yöllä, tamponi vai side?

inexi

Käytättekö yöllä tamponia vai sidettä?
Mietin tuossa että voisikohan yöllä käyttää tamponia..rajahan on joku maksimissaan 6-8 tuntia mitä tamponi saa sisällä olla..
Mutta jotenkin yöllä on inhottavaa pitää sidettä ja varsinkin, kun side on pari kertaa pettänyt yöllä..

Kumpaa itse käytätte?

8

7541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tamponeista

Millä lailla side on pettänyt yöllä? Siis onko tullut ohivuotoa (esim. selällään nukkuessa vuoto voi valua takapuolta pitkin siteen ohi) vai onko menkkasi niin runsaat, että side ei riitä yön ajaksi suojaamaan? Oletko kokeillut pitempiä ja imukykyisempiä yösiteitä? Toki voit yölläkin tamponia käyttää, mutta niitä ei sitten tosiaan kannata yli 8 tuntia pitää. Toisaalta, jos menkat on kovin runsaat, voi tamponikin pettää yöllä. Yksi vaihtoehto on tietysti herätä yöllä vaihtamaan tamponia.

Itse olen käyttänyt yöllä siteitä, ja runsaamman vuodon aikaan olen taitellut vessapaperista takapuolen kohdalle lisäsuojan... Jos sattuu side takaa pettämään, niin eipähän ainakaan valu lakanoille. Ja kohta joku kuukupin käyttäjä suosittelee sinulle kuukuppia, sekin on yksi vaihtoehto.

• vuorotellen

Itse käytän molempia. Runsaimpien vuotojen öinä on kivempi nukkua tampoonin kanssa kun tiedän ettei vuoda ohi. Herään yöllä vaihtamaan uuden jos tiedän nukkuvani yli 8 tuntia (esim. viikonloppuisin näin). Niukempien vuotojen öinä sitten taas side on ihan kelpo suoja.

Sidekin menisi noina runsaampien vuotojen öinä, mutta en viitsi ostaa niiden muutaman yön takia yösiteitä. Niukempina öinä pärjään ihan tavallisella siteellä.

Ei tarvitse mitään muuta kuin tutustua oman kehonsa toimintaa, niin tietää mikä on paras suoja milloinkin.

• Beatrix*

Jos pitää valita siteen ja tamponin välillä, käyttäisin tamponia, koska side on runsaan vuodon aikana yöllä epämukava ja epäluotettava, juuri makuuasennossa varsinkin. Enkä alkaisi säätämään kaikenlaisten pumpulien ja ylimääräisten siteiden sun muiden kanssa, vaivan ja rahan tuhlausta. (ja ikävän tuntuista). Tamponia voi pitää sen 8 tuntia ihan hyvin, niin pidin minäkin ennen.

Joku jo mainitsikin kuukupin - se on paras vaihtoehto mielestäni, koska sitä voi pitää 12 tuntia yhteen menoon, ja sen tilavuus on suuri ja käyttömukavuus sama kuin tamponilla, ilman kuivumista.

• kumpaakaan

Käytän kuppia ( ekoina öinä kestoPHSiä varmistuksena, ettei tule aamulurahdusta), sitä ennen tamponeja öisinkin. Hitot siinä mitään pahaa ehtii kahdeksassa tunnissa tapahtua, ja inhosin sitä hiostavan siteen kanssa nukkumista, kun muutenkin saa paremmat unet alasti.

• öisinkin aina

tamponia ja ainakaan toistaiseksi ei ole koitunut haittaa, vaikka käyttöaika on ollut (reippaastikin) yli 8 tuntia. Menkat mulla on ollut about 15 vuotta.

En osaa sanoa, mitä riskejä 8 tunnin ylittämisessä on (paitsi toxic shock-oireyhtymä, mut kaiketikin HYVIN harvinainen). Toisaalta, mä en pelkää lapsettomuutta ym. Mun kohdalla lapsettomuus olisi vain positiivinen asia :)

• aina tamponi, mutta

sen jälkeen kun siirryin kuukuppiin, oon pitäny vain sitä.

Mulla on pettänyt yöaikaan sekä tamponi että side, tai sidehän pettää oikeastaan niin, että selällä nukkuessa veri valuu persvakoa pitkin siteen takaosan yli, mutta tää kuppivempele ei koskaan. Ja ainaki se, mitä oon lukenu, ni sanovat, että siinä ei ole tota 6-8 tunnin pitorajaa.

Mä oon nyt tyytyväinen, ei oo lakanapyykkiä eikä tartte pitää alkkareita menkkojen takia öisin.

• woietjeoitwejo

Tamponia. Teininä valui siteestä aina yli, teki miten tahansa; viimeiset 20 vuotta olen sitten käyttänyt tamponia, ja vaikka saatan nukkua kymmenenkin tunnin yöunia, ongelmia ei ole ollut kertaakaan.

• käytän päivisin tamponia ja öisin kahta yösidettä. on varma olo nukkua, eikä se mua mitenkään ole haitannut. :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe