Apuraha Kelan tiedossa?

mietskelijä

Mitenkähän se nyt on, saako Kela tietoon opiskelijoille myönnetyt verovapaat apurahat? Nämä apurahathan vaikuttavat vapaaseen tuloon ja sitä kautta siihen, kuinka paljon opintotukea opiskelijan on mahdollista saada.

Esitteissä lukee, että apurahan myöntäjä ilmoittaa verottajalle apurahat JA verottaja ilmoittaa Kelalle veronalaiset tulot (siis ei apurahat) JA opiskelija ilmoitettaa Kelalle saamansa apuraha. Entä jos opiskelija ei ilmoita? Melko sekava kuvio kaikkineen. Missään ei lue, että verottaja tai apurahan myöntäjä ilmoittaisi Kelalle apurahasta. Onko kellään kokemusta asiasta?

9

3740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmoittaa

Kelan sivuilla sanotaan, että opiskelijalla on velvollisuus ilmoittaa maksetuista apurahoista kelalle. Eli se tarkoittaa, että apurahasta PITÄÄ ilmoittaa. Toisekseen esim. jos yliopisto on myöntänyt opiskelijalle apurahaa, saattaa yliopistolta mennä tieto maksetusta apurahasta suoraan kelalle. Eli kannattaa ilmoittaa, jos ei halua maksella opintotukiaan takaisin.

• tuossa on?

Mainitsithan tuossa, että sääntöjen mukaan opiskelija ilmoittaa apurahasta Kelalle. Eli velvollisuutesi on hoitaa ilmoitus Kelalle. Ainahan lakeja ja asetuksia voi yrittää rikkoa, mutten suosittelisi...

• Sekavaa

Onhan se sekavaa kun kaikki kolme mainitsemaani asiaa löytyvät eri tahojen esitteistä! Kerää ja kokoa siinä sitten tietoa yhteen.. Minulle tuo asia, että pitää itse ilmoittaa Kelalle apuraha, on ihan uusi ja niin oli eräälle toisellekin, jolta kysyin. Eli monikohan niitä edes tajuaa ilmoittaa? Yleensähän kaikki tiedot menevät jotakin muuta kautta Kelalle kuin itse ilmoittaen... Mistään lain rikkomisesta tuskin on kyse - Suomen lakiin kun kyseistä kohtaa tuskin on kirjoitettu...

• ...
        Sekavaa kirjoitti:

Onhan se sekavaa kun kaikki kolme mainitsemaani asiaa löytyvät eri tahojen esitteistä! Kerää ja kokoa siinä sitten tietoa yhteen.. Minulle tuo asia, että pitää itse ilmoittaa Kelalle apuraha, on ihan uusi ja niin oli eräälle toisellekin, jolta kysyin. Eli monikohan niitä edes tajuaa ilmoittaa? Yleensähän kaikki tiedot menevät jotakin muuta kautta Kelalle kuin itse ilmoittaen... Mistään lain rikkomisesta tuskin on kyse - Suomen lakiin kun kyseistä kohtaa tuskin on kirjoitettu...

Oletkos kuullut opintotukilaesta? Siellä sanotaan mm:

7 LUKU Erinäiset säännökset 41 § (9.8.2002/691) Opiskelijan ilmoitusvelvollisuus

Opintotukea saavan opiskelijan tulee ilmoittaa opintojen päättymisestä tai keskeytymisestä, oppilaitoksen vaihtumisesta, asumisolosuhteiden muutoksista sekä lisäksi muista opintotukietuuteen vaikuttavista muutoksista."

41 b § (9.8.2002/691) Tietojensaantioikeus

"Kansaneläkelaitoksella on oikeus saada salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä maksutta opintotuen täytäntöönpanoa varten:
        ...6) apurahan myöntäjältä tai maksajalta tiedot myönnetyistä apurahoista"

• ilmoittaa itse
        Sekavaa kirjoitti:

Moi,
        itse kun sain apurahaa perusopiskelujeni aikana, väsäsin vuoden lopulla paperin jossa ilmoitin kuinka paljon vuoden aikana sain apurahaa, ajankohdan milloin apurahaa maksettiin sekä kuka maksoi, ja lähetin Kelaan. Mitään lisäselvityspyyntöjä ei tullut joten ilmeisesti paperi kelpasi.
        Itselläni ja opiskelukavereillani on ollut ihan selkeästi tiedossa, että vaikka saisit joulupukilta apurahaa, se pitää aina ilmoittaa Kelaan - on aika ihmeellistä jos tämä asia jollakin opiskelijalla EI ole tiedossa.

• kiitos!
        Sekavaa kirjoitti:

No kyllä sen verran pitää oma-aloitteisuutta olla, että ottaa selvää miten kaikenlaiset tulot vaikuttavat opintotukeen ja miten niiden kohdalla pitää toimia; esim. pitääkö perua tukia tai ilmoittaa kelalle. Tämän apuraha-asiankin voi nopeasti tarkistaa kelan sivuilta tai kelan toimistosta. Jos minulle olisi tulossa apuraha, ottaisin ensimmäisenä selvää miten se vaikuttaa opintotukeen; onhan apuraha kuitenkin vähän erilaisempi tulomuoto. Samalla selviäisi sekin, että apurahoista pitää itse ilmoittaa kelalle.

Välillä kelan systeemit voi tuntua sekavilta ja hankalilta, mutta totuus on, että itse on asioista otettava selvää. Sekin on opiskelijan velvollisuus. Ja miksi intät vieläkin tuosta apurahasta ilmoittamisesta? Voithan sinä sen jättää ilmoittamatta, mutta varaudu sitten maksamaan opintotukia jossain vaiheessa takaisin.

• skatman

Verottajahan voi pyynnöstä listata kaikki opintotuen ja apurahan saajat, sitten kela vain vertaa kuka on apurahat ilmoittanut. Sen jälkeen tuen- ja apurahan saaja yrittää selitellä kelalle eri syitä ilmoittamatta jättämiselleen.

• ghfghf

Eipä se kela mitään syitä taitda kysellä jos takaisinperinnän pistää. :D Vuosittain on tuhansia takaisinperintöjä kun opiskelijalla on ollu liikaa tuloja.. Hyvä kun ehtivät prushommat hoitaa.

• kokonaan???

Kelan opintotukiesitteessä sivulla 48 sanotaan: Opintoraha evätään myös, jos oppilaitokselta saadun apurahan määrä on 259 €/kk korkeakouluopinnoissa ym. Saan apurahaa 400 €/kk. Voiko olla totta, että en saa opintorahaa niiltä kuukausilta? Sehän olisi aivan järjetöntä. Tietääkö kukaan, onko asia näin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe