Purjejolla

Heppu E

Kiinnostaisi hankkia mökille pieni purjejolla lasten/nuorison käyttöön, miksei isällekin leluksi. Kölin ja peräsimen käytös törmäystilanteessa arveluttaa, lasten käsissä niillä mennään kiville ennemmin tai myöhemmin.

Missä jollissa köli ja peräsin ovat taittomallisia, eli törmäyksessä joustavat taaksepäin?

Jollalla pitäisi olla kantavuutta ainakin 150 kiloa, jotta isä ja poika pääsevät yhdessä vesille. Onko ideoita?

8

7121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • optaria?

Mahtuu just ja just aikuinen yksin leikkimään. Lapsia pari. Kölin voi väsätä vaikka vanerista jos kolahtaa

• teak

Ehdottaisin nyt ensi hätään, ettet aloita jollan valintaa köli- tai peräsinevien perusteella. Taittokölit - tai kääntyvät nostokölit - miten saattavat nekin olla arkoja konstruktioita karille seilattaessa. Ne kääntyvät pultin varassa, ja lisäksi niissä on usein jonkinlainen köysihässäkkä, joilla köli säädetään purjehdustilannetta vastaavaan asentoon. Vauhdilla karille seilattaessa pultti, kölilaatikkko ja köysiviritykset kovia, ja purjehtija loukkaa itsensä helpolla.

Näyttää siltä, että nykyään kukaan ei välitä tehdä mukavia mökkiveneitä. Kaupan on huimia kilpureita ja sitten niitä muistuttavia verkkaisempia vehkeitä. Hyviä, pieniä mökkiveneitä ovat vuosikymmenten saatossa olleet mm. Terhi Sail ja Göteborgin eka. Jälkimmäinen toki on puuta, jos sitä vierastaa. Lapsille sopii yhä edelleen optari, vaikka siihen ei toki aikuinen sovi kaveriksi. Nuorille (n. rippikouluiästä alkaen) esimerkiksi Vikla, jos kokemusta on edes vähän.

Mitähän noita nyt on ollut viime vuosina ja -kymmeninä: Scout-jolla, jonka piti olla turvallinen, mutta joka kaatuu yllättävän helposti; 380; Flipper, jotka ovat vanhoja ja käsittääkseni usein huonokuntoisia; Askeladden taas on vakaa, mutten muista koskaan moista nähneeni kaupan...

Tässä kun pohtii, niin pitääpä todeta, että mökkijollakulttuuri taitaa olla katoavaa kansanperinnettä.

• skipper_

mikset ostais walker bay:tä,
        kevyt kestävä ja hauska peli joka käy myös soutuveneenä, saa myös pienen moottorin perään,
        hintaa alle 1000 e,
        walker bay-8:llä olen kikkaillut,
        mukava peli, ei eihk nousu kovin hyvin tuuleen, mutta mikäpä yksipurjeinen tekisi,
        karillekin ajoin kerran, ei kummempaa, vauhti vain loppui ;)
        kokeile niin yllätyt,
        nollapohjista mäkin sillä lähdin leikkimään
        ja kerran kun olin hörpännyt vettä niin johan meni oppi jakeluun,
        niin muuten uusin venelehti kai piti sisällään jonkin testin apijollista.

• FE-Sillanpää

Mulla on tallessa yksi Windmill (jota en myy), mutta siinä on yksi melko iso vaihtoehto (pituutta 4.70, mutta painoa vain n. 80kg). Pidin sitä tosin kiikkeränä optariin verrattuna, mutta kun kokeilin Tuusulanjärvellä muita (erit. e-jolla), totesin, että on niitä tavattomasti kiikkerämpiäkin.

Laser on toisaalta kiva, sen sitlooda on minimaalinen mutta siitä seuraa että vesi ei mahdu mukaan. Mutta kyllä siinä just kaksi mahtuu, jos ovat keskenään sopuisia. Takilakin on ääriyksinkertainen.

Windmillissä on suuri avotila, jonka täytyttyä vedellä on tilanne sama kuin optarissa. Eli harjoitusta vaativa tyhjennysoperaatio vesillä tai sitten rantaan hinaaminen.

Niin, siis kiikkeryyteen kannattaa kiinnittää huomiota. Sitä ei voi todeta kuin itse kokeilemalla, mutta erot olivat suuria. Tuo walker bay ehdotus on toki varteenotettava, nehän ovat monitoimiveneitä. Jos haluaa mennä lujaa, ilmeisesti WB vaatii jo moottorin käynnistystä. Vai miten on?

Kölistä vielä: Olen karauttanut Windmillillä kiveen Päijänteellä, ei se vaneriköli eikä vanerikölilaatikko sellaisesta ollut moksiskaan.

• wmI

Vintikka on mainio peli. Jos on oppinut purjehtimaan jollakin raskaalla köntyksellä (kölivene, Lightning...) niin se voi tuntua kiikkerältä mutta kun siihen tottuu niin se on ihan vakaa. Ei se minun ja isäukon käytössä kaatunut kertaakaan, jos ei harjoittelukaatoa lasketa. Syvä eväköli antaa sille vakautta. Vedellä täyttyneen veneen tyhjennys voi kyllä olla jonkinmoinen operaatio (etenkin jos veneen kellukkeet ovat kehnoja (meillä styroksia)) mutta kun sitä tarpeeksi on lapettu pois niin purjeet vaan ylös ja loppu menee bailerin kautta :) Runsaan avotilan hyvä puoli on se että keulaan mahtuu hyvin yksi ylimääräinen juniori.

Tuskin se köli on mikään iso ongelma. Jos vauhti on hidas se vain tökkää, jos osuu kovaa niin voi katketa, sitten purjehditaan tyngällä kotiin ja veistetään uusi köli, big deal.

Windmill on myös siitä hyvä että jos puhaltaa vähän enemmän se tarjoaa mukavasti vauhtia ja haastetta useimpiin muihin mökkiveneisiin verrattuna.

• wmI

Yksi paatti joka voisi sopia hyvin rantaleluksi on Topper. En ole itse kokeillut mutta monet ovat kehuneet. Istumalaatikko on kai isompi kuin Laserissa, eikä ole yhtä raju peli kuin vakio-laaseri, mutta hyvällä tuulella kulkeekin. Käytettynä voisi löytyä edullisestikin.

• Oolli

Terve,

Samojen asioiden äärellä tässä on myös juuri painittu. Homma ratkesi ja ostin Still 525:n. Purjehduskokemusta on jo kertynyt muutamalta kesältä, joten uskon pärjääväni tämän kanssa. joku kun väitti, että se olisi liian raju peli...

Katso uusin venemestari -lehti, siinä on esiteltynä toistakymmentä mökkijollaa! Milestäni ihan hyvä juttu, vaikka onkin vain yhden ihmisen mielipide. Kannattaa ehdottomasti tutustua.

• Johannes II

Katselin juuri vanhoja Tekniikan maailman numeroita ja 11/2000 numerossa kerrottiin haluamastasi ratkaisusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe