TAMPEREELLA TUBERKULOOSIA

kaksi calmette-arpea

synnytyssairaalassa kirjoitti Aamulehti eilen.
Olikohan sittenkään viisasta lopettaa kaikkien
vastasyntyneitten calmetointi?
Miettikää ja vastatkaa!

30

5190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikenaikaa

      Tuberkuloosia on kaiken aikaa. Ei se ole minnekkään kadonnut. Alahaisen sosiaaliluokan ryhmässä sitä on koko ajan ollut.

      Turussa pultsarit syövät toistensa räkää, että saisivat tubin, että pääsevät hoitoon, lämpimiin ja hyviin olosuhteisiin talveksi.

      Venäjältä tulee koko ajan tubia. Siellä se jyllä, kun ihmiset jättävät hoitonsa kesken, niin tubibakteeri muuntuu hyvin vastustuskykyiseksi.

      • geeli

        Taidat olla ns.parempaa väkeä ja asuinpaikkasi on luultavasti Tampereella. Noin paksua juttua harvoin pääsee lukemaan, kiitos siitä.


      • on kuin onkin

        tubia on suomessa joka vuosi, lähes 500 tapausta. Suurin osa vanhemman väen joukossa. Ovat voineet altistua aikoja sitten tubiin joka jossain vaiheessa puhkeaa, ovat voineet itse matkustellessa saada tartunnan tai kävelleet tubia kantavan vieressä.


      • geeli
        on kuin onkin kirjoitti:

        tubia on suomessa joka vuosi, lähes 500 tapausta. Suurin osa vanhemman väen joukossa. Ovat voineet altistua aikoja sitten tubiin joka jossain vaiheessa puhkeaa, ovat voineet itse matkustellessa saada tartunnan tai kävelleet tubia kantavan vieressä.

        En epäile tiedon paikkaansapitävyyttä mutta ei asioita tarvitse tuolla tyylillä tuoda esille.


      • booky
        on kuin onkin kirjoitti:

        tubia on suomessa joka vuosi, lähes 500 tapausta. Suurin osa vanhemman väen joukossa. Ovat voineet altistua aikoja sitten tubiin joka jossain vaiheessa puhkeaa, ovat voineet itse matkustellessa saada tartunnan tai kävelleet tubia kantavan vieressä.

        Joku alapuolellakin kyseli tuberkuloosista ja calmetoinnista.

        Riskiryhmiin kuuluvat vauvat kalmetoidaan edelleenkin. Kalmetointi suojaa vain lapsuudessa, se ei anna suojaa aikuisuuteen.

        Tuberkuloosi tarttuu sillä tavoin huonosti, että se ei leviä vieressä kävelemällä (kaupungilla) tai tapaamisten yhteydessä kuten esim. tavallinen nuhakuumevirus. Se vaatii pitkäkestoisemman läheisemmän kontaktin (esim. sama perhe).

        Terve aikuinen saa luonnollisen immuniteetin tartunnasta. Tartunnan terve aikuinen sairastaa tavallisin flunssan oirein. Luonnollisen immuniteetin kehittymisestä ei sinänsä ole terveelle aikuiselle mitään haittaa. Näin se tapahtui ennen useammin, nykyisin vähemmän.

        Yleiskunnon lasku saa taudin oireilemaan. Useimmilla tartunnan saaneilla tätä ei tapahdu koskaan. Taudin oireita ovat väsymys, laihtuminen, köhä, pieni lämpöily, veriyskökset, keuhkokuvamuutokset yms. On huomattava, että nämä ovat niin yleisiä oireita, että kaikilla näitä oireita omaavilla *ei* ole kysymys siitä, että tuberkuloosi olisi aktivoitunut.

        Tauti hoituu pidempikestoisella useamman antibiootin kuurilla.


      • pultsari
        geeli kirjoitti:

        En epäile tiedon paikkaansapitävyyttä mutta ei asioita tarvitse tuolla tyylillä tuoda esille.

        No en sentään minäkään halua lukeutua pulstareiden luokkaan. Kyllä se on ihan oma kansanryhmänsä. Jokin raja sentään.


      • Nimetön

        Hei!
        Tuota turun tilannetta en tarkalleen tiedä mutta tiedän kokemuksesta kun keuhko-osastolla olen ollut töissä että suomessakin havaitaan jatkuvasti muutamia satoja tubi tartuntoja olen itsekkin ihmetellyt kuinka niistä ei puhuta esim.ammattilehdissä on juuri venäjä ja ent.itä-blokin maat korostettuna että siellä on paljon tätä moniresistenssi tuberkuloosi eli silloin ei toimi käytössämme olevat tubilääkkeet esim.tisamid,rimapen ja sit määritellään mikä kompinoidaan yhdistetään vielä antibiootti mukaan todella rankkaa olen itse nähnyt jotku kestävät hyvin ja toiset taas eivät sivuvaikutusten vuoksi ja kuitenkin on elintärkeää syödä AINA ANTIBIOOTTIKUURI LOPPUUN ON SE SIT MIHIN VAAN INFEKTIOON MÄÄRÄTTY ettei bakteerit pääse resistenssiä kehittää....eli sitten ei tavalliset antibiootit toimi....


      • tubibasillikantojen
        Nimetön kirjoitti:

        Hei!
        Tuota turun tilannetta en tarkalleen tiedä mutta tiedän kokemuksesta kun keuhko-osastolla olen ollut töissä että suomessakin havaitaan jatkuvasti muutamia satoja tubi tartuntoja olen itsekkin ihmetellyt kuinka niistä ei puhuta esim.ammattilehdissä on juuri venäjä ja ent.itä-blokin maat korostettuna että siellä on paljon tätä moniresistenssi tuberkuloosi eli silloin ei toimi käytössämme olevat tubilääkkeet esim.tisamid,rimapen ja sit määritellään mikä kompinoidaan yhdistetään vielä antibiootti mukaan todella rankkaa olen itse nähnyt jotku kestävät hyvin ja toiset taas eivät sivuvaikutusten vuoksi ja kuitenkin on elintärkeää syödä AINA ANTIBIOOTTIKUURI LOPPUUN ON SE SIT MIHIN VAAN INFEKTIOON MÄÄRÄTTY ettei bakteerit pääse resistenssiä kehittää....eli sitten ei tavalliset antibiootit toimi....

        hoitoon tilataan lääkkeitä saksaa ja enklantia myöden. Jos tepsii ni hyvä, jos ei ni voi voi.


    • booky

      Kaikkien vastasyntyneiden rutiininomaista kalmetointia ei ole syytä jatkaa. Se antaa suojan vain lapsuudessa, ei aikuisuuteen. Rokotuksesta juohtuvat haitat ovat suuremmat, kuin sen tuoma hyöty. Tällöin tällainen toiminta on syytä lopettaa. Riskiryhmään kuuluvat vauvat kalmetoidaan edelleenkin. Harkinnan käyttö on aina rutiinia parempi vaihtoehto.

      • 50+

        mutta ihmettelen miksei -50-60 luvulla puhuttu
        haitoista mitään,enkä muista niitä kellään silloin
        olleen(vaikka rokotettiin reiteen ja vielä melko alas) Olikohan tekniikka tai itse rokote silloin erilainen?
        Jos palstalla on keski-ikäisiä tai vanhempia,niin
        kertokaa kokemuksista.


      • ollut niin
        50+ kirjoitti:

        mutta ihmettelen miksei -50-60 luvulla puhuttu
        haitoista mitään,enkä muista niitä kellään silloin
        olleen(vaikka rokotettiin reiteen ja vielä melko alas) Olikohan tekniikka tai itse rokote silloin erilainen?
        Jos palstalla on keski-ikäisiä tai vanhempia,niin
        kertokaa kokemuksista.

        että tuberkuloosi oli silloin vielä yleisempää kuin nykyisin, tbc-potilaita hoidettiin vielä useissa parantoloissa, jotka nyttemmin on voitu lakkauttaa. Katsottiin, että rokottaminen oli tarpeellisempaa kuin mahdolisesti siitä aiheutuvat haitat?


      • kerran itse
        50+ kirjoitti:

        mutta ihmettelen miksei -50-60 luvulla puhuttu
        haitoista mitään,enkä muista niitä kellään silloin
        olleen(vaikka rokotettiin reiteen ja vielä melko alas) Olikohan tekniikka tai itse rokote silloin erilainen?
        Jos palstalla on keski-ikäisiä tai vanhempia,niin
        kertokaa kokemuksista.

        tubia, joskus -83 luvulla, oireina tuli hirveät rintakivut ei mitään muuta. Kävin lääkärissä useita kertoja saaden lihas jännitystä lieventäviä salvija sekä särkypillereitä. Samoja rintakipu oireita oli jo lapsesta saakka. Tiesin ja sanoinkin usealle lääkärille mikä minua vaivaa mutta ei he ottanut uskoakseen.
        Sehän oli kuitenkin tubi kun yhdelle vanahalle lääkärille kerroin kuinka paljon lapsuudessani olin tubiihmisten kanss. Ja siitähän se lähti, vanha lääkäri pisti röngteniin ja löytyi vettä keuhkopussista. Se olikin myöhäis syksy aikaa ja tuntui kuin keuhko oikealta puolelta koko ajan olisi jäässä. Kuume tuli vasta sairaalassa ja se oli 40-42 puolitoista viikkoa. Nestettä punkteerattiin useita kertoja. Nyt olen jo 47 vuotias ja vuodenlääkekuurilla olen hengissä.


      • nykyisin tuberkuloosiin
        kerran itse kirjoitti:

        tubia, joskus -83 luvulla, oireina tuli hirveät rintakivut ei mitään muuta. Kävin lääkärissä useita kertoja saaden lihas jännitystä lieventäviä salvija sekä särkypillereitä. Samoja rintakipu oireita oli jo lapsesta saakka. Tiesin ja sanoinkin usealle lääkärille mikä minua vaivaa mutta ei he ottanut uskoakseen.
        Sehän oli kuitenkin tubi kun yhdelle vanahalle lääkärille kerroin kuinka paljon lapsuudessani olin tubiihmisten kanss. Ja siitähän se lähti, vanha lääkäri pisti röngteniin ja löytyi vettä keuhkopussista. Se olikin myöhäis syksy aikaa ja tuntui kuin keuhko oikealta puolelta koko ajan olisi jäässä. Kuume tuli vasta sairaalassa ja se oli 40-42 puolitoista viikkoa. Nestettä punkteerattiin useita kertoja. Nyt olen jo 47 vuotias ja vuodenlääkekuurilla olen hengissä.

        on tehokas lääkitys, jos siis maksa vain sen sietää.


      • -50 luku
        ollut niin kirjoitti:

        että tuberkuloosi oli silloin vielä yleisempää kuin nykyisin, tbc-potilaita hoidettiin vielä useissa parantoloissa, jotka nyttemmin on voitu lakkauttaa. Katsottiin, että rokottaminen oli tarpeellisempaa kuin mahdolisesti siitä aiheutuvat haitat?

        Eipä -50 luvulla kukaan tiennyt haittavaikutuksista tuon taivaallista.


      • Merkitty
        -50 luku kirjoitti:

        Eipä -50 luvulla kukaan tiennyt haittavaikutuksista tuon taivaallista.

        taisi olla-50 luvulla rokotuksesta jäänyt jokus
        suurikin arpi,joka"merkkasi"saajan reiden.
        Vielläkö miten monella on arpi näkyvillä,vai onko
        jo"haalistunut"?


      • höhöhöö
        Merkitty kirjoitti:

        taisi olla-50 luvulla rokotuksesta jäänyt jokus
        suurikin arpi,joka"merkkasi"saajan reiden.
        Vielläkö miten monella on arpi näkyvillä,vai onko
        jo"haalistunut"?

        eipä arpia...höhhöhööö


      • Rippikoulun käynyt ja rokot...
        Merkitty kirjoitti:

        taisi olla-50 luvulla rokotuksesta jäänyt jokus
        suurikin arpi,joka"merkkasi"saajan reiden.
        Vielläkö miten monella on arpi näkyvillä,vai onko
        jo"haalistunut"?

        Kaksi kappaletta vasemmasta reidestä(vuosilta-52,-61).
        Eivät ole häirinneet,eikä tubikaan ole tarttunut.


      • utelias nuori
        Merkitty kirjoitti:

        taisi olla-50 luvulla rokotuksesta jäänyt jokus
        suurikin arpi,joka"merkkasi"saajan reiden.
        Vielläkö miten monella on arpi näkyvillä,vai onko
        jo"haalistunut"?

        merkattu kertoi reidessä olevista arvista.
        Tyhmä kysymys,onko keski-ikäisillä ja vanhemmilla
        henkilöillä olkavarressaan oleva pyöreä arpi
        calmette vai isorokko?


      • rokotettu
        utelias nuori kirjoitti:

        merkattu kertoi reidessä olevista arvista.
        Tyhmä kysymys,onko keski-ikäisillä ja vanhemmilla
        henkilöillä olkavarressaan oleva pyöreä arpi
        calmette vai isorokko?

        Lienee peräisin isorokkorokotuksesta.
        Vastatkoon,ken paremmin tietää.


      • Tubi2
        kerran itse kirjoitti:

        tubia, joskus -83 luvulla, oireina tuli hirveät rintakivut ei mitään muuta. Kävin lääkärissä useita kertoja saaden lihas jännitystä lieventäviä salvija sekä särkypillereitä. Samoja rintakipu oireita oli jo lapsesta saakka. Tiesin ja sanoinkin usealle lääkärille mikä minua vaivaa mutta ei he ottanut uskoakseen.
        Sehän oli kuitenkin tubi kun yhdelle vanahalle lääkärille kerroin kuinka paljon lapsuudessani olin tubiihmisten kanss. Ja siitähän se lähti, vanha lääkäri pisti röngteniin ja löytyi vettä keuhkopussista. Se olikin myöhäis syksy aikaa ja tuntui kuin keuhko oikealta puolelta koko ajan olisi jäässä. Kuume tuli vasta sairaalassa ja se oli 40-42 puolitoista viikkoa. Nestettä punkteerattiin useita kertoja. Nyt olen jo 47 vuotias ja vuodenlääkekuurilla olen hengissä.

        Tuota,minä olen samanikäinen ja sairastin keuhkotubia joskus 70-luvulla. Ei ollut mitään oireita, keuhkokuvassa vain löytyi varjostumaa. ja sitten sairaalaan pikaisesti ja kova lääkitys päälle. Vuoden söin lääkkeitä, ja tänä päivänäkin olen terve. Koulu jäi vähän kesken, mutta sekin tuli korjattua. Vieläkin olen silloin tällöin miettinyt, että mistä ihmeen kummasta sen tartunnan sain, kun kellään ei sitä löytynyt lähipiiristä, ja ihan normaalissa perheessä elin, enkä kaduilla!
        Siis mistä mahtaa tulla tartunnat?


      • basiliskomus
        Tubi2 kirjoitti:

        Tuota,minä olen samanikäinen ja sairastin keuhkotubia joskus 70-luvulla. Ei ollut mitään oireita, keuhkokuvassa vain löytyi varjostumaa. ja sitten sairaalaan pikaisesti ja kova lääkitys päälle. Vuoden söin lääkkeitä, ja tänä päivänäkin olen terve. Koulu jäi vähän kesken, mutta sekin tuli korjattua. Vieläkin olen silloin tällöin miettinyt, että mistä ihmeen kummasta sen tartunnan sain, kun kellään ei sitä löytynyt lähipiiristä, ja ihan normaalissa perheessä elin, enkä kaduilla!
        Siis mistä mahtaa tulla tartunnat?

        Kuten jo aiemmin joku tulla kertoikin, olet voinut lapsuudessa altistua tuberkuloosibasillille jopa tietämätäsi. Silloin et ole saanut tautia vaan basilleon koteloitunut odottamaan sopivaa ajankohtaa, milloin herää eloon ja aiheuttaa taudin.


      • n27
        basiliskomus kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin joku tulla kertoikin, olet voinut lapsuudessa altistua tuberkuloosibasillille jopa tietämätäsi. Silloin et ole saanut tautia vaan basilleon koteloitunut odottamaan sopivaa ajankohtaa, milloin herää eloon ja aiheuttaa taudin.

        Miul on just meneillään tubilääkitys, pilsuja syöty abaut 3kk ja seuraavat 3kk viel jälel. prkl! Mul kans epäselvää mist oon taudin saanu. Lääkärikin vähä ihmetteli, ja epäili et jos lapsuudest ois se basilli jääny muhimaan elimistöön kuten kerroit, ja se nyt päätti puheta.. Jännä juttuhan tämä on,aina terveenä pysyny jne. Onnex kuitenki lääkitys ei o aiheuttamu mitn sivuvaikutuksia ja maksaki o kestäny lääkkeet. Tuleepahan nyt oltua raittiina puol vuotta:) ainut hyöty..


      • Mullaki
        n27 kirjoitti:

        Miul on just meneillään tubilääkitys, pilsuja syöty abaut 3kk ja seuraavat 3kk viel jälel. prkl! Mul kans epäselvää mist oon taudin saanu. Lääkärikin vähä ihmetteli, ja epäili et jos lapsuudest ois se basilli jääny muhimaan elimistöön kuten kerroit, ja se nyt päätti puheta.. Jännä juttuhan tämä on,aina terveenä pysyny jne. Onnex kuitenki lääkitys ei o aiheuttamu mitn sivuvaikutuksia ja maksaki o kestäny lääkkeet. Tuleepahan nyt oltua raittiina puol vuotta:) ainut hyöty..

        on elimistössä se..., sitteku yleiskunto jaotain syytä laskee, se tulee ja iskee , arghhhh. Mut bei voi mittää, isänperintöä se kai.


    • Nimetön

      Hei Kaikille!
      Tämä ei valitettavasti ole aprilli pilaa menkääpä katsomaan esim.www.mediuutiset.fi
      Tiedän asiasta koska työskentelen terveydenhuollon puolella ja calmetointihan jätettiin pois kun muka tuli liikaa niitä rokotus haittoja no,saatiin tulemaan keskivertoa enempi kun vaihdettiin jotain 2000v luvun vaihtees 98 syntyneet saivat sen vanhan mallisen rokotteen vielä josta juurikaan ei saanut kukaan haittoja nykyisestä on tullut paiseita nivus tulehduksia yms...sit vain kaikes hiljaisuudes lopetettiin kun katottiin että haitat ovat suuremmat kun hyödyt rokotteeseen.Nykyinen rokote on huomattavasti kustannus ystävällisempi eli tässä SÄÄSTETÄÄN!!!! Jaksamista Kaikille ja hakeutukaa hoitoon jos olette altistuneet.....

      • booky

        Altistuneiden ihmisten ei tarvitse hakeutua hoitoon. Hyvänen aika. Keuhkoissa olevasta oireilevastakin tuberkuloosista tarttuu vain vähäinen määrä. Suinkaan jokainen keuhkotuberkuloosia sairastava ei tartuta. Tauti tarttuu huonosti niistäkin, joita se koskee. Mycobakteerien aiheuttamat keuhkotulehdukset ovat kasvussa, ilman tartunnasta puhumista.

        Rokotuksesta sivuvaikutuksia tuli ennenkin. Suomessa saatiin tuberkuloositartunnat kuriin muuta Eurooppaa myöhemmin. Rokotteen hyödyt olivat haittoja suuremmat aivan kuten ylhäällä mainittiin. Myös tietämys immonologiasta ja epidemiologiasta on lisääntynyt.

        Suomessa elinolosuhteet ovat yleensä niin hyvät, että sairautta voi esiintyä missä tahansa ihmisryhmässä. Mikään stigma se ei suinkaan enää ole.

        Tuberkuloosi ja malaria ovat yleisimmät sairaudet maailmassa. Maapallolta tuberkuloosi ei taida koskaan hävitä, Suomessa mihinkään hoitoonhakeutumispaniikkiin ei ole mitään syytä. Lääkärillä on syytä olla vain hoksottimet paikoillaan, mutta se koskee myös aivan kaikkea muutakin ammatinahrjoittamistoimintaa.


      • utelias
        booky kirjoitti:

        Altistuneiden ihmisten ei tarvitse hakeutua hoitoon. Hyvänen aika. Keuhkoissa olevasta oireilevastakin tuberkuloosista tarttuu vain vähäinen määrä. Suinkaan jokainen keuhkotuberkuloosia sairastava ei tartuta. Tauti tarttuu huonosti niistäkin, joita se koskee. Mycobakteerien aiheuttamat keuhkotulehdukset ovat kasvussa, ilman tartunnasta puhumista.

        Rokotuksesta sivuvaikutuksia tuli ennenkin. Suomessa saatiin tuberkuloositartunnat kuriin muuta Eurooppaa myöhemmin. Rokotteen hyödyt olivat haittoja suuremmat aivan kuten ylhäällä mainittiin. Myös tietämys immonologiasta ja epidemiologiasta on lisääntynyt.

        Suomessa elinolosuhteet ovat yleensä niin hyvät, että sairautta voi esiintyä missä tahansa ihmisryhmässä. Mikään stigma se ei suinkaan enää ole.

        Tuberkuloosi ja malaria ovat yleisimmät sairaudet maailmassa. Maapallolta tuberkuloosi ei taida koskaan hävitä, Suomessa mihinkään hoitoonhakeutumispaniikkiin ei ole mitään syytä. Lääkärillä on syytä olla vain hoksottimet paikoillaan, mutta se koskee myös aivan kaikkea muutakin ammatinahrjoittamistoimintaa.

        sivuvaikutuksia oli ennen?


      • booky
        utelias kirjoitti:

        sivuvaikutuksia oli ennen?

        Erityyppiset paikalliset ja yleisinfektiot.


      • not tubi
        booky kirjoitti:

        Altistuneiden ihmisten ei tarvitse hakeutua hoitoon. Hyvänen aika. Keuhkoissa olevasta oireilevastakin tuberkuloosista tarttuu vain vähäinen määrä. Suinkaan jokainen keuhkotuberkuloosia sairastava ei tartuta. Tauti tarttuu huonosti niistäkin, joita se koskee. Mycobakteerien aiheuttamat keuhkotulehdukset ovat kasvussa, ilman tartunnasta puhumista.

        Rokotuksesta sivuvaikutuksia tuli ennenkin. Suomessa saatiin tuberkuloositartunnat kuriin muuta Eurooppaa myöhemmin. Rokotteen hyödyt olivat haittoja suuremmat aivan kuten ylhäällä mainittiin. Myös tietämys immonologiasta ja epidemiologiasta on lisääntynyt.

        Suomessa elinolosuhteet ovat yleensä niin hyvät, että sairautta voi esiintyä missä tahansa ihmisryhmässä. Mikään stigma se ei suinkaan enää ole.

        Tuberkuloosi ja malaria ovat yleisimmät sairaudet maailmassa. Maapallolta tuberkuloosi ei taida koskaan hävitä, Suomessa mihinkään hoitoonhakeutumispaniikkiin ei ole mitään syytä. Lääkärillä on syytä olla vain hoksottimet paikoillaan, mutta se koskee myös aivan kaikkea muutakin ammatinahrjoittamistoimintaa.

        "Suinkaan jokainen keuhkotuberkuloosia sairastava ei tartuta. Tauti tarttuu huonosti niistäkin, joita se koskee. "

        Värjäyspositiiviset hoidetaan silti eristyksessä kaksi viikkoa lääkkeiden aloituksesta. Tarvittaessa DOTTINA.


      • pitkään yskivät
        not tubi kirjoitti:

        "Suinkaan jokainen keuhkotuberkuloosia sairastava ei tartuta. Tauti tarttuu huonosti niistäkin, joita se koskee. "

        Värjäyspositiiviset hoidetaan silti eristyksessä kaksi viikkoa lääkkeiden aloituksesta. Tarvittaessa DOTTINA.

        limaiset mummot ja vaarit vanhainkodeissa antamaan yskösnäytteitä, samoin veneiden alla vierihoidossa elävät laitapuolen kulkijat.


    • LL puoliso

      Taas onkin Tampereella maahanmuuttotaustainen tubitapaus, kalmetointi on lapsille mielestäni aivan välttämätön. Toki jos kenenkään oma lapsi ei ole samassa päiväkodissa tai missään missä käy maahanmuuttajia, niin sitten ei kannata..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe