Kokemuksia lonkan tekonivelestä?

Ryyni 1

Onko kokemuksia leikkauksesta ja lonkan toiminnasta leikkauksen jälkeen?

6

4247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama Ryyni

...elossa ton leikkauksen jälkeen!

• hengissä edelleen

Mulla leikattiin vasen lonkka olessani 16-vuotias. Leikkaus sujui hyvin ja viikon päästä pääsin sairaalasta kotiin. Vaivalloistahan se on leikkauksen jälkeen seuraavat pari kk, kun piti olla niitä korokkeita penkeissä, wc:ssä, nukkua ei saa missä tahansa asennossa yms. ja kepeillä pitää köopötellä.

Itselleni suurin pettymyt leikkauksen jälkeen oli se we, että minulta kiellettiin rakas harrastus ratsastus. Tosin eri lääkäri antoi siihen luvan 3 vuotta myöhemmin. Eli pettymään en joutumut itse leikkaukseen, päinvastoin. Ennen leikkausta onnuin pahoin, joka oli tietysti kova kolaus nuorella naisen alulle ja lisäksi muutama kiusasi minua asiasta koulussa. Leikkaus auttoi niin, että kävelyni oli normaalia leikkaukden jälkeen. Jalkani olivat samanpituiset, mitään kortuksia en tarvinnut onneksi kenkiini.

Liikeratahan pieneni lonkassa, esim. sukan ja kengän laitto vaati vähän toisenlaisen asennon kuin ennen.

Mulla kävi niin harmillisesti, että se nivel ei ollutkaan kovin kestävä ja jouduin jo reilun 6 vuoden päästä uusintaleikkaukseen. Uuden leikkaksen jälkeen lonkka on toiminut edelleen hyvin. Välillä tuntuu, että se jotekin "naksahtaa" ja voi olla sen päivän vähän kipeä, mutta kaiken kaikkiaan on toiminut hyvin!

Itselleni kävi tuossa toisesa leikkauksessa niin, että vanhaa niveltä irrotettaessa ortopedi vahingoitti iskiashermoani. Itse lonkkaleikkauksesta olisin tervehtynyt hyvin, mutta tämän komplikaation vuoksi olin sairaslomalla 6 kk. Eli mulle tuli peroneus pareesi, eli iskiashermo osittain katkes ja multa lähti vasemmasta jalasta tunto säärestä alaspäin ja liike nilkasta katosi,Kävely oli mahdotonta ilman sauvoja. Liäksi käytin sen puol vuotta sellaista peroneus pareesitukea. Tämä olis siis todella huonoa tuuria, ei ole käsitääkseni todellakaan yleinen tuollainen vahinko. Nyt 7 vuotta myöhemmin tunto on lähes palannut, pieni vajaus on jäänyt nilkan koukistukseen. sain tästä hyvästä sitten korvausta potilasvahinkokeskuksesta. Kummatkin leikkaukset tehtiin muuten Heinolan Reumasairaalassa.

Uskon, että nykyään tekonivelleikkausten jälkeen pääsee jo nopeammin liikkeeelle, kuin minun aiakanani ja jälkihoitoaika on varmasti lyhentynyt. Itse kyllä suosittelen leikkausta, jos liikuntakyky on enemmän jo heikentnyt omalla nivelellä.

• maricce
        hengissä edelleen kirjoitti:

Mulla leikattiin vasen lonkka olessani 16-vuotias. Leikkaus sujui hyvin ja viikon päästä pääsin sairaalasta kotiin. Vaivalloistahan se on leikkauksen jälkeen seuraavat pari kk, kun piti olla niitä korokkeita penkeissä, wc:ssä, nukkua ei saa missä tahansa asennossa yms. ja kepeillä pitää köopötellä.

Itselleni suurin pettymyt leikkauksen jälkeen oli se we, että minulta kiellettiin rakas harrastus ratsastus. Tosin eri lääkäri antoi siihen luvan 3 vuotta myöhemmin. Eli pettymään en joutumut itse leikkaukseen, päinvastoin. Ennen leikkausta onnuin pahoin, joka oli tietysti kova kolaus nuorella naisen alulle ja lisäksi muutama kiusasi minua asiasta koulussa. Leikkaus auttoi niin, että kävelyni oli normaalia leikkaukden jälkeen. Jalkani olivat samanpituiset, mitään kortuksia en tarvinnut onneksi kenkiini.

Liikeratahan pieneni lonkassa, esim. sukan ja kengän laitto vaati vähän toisenlaisen asennon kuin ennen.

Mulla kävi niin harmillisesti, että se nivel ei ollutkaan kovin kestävä ja jouduin jo reilun 6 vuoden päästä uusintaleikkaukseen. Uuden leikkaksen jälkeen lonkka on toiminut edelleen hyvin. Välillä tuntuu, että se jotekin "naksahtaa" ja voi olla sen päivän vähän kipeä, mutta kaiken kaikkiaan on toiminut hyvin!

Itselleni kävi tuossa toisesa leikkauksessa niin, että vanhaa niveltä irrotettaessa ortopedi vahingoitti iskiashermoani. Itse lonkkaleikkauksesta olisin tervehtynyt hyvin, mutta tämän komplikaation vuoksi olin sairaslomalla 6 kk. Eli mulle tuli peroneus pareesi, eli iskiashermo osittain katkes ja multa lähti vasemmasta jalasta tunto säärestä alaspäin ja liike nilkasta katosi,Kävely oli mahdotonta ilman sauvoja. Liäksi käytin sen puol vuotta sellaista peroneus pareesitukea. Tämä olis siis todella huonoa tuuria, ei ole käsitääkseni todellakaan yleinen tuollainen vahinko. Nyt 7 vuotta myöhemmin tunto on lähes palannut, pieni vajaus on jäänyt nilkan koukistukseen. sain tästä hyvästä sitten korvausta potilasvahinkokeskuksesta. Kummatkin leikkaukset tehtiin muuten Heinolan Reumasairaalassa.

Uskon, että nykyään tekonivelleikkausten jälkeen pääsee jo nopeammin liikkeeelle, kuin minun aiakanani ja jälkihoitoaika on varmasti lyhentynyt. Itse kyllä suosittelen leikkausta, jos liikuntakyky on enemmän jo heikentnyt omalla nivelellä.

Hei, olen kohtalotoverini. Minullakin leikattiin lonkkaa pari viikkoa sitten ja komplikaationa peroneus pareesi. Se on kauhea, nilkka ei toimi, särkee, palelee, kramppaa...Huono tuuri..Kerrotko, miten se puoli vuotta meni, meniko se nilkka paremmaksi? Mistään oikein ei saa tietoa asiasta, ilmeisesti todella harvinainen komplikaatio. Olen kauhuissaan sen komplikaation kanssa.

• Terttu
    • Riitta78

Minun lonkka leikattiin 2004 ja hyvin on toiminut. Aavistuksen verran kankeampi on kuin tuo "luomulonkka" mutta niin se oli ennenkin ja taipuu joka tapauksessa paremmin kuin terveellä avomiehelläni :-) Ennen leikkausta oli lonkassa kamalat kivut, jotka jäivät kokonaan pois leikkauksen jälkeen, eli uusi elämä alkoi siitä. leikatusta jalasta tuli noin sentin pitempi ku toisesta, mutta se ei haittaa, kenkiin saa korotuksia helposti. Leikkauksesta toivuin ahkeran jumpan avulla nopeasti, meni n. 3-4 vk kun jo pystyin kävelemään normaalisti ilman sauvoja. voin siis lämpimästi suositella lonkan tekonivelleikkausta kaikille sitä tarvitseville.

• Nimetön

vaihdettiin coxan polilla pinnote kaikki ajatteli et se on joku pinta mut se on kunnon iso nivel sil voi juosta ja pan...ja pyöräillä ' käydä lenkillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4143
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3161
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      160
      2550
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1875
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe