Hei,
Aion yrittää ommella terassikalusteiden pehmuisteisiin uudet päälliset. Minulla ei ole mitään, siis ei minkäänlaista kokemusta ompelemisesta. Olen täydellisen avuton ja omaan vielä kärsivällisyyttä niin vähän, että en edes usko että saan päällisiä tehdyksi. Mutta, aion yrittää. Mistä löytäisin niin, siis aivan MIELETTÖMÄN HELPOT ohjeet päällisiin? Yhden löysin, mutta kun aloin lukemaan niin en ymmärtänyt mistä puhuttiin - esim. mikä ihme on tere? :) Että tällä tasolla ollaan...
ÄLYTTÖMÄN HELPPO tyynyn päällisen ohje
10
5922
Vastaukset
- Lunitari85
Olisi hyvä tietää esim. minkä muotoiset ja paksuiset päällyset on kyseessä? Jos kalusteissasi on esim neliön tai suorakulmion muotoiset pehmusteet, niin niihin on todella helppo ommella uudet päällyset. Jos taas ne ovat pyöreämpää mallia, niin sitten hieman vaikeutuu.
Helpointa päällyksen tekeminen on neliön tai suorakaiteen muotoisiin istuimiin: katso vaan mallia vaikkapa tyynyliinasta! :) Tyynyliinan tavoin tehty päällinen on helpoin mahdollinen!- alkup.
Aloitan penkin päälle tulevasta pehmusteesta - 185 x 63cm on mitta ja paksuus muistaakseni 7cm. Suorakaiteen muotoinen on siis. Mietin tuota päällisen kiinnitystä, miten se olisi helpoin tehdä - tarranauhalla? En kyllä osaa sitäkään kiinnittää.
Haluaisin päällisestä sellaisen, että siihen tulee sauma jokaiseen 90 asteen kulmaan eli että tulisi napakka ja siisti.
http://www.husqvarnaviking.com/fi/507_953.htm linkistä löysin ohjeet ja tyyny sen näköinen kuin haluaisin - paitsi tuota terettä (sain äsken selville, mikä se on :) ) en tekisi, koska on liian vaikea minulle. Mutta tarvitsisin ohjeen, missä on neuvottu tekemään ilman terettä sillä jos tuosta ohjeesta jätän tere-kohdan pois niin johan olen hukassa. Olen siis aivan uskomattoman onnetoton tumpelo näissä hommissa. Edes lapasta en ole käsityötunnilla joskus aikoinaan saanut tehdyksi, että siitä voitte hahmottaa millaisesta tapauksesta on kyse. - Lunitari85
alkup. kirjoitti:
Aloitan penkin päälle tulevasta pehmusteesta - 185 x 63cm on mitta ja paksuus muistaakseni 7cm. Suorakaiteen muotoinen on siis. Mietin tuota päällisen kiinnitystä, miten se olisi helpoin tehdä - tarranauhalla? En kyllä osaa sitäkään kiinnittää.
Haluaisin päällisestä sellaisen, että siihen tulee sauma jokaiseen 90 asteen kulmaan eli että tulisi napakka ja siisti.
http://www.husqvarnaviking.com/fi/507_953.htm linkistä löysin ohjeet ja tyyny sen näköinen kuin haluaisin - paitsi tuota terettä (sain äsken selville, mikä se on :) ) en tekisi, koska on liian vaikea minulle. Mutta tarvitsisin ohjeen, missä on neuvottu tekemään ilman terettä sillä jos tuosta ohjeesta jätän tere-kohdan pois niin johan olen hukassa. Olen siis aivan uskomattoman onnetoton tumpelo näissä hommissa. Edes lapasta en ole käsityötunnilla joskus aikoinaan saanut tehdyksi, että siitä voitte hahmottaa millaisesta tapauksesta on kyse.No, kyllä se päällysen tekeminen on sitten ihan kohtalaisen helppoa, jos kyse on suorakaiteesta! Vaikka haluaisitkin tehdä istuvamman mallin.
Hankalaa vain neuvoa näin netin kautta, eikö sulla ole ketään kaveria tai perheenjäsentä, joka osaisi sen verran neuvoa??? - alkup.
Lunitari85 kirjoitti:
No, kyllä se päällysen tekeminen on sitten ihan kohtalaisen helppoa, jos kyse on suorakaiteesta! Vaikka haluaisitkin tehdä istuvamman mallin.
Hankalaa vain neuvoa näin netin kautta, eikö sulla ole ketään kaveria tai perheenjäsentä, joka osaisi sen verran neuvoa???Kiitoksia vinkeistä ja neuvoista. Tässä tapauksessa ei ole ketään keneltä kysyä neuvoa.
Aion tehdä jostakin vanhasta lakanasta koevedoksen ja sitten vain rohkeasti oikeasta kankaasta tekemään. Katsotaan mitä tulee :)
- kurtturäätäli
Jos et mitään kovin kummoista ole tekemäsä, niin tee ihan tavallisen tyynyliinan mallilla päälliset. Toiseen päähän sisälle tulee tasku, joka pitää tyynyn paikoillaan.
- alkup.
Sehän tässä onkin kun jos vain osaisin, olisin varmasti tekemässä "kummoista" eli jotain muuta kuin tyynyliinamallia ;) Mutta täytyy varmasti tehdä niin, että ompelen jostain jämäkankaasta "tyynyliinamallin" ja katson josko siitä tulisi kuitenkin ihan kiva.
Mutta miten kun tuo isompi penkki/sohva on 185cm pitkä niin miten tuollainen "tyynyliina"-malli sellaiseen sopii? Huoh..... no, tästä sitä opitaa ja toivottavasti innostun sen verran, että jatkossakin jotain muutakin yritän.
Taisi olla tätä edellinen kerta kun yritin reilusti yli kymmenen vuotta sitten ja ihan suoria verhoja tein ja pitkiä sivuja ompelin -> tulos aivan järkyttävä - en siis edes niistä selvinnyt. Jospa nyt olisi jo iän tuomaa....niin mitä...no, kuitenkin kun ollaan reipppaasti päälle kolkyt niin kyllä nyt tästä pitäisi selvitä. On tässä isompiakin urakoita ollut viime aikoina ja yksistä kolmosistakin selvitty ja elossa ollaan :) - NainenVantaa
alkup. kirjoitti:
Sehän tässä onkin kun jos vain osaisin, olisin varmasti tekemässä "kummoista" eli jotain muuta kuin tyynyliinamallia ;) Mutta täytyy varmasti tehdä niin, että ompelen jostain jämäkankaasta "tyynyliinamallin" ja katson josko siitä tulisi kuitenkin ihan kiva.
Mutta miten kun tuo isompi penkki/sohva on 185cm pitkä niin miten tuollainen "tyynyliina"-malli sellaiseen sopii? Huoh..... no, tästä sitä opitaa ja toivottavasti innostun sen verran, että jatkossakin jotain muutakin yritän.
Taisi olla tätä edellinen kerta kun yritin reilusti yli kymmenen vuotta sitten ja ihan suoria verhoja tein ja pitkiä sivuja ompelin -> tulos aivan järkyttävä - en siis edes niistä selvinnyt. Jospa nyt olisi jo iän tuomaa....niin mitä...no, kuitenkin kun ollaan reipppaasti päälle kolkyt niin kyllä nyt tästä pitäisi selvitä. On tässä isompiakin urakoita ollut viime aikoina ja yksistä kolmosistakin selvitty ja elossa ollaan :)Suosittelen myös sitä tyynyliinamallia. Ne 90-asteen kulmat ovat kuitenkin vähän haasteellisempia, joten ryhdy niihin vasta, kun saat muuten kelvollista jälkeä.
Tsemiä:)
- ompelija äiti
Kun kyse on noinkin isoista kappaleista, suosittelisin kyllä käyttämään ompelijan palveluita. Menee tuota kangastakin jo sen verran, että harmittaa jos ei onnistu kunnolla ja menee rahat hukkaan. Ei tuo varmaan hirveästi tulisi maksamaankaan ompelijan tekemänä, kun ammatti ihminen kuitenkin ompelee melko rivakasti tuollaisen. Riippuu sitten tietty kiinnitys systeemeistä yms.
- helppo ja helpompi
Eka tapa on leikata kaksi kappaletta suorakaidetta ja yksi nauhanmallinen (paksuusxympärys). Ompele nauhanmallinen suorakaiteiden muotoisten (tarkasti kulmat) väliin, ompele pitkälle sivulle koko pituuden mittainen vetoketju (helpoin pujottaa). Kannattaa opetella tuo neliön kulman ompelu jollain jämäpalalla. Kulmien kohtaan voi nauhanmuotoisessa palassa tehdä myös saumat, helpottaa hieman ompelua. Mutta vaatii siis harjaantumista.
Toinen tapa on ommella yhtenäisestä kankaasta tyynynliinamainen pussi johon ommellaan sitten tyynyn kulmien kohdalle vino-ompeleet jotka siis tekevät nurkista siistit. Ja vetoketju/muu kiinnitys halutun mukaan.
Jos haluat pestä päällistä niin pese kangas ensin (huolittele reunat vaikka siksakilla) ja leikkaa vasta sitten, on kurjaa jos työllä ommeltu päällinen kutistuu ensimmäisessä pesussa.- alkup.
Hei!
Noniin, projekti on siinä pisteessä, että tein koemallin ja kulmat onnistuivat hyvin - olen jo nyt ylpeä itsestäni ;) Uskalsin lopulta alkaa leikkaamaan isoa kangasta palasiin ja osia on nuppineuloilla laitettu kiinni ja sain myös varsinaisessa päällisessä kulmat minusta ihan kivasti, täytyy vielä harsia niin uskon, että hyvä tulee.
Mutta en tiedä miten kiinnittäisin päälliset. Kai täytyy jättää vain aukko ja ommella käsin kun on paikallaan niin ei tarvitse mitään vetoketjuja miettiä, olisi liian vaikeaa tässä vaiheessa.
Miten tuo tyynyliinamalli tehdään, missä tulee tyynyn kulmien kohdalle vino-ompeleet? Kuulostaa hyvin järkevältä tavalta jos vielä saa kulmatkin siistin näköisiksi.
Mielessäni jo mietin jos jotain muutakin innostuisi tekemään, vaikkapa lapsille valmistuvaan leikkimökkiin verhot :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829