ja päätin vielä yrittää. Otin tänään vain pienen murusen lääkettä ja ajattelin totutella aivan minimaalisella annoksella ensin alkuun. Kysyisinkin nyt sinullta, kun olet käyttänyt jo kauemmin tätä lääkettä, menivätkö sivuvaikutukset ohitse ja kuinka kauan se kesti. Ihmettelin, kun kerroit nukkuvasi niin paljon. Tuntuisi aivan taivaalliselta, jos nukuttaisi illalla. Käytätkö mitään muuta lääkettä kuin tätä sertralinia?
      Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan lisää kokemuksistasi? t. uneton mama

      • kysymykseesi

        Itse kärsin todella vaikeasta stressiin/uupumukseen liittyvästä unettomuudesta noin vuosi sitten. Siihen käytin nukahduslääke stellaa. Unettomuus helpotti puolen vuoden aikana, mutta masentuneisuus jäi. Ja sen takia tein vihdoin viimein päätöksen aloittaa masennuslääkehoito.

        Olen alusta lähtien pitänyt annostuksen 1 tabletin päivätasolla. Alussa olo oli tosiaan hirveä ja sivuoireita oli useampiakin. Kolme ensimmäistä päivää oli todella kummallinen olo ja sitten alkoi se väsymys. Ekat päivät siis pahimpia. Nyt noin kahden viikon käytön jälkeen voin sanoa seuraavaa: iltaisin on hieman vaikea nukahtaa, kärsin levottomuudesta ja levottomista jaloista, nukahdan kuitenkin. Jonkin verran saattaa olla myös yöheräilyä (mutta saan unesta uudelleen kiinni). Aamuisin ollut tolkuton väsymys on hieman helpottanut ja unen tarve vähentynyt eli pääsen paljon nopeammin ylös eikä olo ole enään niin pöhnäinen. Mieliala on ehkä vähän myös rauhottunut eli tuntuu että kyllä tämä ehkä tästä. Mielen virkistymistä voi kai vasta odottaa kuukauden käytön jälkeen eli voin ilmoitella sitten lisää.

        Ja jaksamisia unettomuuden kanssa. Tiedän, että se on hirveintä kidutusta. Itsellä Sertralin on sekoittanut vähän unirytmiä, jonka olin vasta puoli vuotta sitten saanut jotenkin tasapainoon. Uskon kuitenkin, että pidemmän ajan vaikutukset voivat tosiaan korjata unta, unen laatua jne.


      • uneton mama
        kysymykseesi kirjoitti:

        Itse kärsin todella vaikeasta stressiin/uupumukseen liittyvästä unettomuudesta noin vuosi sitten. Siihen käytin nukahduslääke stellaa. Unettomuus helpotti puolen vuoden aikana, mutta masentuneisuus jäi. Ja sen takia tein vihdoin viimein päätöksen aloittaa masennuslääkehoito.

        Olen alusta lähtien pitänyt annostuksen 1 tabletin päivätasolla. Alussa olo oli tosiaan hirveä ja sivuoireita oli useampiakin. Kolme ensimmäistä päivää oli todella kummallinen olo ja sitten alkoi se väsymys. Ekat päivät siis pahimpia. Nyt noin kahden viikon käytön jälkeen voin sanoa seuraavaa: iltaisin on hieman vaikea nukahtaa, kärsin levottomuudesta ja levottomista jaloista, nukahdan kuitenkin. Jonkin verran saattaa olla myös yöheräilyä (mutta saan unesta uudelleen kiinni). Aamuisin ollut tolkuton väsymys on hieman helpottanut ja unen tarve vähentynyt eli pääsen paljon nopeammin ylös eikä olo ole enään niin pöhnäinen. Mieliala on ehkä vähän myös rauhottunut eli tuntuu että kyllä tämä ehkä tästä. Mielen virkistymistä voi kai vasta odottaa kuukauden käytön jälkeen eli voin ilmoitella sitten lisää.

        Ja jaksamisia unettomuuden kanssa. Tiedän, että se on hirveintä kidutusta. Itsellä Sertralin on sekoittanut vähän unirytmiä, jonka olin vasta puoli vuotta sitten saanut jotenkin tasapainoon. Uskon kuitenkin, että pidemmän ajan vaikutukset voivat tosiaan korjata unta, unen laatua jne.

        Kirjoitit, että olit juuri päässyt nukahtamisvaikeuksistasi eroon, kun aloitit sertralinin käytön. Minulta leikattiin viimekeväänä rintasyöpä ja kun sain kutsun kontrollikokeeseen jo ennen joulua 2006 ja koekuvaukset olivat vasta 10.2. 2007 ja sitten piti vielä odottaa 3 viikkoa, niin minulle puhkesi unettomuus sen jännityksen/stressin seurauksena. Nyt minusta tuntuu, ettei minulla ole koskaan ollutkaan mitään masennusta muuta kuin ehkä siitä, että en saa illalla unta. Nämä pelko- ja jännitystilaa muistuttavat oireet olivat kyllä myös fyysisiä. Ahdisti ( ja ahdistaa vieläkin noin joka toinen päivä)päivälläkin.
        Olen kokeillut näitä kahta masennuslääkettä (cipralex ja sertralin) ja tätä sertralinia en ehtinyt ottaa edes kokonaista tablettia, kun ne kamalat kertomani sivuvaikutukset alkoivat. Lopetin sen lääkkeen saman tien, kun oli miniän syntymäpäivätkin tulossa ja pääsiäinen, jonka haluaisin viettää läheisteni kanssa. Mutta en niin kamalassa kunnossa, kun olin silloin kun otin sertralinia.
        Minulla on nukahduslääkkeitä (somnor ja imovane) ja nyt olen tavattoman kiinnostunut, kuinka pääsit unirytmiin takaisin tämän Stella-nimisen nukahtamislääkkeen avulla ja kuinka kauan käytit sitä. Kyllä kai kaikki nukhduslääkkeet ovat pohjimmiltaan samankaltaisia. En ymmärrä, kun olen kulkenut asiantuntevilla lääkäreillä ja kukaan ei ole määrännyt sellaista lääkettä, jota otettaisiin illalla ja joka auttaisi nukkumista. Olen nukkunut 2 kuukautta vain 2-3 tuntia yössä yhtäjaksoisesti ja tämänkin nukahtamislääkkeiden avulla. Viime yönä nukuin 1. kertaa 5-6 tuntia peräkkäin ja se meni seuraavan kaavan mukaan:

        kello 22 Temesta, jota olen saanut alussa ahdistukseen
        kello 23 Imovane- nukahduslääke
        nukahtaminen noin kello 24 ja herääminen kello 01.
        01 puolikas imovane ja sitten nukuin yhtäjaksoisesti kello 6 asti. Oli aivan fantastinen tunne, nukkua niin kauan yhteen pötköön.

        Olisin ikionnellinen, jos voisit kertoa nukahduslääkkeen käytöstäsi ja uniesi tasaantumisesta. Olet ilmeisesti nuorempi kuin minä, minä olen 66 v. , mutta olen ollut tähän saakka pirteä ja energinen. Olen entinen opettaja ja opettajan työssäkin oli koko ajan hauskaa. Työskentelin pari vuotta yliaikaakin. Mielestäni minun kannattaa vielä yrittää päästä tavalliseen vuorokausirytmiin kiinni ja nauttia elämästä. Olen myös kiinnostunut kuulemaan, miten sertralinin käyttö jatkossa on sujunut. Minullahan ovat nämä lääkkeet varastossa samoin kuin cipralexitkin. Kiitos jos jaksat kommentoida tai kertoa lisää kokemuksistasi. t. Uneton mama

        Mainitsen vielä lyhyesti, että minulla oli masennus -94-96 murrosikäisen tyttären käyttäytymisen vuoksi. Tällöin masennuslääke cipramil oli paikallaan ja sen avulla pääsin myös eroon nukahtamislääkkeistä. cipralex pitäisi olla melkein sama kuin cipramil, mutta minun kohdalla se ei tällä kertaa toiminut. Kun olin nauttinut cipralexia 4 viikkoa, olo oli aivan hirveä. Kaikki ne oireet, joita masennuslääkkeet useimmiten aiheuttavat alussa, tulivat juuri silloin kun lääkkeen olisi viimeistään pitänyt auttaa.

        Hyvää pääsiäistä, toivottavasti ole paremmassa vireessä kuin viime viikolla. Terv. uneton mama


      • hippos
        uneton mama kirjoitti:

        Kirjoitit, että olit juuri päässyt nukahtamisvaikeuksistasi eroon, kun aloitit sertralinin käytön. Minulta leikattiin viimekeväänä rintasyöpä ja kun sain kutsun kontrollikokeeseen jo ennen joulua 2006 ja koekuvaukset olivat vasta 10.2. 2007 ja sitten piti vielä odottaa 3 viikkoa, niin minulle puhkesi unettomuus sen jännityksen/stressin seurauksena. Nyt minusta tuntuu, ettei minulla ole koskaan ollutkaan mitään masennusta muuta kuin ehkä siitä, että en saa illalla unta. Nämä pelko- ja jännitystilaa muistuttavat oireet olivat kyllä myös fyysisiä. Ahdisti ( ja ahdistaa vieläkin noin joka toinen päivä)päivälläkin.
        Olen kokeillut näitä kahta masennuslääkettä (cipralex ja sertralin) ja tätä sertralinia en ehtinyt ottaa edes kokonaista tablettia, kun ne kamalat kertomani sivuvaikutukset alkoivat. Lopetin sen lääkkeen saman tien, kun oli miniän syntymäpäivätkin tulossa ja pääsiäinen, jonka haluaisin viettää läheisteni kanssa. Mutta en niin kamalassa kunnossa, kun olin silloin kun otin sertralinia.
        Minulla on nukahduslääkkeitä (somnor ja imovane) ja nyt olen tavattoman kiinnostunut, kuinka pääsit unirytmiin takaisin tämän Stella-nimisen nukahtamislääkkeen avulla ja kuinka kauan käytit sitä. Kyllä kai kaikki nukhduslääkkeet ovat pohjimmiltaan samankaltaisia. En ymmärrä, kun olen kulkenut asiantuntevilla lääkäreillä ja kukaan ei ole määrännyt sellaista lääkettä, jota otettaisiin illalla ja joka auttaisi nukkumista. Olen nukkunut 2 kuukautta vain 2-3 tuntia yössä yhtäjaksoisesti ja tämänkin nukahtamislääkkeiden avulla. Viime yönä nukuin 1. kertaa 5-6 tuntia peräkkäin ja se meni seuraavan kaavan mukaan:

        kello 22 Temesta, jota olen saanut alussa ahdistukseen
        kello 23 Imovane- nukahduslääke
        nukahtaminen noin kello 24 ja herääminen kello 01.
        01 puolikas imovane ja sitten nukuin yhtäjaksoisesti kello 6 asti. Oli aivan fantastinen tunne, nukkua niin kauan yhteen pötköön.

        Olisin ikionnellinen, jos voisit kertoa nukahduslääkkeen käytöstäsi ja uniesi tasaantumisesta. Olet ilmeisesti nuorempi kuin minä, minä olen 66 v. , mutta olen ollut tähän saakka pirteä ja energinen. Olen entinen opettaja ja opettajan työssäkin oli koko ajan hauskaa. Työskentelin pari vuotta yliaikaakin. Mielestäni minun kannattaa vielä yrittää päästä tavalliseen vuorokausirytmiin kiinni ja nauttia elämästä. Olen myös kiinnostunut kuulemaan, miten sertralinin käyttö jatkossa on sujunut. Minullahan ovat nämä lääkkeet varastossa samoin kuin cipralexitkin. Kiitos jos jaksat kommentoida tai kertoa lisää kokemuksistasi. t. Uneton mama

        Mainitsen vielä lyhyesti, että minulla oli masennus -94-96 murrosikäisen tyttären käyttäytymisen vuoksi. Tällöin masennuslääke cipramil oli paikallaan ja sen avulla pääsin myös eroon nukahtamislääkkeistä. cipralex pitäisi olla melkein sama kuin cipramil, mutta minun kohdalla se ei tällä kertaa toiminut. Kun olin nauttinut cipralexia 4 viikkoa, olo oli aivan hirveä. Kaikki ne oireet, joita masennuslääkkeet useimmiten aiheuttavat alussa, tulivat juuri silloin kun lääkkeen olisi viimeistään pitänyt auttaa.

        Hyvää pääsiäistä, toivottavasti ole paremmassa vireessä kuin viime viikolla. Terv. uneton mama

        Jos mahdollissti ilä käyt näillä sivuilla, vastaa minulle miten olet selvinnyt. Minulla hirveä tilanne unettomuus ja keskivaikea depressio. Sain nyt Sertralia ja pitäisi alkaa syömään niitä Vaikuttaako se unettomuuten negatiivisesti?


      • uneton mama
        hippos kirjoitti:

        Jos mahdollissti ilä käyt näillä sivuilla, vastaa minulle miten olet selvinnyt. Minulla hirveä tilanne unettomuus ja keskivaikea depressio. Sain nyt Sertralia ja pitäisi alkaa syömään niitä Vaikuttaako se unettomuuten negatiivisesti?

        Tulin nyt käymään Helsingissä enkä ehdi perusteellisesti kertoa asioistani. Certralia en voinut käyttää, koska se teki minulle niin hirveän olon. Käsittääkseni se ei vaikuta unettomuuteen negatiivisesti. Sehän otetaan aamulla. Olen käyttänyt puoli vuotta nukahtamislääkkeitä 1 tai 2 kpl joka yö. Tällä kertaa minulla on menossa Remeron-niminen lääke, joka otetaan illalla. Olen käyttänyt sitä 2 viikkoa ja olo ei ole ollut paha ja useimmiten olen selvinnyt 1 nukahtamistabletilla. En osaa tarkalleen sanoa, onko vaikutus positiivinen. Esim. tänään on pää raskas. Pahaa oloa ei ole ja yöt ovat siis menneet pääsääntöisesti yhdellä nukahtamispillerillä. Jos pääsisin aivan oireettomaan päiväoloon, yrittäisin vähitellen irti nukahtamislääkkeistä. Jos kerrot tilanteestasi ja sinulla on kysymyksiä, vastaan kyllä, kun olen Helsingissä. Kesäaikana en juurikaan ole täällä kuin käymässä, useimmiten lääkärissä tai syntymäpäivillä jne.

        Toivottavasti sinä voit käyttää certralia, ettei se tee niin pahaa oloa kuin minulla. Vaikka se olisi mennyt kahdessa viikossa ohikin, en olisi voinut olla niin huonovointien ja sairas edes sitä kahta viikkoa. Olisi kiva kertoa omista taustoistani ja kuulla sinun taustoistasi, mutta nyt en valitettavasti ehdi kirjoittaa enempää.


      • Serotoniini
        uneton mama kirjoitti:

        Tulin nyt käymään Helsingissä enkä ehdi perusteellisesti kertoa asioistani. Certralia en voinut käyttää, koska se teki minulle niin hirveän olon. Käsittääkseni se ei vaikuta unettomuuteen negatiivisesti. Sehän otetaan aamulla. Olen käyttänyt puoli vuotta nukahtamislääkkeitä 1 tai 2 kpl joka yö. Tällä kertaa minulla on menossa Remeron-niminen lääke, joka otetaan illalla. Olen käyttänyt sitä 2 viikkoa ja olo ei ole ollut paha ja useimmiten olen selvinnyt 1 nukahtamistabletilla. En osaa tarkalleen sanoa, onko vaikutus positiivinen. Esim. tänään on pää raskas. Pahaa oloa ei ole ja yöt ovat siis menneet pääsääntöisesti yhdellä nukahtamispillerillä. Jos pääsisin aivan oireettomaan päiväoloon, yrittäisin vähitellen irti nukahtamislääkkeistä. Jos kerrot tilanteestasi ja sinulla on kysymyksiä, vastaan kyllä, kun olen Helsingissä. Kesäaikana en juurikaan ole täällä kuin käymässä, useimmiten lääkärissä tai syntymäpäivillä jne.

        Toivottavasti sinä voit käyttää certralia, ettei se tee niin pahaa oloa kuin minulla. Vaikka se olisi mennyt kahdessa viikossa ohikin, en olisi voinut olla niin huonovointien ja sairas edes sitä kahta viikkoa. Olisi kiva kertoa omista taustoistani ja kuulla sinun taustoistasi, mutta nyt en valitettavasti ehdi kirjoittaa enempää.

        Hei kaikki! Minun on aina ollut vaikea saada unta, nuoruus oli välillä yhtä hemmettiä sen takia. Reilut kymmenen vuotta sitten sain lääkäriksi opiskelevalta ystävältäni Tenox ja jotain muita unilääkkeitä, ja niistä tuli heti ihan sairaan riippuvaisiksi. Eräs psykologituttava sanoi, että mitään noxeja ja pameja ei kannata koskaan syödä, niihin tulee pahasti riippuvaiseksi ja annostustarve kasvaa. Niinpä sain sitten yhdeltä lääkäriltä nukahtamislääkkeitä (Imovane) ja sen toimi taivaallisesti. Nyt olen noin 10 vuotta syönyt puolikkaan tai yhden pillerin iltaisin ja uni tulee. Nykyisin lääke on Stella nimeltään.
        Burn out töissä viitisen vuotta sitten johti siihen, että lekuri määräsi minulle Zoloft-mielialalääkettä. Tällainen serotoniinin takaisinoton estäjä on sitten auttanut minua pysymään iloisena ja tasapainoisena ihmisenä. Ainoa harmi on, että sen annosmäärää on hippusen joutunut välillä nostamaan. Lääkekuurin aloittamiseen kuuluu kaikenlaiset karmeat tärinä-, pahoinvointi- ym. oireet. Ne kestivät noin viikon. Kunnolla lääke alkoi vaikuttaa vasta reilun kuukauden kuluttua. Mutta alun sinnittely kannatti. Nyt siis, vaikka aika pilleristiksi itseni tunnen, syön säännöllisesti noita kahta valmistetta ja se pitää minut työkykyisenä ihmisenä. Heti jos yritän vähentää lääkitystä, muutun ärtyneeksi, joten perheeni vuoksi jatkan lääkitystä.


      • uneton mama
        hippos kirjoitti:

        Jos mahdollissti ilä käyt näillä sivuilla, vastaa minulle miten olet selvinnyt. Minulla hirveä tilanne unettomuus ja keskivaikea depressio. Sain nyt Sertralia ja pitäisi alkaa syömään niitä Vaikuttaako se unettomuuten negatiivisesti?

        Hippokselle!

        Miten on mennyt certralin kanssa. Kerroin viimeksi, että aloitan Remeron-lääkkeen. Se on vaikuttanut aika hyvin eikä ole ollut voimakkaita sivuoireita. Ei pahan olon tunnetta
        ollenkaan. Nukahtamispillerillä olen selvinnyt yhdellä, kun talvella meni 2 per yö. Miten sinun lääkekuurisi on sujunut? Mitkä ovat fiilikset nyt? Tulen taas parin päivän päästä Helsinkiin, niin että voin vastata, jos satut kirjoittelemaan. t. nimim. uneton mama


      • kokemusss

        itselläni tuli sepramista unettomuutta. cipralex on sepramin jalostetumpi muoto, mutta periaatteessa sama. olen käsittänyt että ssri- lääkkeissä löytyy ns. rauhoittavampaa ja sitten ns. aktivoivampaa joka tehoaa masennukseen paremmin. itselleni paniikkia joten mulle määrättiin sitä rauhoittavampaa. paroksetiinia. optipar. se väsytti aluksi kauheasti mutta toisaalta nautin kun olo oli rentoutunut. menin nukkumaan aikaisemmin kuin ennen ja uni maittoi :) suosittelen jos on uniongelmia. nyt mulla vaihto sertraliniin .. saa nähdä mitä käy


    • Azona

      Otan ammulla 50 mg Sertralinia (vasta viikon) ja illalla 100 mg Azonaa unettomuuteen, joka on ollut todella vaikeaa. Azona on erittäin hyvä lääke ja sopii naisille, jotka kärsivät unettomuudesta ja korkeasta verenpaineesta. Suosittelen! Pitää vaan muistaa, että heti ottamisen jälkeen (ainakin minulla) se saa aikaan nälän tunteen, joka vaan kasvaa, jos alkaa syödä! Mutta jos pystyy hillitsemään silloin itsensä, ei lihomista tapahdu. Olen ollut erittäin tyytyväinen lääkkeeseen, ja syönyt sitä jo vuosia! Sertralinista on ollut vain vähän sivuoireita, ja pitäisi olla vähiten niitä aiheuttavia lääkkeitä!

    • haukottelu

      minulla ainakin väsymys ja haukottelu olivat aloitusoireena sekä annostuksen nostoissa yleisiä haittavaikutuksia. mutta ne menee ohi. jäin melkeinpä kaipaamaan rentouttavaa väsymystä kun olen muutoin jännittäjä

    • - masis -

      Mulla on diagnosoitu kaksisuuntainen ja masennus, toi masennus tuli pari vuotta sen jälkeen ku olin alottanut Deprakine-lääkityksen tohon kaksisuuntaiseen.
      Syön siis joka päivä 2x 300mg Deprakinen illalla Setralinia 1x 100mg, ja mä en muuta tekis ku nukkuisin.. Varmaan maksimissaan 6 tuntia pystyn jotenkin toimimaan per päivä, lopun aikaa on pakko nukkua kun ei yksinkertaisesti pysy hereillä.

      Mut itse kysymykseen : Miten kauan teillä muilla on kestänyt noi sivuoireet, ja eritoten, onko siihen liittynyt kauhea paineen / säryn tunne päässä ja korvissa ? Mulla iltaisin myös kauheita säpsähtelykohtauksia ku yrittää unta, puhumattakaan et ihan aluks toi Sertralin pisti mahan täysin totaalisen sekaisin.

      Suurkiitos jos joku jaksaa vastata.

      • 123456789

        Olen syönyt sertraliinia kohta puoli vuotta ja olen lihonut 5 kiloa? Onko kellään kokemuksia painon noususta masennuslääkkeiden yhteydessä?

        Ja noista sivuvaikutuksista, mulla oli ensimmäisen viikon pahaolo enkä pystynyt syömään mitään. Oireet katosivat viikossa.


      • ei lihota, todellaka
        123456789 kirjoitti:

        Olen syönyt sertraliinia kohta puoli vuotta ja olen lihonut 5 kiloa? Onko kellään kokemuksia painon noususta masennuslääkkeiden yhteydessä?

        Ja noista sivuvaikutuksista, mulla oli ensimmäisen viikon pahaolo enkä pystynyt syömään mitään. Oireet katosivat viikossa.

        Kannattaisi lukea se vihko/paperi mitä siinä pilleripaketssa on mukana.
        Siellä on sivuoireet poikineen.


        Painonnousua en ole ikinä kuullut enkä huomannut vaikka olen itsekin niitä syönyt 4 vuotta.

        Ajatellaan helposti, että se johtuu lääkkeestä, kun todellisuudessa masentunut ihminen syö masennukseensa......


      • 123456789
        ei lihota, todellaka kirjoitti:

        Kannattaisi lukea se vihko/paperi mitä siinä pilleripaketssa on mukana.
        Siellä on sivuoireet poikineen.


        Painonnousua en ole ikinä kuullut enkä huomannut vaikka olen itsekin niitä syönyt 4 vuotta.

        Ajatellaan helposti, että se johtuu lääkkeestä, kun todellisuudessa masentunut ihminen syö masennukseensa......

        Juu olen lukenut pakkausselosteen ja siellä oli joku 0.1 % mahdollisuus lihoa. En syö Sertraliinia masennukseen eli siitä se ei voi johtua.

        Mut kiitos kumminkin vastauksesta :)


      • remeronreetu

        Vähän samanlaisia tuntemuksia tuon unen kanssa voin kyllä olla hereillä jos vähän "sitkistelee"mutta tarvittaessa voin nukkua jopa 2vrk ja lääkityksenä sertralin 200mg/vrk,remeron 45mg/vrk,diapam tarvittaessa 3kpl päivässä ja silloin tällöin tenoxia.


      • mella24
        remeronreetu kirjoitti:

        Vähän samanlaisia tuntemuksia tuon unen kanssa voin kyllä olla hereillä jos vähän "sitkistelee"mutta tarvittaessa voin nukkua jopa 2vrk ja lääkityksenä sertralin 200mg/vrk,remeron 45mg/vrk,diapam tarvittaessa 3kpl päivässä ja silloin tällöin tenoxia.

        että lihon,kun aloitin,sertraliinin käytön!onko lääkkeesä jokin aineosa,joka sen tekee,vai ihan vaan,ruokahalut lisääntyy?


      • MerviH
        mella24 kirjoitti:

        että lihon,kun aloitin,sertraliinin käytön!onko lääkkeesä jokin aineosa,joka sen tekee,vai ihan vaan,ruokahalut lisääntyy?

        Jos olet lukenut Sertlali-pakkauksen sisällä olevan pakkausselosteen, olet varmaan huomannut maininnan että "aiheuttaa ruokahaluttomuutta". Itsellä paino tippunut runsaasti, koska varsinkin suolainen ruoka inhottaa. Syön pääasiassa makeita hedelmiä mm. päärynää, melonia, persikoita ym. Eli jos lihot hoidon aikana, ei se ainakaan ko. lääkkeestä johdu.


      • amadeus86

        sinuna lopettasin ton deprakinen. mullakin se aiheutti säpsähtelyä ja ties mitä.


      • serokeeli
        ei lihota, todellaka kirjoitti:

        Kannattaisi lukea se vihko/paperi mitä siinä pilleripaketssa on mukana.
        Siellä on sivuoireet poikineen.


        Painonnousua en ole ikinä kuullut enkä huomannut vaikka olen itsekin niitä syönyt 4 vuotta.

        Ajatellaan helposti, että se johtuu lääkkeestä, kun todellisuudessa masentunut ihminen syö masennukseensa......

        neuroleptit esim. ketiapiini lisää ruokahalua ja paino saattaa nousta rajusti lyhyenkin ajan sisällä, eli kyllä se joskus myös johtuu siitä lääkkeestä.


      • serokeeli
        serokeeli kirjoitti:

        neuroleptit esim. ketiapiini lisää ruokahalua ja paino saattaa nousta rajusti lyhyenkin ajan sisällä, eli kyllä se joskus myös johtuu siitä lääkkeestä.

        Ja tiedän ettei ketiapiini ole varsinaisesti masennuslääke mutta yleensä auttaa myös masennukseen.


    • On se

      Cipramil vaihdettiin Sertraliniin muutamia viikkoja sitten ja olo on loistava! Päivisin tosi virkeä ja saa asioita aikaiseksi. Ihan kuin nousuhumala ilman humalan haittoja. Itselle sopii kuin nyrkki silmään!

      • näin mulla

        Minulla sertraliini aiheutti valtavan ruokahaluttomuuden (laihduin heti monta kiloa) ja uneliaisuutta. Oireet tasaantuivat kuukauden aikana.


      • atinar
        näin mulla kirjoitti:

        Minulla sertraliini aiheutti valtavan ruokahaluttomuuden (laihduin heti monta kiloa) ja uneliaisuutta. Oireet tasaantuivat kuukauden aikana.

        nukuin 12t kun aloitin sertralinin ja ruokahalu katosi kokonaan.koko pv meni ihan tööt olossa..lopetin 2vk jälkeen.no sama lääkäri määräsi uudelleen suuremmalla annoksella,1vk 50mg ja sit 100mg vrk..en ole vielä aloittanut kun jos vaik nukun vain jatkuvasti ja jää vähätkin asiat hoitamatta...vosia kestänyt keskivaikea masennus ja ahdistuneisuus diagnoosina..sepramia söin vuosi sitten 4kk eikä mitään tehoa..


      • 8800
        atinar kirjoitti:

        nukuin 12t kun aloitin sertralinin ja ruokahalu katosi kokonaan.koko pv meni ihan tööt olossa..lopetin 2vk jälkeen.no sama lääkäri määräsi uudelleen suuremmalla annoksella,1vk 50mg ja sit 100mg vrk..en ole vielä aloittanut kun jos vaik nukun vain jatkuvasti ja jää vähätkin asiat hoitamatta...vosia kestänyt keskivaikea masennus ja ahdistuneisuus diagnoosina..sepramia söin vuosi sitten 4kk eikä mitään tehoa..

        Itse olen sairastanut jo vuosia vaikeaa masennusta ja syönyt Seronilia noin puolitoista vuotta joka auttoi alkuun vähän. Nyt olen vaihtamassa Sertraliiniin kun Seronilista ei ole ollut enää apua.

        Mietityttää vain että tuleekohan tuosta Sertraliinista enemmän sivuoireita.., alkuun varmaankin, toivottavasti ei kovin hirveitä alun jälkeen ettei tarvitse taas vaihtaa..


      • powp
        8800 kirjoitti:

        Itse olen sairastanut jo vuosia vaikeaa masennusta ja syönyt Seronilia noin puolitoista vuotta joka auttoi alkuun vähän. Nyt olen vaihtamassa Sertraliiniin kun Seronilista ei ole ollut enää apua.

        Mietityttää vain että tuleekohan tuosta Sertraliinista enemmän sivuoireita.., alkuun varmaankin, toivottavasti ei kovin hirveitä alun jälkeen ettei tarvitse taas vaihtaa..

        vuorokaudessa on Sertralin annokseni ja välillä tuntuu että sekään ei riitä. Efexor 300mg
        oli joskus käytössä, nyt tää sitten. En sivuvaikutuksia ole havainnut tai sitte vaan en huomannu.


      • juuuuEi
        powp kirjoitti:

        vuorokaudessa on Sertralin annokseni ja välillä tuntuu että sekään ei riitä. Efexor 300mg
        oli joskus käytössä, nyt tää sitten. En sivuvaikutuksia ole havainnut tai sitte vaan en huomannu.

        ihan sairasta toi efexori.
        Mä nostin sertralinia kanssa 150mg,aluksi oli 100. en kestä tätä paskaa oloa kokoajan.mikään ei tunnu miltään,pitäisköhän hankkia rauhottavia ja hukuttaa itsensä sen antamaan fiilikseen.
        päivä kerrallaan kai..


      • dara85
        juuuuEi kirjoitti:

        ihan sairasta toi efexori.
        Mä nostin sertralinia kanssa 150mg,aluksi oli 100. en kestä tätä paskaa oloa kokoajan.mikään ei tunnu miltään,pitäisköhän hankkia rauhottavia ja hukuttaa itsensä sen antamaan fiilikseen.
        päivä kerrallaan kai..

        Mä alotin Sertralinin 11 päivää sitten, eli oon kohta syöny sitä pari viikkoo. Ekan viikon 25mg ja nyt neljä päivää 50mg. Oon ihan älyttömän väsyny ja ihan tokkurassa. Mikään ei oikeen kiinnosta ja huimaa niin ettei hirveesti uskalla ulkona liikkua. Välil ihan epätodellinen olo ja haukotuttaa kokoajan. Silti en saa nukuttua kunnolla, pahoja paniikkikohtauksia lähes päivittäin johon on 3 diapam 5mg vuorokaudessa. Sen lisäks viel ketipinor 25mg iltasin. Hyvin nukun yöt sillä mut päivät menee ku koomassa. Ruoka ei maistu yhtään. Paniikkihäiriöön sain tätä lääkettä. Millon tää rupee helpottaa? En haluis luovuttaa koska oon kokeillu tätä ennen jo paroxetiinia (optipar) ja seronilia, joista ei tullu näin hirveitä oloja mut niistä ei myöskään ollu pahemmin apua... parin viikon päästä aika lekurille joka sit päättää et jatketaanko tätä vai kokeillaanko taas vaihteeks jotai muuta:( Päähän täs sekoo!


      • 9+2
        dara85 kirjoitti:

        Mä alotin Sertralinin 11 päivää sitten, eli oon kohta syöny sitä pari viikkoo. Ekan viikon 25mg ja nyt neljä päivää 50mg. Oon ihan älyttömän väsyny ja ihan tokkurassa. Mikään ei oikeen kiinnosta ja huimaa niin ettei hirveesti uskalla ulkona liikkua. Välil ihan epätodellinen olo ja haukotuttaa kokoajan. Silti en saa nukuttua kunnolla, pahoja paniikkikohtauksia lähes päivittäin johon on 3 diapam 5mg vuorokaudessa. Sen lisäks viel ketipinor 25mg iltasin. Hyvin nukun yöt sillä mut päivät menee ku koomassa. Ruoka ei maistu yhtään. Paniikkihäiriöön sain tätä lääkettä. Millon tää rupee helpottaa? En haluis luovuttaa koska oon kokeillu tätä ennen jo paroxetiinia (optipar) ja seronilia, joista ei tullu näin hirveitä oloja mut niistä ei myöskään ollu pahemmin apua... parin viikon päästä aika lekurille joka sit päättää et jatketaanko tätä vai kokeillaanko taas vaihteeks jotai muuta:( Päähän täs sekoo!

        mulla on vakava masennus, olen 18w mies. Lääkäri määräsi mulle sertralin orionia. Nyt oon syöny sitä viikon ja ei ole tullut kovin pahoja oireita, kun meen nukkumaan niin en saa unta, suu on kuivempi kuin tavallisesti ja kun runkkaan niin siinä menee todella kauan aikaa jopa 1h ennen kuin tulen... Mut ei haittaa, minulla on aikaa ja se on yksi harvoista iloistani :)


    • Mä söin sertralinia melkeen pari vuotta eikä mitään vaikutusta.Sen jälkeen vaihdettiin mirtatsapiiniin muutama viikko sitten ja nyt vaan väsyttää.Risperidonia oon myös syönyt melkeen pari vuotta muttei siitäkään hyötyä oo.

    • hulluko

      Olen syönyt sepramia,meinasin seota siitä, sitten cipralexia,ei mitään tehoa puolessakaan vuodessa, sitten lähes vuoden lamotrigiiniä, ei tehoa. Masennus vain paheni ja itsemurhayritys oli onnistua. Nyt syön sertralinia, ei vaikutusta. Mikä oikein auttaa!???

      • oiva3yu

        rukoile jeesusta


    • Miukkukiukku

      Hei.

      Itse aloitin sertralinin syönnin tämän vuoden helmikuussa. Kärsin keski vaikeasta masennuksen. Aluksi väsymys oli todella kova, sekä kärsin pahoista päänsäryistä. Alotin siis 25 mg. Siinä meni parisen viikkoa tokkurassa, sitten kuukauden päästä nostettiin annosta 50 mg ja haittavaikutukset tulivat uudestaan. Kestivät taas tuon parisen viikkoa. Sitten olo ei ollut muuttunut mihinkään vaan oli sellaista tasapaksua menoa. Ei ollut ns. mitään tunteita, ei itkettänyt, eikä oikein naurattanutkaan. Nyt aloitin 100 mg pari päivää sitten, väsymystä on taas, voisi nukkua koko ajan, mutta ei päänsärkyä, olokin on jo helpottanut, tunteet ovat alkaneet olla normaalimmat ja olo muutenkin kuin entisellään, ilman ahdistusta. Tällä hetkellä tuntuu että lääkkeestä on hyötyä.

    • Miukkukiukku

      Ainiin unohdin mainita, vielä sivuoireena vatsan vääntelyt ja ripuloinnin. Tätä oli lähinnä vain lääkettä alottaessa. Viitaten siis edelliseen tekstiin

    • idioottikin

      21 päivää hoitoa sertraliinilla takana. Unettomuus vaivaa sivuoireena. En nukkuisi ilman ketipinoria. Kaikki on hidasta eikä ajatus luista yhtään. On jotenkin ollut turtunut ja täysin loppuunpalanut olo jo pitkään. En tiedä tuleeko minua mikään koskaan auttamaan koska luulen että minulla on vaikea psyykkinen kehityshäiriö joka on psyykkisen kaltoinkohtelun tulosta.
      Tuntuus siltä että olen kaikkia muita tyhmempi ja sairaampi ja köyhempi ja niin edelleen. Elämä on perseestä enkä näe elämässäni yhtään mitään positiivista. Tunnen jääneeni elämässä täysin ulkopuoliseksi.
      En koskaan tee asialle mitään vaan olen hyväksynyt roolini ulkopuolisena, syrjittynä ja epäsosiaalisena paskana. Ehkä minun pitäisi yrittää "avautua" jotenkin. En vain koe kuuluvani joukkoon. Ei sillä että hirveästi välittäisin. Aika paskaa sakkia olen elämässäni tavannut. Anteeksi pessimismiäni!

    • yksi käyttäjä

      Minä oon syöny tuota lääkettä nyt parisen viikkoa. Alkuannostus oli 1/8 osa tabletista, josta lähdettiin nostamaan yhteen nappiin vuorokaudessa juurikin sen takia, ettei tulis pahoja sivuoireita. Ja multa on kadonneet unet jonnekin. Vaikka kuinka väsyttäisi, niin en pysty nukkumaan tai sitten vaihtoehtoisesti heräilen yön aikana useamman kerran.

      Onneks oon saikulla vielä mutta töihinkin olis paluu tiedossa reilun viikon kuluttua, nii en tiiä kuinka jaksan töissä käydä, jos yö menee kukkuen.

      Diagnoosina vaikea masennus, ptsd-oireilua, dissosiatiivisuutta, sekä foobinen ahdistuneisuushäiriö.

    • Poppaakunhoppaa

      Omalla kohdallani Sertralin on ollut muuten hyvä lukuunottamatta vaikeaa unettomuutta. Mukun kyllä jonkin verran 2-4h yössä, mutta ei riitä mulle. Nyt on mennyt 50mg aamuisin ja vähennän seuraavaksi 25mg:n toivoen että unettomuus katoaa. En tiedä miksi monet masennuslääkkeet aiheuttaa minulla unettomuutta. Todennäköisesti minulla on siihen geneettinen taipumus jota lääkitys vahvistaa. Ehkä lääke "aktivoi" aivosoluja liikaa.
      Katotaan nyt miten käy. Kaikki lääkkeet jo melkein käyty läpi eikä ole onnistanut. Seuraava lääke ei ole kemiallinen vaan aion tehdä jotain yksinäisyydelle ja hankkia tyttöystävän tai pari ja saada siitä uutta puhtia pääni sisään. Sosiaalisuus ja seksuaalisuus on kuitenkin ihmiselle aika tärkeitä asioita. Itse olen laiminlyönyt näitä aika tavalla. Melkeimpä olen kieltänyt oman seksuaalisuuteni. Liian ylimielinen kai olen. Näin on sanottu.

    • leeann_

      Mulla tuli parina ekana päivänä ihottumaa käsivarsiin, sellaisia pienen pieniä punaisia pilkkuja. Lopetin lääkkeen sen aiheuttamien vatsavaivojen takia. Heräsin öisin närästykseen ja kipuihin. Nyt kolme päivää ilman ja viime yönä sain nukuttua koko yön.

    • 17v tyttö

      Oiskos täällä ketään vastaavaa tapausta joka osais ohjeistaa mua, ollu nyt parin viikon ajan kokoajan epätodellinen olo josta seurasi ahdistusta. Hakeuduin lääkäriin ja sain lääkettä nimeltä Sertralin Orin 50mg ja sairaslomaa koulusta koska keskittyminen ei onnistu poissaoloisuuden takia. Huomenna viikon verran syöty puolikasta annosta ja sitten se pitäis nostaa kokonaiseen. Myös kilpirauhasen vajaatoimintaa huomattiin verikokeessa mutta lääkärin mielestä se saattoi olla virhe joten menen kuukauden päästä ottamaan uudestaan verikokeet. Onko kellään kokemusta näistä oireista ja lääkkeestä, auttaako se? Vaikea keskittyä mihinkään ja ahdistaa ajatus jos olotila jäisi koko elämän ajaksi tämmöseksi :l pelottavaa

      • rhrsae

        Oireet voi johtua tosta kilpirauhasesta. Ennenkuin aloittaa mielialalääkityksen, niin olis varmaan hyvä poissulkee se kilpirauhanen. Vaikka arvot olisi juuri ja juuri viitearvojen sisäpuolella, voivat ne vaikuttaa mielialaan. Mielialalääkkeet vain pahentavat oireita jos on kilpirausen vajaatoimintaa.

        Saitko jo tulokset uusista kilppiskokeista?


    • Pyssypoika

      Mörjentää!
      Ma taalla vaan! Lopetellun Sertraline hoitoa koska vituttaa se etten saa nukuttua sen kanssa. Nyt viekkareina ollu unettomuutta ja se usual "brainzippes" ja letarginen vetämätön fiilis. No ei siinä mittää, minä oon vittumaisen sinnikäs sissi tässä elämässä. Ei oo eka kerta kun vierottaudun ja aina oon kestäny.
      Sitten kun saan tän Sertraliinin vittuun mun elimistöstä niin alan valmistautua yliopiston pääsykokeisiin, pääsen sinne sisään ja sitten aloitan 24 vuotiaana opinnot siellä. Kaikki mennee hyvin ja minusta tulee n 5 vuodessa filosofian maisteri ja sitten työelämään kunnolla vasta noin 30 vuotiaana. Ei haittaa. Ei oo niin Justiina, mut sinne päin kuiteski. Suomessa taitaa olla yliopistosta valmistuneiden keski ikä noin 32-34 v. Ihan siinä raameil mennää.
      Jännä juttu muuten ku monet ihmiset jauhaa sosiaalisista suhteista ja rakkaussuhteistaan, että miten tärkeitä nen niille on niin mulla taas on kai niin että pärjään aika hyvin ilman. Seksikumppaneita on ollu 4-5kpl eli ihan hyvin. Seurustelut joita on vähän ollu, ei ollu niin ihmeellisiä. Kait mulle ei merkkaa niin paljoa muiden ihmisten tunteet kun mun omia ei huomioitu tai kunnioitettu lapsena. Silläkää niin väliä! Porno ja oma käsi on parasta! :D

      • 19+20

        Kumpa itsekin olisin yhtä sinnikäs. Olen itse juuri 24-vuotias ja tuskin tulen enää koskaan opiskelemaan missään ja suhteista on turha haaveilla.


    • voivoi3

      ootteppa te ahdasmielisiä ja vainoharhaisia :D

    • Eroon pääsemässä

      Omat arvioni sertaliinista 8 vuoden ajalta.Auttoi masennukseen ja pakko oireisiin.Haittavaikutuksena:Tunteettomuus.Libido katosi samoin parrankasvu olin jossain vaiheessa melkein kuin nainen karvattoman miehen vartalossa.Aamuseisokkeja ei ollut ja orgasmia oli tosi vaikea saada välillä meni niin sanotusti yli.Vieroitus oireet on pahoja kärsin niistä tällä hetkellä koska olen lopettanut lääkityksen 3 viikkoa sitten..Vieroitusoireina aggressiivisuus välillä itkettää pirusti sähköiskut pelkotilat jne..mutta sain miehisyyteni takaisin.En suosittele kenellekkään.Lukekaapas lapusta liika käyttö voi myös kehittää rinnat MIEHELLE...miettikää ennenkuin aloitatte.

      • 12+5

        Tutulta kuulostaa nuo vieroitusoireet. Itse lopetin Sertraliinin käytön 2 vuotta sitten. Olin käyttänyt sitä vuoden verran. Enää en uskalla enkä halua masennuslääkkeitä käyttää vaikka niitä on minulle määrätty useitakin tuon sertraliinin lopetuksen jälkeen.


    • Nainen59. V

      Olen käyttänyt sertraliinia kohta 15 vuotta ja voin hyvin.

      • Pixa

        Hei. Sama juttu täällä. Ensin söin 50 mg vuoden ja sitten olen syönnyt 25 mg n. 10v. Kunnes nyt tuli ihan puun takaa oireet takaisin ja lääkäri määräsi uudestaan tuon 50 mg päivässä. Ja tuon lisäksi diapam 5 md tarvittaessa. Hyvä lääke ollut minulle. Ainoastaan kova päänsärky nyt pari päivää kun olen nostanut annosta.


    • Onnellinen kohta60v

      Kun olen käyttänyt sertraliniä vakavat masennukset ovat pysyneet pois.

    • Hyvin Pelittävät.

      Sertralin 200 mg 2006 - 2014 ei mitään sivuoireita hyvä lääke. Vaihdettiin Cipralex 10 mg jota olen syönyt useamman kuukauden ja hyvin toimii, ei mitään sivuoireita.

      Aloitin vuosikymmeniä sitten Seronil 20 mg ja sekin hyvä lääke - ei mitään sivuoireita.

    • Anonyymi

      Hei, oon syöny sertralin orion lääkettä nyt pari kuukautta,eihän siitä voi tulla esim huonoa vastustuskykyä, tai mitään, ku nyt oon enemmän sairas ja nyt taas jotenkin keuhkot kipeät tai jotai

      • Anonyymi

        Aloitettuani joskus Essitalopraamin olin jatkuvasti kipeänä. Mielenkiintoinen yhteensattuma.

        Joskus törmännyt artikkeleihin missä tutkitaan masennuslääkkeiden vaikutusta suolistobakteereihin ja mielenkiintoista on myös niiden yhteys antibioottiresistenssiin.
        https://www.nature.com/articles/d41586-023-00186-y


    • Anonyymi

      Uni on kemiallinen prosessi missä eri välittäjäaineilla on eri rooleja. Kun alkaa vetämään SSRI-lääkkeitä joka vaikuttaa olennaisen välittäjäaineen, serotoniinin takaisinotonestoon, lääke vaikuttaa unen arkkitehtuuriin. Se supistaa REM-unta. Mitä seurauksia siitä on että evoluution aikana tietynlaiseksi muodostuneen unen eri vaiheita muutetaan aineilla aivoterveydelle ja muutenkin? Sitä ei täysin tiedetä. Uni voi muodostua sellaiseksi että muistaa unensa paremmin, heräilee herkemmin tai unet on intensiivisempiä.

      Tämä on yksi teoria sen takana miksi SSRI-lääke lisää päiväväsymystä, jatkuvaa haukottelua. Ei ole takeita että tämä helpottaa käytön aikana

      SSRi-lääkkeet voi myös aiheuttaa vieroituksessa ja haittana unettomuutta ja unen häiriöitä.

    • Anonyymi

      fdk

    • Anonyymi

      Ite alotan huomenna ton sertralin orion 50mg ottamisen ja vähä kauhistuttaa ku tääl pelotellaan nii paljon.
      Mut nuo kaikki täällä kerrotut haittavaikutukset ainaki itellä on jo ennen lääkkeen ottoo: oon lihonu puoles vuodes 8kg, oon väsynyt kokoajan, seksi ei tunnu melkeempä miltään eikä oo seksuaalisia haluja oikeestaan yhtään.
      Oiskohan täl lääkkeel sit vastakkainen vaikutus näihi mun juttuihin xdd toivottavasti on....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      46
      3167
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2033
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      18
      1492
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1375
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1261
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1171
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1105
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe