omasta tai vieraasta, hyvä tai paha, mutta se joka on jäänyt mieleen ensimmäisenä kokemuksena.
Minä olin noin neljän vanha ja olimme juuri muuttaneet uuteen kotiin Tampereen kalevan kaupunginosaan. Se oli kerrostalo, kolmikerroksinen, ilman hissiä tietenkin.
Muistan kuinka äitini sanoi päivällä että mene nyt hyvä lapsi ulos leikkimään ja tutkimaan paikkoja. Tänä päivänähän kiellettäisiin moiset puuhat ehdottomasti. Pihalle ei missään tapauksessa saisi mennä ilman vartijaa.
No minä menin, kun kerran käskettiin. Tarkastelin pihamaan ja koko ympäristön, mutta kun muita lapsia ei ollut paikalla, päätin palata takaisin kotiin.
Ulko-ovella kiljui ja raapi kettuterrieri, sellainen musta valkoinen, karkeakarvainen. Minä sille juttelemaan, että mitä sinä koira täällä yksin teet, kun se samantien iski hampaansa nilkkaani ja puri niin vietävästi. Muistan kauhean kivun ja veren määrän.
Koira häipyi, ja minä pääsin sisälle. Äitini oli kauhuissaan, mitä ihmettä sinulle on tapahtunut?
Pelkäsin koiria vuoden verran, kunnes sain oman lemmikin. Kauhu loppui siihen paikkaan.
Varhaisin muisto koirasta...
27
776
Vastaukset
- kuolaaja
oli kans aikas vaikee. Menin kylään yhen poitsun luo ja sillä oli joku iso koira. Tais olla luokkaa berhantilainen. Mulla oli kaikki uudet kuteet päällä ja juhlatunnelma. Olin vähän rakastunu siihen gundiin. Mut koira perhana tuli kauheella vauhilla suoraan mun kimppuun eteisessä ja kuolas ja nuoli naaman ja laitto meikit ihan paskaks. Voi että mä häpesin. Ja kirosin mun kuteitteni puolesta. Kauhee koira. Ei mitään tapoja.
- hatam
oliko kerta ensimmäinen ja viimeinen???
Mutta jos se todellakin oli joku näitä isorotuisia koiria, niin uskon kyllä että kuola on lentänyt. Eikä sinänsä mitään mukaavaa touhua ole silloin, kun on itsensä tällännyt viimeistä piirtoa myöten edukseen. - kuolaaja
hatam kirjoitti:
oliko kerta ensimmäinen ja viimeinen???
Mutta jos se todellakin oli joku näitä isorotuisia koiria, niin uskon kyllä että kuola on lentänyt. Eikä sinänsä mitään mukaavaa touhua ole silloin, kun on itsensä tällännyt viimeistä piirtoa myöten edukseen.mut kyllä se kaikki päätty sen koiran takia lopulta.
- molossi
Minun eka muisto jostain alitajunnasta (ei ollut silloin vielä omaa koiraa),kun olin joku vaahtosammuttimen kokoinen ja oltiin äidin kanssa kävelyllä omakotialueen keskellä,jossa asuimme ,pienessä puistossa.Yht´´äkkiä jostain ryntäsi mielettömän iso saku,joka suoraan naamaani "kiinni".Siis pussaamaan ihan mahottomana :=).
Äitini pelästyi ihan kauheasti,kun luuli erttä koira purisi.Koiran isäntä juoksi myös pelästyneenä paikalle,ja kovasti anteeksi pyydellen,koska ei ymmärtänyt miksi niin tottelevainen koira oli karannut minun luokse.
No,en minä pelästynyt,kun vissiin syntymästä saakka eläinrakas olen ollut ja kaikista madoista lähtien tykännyt ,minähän olin onnesta mykkyränä ihanasta "nallekaverista".Myöhemmin kun äitini oli jutellut miehen kanssa joskus,niin mies ei todellakaan ymmärtänyt,mikä sille koiralle tuli,kun ei koskaan sitä ennen tai jälkeen noin ollut tehnyt.Ja oli siis ihan kiltti ja hyvinkin tottelevainen koira.- hatam
jostain kumman syystä vain tulla moikkaamaan sinua.
Ehkä sananlasku; kyllä koira koiran tuntee piti jo silloin paikkansa. - molossi
hatam kirjoitti:
jostain kumman syystä vain tulla moikkaamaan sinua.
Ehkä sananlasku; kyllä koira koiran tuntee piti jo silloin paikkansa.Juu,halusi.Ihana kaveri oli,ja toooosi iso,pienen silmissä.
Taisi tosiaan koira tunnistaa pienen eläimen,vähemmän karvaisen ja kaksijalkaisen vaan,heh :o)
oli kotona aina koira(sekarotuisia)ja muistan kun Taru hävisi(Äiti ei hennonnut kertoa meille lapsille että se oli jouduttu lopettamaan) se oli tosi surullista.
- hatam
ja loppu koira rintamalla.
Mulla juuri ennen tätä puremistapausta oli kissa kuollut pari päivää aikaisemmin. Sekin otti koville, vaikka siitä en muistakaan oikeastaan mitään. hatam kirjoitti:
ja loppu koira rintamalla.
Mulla juuri ennen tätä puremistapausta oli kissa kuollut pari päivää aikaisemmin. Sekin otti koville, vaikka siitä en muistakaan oikeastaan mitään.se silloin tuntui,sain vasta vuosien päästä tietää totuuden Tarun kohtalosta mutta tulihan niitä toisia koiria tilalle,,,,kissoja meilläkin oli mutta koira-ihminen minä olen aina ollut:)
- solina
muistoni on perheemme ajokoirasta. Olin kai kolmen-neljän vuoden välillä. Loikoilin lattialla ja tämä ajokoira makoili vieressäni ja nuoli naamaani. Muutoin en koirasta juurikaan paljon muista, mutta tämä tapaus on jäänyt muistoihin. Koira ei ollut meillä kovin montaa vuotta, kun metsästyreissulla juoksi avonaiseen lietekaivoon ja löydettiin liian myöhään. Eli hukkui "siihen itseensä". Hyvä että olin niin pieni etten muista siitä mitään.
- hatam
hienolla alulla. Koira nuolee naamaa ja seuraava muisto on kuolema.
Kurjaa!!! - solina
hatam kirjoitti:
hienolla alulla. Koira nuolee naamaa ja seuraava muisto on kuolema.
Kurjaa!!!siitä lopusta en muista mitään. Joskus myöhemmin kun parheeseen tuli seuraava koira asia tuli puheeksi ja kuulin miten ajokoiralle oli käynyt.
mutta ok,muistan serkkujen rotikan ja toisen perheen kaksi ajurie,beaglen ja suomen ajurin,seuraavina muistoina onkin kummankin naapurin sakemannit jotka on mua purreet,uros toisella,narttu toisella naapurilla.Uroksen elämä oli tylsää,sen ymmärrän,nartun käytöstä en vieläkään..
- hatam
nartulle vain pieni ja sitkeä kilpailija???
Mä ymmärtäisin sen paremminkin, kuin sen uroksen puremisen.
Ei vaan, puremisia en ymmärrä minäkään vaikka tiedän että niitä aina välillä sattuu. hatam kirjoitti:
nartulle vain pieni ja sitkeä kilpailija???
Mä ymmärtäisin sen paremminkin, kuin sen uroksen puremisen.
Ei vaan, puremisia en ymmärrä minäkään vaikka tiedän että niitä aina välillä sattuu.oli aina ketjussa,omistaja sairaana,joten tajuan,narttu vapaana,juoksi kaikkien meidän naapurien pihalla,kerran vaan nappasi kiinni,ei tule edelleen mieleen mitään hyvää syytä???
- hatam
davalyan kirjoitti:
oli aina ketjussa,omistaja sairaana,joten tajuan,narttu vapaana,juoksi kaikkien meidän naapurien pihalla,kerran vaan nappasi kiinni,ei tule edelleen mieleen mitään hyvää syytä???
jäänyt minkäänlaisia traumoja, niin kuin mulle jäi vuoden ajaksi.
hatam kirjoitti:
jäänyt minkäänlaisia traumoja, niin kuin mulle jäi vuoden ajaksi.
varmaan,narttu puri vaan käsivarteen mutta uros mun niskaan ja rintaan...Arvet on tallella edelleen rinnassa,ehkä niskassakin mutta sinne en näe.Koirista olen silti aina pitänyt enkä pelkää edelleenkään,kunnioitan kyllä joitain rotuja enemmön kuin toisia...
vanhempieni kertoman mukaan heti kun pystyin konttaamaan yritin mennä kaikkien näkemieni koirien lähelle. Maalla jossa kävimme oli karjalankarhukoira Pilkki joka asui koko ikänsä ulkona. Istuin sen seurassa aina kun vanhempieni silmä vältti. Pilkistä kerrottiin sen olevan äreän, mutta minulle ei koskaan tehnyt mitään pahaa. Pilkki on ehkä eka joka on jäänyt mieleeni lähtemättömästi.
- hatam
että jos koirista on ollut kiinnostunut jo aivan pienestä lähtien, se oma ensimmäinen koira hankitaan lähestulkoon aina heti kohta, kun omaan asuntoon on muuttamut.
Niin tapahtui itsellenikin, vaikka niitä koiria oli jo kotonakin.
- Sisu-haukku
Meillä oli mamin luona Piikkiössä sakemanneja. Ensimmäinen oli Frey ja kun sen aika jätti, tuli FreyII. Se oli kai se toinen joka minua veti pulkassa ympyrää eräällä tontilla. Olin varmaan jotain kolme-neljä- vuotias.
- hatam
varhaisemmat muistot koirista oli myöskin, kun tässä niiltä sitä kyselin, että oltiin jossain jäällä pulkassa ja sakemanni veti meitä.
Kyselin myöhemmin oliko se hauskaa niin kaikki vastasivat yhteen ääneen että oli. Se oli oikeata lumikiitoa ja samalla kun sai nauttia vauhdista, niin lumi vain pöllysi.
olin vanhempien kanssa grillaamassa takapihalla, kun naapurin koira tuli siihen kyttäämään ja lopputulos oli että se puri minua käteen, arpi on yhä muistona. :) Se oli jonkinlainen pikkuinen villakoira, on minulle kerrottu. Muistan vain että se oli hyvin tumma.
Se on ensimmäinen muisto jonka itse muistan. Kuvista olen nähnyt että nukuin 1-vuotiaana päiväunia lattialla kummin ison sakemanniuroksen vieressä. Se kuulemma pyöritteli minut valtaisalla kuonollaan pois peitoltani aikuisten silmän välttäessä ja asettui itse siihen ylväästi makaamaan, mutta teki sen niin hellävaroen että vauva ei koskaan äännähtänytkään. :D
Se tapaus purevan pikkukoiran kanssa olisi taatusti saanut minut pelkäämään koiria koska omaa koiraa meillä ei silloin ollut, mutta onneksi se kummi tuli meille sakemanneineen tämän tästä, niiden kanssa mulla ei ollut mitään mahdollisuutta oppia pelkäämään koiria. Sain joka kerta nuhteita kun halin koirat ensin enkä meinannut muistaa tervehtiä ihmisiä ollenkaan. Oli kuulemma huonoa käytöstä. >:-/- hatam
huonoa käytöstäkin mutta osoitus myöskin tärkeysjärjestyksestä. Lapsi kyllä tietää ketä ensimmäiseksi tervehtii.
- ruttu-nen
Varhaisin muisto koiristani liittyy suomepystykorva Rippeen, joka oli jo perheessäni ennen syntymääni. Muistan kuinka Rippe aina seurasi minua jokapaikkaan ja oli metsästysretkien jälkeen riemuissaan taas nähdessään minut. Kerran olin mennyt leikkimään Ripen tarhaan ja nukahtanut koirankoppiin Ripen viereen. Äiti ja isä tietenkin hädissään etsineet kunnes tajusivat katsoa koiran tarhasta. Siellä minä vedin sikeitä Ripen kainalossa. ;)) Rippe kuoli ollessani seitsemän vanha. Saan kiittää Rippeä siitä, että minulla on ainoastaan hyviä kokemuksia koirista varhaislapsuuden ajalta.
- hatam
Tomi, joka oli sekarotuinen, oli urokseksi kova poika huolehtimaan.
Olisinko ollut jotain 6-kesäinen, kun ostimme omakotitalon kaupungin laidalta ja sinnehän kyhättiin heti koiralle koppi. Aitauksia silloin ei ollut, koirat oli irti lähestulkoon aina.
Mua kanssa haettiin pitkän aikaa kun nukahdin koiran viereen sinne koppiin. Oli jotenkin niin turvallinen olo.
oli koiria kun olin pieni mutta niistä en muista erityisiä juttuja.
yhdellä naapurilla oli Berhandilainen ja sen muistan että se oli niin valtavan iso. se kuitenkin käveli minun perässä siellä ulkona ja jopa istuikin ja antoi tassua.- hatam
Puolet lasten muistoista koskee puremisia, toinen puoli jotain hellyyttävää.
Mua ei kyllä ole kuin kerran purtu, eikä sekään ollut edes kenenkään tuntemani ihmisen koira. Mikälie kulkukoira ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h362499- 1282313
- 1582054
- 371771
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201688- 321121
- 511037
- 86995
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24942- 114904