Miten pian tulokset

Poldara

Hei!
Kävin kilpirauhaskokeissa tänään aamulla ja tulokset sain soittamalla iltapäivällä, siis samana päivänä. Kun kerroin tästä ystävälleni, hän ihmetteli, miten olen niin äkkiä tulokset saanut. Kauanko tulosten saamisessa siis pitäisi kestää? Oliko minulla joku "pikatesti"...?

Ja sitten. Minulla ei kuulemma ole mitään vikaa kilpirauhasessa. Oireet on niin selvät kuin olla voi, mutta kun arvot oli tsh 2,3 ja t4v 13,1, niin ei kuulemma VOI olla vikaa. Eli miten paljon vaikuttaa iso muki kahvia ja pari tupakkaa ennen testiä...? Luin noista vasta testin jälkeen, että olisi kannattanut jättää juomatta ja polttamatta (tk:lta ei sanottu, ettei saa).

28

14214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      ... riippuu, miten usein teidän labrassa tutkitaan nää näytteet - jos sattuu "näytteentutkintapäivä" kohdalle, niin silloinhan ne voi saada "samantien". Joissain paikoissa tutkitaan harvemmin ja joissain vaikka joka päivä (ainakin TSH:t).

      Mitkä on teidän labrassa T4V:n rajat? - tuo sun lukema voi hyvinkin olla alakantissa ja mistä tuon tietää, onko TSH:si jo hiukan noussut sitten "oireettomien aikojen".

      Kahvit ja tupakit kiihdyttää kilpparia, mutta ei näiden vaikutuksista voi mitään eksaktia sanoa. Oireiden jatkuessa, pyydä kontrollikokeet (jos et siis nyt saa edes koelääkitystä) ja niihin mahd. pian herättyäsi ilman noita kiihdykkeitä.

      • Poldara

        En tiedä noista arvoista, ei tainnut kukaan sanoa muuta kuin, että ovat nätisti keskellä... 9-19?

        Jotakin tässä on joka tapauksessa saatava aikaiseksi, kun vain keksisi, mikä on paras etenemistapa. Omalääkärille ei ole vapaita aikoja koko huhtikuussa. Voisin tietysti pyytää ihotautilääkäriltä lähetettä uusiin kokeisiin, jos voisi vaikka katsoa ne TPO-vasta-aineetkin. Olen siis atoopikko ja iho on ollut koko talven ihan sairaan kuiva. Ei ole oikein tuntunut normaalille atooppiselle.

        Alkaa voimat olla lopussa, sekä itseltä että mieheltä, tämän väsymyksen, ihon ja kaiken muun kanssa. (Niska ja hartiat jumissa, kaula turvoksissa, nieleminen tuntuu aika usein hassulta, imusolmukkeet kaulalla, soliskuopissa ja kainaloissa, ärähdän ihan turhista asioista, pillahdan itkuun ihan turhista asioista, hiukset lähtee...)


      • ....
        Poldara kirjoitti:

        En tiedä noista arvoista, ei tainnut kukaan sanoa muuta kuin, että ovat nätisti keskellä... 9-19?

        Jotakin tässä on joka tapauksessa saatava aikaiseksi, kun vain keksisi, mikä on paras etenemistapa. Omalääkärille ei ole vapaita aikoja koko huhtikuussa. Voisin tietysti pyytää ihotautilääkäriltä lähetettä uusiin kokeisiin, jos voisi vaikka katsoa ne TPO-vasta-aineetkin. Olen siis atoopikko ja iho on ollut koko talven ihan sairaan kuiva. Ei ole oikein tuntunut normaalille atooppiselle.

        Alkaa voimat olla lopussa, sekä itseltä että mieheltä, tämän väsymyksen, ihon ja kaiken muun kanssa. (Niska ja hartiat jumissa, kaula turvoksissa, nieleminen tuntuu aika usein hassulta, imusolmukkeet kaulalla, soliskuopissa ja kainaloissa, ärähdän ihan turhista asioista, pillahdan itkuun ihan turhista asioista, hiukset lähtee...)

        ... se ihotautilääkäri ymmärtäis tän asian päälle. Toisille tulee oireita jo ennen kuin arvot sanovat "mitään".


      • Poldara
        .... kirjoitti:

        ... se ihotautilääkäri ymmärtäis tän asian päälle. Toisille tulee oireita jo ennen kuin arvot sanovat "mitään".

        Pitänee maanantaina soittaa sinne ihopolille ja koittaa saada jotakin aikaiseksi.

        Tuohon oirelistaan vielä (en äsken muistanut...): muistin kanssa ongelmia :D, sanat alkaa olla hirvittävän usein hukassa, paleltaa joka päivä enimmäkseen iltapuolella (ei kuumetta).


      • *****
        Poldara kirjoitti:

        Pitänee maanantaina soittaa sinne ihopolille ja koittaa saada jotakin aikaiseksi.

        Tuohon oirelistaan vielä (en äsken muistanut...): muistin kanssa ongelmia :D, sanat alkaa olla hirvittävän usein hukassa, paleltaa joka päivä enimmäkseen iltapuolella (ei kuumetta).

        Ethän käytä e-pillereitä? JOillakin ne lamaavat kilpirauhasta merkittävästi. Ja tyroksiiniannostakin joutuu usein nostamaan jos alkaa popsia e-pillereitä eli vaikutus on selkeä.


      • Poldara
        ***** kirjoitti:

        Ethän käytä e-pillereitä? JOillakin ne lamaavat kilpirauhasta merkittävästi. Ja tyroksiiniannostakin joutuu usein nostamaan jos alkaa popsia e-pillereitä eli vaikutus on selkeä.

        Sain lapsen 28.11.2005, minipillerit jostakin helmikuusta syksyyn, sitten ehkäisyrengas ihan sen takia, että siinä on hormonaalisista ehkäisyista vähiten hormoneja (...painon kanssa ongelmia, ei se nouse vaan ei saa laskemaankaan millään). Nyt ei ole ollut mitään n. kuukauteen.


    • kundi_32v

      Kokeissa kannattaa varmaan käydä mahdollisimman pian aamulla (noin klo 8-10 välillä). Jotain pientä voi syödä, mutta kahvi, tupakka ja muut piristeet ovat kiellettyjä.

      Kokeen tulokset tulevat tietääkseni 1-2 päivässä labrasta riippuen.

      • Poldara

        Osasi ne sieltä labrasta sen sanoa, että ennen kymmentä pitää käydä. Sen lisäksi sanoi vain, että saa syödä normaalisti. Olin siinä verikokeessa klo 9.15 ja tosiaan juonut ison mukin kahvia, syönyt sämpylän ja polttellut tupakkia.


      • kundi_32v
        Poldara kirjoitti:

        Osasi ne sieltä labrasta sen sanoa, että ennen kymmentä pitää käydä. Sen lisäksi sanoi vain, että saa syödä normaalisti. Olin siinä verikokeessa klo 9.15 ja tosiaan juonut ison mukin kahvia, syönyt sämpylän ja polttellut tupakkia.

        Luulen, että kahvi ja tupakka vaikuttaa aika paljon koetulokseen. Ne saattavat vääristää arvoja.


      • Poldara
        kundi_32v kirjoitti:

        Luulen, että kahvi ja tupakka vaikuttaa aika paljon koetulokseen. Ne saattavat vääristää arvoja.

        Juu, luin tosiaan niistä kahvista ja tupakista vasta jälkikäteen. Lääkäri, joka tuloksiani kommentoi sanoi, ettei kahvi kuulemma vaikuta ja uusia kokeita ei kannata ottaa kuin korkeintaan puolen vuoden kuluttua... Onneksi se ei ollut omalääkäri, vaan päivystävä, joten todennäköisesti ei jatkossa törmätä.


    • Kilpinen

      Itse sain suunnilleen vastaavilla arvoilla lääkityksen, koska olin todella kipeä. Keskustelin pari kuukautta sitten noista viitearvoista meitä opettavan endokrinologin kanssa (opiskelen siis lääketiedettä), ja hänen mukaansa arvot ovat hyvin yksilöllisiä. Eli ihmisen oma viitealue saattaa olla huomattavasti kapeampi kuin laboratorion, joka on tällä hetkellä muutenkin aivan liian suuri vastatakseen suosituksia. Ehdottomasti oireesi voivat johtua kilpirauhasesta.

      • Poldara

        Eipä ollut endokrinologi. Ihan tavallinen tk-lääkäri. Päivystykseen menin kaikkia vaivojani valittamaan, kun ajattelin sen olevan nopein tapa saada selvitystä siitä, mikä vaivaa, alulle. Omalääkärin aikoja olisi ollut vasta toukokuussa. Päivystävä lääkäri sanoi, että kovasti kuulostaa kilpparin vajaatoiminnalle (itsekin sitä mieltä olin) ja laittoi lähetteen kokeisiin. Homma tyssäsi sitten siihen, kun arvot on hyvät ja vajaatoimintaa ei ole...

        Onneksi on tuo ihotautilääkäri, jolle voin aina soittaa, jos on ihon kanssa ongelmia. Soitan huomenna ja valitan hänelle kaikki vaivani ihon lisäksi ja koitan saada lähetteen uusiin kokeisiin. Olisi kiva, jos saisi sitä kautta TPO-vasta-aineet ja T3V:n noiden entisten lisäksi. Niistähän voisi jo jotain uutta selvitä. Eikö?

        Sitten jos ei sieltä onnistu, niin en tiedä mitä teen... Yksityiselle ei ole varaa. Tosin iho on jo siinä kunnossa, että tästä ei ole enää pitkä matka osastohoitoon. Sitten viimeistään luulisi saavan apua muiden oireiden syyn selvittämiseen. Mutta ei olisi kiva taas osastolle joutua...

        No, huomenna sitä on viisaampi. Kerron sitten, miten käy, jos jotakuta kiinnostaa. :)

        Ja muistaessani, kiitos kaikille jotka tähän mennessä ovat minua neuvoneet ja asiaani kommentoineet. Ihanaa, että täältä löytyy auttavaisia ihmisiä. :)


      • ....
        Poldara kirjoitti:

        Eipä ollut endokrinologi. Ihan tavallinen tk-lääkäri. Päivystykseen menin kaikkia vaivojani valittamaan, kun ajattelin sen olevan nopein tapa saada selvitystä siitä, mikä vaivaa, alulle. Omalääkärin aikoja olisi ollut vasta toukokuussa. Päivystävä lääkäri sanoi, että kovasti kuulostaa kilpparin vajaatoiminnalle (itsekin sitä mieltä olin) ja laittoi lähetteen kokeisiin. Homma tyssäsi sitten siihen, kun arvot on hyvät ja vajaatoimintaa ei ole...

        Onneksi on tuo ihotautilääkäri, jolle voin aina soittaa, jos on ihon kanssa ongelmia. Soitan huomenna ja valitan hänelle kaikki vaivani ihon lisäksi ja koitan saada lähetteen uusiin kokeisiin. Olisi kiva, jos saisi sitä kautta TPO-vasta-aineet ja T3V:n noiden entisten lisäksi. Niistähän voisi jo jotain uutta selvitä. Eikö?

        Sitten jos ei sieltä onnistu, niin en tiedä mitä teen... Yksityiselle ei ole varaa. Tosin iho on jo siinä kunnossa, että tästä ei ole enää pitkä matka osastohoitoon. Sitten viimeistään luulisi saavan apua muiden oireiden syyn selvittämiseen. Mutta ei olisi kiva taas osastolle joutua...

        No, huomenna sitä on viisaampi. Kerron sitten, miten käy, jos jotakuta kiinnostaa. :)

        Ja muistaessani, kiitos kaikille jotka tähän mennessä ovat minua neuvoneet ja asiaani kommentoineet. Ihanaa, että täältä löytyy auttavaisia ihmisiä. :)

        ... T3V:stä ei ole hypotyreoosin toteamiseen apua, koska se voi olla viitteissä, vaikka oireita - se voi itseasiassa täten kääntyä sua vastaankin ("koska viitteissä, ei ole hypotyreoosia") Jos se sattuis olemaan viitteen alle, niin sittenhän se on ihan jees, mutta...


      • ****
        .... kirjoitti:

        ... T3V:stä ei ole hypotyreoosin toteamiseen apua, koska se voi olla viitteissä, vaikka oireita - se voi itseasiassa täten kääntyä sua vastaankin ("koska viitteissä, ei ole hypotyreoosia") Jos se sattuis olemaan viitteen alle, niin sittenhän se on ihan jees, mutta...

        on myös sellainen harvinaisempi vajaatoiminnan muoto missä t4 ei muunnu tarpeeksi tehokkaasti t3:ksi. eli aina kannattaa tarkistuttaa sekin.


      • ....
        **** kirjoitti:

        on myös sellainen harvinaisempi vajaatoiminnan muoto missä t4 ei muunnu tarpeeksi tehokkaasti t3:ksi. eli aina kannattaa tarkistuttaa sekin.

        ... senkin todistat, jos T3V on silti viitteissä?? - onhan kuitenkin yksilöllistä, mikä määrä T3:a kullekin riittää, jotta voi elää oireetonta elämää.


      • Kilpinen
        Poldara kirjoitti:

        Eipä ollut endokrinologi. Ihan tavallinen tk-lääkäri. Päivystykseen menin kaikkia vaivojani valittamaan, kun ajattelin sen olevan nopein tapa saada selvitystä siitä, mikä vaivaa, alulle. Omalääkärin aikoja olisi ollut vasta toukokuussa. Päivystävä lääkäri sanoi, että kovasti kuulostaa kilpparin vajaatoiminnalle (itsekin sitä mieltä olin) ja laittoi lähetteen kokeisiin. Homma tyssäsi sitten siihen, kun arvot on hyvät ja vajaatoimintaa ei ole...

        Onneksi on tuo ihotautilääkäri, jolle voin aina soittaa, jos on ihon kanssa ongelmia. Soitan huomenna ja valitan hänelle kaikki vaivani ihon lisäksi ja koitan saada lähetteen uusiin kokeisiin. Olisi kiva, jos saisi sitä kautta TPO-vasta-aineet ja T3V:n noiden entisten lisäksi. Niistähän voisi jo jotain uutta selvitä. Eikö?

        Sitten jos ei sieltä onnistu, niin en tiedä mitä teen... Yksityiselle ei ole varaa. Tosin iho on jo siinä kunnossa, että tästä ei ole enää pitkä matka osastohoitoon. Sitten viimeistään luulisi saavan apua muiden oireiden syyn selvittämiseen. Mutta ei olisi kiva taas osastolle joutua...

        No, huomenna sitä on viisaampi. Kerron sitten, miten käy, jos jotakuta kiinnostaa. :)

        Ja muistaessani, kiitos kaikille jotka tähän mennessä ovat minua neuvoneet ja asiaani kommentoineet. Ihanaa, että täältä löytyy auttavaisia ihmisiä. :)

        Noilla sinun arvoilla ja ennen kaikkea oireilla pitäisi mielestäni olla aivan selvää, että saat koelääkityksen. Lisäkokeet eivät näin ollen ole välttämättömiä. Toivottavasti lääkärisi on sen verran aikaansa seuraava, että ymmärtää tilanteen. Kerro hänelle, mitä keskustelit tk-lääkärisi kanssa ennen kokeita. Katso myös seuraava linkki, jos siitä olisi apua: http://jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/90/9/5483?etoc


    • Poldara

      Eipä ollut ihotautilääkäri paikalla... Seuraavan kerran vasta pääsiäisen jälkeen. Juttelin hoitajan kanssa tilanteesta pitkään, ihana ihminen, valitteli kun hän ei pysty auttamaan ilman lääkäriä. Yksi reitti on vielä kokeilematta, eli ammattikorkean terveydenhoitaja (olen siis opiskelija). Huomenna sitten sinne... On tämä perhana vaikeaa.

    • Poldara

      No, nyt on taas yhdellä päivystävällä käyty. Haistapaskahommaa... Tiedoksi kaikille teille, jotka olette saaneet koelääkityksen rajojen sisällä olevilla arvoilla: Se on PUOSKAROINTIA! Näin sanoi Iisalmelainen tk-lääkäri kun kerroin sellaista tapahtuneen. Suuttui minulle, kun olisin halunnut kilpirauhaseen liittyen lisäkokeita (TPO-vasta-aineet). "Siitä ei ole mitään hyötyä. Sinulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, ei näillä arvoilla."

      Pyysin hoitajalta tulokseni tulostettuna, joten nyt tiedän raja-arvotkin: S-TSH 2,30 (0,3-4,2) S-T4-V 13,1 (11-22). Alunperinhän minulle sanottiin, että T4 on "nätisti viitearvojen keskellä"...

      On tämä ihanaa.

      • iso kaupunki

        ja vajispotilas - yli vuoden tappelin sisätauti- ym. lääkärien kanssa. TSH mm. eräällä kerralla 4,3, ei kertaakaan alle 2,5. Endokrinologiaakin mainostavan sisätautilääkärin mielestä arvot "aivan OK" kirjallisesti. Hesasta sain sitten diagnoosin (lääkkeen sain kokeeksi jostakin muualta).

        Ei siis Suomessa olla samoilla linjoilla hoidossa. Ihmisiä "rääkätään" aivan turhaan.


      • ???

        .. käydä tällä vähän etelämpänä lääkärissä? - Kuopion Mehiläisessä on parikin lääkäriä, jotka kuuntelevat myös oireita ;). Ois kyllä hyvä tutkia ne vasta-aineet - varmistais kans sitä häröä ja vaikka kontrollikokeet kohta, että tietäis huononeeko nuo arvot.


      • Poldara
        ??? kirjoitti:

        .. käydä tällä vähän etelämpänä lääkärissä? - Kuopion Mehiläisessä on parikin lääkäriä, jotka kuuntelevat myös oireita ;). Ois kyllä hyvä tutkia ne vasta-aineet - varmistais kans sitä häröä ja vaikka kontrollikokeet kohta, että tietäis huononeeko nuo arvot.

        Jos olisi tuota rahaa, niin kävisinhän minä. Vaan ei opiskelijan tuloilla oikein yksityiselle voi mennä... Olen jo lueskellutkin, että siellä Mehiläisessä olisi asiansa osaavia lääkäreitä.

        No, ensi viikolla on ihotautilääkäri paikalla. Jos häneltä löytyisi myötätuntoa. Kokemukseni perusteella hän ei heti tyrmää potilaan ajatuksia. Kaipa sitä ihotautilääkäri voi yhtä lailla lisäkokeisiin määrätä.


      • iso kaupunki
        Poldara kirjoitti:

        Jos olisi tuota rahaa, niin kävisinhän minä. Vaan ei opiskelijan tuloilla oikein yksityiselle voi mennä... Olen jo lueskellutkin, että siellä Mehiläisessä olisi asiansa osaavia lääkäreitä.

        No, ensi viikolla on ihotautilääkäri paikalla. Jos häneltä löytyisi myötätuntoa. Kokemukseni perusteella hän ei heti tyrmää potilaan ajatuksia. Kaipa sitä ihotautilääkäri voi yhtä lailla lisäkokeisiin määrätä.

        ota netistä hoitosuositusprinttejä mukaasi omalle lääkärille.

        Ei niitä vasta-aineita minullakaan ollut. On vaan ollut varmaan vajis ainakin 20 vuotta.


      • iso kaupunki
        iso kaupunki kirjoitti:

        ota netistä hoitosuositusprinttejä mukaasi omalle lääkärille.

        Ei niitä vasta-aineita minullakaan ollut. On vaan ollut varmaan vajis ainakin 20 vuotta.

        Se ei kelvannut Kotilääkärin Postia-palstalle. Juttu oli meilattu sinne 31. 10. 2006. Sentään tuli TV:n Akuutissa kilpirauhassairauksista ohjelma, mutta hyvin ylimalkaisesti vajiksesta. Minuakin pyydettiin Akuuttiin mukaan, mutta koska en ole lääkäri, en katsonut olevani pätevä. Enkä ollut saanut silloin vielä vajisdiagnoosia.

        Jutussani ei ole käsitelty harvinaisempia vajismuotoja (aivolisäkeperäistä vajista, jossa TSH on pieni, tai T4-T3-muutospoikkeamia tms).

        "Kilpirauhasen vajaatoiminta usein hoitamatta

        Verestä mitattavien, kilpirauhasen toimintaa kuvaavien hormonien viiterajat ovat Suomessa liian väljät verrattuna esim. Amerikan suosituksiin. Suomessa kilpirauhasen vajaatoimintaa potevat voivat jäädä ilman hoitoa. Monet taistelevat vuosia tai kymmeniä vuosia oireinensa lääkärien kanssa, ennen kuin saavat tarvitsemansa hoidon.

        Aivolisäkkeestä erittyvän, kilpirauhasta toimimaan piiskaavan hormonin (TSH) pitoisuus veriseerumissa voidaan nykyään mitata aika tarkasti. TSH:n lisääntyminen merkitsee yleensä kilpirauhasen laiskaa toimintaa ja vähäistä tyroksiinimäärää veressä. Amerikkalaistutkimuksissa on todettu, että yli 95 prosentilla terveistä ihmisistä TSH:n pitoisuus seerumissa on alle 2,5 milliyksikköä/litra, keskiarvo n. 1,2–1,4. Kilpirauhanen tuottaa silloin riittävästi tyroksiinia, eikä aivolisäke patista runsaalla TSH:lla kilpirauhasta. Em. tutkimusten mukaan jo yli 2,5 oleva TSH-arvo ainakin viittaisi tulevaan kilpirauhashäiriöön, vaikka vapaan tyroksiinin (T4V) määrä olisi vielä hyvinkin viiterajoissa eikä juuri alentunut. Jos TSH-arvo on varsinkin toistuvasti yli 2,5, suositellaan tyroksiinihoitoa. Suomessa normaalin TSH:n ylärajana pidetään laboratoriosta riippuen n. 4–5. Käytännössä tyroksiinihoitoa usein määrätään vasta, jos TSH-arvo on yli 10, ellei ole selviä vajaatoiminnan oireita.

        Koska kilpirauhashormoni vaikuttaa solujen aineenvaihdunnan vilkkauteen, hormonin vähäisyys eli hypotyreoosi voi aiheuttaa lukuisia elämää haittaavia oireita, mm. väsymystä, masennusta ja hermostollisia oireita. Psyykenlääkkeitä tarjotaan Suomessa hyvin helposti. Monet kilpirauhaspotilaat yritetään hoitaa masennuslääkkeillä, joihin sitten voi kehittyä riippuvuus. Väsymysoireen vuoksi kilpirauhaspotilaita voidaan pitää laiskoina ja työtä vieroksuvina.

        Kilpirauhashormonien tarve on erityisen suuri raskauden aikana. Moni pari voi jäädä hypotyreoosin vuoksi lapsettomaksi tai saada vaurioituneen lapsen. Lapsuusiässä kilpirauhashormoni on tärkeä normaalille kehitykselle. Aikuisella kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla syynä verensokerin alhaisuuteen, lihomiseen, korkeaan kolesteroliin, sydän- ja verisuonitauteihin ja moniin muihin vaivoihin. Se voi myös aiheuttaa ääreishermojen toimintahäiriöitä (esim. tuntopuutoksia).

        Eräissä kansainvälisissä tutkimuksissa on painotettu sitä, että psykiatristen ja muistihäiriöpotilaiden hoitoa suunniteltaessa pitäisi ottaa huomioon mahdollinen hypotyreoosi ja sen hoito. Muut hypotyreoosin oireet saattavat jopa puuttua, ja muisti- ja ajatuskyky saattavat heiketä palautumattomasti. Koska meillä Alzheimerin tauti lisääntyy muutenkin, onko meillä varaa jättää helposti toteutettavissa oleva hypotyreoosin hoito käyttämättä?

        Suomessa on paljon potilaita, joiden oireet viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta koska heidän TSH-arvonsa ovat viiterajojen sisällä tai jopa ylikin, he eivät saa hoitoa. Eikö olisi jo aika muuttaa viiterajoja, tai ainakin kokeilla tyroksiinihoitoa sellaisilla potilailla, joiden TSH ei ole vielä kovin korkea eikä vapaan tyroksiinin pitoisuus kovin matala?

        Ihmettelevä"

        Tämä on julkaistu näillä palstoilla 2.1.2007 nimimerkillä mikä seuraus?

        En tarkoita, että tätä käytettäisiin lääkärien "käännyttämiseen" - olen vain maallikko, joka kiusaannuin oireisiini ja siihen, miten monet täällä kärsivät, ja kirjoitin siksi. Parempia juttuja kyllä löytyy. Hoitosuositusten muutos on kiven takana. Mitattakoon myös se T4V, niin vältetään liikatoiminnan puolelle meno. Ja virhelähteet poistettava.


      • Kilpinen

        Sitten vissiin meitä yliopistollisessa sairaalassa opettava engokrinologikin on arvon tk-kollegan mielestä puoskari. No, turha hänen kanssaan inttää. Toivottavasti saat toiselta lääkäriltä avun.


      • Anonyymi
        Poldara kirjoitti:

        Jos olisi tuota rahaa, niin kävisinhän minä. Vaan ei opiskelijan tuloilla oikein yksityiselle voi mennä... Olen jo lueskellutkin, että siellä Mehiläisessä olisi asiansa osaavia lääkäreitä.

        No, ensi viikolla on ihotautilääkäri paikalla. Jos häneltä löytyisi myötätuntoa. Kokemukseni perusteella hän ei heti tyrmää potilaan ajatuksia. Kaipa sitä ihotautilääkäri voi yhtä lailla lisäkokeisiin määrätä.

        Miten ihotautilääkäri liittyy kilpirauhasongelmiin?


    • Anonyymi

      kannattaa myös miettiä olisiko muukin kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Esim raudanpuuttessa on samoja oireita kun kilpirauhasen vajaatoiminassa. Kannattaa miettiä myös omia elämän tapoja tai voi myös olla muukin vikana tai sitten hetkellinen epävakaa tila. Kroppa reagoi moneen esim jos on stressia, saako tarpeeksi monipuolista ravintoa, ulkoilu/urheilu, alkoholin käyttö, tupakan poltto/ päihteet jne tämä asiat vaikuttaa kaikki kroppaan. mutta ilmeisesti ei sinulla kilpirauhasen vajaatomintaa kun arvot noin hyvät. Kannattaa skekata rauta-arvot myös.

      • Anonyymi

        Mutta kun tuo kilpirahanen ja sen hoito on meillä tunnetusti se kovin "kuuma peruna".
        Mieluummin hoidetaaan, lääkitään kaikkia sen aiheuttamia ongelmia erikseen, kuin sen aiheuttamat ongelmat voitaisiin poistaa saattamalla niiden aiheuttaja, kilpirauhanen kuntoon.


    • Anonyymi

      Ennen kilpparikokeita ei saa ottaa mitään muuta kuin lasin vettä tyyliin.
      Ei saa syödä, ei juoda kahvia, teetä eikä polttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe