sammas

rv 40

Sellasta kysyisin et voiko aikuisella olla suussa sammas kun pienen vauvan sammaksesta on paljon juttua.. Kattelin tossa mun kieltä ja se on sellanen valkonen eikä lähe hammaspyykillä pois..
Jos mulla nyt sammas on, ni tarvitaanko antibioottia vai millä lähtee pois ja oisko hyvä hoitaa nyt ennen synnytystä jos ehtii vai vasta synnytyksen jälkeen..?
Mulla tiistaina neuvola mistä aattelin kysyä mut jos joku osais jo neuvoa aikasemmin..
Kiitos etukäteen!

4

1765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äittä_2005

Kyllä luulisin että aikuisellakin voi olla. Olen kuullut ainakin että vanhuksilla ja vauvoilla sitä tavataan joten miksikäs ei muillakin..

Vauvoillahan sitä yritetään pois esim. puolukalla ja sitruunalla..Jos kokeilisit näillä,eihän näistä ainakaan haittaa ole(vaikkei olisikaan sammasta),ellet ole allerginen.. Eli happamalla sammasta pois.

• voi olla

sitä vaan yleensä kutsutaan nimellä suun sieni-infektio.
      Sammas on siis sienitulehdus suussa.
      Se, että kielellä on valkea peite, ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että sinulla olisi sienitulehdus.
      Yleensäkään suun sienitulehdukset eivät vaadi lääkehoitoa, mikäli ei ole häiritseviä oireita, eli kirvelyä, poltetta,... Toi puolukka ja sitruunaohje on ihan hyvä lempeä konsti.
      Hammaslääkärin vastaanotto on oikea paikka, jos epäilee sienitulehdusta suussaan. Lääkärit ei useinkaan ymmärrä mitään suusta.
      Suurimmalla osalla ihmisiä on ihan normaalisti sientä suussa, joskus se vaan "roihahtaa", esim. vastustuskyvyn heikettyä (vanhukset) tai antibioottikuurin yhteydessä.
      Minulla itselläni on ollut kerran sienitulehdus suussa, ja silloin sen kyllä huomasi: koko suu oli valkoisen peitteen peitossa, kun sen raaputti pois, oli alla kipeä verestävä limakalvo.

• Anonyymi

Muutama sentti lämmintä vettä lasiin ja teelusikallinen ruokasoodaa. Harjaat hammasharjalla hellästi aamuin illoin viikon. Jos ei auta niin kyllä lääkäri neuvoo tujummat konstit.

• Anonyymi

Piti vielä tarkentaa että harjaa paikkaa missä samnas on. Useinhan se on kielessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      40
      11744
    2. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      34
      4699
    3. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      253
      2848
    4. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      147
      2630
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      112
      1722
    6. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      14
      1098
    7. 40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke

Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.
      Maailman menoa
      209
      882
    8. Et olisi niin epävarma,

olisit varmempi, ihastuisin suhun enemmän...
      Ikävä
      82
      840
    9. En luota sinuun

en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv
      Ikävä
      62
      786
    10. Kirjoita

… jotakin minkä vain kaivattusi tietää
      Ikävä
      71
      773
    Aihe